Maarten en Jasmin ontsnappen aan aanslag: 'Ik zei: we moeten hier weg'Het was een 'waanzinnig' leuke avond. Tot het moment dat er een heftige knal klonk. Maarten Smit uit Zeist was samen met zijn 14-jarige dochter Jasmin bij het concert van Ariana Grande in Manchester. "Ik pakte mijn dochter vast en zei: we moeten hier zo snel mogelijk weg."
Maarten en zijn dochter hadden goede plekken. "Mijn ex-vrouw had van tevoren tickets gekocht. We zaten dicht op het veld, dicht bij het podium en konden Ariana goed zien." Wat Maarten wel opviel: er was vooraf nauwelijks controle. "Onze tassen werden niet gecontroleerd. Er was een ring waar je met trappen omhoog gaat. En dan begint de kaartcontrole al."
Aan het eind van de avond ging het mis. De wereldster was net van het podium af. "Ineens was er een hevige knal. We wisten toen nog niet dat dat een explosief was, we dachten dat het een ballon was die knapte."
Vluchten niet gemakkelijkDe hysterie brak los, vertelt Maarten aan RTL Nieuws. Er was veel gegil en gekrijs. "Wij bleven rustig. Ik pakte mijn dochter vast en zei: we moeten zo snel mogelijk weg." Maar het vluchten ging niet makkelijk. "We wilden niet onder de voeten worden gelopen."
Het lukt Maarten en zijn dochter om via een zij-ingang naar buiten te komen. Daar zagen ze kleding, schoenen en veel rook. "Dan weet je wel dat het niet goed is. We zagen buiten bij de zaal veel politie en helikopters."
Maarten en zijn dochter liepen weg van de concertzaal, gingen naar een station en namen daar een trein naar huis. "Thuis zagen we dat het een explosie was. We dachten eerst nog dat het brand was."
'Iedereen hysterisch'"Mijn dochter voelde de grond trillen. Je denkt niet meteen aan een aanslag", zegt Maarten. "Iedereen is hysterisch. Iedereen maakt elkaar gek door alle paniek. Ik probeerde zo rustig mogelijk te blijven. Want dit wil je je dochter niet aandoen."
Met Maarten en Jasmin gaat het nu goed. "Mijn dochter bleef rustig. Maar ze is nu heel boos op wat er is gebeurd, dat er mensen zijn die dit doen."