abonnement Unibet Coolblue
pi_170734187
"Als de nood aan de man is, dan hebben we onze reservisten hard nodig." - Generaal Tom Middendorp, Commandant der Strijdkrachten



Het Korps Nationale Reserve maakt sinds 1948 deel uit van de Nederlandse Koninklijke Landmacht als een onderdeel van het Commando Landstrijdkrachten en zet de tradities voort van de Vrijwillige Landstorm Korpsen die op 4 augustus 1914 zijn opgericht om de grote stroom vrijwilligers die zich meldden voor de mobilisatie te organiseren. Deze landstormkorpsen zijn tot 1940 actief geweest en vele vrijwilligers hiervan hebben deelgenomen aan de gevechten in de meidagen van 1940. De bezetter heeft deze organisatie na de capitulatie ontmanteld en opgeheven.

Natresmilitairen zijn reservisten. Zij volgen hun opleiding en verrichten hun diensten op basis van vrijwilligheid en ontvangen een financiële vergoeding voor de uren dat zij voor training of andere redenen actief in dienst zijn. Een reservist wordt aangesteld met een verplichting van 120 opleidings- en trainingsuren per jaar. Daarnaast moet hij of zij voldoen aan eisen van fysieke inzetbaarheid en conditie.

Het Korps Nationale Reserve wordt vooral ingezet voor bewaking- en beveiligingstaken en bij crisis- en rampenbestrijding. Daadwerkelijke inzet in Nederland heeft onder andere plaatsgevonden bij de bestrijding van de watersnood in 1995 en 2011, de veterinaire crises (MKZ en varkenspest), de vuurwerkramp in Enschede, het bezoek van President Bush in 2005, en de Nuclear Security Summit in 2014. Een andere aansprekende en langdurige inzet was in 2003, in de aanloop naar de Irakoorlog. Daarbij verleende het Korps enkele maanden, militaire bijstand aan het Amerikaanse leger dat grote hoeveelheden materieel via de Rotterdamse haven naar het oorlogsgebied verscheepte. Dit gebeurde in het kader van de zogenaamde Host Nation Support dat in het verleden een apart onderdeel van de Nationale Reserve was, bedoeld voor de logistieke ondersteuning van buitenlandse troepen en materieel verplaatsingen over Nederlands grondgebied. De commissie van onderzoek besluitvorming Irak, de zogeheten Commissie-Davids besteedt uitvoerig aandacht aan deze militaire inzet.

Vanwege het puur binnenlandse karakter van alle Natres-taken, de korte perioden van actieve dienst en de beperkte militaire basisopleiding worden natresmilitairen normaal gesproken niet naar het buitenland uitgezonden. Tijdens de SFIR-missies 3 t/m 5 is echter bij uitzondering een zeer beperkt aantal reservisten van het Korps Nationale Reserve naar Irak uitgezonden. Tijdens de missie in Afghanistan zijn ook weer natresmilitairen uitgezonden, ook toen geheel op vrijwillige basis.



10 Natresbataljon bestaande uit 6 compagnieën onder 43 Gemechaniseerde Brigade te Havelte en verantwoordelijk voor Noord en Oost Nederland
• Alfa + Bravo compagnie (Assen)
• Charlie compagnie (Wezep)
• Delta compagnie (Schaarsbergen)
• Echo compagnie (Stroe)
• Foxtrot compagnie (Enschede)

20 Natresbataljon bestaande uit 6 compagnieën onder 11 Luchtmobiele Brigade te Schaarsbergen en verantwoordelijk voor West en Midden Nederland
• Alfa + Delta compagnie (Den Haag)
• Bravo compagnie (Bergen)
• Charlie compagnie (Amsterdam)
• Echo + Foxtrot compagnie (Amersfoort)

30 Natresbataljon bestaande uit 5 compagnieën onder 13 Lichte Brigade te Oirschot en verantwoordelijk voor Zuid Nederland
• Alfa compagnie (Vlissingen)
• Bravo compagnie (Breda)
• Charlie compagnie (Oirschot)
• Delta compagnie (Brunssum)
• Echo compagnie (Vredepeel)

Natres militair worden? Meld je hier aan voor een voorlichting!
pi_170738423
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 22:01 schreef mtchel112 het volgende:
Misschien kun je de nieuwe indeling van de veiligheidsregios verwerken in de OP?
Ook zijn er hierdoor een aantal Cie-en gewisseld van bataljon.

https://www.defensie.nl/a(...)g-veiligheidsregio-s
------
Nothing but the rain
pi_170799796
Weet iemand toevallig of als je van de sportfaciliteiten/paresto KMA gebruik mag maken als je bij de NATRES zit? Je krijgt in principe een pas type 1 dus lijkt me wel, maar misschien dat er voor de KMA aparte toegangsregels zijn...?
Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn.
  dinsdag 9 mei 2017 @ 18:23:18 #4
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_170804184
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 15:28 schreef davidsierra het volgende:
Weet iemand toevallig of als je van de sportfaciliteiten/paresto KMA gebruik mag maken als je bij de NATRES zit? Je krijgt in principe een pas type 1 dus lijkt me wel, maar misschien dat er voor de KMA aparte toegangsregels zijn...?
die regels zijn onlangs wel aangescherpt. Ik kom het terrein iig met mijn auto niet meer op :')
pi_170827463
Parkeren zal lastig worden, maar je kunt de kazerne wel op ja.

Maar vrijwillig paresto? Echt?
pi_170827811
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 14:15 schreef Bouke-p het volgende:
Parkeren zal lastig worden, maar je kunt de kazerne wel op ja.

Maar vrijwillig paresto? Echt?
haha, parasito... maar toch, sporten, ff wat eten, lijkt me wel relaxt... is het echt zo erg?

Flauw dat je niet met je auto de KMA op mag, Trip is geen probleem hoor ik, maar die sportfaciliteiten zijn een stuk minder...
Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn.
pi_170855745
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 14:32 schreef davidsierra het volgende:

[..]

haha, parasito... maar toch, sporten, ff wat eten, lijkt me wel relaxt... is het echt zo erg?

Flauw dat je niet met je auto de KMA op mag, Trip is geen probleem hoor ik, maar die sportfaciliteiten zijn een stuk minder...
Ja sport faciliteiten op de KMa zijn geweldig, jammer dat ik na mijn amo niet meer in Breda woon. Anders was het 5 minuten lopen en ik had een geweldige sportschool.

Op de KMa kun je volgens mij vrij makkelijk naar binnen, er trainen ook niet cadetten bij de roeivereniging daar, die mogen naar mijn weten daar ook sporten.

Ik was er laatst met een open dag en ik kon daar gewoon bij wijze van rond dwarrelen, ook geen afmelding ergens.
pi_171099093
En hebben de mensen van de mei lichting het een beetje overleefd?
pi_171099352
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 17:09 schreef mtchel112 het volgende:
En hebben de mensen van de mei lichting het een beetje overleefd?
Zeker! Hele gave tijd gehad! :-D geen MOR, wel allemaal basisschutter.
pi_171099365
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 17:23 schreef roz97 het volgende:

[..]

Zeker! Hele gave tijd gehad! :-D geen MOR, wel allemaal basisschutter.
Ah tof om te horen! Mor komt vast nog wel eens dan. A
pi_171101954
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 17:24 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Ah tof om te horen! Mor komt vast nog wel eens dan. A
Ja met de AMO+
pi_171109659
Zitten hier ook mensen die vallen onder de reservist specifieke deskundigheid O-)
pi_171170734
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 17:24 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Ah tof om te horen! Mor komt vast nog wel eens dan. A
MOR?
Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn.
pi_171193510
Masker oefenruimte. En nee... Dat mag je geen gaskamer noemen... :-)

Gefeliciteerd allen die de amo hebben gedaan.
pi_171519323
Weet iemand wanneer de startdatums in 2017 van de amo voor de natres zijn?
pi_171547455
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 11:03 schreef devect het volgende:
Weet iemand wanneer de startdatums in 2017 van de amo voor de natres zijn?
Als je door de keuring bent moet je even bellen. Ik schat zo in dat juli en augustus al vol zit dus dan wordt dan in het najaar.
pi_171560082
Even een praktisch vraagje voor de amo:
Moet je geschoren zijn? Want dan kan ik beter alvast op zondag maar even de baard eraf halen.
pi_171566937
Ik kan me iemand op de AMO herinneren die een prachtige baard had in de eerste week. De 2e week heb ik m niet meer gezien maar liep er wel een nieuwe met een blote konten gezicht rond :-)

Volgens mij had hij het die eerste week gevraagd en m in het weekend eraf gehaald.
Die 2e week gingen we pas de MOR in dus dat kwam helemaal goed. Ik hoorde over mijn sik ook het een en ander dat ik risico zou lopen maar ik had nergens last van.

Bij mijn 2e bezoek aan de mor liep er een instructeur met flinke baard die er allemaal witte zooi in had zitten. Later bleek dat vaseline te zijn zodat zijn CBRNmasker beter afsloot.

Sinds ik zelf een baard heb zit er dus een potje vaseline in mn CBRNtas maar ik heb het niet meer kunnen proberen in de MOR. Misschien dat anderen hier meer over kunnen zeggen.
Dit waren in ieder geval mijn 2 centen aan ervaring op dit topic... Klein beetje baard lijkt me geen probleem...

Je kunt het wanneer je je CBRN masker al hebt ook even proberen.
Masker goed op je hoofd zetten, bandjes aantrekken. hand op de filterbus zodat deze afsluit en inademen. Als het goed is trekt je masker vacuum en voel je dat. Trek je toch nog lucht ergens vandaar dan is het niet goed en zou ik nog even een beetje eraf halen... (of je filterbus aandraaien omdat je de vorige keer tijdens het hardlopen met masker 'm een slagje hebt losgedraait :-) )
pi_171568401
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 09:26 schreef nkerkhof het volgende:
Ik kan me iemand op de AMO herinneren die een prachtige baard had in de eerste week. De 2e week heb ik m niet meer gezien maar liep er wel een nieuwe met een blote konten gezicht rond :-)

Volgens mij had hij het die eerste week gevraagd en m in het weekend eraf gehaald.
Die 2e week gingen we pas de MOR in dus dat kwam helemaal goed. Ik hoorde over mijn sik ook het een en ander dat ik risico zou lopen maar ik had nergens last van.

Bij mijn 2e bezoek aan de mor liep er een instructeur met flinke baard die er allemaal witte zooi in had zitten. Later bleek dat vaseline te zijn zodat zijn CBRNmasker beter afsloot.

Sinds ik zelf een baard heb zit er dus een potje vaseline in mn CBRNtas maar ik heb het niet meer kunnen proberen in de MOR. Misschien dat anderen hier meer over kunnen zeggen.
Dit waren in ieder geval mijn 2 centen aan ervaring op dit topic... Klein beetje baard lijkt me geen probleem...

Je kunt het wanneer je je CBRN masker al hebt ook even proberen.
Masker goed op je hoofd zetten, bandjes aantrekken. hand op de filterbus zodat deze afsluit en inademen. Als het goed is trekt je masker vacuum en voel je dat. Trek je toch nog lucht ergens vandaar dan is het niet goed en zou ik nog even een beetje eraf halen... (of je filterbus aandraaien omdat je de vorige keer tijdens het hardlopen met masker 'm een slagje hebt losgedraait :-) )
Wat een held ben je toch ook! Tof dat we collega's worden in Vlissingen!
pi_171583582
Hihi. Ik ga stuk... Ik ben zeker geen Fruity Rudy... Verre van... Het tegenovergestelde is meer waar...
pi_171592611
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:03 schreef mtchel112 het volgende:
Even een praktisch vraagje voor de amo:
Moet je geschoren zijn? Want dan kan ik beter alvast op zondag maar even de baard eraf halen.
Bij mij waren er gewoon mensen met een baard, en ook 80% van de instructeurs had een baard (1-2cm), als je hem netjes bijhoudt is het geen probleem, er was niemand bij ons die zijn baard af heeft moeten scheren :-) maar als je geen baard hebt aan het begin, hou het dan ook lekker kaal die twee weken!
pi_171592626
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 21:53 schreef nkerkhof het volgende:
Hihi. Ik ga stuk... Ik ben zeker geen Fruity Rudy... Verre van... Het tegenovergestelde is meer waar...
Haha het gaat meer om het feit dat je altijd hier zo behulpzaam bent. Voor velen natressers in spe zijn zoveel vragen, vaak door de wat klungelige w&s, dat het fijn is om iemand te hebben die overal antwoord op wilt geven.
  dinsdag 13 juni 2017 @ 00:11:11 #24
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_171657286
Hebben jullie eenheden de nieuwe spullen al gehad? Heb het over:
- smockjas
- nieuwe handschoenen
- combat shirt voor onder opsvest
- die beige kazernejas, even naam kwijt
- nieuw rugzakje

Helaas komt het spul pas zodra ik overgestapt ben naar de KM maar mochten vanavond passen en zag er peppie uit allemaal. Vooral dat combat shirt lijkt me een verademing. Kan je voortaan dat aandoen ipv gewoon je gvt basisjas onder vest als het warm is.
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_171661720
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 00:11 schreef mpc007 het volgende:
Hebben jullie eenheden de nieuwe spullen al gehad? Heb het over:
- smockjas
- nieuwe handschoenen
- combat shirt voor onder opsvest
- die beige kazernejas, even naam kwijt
- nieuw rugzakje

Helaas komt het spul pas zodra ik overgestapt ben naar de KM maar mochten vanavond passen en zag er peppie uit allemaal. Vooral dat combat shirt lijkt me een verademing. Kan je voortaan dat aandoen ipv gewoon je gvt basisjas onder vest als het warm is.
Is die combat shirt zo'n dun dingetje? Die heeft de kct toch aan in Mali nu?
En die softshell ziet er inderdaad ook kek uit.
pi_171752437
Iemand die verstand heeft van pgu verstrekking?
- overhemd is naar logistiek peloton gestuurd op een kazerne in oirschot
- poncho uit de smp zou worden nageleverd, tot op heden niet ontvangen. (lijkt mij toch nodig in de amo?)
-colbert ook niks van vernomen, dit is alleen wat minder belangrijk van nu.

Verstandig om hier achteraan te gaan, en bij wie zou ik aan moeten kloppen?
PGU winkel kan ik nog niet in geloof ik.
pi_171794174
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 11:18 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Haha het gaat meer om het feit dat je altijd hier zo behulpzaam bent. Voor velen natressers in spe zijn zoveel vragen, vaak door de wat klungelige w&s, dat het fijn is om iemand te hebben die overal antwoord op wilt geven.
Graag gedaan hoor. Ik vond het zelf enorm rot dat ik niet de juiste info kon vinden en het voorlichtingsverhaal bleek in de praktijk ook iets anders uit te vallen... Ik merk wel dat hoe langer ik bij de club zit ook minder ga delen... Dus wie weet houdt dat ook nog eens op maar de opkomst zaken kan ik best wat over mededelen.

quote:
2s.gif Op
dinsdag 13 juni 2017 00:11 schreef mpc007 het volgende:

Hebben jullie eenheden de nieuwe spullen al gehad? Heb het over:
- smockjas
- nieuwe handschoenen
- combat shirt voor onder opsvest
- die beige kazernejas, even naam kwijt
- nieuw rugzakje

Helaas komt het spul pas zodra ik overgestapt ben naar de KM maar mochten vanavond passen en zag er peppie uit allemaal. Vooral dat combat shirt lijkt me een verademing. Kan je voortaan dat aandoen ipv gewoon je gvt basisjas onder vest als het warm is.
Nomex handschoenen en coyote tan ruza had ik al verstrekt gekregen. Ik hoorde van 30 Bcie en Ccie dat zij de afgelopen tijd hebben gepast. Binnenkort gaat de Acie ook passen.

Iedereen is al tijden benieuwd naar de groene softshell jas... Ik ook.
Ook ben ik benieuwd naar de smockjurk... Vooral de kleinere ventjes die ik er mee heb zien lopen zien eruit alsof je met een jurk loopt.
Ben benieuwd hoe die in de praktijk gaat werken...

quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 16:00 schreef mtchel112 het volgende:
Iemand die verstand heeft van pgu verstrekking?
- overhemd is naar logistiek peloton gestuurd op een kazerne in oirschot
- poncho uit de smp zou worden nageleverd, tot op heden niet ontvangen. (lijkt mij toch nodig in de amo?)
-colbert ook niks van vernomen, dit is alleen wat minder belangrijk van nu.

Verstandig om hier achteraan te gaan, en bij wie zou ik aan moeten kloppen?
PGU winkel kan ik nog niet in geloof ik.
Spullen die naar Oirschot gestuurd zijn komen vanzelf op de Bevo terecht van de kazerne waar je straks op dient. Gebeurt dat niet vraag dan even bij de Bevo of ze m een keer mee kunnen nemen. Ze gaan regelmatig de spullen halen en leggen dan alles in het rek van jouw peloton.
Poncho is wel handig maar dan ga je maar naast ene buddy liggen of je koopt er een tweedehands ofzo... Je gebruikt m maar 1 keer en je bifizak is ook waterdicht voor het geval dat.

Colbert heeft bij mij ook meer dan een half jaar geduurd... komt vanzelf goed. tegen de tijd dat je beëdigd wordt heb je m wel :-)
Gewoon afwachten en aangeven bij je opc of bij de Bevo... Er wordt niet moeilijk gedaan als je iets niet hebt.
Alleen naamlintjes, hepla en naamplaatje voor DT is volgens mij niet zo makkelijk te regelen... Er zit nu een SM voor me achteraan... Ik hoop dat het hem lukt...
pi_171797600
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 17:48 schreef nkerkhof het volgende:

[..]

Graag gedaan hoor. Ik vond het zelf enorm rot dat ik niet de juiste info kon vinden en het voorlichtingsverhaal bleek in de praktijk ook iets anders uit te vallen... Ik merk wel dat hoe langer ik bij de club zit ook minder ga delen... Dus wie weet houdt dat ook nog eens op maar de opkomst zaken kan ik best wat over mededelen.

[..]

Nomex handschoenen en coyote tan ruza had ik al verstrekt gekregen. Ik hoorde van 30 Bcie en Ccie dat zij de afgelopen tijd hebben gepast. Binnenkort gaat de Acie ook passen.

Iedereen is al tijden benieuwd naar de groene softshell jas... Ik ook.
Ook ben ik benieuwd naar de smockjurk... Vooral de kleinere ventjes die ik er mee heb zien lopen zien eruit alsof je met een jurk loopt.
Ben benieuwd hoe die in de praktijk gaat werken...

[..]

Spullen die naar Oirschot gestuurd zijn komen vanzelf op de Bevo terecht van de kazerne waar je straks op dient. Gebeurt dat niet vraag dan even bij de Bevo of ze m een keer mee kunnen nemen. Ze gaan regelmatig de spullen halen en leggen dan alles in het rek van jouw peloton.
Poncho is wel handig maar dan ga je maar naast ene buddy liggen of je koopt er een tweedehands ofzo... Je gebruikt m maar 1 keer en je bifizak is ook waterdicht voor het geval dat.

Colbert heeft bij mij ook meer dan een half jaar geduurd... komt vanzelf goed. tegen de tijd dat je beëdigd wordt heb je m wel :-)
Gewoon afwachten en aangeven bij je opc of bij de Bevo... Er wordt niet moeilijk gedaan als je iets niet hebt.
Alleen naamlintjes, hepla en naamplaatje voor DT is volgens mij niet zo makkelijk te regelen... Er zit nu een SM voor me achteraan... Ik hoop dat het hem lukt...
Ik denk dat je door deze behulpzaamheid juist anderen aanspoort om hetzelfde te doen, en zo het stokje kan doorgeven die ook bereid zijn om anderen te helpen.

Fijn om te horen dat alles goed komt met de PGU. Misschien eens kijken of ik ergens een poncho kan scoren en anders maar erop wagen, amo in juli dus met regen zal het (hoop ik) meevallen.
pi_171811223
Intussen begint het bij mij enorm te kriebelen, nog 20 dagen en dan kan ook eindelijk mijn Natres avontuur beginnen!
Na anderhalf jaar wachten en vooral lezen komt het toch nu ineens heel dichtbij.
pi_171870992
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 13:48 schreef mtchel112 het volgende:
Intussen begint het bij mij enorm te kriebelen, nog 20 dagen en dan kan ook eindelijk mijn Natres avontuur beginnen!
Na anderhalf jaar wachten en vooral lezen komt het toch nu ineens heel dichtbij.
We hebben samen amo dan, Ik ook 10 juli. :p
Ik ga 30 juni pas naar KPU

In de ontvangers van de MI zat ook een Mitchel.
pi_171877583
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 13:48 schreef mtchel112 het volgende:
Intussen begint het bij mij enorm te kriebelen, nog 20 dagen en dan kan ook eindelijk mijn Natres avontuur beginnen!
Na anderhalf jaar wachten en vooral lezen komt het toch nu ineens heel dichtbij.
vet man, snap dat het begint te kriebelen! Ik ga een maandje later ;)
Over de AMO en kleeddag trouwens, ik heb gemaild met iemand van 13 LB over welke AMO datum ik zou willen etc. Hij zei dat hij me in zou plannen. Wanneer hoorde jij weer iets?
Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn.
pi_171889224
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 21:32 schreef L6259 het volgende:

[..]

We hebben samen amo dan, Ik ook 10 juli. :p
Ik ga 30 juni pas naar KPU

In de ontvangers van de MI zat ook een Mitchel.
Ah tof man!
Ik kon in mei al om mijn pgu. Ik ga nu mijn tentamenweken in dus vandaar dat ik eerder mocht/wou.
pi_171889266
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 08:50 schreef davidsierra het volgende:

[..]

vet man, snap dat het begint te kriebelen! Ik ga een maandje later ;)
Over de AMO en kleeddag trouwens, ik heb gemaild met iemand van 13 LB over welke AMO datum ik zou willen etc. Hij zei dat hij me in zou plannen. Wanneer hoorde jij weer iets?
Ik kreeg vorige week donderdag een uitnodiging en meldingsinstructie. Dus ga er vanuit dat jij die ook pas wat later krijgt. Ik kreeg volgens mij precies hetzelfde bericht, dus zit vast snor :)
pi_171893910
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 16:58 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Ah tof man!
Ik kon in mei al om mijn pgu. Ik ga nu mijn tentamenweken in dus vandaar dat ik eerder mocht/wou.
Hoe verliep trouwens de kleeddag? Wat heb je allemaal meegekregen en hoe verliep het? Ben wel benieuwd
pi_171894883
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 19:55 schreef L6259 het volgende:

[..]

Hoe verliep trouwens de kleeddag? Wat heb je allemaal meegekregen en hoe verliep het? Ben wel benieuwd
Verliep allemaal erg voorspoedig. Een groep kmar studenten kregen voorrang waardoor wij een uur ofzo moesten wachten.
Ik moest om 7.45 melden en was volgens mij half 2 ofzo klaar.
Hele relaxte sfeer hing er, alle medewerkers zijn aardig!

Qua pasvorm, het moet lekker zitten. Maak eens een squat, zwaai spastisch met je armen etc. Als het dan nergens trekt dan is het goed. Verder weten de mensen die daar werken vaak 9 vd 10 keer welke maat jij nodig hebt.

De overall moet wel echt een flink stuk groter dan dat je denkt.

De meindl's goed strikken, ik had ze volgens de beste man te "swag" gestrikt waardoor ik dus niet de goede pasvorm had. Strak aantrekken, je mag er niet in glippen oid.

Verder moet je alles ervaren, zeker omdat de sfeer zo relaxed is zul je dat ook wel snel genoeg doorkrijgen.

Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze gerust!


Edit:
Wat ik mee heb gekregen? 2 plunjebalen, 1 60lr rugtas en een day pack vol aan uitrusting. Ga dus absoluut niet met het ov of een Ford ka.

Edit 2:
Mocht je al goede hardloopschoenen hebben, zoek dan alvast op welke maat, merk en type. Help je de mensen mee die je sportschoenen moeten aanmeten :)

[ Bericht 6% gewijzigd door mtchel112 op 23-06-2017 20:25:48 ]
  Moderator vrijdag 23 juni 2017 @ 21:28:00 #36
257132 crew  Awsom
pi_171897272
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 20:20 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

De overall moet wel echt een flink stuk groter dan dat je denkt.

Dat moet dus niet, maar daar kom je vanzelf wel achter :+
pi_171903105
quote:
99s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 21:28 schreef Awsom het volgende:

[..]

Dat moet dus niet, maar daar kom je vanzelf wel achter :+
Een collega had er dus een aan die best goed pastte zoals gvt. Die kreeg het commentaar dat die veel groter moest :p
Ik ben benieuwd dan haha
pi_171903546
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 00:11 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Een collega had er dus een aan die best goed pastte zoals gvt. Die kreeg het commentaar dat die veel groter moest :p
Ik ben benieuwd dan haha
Hoe zit het met zaken zoals bijvoorbeeld de HaMil en de helm, krijg je die ook al bij het kpu of pas bij de amo? Gewoon nieuwschierigheid ik zie het voor de rest allemaal daar wel. Maar bedankt voor het antwoorden van de vragen haha
pi_171903714
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 00:27 schreef L6259 het volgende:

[..]

Hoe zit het met zaken zoals bijvoorbeeld de HaMil en de helm, krijg je die ook al bij het kpu of pas bij de amo? Gewoon nieuwschierigheid ik zie het voor de rest allemaal daar wel. Maar bedankt voor het antwoorden van de vragen haha
Helm krijg je daar :)
Hamil is volgens mij een dingetje, ik geloof dat nkerkhof hem al had bemachtigd.

Edit: heb ik je nou een PM gestuurd?
pi_171904281
quote:
99s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 21:28 schreef Awsom het volgende:

[..]

Dat moet dus niet, maar daar kom je vanzelf wel achter :+
je overal moet lekker ruim zijn, anders zit t ronduit kut tijdens sport. En je krijgt m niet over je gvt als je onderhoud doet.
pi_171906390
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 00:36 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Helm krijg je daar :)
Hamil is volgens mij een dingetje, ik geloof dat nkerkhof hem al had bemachtigd.

Edit: heb ik je nou een PM gestuurd?
Ik heb geen PM ontvangen in ieder geval :p
  Moderator zaterdag 24 juni 2017 @ 17:25:08 #42
257132 crew  Awsom
pi_171917615
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 01:03 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

je overal moet lekker ruim zijn, anders zit t ronduit kut tijdens sport. En je krijgt m niet over je gvt als je onderhoud doet.
Ja maar het moet geen maat 54 zijn als je normaal 44 draagt. :P
pi_171918192
quote:
99s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 17:25 schreef Awsom het volgende:

[..]

Ja maar het moet geen maat 54 zijn als je normaal 44 draagt. :P
Haha naja kun je met die lange mouwen en pijpen je extra zekeren op de touwen toch?
Maar nee zo erg is het nou ook weer niet, maat 50 was net iettjes groter als GVT, heb dus maat 52 gepakt.
pi_171918469
Ik zag op facebook dat 30 A-cie een flinke oefening achter de rug heeft? :P
pi_171919399
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 00:36 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Helm krijg je daar :)
Hamil is volgens mij een dingetje, ik geloof dat nkerkhof hem al had bemachtigd.

Edit: heb ik je nou een PM gestuurd?
Je hebt mij een PM gestuurd, heb ik op gereageerd. Hamil kregen wij meteen met de amo en de rest van ons peleton heeft afgelopen maandag een nieuw exemplaar gehad! Helm gewoon bij kpu.
pi_171921788
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 18:56 schreef roz97 het volgende:

[..]

Je hebt mij een PM gestuurd, heb ik op gereageerd. Hamil kregen wij meteen met de amo en de rest van ons peleton heeft afgelopen maandag een nieuw exemplaar gehad! Helm gewoon bij kpu.
Haha ja dat weet ik, mbt tot de poncho :P
pi_171921872
Iemand die recent AMO heeft gehad die kan vertellen wat je per dag ongeveer kan verwachten? Ik weet dat er veel theorie in zit,militair recht, ZHKH, hiba, korte bivak aan het einde en nog een paar andere dingen maar de meeste verslagen zijn echt al ongeveer 10 jaar oud.
pi_171921974
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 18:05 schreef mtchel112 het volgende:
Ik zag op facebook dat 30 A-cie een flinke oefening achter de rug heeft? :P
Sinds wanneer is een beetje wandelen een flinke oefening?

En zonde van de tijd imho, er zijn weinig uren ennom die nou te verknoeien met brancard races etc... ga wat nuttigs oefenen!

vandaag mee gelopen in het natres veteranen det! Best indrukwekkend zo'n defile!
pi_171924846
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 20:52 schreef L6259 het volgende:
Iemand die recent AMO heeft gehad die kan vertellen wat je per dag ongeveer kan verwachten? Ik weet dat er veel theorie in zit,militair recht, ZHKH, hiba, korte bivak aan het einde en nog een paar andere dingen maar de meeste verslagen zijn echt al ongeveer 10 jaar oud.
Ik heb hem in mei gedaan; je leert wat exercitie aan, je leert ZHKH, je leert je wapen te onderhouden en gebruiken (sim/schietbaan) en aan het einde ga je een nacht op bivak (kamp opzetten, aggregaat gebruiken, wacht lopen, patrouille lopen, contactdrill) en ergens in die twee weken is het de bedoeling dat je de DCP haalt ;-) geen militair recht en hiba dus!
pi_171925109
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 23:41 schreef roz97 het volgende:

[..]

Ik heb hem in mei gedaan; je leert wat exercitie aan, je leert ZHKH, je leert je wapen te onderhouden en gebruiken (sim/schietbaan) en aan het einde ga je een nacht op bivak (kamp opzetten, aggregaat gebruiken, wacht lopen, patrouille lopen, contactdrill) en ergens in die twee weken is het de bedoeling dat je de DCP haalt ;-) geen militair recht en hiba dus!
hmm apart ik dacht wel dat HIBA en militair recht echt basis onderdelen waren.

Ik zal het wel zien over 2 weken! bedankt voor je antwoord
pi_171928540
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 23:56 schreef L6259 het volgende:

[..]

hmm apart ik dacht wel dat HIBA en militair recht echt basis onderdelen waren.

Ik zal het wel zien over 2 weken! bedankt voor je antwoord
Nope hiba komt pas met de FIT geloof ik. Militair recht had ik toevallig met mijn eerste opkomstavond. Wat wel fijn is is dat iedereen door deze aanpak basisschutter was na twee weken, dat was namelijk eerst niet standaard bij de ARB :)
pi_171930447
Het verschilt per lichting en per school. Ze zullen de tijd soms anders indelen naar beschikbaarheid van instructeurs, schietbanen, sim etc. Wij hebben hiba wel gehad tijdens de AMO maar geen contactdrill of recht.
pi_171931312
quote:
1s.gif Op zondag 25 juni 2017 10:21 schreef roz97 het volgende:

[..]

Nope hiba komt pas met de FIT geloof ik. Militair recht had ik toevallig met mijn eerste opkomstavond. Wat wel fijn is is dat iedereen door deze aanpak basisschutter was na twee weken, dat was namelijk eerst niet standaard bij de ARB :)
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 12:02 schreef WWolfy het volgende:
Het verschilt per lichting en per school. Ze zullen de tijd soms anders indelen naar beschikbaarheid van instructeurs, schietbanen, sim etc. Wij hebben hiba wel gehad tijdens de AMO maar geen contactdrill of recht.
Als je in mei had dan had je AMO in Oirschot, de lichting van juli heeft AMO in Schaarsbergen.
Maar klinkt inderdaad logisch dat basisschutter prioriteit heeft, de rest volgt dan toch wel vanzelf na de AMO.
pi_171947848
Ik zal het je nog sterker vertellen; er waren twee amo's in mei, ik had hem met 10 anderen in Oirschot en tegelijkertijd was er een in Assen met (volgens mij) 12 personen.
pi_171960675
Iemand tips om je meindls in te lopen?

Ook twijfel ik of ik ze goed strik (klinkt echt :')) iemand daar een goede uitleg voor?
pi_171960792
Meindl's zijn super wat mij betreft, heb ze de eerste dag van de AMO aangedaan en vervolgens 2 weken op gelopen. Geen centje pijn, inlopen was voor mij niet nodig.

Als je ze nu toch al hebt doe ze gewoon aan naar wat je dan ook doet de hele dag (werk, school oid). Strikken zijn veel verschillende ideeën over, ik doe ze altijd strak aantrekken en dan éénmaal rond en dan een knoop erin, lussen netjes wegstoppen.
pi_171960859
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 12:21 schreef Philipp11 het volgende:
Meindl's zijn super wat mij betreft, heb ze de eerste dag van de AMO aangedaan en vervolgens 2 weken op gelopen. Geen centje pijn, inlopen was voor mij niet nodig.

Als je ze nu toch al hebt doe ze gewoon aan naar wat je dan ook doet de hele dag (werk, school oid). Strikken zijn veel verschillende ideeën over, ik doe ze altijd strak aantrekken en dan éénmaal rond en dan een knoop erin, lussen netjes wegstoppen.
Ja ik heb de amo pas over 2 weken, dus ik ben van plan er iedere dag wat op te lopen.
Met dat strikken voel ik mij echt een volslagen idioot :') Ik ben dan ook echt alleen sneakertjes gewend.
pi_171968573
Zelf laat ik de bovenste 2 oogjes open (veters er niet door) en stop ik de veters niet in de schachten maar naar boven tussen de elastiek in de broek. Ziet er de eerste keer stom uit maar het was een tip van een kuko die goed werkt. Ik loop nooit met de veters buiten mn schoenen feest te vieren tenzij ik ze dus in de schachten doe...

Anderen stoppen de veters wel in de schachten en bij hun gaan ze er nooit uit. Tis voor iedereen anders.
Verder trek ik mn veters ook niet super strak aan. Die schoenen doen gewoon goed hun werk. Met lang op mn voeten staan werkt dat strakke helemaal niet en bij het hardlopen merk je niet dat ze los zitten...
Succes!
pi_171976893
Gaan ze bij de AMO je bloedgroep nodig hebben? ik heb namelijk geen document met bloedgroep erop :') anders regelen ze dat bij de AMO toch?
pi_171981749
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 20:57 schreef Bouke-p het volgende:

En zonde van de tijd imho, er zijn weinig uren ennom die nou te verknoeien met brancard races etc... ga wat nuttigs oefenen!
Precies dit!
Ik ben blij dat onze kader groep de afgelopen paar opkomsten een aantal toffe oefeningen met veel mbv/tsp heeft neergezet.
------
Nothing but the rain
pi_171981766


[ Bericht 100% gewijzigd door sobertje op 27-06-2017 07:51:18 ]
------
Nothing but the rain
pi_171986287
Zie dat NatRes weer wat populairder wordt hier? Doen jullie dat dan naast een parttime baan of naast een studie?
pi_171987971
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 12:07 schreef BredeBroeder het volgende:
Zie dat NatRes weer wat populairder wordt hier? Doen jullie dat dan naast een parttime baan of naast een studie?
Ik naast mijn studie.
Hoe zit het met jou? Al studieplannen oid? Dan zou Natres zeker leuk zijn!
pi_171991664
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 13:36 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Ik naast mijn studie.
Hoe zit het met jou? Al studieplannen oid? Dan zou Natres zeker leuk zijn!
Nee, ga nog een jaar vwo tegemoet. Binnenkort opendag kma/kim pakken
pi_172004590
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 16:11 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Nee, ga nog een jaar vwo tegemoet. Binnenkort opendag kma/kim pakken
Ohja zo zat het ja! Ik heb een tijdje je topic gevolgd.
Waar wil je naartoe? Hou er wel rekening mee dat wanneer je solliciteert het makkelijk een jaar kan duren voordat je aan de slag kan bij Natres.
pi_172010750
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 12:07 schreef BredeBroeder het volgende:
Zie dat NatRes weer wat populairder wordt hier? Doen jullie dat dan naast een parttime baan of naast een studie?
fulltime baan.
pi_172010772
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 07:47 schreef sobertje het volgende:

[..]

Precies dit!
Ik ben blij dat onze kader groep de afgelopen paar opkomsten een aantal toffe oefeningen met veel mbv/tsp heeft neergezet.
wij ook, de afgelopen pid hebben we zelfs een les mzv gehad. Voor een aantal mensen de eerste keer ooit!
pi_172011495
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 10:21 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

wij ook, de afgelopen pid hebben we zelfs een les mzv gehad. Voor een aantal mensen de eerste keer ooit!
Echo-cie Amersfoort?
pi_172011875
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 10:51 schreef roz97 het volgende:

[..]

Echo-cie Amersfoort?
nee, wel les gehad van de instructeur die bij de Ecie les had gegeven. Het klonk alsof er een hoop geitewollensokken rondlopen die liever alles oplossen door te praten...
pi_172013852
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:08 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

nee, wel les gehad van de instructeur die bij de Ecie les had gegeven. Het klonk alsof er een hoop geitewollensokken rondlopen die liever alles oplossen door te praten...
Hahaha oke, kan het me niet voorstellen maar het is ook niet mijn compagnie, ik zit bij delta.
pi_172017105
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 23:08 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Ohja zo zat het ja! Ik heb een tijdje je topic gevolgd.
Waar wil je naartoe? Hou er wel rekening mee dat wanneer je solliciteert het makkelijk een jaar kan duren voordat je aan de slag kan bij Natres.
Mariniers wss of Kmar.
pi_172024728
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:08 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

nee, wel les gehad van de instructeur die bij de Ecie les had gegeven. Het klonk alsof er een hoop geitewollensokken rondlopen die liever alles oplossen door te praten...
valt mee :)
pi_172065222
PGU is binnen!, jezus wat veel spul, iemand tips hoe je het het beste kan sorteren en zorgen dat je alles in orde hebt voor de amo?

EDIT: ik heb geen elastieken voor de broek en de kisten hoort dat?

[ Bericht 18% gewijzigd door L6259 op 30-06-2017 14:11:36 ]
  Moderator vrijdag 30 juni 2017 @ 14:33:43 #74
257132 crew  Awsom
pi_172067911
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 22:32 schreef L6259 het volgende:
Gaan ze bij de AMO je bloedgroep nodig hebben? ik heb namelijk geen document met bloedgroep erop :') anders regelen ze dat bij de AMO toch?
Dat testen ze wel in het ziekenhuis als je daar belandt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 12:46 schreef L6259 het volgende:
PGU is binnen!, jezus wat veel spul, iemand tips hoe je het het beste kan sorteren en zorgen dat je alles in orde hebt voor de amo?

EDIT: ik heb geen elastieken voor de broek en de kisten hoort dat?

Maak je eens niet zo druk... :P
pi_172068922
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 12:46 schreef L6259 het volgende:
PGU is binnen!, jezus wat veel spul, iemand tips hoe je het het beste kan sorteren en zorgen dat je alles in orde hebt voor de amo?

EDIT: ik heb geen elastieken voor de broek en de kisten hoort dat?

Je kan ook lijm gebruiken!
pi_172110856
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 12:46 schreef L6259 het volgende:
PGU is binnen!, jezus wat veel spul, iemand tips hoe je het het beste kan sorteren en zorgen dat je alles in orde hebt voor de amo?

EDIT: ik heb geen elastieken voor de broek en de kisten hoort dat?

alles in de pluba's laten zitten, meenemen naar je opkomst en gewoon doen wat er gezegd word. Zo moeilijk is t allemaal niet.

elastiek voor je broek krijg je ook, is groen en zit op een rol van tig meter. Zelf afknippen en op maat maken, maar ook dat ga je meemaken in de amo.
pi_172123001
quote:
1s.gif Op zondag 2 juli 2017 13:04 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

alles in de pluba's laten zitten, meenemen naar je opkomst en gewoon doen wat er gezegd word. Zo moeilijk is t allemaal niet.

elastiek voor je broek krijg je ook, is groen en zit op een rol van tig meter. Zelf afknippen en op maat maken, maar ook dat ga je meemaken in de amo.
Ik heb alles los gekregen, moest alles zelf in de pluba's doen alleen de SMP tas was voor verpakt.
Maar inderdaad ik zorg ervoor dat ik alles netjes in de pluba's heb, één GVT apart leggen zoals ze vroegen en de rest zie ik daar wel. Ze zeiden alles meenemen behalve het DT dat is dus wat ik doe.
  Moderator zondag 2 juli 2017 @ 20:55:41 #78
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_172124062
quote:
1s.gif Op zondag 2 juli 2017 20:55 schreef jitzzzze het volgende:
Haal het vast uit het plastic en was het een keertje.
Ik heb dit weekend het een en ander gewassen. Echt enorm veel plastic wat je overhoudt inderdaad.
pi_172144456
Het kan anders zijn maar bij mijn opleiding werden we na binnenkomst en in burger onder de krijgstucht geplaatst en zijn we ons daarna gaan aankleden. Op een kamer stond een rol elastiek plus een rol klittenband. Iedereen moest binnen een kwartier tijd voorzien zijn van elastieken in de broek, naam op naamlint en in juist tenue op de apelplaats staan.

Sommigen hebben te klein elastiek, andere te lang en de rollen zijn al heel snel weer foetsie. Zorg dat het goed gebeurt en snel! :-)
pi_172146211
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2017 18:12 schreef nkerkhof het volgende:
Het kan anders zijn maar bij mijn opleiding werden we na binnenkomst en in burger onder de krijgstucht geplaatst en zijn we ons daarna gaan aankleden. Op een kamer stond een rol elastiek plus een rol klittenband. Iedereen moest binnen een kwartier tijd voorzien zijn van elastieken in de broek, naam op naamlint en in juist tenue op de apelplaats staan.

Sommigen hebben te klein elastiek, andere te lang en de rollen zijn al heel snel weer foetsie. Zorg dat het goed gebeurt en snel! :-)
Dus GVT broek, overhemd, camouflage shirt, pet en kisten ?(weet ik alvast wat ik bovenop leg in de pluba :P)
pi_172146721
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2017 19:31 schreef L6259 het volgende:

[..]

Dus GVT broek, overhemd, camouflage shirt, pet en kisten ?(weet ik alvast wat ik bovenop leg in de pluba :P)
Camo 't shirt draag je bij mooi weer, dan kan je gvt jas uit.
pi_172146816
Overhemd heet basisjas. Ik zou mn mouwen nog even niet oprollen... Werd bij ons pas rond dag 3 geaccepteerd. Maar dan wel 100% netjes en allemaal wel of allemaal niet.
Iedereen Camo shirt of grijs shirt. Het grijze is je ondergoed werd op de opleiding verteld en de camo is een t-shirt. Je loopt nooit in je ondergoed rond dus wil je eens je basisjas uit op een werklocatie dan alleen met tshirt aan. Ook hier is het, iedereen hetzelfde tenue. Is er 1 idioot die m niet aan heeft houdt iedereen zn basisjas aan.
Bij de parate eenheid zal het geen probleem zijn maar tijdens je opleiding waarschijnlijk wel.
Pet inderdaad altijd op behalve binnen, de sokken die horen bij je Meindls aan dus M2 bij M2 en M1 bij M1...
Combineren van burger en militair wordt niet leuk gevonden. dat is dus ook als je je meindls onder je spijkerbroek draagt... Ik werd er uit gepikt omdat ik ze nog aan had... :-)

Ik zag dat de mensen die alles nog in plastic hadden erg veel tijd kwijt waren met uitzoeken van hun spullen en niet wisten wat alles was.
Zorg dat je al je gear uitgepakt hebt en in handen hebt gehad zodat je weet wat het is...
pi_172147158
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2017 19:55 schreef nkerkhof het volgende:
Overhemd heet basisjas. Ik zou mn mouwen nog even niet oprollen... Werd bij ons pas rond dag 3 geaccepteerd. Maar dan wel 100% netjes en allemaal wel of allemaal niet.
Iedereen Camo shirt of grijs shirt. Het grijze is je ondergoed werd op de opleiding verteld en de camo is een t-shirt. Je loopt nooit in je ondergoed rond dus wil je eens je basisjas uit op een werklocatie dan alleen met tshirt aan. Ook hier is het, iedereen hetzelfde tenue. Is er 1 idioot die m niet aan heeft houdt iedereen zn basisjas aan.
Bij de parate eenheid zal het geen probleem zijn maar tijdens je opleiding waarschijnlijk wel.
Pet inderdaad altijd op behalve binnen, de sokken die horen bij je Meindls aan dus M2 bij M2 en M1 bij M1...
Combineren van burger en militair wordt niet leuk gevonden. dat is dus ook als je je meindls onder je spijkerbroek draagt... Ik werd er uit gepikt omdat ik ze nog aan had... :-)

Ik zag dat de mensen die alles nog in plastic hadden erg veel tijd kwijt waren met uitzoeken van hun spullen en niet wisten wat alles was.
Zorg dat je al je gear uitgepakt hebt en in handen hebt gehad zodat je weet wat het is...
Had jij beide paar meindls mee? Het lijkt mij nogal overbodig om m1 mee te nemen in juli.
pi_172148289
quote:
1s.gif Op maandag 3 juli 2017 20:07 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Had jij beide paar meindls mee? Het lijkt mij nogal overbodig om m1 mee te nemen in juli.
Iedereen die deze vraag stelt moet verplicht draadje Nationale Reserve #18 eerst van voor tot achter doornemen. ;)
pi_172152721
quote:
1s.gif Op maandag 3 juli 2017 19:50 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Camo 't shirt draag je bij mooi weer, dan kan je gvt jas uit.
dat mag sinds een paar jaar niet meer ;) :p
pi_172152909
quote:
1s.gif Op maandag 3 juli 2017 20:07 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Had jij beide paar meindls mee? Het lijkt mij nogal overbodig om m1 mee te nemen in juli.
Meindls die nat zijn drogen niet binnen 3 dagen op. Doe met deze informatie wat je wil.
pi_172154072
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2017 23:06 schreef WWolfy het volgende:

[..]

Meindls die nat zijn drogen niet binnen 3 dagen op. Doe met deze informatie wat je wil.
Got it! Alles mee behalve dt :p
pi_172158715
Idd, alles mee behalve DT. Zorg dat je niet de persoon die slim dacht te zijn en iets niet nodig had.
In t-shirt lopen mag idd niet maar eventueel op werklocatie kan je commandant beslissen dat het wel mag. Check het tenue voorschirft pdfje maar. Rot op riem en gewoon in T-shirt. Het is me al een paar keer overkomen, zelfs op de opleiding toen het zo warm was.
Wanneer je weer over de kazerne marcheert heb je gewoon je basisjas weer aan natuurlijk.

Succes!
pi_172230378
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 12:07 schreef BredeBroeder het volgende:
Zie dat NatRes weer wat populairder wordt hier? Doen jullie dat dan naast een parttime baan of naast een studie?
Naast FT baan ;)
------
Nothing but the rain
pi_172314041
1 mei heb ik in de Nationale Reserve #26 aan jullie gevraagd wanneer er een bevestiging zou komen wanneer mijn papierwinkel ontvangen zou zijn.
Deze is 4 juli binnen gekomen. mtchel112 en Nkerkhof hadden gelijk. Geduld...
ik heb in februari de voorlichting bijgewoond. En het pakket 7 maart verstuurd.
Hoop dat de mensen die nu aan het wachten zijn met de zelfde vraag en dit lezen hier wat aan hebben.

Weten jullie ook toevallig nog hoeveel tijd er tussen bevestiging en keuring kan zitten?
Er staat in de brief dat het gaat om een functie die vervult wordt in 2017... Lijkt me nogal rap.
Hoop dat er plek is. Alvast bedankt!
pi_172322750
Het duurt allemaal heel lang want er zijn maar weinig keuringsplaatsen beschikbaar in Amsterdam. Ondanks dat het heel hard nodig is bij sommige compies gaat het niet snel... Prioriteit ligt, begrijpelijk, bij andere eenheden.
pi_172500124
Mijn ervaring is ook dat het soms allemaal erg lang kan duren.

Ik had op 28 juni mijn medische keuring en ben toen goedgekeurd. Op 4 Juli een bericht van de selecteur voorlichter gekregen dat hij me zou aanmelding als reservist in Den Haag en dat ik moest wachten op een beschikking die ik per post zou krijgen. Zodra ik deze heb moest ik bellen om mijn opkomstmoment te bepalen.

Iemand enig idee hoe lang het kan duren voordat ik deze brief krijg? We zijn nu 2 weken verder en nog geen post helaas.

Even geduld nog of moet ik contact opnemen?
pi_172501157
Ik weet niet hoe het inmiddels gaat maar een halfjaar geleden heeft het bij mij maanden geduurd.
pi_172543130
Het wisselt echt: ik had in sept 2014 voorlichting, dec/jan keuringen, april '15 AMO-R en mei eerste opkomst.

Staat er in de brief een contactpersoon?
Of weet je misschien al bij welke Cie je ingedeeld bent?

Nadeel: je zit nu ook in de zomerperiode.
------
Nothing but the rain
pi_172642231
Weet iemand misschien wanneer de datums voor de amo van 2017 misschien begin 2018 zijn? Of is dat informatie die hier niet verstrekt kan worden ?

Kon hier op het net niets over vinden. Alvast bedankt :) !
pi_172648916
Amo was echt heel tof!
Basisschutter geworden en bpv van zhkh. 2 onvergetelijke weken gehad.

Wel jammer dat ik al 1.5 jaar bij a cie ingeschreven sta, en dan hoor je vorige week dat je opeens bij bravo zit. Wordt 't alsnog weer bellen helaas.
  Moderator maandag 24 juli 2017 @ 19:58:44 #98
257132 crew  Awsom
pi_172649447
Je stond ingeschreven?
pi_172652803
Mooi man! Gefeliciteerd.
Ga je meer vertellen? Uitgebreid verslagje?
pi_172660394
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 19:36 schreef mtchel112 het volgende:
Amo was echt heel tof!
Basisschutter geworden en bpv van zhkh. 2 onvergetelijke weken gehad.

Wel jammer dat ik al 1.5 jaar bij a cie ingeschreven sta, en dan hoor je vorige week dat je opeens bij bravo zit. Wordt 't alsnog weer bellen helaas.
tof! verwachten wel een verslagje natuurlijk
Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn.
pi_172660430
Gefeliciteerd! Lees graag hoe het was!
pi_172661535
Wat ik me trouwens afvraag. Ik heb mijn AMO volgende maand en word verzocht informatie over mijn vaccinaties te overleggen. Word je ingeënt tijdens je AMO?
Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn.
pi_172662071
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:45 schreef davidsierra het volgende:
Wat ik me trouwens afvraag. Ik heb mijn AMO volgende maand en word verzocht informatie over mijn vaccinaties te overleggen. Word je ingeënt tijdens je AMO?
Ja!
pi_172671669
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 19:58 schreef Awsom het volgende:
Je stond ingeschreven?
Gesolliciteerd bij*
Verder dus anderhalf jaar goed gegaan, en dus helaas net op het laatst weer overgezet.

Verder komt er uiteraard een verslag, ben ik mijn voorgangers waar ik veel van heb geleerd en gelezen sowieso verschuldigd.

En ja, fix je vaccinatiekaart, je krijgt daar een rits prikken die ook op dat foldertje staan die je bij de keuring kreeg.

Mocht je ergens al voor zijn ingeënt neemt dat aub ook mee, anders krijg je een vaccinatie voor niks.
  Moderator dinsdag 25 juli 2017 @ 18:56:49 #105
257132 crew  Awsom
pi_172672005
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 18:46 schreef mtchel112 het volgende:
Gesolliciteerd bij*
Verder dus anderhalf jaar goed gegaan, en dus helaas net op het laatst weer overgezet.
Oh zo. Is die andere plek veel verder weg dan? Anders zou ik even een beetje rondbellen en zorgen dat je overgeplaatst wordt.
pi_172672272
quote:
99s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 18:56 schreef Awsom het volgende:

[..]

Oh zo. Is die andere plek veel verder weg dan? Anders zou ik even een beetje rondbellen en zorgen dat je overgeplaatst wordt.
Ja scheelt dus 10 minuten rijden tegenover 70 minuten :p

Nu woonde ik officieel nog in Breda, alleen is dat overal op de dossiers gezet en doorgegeven dat ik rond deze tijd zou verhuizen, dat stond namelijk al een hele tijd in de planning.

Wss heeft iemand met de beste bedoelingen dit veranderd. Zal wel met een belletje opgelost zijn.
pi_172672353
In hoeverre is het trouwens toegestaan om een verslag te maken van de amo? Ik kan er veel leuks over schrijven maar dan moet ik wel zeker weten dat het geen probleem is.
pi_172672934
Ik denk niet dat je in die 2 weken navo geheimen onder ogen hebt gekregen 😂

Maar als je zelf al twijfeld dan is dan genoeg reden om dan niks openbaar te maken.

Verder kun je dingen die je ook in defensie promofilms en docus ziet prima vertellen.
pi_172709145
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 19:08 schreef mtchel112 het volgende:
In hoeverre is het trouwens toegestaan om een verslag te maken van de amo? Ik kan er veel leuks over schrijven maar dan moet ik wel zeker weten dat het geen probleem is.
Ik hoop toch wel op "iets" ;)
Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn.
pi_172713664
Zelf kreeg ik de les media bewustzijn pas na een driekwart jaar ofzo... :-)

Op welke manier je uit de cv90 stapt en dan de vijand tegemoet gaat hoef je hier niet te schrijven maar dat je bijvoorbeeld als je geen vaccinatie boekje mee hebt gewoon alles krijgt en ook een nieuw boekje kan gewoon gedeeld worden.
Dingen uit je hamil zou ik niet delen maar gewoon hoe het was enzo kun je gewoon plaatsen volgens mij, hoeft dus niet in detail.
pi_173262193
Ik mag maandag, na lang wachten eindelijk opkomen. Is het nog verstandig om kleding en spullen te voorzien van naam/initialen?
  Moderator zaterdag 19 augustus 2017 @ 20:17:49 #112
257132 crew  Awsom
pi_173262985
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 19:49 schreef TGun het volgende:
Ik mag maandag, na lang wachten eindelijk opkomen. Is het nog verstandig om kleding en spullen te voorzien van naam/initialen?
Ja :Y
pi_173263018
Hi,

Zelf ben ik er achter gekomen dat dat wel handig is. Zeker je Parka en Bila. Er zijn namelijk een aantal buddy's die een zelfde type jas hebben in hetzelfde kleurenschema :-)

Ook aan mn rugtas zit zowel van voor als vanachter een herkenbaar dingetje wat ik vanop een m of 6 kan herkennen. Altijd handig als je spullen door je buddy's zijn in en uitgeladen en jij binnen een minuut of 2 klaar moet staan :-)

Met andere woorden. Gewoon even doen. Of goed onthouden waar je spullen zijn. Ook voor het slapen gaan in de tent enzo leg ik m spullen inzet gereed klaar zodat ik weet waar ze zijn en ze niet bij de spullen voor mn buddy in de buurt komen die altijd alles overal rond laat slingeren en ook mijn spullen in één ruk bijeen harkt....

Naam in je spullen zorgt ook dat ze weer bij je terug kunnen komen als ze het vinden... Met andere woorden: Doen...

Bij ons was er iemand zn opsvest kwijt. Iemand had alles uitgeladen en hij was zelf weggeroepen.
Duurde even voordat dat weer hersteld was zeg maar. De ene helft wist dat er een opsvest kwijt was en de andere helft wist dat er 1 gevonden was... Maar die informatiestromen kwamen pas erg laat bij elkaar :-)
  Moderator zaterdag 19 augustus 2017 @ 20:20:11 #114
257132 crew  Awsom
pi_173263042
quote:
99s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 20:17 schreef Awsom het volgende:

[..]

Ja :Y
:P
pi_173263451
Top! Ga ik morgen nog even doen dan :) Verder nog praktische tips om zo goed mogelijk voor de dag te komen?
  Moderator zaterdag 19 augustus 2017 @ 20:39:05 #116
257132 crew  Awsom
pi_173263541
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 20:35 schreef TGun het volgende:
Top! Ga ik morgen nog even doen dan :) Verder nog praktische tips om zo goed mogelijk voor de dag te komen?
Je pinpas niet vergeten.
pi_173264429
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 20:19 schreef nkerkhof het volgende:
Hi,

Zelf ben ik er achter gekomen dat dat wel handig is. Zeker je Parka en Bila. Er zijn namelijk een aantal buddy's die een zelfde type jas hebben in hetzelfde kleurenschema :-)


Ik moest je laatste zin 3x lezen voordat ik hem snapte :') wordt tijd voor een opkomst haha.

En vergeet je pinpas en verzekerings pas niet.

Ook slippers voor onder de douche zijn handig. Leg ook alvast een gvt klaar zodat je die direct bij de hand hebt.
pi_173273629
Nog 2 weekjes... :-)

Altijd goed op je spulletjes passen... :-) AnekkeDotetijd...
Ik was tijdens de opleiding verantwoordelijk gesteld voor de wapenonderhoudskist van mijn groep. Op vrijdagmiddag kreeg ik dat te horen en maandagochtend bij de opkomst moest hij mee de tonner in.
Die maandagochtend ging hij de tonner in en heb m toen tot donderdagmiddag niet meer gezien. We hebben geschoten op de Harskamp en een bivak gedaan in Assen en al die tijd wel het wapen onderhouden maar die specifieke kist nooit meer in m'n handen gehad.
Donderdagmiddag mocht de tonner uitgeladen worden en kreeg ik m van alle mensen die er waren zo uit de tonner weer in handen gedrukt...
Volgens mij toch ergens wel een klein wonder... :-) Voortaan toch iets beter opgelet...
pi_173276577
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 10:02 schreef nkerkhof het volgende:
Nog 2 weekjes... :-)

Altijd goed op je spulletjes passen... :-) AnekkeDotetijd...
Ik was tijdens de opleiding verantwoordelijk gesteld voor de wapenonderhoudskist van mijn groep. Op vrijdagmiddag kreeg ik dat te horen en maandagochtend bij de opkomst moest hij mee de tonner in.
Die maandagochtend ging hij de tonner in en heb m toen tot donderdagmiddag niet meer gezien. We hebben geschoten op de Harskamp en een bivak gedaan in Assen en al die tijd wel het wapen onderhouden maar die specifieke kist nooit meer in m'n handen gehad.
Donderdagmiddag mocht de tonner uitgeladen worden en kreeg ik m van alle mensen die er waren zo uit de tonner weer in handen gedrukt...
Volgens mij toch ergens wel een klein wonder... :-) Voortaan toch iets beter opgelet...
Altijd zweten als je iets kwijt bent...
Ook de kleine dingetjes zoals het vlaggetje wat je op je parka kan doen kan je snel kwijtraken, Defensie pasjes die kwijt zijn etc.
pi_173280748
Vlaggetje op Bila heb ik idd even gedragen maar zal al snel niemand met dat vlaggetje lopen.. Hij ligt veilig bij mij in de kast en daar is hij ook netjes kwijt :-)
Defensiepas kwitjraken kan je beter niet gebeuren... Dat is voor jezelf erg vervelend... Hoe sneller je die pas, code, en telestick voor elkaar heb hoe beter...
pi_173475666
.

[ Bericht 53% gewijzigd door Pietjeteprecies op 30-08-2017 10:00:19 ]
pi_173789763
Aanstaande dinsdag is het zo ver, de psychologische keuring!
De laatste formuliertjes ingevuld. Diploma's uit het stof gehaald. 6:45 aantreden!

Iemand nog tips, do or not to do?

Ik heb er zin in ieder geval zin in!
pi_173807702
Goed uitrusten, je mag lekker op de computer en kletsen over jezelf. Niet jokken. Succes :)
------
Nothing but the rain
pi_173833829
Ondanks dat het straks heel slim is om in hetzelfde, correcte, tenue rond te lopen lijkt het me slim om niet nu al in camo te verschijnen :-)
Het was leuk om te zien hoeveel mensen zichtzelf al een hele rambo vonden op de keuring... :-)
Verder niet liegen inderdaad. Ook gewoon in redelijk nette kleding verschijnen zou ik zelf gewoon doen. Op de een of andere manier blijft het toch een soort van eerste sollicitatie/kennismaking en is gepaste kleding toch wel een goede eerste indruk.
Goed uitrusten va ntevoren en niet drinken kan ik je ook aanraden.

Zorg dat je je zaken op orde hebt en niet elke keer dat er gevraagd wordt naar bepaalde documenten eerst een map uit een tas moet halen, 5 minuten staat te bladeren en dan verkreukte papieren aan moet geven. Als je een beetje georganiseerd bent en je info papieren gescheiden houdt van de papieren die je moet afgeven dan sta je er zelf ook wat meer op je gemak.

Er lopen allemaal mensen rond die gewend zijn om te doen wat er gezegd wordt en die laten je het wel merken als je zelf iets verzint...

Dus als ze vragen naar je ID hoef je nog niet gelijk je uitnodiging te laten zien. Als ze die willen zien vragen ze erom. Gewoon ID geven dan.. Het zijn van die kleine dingen maar als je dat allemaal op orde hebt voel je je net wat fijner wanneer het echte gesprek begint.

Succes!

Ps. Ben je al begonnen met veel en hard fietsen?
pi_173837835
Ah Thanks voor de tips! Heb alles netjes in een map. Alle diploma's gekopieerd voor als ze er naar vragen. Lsd formulier ingevuld.

Verder maak ik me niet druk. Nooit drugs gebruikt. Ik ben een matige drinker. Roken doe ik wel maar ook niet extreem. Hopelijk zeuren ze daar niet op door...

Niet drinken in de zin van, ander moet je plassen haha? Trek gewoon een nette trui en spijkerbroek aan met nette schoenen. Om vol in pak te komen of te netjes lijkt me niet handig haha.

En ja, mountainbike zelf elke zondag en doe fietsen in de fitness. Moet denk ik ook goed komen !
pi_173840638
Toen ik voor de PO op moest wou ik er ook alles van weten, hoe meer hoe beter.
Uiteindelijk vond ik het reuze meevallen. Zorg dat je lekker jezelf bent en op je gemak voelt.

Als ik mijzelf toendertijd een tip mocht geven: laat alles lekker over je heen komen en vooral niet druk maken.

En geniet van je lupa.
pi_173847525
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 12:13 schreef Happydutch het volgende:
Aanstaande dinsdag is het zo ver, de psychologische keuring!
De laatste formuliertjes ingevuld. Diploma's uit het stof gehaald. 6:45 aantreden!

Iemand nog tips, do or not to do?

Ik heb er zin in ieder geval zin in!
Inderdaad, wat mtchel112 zegt... maak je niet druk! Doe gewoon kleding aan waar je je prettig in voelt, neem een flesje water mee, een boek en kijk lekker om je heen. Er hangen ook televisies met national geo achtige zenders. Doe wat er gevraagd wordt, ga niet lopen stressen. In je gesprek met de psycholoog gewoon eerlijk zijn, antwoord geven op de vragen die gesteld worden. Die psycholoog zit er daar echt niet om je te laten falen. Ze wilt gewoon een beeld krijgen van wie je bent, je moet wel een erg vreemde persoonlijkheid hebben wilt je hier afvallen. Voornamelijk doel is denk ik te kijken hoe jij omgaat met bepaalde situaties... Stress, tegenslagen, verdriet, etc.
Die computer test valt reuze mee trouwens ,je krijgt de manschappen capaciteiten test. Als je IQ hoger is dan 80 zal dit geen probleem zijn.

Veel succes! en horen wel hoe het gegaan is
Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn.
pi_173868960
Zo dat zit erop. Door naar de medische keuring!

Inderdaad, eerlijk en duidelijk antwoorden. Het viel me allemaal meer dan mee.
Ik had het gevoel compleet doorgezaagd te worden maar het waren gewoon eerlijke vragen. De psycholoog was een aardige jonge dame.
De test was ook niet al te lastig, alleen ruk dat je amper over de helft komt met de vragen. Maar goed, hier heeft iedereen last van.

6:30 stond ik voor de poort. Moesten met 5 andere wachten en werden vrij snel opgehaald. Vervolgens even wachten in de kandidaten kantine. Om 7:15 begonnen we al aan onze test. Waar we met zo'n drie kwartier ( denk ik ) mee klaar waren. Vervolgens weer wachten in de kandidaten kantine. Om vervolgens na, ik gok niet eens, een half uur opgehaald te worden voor het zielenknijpen. Gesprek duurde een uur, maar voelde veel korter. Dat was het dan, de voorlichter van de Natres gaf me in de kantine een hand en zij dat hij geen gesprek hoefde, alles was in orde. Op naar de medische keuring. Even wachten en weer in de ganzenpas met een groepje andere van het terrein af.

En inderdaad om alleen dit al een keer mee te maken is grappig. Voor de mensen die dit lezen. Veel succes met jullie gesprek. ( heren hierboven nog bedankt voor de tips etc.)
pi_174228407
Medische Keuring ook gehaald !

Wat een lange dag. Was prima te doen verder en viel me enorm mee. Cluster 6 gehaald voor beide onderdelen. Zeiden dat dat erg goed was, dus dat is mooi. Maakte me een beetje zorgen om mijn gehoor vanwege mijn werk ( fabriek) maar was dik binnen de marges.

Kreeg zelfs een gratis scheerbeurtje voor mijn borsthaartjes
Was een leuke dag.
pi_174294582
Mooi man! Gefeliciteerd.
Nu afwachten op de brieven... Sterkte!
pi_174323799
Iemand aanraders voor comfortabele kniebeschermers?
pi_174327476
Thank nkerkhof, hopelijk krijg ik in december bericht!
  woensdag 11 oktober 2017 @ 12:34:11 #133
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_174347326
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 13:32 schreef Riot- het volgende:
Iemand aanraders voor comfortabele kniebeschermers?
Had een paar jaar kniebeschermers in mn ops-vest zitten, maar in al die tijd maar 1 of 2 keer gebruikt..
Als je het mij vraagt dus niet echt nodig voor de reservisten taken.
Had trouwens gewoon de normale Hatch Centurion kniebeschermers.
pi_174350381
Ik heb tweedehands wat groene/camo kniebeschermers gekocht. Staan regelmatig op bv MP.
Heb er altijd 1 in m'n opsvest zitten. Enorm handig bij de het knielen tijdens een stop bij bv een patrouille zodat je geen koude/natte knie krijgt. Ook tegen het gaan zitten op kleine steentjes vind ik het geweldig. Zodra we echt groene dingen gaan doen gaat ie om m'n rechter knie. Houdt me langer inzetbaar en daar gaat het om. Heb verder nooit ergens last van maar is voor mij comfortabel en er is er altijd wel één in de groep die weer eens pijn in zn knie heeft van een klein ongelukje.
En na 30 keer "contact, front!" is het ook wel lekker :-)
pi_174359441
Thanks jongens! Heb maar het goedkoopst gehaald wat ik kon vinden :)
  woensdag 11 oktober 2017 @ 20:52:08 #136
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_174359579
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 15:19 schreef nkerkhof het volgende:
En na 30 keer "contact, front!" is het ook wel lekker :-)
Dan ga je denk ik op de verkeerde manier liggen. :o
pi_174360114
Heeft iemand hier iets met defensity gedaan?
pi_174366462
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 20:52 schreef Schild het volgende:

[..]

Dan ga je denk ik op de verkeerde manier liggen. :o
Toen ik het schreef wist ik dat ik deze opmerking kreeg... Ik ga wel op de goede manier liggen maar na 30 keer wil het lijf toch niet meer helemaal meewerken aan de goede manier. Zeker bij het opstaan gebruik ik gewoon mn knie... Ben ook al een oude man aan het worden helaas...
pi_174374375
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 21:11 schreef q420856 het volgende:
Heeft iemand hier iets met defensity gedaan?
Dat is toch gewoon werving voor Natres alleen dan in een ander jasje?
pi_174375707
Kwam ik laatst tegen op de Facebook van 20 natresbataljon:

https://magazines.defensi(...)sity_college_07-2017

En een betere uitleg wat defensity inhoud;

https://magazines.defensi(...)tenbaan-bij-defensie
pi_174376913
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:55 schreef Happydutch het volgende:
Kwam ik laatst tegen op de Facebook van 20 natresbataljon:

https://magazines.defensi(...)sity_college_07-2017

En een betere uitleg wat defensity inhoud;

https://magazines.defensi(...)tenbaan-bij-defensie
Gewoon een natres verwingscampagne voor studenten dus
pi_174381610
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 17:00 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Gewoon een natres verwingscampagne voor studenten dus
Alleen als ik mij goed bedacht met de mogelijkheid direct luit te worden oid?
pi_174381974
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:13 schreef q420856 het volgende:

[..]

Alleen als ik mij goed bedacht met de mogelijkheid direct luit te worden oid?
Lijkt mij niet, dat is bij beroeps alleen als je al wo of hbo geschoold bent.
pi_174382079
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:26 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Lijkt mij niet, dat is bij beroeps alleen als je al wo of hbo geschoold bent.
Of VWO hebt (officier infanterie). Maar dat is wel jammer, want dat maakt het een heel stuk minder boeiend :(
  Moderator donderdag 12 oktober 2017 @ 20:32:40 #145
257132 crew  Awsom
pi_174382111
Je wordt initieel direct korporaal en daarna bestaat de mogelijkheid om op termijn door te stromen naar een luitenantsfunctie. Het is in die zin meer cimic achtig dan natres.

Een verkapte manier om goedkoop aan slimme mensen te komen dus. Je zult deze korporaals (gelukkig) niet zien als reservist algemene taken bij een natres eenheid. Er zijn echter wel mensen die al bij de natres zaten die dit er nog bij doen.
pi_174382181
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:30 schreef q420856 het volgende:

[..]

Of VWO hebt (officier infanterie). Maar dat is wel jammer, want dat maakt het een heel stuk minder boeiend :(
Waarom denk je dat?
pi_174382214
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:35 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Waarom denk je dat?
Awsom omschrijft dat al. Ik kan dan beter bij een IT dienstverlener solliciteren om daar een hoger uurloon op te strijken.
pi_174382238
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:36 schreef q420856 het volgende:

[..]

Awsom omschrijft dat al. Ik kan dan beter bij een IT dienstverlener solliciteren om daar een hoger uurloon op te strijken.
Je gaat niet bij de Natres voor het geld hé.
  Moderator donderdag 12 oktober 2017 @ 20:39:30 #149
257132 crew  Awsom
pi_174382294
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:36 schreef q420856 het volgende:

[..]

Awsom omschrijft dat al. Ik kan dan beter bij een IT dienstverlener solliciteren om daar een hoger uurloon op te strijken.
Het is bedoelt als een (part-time)bijbaan he.
pi_174382329
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:37 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Je gaat niet bij de Natres voor het geld hé.
Nope, maar de kennis zo onderbetalen is ook een dingetje.
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:39 schreef Awsom het volgende:

[..]

Het is bedoelt als een (part-time)bijbaan he.
Ja klopt, dat bieden meer mensen aan. Ook IT dienstverleners. Alleen dan wel tegen een redelijk loon :x
pi_174382352
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:40 schreef q420856 het volgende:

[..]

Nope, maar de kennis zo onderbetalen is ook een dingetje.

[..]

Ja klopt, dat bieden meer mensen aan. Ook IT dienstverleners. Alleen dan wel tegen een redelijk loon :x
Als schutter geweer heb je weinig aan je It kennis :p

Verdiep je nog eens in de natres
pi_174382541
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:41 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Als schutter geweer heb je weinig aan je It kennis :p

Verdiep je nog eens in de natres
Dude, had het over defensity, niet in een of andere schutter geweer functie. Laatste waar ik op zit te wachten.
pi_174382675
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:47 schreef q420856 het volgende:

[..]

Dude, had het over defensity, niet in een of andere schutter geweer functie. Laatste waar ik op zit te wachten.
Dan is dat denk ik niks voor jou. In je amo wordt je namelijk niet opgeleid als It medewerker bij Defensie.
pi_174382732
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:50 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Dan is dat denk ik niks voor jou. In je amo wordt je namelijk niet opgeleid als It medewerker bij Defensie.
AMO is een noodzakelijk kwaad. Daarna ga je via defensity niet aan de slag als schutter. Kom op, we hebben het over de natres, niet over de volledige AMO
pi_174382831
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:52 schreef q420856 het volgende:

[..]

AMO is een noodzakelijk kwaad. Daarna ga je via defensity niet aan de slag als schutter. Kom op, we hebben het over de natres, niet over de volledige AMO
Met alle respect hoor maar ik denk dat wanneer jij de amo als noodzakelijk kwaad ziet, Defensie niet echt iets voor je is. Je moet namelijk ook door een psychologische keuring die echt nagaat of jij een beetje een Defensie hart hebt.

Wellicht via de burgerkant Defensie ingaan? Krijg je gewoon naar je functie betaald.
pi_174382872
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:55 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Met alle respect hoor maar ik denk dat wanneer jij de amo als noodzakelijk kwaad ziet, Defensie niet echt iets voor je is. Je moet namelijk ook door een psychologische keuring die echt nagaat of jij een beetje een Defensie hart hebt.

Wellicht via de burgerkant Defensie ingaan? Krijg je gewoon naar je functie betaald.
Ik denk dat ik interesse had in defensity als bijbaantje. De burger kant heben ze niet echt 8 urige dientverbanden. En och, psychologische keuring mag geen probleem zijn. Gewoon niet zeggen wat je echt vind. Moet geen probleem zijn.

Edit:
Maar maak je niet druk, zoals aangegeven. Als korporaal ga ik er niet aan beginnen.
  Moderator donderdag 12 oktober 2017 @ 21:06:39 #157
257132 crew  Awsom
pi_174383214
Mooi. :P
pi_174383254
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 21:06 schreef Awsom het volgende:
Mooi. :P
pi_174387638
Gewoon niet zeggen wat je vind, prikken ze 9 van de 10 keer wel doorheen.

Amo is juist iets waar je als toekomstig (parttime) militair enorm naar uitkijkt lijkt mij? Ik iniedergeval wel! Dat defensity lijkt mij zo slecht nog niet voor studenten die echt willen.

Gaan ze eigenlijk ook een 4 jarig contract aan? Net zoals de natres?
pi_174401320
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 22:51 schreef Happydutch het volgende:
Gewoon niet zeggen wat je vind, prikken ze 9 van de 10 keer wel doorheen.

Amo is juist iets waar je als toekomstig (parttime) militair enorm naar uitkijkt lijkt mij? Ik iniedergeval wel! Dat defensity lijkt mij zo slecht nog niet voor studenten die echt willen.

Gaan ze eigenlijk ook een 4 jarig contract aan? Net zoals de natres?
Psychologen kan je alles wijsmaken wat je wil. Maar blijf vooral in het succes van de keuring geloven. Misschien als je er ongeinteresseerd gaat zitten, maar je denkt toch niet dat ik zou roepen dat het een noodzakelijk kwaad is?

De AMO is het laatste waar ik naar uit zou kijken om terug te gaan. Het belangrijkste is dan het kunnen bijschrijven van bepaald IT werk bij Defensie op het CV'tje.
pi_174628021
Kun je ook bij de nationale reserve als je geen militaire vooropleiding hebt genoten?
pi_174630120
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 15:12 schreef Rangono het volgende:
Kun je ook bij de nationale reserve als je geen militaire vooropleiding hebt genoten?
Ja, die opleiding krijg je binnen defensie.
pi_174631863
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 16:39 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Ja, die opleiding krijg je binnen defensie.
Hoe ziet die opleiding eruit als ik vragen mag?
pi_174635773
Deze is wel een beetje oud maar geeft wel een goed beeld
pi_174642657
Het hele traject ziet er ongeveer zo uit:

Voorlichting
Sollicitatie
Brieven dat je sollicitatie is ontvangen.
Psychologische keuring
Lichamelijke keuring en sporttest
Aanstellingsbrief
Spullen halen bij KPU (Defensie Neckermann)
2wkn opleiding (AMO) (AMO-R) Of (ARB) zoals in de blog hierboven beschreven.. (worden diverse afkortingen voor gebruikt, het betekend hetzelfde). Hier ben je Sld3

Dan kom je bij je eigen Cie. Daar ga je al gelijk meedraaien in de oefeningen en ben je Sld2. In je eerste jaar krijg je ook je AMO+. Dat is een vervolgopleiding van 4 dagen waarin je meer Natres gericht wordt opgeleid. Daarop volgen nog een 3 a 4 tal AMO+ dagen die je samen met alle andere verse gaat krijgen. Na ongeveer een jaartje en het afronden van al die zaken die ik schreef word je bevorderd tot Sld1

Natuurlijk kan dit per Cie en/of bat. verschillen. Ik hoorde de laatste tijd al geluiden opgaan dat het niet halen van fit/dcp en het niet doen van je AMO+ je die nieuwe streep al kan kosten... bij de een is dat wel bij de andere niet.

Ik werd zelf pas ingezet na het afronden van de AMO+ Daarvoor weet je eigenlijk nog te weinig om inzetbaar te zijn.
Ik heb over de opleiding ook nog een blogje geschreven. http://nkerkhof.blogspot.nl/search/label/Natres

Lees je goed in zodat je weet waar je aan begint. En stel ook vragen over hoe het allemaal gaat na je opleiding of ga eens langs bij mensen om meer info te krijgen. Het is een baan met consequenties. Bedenk van tevoren of je het kunt en wilt.
Wat mij betreft is het een geweldige baan maar kan begrijpen dat dat niet voor iedereen is.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 28 oktober 2017 @ 10:43:44 #166
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174709226
Reservisten bloeien op in Bollenstreek

Zo'n 150 parttime militairen van de Nationale Reserve (Natres) oefenen tot zaterdagmorgen in de Bollenstreek. Ze patrouilleren sinds gisteren in uniform en met (ongeladen) wapen door de gemeentes Hillegom, Lisse en Teylingen. Inwoners kunnen vrijwillig helpen door bij de controlepunten mee te werken aan een veiligheidsonderzoek.



De Natres bewaakt en beveiligt het Nederlands grondgebied en bestaat uit 3.000 reservisten. Het korps wil beter zichtbaar zijn in de maatschappij. Daarom oefent de eenheid in het optreden in stedelijk gebied en komt de samenwerking met civiele autoriteiten aan de orde.

Interessant
"We verwelkomen de militairen van de Nationale Reserve van harte", zei burgemeester Carla Breuer van de gemeente Teylingen (Sassenheim, Voorhout en Warmond). "Het is belangrijk dat zij op straat kunnen oefenen en voor onze inwoners is het interessant om de militairen zo dichtbij aan het werk te zien."



Bijstand
Alle militairen horen bij 20 Natresbataljon, dat onderdeel is van 11 Luchtmobiele Brigade. De kerntaak van het Korps Nationale Reserve is het bewaken en beveiligen van het eigen grondgebied. Bewakings- en beveiligingsopdrachten bij vitale objecten en militaire bijstand bij rampenbestrijding zijn enkele voorbeelden. Nog enkele zijn militaire bijstand voor het handhaven van de openbare orde en veiligheid of militaire steunverlening aan militaire transporten.

(Defensie)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_174880630
Verleden week een voorlichting van Natres Zuid-Limburg bijgewoond op de Bestkazerne.

Toch nog met wat vragen blijven zitten. Ben zelf 28, heb als 19-jarige de reguliere AMO doorlopen maar de keuze gemaakt om te stoppen.


Wil solliciteren voor de NATRES. Vraag me echter af of ik wel flexibel genoeg ben met mijn huidige burgerbaan. Woon in Maastricht, werk in Heerlen.
Ben afhankelijk van OV, heb geen auto.

Zijn hier mensen die bij de Natres te Brunssum,Zuid-Limburg zitten? Hoe vaak worden jullie op ma-vr opgeroepen? En klopt het dat meerdaagse oefeningen toch wel 2-4x per jaar zijn en daarnaast ook nog 2-4x per jaar inzet door de week is?

In hoeverre achten jullie een auto verplicht ivm flexibiliteit bij een oproep? Hoe vaak wordt je buiten het rooster opgeroepen?

[ Bericht 1% gewijzigd door HeavyWeaponsGuy op 05-11-2017 15:53:59 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 7 november 2017 @ 09:51:43 #168
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174917125
VU Medisch Centrum reservistenwerkgever van het jaar

Bijna 50 bedrijven en organisaties waren genomineerd door hun eigen personeel. De titel Reservistenwerkgever 2017 viel gisteravond te beurt aan het VU Medisch Centrum in Amsterdam.

Staatssecretaris Barbara Visser reikte de award uit in het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. Zij roemde professor Henk Bonjer, die als afdelingshoofd chirurgie arts Nadine van Veenendaal geregeld afstaat aan Defensie. “Hij snapt echt het belang van reservist zijn”, aldus de bewindsvrouw.

Meerwaarde
De jury over de samenwerking: “Er is een directe wederzijdse wisselwerking tussen de kennis en kunde en vaardigheden. Ook kon Nadine dankzij de flexibiliteit van professor Bonjer vele oefeningen meedraaien. Wat zowel voor het VUmc als voor haar van meerwaarde was.”

Van Veenendaal wist sinds ze geneeskunde studeerde dat ze ook bij Defensie wilde werken. “Mensen zoals jij hebben we hard nodig”, zei Visser. Volgens haar niet alleen om militairen goede medische verzorging te geven, maar ook voor onderwijs- en oefendoeleinden.

Eervolle vermeldingen
Eervolle vermeldingen waren er voor het Universitair Medisch Centrum Groningen en het Onze Lieve Vrouwelyceum in Breda. Dat eigen personeel bedrijven en organisaties nomineert, betekent volgens Visser dat deze medewerkers niet alleen tevreden en dankbaar zijn, maar ook heel trots. “En dat is toch wel de kroon op uw werkgeverschap”, zei ze.

xpertise
De staatssecretaris benadrukte dat Defensie mensen nodig heeft, die zich naast hun gewone baan inzetten voor vrede en veiligheid. Volgens haar wordt die behoefte in de toekomst alleen maar groter. Daarvoor is voldoende en flexibel personeel nodig en mensen die speciale expertise meebrengen. “U helpt Defensie en u helpt daarmee de samenleving”, aldus de bewindsvrouw tegen de werkgevers en werknemers.

Zij aan zij
Bij Defensie werken meer dan 5.000 reservisten. Zij werken zij aan zij met de meer dan 40.000 beroepsmilitairen.

(Defensie)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_174919904
quote:
In hoeverre achten jullie een auto verplicht ivm flexibiliteit bij een oproep? Hoe vaak wordt je buiten het rooster opgeroepen?
Een noodoproep? Denk vooral niet dat dit vaak gebeurt. Ik ben vrij nieuw en toevallig pas ‘acuut’ ingezet ivm zoektocht, maar voor mensen die er al 8 jaar bij zaten was dit de eerste keer. We kregen overigens zondagmiddag de vraag of we er maandag konden zijn en ik ben gewoon met het OV gegaan.

Wat wel echt heel handig is is een kast op de kazerne, de 60l-rugzak meenemen in de trein is mij tot nu toe niet heel goed bevallen :-)

Als ik jou was zou ik me niet tegen laten houden door de vervoerskwestie!
  Moderator dinsdag 7 november 2017 @ 14:16:31 #170
257132 crew  Awsom
pi_174922023
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 12:28 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Verleden week een voorlichting van Natres Zuid-Limburg bijgewoond op de Bestkazerne.

Toch nog met wat vragen blijven zitten. Ben zelf 28, heb als 19-jarige de reguliere AMO doorlopen maar de keuze gemaakt om te stoppen.

Wil solliciteren voor de NATRES. Vraag me echter af of ik wel flexibel genoeg ben met mijn huidige burgerbaan. Woon in Maastricht, werk in Heerlen.
Ben afhankelijk van OV, heb geen auto.

Zijn hier mensen die bij de Natres te Brunssum,Zuid-Limburg zitten? Hoe vaak worden jullie op ma-vr opgeroepen? En klopt het dat meerdaagse oefeningen toch wel 2-4x per jaar zijn en daarnaast ook nog 2-4x per jaar inzet door de week is?

In hoeverre achten jullie een auto verplicht ivm flexibiliteit bij een oproep? Hoe vaak wordt je buiten het rooster opgeroepen?
Qua opleiding ga maar uit van 4 keer per jaar donderdagavond t/m zaterdagavond, verder zo'n 12 keer een losse avond en nog 4 a 5 keer een zaterdag. Verder komen er het hele jaar aanvragen binnen voor oefening/inzet waar je je voor in kunt schrijven.

Verder ben ik nog nooit acuut opgeroepen. Wel eens op korte termijn, maar dan moet je denken aan een paar dagen tot twee weken van te voren (en dat is niet echt een "oproep" maar meer "wie kan?"). De enige echt acute oproep die ik mij kan herinneren was met die neergestorte straaljager vorig jaar.
pi_174924194
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 09:00 schreef nkerkhof het volgende:

Natuurlijk kan dit per Cie en/of bat. verschillen. Ik hoorde de laatste tijd al geluiden opgaan dat het niet halen van fit/dcp en het niet doen van je AMO+ je die nieuwe streep al kan kosten... bij de een is dat wel bij de andere niet.
Dit mag dus gewoon niet. Er zitten géén consequenties vast tov je rang, wanneer je de DCP of FIT niet haalt. En als een pax (voeg rang hier in) beweert dat het wel zo is, dan mogen ze dat maar gaan aantonen in het AMAR.

quote:
Artikel 24b. Bevorderingen tijdens opleiding en in verband met ervaringsopbouw
1 De militair kan tijdens een initiële opleiding door Onze Minister worden bevorderd wegens het afsluiten van de opleiding of een gedeelte daarvan.
2 Onze Minister kan aan de militair tijdens een opleiding een titulaire rang of een rang tijdelijk toekennen.
3 De militair, ingedeeld bij de Koninklijke landmacht, de Koninklijke luchtmacht of de Koninklijke marechaussee wordt in verband met opgedane ervaring of de gevolgde opleiding bevorderd tot:
a. eerste luitenant wanneer hij de effectieve rang van tweede luitenant gedurende twee jaren heeft bekleed;
b. sergeant/wachtmeester der eerste klasse wanneer hij de effectieve rang van sergeant/wachtmeester gedurende vier jaren heeft bekleed;
c. korporaal/marechaussee der eerste klasse wanneer hij de effectieve rang van korporaal dan wel marechaussee der tweede klasse gedurende twee jaren heeft bekleed;
d. soldaat der eerste klasse wanneer hij de effectieve stand van soldaat der tweede klasse gedurende één jaar heeft bekleed en zijn initiële opleiding met goed gevolg heeft afgerond dan wel zijn initiële opleiding niet heeft kunnen afronden in verband met een niet voor zijn rekening of risico komende omstandigheid;
bron
pi_174924921
Netjes! Dankjewel. Ik zal m'n oren gespitst houden voor het geval ik dat soort geluiden nog eens hoor :-)
pi_174931685
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 16:31 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Dit mag dus gewoon niet. Er zitten géén consequenties vast tov je rang, wanneer je de DCP of FIT niet haalt. En als een pax (voeg rang hier in) beweert dat het wel zo is, dan mogen ze dat maar gaan aantonen in het AMAR.

[..]

bron
Toen ik nog paraat zat heb ik ook nog meegemaakt dat een cc blokbevorderingen niet liet doorgaan ivm blessures/geen dcp of fit.

T mag niet en slaat nergens op, maar wat doe je dr aan?
  Moderator dinsdag 7 november 2017 @ 21:56:11 #174
257132 crew  Awsom
pi_174931833
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 21:50 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Toen ik nog paraat zat heb ik ook nog meegemaakt dat een cc blokbevorderingen niet liet doorgaan ivm blessures/geen dcp of fit.

T mag niet en slaat nergens op, maar wat doe je dr aan?
die cc naar rechts richten? :P
pi_174946517
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 21:50 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Toen ik nog paraat zat heb ik ook nog meegemaakt dat een cc blokbevorderingen niet liet doorgaan ivm blessures/geen dcp of fit.

T mag niet en slaat nergens op, maar wat doe je dr aan?
Als je er tegen in beroep gaat zal je gewoon je gelijk krijgen, vraag is natuurlijk of je dat ook wilt doen.
pi_174963627
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 21:50 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Toen ik nog paraat zat heb ik ook nog meegemaakt dat een cc blokbevorderingen niet liet doorgaan ivm blessures/geen dcp of fit.

T mag niet en slaat nergens op, maar wat doe je dr aan?
Ik kan mij voorstellen dat bij de KL (parate club ook nog eens, in dit geval) de drempel best hoog ligt en je daar niet zomaar even verhaal gaat halen, over het hoe of wat.
pi_174963674
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 17:31 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Ik kan mij voorstellen dat bij de KL (parate club ook nog eens, in dit geval) de drempel best hoog ligt en je daar niet zomaar even verhaal gaat halen, over het hoe of wat.
1 Telefoontje naar de bond en klaar ben je.
pi_175360631
Hoi, hier ben ik weer met een vraagje,

Ik ben nu +/- 8 weken aan het wachten voor het veiligheidsonderzoek. Ze vertelde mij dat het 8 weken zou duren en ik dan een brief zou krijgen. Dat zal wel wat langer duren, ondertussen ben ik dat gewend. ( Bij sommige duurde dit zelfs 6! maanden las ik)

Maar mijn vraag is, weet iemand misschien de data voor de Amo's in het nieuwe jaar.
Waarschijnlijk zullen het er niet veel zijn, dus kan ik een beetje om die datums heen plannen.
pi_175362016
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:39 schreef Happydutch het volgende:
Hoi, hier ben ik weer met een vraagje,

Ik ben nu +/- 8 weken aan het wachten voor het veiligheidsonderzoek. Ze vertelde mij dat het 8 weken zou duren en ik dan een brief zou krijgen. Dat zal wel wat langer duren, ondertussen ben ik dat gewend. ( Bij sommige duurde dit zelfs 6! maanden las ik)

Maar mijn vraag is, weet iemand misschien de data voor de Amo's in het nieuwe jaar.
Waarschijnlijk zullen het er niet veel zijn, dus kan ik een beetje om die datums heen plannen.
Ik start zelf 15 januari de amo, maar die zal je waarschijnlijk niet halen. Bij mij zat de meeste tijd in het invoeren van de verschillende keuringen als zijnde positief en het controleren van het dossier. Mijn VO was in 12 dagen geregeld, het schijnt dat ze de boel daar inmiddels aardig op orde hebben. Ik zou gewoon bellen en doorzeuren tot je weet wat je wilt weten.
pi_175362469
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 14:53 schreef Gnoeopsloffen het volgende:

[..]

Ik start zelf 15 januari de amo, maar die zal je waarschijnlijk niet halen. Bij mij zat de meeste tijd in het invoeren van de verschillende keuringen als zijnde positief en het controleren van het dossier. Mijn VO was in 12 dagen geregeld, het schijnt dat ze de boel daar inmiddels aardig op orde hebben. Ik zou gewoon bellen en doorzeuren tot je weet wat je wilt weten.
Hee Gnoeopsloffen,

Goed om te horen! Top dat je door de keuring ben gekomen. Waar kom je terecht ? En hoe lang ben je bezig geweest met de keuring? Als ik volgende week niets hoor ga ik inderdaad maar eens bellen. Hou (mij) ons op de hoogte!
pi_175362794
Ik heb afgelopen februari de infoavond gehad, en daarna alles meteen geregeld. Het PO had ik in maart en vervolgens paar maanden moeten wachten op het GO. Ik moest een aanvullend onderzoek in utrecht en de afspraak was zo geregeld alleen het verwerken van de uitslag heeft 7 weken geduurd. Ik heb na mijn keuring ook nooit meer een brief gehad, ook niet van de uitslagen van keuringen of VO. Ik heb denk ik 30 keer met verschillende mensen aan de telefoon gezeten voordat mijn dossier eindelijk doorgestuurd was. Mijn tip is, blijf er achteraan zitten. De eerste brief die ik kreeg was die van mijn aanstelling. Ik word geplaatst bij het 10e in Amersfoort.
pi_175363125
Jemig wat snel gegaan bij jouw, ik heb ook februari mijn voorlichting gehad. Augustus pas bevestiging van ontvangen pakket ( na 6 keer bellen) . Eind september en begin oktober Po en Go... Hoe ben je erachter gekomen dat je VO goed gekeurd was ? Gewoon na 12 dagen gebeld ? Ik ga je tip zeker opvolgen. Ik kom zelf bij 20e, maar lijkt er op dat het 10e wat sneller gaat denk ik? Zoeken ze ook meer mensen volgens mij.
pi_175363227
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 15:46 schreef Happydutch het volgende:
Jemig wat snel gegaan bij jouw, ik heb ook februari mijn voorlichting gehad. Augustus pas bevestiging van ontvangen pakket ( na 6 keer bellen) . Eind september en begin oktober Po en Go... Hoe ben je erachter gekomen dat je VO goed gekeurd was ? Gewoon na 12 dagen gebeld ? Ik ga je tip zeker opvolgen. Ik kom zelf bij 20e, maar lijkt er op dat het 10e wat sneller gaat denk ik? Zoeken ze ook meer mensen volgens mij.
Ik heb me helemaal suf gemaild en gebeld. Als je naar de frontbalie belt in Amsterdam kunnen ze precies zien wat er wel en niet op positief staat. En als het dus gewoon in de papiermolen zit wil het wel helpen om degene die iets met je dossier moet gaan doen te bellen. Daar moet je dan een telefoonnummer van lospeuteren bij de frontbalie. Tot je dossier weg is uit Amsterdam heeft het bataljon er volgens mij geen invloed op.
pi_175363326
Gnoe, dank voor de tips, ik ga morgen even bellen om te vragen hoe het ervoor staat. Meer kan ik niet doen. Het zou gewoon verdomt fijn zijn als ik de datums weet. Tips zijn altijd welkom haha. Nogmaals bedankt.
pi_175363391
Graag gedaan! Precies gewoon bellen en als ze dan iets beloven na een week gewoon weer bellen. En dan weer en weer....
pi_175383073
Vandaag gebeld naar de frontbalie, daar te horen gekregen dat ik niet staats gevaarlijk ben...
Nu wachten op een brief volgens de meneer die ik gesproken heb.
pi_175383369
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 14:56 schreef Happydutch het volgende:
Vandaag gebeld naar de frontbalie, daar te horen gekregen dat ik niet staats gevaarlijk ben...
Nu wachten op een brief volgens de meneer die ik gesproken heb.
Okee nice! Nu alle keuringen positief afgerond dus? Wat voor brief moet je nu op wachten?
pi_175383557
Ja alle keuring zijn positief afgerond. Dus dat is positief. Hij zij dat ik moest wachten op een aanstellings brief. Daar zou meer informatie in staan met de vervolg stappen die ik moest nemen zij hij.

Ging dat bij jouw ook zo, of zoals gebruikelijk net iets anders ?
pi_175384722
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 15:21 schreef Happydutch het volgende:
Ja alle keuring zijn positief afgerond. Dus dat is positief. Hij zij dat ik moest wachten op een aanstellings brief. Daar zou meer informatie in staan met de vervolg stappen die ik moest nemen zij hij.

Ging dat bij jouw ook zo, of zoals gebruikelijk net iets anders ?
Die aanstellingsbrief krijg je als je spullen bij het bataljon binnen zijn. Als ik jou was zou ik even een mailtje sturen naar het bataljon waar je geplaatst gaat worden met de vraag of jou spullen al binnen zijn. Bij mij duurde her erg lang voor mijn dossier verstuurd werd in Amsterdam. Als het daar nog ligt kun je er wat druk achter zetten door regelmatig te bellen en te zeggen dat je zo onderhand de amo wel eens in wilt omdat je al je keuringen al positief doorlopen hebt. Ik had zelf al eerder geregeld wanneer ik de amo kon gaan doen dan dat ik de aanstellingsbrief had.
  Moderator woensdag 29 november 2017 @ 17:47:19 #190
257132 crew  Awsom
pi_175386648
Wat doen jullie toch allemaal veel moeite :')
pi_175387503
quote:
99s.gif Op woensdag 29 november 2017 17:47 schreef Awsom het volgende:
Wat doen jullie toch allemaal veel moeite :')
Eens...

Meer moeite dan ik gedacht had zelfs... maar goed je wilt wat he!
pi_175399131
Afgelopen zaterdag heb ik een voorlichtingsdag gehad voor de Natres (20), dit spreekt mij zeer aan.

Kunnen jullie mij iets vertellen over de uren die je gemiddeld kwijt (anno 2017) bent om aan de minimale eisen te voldoen? Dit overigens niet omdat ik op het minimale wil zitten.

Tijdens de voorlichting kregen wij namelijk een indicatie van 300 uur per jaar minimaal te horen, terwijl ik op het internet 121 uur lees. Dat scheelt nogal....

Kan iemand ook wat vertellen over het oefenprogramma anno 2017, is dit gemiddeld per maand:
- 1 a 2 avonden.
- 1 zaterdag.
- Incidenteel meerdaagse oefeningen.
Op www.CognacReview.nl vind je alle informatie over cognac!
pi_175410424
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 10:47 schreef gualtiero het volgende:
Afgelopen zaterdag heb ik een voorlichtingsdag gehad voor de Natres (20), dit spreekt mij zeer aan.

Kunnen jullie mij iets vertellen over de uren die je gemiddeld kwijt (anno 2017) bent om aan de minimale eisen te voldoen? Dit overigens niet omdat ik op het minimale wil zitten.

Tijdens de voorlichting kregen wij namelijk een indicatie van 300 uur per jaar minimaal te horen, terwijl ik op het internet 121 uur lees. Dat scheelt nogal....

Kan iemand ook wat vertellen over het oefenprogramma anno 2017, is dit gemiddeld per maand:
- 1 a 2 avonden.
- 1 zaterdag.
- Incidenteel meerdaagse oefeningen.
- @Gualtiero, geen antwoord op je vraag helaas maar...zou je mij/ons iets meer informatie kunnen geven (inhoudelijk) over de voorlichting anno 2017 voor natres 20e?

- Ik wil mij aansluiten bij de nationale reserve en aangezien ik in de regio Amsterdam woon, zou ik ingedeeld worden bij de 20e natres. Voorwaarde om te solliciteren is het bijwonen van een voorlichting in eigen regio. Echter, zijn er geen voorlichtingen voor de 20e natres gepland (wel voor de 10e en 30e). Weet jij, of iemand anders, wanneer er weer een voorlichting is voor de 20e natres?

- Of is het bijvoorbeeld mogelijk om een voorlichting van de 10e of 30e bij te wonen (die zijn namelijk wel gepland aankomende tijd) om zo alsnog te kunnen solliciteren voor de 20e?

- Verder ben ik zeer benieuwd naar de rangen als reservist, zijn deze hetzelfde als voor reguliere militairen (landmacht)? Ik las ergens dat je op verschillende manieren als reservist een hogere rank dan soldaat kan bemachtigen; b.v. via defensity binnenkomen als (onder)officier.
pi_175414036
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 10:47 schreef gualtiero het volgende:
Afgelopen zaterdag heb ik een voorlichtingsdag gehad voor de Natres (20), dit spreekt mij zeer aan.

Kunnen jullie mij iets vertellen over de uren die je gemiddeld kwijt (anno 2017) bent om aan de minimale eisen te voldoen? Dit overigens niet omdat ik op het minimale wil zitten.

Tijdens de voorlichting kregen wij namelijk een indicatie van 300 uur per jaar minimaal te horen, terwijl ik op het internet 121 uur lees. Dat scheelt nogal....

Kan iemand ook wat vertellen over het oefenprogramma anno 2017, is dit gemiddeld per maand:
- 1 a 2 avonden.
- 1 zaterdag.
- Incidenteel meerdaagse oefeningen.
Wat je over het oefenprogramma zegt klopt wel aardig (1 a 2 avonden, 1 zaterdag), sommige maanden iets meer sommige maanden iets minder. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt vooral als je inzetten erbij gaat pakken. Wil je alleen het minimum doen zul je aan 150 uur wel genoeg hebben.
pi_175414151
quote:
11s.gif Op donderdag 30 november 2017 19:45 schreef Steph2017 het volgende:

[..]

- @Gualtiero, geen antwoord op je vraag helaas maar...zou je mij/ons iets meer informatie kunnen geven (inhoudelijk) over de voorlichting anno 2017 voor natres 20e?

- Ik wil mij aansluiten bij de nationale reserve en aangezien ik in de regio Amsterdam woon, zou ik ingedeeld worden bij de 20e natres. Voorwaarde om te solliciteren is het bijwonen van een voorlichting in eigen regio. Echter, zijn er geen voorlichtingen voor de 20e natres gepland (wel voor de 10e en 30e). Weet jij, of iemand anders, wanneer er weer een voorlichting is voor de 20e natres?

- Of is het bijvoorbeeld mogelijk om een voorlichting van de 10e of 30e bij te wonen (die zijn namelijk wel gepland aankomende tijd) om zo alsnog te kunnen solliciteren voor de 20e?

- Verder ben ik zeer benieuwd naar de rangen als reservist, zijn deze hetzelfde als voor reguliere militairen (landmacht)? Ik las ergens dat je op verschillende manieren als reservist een hogere rank dan soldaat kan bemachtigen; b.v. via defensity binnenkomen als (onder)officier.
20ste natres in Amsterdam regio is dan Charlie compagnie, over het algemeen kun je geen voorlichting volgen in een andere regio. Simpelweg omdat ze voorlichtingen openzetten als er mensen nodig zijn (en alle schakels in de werving / selectie / opleiding t aankunnen). Geen voorlichting open is geen mensen nodig.

Rangen zijn hetzelfde, alhoewel je bij de parate eenheden natuurlijk geen soldaten 1 van 50+ ziet rondlopen. Je kunt binnenkomen op een hogere rang door een eventuele hogere rang die je als beroeps had of door def. college oid te doen. Echter waarom zou je dat willen? Als je geen beroepservaring hebt wil je toch niet meteen voor een groep of peloton? Of waarom zou je in een hogere rang bij defensie gaan doen wat je door de weeks ook al bij je burgerbaan doet? Daarnaast voor veel reservisten is soldaat 1 een leuke positie waarin ze niet al teveel tijd kwijt zijn en alle leuke dingen mogen doen.
pi_175418684
quote:
11s.gif Op donderdag 30 november 2017 19:45 schreef Steph2017 het volgende:
- @Gualtiero, geen antwoord op je vraag helaas maar...zou je mij/ons iets meer informatie kunnen geven (inhoudelijk) over de voorlichting anno 2017 voor natres 20e?

- Ik wil mij aansluiten bij de nationale reserve en aangezien ik in de regio Amsterdam woon, zou ik ingedeeld worden bij de 20e natres. Voorwaarde om te solliciteren is het bijwonen van een voorlichting in eigen regio. Echter, zijn er geen voorlichtingen voor de 20e natres gepland (wel voor de 10e en 30e). Weet jij, of iemand anders, wanneer er weer een voorlichting is voor de 20e natres?

- Of is het bijvoorbeeld mogelijk om een voorlichting van de 10e of 30e bij te wonen (die zijn namelijk wel gepland aankomende tijd) om zo alsnog te kunnen solliciteren voor de 20e?
Geen probleem, we zijn hier om elkaar te helpen toch ;-) hoewel het volgens de online beschrijving niet lijkt te mogen, waren er bij mijn voorlichting aardig wat mensen uit regio 10 & 30. Er is aangegeven tijdens de presentatie dat ook deze mensen nu voldoen aan de verplichting om een voorlichting bij te wonen alvorens zij kunnen solliciteren.

Volgende voorlichting kan ik je niet vertellen, ik heb er ook lang op moeten wachten en de voorlichting pagina eigenlijk dagelijks gecheckt.

Inhoudelijk mbt de voorlichting:

• Voorlichting duurt precies 2 uur, zorg dat je op tijd komt (organisatie bij de poort van de kazerne is niet top).
• Kenmerken militair --> Uniform, geen drugs (nooit), Discipline, teamplayer, voorbeeldfunctie, geweldsorganisatie, oefenen (train as you fight), maatschappelijk belang. Een militair ben je 24/7, ook als reservist.
• Taken 1--> Bewaken en beveiligen van militaire en civiele objecten op Nederlands grondgebied of het ondersteunen van de brigade bij uitvoering van de aan hun opgedragen taken en oefeningen.
• Taken 2--> Ceremoniële taken & ondersteunen van de civiele autoriteiten bij calamiteiten of rampen.
• Opleiding: op drie niveaus: individuele opleiding (ARB & ARP), groeps en peleton.
Wat levert het op: Salaris, ZZF vergoeding, oefentoelage, reiskostenvergoeding, vakantiegeld, 6% eindejaars, pensioenopbouw, opleidingen en trainingen, wisselende omgeving met interessante ervaringen en het zou goed zijn voor je CV.
• Advies om je werkgever te informeren.
• Aanstelling: 1e functie (soldaat 1 ben je wel na ongeveer 1 jaar na het behalen van de ARB) is voor 4 jaar met een proeftijd van 6 maanden. Inzet alleen Nederland. Verplichtingen: voldoen aan militaire basis eisen, jaarlijkse sport test, beëdiging.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Op www.CognacReview.nl vind je alle informatie over cognac!
pi_175501577
@Philipp11 dank voor je reactie! Waarom ik bijvoorbeeld een hogere rang zou willen (als de mogelijkheid gegeven wordt natuurlijk) of uiteindelijk zou willen bemachtigen/verkrijgen is eigenlijk vanwege 't feit dat ik in mijn privé leven en op het werk altijd probeer het maximale niveau te behalen, maar ook uit mijzelf. Komt misschien een beetje overijverig over, maar ik vind het over het algemeen wel fijn om bepaalde doelen te stellen en daar naar toe te werken. Als de begin fase van het reservist zijn mij goed ligt, en er is een b.v. een opleiding tot (onder)officier of iets dergelijks, inclusief bijbehorende training ofc, wil ik mij daar wel voor inzetten.

@gualtiero ook jij super bedankt, hier heb ik zeker wat aan. Ik heb inmiddels contact gehad met defensie en medio februari staat de volgende voorlichting voor de 20e Natres gepland. Zal in januari zichtbaar worden op de website en dan mogelijk zijn om je hiervoor in te schrijven. Aangegeven werd trouwens gelukkig dat ik evt. ook een andere voorlichting kan bijwonen (van de 10e natres bijvoorbeeld). Deze is iets eerder ingepland, hoef ik niet zo lang te wachten haha. Ben jij uiteindelijk over gegaan tot solliciteren?
pi_175508094
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 02:09 schreef Steph2017 het volgende:
@Philipp11 dank voor je reactie! Waarom ik bijvoorbeeld een hogere rang zou willen (als de mogelijkheid gegeven wordt natuurlijk) of uiteindelijk zou willen bemachtigen/verkrijgen is eigenlijk vanwege 't feit dat ik in mijn privé leven en op het werk altijd probeer het maximale niveau te behalen, maar ook uit mijzelf. Komt misschien een beetje overijverig over, maar ik vind het over het algemeen wel fijn om bepaalde doelen te stellen en daar naar toe te werken. Als de begin fase van het reservist zijn mij goed ligt, en er is een b.v. een opleiding tot (onder)officier of iets dergelijks, inclusief bijbehorende training ofc, wil ik mij daar wel voor inzetten.

@gualtiero ook jij super bedankt, hier heb ik zeker wat aan. Ik heb inmiddels contact gehad met defensie en medio februari staat de volgende voorlichting voor de 20e Natres gepland. Zal in januari zichtbaar worden op de website en dan mogelijk zijn om je hiervoor in te schrijven. Aangegeven werd trouwens gelukkig dat ik evt. ook een andere voorlichting kan bijwonen (van de 10e natres bijvoorbeeld). Deze is iets eerder ingepland, hoef ik niet zo lang te wachten haha. Ben jij uiteindelijk over gegaan tot solliciteren?
Op de werken bij defensie website kan je als je een account aanmaken ( wat je vast al heb gedaan ) Daarop kan je vacature alert aanzetten voor de Natres. Heb ik vorig jaar ook gedaan. Krijg je gewoon mailtjes in je mailbox. Mijn tip: Zet alle vacatures van de natres aan.

En als je bij de zielenknijper verteld dat je graag zou willen doorgroeien ( mits ze daar om vragen) Zullen ze daar zeker positief op reageren.

Zelf heb ik vorig jaar rond deze tijd ook besloten dat ik bij de natres wilde. februari voorlichting gehad. En sinds een paar dagen geleden volledig goedgekeurd. Let op: Het duurt lang. Heel lang.

@ gnoeopsloffen. Bellen heeft gewerkt, dat data van de amo heb ik in mijn bezit. Kreeg gister een gek mailtje maar die was helaas niet voor mij bedoelt. Thanks nog.
pi_175520092
@happydutch
Ah top! Zijn je gegevens al doorgestuurd naar het bataljon?
pi_175521399
Nee dat dus niet. ( Begrijp ik dus echt niets van, is toch ook gewoon een vinkje in het systeem)
Vraag me af of ik dit jaar nog wel me brief krijg haha.
pi_175522506
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 07:45 schreef Happydutch het volgende:
Nee dat dus niet. ( Begrijp ik dus echt niets van, is toch ook gewoon een vinkje in het systeem)
Vraag me af of ik dit jaar nog wel me brief krijg haha.
Degene die daar verantwoordelijk voor is moet je dossier controleren en het dan opsturen, en dat is heel simpel, maar duurde bij mij iets van 6 weken waarin ik heel vaak gebeld en gemaild heb. Ik kreeg diegene maar niet te pakken en de dames van de frontbalie ook niet, totdat zij een mailtje naar zijn baas had gestuurd, toen was het binnen een dag geregeld.
pi_175522697
Moest ik ook maar eens doen, werkte de vorige keer ook! Vraagje, krijg je eigenlijk een mailtje zodra het pakket verstuurd is, of krijg je enkelt een brief thuis gestuurd ?

Over een weekje mag je kleden zeker ? Beetje zin in ?
pi_175523299
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:24 schreef Happydutch het volgende:
Moest ik ook maar eens doen, werkte de vorige keer ook! Vraagje, krijg je eigenlijk een mailtje zodra het pakket verstuurd is, of krijg je enkelt een brief thuis gestuurd ?

Over een weekje mag je kleden zeker ? Beetje zin in ?
Ik heb nooit een brief gehad, ik werd uiteindelijk gebeld door de persoon die het moest regelen na dat mailtje naar zn baas en die heeft het toen de volgende dag opgestuurd naar het bataljon. Toen heb ik contact opgenomen met algemene zaken en daar meteen mn amo geregeld. Vanaf daar loopt het wel soepel. Toen kreeg ik binnen een week of 2 mn aanstellingsbrief en nog wat later de uitnodiging voot de amo en het kleden. 13 december ga ik kleding ophalen inderdaad. Dan een paar weken voor de amo krijg je nog de info voor de amo.
pi_175527262
Toch wel apart he, want naast ons zijn er nog vele anderen die hier ook tegen aanlopen. Hoeveel mensen zouden hier op afknappen? Jij belde gewoon de frontbalie van de Natres ? Of van de kazerne in Amsterdam? Vorige keer kreeg ik een chagrijn aan de telefoon, maar goed dat zullen er wel meer zijn.

Ik wacht deze week af voor ik weer in de telefoon klim. Ik zou tenslotte toch pas voor Amo 2 of 3 in gedeeld kunnen worden aangezien Amo 1 al te dicht bij is...
pi_175529438
Gaat er nog iemand van de nieuwelingen naar de Acie van het 10e?
pi_175531616
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 13:41 schreef Happydutch het volgende:
Toch wel apart he, want naast ons zijn er nog vele anderen die hier ook tegen aanlopen. Hoeveel mensen zouden hier op afknappen? Jij belde gewoon de frontbalie van de Natres ? Of van de kazerne in Amsterdam? Vorige keer kreeg ik een chagrijn aan de telefoon, maar goed dat zullen er wel meer zijn.

Ik wacht deze week af voor ik weer in de telefoon klim. Ik zou tenslotte toch pas voor Amo 2 of 3 in gedeeld kunnen worden aangezien Amo 1 al te dicht bij is...
Ik denk inderdaad dat er wel mensen zijn die op een gegeven moment zoiets hebben van laat maar. Ik heb naar de frontbalie gebeld in Amsterdam. En als ze je afpoeieren moet je gewoon zeggen dat je het nummer wilt van degene die het moet regelen omdat je al zolang in het traject zit en maar niets hoort.
pi_175535537
Zie t gewoon als training, als je eenmaal bij de club zit mag je nog genoeg wachten!
pi_175641199
Nou dan toch gelukt. Bellen loont zich dus. Vrijdag mijn brief gehad. Deze week maar een afspraak maken voor de Amo. Helemaal blij mee.
pi_175667441
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 11:46 schreef Happydutch het volgende:
Nou dan toch gelukt. Bellen loont zich dus. Vrijdag mijn brief gehad. Deze week maar een afspraak maken voor de Amo. Helemaal blij mee.
Leuk man! Goed bezig!
Ik ga morgen mijn kleding ophalen. Ik ben benieuwd of het zoveel is als ze zeggen:p
Weet je al wanneer je de amo gaat doen? De kans is in ieder geval groot dat je beter weer gaat hebben dan ik:p
pi_175671982
In oktober voorlichting gehad (bedankt voor jullie reacties op mijn vragen :-) ). Besloten om in januari te beginnen met het sollicitatieproces. Toch wel een beetje spannend.
In 2007 ben ik cluster 4 gekeurd. Geen idee hoe alles er nu voor staat.

Hoe werkt dat tegenwoordig met die clusters? Is dat nog steeds 1 tot 4, nog steeds eerst PO en dan Medisch en nog steeds fietsen voor je conditie en houden tussen de 70 a 80 wentelingen per minuut?
pi_175684855
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 15:50 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
In oktober voorlichting gehad (bedankt voor jullie reacties op mijn vragen :-) ). Besloten om in januari te beginnen met het sollicitatieproces. Toch wel een beetje spannend.
In 2007 ben ik cluster 4 gekeurd. Geen idee hoe alles er nu voor staat.

Hoe werkt dat tegenwoordig met die clusters? Is dat nog steeds 1 tot 4, nog steeds eerst PO en dan Medisch en nog steeds fietsen voor je conditie en houden tussen de 70 a 80 wentelingen per minuut?
Eerst moet je solliciteren dan krijg je een pakket papierwerk wat ingevuld moet worden en een vragenlijst voor het PO. Vervolgens word je uitgenodigt voor het PO. Daarna komt het GO. Conditie gaat inderdaad op de fiets en verder een aantal krachttesten. Daar hebben ze wel nieuwe apparaten voor aangeschaft, die overigens een stuk prettiger werken. Vroeger had je apparaten waar geen beweging in zat, dat is nu wel zo. Je hebt tegenwoordig 6 clusters ipv 4 en bij mij mocht je doorgaan zolang je maar boven de 60 omwentelingen per minuut bleef.
pi_175690014
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 12:25 schreef Gnoeopsloffen het volgende:

[..]

Leuk man! Goed bezig!
Ik ga morgen mijn kleding ophalen. Ik ben benieuwd of het zoveel is als ze zeggen:p
Weet je al wanneer je de amo gaat doen? De kans is in ieder geval groot dat je beter weer gaat hebben dan ik:p
hoe was het kleding ophalen? Erg veel ? Ik twijfel tussen maart en april, even afwachten wat mijn werkgever wil. En ja, dat denk ik ook haha. Alhoewel maart en april ook koud kunnen zijn.
pi_175690893
Bedankt voor je reactie Gnoeopsloffen .
pi_175708767
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 11:28 schreef Happydutch het volgende:

[..]

hoe was het kleding ophalen? Erg veel ? Ik twijfel tussen maart en april, even afwachten wat mijn werkgever wil. En ja, dat denk ik ook haha. Alhoewel maart en april ook koud kunnen zijn.
Ik vond het best leuk om te doen! Je moet een beetje geduld hebben, maar die mensen daar zijn erg behulpzaam en aardig. Ik heb 2 plunjebalen vol en dan nog een soort grote weekendtas vol met allerlei kleiner spul. Maar die krijg je al ingepakt dus dat scheelt. Okee, hopen dat je zo snel mogelijk kunt beginnen!
  maandag 25 december 2017 @ 09:03:22 #215
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_176013350
Leuk man! Mijn woonplaats, Castricum. Wereldstad
pi_176278858
Vandaag de sollicitatie verstuurd via werken bij defensie, hoe lang heeft het bij jullie ongeveer geduurd om de papieren thuis te krijgen?

Zit er een retourstermijn aan de papieren? Ik wil ze gewoon rustig door kunnen nemen en ik heb het zeker deze maand nog extra druk.
pi_176278981
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 13:01 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Vandaag de sollicitatie verstuurd via werken bij defensie, hoe lang heeft het bij jullie ongeveer geduurd om de papieren thuis te krijgen?

Zit er een retourstermijn aan de papieren? Ik wil ze gewoon rustig door kunnen nemen en ik heb het zeker deze maand nog extra druk.
Nu geen tijd om een paar A4tjes te lezen? Hoe ga je dat met opkomsten doen?
pi_176279204
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2018 13:08 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Nu geen tijd om een paar A4tjes te lezen? Hoe ga je dat met opkomsten doen?
Geldt gelukkig alleen voor januari, als ik het altijd zo druk had dan had ik uiteraard niet gesolliciteerd. ;)
pi_176280158
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 13:01 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Vandaag de sollicitatie verstuurd via werken bij defensie, hoe lang heeft het bij jullie ongeveer geduurd om de papieren thuis te krijgen?

Zit er een retourstermijn aan de papieren? Ik wil ze gewoon rustig door kunnen nemen en ik heb het zeker deze maand nog extra druk.
Die maand is prima. Eerst krijg je na je sollicitatie een mailtje dat je aanwezig was ( Check) dan solliciteer je en krijg je na een aantal dagen ( misschien een week) eerst de persoonlijke vragenlijst. Korte vraagjes maar het is handig om even goed de tijd voor te nemen. Als deze ingevuld is krijg ie na een week een mail met formulieren etc.
Na het invullen van de formulieren en het verzenden duurde t wachten bij mij zo’n 6 maanden! Maar dat schijnt nu sneller te gaan. Good luck! Als je meer vragen heb over de sollicitatie/keuring hoor ik t wel. Ben er zef net doorheen.
pi_176295771
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2018 14:01 schreef Happydutch het volgende:

[..]

Die maand is prima. Eerst krijg je na je sollicitatie een mailtje dat je aanwezig was ( Check) dan solliciteer je en krijg je na een aantal dagen ( misschien een week) eerst de persoonlijke vragenlijst. Korte vraagjes maar het is handig om even goed de tijd voor te nemen. Als deze ingevuld is krijg ie na een week een mail met formulieren etc.
Na het invullen van de formulieren en het verzenden duurde t wachten bij mij zo’n 6 maanden! Maar dat schijnt nu sneller te gaan. Good luck! Als je meer vragen heb over de sollicitatie/keuring hoor ik t wel. Ben er zef net doorheen.
Gaat nu iets anders geloof ik. Ik kreeg gisteravond in de namiddag namelijk een emailtje dat alles in MijnDefensie klaar staat. Dus zowel de persoonlijke vragenlijst als de Big Five en de UCL-test.

Was het druk op de keuring? Hoe zit het met overnachten? Hoor dat ze dat niet meer doen tegenwoordig.
pi_176296595
Overnachten wordt niet meer aangeboden... :-( Scheelde enorm toen dat nog kon.
Kan me nog een gezellige avond herinneren met allemaal gelijkgestemden op een avond voor de keuring bij het SCKL / hollandse rading. Weet de naam van de kazerne niet meer.
Op Amsterdam is er geen plek voor slapen of parkeren...

Neem gewoon een avondje de tijd om al je papieren in te vullen en gooi ze daarna even onder het konijn. Altijd handig om later even terug te kunnen kijken wat je geantwoord hebt en voor het geval er iets kwijt raakt. Dat laatste is altijd een mogelijkheid en als je het dat zo voor de pak hebt scheelt dat enorm.
Ik heb alles chronologisch bewaard vanaf m'n sollicitatie tot nu en het is niet vaak gebeurd maar soms moet ik eens iets na kijken...

Beetje zoals het vaccinatie boekje. Heb ik ook aal een keer of tig mogen overleggen omdat de info niet bij een bepaalde persoon was en daarom mocht de hele compie aantreden voor het konijn... :-)
pi_176296728
Dat klinkt goed! Dat is dan echt nieuw! Weet niet eens wat de big five en UCL test zijn.

Overnachten kan niet meer voor zover ik weet. Maar kom zelf uit de buurt van Amsterdam. Het was niet echt druk. De psychologische test was met 10 andere. Duurde een halve dag bij mij. Medische en fysieke keuring een hele dag. Dat was met 15 mensen. ( waarvan 10 jonge toekomstige mariniers die alleen de Medische keuring moesten) Liep vlot door!

Bij ons zaten een aantal mensen die van verweg kwamen. Sommige waten met de auto en betaalde volgens mij tussen de 3 en 4 euro per uur. Je zou ook naar parkeergarage markenhove kunnen kijken. Anders pokke vroeg opstaan en hopen dat de ns goden je gezind zijn.
pi_176296755
Airbnb of goedkope hotelkamer pakken? Scheelt je stress.
  Moderator vrijdag 5 januari 2018 @ 10:36:16 #225
257132 crew  Awsom
pi_176297180
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 08:55 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Gaat nu iets anders geloof ik. Ik kreeg gisteravond in de namiddag namelijk een emailtje dat alles in MijnDefensie klaar staat. Dus zowel de persoonlijke vragenlijst als de Big Five en de UCL-test.

Was het druk op de keuring? Hoe zit het met overnachten? Hoor dat ze dat niet meer doen tegenwoordig.
Heb jij niet al eens eerder gesolliciteerd een paar jaar geleden?

[ Bericht 0% gewijzigd door Awsom op 05-01-2018 15:23:11 ]
pi_176297339
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 10:36 schreef Awsom het volgende:

[..]

Heb jij niet al eens eerder gesollociteerd een paar jaar geleden?
Ja, in 2008.
Dus dat zou het wellicht kunnen zijn.

Jammer van die overnachtingsmogelijkheden. Ik woon zelf in Maastricht dus dat is niet bepaald naast de deur. Dan wordt het een hotel nemen want de NS vertrouw ik niet.

Bedankt voor de tip om de documenten te bewaren. Ga er dit weekend eens goed voor zitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door HeavyWeaponsGuy op 05-01-2018 12:17:48 ]
  zondag 7 januari 2018 @ 12:22:00 #227
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_176342625
Heeft hier iemand al ervaring met dat IIR verhaal?
Zie toch wel aantal leuke vacatures open staan waar ik misschien op wil reageren...
  zondag 7 januari 2018 @ 13:12:03 #228
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_176343527
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 09:58 schreef nkerkhof het volgende:
Overnachten wordt niet meer aangeboden... :-( Scheelde enorm toen dat nog kon.
Kan me nog een gezellige avond herinneren met allemaal gelijkgestemden op een avond voor de keuring bij het SCKL / hollandse rading. Weet de naam van de kazerne niet meer.
Korporaal Van Oudheusdenkazerne.
pi_176352567
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 12:22 schreef Schild het volgende:
Heeft hier iemand al ervaring met dat IIR verhaal?
Zie toch wel aantal leuke vacatures open staan waar ik misschien op wil reageren...
Ik zou een IIR gaan doen, een jaar als netwerkmanager aan de slag.

Om mn huidige salaris te matchen zou ik betaald worden als luitenant. Dat allemaal geregeld op bataljonsniveau maar uiteindelijk heeft iemand hoger in de boom besloten dat dat niet doorgaat. En voor mij dus ook niet, geen zin om een paar 100 pm in te leveren.

3 directe collegas zijn wel actief aan het backfillen.

Ben je vorigjaar ook bij die voorlichting van matlogco geweest?
  zondag 7 januari 2018 @ 21:09:04 #230
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_176353807
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 20:23 schreef Bouke-p het volgende:
Ben je vorigjaar ook bij die voorlichting van matlogco geweest?
Ja, ben ik ook geweest. :Y

Nu alle IIR vacatures op één plaats op intranet staan staan er opeens wel interessante dingen bij. Heb 't idee dat die voorheen nooit tot op de enkele man terecht kwamen...

Maar wat is de ervaring van die 3 collega's? Is 't qua arbeidsvoorwaarden allemaal een beetje voor elkaar? Hoor weleens dat 't problemen geeft als je overdag een IIR functie hebt en s'avonds nog je Natres opkomst hebt. Schijnbaar is dat voor de betaling beetje lastig..
pi_176353953
Die hebben er geen problemen mee, ik kreeg te horen dat je reguliere taken door kunnen gaan.

Mocht je tijdelijk een hogere rang hebben dan worden je reguliere opkomsten ook betaald adhv die tijdelijke rang.

Ik weet alleen niet hoe t zit met meer dan 38uur per week werken. Dat zou niet moeten kunnen(niet betaald in ieder geval).

Maar goed, mocht je tijd hebben voor een IIR dan zou ik t zeker doen. Goed voor je netwerk, ervaring en toekomst bij de natres.

De bataljonsleiding bij ons zijn niet heel positief btw. IIR word gezien als niet loyaal zijn naar t bataljon ofzo.
pi_176354010
Wat overnachten betreft, ik woon in Zeeland en is dus amper te doen met ov.
Ik had een airbnb geregeld op 10 minuten loopafstand. Scheelt stress
pi_176359310
Hotels zijn ook beschikbaar vanaf ongeveer 45 tot 70 euro. Volgende hotels zijn op loopafstand:

Lloyd Hotel and Cultural Embassy
Stayoke Amsterdam Zeeburg.
pi_176426411
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 20:23 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Om mn huidige salaris te matchen zou ik betaald worden als luitenant. Dat allemaal geregeld op bataljonsniveau maar uiteindelijk heeft iemand hoger in de boom besloten dat dat niet doorgaat.
Bij een functie hoort toch en bijpassend salaris en dus rang. Die staat in de uitvraag toch?- ik ken ook sld1 die IIR als kap doet, of als tlnt.

Of was jouw normale salaris hoger dan de rang genoemd in de uitvraag?

Ik zou dat nl ook hebben, normale salaris is wel richting kap/maj
------
Nothing but the rain
pi_176426414
.

[ Bericht 100% gewijzigd door sobertje op 11-01-2018 07:50:41 (Dubbel) ]
------
Nothing but the rain
pi_176486927
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 07:48 schreef sobertje het volgende:

[..]

Bij een functie hoort toch en bijpassend salaris en dus rang. Die staat in de uitvraag toch?- ik ken ook sld1 die IIR als kap doet, of als tlnt.

Of was jouw normale salaris hoger dan de rang genoemd in de uitvraag?

Ik zou dat nl ook hebben, normale salaris is wel richting kap/maj
Ja mijn huidige salaris past meer bij elnt/kap zeg maar.

Dus dan is t leuk om gevraagd te worden voor een IIR, maar ik ga echt geen 100en euro's per maand inleveren voor een (onzekere)tijdelijke baan.

Dus zal Defensie OF meer moeten betalen OF accepteren dat een eenheid lang zonder verbindelaar zit.
pi_176542281
Zojuist de formulieren verzonden. Nu wachten op de oproep voor de keuring.
pi_176646104
Voor mij zit de 1e week van de AMO erop, super gave week gehad! Maandag verder met week 2, ik kan niet wachten.
pi_176652586
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 00:08 schreef Gnoeopsloffen het volgende:
Voor mij zit de 1e week van de AMO erop, super gave week gehad! Maandag verder met week 2, ik kan niet wachten.
Gaaf!! Hoe zwaar heb je het gehad? We krijgen volgende week toch wel een kort verslagje van je he !?.

[ Bericht 0% gewijzigd door Happydutch op 21-01-2018 15:30:10 ]
pi_176767657
Op facebook staan leuke fotos op de officiele pagina van het korps reserve, wellicht dat gnoeopsloffen op hiertussen staat
pi_176768672
Ik heb het niet echt zwaar gehad, maar ik ben fysiek ook gewoon prima in orde. De foto's op de fb zijn inderdaad van mijn groep:) alleen ben ik zelf niet zichtbaar. Ik zal binnenkort wel een verslagje posten.
pi_176789131
Gefeliciteerd gnoe! Hoop dat je n goede tijd gehad heb daar. Ik moet nog 3 maandjes wachten.
  zondag 28 januari 2018 @ 06:21:35 #243
473595 Steph2017
Here we go!
pi_176790079
Hi all, daar ben ik weer! Ik heb onlangs de voorlichting bijgewoond, nationale reserve. Super enthousiast geworden (meer dan ik al was eigenlijk). Nu stond ik op het punt om te solliciteren...tot ik opeens wat voorbij zag komen over defensity. Nu zit ik met een aantal vragen, voordat ik een keuze kan maken tussen defensity en puur reservist. Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen..

Ik heb natuurlijk vernomen dat je als werkstudent bij defensity 1 keer per week werkzaamheden verricht in 't kader van jouw opleiding. Momenteel doe ik een masteropleiding, wat dus zeer goed zou aansluiten bij defensity. Verder las ik dat je bij defensity ook een reservistencontract krijgt en de AMO etc. moet doen, eigenlijk hetzelfde als puur reservist zijn. Echter begin je bij defensity in de rang van korporaal (daar waar je anders begint als soldaat wanneer je direct solliciteert op reservist) en werk je dus 1 dag in de week ergens wat aansluit bij je studie.

De vragen die dan bij mij opkomen zijn als volgt:

1) Bij defensity krijg je dus ook een reservistencontract. Maar wat is dan het precieze verschil met puur reservist zijn (behalve natuurlijk het werk dat je als werkstudent 1 dag in de week doet)?

- Word je als werkstudent, net als bij puur reservist, ook ingezet voor ondersteunende en beveiligende taken, met een minimum van 240 uur per jaar?
- Word je als werkstudent ook geplaatst in een regio of bateljon, zoals bij puur reservist zijn, voor inzetten/trainingen/opleidingen?
- Krijg je als werkstudent dezelfde opleidingen (AMO, AMO+, functieopleiding, schietopleiding etc) of zijn deze totaal verschillend van reservisten?

Mochten hier toch grote verschillen in zitten (waar ik vooralsnog van uitga) en defensity eigenlijk de focus heeft op de werkzaamheden die 1 maal per week worden verricht en niet zo zeer op het opleiden/inzet gedeelte van de reservist;

2) Is het dan mogelijk om zowel te solliciteren/actief te zijn op/in de functie van reservist (nationale reserve) EN op/in de functie van werkstudent defensity (Ik had namelijk van een kennis vernomen dat de site van werkenbijdefensie.nl maar 1 sollicitatie tegelijkertijd per account toelaat).

3) Ten slotte vroeg ik mij nog af (puur uit interesse);

- Aangezien je als werkstudent een reservistencontract hebt, behoud je na het stoppen als werkstudent je rang als je daarna doorgaat als reservist? Of begin je dan als reservist helemaal opnieuw als soldaat 3e klas, inclusief AMO etc..

- Een kennis van mij heeft zijn grootrijbewijs waardoor hij bij zijn aanstelling direct in rang omhoog kon. Zijn er zo nog andere mogelijkheden om in rang te stijgen als werkstudent en/of reservist (bijvoorbeeld door een hoog opleidingsniveau of andere diploma's)?

- Een erg goede vriendin van mij is ook super enthousiast geworden (ik had haar meegenomen naar de voorlichting). Echter, heeft zij eenmaal een jeugdzonde (wel na haar 18e verjaardag) begaan waarvoor zij 36 uur taakstraf heeft gekregen (wanbetaling). Voor zowel reservisten als werkstudenten wordt een veiligheidsonderzoek gedaan. Zijn dit dezelfde eisen bij het verkrijgen van een VGB als bij beroepsmilitairen (uit het hoofd maximaal 40 uur taakstraf, 20 dagen gevangenisstraf of 1000 EUR boete) of gelden hier andere eisen?

Ik hoop dat jullie wat vraagjes kunnen beantwoorden, het zijn er wel een heleboel, maar misschien dat jullie ze toch weten te beantwoorden. Ik heb ze ook voorgelegd aan defensie zelf maar daar werd ik doorgestuurd naar persoon B, die me op zijn beurt weer doorstuurde naar persoon C welke (nog) niet heeft gereageerd.
pi_176812855
mbt vraag 3: ja die zijn er. Ik heb BHV-diplomas en kreeg tijdens de voorlichting te horen dat je dan gelijk op soldaat 1e klas of koperaal mag beginnen. Wat het veiligheidsonderzoek betreft, deze is gelijk aan de normale reservistenfunctie zover ik weet.
  Moderator maandag 29 januari 2018 @ 13:02:01 #245
257132 crew  Awsom
pi_176817090
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 07:53 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
mbt vraag 3: ja die zijn er. Ik heb BHV-diplomas en kreeg tijdens de voorlichting te horen dat je dan gelijk op soldaat 1e klas of koperaal mag beginnen.
Haha denk het niet Job
  maandag 29 januari 2018 @ 13:07:53 #246
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_176817180
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 07:53 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
mbt vraag 3: ja die zijn er. Ik heb BHV-diplomas en kreeg tijdens de voorlichting te horen dat je dan gelijk op soldaat 1e klas of koperaal mag beginnen.
Is dat een goudkleurige paling ofzo?
pi_176817249
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 07:53 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
mbt vraag 3: ja die zijn er. Ik heb BHV-diplomas en kreeg tijdens de voorlichting te horen dat je dan gelijk op soldaat 1e klas of koperaal mag beginnen. Wat het veiligheidsonderzoek betreft, deze is gelijk aan de normale reservistenfunctie zover ik weet.
jij gelooft in sprookjes?

Alleen een C rijbewijs of eerdere militaire ervaring kunnen je nog helpen om een andere rang te krijgen.
pi_176849216
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 07:53 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
mbt vraag 3: ja die zijn er. Ik heb BHV-diplomas en kreeg tijdens de voorlichting te horen dat je dan gelijk op soldaat 1e klas of koperaal mag beginnen. Wat het veiligheidsonderzoek betreft, deze is gelijk aan de normale reservistenfunctie zover ik weet.
Dat zou mooi zijn, maar is niet zo.
  Moderator dinsdag 30 januari 2018 @ 22:04:39 #249
257132 crew  Awsom
pi_176849854
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2018 06:21 schreef Steph2017 het volgende:
een minimum van 240 uur per jaar?
En waar men dit toch steeds vandaan haalt ...
pi_176852047
quote:
99s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 22:04 schreef Awsom het volgende:

[..]

En waar men dit toch steeds vandaan haalt ...
Dat is voor kaderleden. En ook maar een richtlijn. Ik kom flink in de buurt van die 240uur per jaar denk ik.
pi_176854103
quote:
99s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 22:04 schreef Awsom het volgende:

[..]

En waar men dit toch steeds vandaan haalt ...
Dat is de norm, 240 uur minimaal per jaar (voorlichtingsavond natres). Wellicht anders in de praktijk, maar daar komt het dus vandaan.
pi_176855327
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 05:06 schreef Steph2017 het volgende:

[..]

Dat is de norm, 240 uur minimaal per jaar (voorlichtingsavond natres). Wellicht anders in de praktijk, maar daar komt het dus vandaan.
De norm voor manschappen is 110 uur.
pi_176857692
240 uur is het eerste jaar denk ik,

3 weken Amo en Amo+ dan nog wat je in een jaar aanwezig bent. Altans dat begreep ik weer van de voorlichting. Dan kom je al snel op die 240 uur.
pi_176858437
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 13:11 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

jij gelooft in sprookjes?

Alleen een C rijbewijs of eerdere militaire ervaring kunnen je nog helpen om een andere rang te krijgen.
Ik herhaal letterlijk wat men op de voorlichting tegen mij zei. ;)
pi_176859656
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 08:37 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

De norm voor manschappen is 110 uur.
Dat is echt een groot verschil met de voorlichting, informatieboekjes, wikipedia etc waar gezegd wordt dat de norm 200-240 is.

Waar zitten jullie precies en in welke rang?

(op zich heb je met een minimum van 110u in de praktijk wel meer ruimte om zelf te bepalen hoevaak je komt, maar 't is wel weinig; niet eens 1 volle zaterdag per maand vs 1 zaterdag en 2 avonden i.d. maand)

[ Bericht 7% gewijzigd door Steph2017 op 31-01-2018 13:18:39 ]
pi_176859884
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 13:11 schreef Steph2017 het volgende:

[..]

Dat is wel echt een groot verschil met de voorlichting, informatieboekjes, wikipedia etc waar gezegd wordt dat de norm 200-240 is.

Waar zitten jullie precies en in welke rang?

(op zich heb je met een minimum van 110u in de praktijk wel meer ruimte om zelf te bepalen hoevaak je komt, maar 't is wel weinig; niet eens 1 volle zaterdag per maand vs 1 zaterdag en 2 avonden i.d. maand)
Er zijn vast dagen dat je niet naar een opkomst kan komen en dan zijn er nog vakantieperiodes waarin er geen enkele opkomst is.

Je kunt echt wel meer uren maken er zijn meer dan genoeg steunaanvragen. Het is gewoon onverstandig om blind op die 240 uur te gaan. Zeker als de natres je enige verdiensten zouden zijn. Er hoeft maar weer iemand te beslissen dat er bezuinigd moet worden en de natres staat weer compleet stil.

Ik ben kpl1 bij de acie van het 10e. Officieel chauffeur maar neem al een jaar een plava functie waar. Ik mag nog niet officieel over omdat iemand bij de staf vasthoud aan dat gedoe over 2 jaar op functie zitten...
pi_176859893
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 12:12 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Ik herhaal letterlijk wat men op de voorlichting tegen mij zei. ;)
Vanuit welk bataljon werd die voorlichting gegeven?
pi_176860005
Ik heb rekening gehouden met zo'n 240 uur per jaar. Ik hoor echt veel verschillende verhalen hoe vaak en hoeveel je moet opkomen.

Ik mag bijna beginnen aan mijn AMO-R. Ben in december goedgekeurd voor alles. ( heeft 11 maanden geduurd). Over 2 maanden begint voor mij de opleiding. Daarna bij 20 Natres bravo compagnie. Heb wel gehoord dat de keuring nu sneller gaat. Ongeveer 6 maanden en dan nog wachten tot je AMO begint.
pi_176860471
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 13:24 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Er zijn vast dagen dat je niet naar een opkomst kan komen en dan zijn er nog vakantieperiodes waarin er geen enkele opkomst is.

Je kunt echt wel meer uren maken er zijn meer dan genoeg steunaanvragen. Het is gewoon onverstandig om blind op die 240 uur te gaan. Zeker als de natres je enige verdiensten zouden zijn. Er hoeft maar weer iemand te beslissen dat er bezuinigd moet worden en de natres staat weer compleet stil.

Ik ben kpl1 bij de acie van het 10e. Officieel chauffeur maar neem al een jaar een plava functie waar. Ik mag nog niet officieel over omdat iemand bij de staf vasthoud aan dat gedoe over 2 jaar op functie zitten...
Ah zodoende! Ja ik staar me er ook niet blind op.

Ik probeer nu een keuze te maken tussen defensity en direct als reservist maar helaas nog geen reactie gekregen vanuit defensie op m'n vragen. Zit een beetje te dubben..
pi_176860625
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 13:11 schreef Steph2017 het volgende:

[..]

Dat is echt een groot verschil met de voorlichting, informatieboekjes, wikipedia etc waar gezegd wordt dat de norm 200-240 is.

Waar zitten jullie precies en in welke rang?

(op zich heb je met een minimum van 110u in de praktijk wel meer ruimte om zelf te bepalen hoevaak je komt, maar 't is wel weinig; niet eens 1 volle zaterdag per maand vs 1 zaterdag en 2 avonden i.d. maand)
Je bent met 110 uur per jaar echt wel meer bezig dan 1 zaterdag per maand gemiddeld hoor. Je hebt ook nog namelijk de meerdaagse oefeningen.
  woensdag 31 januari 2018 @ 18:17:37 #261
382913 mahmoud030
korsp mariniers!!
pi_176866227
ey
pi_176868570
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 14:00 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Je bent met 110 uur per jaar echt wel meer bezig dan 1 zaterdag per maand gemiddeld hoor. Je hebt ook nog namelijk de meerdaagse oefeningen.
Ah oke! Dus niet alles wordt meegerekend voor de 110u. Wist ik niet!

Iemand trouwens wat meer info / antwoorden mbt mijn vragenlijstje hierboven (defensity vs reservist)?
pi_176873879
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:51 schreef Steph2017 het volgende:

[..]

Ah oke! Dus niet alles wordt meegerekend voor de 110u. Wist ik niet!

Iemand trouwens wat meer info / antwoorden mbt mijn vragenlijstje hierboven (defensity vs reservist)?
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel meer dan als jij 1 za per maand zou doen je niet aan die 110 komt. De meerdaagse oefeningen zijn overigens verplicht begreep ik
pi_176874776
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 22:54 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Dat bedoel ik niet. Ik bedoel meer dan als jij 1 za per maand zou doen je niet aan die 110 komt. De meerdaagse oefeningen zijn overigens verplicht begreep ik
Lijkt me vrij sterk want het aanta beschikbare plaatsen varieert per mdo. Ten minste, bij ons wel.
pi_176874796
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:51 schreef Steph2017 het volgende:

[..]

Ah oke! Dus niet alles wordt meegerekend voor de 110u. Wist ik niet!

Iemand trouwens wat meer info / antwoorden mbt mijn vragenlijstje hierboven (defensity vs reservist)?
Met die 110uur bedoel ik de reguliere opkomsten(pid en pia).
pi_176876505
Ja ik snap hem! Ik bedoelde meer van 110u:12 maanden = 9u per maand = circa 1 volle zaterdag (gemiddeld qua uren). Snap nu dat 't er in de praktijk wel wat anders aan toe gaat met vrije maanden, meerdaagse oefeningen, beschikbaarheid, soorten opkomst etc.

Is voor mij geen probleem 110, 200 of 240u haha. Hopelijk denk ik er nog zo over als 't eenmaal zo ver is maar ik ben positief!
pi_176878268
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 23:32 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Lijkt me vrij sterk want het aanta beschikbare plaatsen varieert per mdo. Ten minste, bij ons wel.
Erg raar. Ook dat begreep ik dus op de voorlichting.
Minimaal 1 MDO per drie maanden zou verplicht zijn. Daarnaast nog 1 a 2 zaterdagen per maand en 1 a 2 avonden per maand. Ik hoor overal wat anders.

(Dit was overigens in 2008 precies hetzelfde en een van de redenen waarom ik gestopt bent in de AMO). Hopelijk is het nu beter geregeld.
pi_176898485
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 09:02 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Erg raar. Ook dat begreep ik dus op de voorlichting.
Minimaal 1 MDO per drie maanden zou verplicht zijn. Daarnaast nog 1 a 2 zaterdagen per maand en 1 a 2 avonden per maand. Ik hoor overal wat anders.

(Dit was overigens in 2008 precies hetzelfde en een van de redenen waarom ik gestopt bent in de AMO). Hopelijk is het nu beter geregeld.
Vraag je toekomstige eenheid eens om het jaarplan. Nee heb je, ja kun je krijgen.
  Moderator vrijdag 2 februari 2018 @ 13:03:40 #269
257132 crew  Awsom
pi_176902737
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 09:02 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Erg raar. Ook dat begreep ik dus op de voorlichting.
Minimaal 1 MDO per drie maanden zou verplicht zijn. Daarnaast nog 1 a 2 zaterdagen per maand en 1 a 2 avonden per maand. Ik hoor overal wat anders.

(Dit was overigens in 2008 precies hetzelfde en een van de redenen waarom ik gestopt bent in de AMO). Hopelijk is het nu beter geregeld.
Je bent gestopt in de natres AMO? :')
pi_176906365
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 13:03 schreef Awsom het volgende:

[..]

Je bent gestopt in de natres AMO? :')
Reguliere AMO, effe lezen ;)
pi_176931732
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 15:47 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Reguliere AMO, effe lezen ;)
":')" blijft staan
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_176944380


[ Bericht 100% gewijzigd door nkerkhof op 04-02-2018 12:01:13 ]
  Moderator zondag 4 februari 2018 @ 14:18:28 #273
257132 crew  Awsom
pi_176947331
Stel carrièretijgers hier
  Moderator zondag 4 februari 2018 @ 14:34:10 #274
257132 crew  Awsom
pi_176947653
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 15:47 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Reguliere AMO, effe lezen ;)
Waar moet ik dat lezen dan?
pi_176965358
quote:
99s.gif Op zondag 4 februari 2018 14:34 schreef Awsom het volgende:

[..]

Waar moet ik dat lezen dan?
T staat een paar pagina terug, had je inderdaad niet kunnen weten.
  maandag 5 februari 2018 @ 09:03:46 #276
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177043379
Het zal overal anders zijn maar voor het idee:
In de vakanties wordt er vaak niets gepland. Gele periode.
In principe kom je aan een zaterdag in de maand en een avond of 2 wel uit kwa uren maar dan komt het.

1x per kwartaal of half jaar ongeveer een 25uurs oefening. Dat betekend de week erop ook wapens schoonmaken. Dit komt bovenop de normale inzet.
1x per half jaar naar de schietbaan. Daar komt de volgende week ook weer een avondje onderhoudt bij.
Er is wel eens een inspectie die voorbereid moet worden of een dag onderhoud aan het grotere spul. Als zo'n voorbeeld er bij komt kun je zomaar elke week een opkomst hebben in een maand.

Dan heb je ook nog eens dat er wel eens een oefening bij komt waarna er meer onderhoudt nodig is zoals bij bemodderde tenten. Je kunt dan netjes gevraagd worden. :-)

Er zijn sportdagen, er is LSVW, dodenherdenking, prinsjesdag, filmavonden, herdenkingen, steunverleningen, inzetten en bij al die zaken zit er een voorbereiding aan vast maar ook onderhoud.
Dat betekend dus dat je flink wat uren bezig kunt zijn met de Natres. Je kunt er geen volledig inkomen mee verdienen maar het kan druk zijn. Zeker als je een gezin hebt.

Die gaan het niet leuk vinden om elke keer dat uniform weer te zien en van tevoren niet weten hoe laat je thuis komt. Dat moet je afspreken. Ook het feit dat je later gaat vertellen dat je je rot gehaast hebt en eenmaal aangekomen op de opkomstlocatie 3 uur hebt staan wachten onder leiding van de plava :-)

Wanneer je de stap maakt moet je dat eigenlijk ook weten. Er is een minimaal aantal uren dat je wel verwacht wordt maar eigenlijk wordt er ook verwacht dat je die week erna er ook bent voor de rotklusjes...
Als je denkt dat je net uitkomt met de uren die op de site staan dan ga je er achter komen dat dat m niet gaat worden.
Je zult met het thuisfront echt moeten afspreken dat er veel tijd in gaat zitten en het iets serieus is om te doen.
pi_177044542
Je bent niet verplicht tot opkomst he, al zijn er veel cie'en waarbij men van mening is dat je altijd moet opkomen.

Steunverleningen(voor ons nu bijvoorbeeld 2 weken wachtlopen in Klietz) zijn allemaal vrijwillig.

Onderhoudsavonden zijn bij ons ook niet voor het gehele peloton. Wapenonderhoud word vaak door 2 a 3 man gedaan.

Maar ik heb ook heel andere verhalen gehoord over het 30e(ik zit bij t 10e).
De norm bij ons is minstens 1x per jaar een steunverlening doen. En dan maakt t niet uit of je 1dag iets doet of 2weken op pad gaat.

Ikzelf ga bijvoorbeeld echt niet ergens meerdere dagen wachtlopen. Daar verknoei ik mn spaarzame vrije dagen niet aan.
pi_177050728
Ik zit bij het 30e en bij ons is het niet anders dan Bouke-p zegt. In ieder geval bij mij in de Cie, er zit daar ook nogal wat verschil in.

Als je een keer niet kan komen dan kan je niet. Familie eerst, dan je normale werk en dan de Natres.
Zelfde verhaal bij steunverleningen, je kan je opgeven als je de tijd hebt, en kan je niet dan kan je niet. Maar ze verwachten wel dat je minstens 1x ergens iets doet bij een steunverlening.

En bij ons doen we wel onderhoud met het peloton, maar dat combineren we dan wel met een lesje of wat functioneringsgesprekken oid.
pi_177125461
Wat voor steunverleningen zijn er eigenlijk? Ik hoor wachtlopen, oefenvijand, materieelonderhoud, ceremoniële etc.
Zijn er nog andere zaken?
  Moderator maandag 12 februari 2018 @ 12:58:52 #281
257132 crew  Awsom
pi_177127881
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 11:16 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Wat voor steunverleningen zijn er eigenlijk? Ik hoor wachtlopen, oefenvijand, materieelonderhoud, ceremoniële etc.
Zijn er nog andere zaken?
Heb je liggen slapen op de voorlichting?
pi_177128814
quote:
99s.gif Op maandag 12 februari 2018 12:58 schreef Awsom het volgende:

[..]

Heb je liggen slapen op de voorlichting?
Niet behandeld bij onze voorlichting. Ik zie sowieso een groot verschil in de voorlichtingen. Wij zaten in zaaltje ergens op de Vredepeel. Een presentatie en dat was het terwijl ik laatst foto's zag van een voorlichting van het 20e, wat veel ruimer aangekleed was.

Als het op de voorlichting behandeld was, had ik de vraag niet gesteld.
pi_177139621
Niet behandeld? De natres draait op steunverleningen...
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_177147324
Kan iemand mij vertellen of het met openbaar vervoer makkelijk te doen is naar de Frederikkazerne in Den Haag? Of kan je bijvoorbeeld opgehaald worden bij het station als er een oefenavond is?
pi_177158134
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 11:23 schreef RHO35 het volgende:
Kan iemand mij vertellen of het met openbaar vervoer makkelijk te doen is naar de Frederikkazerne in Den Haag? Of kan je bijvoorbeeld opgehaald worden bij het station als er een oefenavond is?
Echt? Grapje toch?
  dinsdag 13 februari 2018 @ 21:31:43 #286
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_177164426
Neerlands hoop in bange dagen. :')
  Moderator dinsdag 13 februari 2018 @ 22:12:40 #287
257132 crew  Awsom
pi_177166007
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 21:31 schreef detaris het volgende:
Neerlands hoop in bange dagen. :')
:D
  dinsdag 13 februari 2018 @ 22:26:23 #288
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177171840
Als iemand mij de grap kan vertellen, kan ik ook mee lachen.
pi_177171940
Er zijn toch een hoop studenten die ervoor kiezen om reservist te worden. Ik neem aan dat zij niet allemaal voorzien zijn van een auto toch?? Dus in neem aan dat zij met openbaar vervoer komen. Dat je dan niet opgehaald wordt kan ik nog begrijpen, maar er is toch iemand die wel serieus antwoord kan geven?
pi_177173589
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 09:32 schreef RHO35 het volgende:
Er zijn toch een hoop studenten die ervoor kiezen om reservist te worden. Ik neem aan dat zij niet allemaal voorzien zijn van een auto toch?? Dus in neem aan dat zij met openbaar vervoer komen. Dat je dan niet opgehaald wordt kan ik nog begrijpen, maar er is toch iemand die wel serieus antwoord kan geven?
Mjah...

https://9292.nl/

Dat had je toch zelf ook wel kunnen bedenken? Vroegah zat je met een papieren trein- en busboekje te klootviolen icm het 100.000 stratenboek...
pi_177173894
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 09:32 schreef RHO35 het volgende:
Er zijn toch een hoop studenten die ervoor kiezen om reservist te worden. Ik neem aan dat zij niet allemaal voorzien zijn van een auto toch?? Dus in neem aan dat zij met openbaar vervoer komen. Dat je dan niet opgehaald wordt kan ik nog begrijpen, maar er is toch iemand die wel serieus antwoord kan geven?
Je kunt niet even zelf de afstand/reistijd van cs tot kazerne uitzoeken?

Of bedenken dat je een fiets op t station kan zetten? Of binnen je peloton een carpoolbuddy zoeken?
pi_177173995
Nou vooruit, kostte me 2 minuten.

Bron: Google Maps.

Met de trein naar Den Haag centraal -> Bushalte centraal -> Bus22 13 minuten/8 haltes tot Waalsdorperweg -> 5 hele minuten lopen (400 meter) -> aankomst.
Dus in totaal 17 minuten vanaf Den Haag centraal met de bus.

Zorg dat je je eigen spullen op orde hebt. Bij ons vertelde ze op de voorlichting dat je niet van andere uit moet gaan om ergens op tijd aan te komen. Maar daar kunnen andere hier veel meer over vertellen.
pi_177174434
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 11:25 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Je kunt niet even zelf de afstand/reistijd van cs tot kazerne uitzoeken?

Of bedenken dat je een fiets op t station kan zetten? Of binnen je peloton een carpoolbuddy zoeken?
Lijkt me een beetje lastig om met je tassen op de fiets te gaan.
Of kun je die op de kazerne stallen?
pi_177175467
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 11:52 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Lijkt me een beetje lastig om met je tassen op de fiets te gaan.
Of kun je die op de kazerne stallen?
Zegt de term "verplaatsingsuitrusting" je iets? Het was altijd heel normaal om met je pluba in het OV te zitten...
pi_177175496
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 11:52 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Lijkt me een beetje lastig om met je tassen op de fiets te gaan.
Of kun je die op de kazerne stallen?
Want je hebt altijd alles nodig? Daarnaast kun je ook lopen met je 3e lijns bepakking. Dus ook fietsen.


Denkt niemand tegenwoordig in oplossingen ofzo? Zelfstandigheid?
pi_177177261
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 12:21 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Want je hebt altijd alles nodig? Daarnaast kun je ook lopen met je 3e lijns bepakking. Dus ook fietsen.

Denkt niemand tegenwoordig in oplossingen ofzo? Zelfstandigheid?
Ik weet niet in hoeverre jij je kunt verplaatsen in de situatie van anderen maar ik heb bijvoorbeeld geen idee wat de afspraken zijn mbt het meenemen van je spullen bij inzet. Als je alleen de velduitrusting hoeft mee te nemen dan lukt inderdaad wel. Maar als je iedere keer alles mee moet slepen dan zie ik je dat op de fiets dus niet doen.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 12:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zegt de term "verplaatsingsuitrusting" je iets? Het was altijd heel normaal om met je pluba in het OV te zitten...
Ik weet niet over welke periode jij spreekt, maar toen ik de AMO doorliep in 2008 mochten we onder geen beding de pluba de kazerne mee afnemen Wij hadden die grote weekendtas en daar moest je het mee doen. De rest bleef op de kazerne achter. Maar ik neem aan dat je bij de NATRES geen eigen kast hebt?

[ Bericht 16% gewijzigd door HeavyWeaponsGuy op 14-02-2018 13:44:18 ]
  woensdag 14 februari 2018 @ 15:25:50 #298
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_177179714
Ik ben geen KL'er, maar heeft de NATRIS geen paklijst met wat jullie mee moeten nemen bij oefeningen? Verder hebben jullie namelijk overal lijstjes en ministens drie boekwerken voor. :)
  Moderator woensdag 14 februari 2018 @ 15:48:28 #299
257132 crew  Awsom
pi_177180156
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 11:52 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Lijkt me een beetje lastig om met je tassen op de fiets te gaan.
Of kun je die op de kazerne stallen?
Sommige eenheden (kan verschillen per locatie :P ) hebben PGU kasten op de locatie van de kazerne. Dat is wel makkelijk want dan kun je gewoon in je burgerkloffie naar je werk en heb je altijd al je zooi bij de hand. Hoef je thuis ook geen extra schuur te bouwen.

quote:
14s.gif Op woensdag 14 februari 2018 15:25 schreef detaris het volgende:
Ik ben geen KL'er, maar heeft de NATRIS geen paklijst met wat jullie mee moeten nemen bij oefeningen? Verder hebben jullie namelijk overal lijstjes en ministens drie boekwerken voor. :)
Ja je (wij) krijgen meestal een wabev/w5h en daar staat in wat je mee moet maar 9/10 keer is het bgu 2 of 3.
  Moderator woensdag 14 februari 2018 @ 15:49:00 #300
257132 crew  Awsom
pi_177180163
en
  Moderator woensdag 14 februari 2018 @ 15:49:12 #301
257132 crew  Awsom
pi_177180165
vol
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')