abonnement Unibet Coolblue
pi_171097929
quote:
15s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:17 schreef GSbrder het volgende:
Ik kwam er vanochtend achter dat GroenLinks de boeken van Annie M.G. Schmidt fundamenteel aanhangt.
Koester de vijand. Annie M.G. was behoorlijk rechts. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 21 mei 2017 @ 16:20:41 #252
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_171097946
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:19 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Koester de vijand. Annie M.G. was behoorlijk rechts. :)
Vertel, hoe komt dat?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_171097955
Ahh sneu voor Cambuur
pi_171097958
"Twee meurende mensen in het moeras" las ik net. Allitereert als een tiet. En nu moeten jullie het boek raden.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171097986
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:09 schreef Tchock het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens. De Bijbel claimt meermaals het woord van God te zijn. In verschillende bijbelboeken wordt de claim gemaakt dat wat er gesteld wordt letterlijk het woord van God is.
Ben wel benieuwd hoe en waar dat dan staat in de Bijbel. De Koran kan zo gezien worden omdat het boek tot op de letter de woorden van Mohammed, de laatst aangestelde profeet van Allah, zijn. Daar valt, zodra je erkent dat Mohammed dé profeet was, verder niets op af te dingen. Dat ligt heel anders voor de Bijbel. Dat sommige, vanuit welke intentie dan ook, gedaan hebben dat de Bijbel wél 100% de woorden van God meegeeft, zegt verder niets.

quote:
Niemand beweert ook dat de inhoud van de boeken hetzelfde is. De Koran bevat ook méér regels dan de bijbel. Maar nogmaals, dat is geen fundamenteel verschil. Zeker als je randteksten er bij gaat betrekken kun je ook bergen leefregels voor het Katholieke geloof opstellen.

Het is in mijn ogen werkelijk lood om oud ijzer. Als ongelovige ben ik in beide boeken vrijwel net zo hard de sjaak. Waar het werkelijke verschil tussen de religies in zit is de manier waarop het door sommigen bedreven wordt.
Het is i.c.m. het concrete ervan en de onderliggende aanname dat het 't woord van Allah is, een fundamenteel verschil. Ondanks de versplintering binnen de islam valt ook op dat de groepen zodra het politiek betreft weinig van elkaar afwijken, zodra de (nationale/politieke) omstandigheden (verdere) islamisering toelaten.
pi_171097988
quote:
11s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:20 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Vertel, hoe komt dat?
Dat weet ik verder niet. Waarschijnlijk omdat zij al vroeg riant van haar schrijfsels kon leven. Of ze had gewoon zo'n karakter. Of een combinatie van beide.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171098005
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:20 schreef Bart2002 het volgende:
"Twee meurende mensen in het moeras" las ik net. Allitereert als een tiet. En nu moeten jullie het boek raden.
Van Wanda Bommer?
pi_171098028
quote:
15s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:11 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Onjuist, er zijn zeker mensen die in de Bijbel het onfeilbare woord van God zien en boodschappen uit het oude of nieuwe testament overnemen als politieke wet- en regelgeving. Of is de zondagsrust en haar extrapolatie op de winkeltijdenwet geen religieuze politieke wetgeving?
Ik zeg niet dat mensen het niet zo kunnen erkennen (zie ook post #255), maar het verschil is dat het voor de een ongefundeerd is en voor de ander niet. En wanneer het wel (duidelijker en onbetwijfelbaar) gefundeerd is, is het waarschijnlijker dat een groter deel van de aanhangers het ook zo zullen (blijven) opvatten.
  zondag 21 mei 2017 @ 16:25:11 #259
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_171098041
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:22 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat weet ik verder niet. Waarschijnlijk omdat zij al vroeg riant van haar schrijfsels kon leven. Of ze had gewoon zo'n karakter. Of een combinatie van beide.
Ali Cyaankali, nog voordat Ayaan Hirsi Ali op het politieke toneel kwam.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_171098078
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:23 schreef john2406 het volgende:

[..]

Van Wanda Bommer?
Google is ook meedogenloos. Alles weet het stomme ding. Het is de vraag of de mens daar "slimmer" van wordt. Ik denk het niet. Wel handiger.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171098089
quote:
8s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:17 schreef Tchock het volgende:

[..]

Wat zou de wereld toch een fijne plek zijn zonder religie. Dan vinden mensen ongetwijfeld nog wel excuses om elkaar de hersens in te slaan maar zijn we van dat gezeik over een paar eeuwenoude boeken af.
Ja, Feyenoord/Ajax bijvoorbeeld.
pi_171098109
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:25 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Google is ook meedogenloos. Alles weet het stomme ding. Het is de vraag of de mens daar "slimmer" van wordt. Ik denk het niet. Wel handiger.
Een ieder komt na het lezen van een boek tot een andere conclusie.
pi_171098117
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:22 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd hoe en waar dat dan staat in de Bijbel. De Koran kan zo gezien worden omdat het boek tot op de letter de woorden van Mohammed, de laatst aangestelde profeet van Allah, zijn. Daar valt, zodra je erkent dat Mohammed dé profeet was, verder niets op af te dingen. Dat ligt heel anders voor de Bijbel. Dat sommige, vanuit welke intentie dan ook, gedaan hebben dat de Bijbel wél 100% de woorden van God meegeeft, zegt verder niets.
Maar het is geen interpretatie van sommigen. De bijbel zegt het zelf.

quote:
En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is. Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing
2 Timotheüs 3:14-17 uit het NT

quote:
29 Toen ging Mozes en Aäron, en zij verzamelden al de oudsten der kinderen Israëls.
30 En Aäron sprak al de woorden, die de HEERE tot Mozes gesproken had; en hij deed de tekenen voor de ogen des volks.
Exodus 4:30 uit het OT

Zo kun je nog wel even doorgaan. Voor de duidelijkheid: ik vind dit complete bullshit natuurlijk, ik geloof zelf niet. Maar de bijbel stelt weldegelijk en ook behoorlijk vaak dat het het woord van God is.
pi_171098133
quote:
14s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:25 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Ja, Feyenoord/Ajax bijvoorbeeld.
pi_171098136
quote:
11s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:20 schreef Tchock het volgende:
Ahh sneu voor Cambuur
Volgend seizoen sowieso weer Limburgers in de Eredivisie.
pi_171098145
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:26 schreef john2406 het volgende:

[..]

Een ieder komt na het lezen van een boek tot een andere conclusie.
Heb je het gelezen en die zin onthouden? Dat zou wel geniaal zijn. Wat mij niets verbaast overigens.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171098217
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:24 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat mensen het niet zo kunnen erkennen (zie ook post #255), maar het verschil is dat het voor de een ongefundeerd is en voor de ander niet. En wanneer het wel (duidelijker en onbetwijfelbaar) gefundeerd is, is het waarschijnlijker dat een groter deel van de aanhangers het ook zo zullen (blijven) opvatten.
Je krijgt trouwens bijval in je topic waar je niet wilt werken. :) --- dienstmededeling ---
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171098245
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:27 schreef Tchock het volgende:

[..]

Maar het is geen interpretatie van sommigen. De bijbel zegt het zelf.

[..]

2 Timotheüs 3:14-17 uit het NT

[..]

Exodus 4:30 uit het OT

Zo kun je nog wel even doorgaan. Voor de duidelijkheid: ik vind dit complete bullshit natuurlijk, ik geloof zelf niet. Maar de bijbel stelt weldegelijk en ook behoorlijk vaak dat het het woord van God is.
De eerste kun je -misschien- wel zo interpreteren. 'Al de geschrift', zal dat op de Bijbel, slaan? Waarschijnlijk. Maar hoe valt dit op te vatten; '. Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing? De tweede gaat over de woorden van Mozes, die terug te vinden zijn in het OT?
pi_171098295
quote:
8s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:17 schreef Tchock het volgende:

[..]

Wat zou de wereld toch een fijne plek zijn zonder religie. Dan vinden mensen ongetwijfeld nog wel excuses om elkaar de hersens in te slaan maar zijn we van dat gezeik over een paar eeuwenoude boeken af.
Ongetwijfeld, maar het zou toch veel prettiger zijn als we ons in elk geval om nuttigere dingen dan religieuze onenigheid de hersens zouden inslaan? En het inslaan van hersenen vanwege verschillen is niet het enige probleem natuurlijk. De ellende begint pas zodra een van de religieuze kampen overwint en de staat gaat inrichten.
pi_171098306
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:31 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Je krijgt trouwens bijval in je topic waar je niet wilt werken. :) --- dienstmededeling ---
Oh tof! Zal later vandaag even kijken. Bij voorbaat dank in ieder geval _O_
pi_171098369
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:33 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

De eerste kun je -misschien- wel zo interpreteren. 'Al de geschrift', zal dat op de Bijbel, slaan? Waarschijnlijk. Maar hoe valt dit op te vatten; '. Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing? De tweede gaat over de woorden van Mozes, die terug te vinden zijn in het OT?
Ik heb niet zo veel zin in een diepgaande theologische discussie. :P Maar ja, "al de geschrift" en "de woorden die de heere tot Mozes gesproken had" slaan beide op de tekst van de bijbel.
pi_171098454
quote:
10s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:27 schreef Tchock het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Was toch ook ooit eens zo'n sociaal-experiment gedaan waarbij twee groepen twee keuzes voorgelegd kregen;

1. Jullie (A) krijgen 1.000,- euro, maar dan krijgt groep B 2.000,- euro, of
2. Jullie krijgen 500 euro en groep B krijgt dan ook 500 euro.

Raad maar waarvoor men koos.
pi_171098482
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:35 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

De ellende begint pas zodra een van de religieuze kampen overwint en de staat gaat inrichten.
Omdat de meeste religies totaal onverdraagzaam zijn tegen andersgelovigen. Daarom vermoordden protestanten katholieken, en christenen moslims, en Hindu Sikh en ga zo maar door.

Het lijkt er op dat zodra een maatschappij genoeg gevorderd is om de meeste religieuze regels te negeren, dat geloofsgeweld enigszins stopt.
pi_171098500
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:37 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik heb niet zo veel zin in een diepgaande theologische discussie. :P Maar ja, "al de geschrift" en "de woorden die de heere tot Mozes gesproken had" slaan beide op de tekst van de bijbel.
Die vele vormen heeft gekend/aanpassing heeft gehad - wat ook kenbaar gegeven was voor de latere generaties. Misschien zit daarin de crux, dan? Maar ja, ik ook niet echt.
pi_171098520
quote:
15s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:40 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Was toch ook ooit eens zo'n sociaal-experiment gedaan waarbij twee groepen twee keuzes voorgelegd kregen;

1. Jullie (A) krijgen 1.000,- euro, maar dan krijgt groep B 2.000,- euro, of
2. Jullie krijgen 500 euro en groep B krijgt dan ook 500 euro.

Raad maar waarvoor men koos.
Op zich is dat wel begrijpelijk. In een wereld met beperkte middelen draait het er niet zo veel om hoe veel jij hebt maar hoeveel jij hebt ten opzichte van anderen. Als je de rijkste man van Nederland bent met 100 euro heb je daar meer aan dan aan 500 als de rest miljonair is.

Ik las daar laatst een goed artikel over. Even zoeken.

edit: Oh ja, van Bertrand Russell. http://www.nobelprize.org(...)russell-lecture.html

Over de motieven die al het menselijk handelen dicteren.

[ Bericht 9% gewijzigd door Tchock op 21-05-2017 16:49:29 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')