abonnement Unibet Coolblue
pi_171070427
Hi allemaal,

Boven onze trap naar zolder is een hele hoge nok met rechte muren. Ik wil deze loze ruimte gaan gebruiken om op ongeveer 2,5 meter hoog (gemeten vanaf de hal op zolder) een vliering te maken, van ongeveer 3m2 (2.99 x 1.09). Deze moet komen te hangen. Vanaf het halletje kan ik er dan met een ladder bij, er hoeft dus geen vlizotrap in.

Zie tekening bijgevoegd:

Ik heb het idee om balken over de breedte (1,09m) te hangen tussen de betonnen draagmuur en het gasbetonmuur. Ik weet alleen niet of dit de juiste manier is, en hoe ik dit op een dermate stevige manier kan doen zodat de boel sterk genoeg is. En welke balken moet ik gebruiken, en welke afstand raden jullie aan?

Ik hoor het graag.

Alvast bedankt,

Denny
pi_171070829
Iets van 40mm (dik) bij 140mm (hoog) om de 50 cm? Bij het trapgat maak je een overspanning om die 1,03m. te overbruggen en haaks daarop een balk naar de linkerkant (betonmuur)
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171070923
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 12:33 schreef blomke het volgende:
Iets van 40mm (dik) bij 140mm (hoog) om de 50 cm? Bij het trapgat maak je een overspanning om die 1,03m. te overbruggen en haaks daarop een balk naar de linkerkant (betonmuur)
Dank voor je antwoord, Blomke. Is 40mm (dik) bij 140mm (hoog) stevig genoeg? En kan ik die balken direct met een balkschoen in het gasbeton vastmaken, denk je? Of gaan die rusten op een balk (die ik dan helemaal doortrek tot over de hal heen als overspanning)?
pi_171074292
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 12:40 schreef DennyP het volgende:
Dank voor je antwoord, Blomke. Is 40mm (dik) bij 140mm (hoog) stevig genoeg? En kan ik die balken direct met een balkschoen in het gasbeton vastmaken, denk je? Of gaan die rusten op een balk (die ik dan helemaal doortrek tot over de hal heen als overspanning)?
1. volgens de balkenschuif is dat genoeg voor een lichte vloer.
2. zo'n balkdrager kan je het beste met chemische-ankers monteren aan de gasbeton muur. Dat zal stevig genoeg moeten zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 20-05-2017 16:18:38 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 20 mei 2017 @ 19:00:45 #5
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_171078245
140 hoog is best fors hoor, voor een metertje overspanning, die alleen wat meuk hoeft te dragen.
Ik zou een regel op de betonnen wand monteren en een op gasbetonwand. Dat scheelt je een zooi balkankers. Onder de regel van de gasbeonwand zou ik 3 balkjes verticaal zetten, om de druk op te vangen. Gasbeton zelf heeft weinig draagvermogen.
Op die 2 regels leg je een balklaagje van zeg, 89mm hoge balken, om de 30 cm. Plaatje OSB erop en klaar.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_171090087
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 19:00 schreef goed_volk het volgende:
140 hoog is best fors hoor, voor een metertje overspanning, die alleen wat meuk hoeft te dragen.
Ik zou een regel op de betonnen wand monteren en een op gasbetonwand. Dat scheelt je een zooi balkankers. Onder de regel van de gasbeonwand zou ik 3 balkjes verticaal zetten, om de druk op te vangen. Gasbeton zelf heeft weinig draagvermogen.
Op die 2 regels leg je een balklaagje van zeg, 89mm hoge balken, om de 30 cm. Plaatje OSB erop en klaar.
Dank je, goed_volk. Laatste vraag dan maar, hoe lang zou je die verticale balkjes doen? En scheelt dat echt heel veel? Ik ben niet zo thuis in draagvermogen zoals je begrijpt.

Dank!
  zondag 21 mei 2017 @ 10:50:18 #7
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_171091021
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 09:47 schreef DennyP het volgende:

[..]

Dank je, goed_volk. Laatste vraag dan maar, hoe lang zou je die verticale balkjes doen? En scheelt dat echt heel veel? Ik ben niet zo thuis in draagvermogen zoals je begrijpt.

Dank!
Gewoon tot op de vloer. Dan steunt de horizontale balk op de vloer en niet op de wand ;)
Succes!
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_171091452
quote:
Op zaterdag 20 mei 2017 19:00 schreef goed_volk het volgende:
140 hoog is best fors hoor, voor een metertje overspanning, die alleen wat meuk hoeft te dragen.
Ik zou een regel op de betonnen wand monteren en een op gasbetonwand. Dat scheelt je een zooi balkankers. Onder de regel van de gasbetonwand zou ik 3 balkjes verticaal zetten, om de druk op te vangen. Gasbeton zelf heeft weinig draagvermogen.
Op die 2 regels leg je een balklaagje van zeg, 89mm hoge balken, om de 30 cm. Plaatje OSB erop en klaar.
Op zich heb je daar gelijk in, maar de ervaring leert nu eenmaal dat, ook al is het aanvankelijke plan 'er alleen wat meuk neer te zetten', er vroeg of laat iemand met z'n volle gewicht op gaat staan.
  zondag 21 mei 2017 @ 12:28:39 #9
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_171092557
quote:
6s.gif Op zondag 21 mei 2017 11:25 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Op zich heb je daar gelijk in, maar de ervaring leert nu eenmaal dat, ook al is het aanvankelijke plan 'er alleen wat meuk neer te zetten', er vroeg of laat iemand met z'n volle gewicht op gaat staan.
Met een meter overspanning gaat dat prima, hoor. Het zelf hier eenzelfde constructie met een lichtere balklaag, waar we met 5 man op hebben staan hossen.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')