Hi all, daar ben ik weer! Ik heb onlangs de voorlichting bijgewoond, nationale reserve. Super enthousiast geworden (meer dan ik al was eigenlijk). Nu stond ik op het punt om te solliciteren...tot ik opeens wat voorbij zag komen over defensity. Nu zit ik met een aantal vragen, voordat ik een keuze kan maken tussen defensity en puur reservist. Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen..
Ik heb natuurlijk vernomen dat je als werkstudent bij defensity 1 keer per week werkzaamheden verricht in 't kader van jouw opleiding. Momenteel doe ik een masteropleiding, wat dus zeer goed zou aansluiten bij defensity. Verder las ik dat je bij defensity ook een reservistencontract krijgt en de AMO etc. moet doen, eigenlijk hetzelfde als puur reservist zijn. Echter begin je bij defensity in de rang van korporaal (daar waar je anders begint als soldaat wanneer je direct solliciteert op reservist) en werk je dus 1 dag in de week ergens wat aansluit bij je studie.
De vragen die dan bij mij opkomen zijn als volgt:
1) Bij defensity krijg je dus ook een reservistencontract. Maar wat is dan het precieze verschil met puur reservist zijn (behalve natuurlijk het werk dat je als werkstudent 1 dag in de week doet)?
- Word je als werkstudent, net als bij puur reservist, ook ingezet voor ondersteunende en beveiligende taken, met een minimum van 240 uur per jaar?
- Word je als werkstudent ook geplaatst in een regio of bateljon, zoals bij puur reservist zijn, voor inzetten/trainingen/opleidingen?
- Krijg je als werkstudent dezelfde opleidingen (AMO, AMO+, functieopleiding, schietopleiding etc) of zijn deze totaal verschillend van reservisten?
Mochten hier toch grote verschillen in zitten (waar ik vooralsnog van uitga) en defensity eigenlijk de focus heeft op de werkzaamheden die 1 maal per week worden verricht en niet zo zeer op het opleiden/inzet gedeelte van de reservist;
2) Is het dan mogelijk om zowel te solliciteren/actief te zijn op/in de functie van reservist (nationale reserve) EN op/in de functie van werkstudent defensity (Ik had namelijk van een kennis vernomen dat de site van werkenbijdefensie.nl maar 1 sollicitatie tegelijkertijd per account toelaat).
3) Ten slotte vroeg ik mij nog af (puur uit interesse);
- Aangezien je als werkstudent een reservistencontract hebt, behoud je na het stoppen als werkstudent je rang als je daarna doorgaat als reservist? Of begin je dan als reservist helemaal opnieuw als soldaat 3e klas, inclusief AMO etc..
- Een kennis van mij heeft zijn grootrijbewijs waardoor hij bij zijn aanstelling direct in rang omhoog kon. Zijn er zo nog andere mogelijkheden om in rang te stijgen als werkstudent en/of reservist (bijvoorbeeld door een hoog opleidingsniveau of andere diploma's)?
- Een erg goede vriendin van mij is ook super enthousiast geworden (ik had haar meegenomen naar de voorlichting). Echter, heeft zij eenmaal een jeugdzonde (wel na haar 18e verjaardag) begaan waarvoor zij 36 uur taakstraf heeft gekregen (wanbetaling). Voor zowel reservisten als werkstudenten wordt een veiligheidsonderzoek gedaan. Zijn dit dezelfde eisen bij het verkrijgen van een VGB als bij beroepsmilitairen (uit het hoofd maximaal 40 uur taakstraf, 20 dagen gevangenisstraf of 1000 EUR boete) of gelden hier andere eisen?
Ik hoop dat jullie wat vraagjes kunnen beantwoorden, het zijn er wel een heleboel, maar misschien dat jullie ze toch weten te beantwoorden. Ik heb ze ook voorgelegd aan defensie zelf maar daar werd ik doorgestuurd naar persoon B, die me op zijn beurt weer doorstuurde naar persoon C welke (nog) niet heeft gereageerd.