Ja logische dat de spanning er wat af was...quote:Op woensdag 17 mei 2017 22:51 schreef fathank het volgende:
[..]
Deze was ook saai vior de neutrale kijker. Na 38 seconden was de spanning eraf.
De snor heeft van de week bij de telegraaf toegegeven dat hij drugs gebruikt....quote:Op donderdag 18 mei 2017 06:17 schreef RvLaak het volgende:
De snor heeft ook weer eens zijn pilletjes niet genomen:
Derksen: "Feyenoord verdedigt titel niet"
onwaar dit, meneer Harvard.quote:Op donderdag 18 mei 2017 06:29 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
De snor heeft van de week bij de telegraaf toegegeven dat hij drugs gebruikt....
quote:Op donderdag 18 mei 2017 06:45 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Nogmaals voor de liefhebber, de 1-0 vanuit meerdere camerastandpunten:
https://www.foxsports.nl/(...)cles-almelo-1855105/
Wiet is toch gewoon drugs.quote:
Nice.quote:Op donderdag 18 mei 2017 06:45 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Nogmaals voor de liefhebber, de 1-0 vanuit meerdere camerastandpunten:
https://www.foxsports.nl/(...)cles-almelo-1855105/
Oldground heeft deze versie gemaaktquote:Op donderdag 18 mei 2017 07:55 schreef Keyos het volgende:
Wie is er een beetje goed met photoshop trouwens om de schaal toe te voegen aan het plaatje hierboven? Had graag willen helpen maar heb er de ballen verstand van.
quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:20 schreef Oldground het volgende:
Is er trouwens nog iemand bezig (Lastpost?) met die OP?
Anders kan ik eventueel wel iets knutselen in PS.
Wtfquote:
Hoe heb je dat gedaaanquote:Op donderdag 18 mei 2017 10:08 schreef ThePlaneteer het volgende:
Moet die gouden kampioenschaal er apart bij of alleen 14 naar 15 veranderen? Kan allebei wel ff fixen.
[ afbeelding ]
Nee, je hebt artikel niet begrepen. Geen weldenkend mens meldt iets aan de Telegraaf dus dat geroddel pikken ze van andere kanalen op.quote:Op donderdag 18 mei 2017 10:13 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Wtf
Ik geloof fe telegraaf altijd
Hebben ze weeeer gelogen
Derksen is voor mij vaak de reden om dat programma af te zetten.quote:Op donderdag 18 mei 2017 10:16 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nee, je hebt artikel niet begrepen. Geen weldenkend mens meldt iets aan de Telegraaf dus dat geroddel pikken ze van andere kanalen op.
Het is een belediging aan de Snor om te doen of hij interviews geeft aan vulgaire roddelbladen als de Telegraaf
Waar gaat dit over?quote:Op donderdag 18 mei 2017 10:26 schreef DonRaja het volgende:
Gestemd op nieuw ontwerp voor de sc. Nummer 2: buitenkant van de Kuip.
https://www.feyenoord.nl/destemvanhetlegioenquote:
Altijd al één willen hebben.quote:Op donderdag 18 mei 2017 10:38 schreef Casual-T het volgende:
[..]
https://www.feyenoord.nl/destemvanhetlegioen
"DE STEM VAN HET LEGIOEN"
(lees: meer inspraak hebben jullie niet)
By the way: volgens FRFC mogen de SCC-houders op X & S voor 5 á 10 euro 'hun' kuipstoeltje kopen, nu ze er toch uit gaan...
Thanks!quote:Op donderdag 18 mei 2017 10:08 schreef ThePlaneteer het volgende:
Moet die gouden kampioenschaal er apart bij of alleen 14 naar 15 veranderen? Kan allebei wel ff fixen.
[ afbeelding ]
gestemd op 3, binnenkant Kuip en mooie TIFOquote:Op donderdag 18 mei 2017 10:26 schreef DonRaja het volgende:
Gestemd op nieuw ontwerp voor de sc. Nummer 2: buitenkant van de Kuip.
Dat las ik ja, hoop het. Tof collectors itemquote:Op donderdag 18 mei 2017 10:38 schreef Casual-T het volgende:
[..]
https://www.feyenoord.nl/destemvanhetlegioen
"DE STEM VAN HET LEGIOEN"
(lees: meer inspraak hebben jullie niet)
By the way: volgens FRFC mogen de SCC-houders op X & S voor 5 á 10 euro 'hun' kuipstoeltje kopen, nu ze er toch uit gaan...
Eindelijkquote:Op donderdag 18 mei 2017 10:55 schreef ThePlaneteer het volgende:
https://www.voetbalprimeu(...)s-willen-verbod.html
Beter.
Ja voor nu ff bewerkt, maar als we het bronbestand gewoon delen is het een stuk makkelijker.quote:Op donderdag 18 mei 2017 10:15 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Hoe heb je dat gedaaan
Straks moet alles aangepast worden voor nieuwwe seizoen
quote:Op donderdag 18 mei 2017 10:08 schreef ThePlaneteer het volgende:
[ afbeelding ]
Donequote:Op donderdag 18 mei 2017 10:52 schreef ace_eleven het volgende:
[..]
Thanks!
[..]
gestemd op 3, binnenkant Kuip en mooie TIFO![]()
@ Don, kun je de OP aanpassen naar bovenstaande versie?
Vraag me af hoe lang de KNVB nog gaat doen alsof haar neus bloedt.quote:Op donderdag 18 mei 2017 10:55 schreef ThePlaneteer het volgende:
https://www.voetbalprimeu(...)s-willen-verbod.html
Beter.
Terecht ookquote:Op donderdag 18 mei 2017 13:06 schreef MPC60 het volgende:
Op de kuip gestemd.Maar het zal wel de laatste worden.
Heerlijk man. Wat een held die vent. Kan maar weinig spelers van zijn status bedenken. Geloof ook gelijk dat hij met een gigantisch gewicht op zijn schouders heeft rondgelopen, en dan zo eindigen, klasse, klasse, klasse.quote:
Heb op die eerste gestemd.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:06 schreef MPC60 het volgende:
Op de kuip gestemd.Maar het zal wel de laatste worden.
Hij zei gisteren bij RTL dat hij eigenlijk gewoon overal een beetje gaat rondkijken waar hij van waarde kan zijn binnen Feyenoord de komende tijd en dan op gevoel de keuze maakt of hij bijvoorbeeld (jeugd)trainer, assistent, technisch management gaat doen. Lijkt me niet onverstandig. Dirk kan alles.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:38 schreef De_Pel het volgende:
[..]
Heerlijk man. Wat een held die vent. Kan maar weinig spelers van zijn status bedenken. Geloof ook gelijk dat hij met een gigantisch gewicht op zijn schouders heeft rondgelopen, en dan zo eindigen, klasse, klasse, klasse.
Schitterend ook dat hij aan de club verbonden blijft. Tegelijkertijd vraag ik me af of hij de capaciteiten heeft om tzt een van Geel op te volgen. Geweldige sportman, en zal ongetwijfeld een leuk netwerk heb en opgebouwd, maar of hij de pure brains heeft..? Vind het sowieso raar om zo'n Danny-blind-constructie aan te gaan.
Deze docu gaat over de laatste paar maanden voor het kampioenschap, erg benieuwd of we ook daadwerkelijk te zien krijgen wat voor druk er op z'n schouders rustte.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:38 schreef De_Pel het volgende:
[..]
Heerlijk man. Wat een held die vent. Kan maar weinig spelers van zijn status bedenken. Geloof ook gelijk dat hij met een gigantisch gewicht op zijn schouders heeft rondgelopen, en dan zo eindigen, klasse, klasse, klasse.
Schitterend ook dat hij aan de club verbonden blijft. Tegelijkertijd vraag ik me af of hij de capaciteiten heeft om tzt een van Geel op te volgen. Geweldige sportman, en zal ongetwijfeld een leuk netwerk heb en opgebouwd, maar of hij de pure brains heeft..? Vind het sowieso raar om zo'n Danny-blind-constructie aan te gaan.
Doe maar Liverpooltwitter:Mkrabby twitterde op donderdag 18-05-2017 om 14:03:12Dirk Kuijt krijgt een testimonial van #Feyenoord, wanneer en tegen wie is nog onbekend. reageer retweet
Vaak tegen zo'n fantasie-elftal toch? Als hij Suarez dan maar thuis laat.quote:Op donderdag 18 mei 2017 14:04 schreef Grifte het volgende:
Doe maar Liverpooltwitter:Mkrabby twitterde op donderdag 18-05-2017 om 14:03:12Dirk Kuijt krijgt een testimonial van #Feyenoord, wanneer en tegen wie is nog onbekend. reageer retweet
Feyenoord tegen de vrienden van Dirk is ook prima inderdaad. Wat Liverpool spelers, (oud-)internationals erbij. Misschien een verwaalde speler van Utrecht of Fenerbahce.quote:Op donderdag 18 mei 2017 14:06 schreef Caland het volgende:
[..]
Vaak tegen zo'n fantasie-elftal toch? Als hij Suarez dan maar thuis laat.
Dit lijkt me een geweldige aanpak, maar als je idd zoals sommige "bronnen" melden nu al er van uitgaat dat hij de volgende TD wordt sla je de plank mis. Dat hij linksom of rechtsom in wat voor functie dan ook nog van waarde gaat zijn voor Feyenoord lijkt me duidelijk.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:52 schreef Caland het volgende:
[..]
Hij zei gisteren bij RTL dat hij eigenlijk gewoon overal een beetje gaat rondkijken waar hij van waarde kan zijn binnen Feyenoord de komende tijd en dan op gevoel de keuze maakt of hij bijvoorbeeld (jeugd)trainer, assistent, technisch management gaat doen. Lijkt me niet onverstandig. Dirk kan alles.
Sowieso dat Gerrard komt, Reina en Mireilles zullen ook wel van de partij zijn.quote:Op donderdag 18 mei 2017 14:07 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Feyenoord tegen de vrienden van Dirk is ook prima inderdaad. Wat Liverpool spelers, (oud-)internationals erbij. Misschien een verwaalde speler van Utrecht of Fenerbahce.
Ik hoop toch wel op spelers als Gerrard en Torres
Post hier nog weleens, maar niet veel meer.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:48 schreef Azpilicueta het volgende:
Komt Happel eigenlijk nog wel eens hier
quote:Op donderdag 18 mei 2017 14:27 schreef Divje het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)a/dirk_kuyt_retires/
Mooi om te lezen die reacties
quote:Dirk Kuyt wherever you may be,
You smoke pot in your home country
But it could be worse,
You could be a Manc,
Begging your sister for a wank!
Hij is echt een held bij alle clubs waar hij gespeeld heeft en gerespecteerd door bijna alle supporters van tegenstandersquote:Op donderdag 18 mei 2017 14:27 schreef Divje het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)a/dirk_kuyt_retires/
Mooi om te lezen die reacties
Dat zou echt heel tof zijn, Gerrard en Torres in de Kuip...dat moet ik zien!quote:Op donderdag 18 mei 2017 14:07 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Feyenoord tegen de vrienden van Dirk is ook prima inderdaad. Wat Liverpool spelers, (oud-)internationals erbij. Misschien een verwaalde speler van Utrecht of Fenerbahce.
Ik hoop toch wel op spelers als Gerrard en Torres
Er komen deze herfst wel meer topspelers naar de Kuip lijkt mequote:Op donderdag 18 mei 2017 14:48 schreef Jaytje07 het volgende:
[..]
Dat zou echt heel tof zijn, Gerrard en Torres in de Kuip...dat moet ik zien!
True, maar niet deze 2quote:Op donderdag 18 mei 2017 14:51 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Er komen deze herfst wel meer topspelers naar de Kuip lijkt me
Dat is niet eens heel lang geleden al eens voorgevallen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 14:48 schreef Jaytje07 het volgende:
[..]
Dat zou echt heel tof zijn, Gerrard en Torres in de Kuip...dat moet ik zien!
Ja dat weet ik nog wel, toen we nog dat Port of Rotterdam toernooi hadden en tegen Liverppol moesten. Was ik toen ook bij. Zowel Torres als Gerrard echt altijd fantastische spelers gevonden, zou leuk zijn om die weer te mogen zien spelen in de Kuipquote:Op donderdag 18 mei 2017 14:53 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat is niet eens heel lang geleden al eens voorgevallen.
Met name Van Geel dan.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:52 schreef Henrys het volgende:
Vind dat Gudde en Van Geel ook wel wat credits verdienen. Vooral Gudde heeft zoveel over zich heen gekregen
Vind dit altijd wel mooi. Als je wint hoef je niet meer kritisch te zijn?quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:52 schreef Henrys het volgende:
Vind dat Gudde en Van Geel ook wel wat credits verdienen. Vooral Gudde heeft zoveel over zich heen gekregen
Van geel gaat een belangrijke zomer tegemoet.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:52 schreef Henrys het volgende:
De basis voor de kritiek op Van Geel was dat ie middelmatige Eredivisie spelers haalde die niet rendeerden en vervolgens word je kampioen met Toornstra, Botteghin, Van der Heijden en Jones als belangrijke schakels. Hoezo was die kritiek dan nog steeds terecht? Die spelers waren er (muv Jones) anderhalf jaar geleden ook al, alleen hadden blijkbaar wat tijd nodig.quote:Op donderdag 18 mei 2017 16:01 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Vind dit altijd wel mooi. Als je wint hoef je niet meer kritisch te zijn?
Wat mij betreft blijft grotendeels alle kritiek die er op Gudde en (later) van Geel is geweest nog steeds terecht.
Ik heb eigenlijk geen zin alle kritiek weer te herhalen, dat is de afgelopen jaren al vaak genoeg gedaan, maar het ging niet alleen om die spelers.quote:Op donderdag 18 mei 2017 16:08 schreef hhh38 het volgende:
[..]
De basis voor de kritiek op Van Geel was dat ie middelmatige Eredivisie spelers haalde die niet rendeerden en vervolgens word je kampioen met Toornstra, Botteghin, Van der Heijden en Jones als belangrijke schakels. Hoezo was die kritiek dan nog steeds terecht? Die spelers waren er (muv Jones) anderhalf jaar geleden ook al, alleen hadden blijkbaar wat tijd nodig.
Misschien moeten mensen minder snel worden afgerekend op hun aankopen.
Klopt, verder had je nog die lulverhalen dat van Geel niet verantwoordelijk zou zijn voor de komst van Pellè bijvoorbeeld, of het feit dat er toevallig een goede jeugdlichting was.quote:Op donderdag 18 mei 2017 16:17 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk geen zin alle kritiek weer te herhalen, dat is de afgelopen jaren al vaak genoeg gedaan, maar het ging niet alleen om die spelers.
Elke technisch directeur heeft er miskopen tussenzitten. Zo'n Marcel Brands werd overal bewierookt maar doet het over de gehele periode aantoonbaar slechter dan Van Geel.quote:Op donderdag 18 mei 2017 16:08 schreef hhh38 het volgende:
[..]
De basis voor de kritiek op Van Geel was dat ie middelmatige Eredivisie spelers haalde die niet rendeerden en vervolgens word je kampioen met Toornstra, Botteghin, Van der Heijden en Jones als belangrijke schakels. Hoezo was die kritiek dan nog steeds terecht? Die spelers waren er (muv Jones) anderhalf jaar geleden ook al, alleen hadden blijkbaar wat tijd nodig.
De Brands hype was lachwekkend.quote:Op donderdag 18 mei 2017 16:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Elke technisch directeur heeft er miskopen tussenzitten. Zo'n Marcel Brands werd overal bewierookt maar doet het over de gehele periode aantoonbaar slechter dan Van Geel.
De selectie waar hij afgelopen seizoen Cocu had mee opgezadeld is wel erg pijnlijk jaquote:Op donderdag 18 mei 2017 16:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Elke technisch directeur heeft er miskopen tussenzitten. Zo'n Marcel Brands werd overal bewierookt maar doet het over de gehele periode aantoonbaar slechter dan Van Geel.
Met afgelopen wedstrijd in mijn achterhoofdquote:Feyenoord niet akkoord met vuurwerkboete
Feyenoord is niet akkoord gegaan met het schikkingsvoorstel van 10.000 euro van de aanklager betaald voetbal. Dit laat de KNVB zojuist weten. De Rotterdammers zouden deze straf krijgen voor het afsteken van vuurwerk door supporters voor en tijdens Feyenoord – PSV op 26 februari 2017.
De aanklager is van mening dat Feyenoord onvoldoende maatregelen heeft getroffen om het vuurwerk te voorkomen of te beëindigen. Hier kan Feyenoord zich dus niet in vinden. De zaak wordt nu voorgelegd bij de tuchtcommissie betaald voetbal.
Eigenlijk vind ik niet dat Brands veel te verwijten valt. Ze werden vorig jaar met bijna dezelfde selectie kampioen. Hij kon ook niet voorspellen dat De Jong ineens zou stoppen met scoren, Guardado de helft van de tijd niet thuis zou geven en dat Locadia bijna het hele seizoen geblesseerd zou zijn. Verdedigend staat het uitstekend.quote:Op donderdag 18 mei 2017 16:25 schreef Wicky15 het volgende:
[..]
De selectie waar hij afgelopen seizoen Cocu had mee opgezadeld is wel erg pijnlijk ja
Vuurwerk?! Welk vuurwerk?quote:Op donderdag 18 mei 2017 16:27 schreef zoekeenleven het volgende:
[..]
Met afgelopen wedstrijd in mijn achterhoofd
Inderdaad, ik zou die 10.000 snel accepteren en hopen dat ze de 14e vergeten...quote:Op donderdag 18 mei 2017 16:27 schreef zoekeenleven het volgende:
[..]
Met afgelopen wedstrijd in mijn achterhoofd
dat in beroep gaan is gewoon automatisch ingesteldquote:Op donderdag 18 mei 2017 16:29 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Inderdaad, ik zou die 10.000 snel accepteren en hopen dat ze de 14e vergeten...
De 14e hebben ze volgens mij in ieder geval weinig gedaan aan preventie. Los van een paar keer Peter Houtman die voor de vorm wat moest roepen. Er liep bij het naar binnen gaan een kerel achter mij met overduidelijk vuurwerk onder z'n kleding, werd gefouilleerd en mocht toch zo doorquote:Op donderdag 18 mei 2017 16:29 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Inderdaad, ik zou die 10.000 snel accepteren en hopen dat ze de 14e vergeten...
Voorlopig nog wel als je de officiële reactie hoorde.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:45 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Vraag me af hoe lang de KNVB nog gaat doen alsof haar neus bloedt.
Je komt niet helemaal goed over Klaas, probeer het nog eens.quote:Op donderdag 18 mei 2017 17:20 schreef klaasweetalles het volgende:
Ik vind die straf voor feyenoord van de knjb echt weet ongelofelijk
Berghuis aansteker tegen zijn kop en knjb stelt geen onderzoek in tegen ajax
Ja het is allemaal weer calimero natuurlijk
KAMPIOENEN!!!!!!!!!!!!
De balans van martin van geel is nog steeds zwaar kut manquote:Op donderdag 18 mei 2017 16:06 schreef Caland het volgende:
Alleen hersenlozen wilden Van Geel vorige zomer weg hebben.
Rijnmond?quote:Op donderdag 18 mei 2017 17:25 schreef Divje het volgende:
"HET IS 1-0! HET IS 1-0! Ongelofelijk. Wat gebeurt hier? Wat gebeurt hier? Het kampioenschap wordt al gevierd! Prachtig. Schitterend. Fantastisch. Feyeee-Fenomenaal! Dit is Feyenoord! Dit is de aanstaande landskampioen! Titel nummer 15. Dat kan niet meer fout! On-ge-lo-fe-lijk."
Bij het stadhuispleinquote:
Als je het zo achter elkaar zet, klinkt het misschien leuk. Was gewoon doods, zie dat YouTube filmpje maar terug.quote:Op donderdag 18 mei 2017 17:25 schreef Divje het volgende:
"HET IS 1-0! HET IS 1-0! Ongelofelijk. Wat gebeurt hier? Wat gebeurt hier? Het kampioenschap wordt al gevierd! Prachtig. Schitterend. Fantastisch. Feyeee-Fenomenaal! Dit is Feyenoord! Dit is de aanstaande landskampioen! Titel nummer 15. Dat kan niet meer fout! On-ge-lo-fe-lijk."
Jonesquote:Op donderdag 18 mei 2017 17:25 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
De balans van martin van geel is nog steeds zwaar kut man
We hadden afgelopen seizoen GVD MAAR 12 BASISSPELERS OFZO
Het is een wonder dat feyenoord realtief zo weing blessures had
Ik ga niet weer al die blunders van opnoemen
Wel enigszins met Klaas eens dat een aantal daarvan behoorlijk kut speelden. Nelom (speelde op sommige momenten aardig), Tapia en Kramer hebben eigenlijk niks gebracht. Die bank moet wel flink sterker gemaakt worden.quote:Op donderdag 18 mei 2017 17:52 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Jones
Karsdorp, Nieuwkoop, Botteghin, Van der Heijden, Kongolo, Nelom
Vilhena, El Ahmadi, Toornstra, Kuyt, Tapia
Berghuis, Jörgensen, Elia, Bilal, Kramer
17 spelers die de kern vormden dit seizoen. En dan heb je nog Vermeer en Van Beek die basiswaardig zijn maar het hele seizoen geblesseerd waren. Dat is een prima aantal Klaas.
Dat die bejaarde Kuijt nog werd binnengehaald met zijn geslijm dat Feyenoord zijn club is, dat was anders wel een serieuze blunder.quote:Op donderdag 18 mei 2017 16:08 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Kramer heeft wel een aantal belangrijke goaltjes gemaakt. Bovendien is Chelsea ook kampioen geworden met redelijk weinig basisspelers.quote:Op donderdag 18 mei 2017 18:13 schreef dopemin het volgende:
[..]
Wel enigszins met Klaas eens dat een aantal daarvan behoorlijk kut speelden. Nelom (speelde op sommige momenten aardig), Tapia en Kramer hebben eigenlijk niks gebracht. Die bank moet wel flink sterker gemaakt worden.
Bij lange na niet zo mooi als hetquote:Op donderdag 18 mei 2017 17:25 schreef Divje het volgende:
effe serieus nu he......quote:Op donderdag 18 mei 2017 17:52 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Jones
17 spelers die de kern vormden dit seizoen. En dan heb je nog Vermeer en Van Beek die basiswaardig zijn maar het hele seizoen geblesseerd waren. Dat is een prima aantal Klaas.
Mee eensquote:Op donderdag 18 mei 2017 18:25 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Bij lange na niet zo mooi als het
Negen-en-negentig goals heeft Kuijt gemaakt voor Feyenoord in de Eredivisie EN DIT IS NUMMER HONDERD
HET DOELPUNT VOOR DE EEUWIGHEID
NIEMAND ZAL HET OOIT VERGETEN DIE HIER WAS
DIRK KUIJT ZEKER NIET
MOOIER KAN HET NIET
De bezieling die je bij die 1-0 hoorde heb ik maar zelden bij de Studio Sport samenvattingen gehoord. Z'n stem slaat bijna overquote:
Kippenvel. Elke. Keer. Weer.quote:Op donderdag 18 mei 2017 17:27 schreef Divje het volgende:
[..]
Bij het stadhuispleinFrank Stout
Ook daar, dat momentje stilte voor het los barstKan 't blijven kijken.
Kopen! Mooie uitgavequote:Op donderdag 18 mei 2017 19:22 schreef klaasweetalles het volgende:
[ afbeelding ]
Al 15 jaar niet meer gekocht...
Misschien voor deze keer.....
Heb hem ook, je kan zo'n kampioenspakketje kopen voor 6 of 7 euro.quote:Op donderdag 18 mei 2017 19:22 schreef klaasweetalles het volgende:
[ afbeelding ]
Heb je een link of moet ik daadwerkelijk naar buiten?quote:Op donderdag 18 mei 2017 19:36 schreef Caland het volgende:
[..]
Heb hem ook, je kan zo'n kampioenspakketje kopen voor 6 of 7 euro.
Je moet naar buiten.quote:Op donderdag 18 mei 2017 20:01 schreef Typisch het volgende:
[..]
Heb je een link of moet ik daadwerkelijk naar buiten?
Deze wil ik ook wel inderdaadquote:Op donderdag 18 mei 2017 20:37 schreef WethouderHekking het volgende:
Morgen maar eens kijken of de sigarenboer nog zo,n VI'tje heeft.
Wat zit er allemaal in dat pakketje?quote:Op donderdag 18 mei 2017 19:36 schreef Caland het volgende:
[..]
Heb hem ook, je kan zo'n kampioenspakketje kopen voor 6 of 7 euro.
Een reguliere VI (met veel Feyenoord) en een speciale kampioens VI (met alleen maar Feyenoord)quote:
jezus christus die typografie op de linkerquote:Op donderdag 18 mei 2017 20:55 schreef Caland het volgende:
[..]
Een reguliere VI (met veel Feyenoord) en een speciale kampioens VI (met alleen maar Feyenoord)
[ afbeelding ]
No offense, maar als je Nelom, Tapia en Kramer tot "de kern" rekent, denk ik dat je alcoholgehalte na zondag/maandag nog niet genoeg is gedaald.quote:Op donderdag 18 mei 2017 17:52 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Jones
Die ga ik morgen ook ff oppikken.quote:Op donderdag 18 mei 2017 19:22 schreef klaasweetalles het volgende:
[ afbeelding ]
Nice hoorquote:Op donderdag 18 mei 2017 22:02 schreef Caland het volgende:
AD van maandag was ook weinig mis mee
[ afbeelding ]
Jaloersquote:Op donderdag 18 mei 2017 22:02 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Nee deze had ik gewoon van een sigarenboer, heb nog wel gekeken of ik andere kranten kon na bestellen maar dat bieden ze (buiten commerciele sites die woekerprijzen rekenen) eigenlijk nauwelijks meer aan.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Nice hoor
Heb je m nog na kunnen bestellen ergens?
ik heb heel de week echt niet gebibberd....quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:02 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Jij bent dan ook een nepsupporterquote:Op donderdag 18 mei 2017 22:12 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
ik heb heel de week echt niet gebibberd....
Maar een half uur voor de wedstrijd was ik echt zenuwachtig moet ik zeggen,.,..bijna nog nooit gebeurd voor een wedstrijd....ik dacht wtf zal toch niet zijn dat het niet gebeurd he....gelukkig was het na 40 seconde dat gevoel voorbij....tnx kuyt.
jij heb dalijk een paar nep tanden...quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:13 schreef zoekeenleven het volgende:
[..]
Jij bent dan ook een nepsupporter
Heb ik al, nepsupporterquote:Op donderdag 18 mei 2017 22:15 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
jij heb dalijk een paar nep tanden...
Moet je hem hebben dan?quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Nice hoor
Heb je m nog na kunnen bestellen ergens?
Voor 50 euri kan je mokkel er ook zo uit zienquote:
En dat voor zo'n tyfuslelijke jurk.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:29 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Voor 50 euri kan je mokkel er ook zo uit zien
(ik zie overigens net dat alle gangbare maten alweer uitverkocht zijnik krijg Blijdorpshirt flashbacks)
Nice. Had m'n ma nog wel gevraagd de VI te kopen, maar vergeten om door te geven ook Sportwereldje mee te nemen als ik weer in NL ben.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:02 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Je kan zeggen wat je wil, maar ze hebben redelijk veel minuten gemaakt. Dat bedoelde ik eigenlijk vooral.quote:Op donderdag 18 mei 2017 21:56 schreef De_Pel het volgende:
[..]
No offense, maar als je Nelom, Tapia en Kramer tot "de kern" rekent, denk ik dat je alcoholgehalte na zondag/maandag nog niet genoeg is gedaald.
Een aardige speler? Die gozer kan er geen ene kut vanquote:Op donderdag 18 mei 2017 22:08 schreef zoekeenleven het volgende:
Ik vind Bilal best een aardige speler, een echte mongool, maar best een aardige speler.
Ik zie het wel in hem zitten, en ik zag het destijds ook in Toornstra en Botteghinquote:Op donderdag 18 mei 2017 22:44 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Een aardige speler? Die gozer kan er geen ene kut van
Aardig als in sympathiek mag ik hopen...quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:08 schreef zoekeenleven het volgende:
Ik vind Bilal best een aardige speler, een echte mongool, maar best een aardige speler.
Neequote:Op donderdag 18 mei 2017 22:48 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Aardig als in sympathiek mag ik hopen...
En waarschijnlijk zag je dat ook in een aantal andere spelers die je niet opnoemt.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:45 schreef zoekeenleven het volgende:
[..]
Ik zie het wel in hem zitten, en ik zag het destijds ook in Toornstra en Botteghin
Net als Vilhena tochquote:Op donderdag 18 mei 2017 22:49 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
En waarschijnlijk zag je dat ook in een aantal andere spelers die je niet opnoemt.
Bilal excelleert in voetbaldomheid.
Helaas komt die niet meer terug, geweldenaar.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:50 schreef kapiteintje het volgende:
Heeft Caland al voor een terugkeer van Mokotjo gepleit?
Berghuis en van der Heijden ja, maar ik wilde niet opscheppen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:49 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
En waarschijnlijk zag je dat ook in een aantal andere spelers die je niet opnoemt.
Bilal excelleert in voetbaldomheid.
Vind ik gechargeerd gezegd ook een veredelde draver ja. Maar vergeleken bij Bilal is het een Zidane.quote:
Optie twee dan: Luigi Bruins (en zijn moeder)quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:50 schreef Caland het volgende:
[..]
Helaas komt die niet meer terug, geweldenaar.
Ik zie hem eigenlijk nooit iets goed doen. Hij heeft 6 assists op zijn naam zag ik, maar hij geeft altijd voorzetten zonder te kijken dus tsja. Hij is snel maar verder heeft hij echt niks wat hem ook maar enigszins Feyenoordwaardig maaktquote:Op donderdag 18 mei 2017 22:45 schreef zoekeenleven het volgende:
[..]
Ik zie het wel in hem zitten, en ik zag het destijds ook in Toornstra en Botteghin
Berghuis vind ik een lekker voetballertjequote:Op donderdag 18 mei 2017 22:51 schreef zoekeenleven het volgende:
[..]
Berghuis en van der Heijden ja, maar ik wilde niet opscheppen.
Ik zou hem ook doen jaquote:Op donderdag 18 mei 2017 22:52 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Berghuis vind ik een lekker voetballertje
Waarom zou je Mokotjo moeten halen?quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:50 schreef kapiteintje het volgende:
Heeft Caland al voor een terugkeer van Mokotjo gepleit?
Dit kun je toch tot het einde der tijden met het broekie uit blijven kijkentwitter:FeyenoordLoyals twitterde op donderdag 18-05-2017 om 23:14:09Genieten. Geen commentaar, geen director's cut. De 1-0 van Dirk Kuyt. #Feyenoord (© Fox Sports) https://t.co/LIqUY9Xp0X reageer retweet
quote:Op donderdag 18 mei 2017 23:16 schreef Grifte het volgende:
Dit kun je toch tot het einde der tijden met het broekie uit blijven kijkentwitter:FeyenoordLoyals twitterde op donderdag 18-05-2017 om 23:14:09Genieten. Geen commentaar, geen director's cut. De 1-0 van Dirk Kuyt. #Feyenoord (© Fox Sports) https://t.co/LIqUY9Xp0X reageer retweet
En we mogen god op onze blote knieen danken dat het daarbij is gebleven. Is een wereldwonder dat we met die lamme en blinde kampioen zijn geworden.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:37 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Je kan zeggen wat je wil, maar ze hebben redelijk veel minuten gemaakt. Dat bedoelde ik eigenlijk vooral.
Jankbal.quote:Op donderdag 18 mei 2017 23:37 schreef De_Pel het volgende:
[..]
En we mogen god op onze blote knieen danken dat het daarbij is gebleven. Is een wereldwonder dat we met die lamme en blinde kampioen zijn geworden.
Waar?quote:Op donderdag 18 mei 2017 23:32 schreef Divje het volgende:
Die RET man die huilend in het stadion staat na de wedstrijd omdat hun nummer gedraaid wordt.. mooi
Alleen bij Feyenoord kan het bijna mooier zijn om zo'n wedstrijd buiten het stadion dan in het stadion te volgen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 17:27 schreef Divje het volgende:
[..]
Bij het stadhuispleinFrank Stout
Ook daar, dat momentje stilte voor het los barstKan 't blijven kijken.
Oja dat is wel handig iddquote:
Feyenoord heeft echt veel topnummertjesquote:Op vrijdag 19 mei 2017 00:19 schreef Divje het volgende:
[..]
Oja dat is wel handig idd
Eind van t filmpje. Maar het zullen ook tranen van vreugde zijn natuurlijk.
Er zijn dit jaar ook wel veel nummers bij gekomen zegquote:Op vrijdag 19 mei 2017 00:28 schreef Merkie het volgende:
[..]
Feyenoord heeft echt veel topnummertjes. Bij de concurrentie komen ze niet veel verder dan André Hazes en Guus Meeuwis.
Die van de RET is ook alleen leuk omdat het zo oprecht is wat ze doen.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 00:31 schreef Divje het volgende:
[..]
Er zijn dit jaar ook wel veel nummers bij gekomen zegsommige wel écht slecht of ronduit kut.
Ook gewoon een prima nummertje in het stadion.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 00:31 schreef Typisch het volgende:
[..]
Die van de RET is ook alleen leuk omdat het zo oprecht is wat ze doen.
Truequote:Op vrijdag 19 mei 2017 00:31 schreef Typisch het volgende:
[..]
Die van de RET is ook alleen leuk omdat het zo oprecht is wat ze doen.
Inderdaad, prima meezingertjequote:Op vrijdag 19 mei 2017 00:32 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ook gewoon een prima nummertje in het stadion.
lekker refreintjequote:Op vrijdag 19 mei 2017 00:32 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ook gewoon een prima nummertje in het stadion.
Kippenvelquote:Op vrijdag 19 mei 2017 00:19 schreef Divje het volgende:
[..]
Oja dat is wel handig idd
Eind van t filmpje. Maar het zullen ook tranen van vreugde zijn natuurlijk.
Lee Towers zn versie van 'You'll never walk alone' is ook ronduit kut. Maar het hoort erbij.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 00:31 schreef Divje het volgende:
[..]
Er zijn dit jaar ook wel veel nummers bij gekomen zegsommige wel écht slecht of ronduit kut.
log uitquote:Op donderdag 18 mei 2017 22:45 schreef zoekeenleven het volgende:
[..]
quote:Dit waren de cruciale momenten voor Feyenoord op weg naar de titel
Feyenoord mag na 18 jaar eindelijk weer de Coolsingel op. De Rotterdammers wonnen vandaag met van Heracles Almelo, maar de titel werd over het hele seizoen gewonnen. Dit waren de cruciale momenten op weg naar de vijftiende landstitel.
Perfecte start in Groningen
Feyenoord begon de afgelopen jaren nog wel eens teleurstellend aan een seizoen, waardoor de Rotterdammers al vanaf augustus achter de feiten aanliepen. Niet dit seizoen. De ploeg van Giovanni van Bronckhorst begon het seizoen op zondag 7 augustus met een uitwedstrijd bij FC Groningen, waar Feyenoord de laatste jaren wel eens pijnlijk onderuit ging. In 2011 werd het zelfs nog 6-0 voor de Groningers. Nu begon Feyenoord het seizoen met een klinkende 0-5 overwinning, met een hattrick van Eljero Elia. Feyenoord kwam na speelronde 1 aan kop en gaf die koppositie niet meer weg. De laatste kampioen die van begin tot eind bovenaan stond was Ajax in het seizoen 1997/1998.
Cruciale redding Jones in topper tegen PSV
Feyenoord greep meteen het initiatief in de race om de landstitel door op 18 september met 0-1 te winnen bij landskampioen PSV. Eric Botteghin werd de matchwinner, maar het was Brad Jones die de zege over de streep trok met een cruciale redding in de 93ste minuut op een kopbal van Hector Moreno. De Australische doelman toonde zich het hele seizoen een fantastische vervanger van Kenneth Vermeer, die in de voorbereiding zijn achillespees scheurde. Zelfs toen de beoogde eerste doelman was hersteld, mocht Jones gewoon blijven staan.
Krankzinnige comeback Feyenoord in Galgenwaard
Als de selectie van Feyenoord zich straks laat toejuichen op de Coolsingel, mag ook Michiel Kramer zijn aandeel in het kampioenschap opeisen. Hij was het die eind november in de Galgenwaard in de 99ste minuut Feyenoord een niet meer verwacht punt bezorgde bij FC Utrecht: 3-3. Nicolai Jørgensen, dit seizoen met al zijn goals goud waard voor de aanstaand kampioen, had pas in de laatste minuut van de reguliere speeltijd de aansluitingstreffer gemaakt. Serdar Gözübüyük trok al die extra tijd bij door een zware blessure van Utrecht-doelman Robbin Ruiter.
Goal Kuyt zorgt voor perfecte herstart
Feyenoord moest na een indrukwekkende eerste seizoenshelft op 15 januari de draad weer oppakken na de winterstop. In Kerkrade trof de ploeg van Giovanni van Bronckhorst met een stug Roda JC een onverwacht lastige tegenstander. Twintig minuten voor tijd brak Dirk Kuyt eindelijk de ban, al stond hij daarbij eigenlijk buitenspel, concludeerde ook scheidsrechter Kevin Blom achteraf na het zien van de tv-beelden. Eljero Elia maakte er in de slotfase ook nog 0-2 van en zorgde zo voor de ideale hervatting van de competitie voor Feyenoord.
'Geschorste' Vilhena matchwinner in Heerenveen
Tonny Vilhena had eigenlijk een schorsing uit moeten zitten toen hij Feyenoord op 19 mei naar een 2-1 zege schoot in de loodzware uitwedstrijd tegen Heerenveen. De middenvelder had twee weken daarvoor op het Kasteel een elleboogstoot uitgedeeld aan Spartaan Mathias Pogba en moest zich daarvoor bij de tuchtcommissie verantwoorden. De agenda's van Feyenoords huisjurist Joris van Benthem en de beroepscommissie konden echter niet op elkaar afgestemd worden, waardoor de zitting over de wedstrijd in het Abe Lenstra Stadion heen werd getild. De schorsing van twee duels kwam er alsnog, maar de punten in Friesland pakte niemand Feyenoord meer af.
Doellijntechnologie zorgt voor zege op PSV
Het meest besproken moment van dit eredivisieseizoen kwam er in de cruciale clash tegen PSV, dat net als Ajax hoopte in het laatste weekend van februari de kloof met Feyenoord voor een groot deel te dichten. Het trillende horloge van scheidsrechter Bas Nijhuis bleek die middag in De Kuip de grootste vriend van de Rotterdammers. Met het blote oog was namelijk nauwelijks waar te nemen dat Jeroen Zoet de bal achter de doellijn tegen zijn borst had geklemd, maar de doellijntechnologie was onverbiddelijk voor de PSV-doelman: 2-1 voor Feyenoord en een reuzenstap op weg naar de titel.
Feyenoord mentaal de sterkste
Feyenoord bleek dit seizoen ook mentaal de sterkste ploeg in de eredivisie. Op iedere tegenslag volgde een goed antwoord. Feyenoord verloor dit seizoen vier competitieduels. Na de 1-0 nederlaag bij Go Ahead Eagles in november volgde een 3-0 overwinning op PEC Zwolle. De 1-0 nederlaag bij Sparta in maart werd gevolgd door een 5-2 zege op AZ. Begin april ging Feyenoord opnieuw onderuit: de Klassieker in de Arena werd met 2-1 verloren. Lang tijd om te treuren had Feyenoord niet. Drie dagen later moest Feyenoord in De Kuip alweer aantreden tegen Go Ahead Eagles. Er was bij het publiek vrees voor een inzinking, maar Feyenoord speelde de frustratie van de verloren Klassieker met flair van zich af. Go Ahead Eagles werd met liefst 8-0 verslagen, met Jens Toornstra (hattrick) als absolute uitblinker. Er volgde nog een nederlaag, en wel op een moment dat eigenlijk niemand daar nog rekening mee hield. De 'kampioenswedstrijd' bij Excelsior werd met 3-0 verloren. Heel Rotterdam treurde, maar er was op de slotdag van het seizoen nog een kans op revanche en een groot kampioensfeest.
Kuyt brengt Kuip in extase in kampioenswedstrijd
Vandaag, op zondag 14 mei 2017, was het dan zover: Feyenoord kon voor het eerst sinds 1999 kampioen van de eredivisie worden. De druk was groot, en de angst dat het toch weer mis zou gaan ook, maar het ging niet mis. Zeker niet zelfs. Aanvoerder Dirk Kuyt kwam door de schorsing van Tonny Vilhena weer terug in de basiself en pakte de hoofdrol in een kolkende Kuip. Kuyt zette Feyenoord al na 40 seconden op voorsprong, na een grote fout van Mike te Wierik. Twaalf minuten later kopte de Katwijker ook de 2-0 binnen uit een voorzet van Eljero Elia. Daarmee was het wel gespeeld in de Kuip. Het uitzinnige publiek in De Kuip en de rest van Rotterdam was niet meer te houden, vanwege deze gedachte: Feyenoord is kampioen, eindelijk weer kampioen
Ahahahaaaaa, zo ziet het er wel heel erg sneu uitquote:Op vrijdag 19 mei 2017 08:25 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hawkeye genot
quote:Op vrijdag 19 mei 2017 08:35 schreef -jos- het volgende:
[..]
Ahahahaaaaa, zo ziet het er wel heel erg sneu uit
Voor mij (en veel anderen) is het ook het moment van het jaar. Op een enkele zeperd na zat het dit seizoen op cruciale momenten niet tegen.quote:
Kuyt gaf juist aan aan Elia dat ie normaal moest doen.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 09:59 schreef timmmmm het volgende:
Hét moment van het seizoen is voor mij Elia's hattrick en dat hij de grootste lol had met een vinger die scheef stond en gewoon niet gewisseld wilde worden.
Met die scheenbeschermer in zijn bakkes en Kuyt die hem de tweede keer gewoon terugstopte.
Daar hadden de jongens zoveel plezier samen, toen zag je al dat het goed zat voor het seizoen
Ja.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 10:01 schreef timmmmm het volgende:
Was dat niet ook die eerste speelronde al?
Ja dat bedoel ik toch harry, tweede keer wou ie weer met dat ding raar gaan doen en Kuyt stopt hem gewoon terug.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 10:01 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Kuyt gaf juist aan aan Elia dat ie normaal moest doen.
Oh ik dacht dat je bedoelde dat Dirk 'm in Elia's mond stoptequote:Op vrijdag 19 mei 2017 10:02 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik toch harry, tweede keer wou ie weer met dat ding raar gaan doen en Kuyt stopt hem gewoon terug.
En dat accepteert men ook van Dirk. Was mooi. Dat dat gewoon zonder morren gedaan werd was bijna even mooi als de hattrick
Nee joh, terug de kous inquote:Op vrijdag 19 mei 2017 10:04 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Oh ik dacht dat je bedoelde dat Dirk 'm in Elia's mond stopte.
Ik kon het niet meer met je oneens zijn. Belangrijk zat geweest, die Elia, maar pff, wat een idioot. Blij dat ie weg gaat.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 10:05 schreef timmmmm het volgende:
Sowieso was Elia dit seizoen wel mijn favoriete speler. Door willen spelen met je ontwrichte vinger, het lachen gieren brullen ergens tussen de vele doelpuntem bij go ahead bij een genante misser, ook de kampioenswedstrijd waar hij als enige niet getekend is door spanning maar met een breda lach op zijn gezichtt loopt.
Wat een baas, ik denk dat er weinig voetballers zijn die zó veel plezier hebben in wat ze doen
Tevens zullen er weinig spelers dommer zijn, wat een totaalidioot.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 10:05 schreef timmmmm het volgende:
Sowieso was Elia dit seizoen wel mijn favoriete speler. Door willen spelen met je ontwrichte vinger, het lachen gieren brullen ergens tussen de vele doelpuntem bij go ahead bij een genante misser, ook de kampioenswedstrijd waar hij als enige niet getekend is door spanning maar met een breda lach op zijn gezichtt loopt.
Wat een baas, ik denk dat er weinig voetballers zijn die zó veel plezier hebben in wat ze doen
Het is een idioot, maar ik vind het wel een vermakelijke idioot.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 10:09 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ik kon het niet meer met je oneens zijn. Belangrijk zat geweest, die Elia, maar pff, wat een idioot. Blij dat ie weg gaat.
Smaken verschillenquote:Op vrijdag 19 mei 2017 10:12 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Het is een idioot, maar ik vind het wel een vermakelijke idioot.
Ka er altijd intens van genieten, hoe fanatiek hij is. Hoewel ik hem afgelooen wedstrijd ook wel kon schieten. Zoveel domme slidings die als ie een beetje verkeerd aankomt gewoon rood zijn
Denk dat je dat onderschat, volgens mij is het echt geen jongen. die zich alleen wel totaal onbesuisd uit op en rond het voetbalveld.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 10:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Tevens zullen er weinig spelers dommer zijn, wat een totaalidioot.
Genoten van Jorgensen en Jones, Vilhena, El Ahmadi, Kuyt, Jan Schari en Gio ofc
Kuyt is geen act joh, die is echt zo fanatiek.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 10:14 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Denk dat je dat onderschat, volgens mij is het echt geen jongen. die zich alleen wel totaal onbesuisd uit op en rond het voetbalveld.
Ik heb dan weer totaal niet van Kuyt genoten. Pas na het laatste fluitsignaal liet hij een beetje zichzelf zien. Daarvoor was het allemaal een act, nep. Dan heb ik liever Elia die gewoon zichzelf is.
een goed verstaander had het een week of wat eerder al gehoord..quote:Op vrijdag 19 mei 2017 10:21 schreef Elan het volgende:
Vond van Elia vooral jammer dat hij ongeveer direct na het laatste fluitsignaal al aangaf te willen vertrekken. Denk wacht daar lekker ff een weekje mee. Ga eerst genieten.
Verder wel prima seizoen gedraaid natuurlijk, voor zijn doen bizar veel goals en assists
Ook een ongelukkig interview waarbij de interviewer hem corrigeerde van: 'dan moet ik bij Feyenoord blijven' naar 'dan mag ik bij Feyenoord blijven'. Ach, ik neem het hem niet kwalijk. We mogen dankbaar zijn dat hij naar Feyenoord is gekomen want ook hij is heel belangrijk geweest.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 10:21 schreef Elan het volgende:
Vond van Elia vooral jammer dat hij ongeveer direct na het laatste fluitsignaal al aangaf te willen vertrekken. Denk wacht daar lekker ff een weekje mee. Ga eerst genieten.
Verder wel prima seizoen gedraaid natuurlijk, voor zijn doen bizar veel goals en assists
Dat is ook gewoon de realiteit van de situatie. 'Mag' is in dit geval gewoon misplaatst. Vind dat ook totaal niet onrespectvol of iets in die richting.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 10:34 schreef Azpilicueta het volgende:
[..]
Ook een ongelukkig interview waarbij de interviewer hem corrigeerde van: 'dan moet ik bij Feyenoord blijven' naar 'dan mag ik bij Feyenoord blijven'. Ach, ik neem het hem niet kwalijk. We mogen dankbaar zijn dat hij naar Feyenoord is gekomen want ook hij is heel belangrijk geweest.
spelers die heeeel veel euros inleveren om hun carriere weer een kickstart te geven en daar vooraf heel duidelijk over zijn geweest , kan ik alleen maar respecteren..quote:Op vrijdag 19 mei 2017 10:41 schreef Oldground het volgende:
[..]
Dat is ook gewoon de realiteit van de situatie. 'Mag' is in dit geval gewoon misplaatst. Vind dat ook totaal niet onrespectvol of iets in die richting.
Ik ook niet, maar het klinkt wel anders natuurlijk. Moet klinkt meer als een straf en mag klinkt als een bevoorrecht wat het uiteindelijk ook is.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 10:41 schreef Oldground het volgende:
[..]
Dat is ook gewoon de realiteit van de situatie. 'Mag' is in dit geval gewoon misplaatst. Vind dat ook totaal niet onrespectvol of iets in die richting.
3 jaar en ja. Van Geel ziet het overigens ook nog zitten in hem. Heeft onlangs nog zijn contract verlengd.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 05:57 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
log uit
Bilal speelt nu al 4 jaar bij Feyenoord en jij gaat nog steeds wachten tot hij doorbreekt?
Mooi mantwitter:Politie24 twitterde op vrijdag 19-05-2017 om 05:01:20Nogal dronken dame en heren vieren nog een feestje in de lege #hofplein fontijn. Feyenoordvlag om, paar dagen te laat, wel lekker rustig. reageer retweet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Redding van Jones bij PSV uitquote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:22 schreef Divje het volgende:
Moment van het jaar kiezen is dit jaar best moeilijk
Dat sowieso.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:26 schreef hhh38 het volgende:
Moment van het jaar is natuurlijk gewoon de eerste goal van Kuyt in de kampioenswedstrijd
Dat staat buiten kijf alleen hoef je het verder niet zo te benadrukken. Tevens kun je je afvragen welke club die CL speelt nog aan hem gaat beginnen. Hij heeft nog nooit CL gespeeld toch? Valt ook wat voor te zeggenquote:Op vrijdag 19 mei 2017 10:47 schreef Calciumdude het volgende:
[..]
spelers die heeeel veel euros inleveren om hun carriere weer een kickstart te geven en daar vooraf heel duidelijk over zijn geweest , kan ik alleen maar respecteren..
hij is duidelijk heel belangrijk geweest in zijn periode in rotterdam.
Jones sowieso een enorme god, wat die kerel allemaal voor shit heeft meegemaakt met een kind wat overleden is en overal gefaald in de PL en bij ons zo'n constant seizoen draaien diep. diep respect.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:40 schreef Divje het volgende:
[..]
Heb toen wel staan juichen alsof er gescoord was ja
Turkse media melden dat hij akkoord is met Basaksehir..quote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat staat buiten kijf alleen hoef je het verder niet zo te benadrukken. Tevens kun je je afvragen welke club die CL speelt nog aan hem gaat beginnen. Hij heeft nog nooit CL gespeeld toch? Valt ook wat voor te zeggen
Hij zal in China of Qatar ongetwijfeld nog wat miljoenen kunnen graaien maar de grote clubs staan echt niet voor hem in de rij.
Hij gaat naar Bahaksekir ofzo volgens Turkse mediaquote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat staat buiten kijf alleen hoef je het verder niet zo te benadrukken. Tevens kun je je afvragen welke club die CL speelt nog aan hem gaat beginnen. Hij heeft nog nooit CL gespeeld toch? Valt ook wat voor te zeggen
Hij zal in China of Qatar ongetwijfeld nog wat miljoenen kunnen graaien maar de grote clubs staan echt niet voor hem in de rij.
1.Heracles thuis 1-0quote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:22 schreef Divje het volgende:
Ah die zijn nog vol in de strijd voor het kampioenschap daar. Hopelijk vangen we nog een paar miljoen voor hemquote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:43 schreef Caland het volgende:
[..]
Hij gaat naar Bahaksekir ofzo volgens Turkse media
Dit zijn natuurlijk wel belangrijke momenten, maar hoe die goals gingen ben ik bijvoorbeeld van NEC uit alweer vergeten en over een jaar die van PEC en Utrecht ook.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:46 schreef Dekatria het volgende:
[..]
1.Heracles thuis 1-0
2.Man U thuis 1-0
3.PSV uit Botteghin 0-1 / Jones redding
En dan heb je nog
-PSV thuis 2-1
-Heerenveen uit Vilhena 1-2
-PEC uit Berghuis 2-2 (punt wat we aan die wedstrijd overhielden is bepalend geweest)
-Utrecht uit Kramer 3-3
-NEC uit Kramer 1-2
-Ajax thuis Kuijt 1-1
Momenten genoeg inderdaad.
Heb je inderdaad een punt. Geniale UI trouwensquote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:50 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dit zijn natuurlijk wel belangrijke momenten, maar hoe die goals gingen ben ik bijvoorbeeld van NEC uit alweer vergeten en over een jaar die van PEC en Utrecht ook.
Dan denk ik eerder aan de 1-0 tegen Utrecht thuis of de 0-1 tegen PSV van Botteghin
Thanksquote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:53 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Heb je inderdaad een punt. Geniale UI trouwens
Zit altijd op T bij m'n maatjes, maar heb zelf seizoenskaart S, das wel leuk, wil er ook wel 1!quote:Op donderdag 18 mei 2017 10:38 schreef Casual-T het volgende:
[..]
Stond van de week ook een bericht op de FB pagina van Match of the Day, de reacties eronder waren of mooi, er was veel respect voor zijn carrier.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:38 schreef De_Pel het volgende:
[..]
Hoop op een mooie DVDquote:Op donderdag 18 mei 2017 14:42 schreef Casual-T het volgende:
Druk maandje voor de verzamelaars van Feyenoordboeken....![]()
AD/Mikos Gouka - Kampioenen! (¤19,95)
Willem Vissers - Feyenoord, de eerste van de eeuw (¤15)
Matty Verkamman - Feyenoord Onvergetelijk 2016-2017 (¤34,95)
Leo Verheul - Coolsingel! (¤16,95)
Robert van Brandwijk - Van Kuip naar Coolsingel (¤19,99)
FRFC - Jaarboek '16-'17: Feyenoord, we houden van die club! (¤24,95)
Feyenoord - Jaaroverzicht 2016 - 2017 (prijs onbekend - nadat de eerste 15K boekjes gratis waren)
Waren zondag wat mongolen die net na de wedstrijd Het is tijd de hoogste tijd rot maar op....... aanzetten.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:52 schreef Henrys het volgende:
Dat Hawk Eye-doelpunt is niet het mooiste moment hoor, maar staat wat mij betreft symbool voor een seizoen waarin het dubbeltje meestal onze kant opviel.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 09:50 schreef Scrummie het volgende:
Een blunder van een nietszeggend keepertje van de tegenstander als moment van het jaar
Sorry, maar dan ga ik wel voor de tig prachtige en belangrijke momenten die onze eigen spelers hebben gehad. De 1-0 van Kuyt (duh) zondag. De redding van Jones bij PSV uit vlak voor het laatste fluitsignaal. Kramer in de 97e minuut tegen Utrecht. Berghuis 2 keer tegen PEC. Vilhena tegen Heerenveen.
Afgelopen seizoen
Dit is een grap hoop ik. Zelden een voetballer gezien met een chagrijnigere kutkop dan Elia. Ook die gespeelde 'boosheid' als hij eens scoorde. Walgelijk.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 10:05 schreef timmmmm het volgende:
Dit was ook wel een mooi moment:quote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:52 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Voor mij was het Excelsior uit. Die huilende volwassen mannen.Alsof de wereld verging. Genot.
Waarom post je dit? Wat heeft Ajax hiermee te maken?quote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:02 schreef Keyos het volgende:
[..]
Dit was ook wel een mooi moment:
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:00 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Dit is een grap hoop ik. Zelden een voetballer gezien met een chagrijnigere kutkop dan Elia. Ook die gespeelde 'boosheid' als hij eens scoorde. Walgelijk.
Dat bedoel ik, wat heeft een Ajacied met de momenten van Feyenoord dit seizoen te maken. Helemaal niets dus. Vandaar dat je even mag genieten van Tomasson op een mooi moment.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:03 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Waarom post je dit? Wat heeft Ajax hiermee te maken?
Ik had het toch over voor mij het mooiste moment van Feyenoord? Ik heb het nergens over Ajax.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:04 schreef Keyos het volgende:
[..]
Dat bedoel ik, wat heeft een Ajacied met de momenten van Feyenoord dit seizoen te maken. Helemaal niets dus.
En zo'n opmerking heeft net zoveel inhoud als mijn grappen over kanslozenfamilie Kluivert. Houdt ze gewoon lekker voor jezelf.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:04 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ik had het toch over voor mij het mooiste moment van Feyenoord? Ik heb het nergens over Ajax.
Haha en dan nu een discussie gaan voeren dat je echt helemaal niks verkeerd deed.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:04 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ik had het toch over voor mij het mooiste moment van Feyenoord? Ik heb het nergens over Ajax.
Haha madquote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:00 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Dit is een grap hoop ik. Zelden een voetballer gezien met een chagrijnigere kutkop dan Elia. Ook die gespeelde 'boosheid' als hij eens scoorde. Walgelijk.
Lenny_Leonard is voor Willem II jongens.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:06 schreef Keyos het volgende:
[..]
En zo'n opmerking heeft net zoveel inhoud als mijn grappen over kanslozenfamilie Kluivert. Houdt ze gewoon lekker voor jezelf.
Ow jaquote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:12 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Lenny_Leonard is voor Willem II jongens.
Christus. Daar willen spelen ipv de Champions League in met Feyenoord.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:51 schreef Tomatenboer het volgende:
Voetbal international meldt ook dat Elia persoonlijk rond is met de Turkse club Basaksehir.
Dan ga je echt alleen maar voor het geld.
Hopelijk vangen we nog een miljoen of 5 tot 6 voor 'm.
Al is bij zijn komst wel afgesproken dat een eventuele transfersom grotendeels naar Elia zou gaan.
Al staat Başakşehir wel tweede (2 punten achter Besiktas en zo'n 10 punten voorsprong op zowel Fenerbahce als Galatasaray) en gaan ze (minimaal) de voorronde CL in.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:53 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Christus. Daar willen spelen ipv de Champions League in met Feyenoord.
Zoetquote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:22 schreef Divje het volgende:
6 ton netto of 3 miljoen netto. You do the math.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:53 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Christus. Daar willen spelen ipv de Champions League in met Feyenoord.
Precies dit.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 14:03 schreef Dekatria het volgende:
Elia is een broodvoetballer en pretendeert ook niks anders dan dat te zijn - prima wat mij betreft. Het is nog altijd beter dan je club aan het lijntje houden om vervolgens toch te verkassen.
Die durft hier echt niet meer te komen nadat ie zo zeker wist dat wij geen kampioen gingen wordenquote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:49 schreef GekkeGerrit- het volgende:
Heeft iemand die PSV troll al gespot hier de afgelopen dagen? Baddrharing ofzo
Present. Had ook al aangegeven dat ik fout zat en jullie van harte gefeliciteerd.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 14:39 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Die durft hier echt niet meer te komen nadat ie zo zeker wist dat wij geen kampioen gingen worden
Hey weer mad Nickquote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:00 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Netjesquote:Op vrijdag 19 mei 2017 15:09 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Present. Had ook al aangegeven dat ik fout zat en jullie van harte gefeliciteerd.
Maar nogmaals: proficiat. Goed voor het Nederlands voetbal als jullie constant meedoen met de grote jongens.
Ben benieuwd wat er deze zomer naar de Kuip komt!
quote:Op vrijdag 19 mei 2017 15:14 schreef hhh38 het volgende:
Net iets meer jonge spelers aantrekken, een duidelijk plan met de jeugd die kans maakt om het eerste elftal te halen en een échte leider die de rol van Kuyt over kan nemen, want ik betwijfel of El Ahmadi dat kan.
Heb even de wikipedia bekeken, maar afgezien van een vet salaris is er niets aan die club wat een reden zou kunnen zijn om ervoor te willen spelen. Het is een vrij kleine club, met een klein stadion (17.000). Waar halen al die maffiose clubjes toch hun geld vandaan?quote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:58 schreef Casual-T het volgende:
[..]
Al staat Başakşehir wel tweede (2 punten achter Besiktas en zo'n 10 punten voorsprong op zowel Fenerbahce als Galatasaray) en gaan ze (minimaal) de voorronde CL in.
De vraag stellen is 'm beantwoordenquote:Op vrijdag 19 mei 2017 15:29 schreef Pleun2011 het volgende:
Waar halen al die maffiose clubjes toch hun geld vandaan?
Hij is een leider op het veld, een fantastische zelfs, maar ik bedoel ook in de kleedkamer en naar de media.quote:
Daar ben ik het wel mee eens inderdaad. Je verliest dat verlengstuk van de trainer binnen de selectie.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 15:31 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Hij is een leider op het veld, een fantastische zelfs, maar ik bedoel ook in de kleedkamer en naar de media.
Kuyt is natuurlijk in die zin onvervangbaar, maar het zorgt wel voor een leegte aan leiderschap
In die rol is niemand die dat kan. Je moet het ook niet overdrijven, gasten als Vermeer, El Ahmadi en een Jorgensen kunnen de ploeg ook wel leiden.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 15:33 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Daar ben ik het wel mee eens inderdaad. Je verliest dat verlengstuk van de trainer binnen de selectie.
Wie zou je als vervanger voor Kuijt kunnen halen?
Eigenlijk wel ja. Overigens is El Ahmadi geen natuurlijke leider. Nu Kuyt stopt zie ik ook geen spelers meer die die rol op zich kunnen nemen. Kan nog best een probleempje worden volgend seizoen, al is het even afwachten hoe de selectie er dan uitziet.quote:
Vervanger van Kuyt? Ben blij dat je van die idioot af bent zeg. Wat een irritant naar mannetje.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 15:33 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Daar ben ik het wel mee eens inderdaad. Je verliest dat verlengstuk van de trainer binnen de selectie.
Madquote:Op vrijdag 19 mei 2017 15:37 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Vervanger van Kuyt? Ben blij dat je van die idioot af bent zeg. Wat een irritant naar mannetje.![]()
Kan ook totaal niet voetballen, al zullen jullie het daar niet mee eens zijn.
Dan liever een speler als kae, die wel goed kan voetballen en gewoon normaal is ipv die klapmongool van een Kuyt.
Niet mee eens. Je onderschat Kuyt en je overschat El Ahmadi. El Ahmadi is technisch en fel, maar niet creatief, heeft geen steekpass en scoren doet hij altijd per ongeluk met zijn X-poten. Voor Feyenoord is hij erg belangrijk, maar de Kuyt van zijn eerste periode bij Feyenoord was 10x belangrijker dan El Ahmadi nu is.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 15:37 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Dan liever een speler als kae, die wel goed kan voetballen en gewoon normaal is ipv die klapmongool van een Kuyt.
Misschien dat je hem irritant vindt als ie bij een andere club speelt, maar blij moeten zijn dat we van hem af zijnquote:Op vrijdag 19 mei 2017 15:37 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Vervanger van Kuyt? Ben blij dat je van die idioot af bent zeg. Wat een irritant naar mannetje.![]()
Kan ook totaal niet voetballen, al zullen jullie het daar niet mee eens zijn.
quote:Hoe Feyenoord weer tot leven werd gewekt
Martin van Geel, technisch directeur
Hij is een van de architecten van de revitalisatie van landskampioen Feyenoord. „Gio, we moeten iets doen, het wordt nu bijna onhoudbaar.”
Steven Verseput
16 mei 2017
Het is dinsdagmiddag 31 januari, de laatste dag van de winterse transferperiode. Roerige dag in de voetbalwereld, maar niet voor Martin van Geel, technisch directeur van Feyenoord. Hij heeft alle tijd. We zitten in businessunit 30, ter hoogte van de middenlijn. Luxe ruimte in de 80-jarige Kuip.
In eerdere jaren was hij op deze dag druk met onderhandelen, deals, papierwerk. Vaak tot middernacht, samen met mede-directieleden. Zijn vrouw Annet haalde dan Chinees. Dit jaar niet, vorig jaar ook niet. „We hebben weer geen Chinees vanavond”, zegt de woordvoerder tegen Van Geel.
Het tekent de rust rond Feyenoord. Koploper vanaf de eerste speelronde en op jacht naar het eerste kampioenschap sinds 1999. De markt weet: Feyenoord laat nu geen spelers gaan en haalt ook niks. Stabiliteit moet leiden tot de titel.
Twee keer interviewen we Van Geel (56) tijdens de tweede seizoenshelft. Hij wordt gezien als een van de architecten van de revitalisatie van Feyenoord na het bijna-faillissement in 2010. We willen inzicht krijgen in zijn rol in dat herstelproces, de druk op zijn positie een jaar geleden en de toekomst van Feyenoord. En: de mens achter de bestuurder Van Geel.
In de totaal vier uur die de gesprekken in beslag nemen is hij ontspannen, open, anekdotisch, en soms joviaal. Als je hem een vraag stelt is hij zo tien minuten aan het woord. Hij is intelligent, hij zat op het atheneum voordat hij een stap terug deed naar de havo zodat hij zich kon richten op het voetbal. Zijn tegenstanders zullen zeggen: hij is sluw. Zelf zegt hij: „Ik denk over alles na.”
Als technisch directeur is hij bij Feyenoord verantwoordelijk voor de gehele ‘voetbalketen’: de selectie, de technische staf, de medische staf, de jeugdopleiding, scouts. „Tien, twintig procent” van zijn werk bestaat uit het aan- en verkoopbeleid. In de media ligt daar het vergrootglas op. „Ze denken dat je vanaf 1 februari niks meer te doen hebt.”
Het ene jaar wordt hij geroemd als vakman, de tovenaar die van een stuiver een euro maakt. In mindere jaren is het al snel: miskoper en kop van Jut. Hij is de meest ervaren technisch directeur in de eredivisie, 22 jaar doet hij dit vak. Zijn netwerk is omvangrijk, zijn telefoonlijst bestaat uit zo’n 2.000 nummers.
Noem zijn werk geen werk. „Het is mijn levenswijze.” Op vakantie komt hij er niet los van, voetbal domineert zijn bestaan. „Ik ben heel eenzijdig geïnteresseerd.” Hij heeft vorige zomer de biografie van Vincent van Gogh gelezen, dat was het verdiependste op niet-voetbalgebied de afgelopen jaren. De nieuwe wereldorde, de verkiezing van Donald Trump, het is geen thema binnen Feyenoord. „Wij hebben het daar zelden of nooit over.”
Lees ook: Alle andere verhalen die we over het kampioenschap van Feyenoord schreven
Familie
Van Geel is beschermd opgevoed in een sober, rooms-katholiek arbeidersgezin in Goirle, onder Tilburg. Zijn vader was automonteur bij een militaire werkplaats en talentvol wielrenner. Hij had een „gruwelijke hekel” aan zijn werk. „Op zondagavond zag hij er al tegenop: morgen weer.” Zijn moeder runde het huishouden en werkte in de avonduren als schoonmaakster bij de Rabobank. „Ging ze op het fietsje, na het eten. Jarenlang.”
Zijn vader werd in 1953 bij de Watersnoodramp geëvacueerd nadat hij meerdere mensen wist te redden, vertelt Van Geel. „Maar hij heeft zijn neef zien verdrinken. Daar wilde hij nooit over praten. Mijn vader was geen prater. Zelfs op het eind niet.” Zeven jaar geleden overleed hij. Darmkanker. Hij schakelt even over naar zijn Brabantse accent. „Hij is tachtig mogen worre.” Hij slikt. „Hij had er ook nog mogen zijn van mij.”
Zijn moeder is 83, elke woensdag gaat hij bij haar langs. Hij is het oudste kind, hij spreekt van een „extreem verantwoordelijkheidsgevoel”. Hij verschilt van karakter met zijn drie jaar jongere broer: „gedisciplineerd” tegen meer „lang leve de lol”. „Als ik al op stap ging, was ik om half twaalf thuis. Hij ging om half twaalf weg.” Zijn broer werkt nu twintig jaar als cipier en was voorheen bouwvakker en vrachtwagenchauffeur.
Hij heeft drie kinderen uit zijn eerste huwelijk, hij trouwde op zijn twintigste. Zijn huidige vrouw Annet, met wie hij in 1999 trouwde, zit altijd naast hem op de tribune bij wedstrijden. „Dat beleven we samen.” Zij geeft les op een sportschool en is geïnteresseerd in voetbal. Hij bespreekt de zaken rond Feyenoord met haar. Klankborden, noemt hij het. „Ik deel alles met haar, echt alles. Ook dit gesprek ga ik vanavond met haar bespreken.” Haar steun is belangrijk. „Als je al 22 jaar technisch directeur bent zijn er veel moeilijke momenten, dan is zij er altijd.”
Het begin bij Feyenoord
Mei 2011 begint hij bij Feyenoord. Van Geel heeft enkele artikelen meegebracht uit die tijd. Het AD, toen: Martin van Geel moet gaan toveren in de Kuip. De gemiddelde verwachting van de kenners in de VI-seizoensgids 2011-2012: Feyenoord wordt negende.
Het feitencomplex op dat moment: Feyenoord eindigt het seizoen ervoor als tiende, er is met 10-0 verloren bij PSV, de schuldenlast bedraagt 43 miljoen euro, er is een negatief eigen vermogen van 35 miljoen, de club is geplaatst in de zorgencategorie 1 van de KNVB en jeugdtalenten Georginio Wijnaldum en Leroy Fer vertrekken naar respectievelijk PSV en FC Twente.
Van Geel: „Daar begin je. Succes ermee.”
De zaakwaarnemers van Fer en Wijnaldum zeggen tegen hem: „Martin, jij gaat aan een dood paard trekken. Dat gaat daar niet.” Feyenoord is diep gevallen, de redenen die de spelers geven voor hun vertrek: „Wij kunnen ons niet doorontwikkelen bij Feyenoord. Wij kunnen niet in de top van Nederland spelen met Feyenoord. En wij kunnen geen international worden bij Feyenoord.”
Van Geel realiseert zich: als vertrekkende spelers deze argumenten over drie jaar nog geven heeft hij „gefaald”.
Het rumoer op en rond de club is groot, die maanden. De Feyenoord-supportersvereniging zegt kort na zijn entree het vertrouwen op in de directie. „De toenmalige manager van de supportersvereniging, Joop Verschuuren, stak zijn hoofd bij mij om de deur: hij zei ‘Martin, dat geldt niet voor jou hé’. Ik zei: ‘Joop, dat zou onderhand kunnen, want ik ben er al twee weken’. Zo ging dat.”
Twee maanden na zijn komst zegt de spelersgroep het vertrouwen op in coach Mario Been, na een geheime stemming tijdens een trainingskamp in Ermelo. Van Geel weet van niets, zegt hij. „Hoe diep kun je zinken? Een stemming van spelers, ongekend. Ik heb tegen de spelers gezegd: ik zou het niet doen, geef het een kans.” Maar Been is onhoudbaar: hij vertrekt.
Jeugdjaren
Van Geel speelt eind jaren tachtig anderhalf seizoen bij Feyenoord, een van zijn betere periodes als prof. Hij is van jongs af aan Feyenoord-fan, als tienjarige jongen gaat hij met zijn vader en oom naar de Kuip. Jeugdidool is Willem van Hanegem, zijn kamer hangt vol met diens posters. Hij ziet in de Kuip Coen Moulijn afscheid nemen in 1972 en is bij de eerste grootschalige supportersrellen op Nederlandse bodem in de finale van de UEFA Cup in 1974 tegen Tottenham Hotspur. „Ik zag de stoeltjes hier van de tweede ring naar beneden vliegen.”
CV HET BEGON BIJ WILLEM II
Martin van Geel (56) speelde tussen 1977 en 1995 voor Willem II, Ajax, Roda JC, Feyenoord en weer Willem II. Als technisch directeur werkte hij voor dezelfde clubs – plus AZ.
Van Geel debuteert op zijn zestiende bij Willem II, op de fiets gaat hij naar thuiswedstrijden. Hij geldt als een talentvolle, hardwerkende middenvelder. Twee jaar later vertrekt hij naar Ajax. De periode daar ervaart hij als „struggle for life”. Als jongen uit de provincie moet hij concurreren met gevestigde namen als Dick Schoenaker, Søren Lerby, Frank Arnesen. Fysiek komt hij tekort, hij forceert, pleegt roofbouw.
Twee seizoenen houdt hij het vol, dan vertrekt hij naar Roda JC. Het zijn de jaren tachtig, de tijd dat je er als modale prof soms nog iets naast deed. Van Geel, met enkel een havo-diploma op zak, probeert zich maatschappelijk te ontwikkelen. Hij doet in Kerkrade een avondcursus boekhouden en een LOI-cursus journalistiek. Als leerling-verslaggever voor het Limburgs Dagblad draait hij avonddiensten en schrijft hij artikelen over amateurwedstrijden.
Hij proeft aan meer vakgebieden. In zijn nadagen, bij Willem II, volgt hij een opleiding public relations & voorlichting en een cursus marketing. Hij werkt bij een bedrijf – De Veer Automatisering – als verkoper van computersupplies en bij een andere firma doet hij de sales van kantoorartikelen. Hij verzorgt de advertentieverkoop voor een Tilburgs businessmagazine, wordt commercieel manager bij Willem II, coördineert de clubkrant – en voetbalt daarnaast.
Bottom line: het leidt in 1995 – op zijn 34ste, met een lichaam dat topsport niet meer verdraagt – tot een functie die voor hem gemaakt lijkt, technisch directeur van Willem II. In een tijdsgewricht dat clubs professioneler worden: transferbeleid was tot die tijd iets dat de voorzitter erbij deed.
Hij vormt in Tilburg een twee-eenheid met coach Co Adriaanse. Willem II rukt op, wat in 1999 leidt tot een tweede plek en plaatsing voor de Champions League. Het is het succes van Adriaanse – dat ook afstraalt op Van Geel.
Wat volgt: hernieuwd succes met Adriaanse bij AZ; sportief magere jaren bij Ajax dat in 2007 op één goal de titel mist en een rapport van de commissie-Coronel met harde kritiek op Van Geels functioneren; gevolgd door zijn rehabilitatie bij Roda JC, dat opleeft onder zijn regie. Clubs weten: als het slecht gaat bel je Van Geel, die trekt je eruit.
Koeman, de grondlegger
Dat is ook de opdracht bij Feyenoord, zomer 2011. Van Geel staat voor de zwaarste klus als technisch directeur: club in nood, geen geld, geen trainer. Hij moet op instinct handelen: wie haalt hij nu? En, misschien nog complexer: wie wil hier überhaupt instappen?
Het wordt Ronald Koeman. Het blijkt Van Geels meest bepalende zet. „We hebben elkaar op het juiste moment gevonden. Wij waren gemankeerd, Ronald was gemankeerd.” Van Geel wijst erop: Koeman is ontslagen bij AZ en eerder bij Valencia en maakt privé, vanwege de ziekte van zijn vrouw Bartina, een moeilijke periode door.
KOEMAN LEIDT CLUB UIT DE CRISIS
Zijn carrière zat in het slop, toen hij in 2011 instapte bij Feyenoord. Het werd een succes, hij leidde de club uit de crisisjaren. En verliet de Kuip op de schouders.
Er heerst bij zijn komst in 2011 een excuuscultuur bij Feyenoord, vindt Van Geel. Vaak hoort hij: de ploeg is te jong, er moet niks verwacht worden en er zijn geen mogelijkheden. Koeman en Van Geel proberen daarmee af te rekenen. De afspraak die ze maken, in het geval van een slechte reeks: hij dekt de coach en Koeman vraagt niet om versterkingen – want daar is geen geld voor.
Feyenoord verrast onder Koeman. De ploeg wordt bij de hand genomen door de Zweedse sensatie John Guidetti, die van Manchester City wordt gehuurd. Nadat Feyenoord zich bij SC Heerenveen verzekert van de tweede plek wachten er bij terugkeer in de Kuip 20.000 fans. Het is dan mei 2012. Van Geel: „Die zijn er nu niet als we tweede worden. Dat was eenmalig, dat mag nooit meer gebeuren.”
Het zijn de eerste stappen van de opleving, met Koeman als grondlegger. Van Geel: „Ronald heeft geweldig werkt verricht.” Van Geel krijgt ook lof. Als hij met zijn vrouw over de Erasmusbrug loopt, zet een fan zijn auto aan de kant en omhelst hem. „Toen zei Annet: ‘Martin, je beseft toch wel dat als het volgend jaar minder is, diezelfde man uitstapt en jou hier over de reling de Maas in flikkert’. Dat realiseerde ik mij, zo dicht zit het bij elkaar.” Om die reden hangt er ook geen naambordje bij hun huis. „Dat heb ik nergens gehad. Je weet het nooit.”
Hij ziet het zo: „Feyenoord is een ongelofelijk mooie auto, en ik rijd erin. En fans zijn bang dat de auto niet heelhuids terugkomt in de garage. Want dat is hun leven, Feyenoord. Ik, met nog veel mensen, moet zorgen dat de auto ongeschonden en als eerste in de garage terugkomt.”
GUIDETTI HUURLING WORDT HELD VAN LEGIOEN
Hij groeide in het seizoen 2011-2012 uit tot de held van het legioen, onder meer door een hattrick in de Klassieker tegen Ajax. In totaal kwam hij tot twintig doelpunten.
Agressie in zijn richting maakte hij niet mee, al is de sfeer in de Kuip soms grimmig. „Als we met 1-0 achterkomen, staan er op sommige vakken bij wijze van spreken meer mensen met hun gezicht naar ons toe dan dat ze naar het veld kijken. Daar probeer ik mij voor af te sluiten, ik kijk eroverheen. Zij moeten hun frustratie en teleurstelling kwijt. Dat is het makkelijkste richting de technisch directeur, die een andere spits had moeten halen.”
Pellè, het kantelmoment
Feyenoord wordt in 2010 – vier dagen na de 10-0 bij PSV – gered door een injectie van De Vrienden van Feyenoord, een vermogende groep ondernemers. Zij steken 30 miljoen in de club, in ruil voor 49 procent van de aandelen. Zo wordt een groot deel van de schulden weggewerkt – en door flink te saneren. Maar het vet op de botten is nog mager. De opdracht voor Van Geel: eerst voor twintig miljoen euro aan spelers verkopen, pas daarna kan hij gaan herinvesteren.
Dat eerste moment komt in januari 2013. Feyenoord heeft Graziano Pellè een half jaar eerder gehuurd van Parma, als vervanger van Guidetti. Met succes, de Italiaanse spits is ideaal aanspeelpunt en afmaker. Zijn status groeit, waar hij eerder mislukte bij AZ. Van Geel: „Ik zei: nu moeten we hem kopen, straks gaat hij overal opvallen.” Feyenoord betaalt 2,1 miljoen, in twee termijnen. „Onze eerste investering.” Dat kon eindelijk, Feyenoord had voor 20 miljoen verkocht. Kantelmoment? „Ja.”
In de media circuleert een verhaal over hoe Pellè als huurling bij Feyenoord terecht is gekomen: op het strand van Ibiza komt de aanvaller een kennis tegen die de zoon van Koeman (Tim) kent, via die route zou Pellè bij Koeman hebben aangegeven dat hij graag in Rotterdam wil spelen. Van Geel: „Een groter onzinverhaal is er niet.”
PELLÈ NIEUW BEGIN VAN VASTGELOPEN CARRIÈRE
Zijn loopbaan ging bergafwaarts, tot de Italiaan in 2012 bij Feyenoord arriveerde. Twee seizoenen later verliet hij de Kuip als gevierd topspits.
Zijn versie: hij zit in de zomer van 2012 met algemeen directeur Eric Gudde te brainstormen: geen geld, we moeten iemand huren, wie? „Eric zegt in één keer: die Pellè, die zit op de bank bij Parma. Ik zeg ja: het is een sterke jongen. Ronald heeft met hem gewerkt bij AZ. We brachten hem in de vergadering in. Ronald zei: ja, potverdorie, sterk, kan een bal vasthouden, kopper, goede jongen. Maar ja, meer dan twaalf zal hij er niet maken.”
Hij lacht. „Zo ging het letterlijk. Maar ja, met de spelers eromheen, Lexie Immers, misschien kom je dan tot wat.” Met Pellè, en onder Koeman, eindigt Feyenoord derde (2013) en tweede (2014). Langzaam wordt Feyenoord weer een topclub – althans, zo lijkt het.
Advocaat, de bliksemafleider
Het is crisis, februari 2016: de zevende nederlaag op rij van Feyenoord, uit bij PEC Zwolle. De positie van coach en kind van de club Giovanni van Bronckhorst begint te wankelen. Een paar uur na het verlies belt Van Geel met Van Bronckhorst.
„Ik zeg, Gio, we moeten iets doen, want het wordt nu bijna onhoudbaar. Ik heb dit idee: Dick Advocaat erbij als een soort adviseur. Denk daar eens heel goed over na, dan drinken we morgenochtend om negen uur een bak koffie bij mij op kantoor.” De achterliggende gedachte: Advocaat moet als bliksemafleider dienen. „We moesten tijd kopen. De aandacht moest er even af.”
Van Bronckhorst stemt in, die avond spreken ze bij de coach af in Krimpen aan den IJssel: Van Geel, Gudde en Advocaat. „Dick zei: ik doe het. Een dag erop vroeg ik: potverdorie Dick, wat moet dat kosten? Ik weet niet wat een adviseur kost, heb ik niet zoveel ervaring mee. ‘Nou Martin’, zei hij, ‘als we Europees voetbal halen zou ik heel graag een platenbon willen.’” Schaterlach. „Ik zeg: een platenbon? Ik weet niet of ze nog bestaan, maar die krijg jij van mij.”
Lees ook: Dit portret schreven we over Giovanni van Bronckhorst
De troefkaart Advocaat slaagt. Feyenoord richt zich op en wint de KNVB-beker. In retroperspectief: Van Geel houdt vast aan Van Bronckhorst, net als hij in 1997 in een kritieke fase vasthield aan Adriaanse toen die net was begonnen bij Willem II. Van Geels criteria in vraagstukken als deze: staat de kern van de spelersgroep nog achter de coach en heb je zelf nog het vertrouwen dat het op termijn goed komt. Beide vragen kon hij bevestigend beantwoorden.
De ingreep met Advocaat is indirect ook van belang voor van Van Geels eigen positie: als Van Bronckhorst, die hij aanstelde, had moeten vertrekken was het ook het falen van de technisch directeur geweest.
Ontevreden vrienden
Het ettert, de eerste helft van 2016. Het AD en Voetbal International schrijven dat Van Geels vertrek onvermijdelijk is. De onrust komt met name uit de hoek van de Vrienden van Feyenoord, waar een kleine groep van zo’n dertig investeerders ontevreden is over het transferbeleid en de grote achterstand op Ajax en PSV. De gemene deler in de kritiek: nu er eindelijk weer voor miljoenen geïnvesteerd kan worden, blijft succes uit.
Van Geel zit in de verdrukking. Miljoenenaankopen als Marko Vejinovic en Bilal Basacikoglu renderen niet of nauwelijks en de spitspositie is een zorgenkind: Colin Kazim-Richards (die tussentijds vertrekt) en Michiel Kramer zijn niet de voltreffers zoals Pellè of Guidetti dat waren.
Als Van Geel in die tijd ergens een afspraak heeft gaat het de eerste twintig minuten alleen maar over zijn positie. „Dat moet geen maanden duren, want dan gaat het ook ten koste van de club. Ik moet ook een bepaalde autoriteit hebben, intern en extern. Ik kreeg vragen als: zit jij hier volgend jaar nog wel? Dat zijn toch geen soort van afspraken.”
Wat erboven hangt, in Van Geels optiek: in het Koeman-tijdperk is er aan succes geproefd, de felicitaties zijn ontvangen, een terugval past voor de betrokkenen niet in het script. Hij wist dat dit ging gebeuren, op enig moment. „Ik had het al eens voorspeld, aan Eric Gudde.” Van Geel in zijn algemeenheid, hij wil niet op namen ingaan: „Ze willen wel met je winnen, maar niet meer met je verliezen. Dat is het verschil met mij: ik win met ze en ik verlies met ze.”
De „interne waardering” van de werkvloer houdt hem op de been. „Externe waardering is leuk, maar is ook vluchtig. Vandaag dit, morgen dat. Als de interne waardering gaat schuiven, dan krijg je het lastig.” Hij gaat in het tegenoffensief. Op het hoogtepunt van de machtsstrijd, kort voor de bekerfinale tegen FC Utrecht, zit hij bij FOX Sports’ De Tafel van Kees en verschijnt hij bij de NOS. „Ik dacht: dan winnen we die beker en is het weer klaar.”
En zo geschiedt. Van Geel blijft. Een meerderheid steunt hem in de vijfkoppige raad van commissarissen, waarin twee vertegenwoordigers zitten van de Vrienden van Feyenoord. Van Geel: „Als je de beker niet wint, dan had ik het nog niet zo geweten in alle eerlijkheid. Wie we daarmee behouden hebben voor de club, ik heb geen idee.”
Hij heeft niet overwogen op te stappen. Maar hij zegt ook: als het zo nog maanden was doorgegaan, „komen er mechanismen op gang, dan weet je niet of die bal nog gaat stoppen. En of je het zelf nog wel leuk vindt”.
De discussie rond zijn positie raakt hem. „Dan komt er toch een stukje ego boven. Dan denk ik, jongens, zijn jullie nou helemaal vergeten” – hij wijst op de VI-seizoensgids 2011-2012 – „waar we vandaan zijn gekomen? En dan ben je vijf jaar verder, je wordt derde, wint de beker. Telt dat dan allemaal niet? Oké, dat kan. Ben ik altijd keurig voor betaald, nooit een dag voor hoeven wachten. Maar de manier waarop deed mij wel een beetje pijn.”
Martin van Geel, ‘td’ van Feyenoord. „Ik geef correct antwoord op vragen, ik geef de primeurs niet. Daardoor is mijn imago misschien niet geweldig. Ik ben niet van de etalage, ik ben van de inhoud van het bedrijf.”.
De media en de lijntjes
Het is ook een mediaspel, de voetbalwereld. Van Geel is er „niet goed” in, zegt hij. „Ik heb de lijntjes niet. En die wil ik ook niet hebben. Je wordt op een bepaalde manier afhankelijk van iets, men verwacht op een gegeven moment iets van je terug. Dat is misschien een tekortkoming. Ik geef correct antwoord op vragen, ik geef de primeurs niet. Daardoor is mijn imago misschien niet geweldig. Ik ben niet van de etalage, ik ben van de inhoud van het bedrijf.”
Hij leest het AD en VI niet meer. „Ik ben daar klaar mee. En dan mis je wel eens wat. Al die analyseprogramma’s rond het weekend, ik zie er niet een. Voortafelen niet, natafelen niet. Het brengt mij niks, inhoudelijk. Voetbal Inside ben ik acht jaar geleden al mee gestopt.”
We spreken over Feyenoords topsportklimaat, dat vaak bekritiseerd is, ook door eigen trainers. Op detailniveau zou de club achterlopen op Ajax en PSV. Van Geel houdt een A4’tje omhoog met 25 handgeschreven punten, ‘professionalisering bij Feyenoord’ staat erboven. „Dit is waarom we presteren.”
Het betreffen maatregelen die in zijn tijdperk zijn doorgevoerd, zegt hij. Voorbeelden: de technische staf die van 3,5 fte is gegroeid naar 8, de mogelijkheid tot het bekijken van wedstrijdbeelden in de rust, de invoering van een programma om de gemoedstoestand van spelers te monitoren, niet meer lopend naar het trainingsveld maar vervoer per busjes, de aanstelling van een gedragsanaliste bij de jeugdopleiding.
Van Geel, fel: „Journalisten die hier zes dagen per week rondlopen schrijven daar nooit een letter over. Dan denk ik: dat doe je bewust, of je ziet het niet. Het gaat alleen maar over het enkeltje dat verstuikt is of dat het ergens niet goed gaat.”
Of over prullenbakken die niet op tijd worden geleegd, zoals Koeman eens zei. „Dat is nog steeds zo, trouwens. De prullenbak wordt één keer in de twee dagen geleegd. Dat gaan we niet veranderen, dat kan best wel.” Of over Gudde en Van Geel die spelers zouden hebben gecomplimenteerd na een gelijkspel bij Ajax – „klopt helemaal niks van”. Van Geel: „Dat vind ik jammer, dat alles herhaald wordt.”
Als je hem door de regels hoort, is het in sommige periodes geen benijdenswaardig bestaan, technisch directeur. Hij knikt, je moet een dikke huid hebben. Succesvolle aankopen zijn ‘geluk’, miskopen al snel ‘wanbeleid’, zegt hij, enigszins sarcastisch. „Als ze aan mij vragen: ben je verantwoordelijk voor de aankopen, dan zeg ik: alleen voor de miskopen. De andere spelers komen zogenaamd op een andere manier, via de zoon van Koeman.”
Na de diamanten Pellè en Guidetti volgen er mindere keuzes – zie Vejinovic, Basacikoglu, Kazim-Richards. Dit seizoen heeft Van Geel weer succes, met spits Nicolai Jørgensen, keeper Brad Jones en buitenspeler Steven Berghuis. Zijn wetmatigheid, qua transfers: „Als je vijf spelers haalt, slagen er drie, één is twijfel en één haalt het niet. Daar moet je een hele dikke handtekening voor zetten.”
De financiële balans in zes seizoenen Van Geel, naar eigen zeggen: 80 miljoen verkocht tegen 22 gekocht (bruto bedragen), al bestaan er ook conservatievere berekeningen op basis van onofficiële cijfers.
De toekomst
De titel is binnen, Van Geels eerste kampioenschap als ‘td’. Een seizoen met Champions League wacht. Een drukke transferzomer wacht. Feyenoord zal zich in de breedte moeten versterken wil het dit succes kunnen continueren – dit seizoen kwam het aan op een kern van twaalf spelers. Veel bepalende spelers hebben bijgetekend de afgelopen maanden, al vertrekt aanvaller Eljero Elia.
Feyenoord zit nu op een omzet van 60 miljoen, achter Ajax (93 miljoen) en PSV (95 miljoen). Door de Champions League is Feyenoord verzekerd van grofweg vijftien miljoen euro startpremie. Maar die miljoenen zijn moeilijk in te bouwen in het salarishuis. „Dat is een eenmalige inkomstenbron, daar kun je niet drie-, vierjarige contracten op afsluiten.”
De verwachtingen groeien door de titel. „Je kunt niet zeggen: derde begroting, derde plek is onze doelstelling volgend jaar. Wij moeten mee blijven strijden om de koppositie, dat blijft een grote uitdaging.”
Foto Andreas Terlaak
De salarisgrens van Feyenoord ligt op één miljoen euro. Dit vormt soms een beperkende factor. „Je merkt dat spelers en zaakwaarnemers zeggen: er wordt hier wat gepresteerd en ik ben international. Dat moet wel gewaardeerd worden. Want dáár en dáár. Een paar jaar geleden zeiden we: dit is het, en meer hebben wij niet vrienden, want anders zijn we volgende week failliet, bij wijze van spreken. Dat kun je nu niet meer vertellen. De verwachting van de andere kant wordt steeds hoger. En niet onredelijk, maar of we het kunnen invullen is een ander verhaal. Ons daarin zomaar weer met Ajax en PSV vergelijken, dat kunnen we nog altijd niet. Ga dat maar eens managen en vertellen. Zeggen ze: hoezo niet dan?”
Hij vertelt een verhaal over Bruno Martins Indi, tot 2014 speler van Feyenoord. „Wij verlengen zijn contract en hij was zo blij, zijn vrouw en kind waren erbij, die zette hij op tafel. We liepen bijna de polonaise. ‘Dat had ik nooit verwacht dat ik zo’n contract hier zou tekenen’, zei hij. Een paar weken later wordt hij geselecteerd voor Oranje. Zegt Sneijder tegen hem: en Bruno, wat verdien jij? Bruno gaf zijn salaris. Zegt Sneijder: per maand? Bruno loopt de week erop bij mij binnen. Martin, zegt hij, wat heb ik gedaan? Ik zeg: Bruno jongen, dit is een hartstikke mooi contract voor jou bij Feyenoord. Hij zegt: ja maar daar verdienen ze meer.”
Van Geel zucht. „Tevreden in deze wereld, dat zijn er niet veel.”
Er voetballen in Nederland wel een aantal spelers met leiderschapskwaliteiten, maar die komen op het veld helaas te kort. Schaars en Vlaar bijvoorbeeldquote:Op vrijdag 19 mei 2017 15:33 schreef Dekatria het volgende:
[..]
quote:]Eerherstel van het instituut Feyenoord, na de diepe val
Vijftiende landstitel
Het fatalisme leek verankerd na de crisisjaren. De club is wakker gekust, betrokkenen gerehabiliteerd.
Steven Verseput
14 mei 2017
Het is de titel van de rehabilitatie. Van het voetbalinstituut Feyenoord, vooral. Het falen leek diepgeworteld, tot in de nerven van de club. Feyenoord, opgericht in 1908 en in 1970 de eerste Nederlandse winnaar van de Europa Cup I, was in de jaren rond 2010 gemarginaliseerd tot vulling van het Nederlandse voetballandschap. Groot in naam, maar verdronken in prestaties. Niet langer aanspraak makend op de topdrie, voorbijgestreefd als het was door AZ en FC Twente.
Toen Erwin Koeman tien jaar terug coach was bij Feyenoord „stonden er 68 spelers onder contract”, zei hij onlangs bij de NOS. Het zegt veel over de chaos in die jaren, in anarchie als Feyenoord was rond het vertrek van Jorien van den Herik in 2006. De roemruchte voorzitter leidde de club veertien jaar. Onder zijn bewind zetten de financiële problemen al in en kwam Feyenoord tijdelijk onder curatele van de KNVB. De machtsoverdracht na zijn vertrek was er één vol wantrouwen, onderzoeken en desorganisatie.
Lees ook: Deze 15 mannen maakten Feyenoord kampioen
Risico’s met grootverdieners
Er wordt in die jaren risico genomen, topspelers komen: grootverdieners Kevin Hofland, Roy Makaay, Denny Landzaat, Giovanni van Bronckhorst. De hoop: nieuw sportief succes, Champions League-voetbal en daarmee de zekerheid van miljoeneninkomsten. Maar de gok pakt desastreus uit. De KNVB-beker wordt in 2008 nog wel gewonnen, maar in de eredivisie blijft Feyenoord ver achter. Bovendien: de gehaalde spelers zijn op leeftijd, waardoor ze nauwelijks restwaarde vertegenwoordigden.
Financieel balanceert Feyenoord in die jaren op een dun koord. De schuldenlast bedraagt op het dieptepunt 43 miljoen euro. In 2010 wordt Feyenoord gered door De Vrienden van Feyenoord, een vermogende groep ondernemers. Zij steken 30 miljoen in de club, in ruil voor 49 procent van de aandelen. Zo wordt een groot deel van de schulden weggewerkt.
De aankopen van 2007, met van links naar rechts: Giovanni van Bronckhorst, Kevin Hofland, Andwelé Slory, Nuri Sahin, Michael Mols, Luigi Bruins, Tim de Cler en Roy Makaay.
Foto Ed Oudenaarde / ANP
Resumerend, om het contrast met het heden te benadrukken, de eindranking in crisisjaren 2007-2011: zevende, zesde, zevende, vierde en tiende. Een 10-0 verlies bij PSV, een selectie die coach Mario Been in een geheime stemming wegstuurt en een 6-0 verlies bij FC Groningen.
Drie jaren van voorzichtige bloei volgen vanaf 2011 onder Ronald Koeman, door velen gezien als de grondlegger van het huidige succes. Onder hem worden onvoorziene tweede plaatsen behaald, met veel talenten van jeugdopleiding Varkenoord, goudader in tijden van financiële droogte.
Lees hier het liveblog over de kampioenswedstrijd terug
Maar het fatalisme leek verankerd te zijn, de afgelopen seizoenen; de val onder Fred Rutten in het competitieslot twee jaar terug, de recordreeks met zeven nederlagen onder Giovanni van Bronckhorst vorig seizoen. Instortingsgevaar dreigde altijd bij Feyenoord, wankel als het net opgetrokken fundament was. Typische volksclub, meer sentiment dan resultaat. Het leek geïnstitutionaliseerd. Tussenjaar op tussenjaar, de KNVB-beker als hoogst haalbare.
Ronald Koeman eindigde als trainer twee keer tweede met Feyenoord.
Foto Robin Utrecht / ANP
Samensmelten
Maar het kon dus toch, in een in meerdere opzichten onvoorspelbaar seizoen – zie de Europese krachttoer van Ajax, zie de instorting van Oranje. Het jaar dat alles goed valt bij Feyenoord, waarin het tafelzilver van Varkenoord samensmelt met ervaren krachten. De achttien jaar durende exercitie in geduld is beëindigd. De vijftiende landstitel en de eerste in de 21ste eeuw – een nieuwe generatie mag het zoet van een kampioen proeven.
Deze titel kent veel vaders, net als de nederlagenreeks van vorig seizoen veel verliezers kende. Meerderen hadden al weg kunnen zijn bij dit Feyenoord, ook in dat opzicht is dit het kampioenschap van het eerherstel. Iedere andere coach was na zeven nederlagen op rij ontslagen, clubjongen Van Bronckhorst werd gespaard. Hij mocht blijven. Mede met hulp van noodadviseur Dick Advocaat werd de ploeg wakker gekust.
Van Bronckhorst mag nu op zijn 42ste, met enige voorzichtigheid, het predicaat toptrainer krijgen. Feyenoord in deze omstandigheden kampioen maken, met een in de breedte beperkte selectie, is een klein wonder.
Het leergeld vorig jaar was duur, maar de beloning is thans groot. Hij is de vijfde coach in de clubhistorie die zowel de beker als de landstitel wint – Willem van Hanegem was in 1994 de laatste.
John Guidetti, de populaire Zweedse spits, na het behalen van de tweede plaats in 2012.
Foto Marco de Swart / ANP
En Eric Gudde, algemeen directeur sinds 2007, die hard saneerde en puin ruimde in de jaren van financiële nood. Vorig seizoen werd er in de kritieke fase maandenlang om zijn vertrek geroepen door een deel van de aanhang. Zijn relatie met de harde kern is punt van zorg. Maar hij bleef, in zijn rug gedekt door een meerderheid in de raad van commissarissen.
Gudde is misschien niet de meest visionaire directeur – geen type Toon Gerbrands, zijn collega bij PSV. Maar hij volhardde in zijn operatie: Feyenoord gezond krijgen. Dat is hem – met hulp van de Vrienden van Feyenoord – gelukt. Het positief eigen vermogen bedraagt bijna 20 miljoen, waar de club zeven jaar terug 35 miljoen in de min stond.
Het mislukken van het stadionplan in 2013 kleefde aan hem. Maar ook op dat gebied zijn er nu vorderingen: de gemeenteraad stemde donderdag in met een nieuw stadionproject. Volgens de berekeningen zou Feyenoord daarmee vanaf 2022 (oplevering stadion) financieel op ooghoogte van Ajax en PSV moeten komen.
Technisch directeur Martin van Geel, het andere prominente directielid: zat ook op de schopstoel vorig seizoen. Hem werd door een klein deel van de Vrienden van Feyenoord een falend aankoopbeleid verweten op het moment dat de club eindelijk weer miljoenen kon investeren.
Zijn positie werd wellicht gered door de bekerwinst vorig seizoen. Van Geel, eerder verantwoordelijk voor het aanstellen van Ronald Koeman, vond zijn gouden hand terug: hij haalde de Deense spits Nicolai Jørgensen, de Australische keeper Brad Jones en hij huurde aanvaller Steven Berghuis. Alle drie voltreffers.
Niet alleen in de top van de club zijn er dit soort verhaallijnen, ook in de selectie bestaan ze. Karim El Ahmadi was zeven jaar geleden nog invaller tijdens de 10-0 tegen PSV. Nu vormt hij de motor van dit Feyenoord, met maatje Tonny Vilhena. Die was vorige zomer al op weg naar de uitgang, kon tekenen bij Internazionale, maar bleef vanwege de ziekte van zijn inmiddels overleden moeder.
Woest
Aanvaller Jens Toornstra stond een kleine anderhalf jaar terug woest in het kantoor van Martin van Geel: hij wilde weg. Hij was reserve en miste het vertrouwen. Hij kon naar het Duitse Hoffenheim, maar Van Geel liet hem niet gaan. En zie dit seizoen, Toornstra is stuwende kracht in de as, sleuren, zagen, goals, assists.
Buitenspeler Berghuis die op een dood spoor zat bij Watford en als huurling weer tot leven werd gewekt in de Kuip. Eljero Elia die in de vergetelheid was geraakt, tot hij zich twee jaar terug zelf meldde bij Feyenoord, waar hij laat zien Oranje-waardig te zijn.
Feyenoord zakte diep, en met Feyenoord vielen er velen. Het gevallen instituut is opgestaan – en velen klimmen mee omhoog.
quote:Van Bronckhorst: van een dubbele sollicitatie naar de Coolsingel
De trainer hield zich staande in de Kuip, ook na een recordreeks van zeven nederlagen. Mede dankzij het pact dat hij in 2015 sloot met ‘JP’.
Steven Verseput
15 mei 2017
De hoofdrolspelers van het kampioenschap, trainer Giovanni van Bronckhorst en zijn aanvoerder Dirk Kuijt.
Foto ANP
Het is voorjaar 2015 als Martin van Geel, technisch directeur van Feyenoord, de gesprekken aangaat met twee kandidaten: Jean-Paul van Gastel en Giovanni van Bronckhorst. Allebei zijn ze assistent onder coach Fred Rutten, die aan het eind van het seizoen zal vertrekken. Het dilemma: wie volgt hem op.
Velen gaan ervan uit dat Van Gastel het wordt, ook intern bij Feyenoord. Hij heeft meer ervaring, is mondiger, deed onder Ronald Koeman veel veldtrainingen en is drie jaar ouder. Er volgen twee gespreksrondes, met Van Geel en algemeen directeur Eric Gudde. Van Bronckhorst overtuigt beiden.
Willem van Hanegem
Het plaatje klopte, zegt Gudde nu over die gesprekken. „Zijn visie, de strategie, hoe hij dat wilde doen. Die heeft zijn ogen niet dicht gehad in zijn carrière.” Van Bronckhorst speelde onder verschillende toptrainers: Willem van Hanegem bij Feyenoord, Dick Advocaat bij de Glasgow Rangers, Arsène Wenger bij Arsenal en Frank Rijkaard bij Barcelona.
Gudde vertelt het in het Rotterdamse stadhuis, de geur van het vuurwerkrook trekt door de gangen. De kampioenshuldiging van Feyenoord is net achter de rug. Burgemeester Ahmed Aboutaleb richt zich in zijn speech tot Giovanni van Bronckhorst. „Wat moet jij de afgelopen tijd onder druk hebben gestaan.”
Lees ook: Eerherstel van het instituut Feyenoord, na een diepe val.
Wat Feyenoords verlossing na achttien jaar zonder titel met Van Bronckhorst deed, liet zich zien in een interview met de NOS. Heracles is verslagen, de Kuip gloeit na, Van Bronckhorst snikt zich door het gesprek. Aboutaleb: „Giovanni, dat je je tranen durft te laten zien op de nationale televisie. Dan ben je groot.”
VAN BRONCKHORST STANDBEELD IN HET STADSMUSEUM
Trainer Giovanni van Bronckhorst krijgt een standbeeld in het stadsmuseum van Rotterdam. Dat heeft het museum bekendgemaakt, nadat de trainer zondag met Feyenoord de landstitel behaalde. Het standbeeld wordt woensdag onthuld.
De coach voelt zich vereerd. „Ik moest er wel aan wennen. Een standbeeld. Dat is wel heel veel eer, maar als ik de andere standbeelden in het museum zie dan wordt ’ie in ieder geval mooi.”
Gio, kind uit de regio, gevoelsjongen, familieman, van kapitale waarde voor de club. Goede kop, slim, doet geen gekke dingen. In contrast met het soms zo rauwe karakter van Feyenoord. Golden boy. Hoewel hij in een met Feyenoord verweven carrière ook niet tot een landskampioenschap kwam – tot zondag.
Op jonge leeftijd werd hij geconfronteerd met de hegemonie van Ajax. Toen hij midden jaren negentig voorzichtig doorbrak wonnen zijn Amsterdamse generatiegenoten – Clarence Seedorf, Patrick Kluivert en Edgar Davids – ongeveer alles wat er te winnen viel. Feyenoord bleef ver achter.
Lees ook: De ongrijpbare liefde van Feyenoorders voor hun club.
Treffend is een passage in het klassieke voetbalboek De Coolsingel bleef leeg van Hugo Borst. Als Ajax in 1995 in Tokio de finale van de wereldbeker speelt tegen Grêmio, kijkt Van Bronckhorst met Feyenoord-ploeggenoten Mike Obiku, Orlando Trustfull en Rob Witschge de wedstrijd in het spelershome. Nadat Ajax de strafschoppenserie wint, vallen de Feyenoorders elkaar in de armen en lopen de polonaise, schrijft Borst. Juichen voor de rivaal – en zelf zo ver verwijderd van succes.
Terug naar het keuzemoment van 2015. Van Bronckhorst en Van Gastel sluiten een pact voordat ze de gesprekken met de directie ingaan: wie van de twee ook hoofdtrainer wordt, de ander zal zich schikken in een rol als assistent.
Van Gastel en Van Bronckhorst kennen elkaar goed, Feyenoord-jongens onder elkaar. „Die band is heel close”, zegt Van Gastel, maandag op het stadhuis. In de tweede helft van de jaren negentig speelden ze twee seizoenen samen bij Feyenoord. En in 2010 loopt Van Bronckhorst voor zijn opleiding trainer-coach stage bij Van Gastel, toen die trainer was van de jeugdploeg Feyenoord A1.
Spelers op het bordes.
ANP
Meester en leerling
In 2011 worden ze allebei assistent onder Koeman. „Dat was in het begin vooral proeven, een beetje kijken”, zegt Van Gastel, aanvoerder van de kampioensploeg in 1999. „Gio ging steeds meer doen, je zag dat hij zich aan het ontwikkelen was.” Van Bronckhorst doet in die periode ook zijn cursus coach betaald voetbal. Van Gastel was ook daarin zijn stagebegeleider.
Maar als het erop aankomt verliest de meester het van de leerling, Van Bronckhorst wint de sollicitatieprocedure. Voor Van Gastel is het pijnlijk. Hij moest slikken. „Zeker. Ik ben bij Gio thuis gaan zitten, heb mijn hart gelucht, we hebben een fles wijn op tafel gezet. Ik heb gezegd wat ik ervan vond en het was weer klaar. Over tot de orde van de dag.”
Van Gastel zet zijn ego opzij en houdt zich aan het verbond: hij wordt assistent. Van Gastel: „Mijn grootste waarde als assistent is dat ik heel trouw en loyaal ben. Mijn hoofdtrainer hoeft zich nooit zorgen te maken.” Met de ervaring van Jan Wouters wordt de technische staf gecomplementeerd.
Ze voelen elkaar goed aan, Van Gastel en Van Bronckhorst. „Omdat we al zo lang samenwerken, hebben we aan een half woord of een gezichtsuitdrukking genoeg.” De taakverdeling is helder. Van Gastel, geprezen als veldtrainer, neemt in trainingen het voortouw. „Gio fietst daar soms doorheen. Of staat erboven, in de helikopterview.”
De kracht van Van Bronckhorst is dat hij als een ‘manager’ opereert, zegt Gudde. „Hij benut de experts op de diverse onderdelen uitstekend. Hij is degene die het uiteindelijk allemaal verbindt.” Hij heeft Wouters voor het tactische aspect, Arno Philips voor het conditionele, René Felen voor de teamontwikkeling en Van Gastel als pure voetbaltrainer.
Van Bronckhorst kan intern hard en duidelijk zijn, in weerwil van de beeldvorming van de vriendelijk ogende coach die ook je buurman had kunnen zijn. Hij heeft een natuurlijk soort autoriteit, zei Van Geel eerder in NRC>. „Als hij boos is, is het altijd heel beschaafd”, zegt Van Gastel – bijgenaamd ‘JP’.
Zoals inzake de kwestie Dirk Kuijt. De aanvoerder klaagde in een interview over zijn reserverol, hij had verwacht een streepje voor te hebben. „Wij als technische staf vonden dat we een ander soort middenveld moesten formeren”, zegt Van Gastel. „Dirk heeft altijd zijn waarde gehad. Zondag ook, ongekend. Maar er zijn ook wedstrijden geweest waarin andere kwaliteiten beter voor het team waren. Gio heeft dat heel eerlijk, heel duidelijk naar Dirk toe gecommuniceerd. Hij heeft alles aan de voorkant besproken. Dirk is alleen de eerste paar keer teleurgesteld geweest. Daarna heeft hij dat geweldig opgepakt.”
Een supporter met zicht op de huldiging.
ANP
bij Feyenoord bleef het zoet lang uit, tot zondag.
Hij heeft zich staande weten te houden, ook in de complexe periode vorig jaar met een recordreeks van zeven nederlagen. En wint nu in zijn eerste twee seizoenen als coach de beker en de titel. Van Gastel: „Hij krijgt het voor elkaar deze club goed te managen. Een lastige club met heel veel stromingen, die het niet altijd met elkaar eens zijn.”
In november verliest Feyenoord bij het inmiddels gedegradeerde Go Ahead Eagles. Het volgt op een Europa League-trip naar Oekraïne en de begrafenis van de moeder van Tonny Vilhena, waarbij de selectie aanwezig was. „Een hele rare week”, zegt Van Gastel. „Gio heeft op dat moment de groep beschermd in de pers. Dat is tekenend voor hem. Dat hij zo veel begrip had voor die jongens, omdat er zoveel gebeurd was.” Hij scoorde er punten mee in de selectie.
Lees ook: Deze vijftien maakten Feyenoord kampioen.
Ander sleutelmoment volgt tijdens het winterse trainingskamp in de Spaanse badplaats Marbella, zegt Van Gastel. „We zaten in een restaurant. Spontaan werd het een avondje uit. Heel gezellig, zingen, biertje drinken. Het was niet geregisseerd. De jonkies moesten een liedje zingen. Er is nooit iets naar buiten van gekomen, geen fimpje, niks. Daar zag je heel die groep naar elkaar komen.”
De titel kwam. Gio en ‘JP’, hun pact pakte uit, wie ook de hoogste in de rang was.
Ik hoop eigenlijk dat er een club met een zak geld komt voor hem, in potentie misschien wel de speler die het het verst kan schoppen maar toch ook wel erg onbetrouwbaar gebleken met blessures.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 15:56 schreef OmgevallenFlat2 het volgende:
Hoop trouwens echt dat kongologod blijft !!
Hij voelt zich belangrijker dan ie is. Uitsupporters proberen te sussen als wisselspeler was nog wel het hoogtepunt. Dan heb je het echt niet begrepen.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 15:45 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Misschien dat je hem irritant vindt als ie bij een andere club speelt, maar blij moeten zijn dat we van hem af zijn
Kuyt is op zoveel vlakken belangrijk geweest in de club, de laatste periode steeds minder op het veld, maar zeker wel daarbuiten.
Willem II zou zich gelukkig mogen prijzen met een speler die zelfs maar 1/10 van de statuur en drive heeft van Dirk Kuyt, misschien bereiken ze dan nog eens wat.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 16:02 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Hij voelt zich belangrijker dan ie is. Uitsupporters proberen te sussen als wisselspeler was nog wel het hoogtepunt. Dan heb je het echt niet begrepen.
En ik zou me er ook kapot aan ergeren als zo'n kneus bij mijn team zou spelen. Dat staat er los van.
Maar als die er speelt staat die er wel echt, zoveel respect voor die jongen,quote:Op vrijdag 19 mei 2017 15:59 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik hoop eigenlijk dat er een club met een zak geld komt voor hem, in potentie misschien wel de speler die het het verst kan schoppen maar toch ook wel erg onbetrouwbaar gebleken met blessures.
quote:Giovanni van Bronckhorst heeft niet de Rinus Michels Award gewonnen voor ‘beste trainer/coach van de Eredivisie’. De trainer van Feyenoord leidde de Rotterdamse club dit seizoen naar het eerste landskampioenschap sinds 1999, maar dat was niet genoeg om uitgeroepen te worden tot beste trainer. Uiteindelijk ging Peter Bosz met de prijs ervandoor.
Watquote:
Wat een trieste opmerking zeg.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 16:06 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Willem II zou zich gelukkig mogen prijzen met een speler die zelfs maar 1/10 van de statuur en drive heeft van Dirk Kuyt, misschien bereiken ze dan nog eens wat.
Ik zie nu pas dat het alleen voor de Eredivisie is, dan is het wel onbegrijpelijk. Op basis van z'n prestaties in Europa zou je hem nog de voorkeur kunnen geven.quote:
Ook al was het incl. Europees. Hij heeft nog niets, alleen een finale plaats.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 16:14 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ik zie nu pas dat het alleen voor de Eredivisie is, dan is het wel onbegrijpelijk. Op basis van z'n prestaties in Europa zou je hem nog de voorkeur kunnen geven.
Die gast komt hier iedere dag janken over ofwel onze fans ofwel onze spelers. Hij verdient geen medelijdenquote:
Alleen trainers volgens mij.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 16:15 schreef Typisch het volgende:
[..]
Moet je bij de coaches (en aanvoerders?) zijn. Die stemmen daar op geloof ik.
Maakt het niet minder lachwekkend.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 16:15 schreef Typisch het volgende:
[..]
Moet je bij de coaches (en aanvoerders?) zijn. Die stemmen daar op geloof ik.
Voor het eerst in 15 jaar voor een Nederlandse ploeg. Het is misschien niet makkelijk toe te geven, maar dat is echt een hele knappe prestatie. Verder ook maar 1 puntje achter ons geëindigd en dit allemaal met een heel jong elftal.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 16:14 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ook al was het incl. Europees. Hij heeft nog niets, alleen een finale plaats.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |