Na vanochtend speelde ik met het idee om haar toch nog terug aan de borst proberen te krijgen, maar met dat bijten is veel oefenen niet meer zo aanlokkelijk.quote:Op zondag 21 mei 2017 20:10 schreef Miezziej het volgende:
Wat fijn vivi![]()
Behalve het bijten dan, klinkt pijnlijk!
Wat bijzonder, Vivi!quote:Op zondag 21 mei 2017 18:56 schreef ViviRAWRS het volgende:
Ja hè? Ik had het niet meer verwacht, de vorige keer was bij 5,5 maand en nu is ze 7 maanden. De laatste tijd hapte ze nog wel eens naar mijn borst als ik een shirtje aan had, maar werd ze steeds boos als ik dat uitdeed.
Vanochtend probeerde ik het toch weer eens, na de fles, toen ze weer aan het happen was. Ik liet haar vooral zelf slobberen (a la SQ en Chanty) want bij actief aanleggen verzet ze zich meestal. Nu bleef het dus gezellig, en ze heeft echt wat gedronken, dat kon ik daarna zien aan het verschil in kolfopbrengst tussen links en rechts.
![]()
Daarnet lukte het opnieuw, alleen heeft ze me wel een paar keer gebeten met haar nieuwe tandjes. Uit speelsheid, want ze lachte erbij, maar au!
Oh wat fijnquote:Op zondag 21 mei 2017 08:26 schreef ViviRAWRS het volgende:
Mijn baby heeft vanochtend weer een paar slokjes bij me gedronken!![]()
Ja, al een maand, maar dat weten mijn borsten nog niet.quote:Op maandag 22 mei 2017 14:47 schreef Ooi86 het volgende:
Wat goed Vivi!
Was je trouwens nou al aan het afbouwen?
Nohhquote:Op maandag 22 mei 2017 18:06 schreef SaskiaR het volgende:
Als je kind na het drinken zegt 'dankjewel mama!'
Nog steeds een goede haat/liefde verhouding met de kolfquote:Op zondag 21 mei 2017 22:51 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Na vanochtend speelde ik met het idee om haar toch nog terug aan de borst proberen te krijgen, maar met dat bijten is veel oefenen niet meer zo aanlokkelijk.
Hoe is het bij jullie Miezz?
Echt hè.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 09:26 schreef Miezziej het volgende:
Als ik mijn vinger in het tepelhoedje stop dan hapt ze welGek kind.
Ik denk dat ik op die dagen gemiddeld 900 ml kolf, 200-400 ml per keer, afhankelijk van hoelang het geleden is. Het wordt gecompenseerd door de werkdagen en doordat ze sommige dagen op 4 in plaats van 5 flessen uitkomt.quote:Als je 3 keer per dag kolft, kolf je dan alsnog 1 liter bij elkaar?Weet niet of ik dat zou redden, minste wat ik tot nu toe op een dag heb gekolfd is 4 keer.
Pfff, ik kolf met pijn en moeite 160 ml per keer. Geen idee wat mn baby eruit slobbert. Misschien wel meer, want vaak voelen mn borsten leger. Maar ik merk dan weer niet dat hij minder lang op een voeding doet, in tegendeel zelfs!quote:Op dinsdag 23 mei 2017 10:02 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Echt hè.ZZ vertikte het destijds altijd om een grote hap te nemen, maar hapte wel met mond wijd open in mijn bovenarm. Hier ook haat/liefde met kolven, super fijn dat ze zo lang moedermelk krijgt, maar ik kijk er ook naar uit dat het achter de rug is.
[..]
Ik denk dat ik op die dagen gemiddeld 900 ml kolf, 200-400 ml per keer, afhankelijk van hoelang het geleden is. Het wordt gecompenseerd door de werkdagen en doordat ze sommige dagen op 4 in plaats van 5 flessen uitkomt.
quote:Op dinsdag 23 mei 2017 21:55 schreef Ooi86 het volgende:
Pfff, ik kolf met pijn en moeite 160 ml per keer.
Ho wacht, 160 ml is heel netjes hoor! Als ik 7 keer per dag kolf zit ik daar onder qua gemiddelde opbrengst. Ik speel momenteel vals omdat ik 3x kolf terwijl mijn baby 5x drinkt. Als je kolven combineert met live voeden zit er nooit zo veel tijd tussen, en als je je melkproductie in stand wil houden ook beter van niet, want dat riskeer ik nu bewust. Het verschilt ook per persoon wat je "opslagcapaciteit" is.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 22:31 schreef Vosje6 het volgende:
200-400 ml per kolfbeurt is echt heel veel!
Na zes maanden las ikquote:Op maandag 29 mei 2017 17:12 schreef WupWup het volgende:
Ik was altijd in de veronderstelling dat de nuvaring niet kon bij borstvoeding, maar lees nu dat het na zes weken evt kan. Echter kun je effect op je productie verwachten. Onlangs las ik in de lactatiekundigengroep op Facebook ook dat de nuvaring wel zou mogen.
Maar bij de nuvaring komen er toch ook oestrogenen (ethinylestradiol) in de moedermelk?quote:Op maandag 29 mei 2017 20:25 schreef Burdie het volgende:
[..]
Na zes maanden las ik. Ik probeer vooral een beetje een indruk te krijgen van wat het evt met mijn productie zou doen. Ben wel een beetje bang dat het afneemt, want ik wil nog zeker anderhalf jaar blijven voeden.
Anders zou ik cerazette overwegen, maar volgens mij komt daar toch iets van in de melk en daar ben ik niet extreem happig op.
Oja daar heb je natuurlijk gelijk in... Nuvaring is wat "lokaler", voor mijn gevoel gaat het dan niet je hele lijf door maar dat is natuurlijk onzinquote:Op maandag 29 mei 2017 20:55 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Maar bij de nuvaring komen er toch ook oestrogenen (ethinylestradiol) in de moedermelk?
Ik ben de nuvaring gaan gebruiken na 1,5 jaar borstvoeding. Productie daalde toen wel direct, maar dat kon ook door andere omstandigheden komen, het liep toen sowieso wel op zn retour.
Ja hiervoor wel. Ik heb wel vorige week van fopspeen gewisseld en sindsdien is het begonnen. Ben inmiddels weer teruggeswitched naar de oude speen en nu is het wel wat beter, maar nog steeds gaat t erg moeizaam.quote:Op maandag 29 mei 2017 20:28 schreef Burdie het volgende:
Kooks, hapte ze hiervoor wel goed aan? Ik heb er geen ervaring mee dus kan je helaas niet helpen. Laat je iig niet gek maken.
Ze hapt aan maar laat na 3 sec ofzo los. Vooral links lijkt t een probleem. Het lukt me nu vaak om dan maar rechts te voeden, en baby door te schuiven en links te voeden in rugbyhouding. Ik heb ook t idee idd dat mijn toeschietreflex even duurt, ik ben elke keer zooo opgelucht als ik m voel, want dan lijkt t wel goed te gaan, maar de tijd dat ze al is aangehapt en nog geen melk binnenkrijgt lijkt haar inderdaad te lang te duren. het feit dat ik er dan een beetje stress van heb helpt ook niet waarschijnlijk.quote:Op maandag 29 mei 2017 20:52 schreef Sylver_ het volgende:
Kooks, hapt ze dan helemaal niet of laat ze snel los?
Het klinkt een beetje zoals bij mijn oudste. Die gaf de voorkeur aan een flesje, omdat ze het geduld niet meer had om op de toeschietreflex te wachten.
Als je helemaal geen kunstmatige hormonen in je melk wil kun je inderdaad geen enkele variant gebruiken. Koperspiraaltje leek jou ook niks toch? Hier nu 5 maanden en tot nu toe heel tevreden mee, maar dat verandert misschien zodra ik weer ongesteld word (vanwege mogelijk extra bloedverlies).quote:Op maandag 29 mei 2017 21:06 schreef Burdie het volgende:
Oja daar heb je natuurlijk gelijk in... Nuvaring is wat "lokaler", voor mijn gevoel gaat het dan niet je hele lijf door maar dat is natuurlijk onzin.
ja dat zou een idee zijn idd. Ik heb er wel al een prematuurspeen op zitten (dr brown fles) dus zo makkelijk zou de flex toch ook niet moeten zijn..maar ik krijg soms wel het gevoel dat ze een voorkeur heeft voor de fles.ik vond t eerst juist een positief gegeven dat ze zo makkelijk aan de fles ging, maar misschien moet ik er toch wat terughoudender mee zijn.quote:Op maandag 29 mei 2017 22:21 schreef Sylver_ het volgende:
Dat klinkt idd als wat mijn oudste ook had. Alleen heb ik dan geen tips, want ik was toen de borstvoeding al aan het afbouwen.
Geef je vaak een fles? Misschien dat het helpt om daar iets terughoudend in te zijn zodat ze weer goed leert wat geduldiger te zijn?
Geen idee of dat zou helpen hoor.
Er is blijkbaar ook een nieuw soort spiraal met nog minder hormonen dan de Mirena, de Kyleena spiraal. Ik heb m vandaag voorgeschreven gekregenquote:Op maandag 29 mei 2017 22:44 schreef WupWup het volgende:
Als je zo min mogelijk hormonen wil, kun je het beste voor de mirena gaan. Als je geen hormonen wilt, dan heb je de opties koperspiraal, condooms, nfp en sterilisatie.
Ja ik zag al dat jij ook volledig kolfde, maar kon niet helemaal terugvinden waarom dat was.quote:Op maandag 29 mei 2017 22:34 schreef ViviRAWRS het volgende:
kooks11 wat lastig, wel herkenbaar maar hier was het al vanaf de kraamweek. De eerste 3 weken was mijn man thuis, die hielp dan om de baby te kalmeren (zelf kon ik dat niet, want dan rook ze de borst). Daarna op advies van lk met achteroverliggend voeden (biological nurturing) begonnen: veel minder hysterie, maar helaas ook minder controle over het aanhappen.
Behalve de hysterie had ik ook pijn bij het voeden en bleek ze bij 4 weken ondanks vaak aanleggen niet goed meer te groeien, twee aanwijzingen dat het aanhappen niet goed ging. Ik ben gaan kolven als tijdelijke maatregel (quote:Op maandag 29 mei 2017 22:57 schreef kooks11 het volgende:
Ja ik zag al dat jij ook volledig kolfde, maar kon niet helemaal terugvinden waarom dat was.
Ja, zie bijvoorbeeld https://www.lalecheleague(...)ijke-voedingshoudingquote:Dat biological nurturing...is dat dat ze zelf op zoek gaan naar de borst?
Op condooms na allemaal geen optie helaasquote:Op maandag 29 mei 2017 22:44 schreef WupWup het volgende:
Als je zo min mogelijk hormonen wil, kun je het beste voor de mirena gaan. Als je geen hormonen wilt, dan heb je de opties koperspiraal, condooms, nfp en sterilisatie.
Helemaal gemist, dank je voor je aanvulling! Ik ga me eens inlezen op die nieuwe.quote:Op maandag 29 mei 2017 22:54 schreef kooks11 het volgende:
[..]
Er is blijkbaar ook een nieuw soort spiraal met nog minder hormonen dan de Mirena, de Kyleena spiraal. Ik heb m vandaag voorgeschreven gekregen
Jammer dat het zo moeizaam is gegaan, en dat die ellendige spruw steeds terugkomt.quote:Op dinsdag 30 mei 2017 08:54 schreef Sam1993 het volgende:
ik ga jullie denk ik verlaten. al 4 dagen niet aangelegd/gekolfd mijn vriezer voorraad loopt gestaag terug en meneer gind fles heel makkelijk. helaas weer de spruw terug.. we kruipen nog even door. helaas is het deze keer weer niet gelukt en ik denk dat ik het de volgende keer niet nog eens probeeriedereen sicces en veel plezier met de voedingen.
Hey Sam, "weer niet gelukt" is niet helemaal waar, hij heeft namelijk gedurende ruim 2 maanden (deels) moedermelk gekregen, en daar heb je keihard voor gewerkt! Wat jammer dat er na alle tegenslagen nooit een periode aanbrak waarin de borstvoeding op rolletjes liep. Ik hoop dat je toch ook mooie momenten hebt meegemaakt om aan terug te denken.quote:Op dinsdag 30 mei 2017 08:54 schreef Sam1993 het volgende:
ik ga jullie denk ik verlaten. al 4 dagen niet aangelegd/gekolfd mijn vriezer voorraad loopt gestaag terug en meneer gind fles heel makkelijk. helaas weer de spruw terug.. we kruipen nog even door. helaas is het deze keer weer niet gelukt en ik denk dat ik het de volgende keer niet nog eens probeeriedereen sicces en veel plezier met de voedingen.
oh bah! Hier klinkt het niet bekend voor bij spruw... Wel ook pijn bij voeden maar dat was puur door de spruw zelf bij mij...quote:Op vrijdag 2 juni 2017 12:29 schreef Mies_poes het volgende:
Vraagje over spruw. Mijn dochter (8.5 maand) heeft spruw en we gaan zo naar de huisarts omdat ze weinig drinkt en haar plasluiers minder zijn. Nu mijn vraag: voorheen hapte ze aan met een grote hap, maar nu pakt ze alleen het voorste kleine deel van mijn tepel. Is dit passend bij spruw? Zo niet, wat kan ik hieraan doen? Ik merk dat er een kloofje aan het ontstaan is
De neusspray die ik altijd had bij hooikoorts mocht weer absoluut niet bij bv, dus ook daar moet je even goed naar kijken..quote:Op maandag 5 juni 2017 11:52 schreef Lemijn het volgende:
Volgens dit betrouwbare overzicht:
https://www.lareb.nl/tera(...)C_Antihistaminica_en
is loratadine eerste keus, als je kiest voor pilletjes.
Edit: ik zou dus eerder lareb geloven dan de bijsluiter, want daar staat veel vaker dat het niet mag. En je kan ook voor een andere methode kiezen zoals neusspray. Dat werkt tegen neus- en oogklachten.
Zoveel niesen en druk net na de bevallingquote:Op maandag 5 juni 2017 18:06 schreef Franny_G het volgende:
Dank voor alle tips!
De pilletjes van de Etos die ik heb zijn met loratadine. Wel gek dat op de bijsluiter zo duidelijk staat dat het alleen bij hoge uitzondering gecombineerd kan worden met bv, maar dat het dus toch wel veilig is?
Bloesem, ik heb in mijn leven al zoveel middeltjes en ook medicijnen op doktersvoorschrift geprobeerd tegen de hooikoorts, ook homeopathische, maar het helpt allemaal maar zeer matig. Ik kan het wel eens proberen want elke verlichting van de kriebels is fijn. Wat bedoel je met 'niet fijn voor de buik'?
Dat komt omdat de bijsluiter wordt afgeleid uit de productinformatie van de fabrikant. Deze informatie wordt maar eens in de zoveel jaar geactualiseerd, terwijl in de tussentijd misschien al voldoende ervaring is opgedaan met dit medicijn bij borstvoeding. Bovendien is de fabrikant om juridische redenen terughoudend in het verkondigen dat hun product te gebruiken is bij borstvoeding (of zwangerschap). Stel dat er iets ergs gebeurt met een (ongeboren) kind waarvan de moeder medicijnen gebruikt, dan wordt dat al snel als de boosdoener gezien terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn.quote:Op maandag 5 juni 2017 18:06 schreef Franny_G het volgende:
De pilletjes van de Etos die ik heb zijn met loratadine. Wel gek dat op de bijsluiter zo duidelijk staat dat het alleen bij hoge uitzondering gecombineerd kan worden met bv, maar dat het dus toch wel veilig is?
loratedine mag gewoon. zelf nog voorgeschreven gekregen in de borstvoedingsperiode na overleg met de apothekerquote:Op maandag 5 juni 2017 11:45 schreef Franny_G het volgende:
Ik heb erg veel last van hooikoorts momenteel. Maar de pilletjes die ik in huis heb van de Etos mag je niet nemen als je borstvoeding geeft. Iemand misschien op de hoogte van pilletjes/medicijnen tegen hooikoorts die je wel kunt combineren met borstvoeding?
Denk je dan dat mijn productie voldoende zal blijven om M. live te kunnen voeden? Ik werk in principe drie dagen.quote:Op woensdag 7 juni 2017 12:09 schreef ViviRAWRS het volgende:
Mies, dat je productie rond de 9 maanden "stabiel" wordt genoemd, betekent niet dat het principe van vraag en aanbod niet meer werkt. Ze bedoelen dan juist dat je productie wel tegen een stootje kan.Stel dat je (deels) kunstvoeding gaat meegeven naar de opvang, dan is het echt niet meteen einde oefening.
Bij mijn oudste kreeg ik na een maand of 8 a 9 ook niet meer voldoende gekolfd en heeft ze op werkdagen zonodig kunstvoeding bijgekregen. Vanaf een jaar kreeg ze ook water te drinken en rijstemelk of amandelmelk. Ik heb haar uiteindelijk 2,5 jaar gevoed.quote:Op woensdag 7 juni 2017 11:13 schreef Burdie het volgende:
Kuiken kreeg gewoon koemelk bij de gastouder. Maar daar ging hij maar 1 dag in de week naartoe, de rest van de tijd was hij bij mij thuis.
Edit: dat was vanaf 1 jaar, daarvoor kreeg hij moedermelk uit de vriezervoorraad of kv.
Nee, eigenlijk is het door niks vervangen. Ze drinkt wel water en eet op alle eetmomenten (flink) mee, plus nog de fles die niet afgebouwd is (en ochtend/avond/nachtvoedingen). Het kolven is voor mij niet per se een probleem, dus als ze toch nog behoefte aan die fles zou hebben, geef ik liever bv mee. Het is meer dat ik twijfelde of afbouwen niet te vroeg was.. Maar gister gaven ze op het kdv aan dat ze de fles niet gemist heeft, en dat ze juist de afgelopen weken regelmatig moesten puzzelen/schuiven met de rest van het eten om de fles er toch nog een beetje bij te krijgen. 's Nachts ook niks gemerkt van inhalen oid. Dus ik denk dat het wel goed zit..quote:Op dinsdag 6 juni 2017 13:45 schreef Franny_G het volgende:
Drinkt ze ipv afgekolfde melk dan gewone koemelk op het kdv?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |