Misschien is het bovenstaande artikel iets te overdreven. Het zou namelijk slechts in uitzonderlijke gevalllen mogelijk zijn;quote:Demissionair minister Schippers van Volksgezondheid (VVD) wil dat gegevens over afgenomen lichaamsmateriaal in de zorg beschikbaar komen voor politie en justitie. Ook in het verleden afgestaan materiaal valt hieronder. Patiënten wordt daarbij niet om toestemming gevraagd. De minister heeft hiervoor een wetsvoorstel ter consultatie gepubliceerd.
Vrijwel iedereen heeft lichaamsmateriaal afgestaan in de zorg. Een bloedtest, hielprik, uitstrijkje, urine-onderzoek of misschien is er bij een operatie weefsel weggehaald. Dit materiaal wordt niet altijd weggegooid als het voor de directe zorg niet meer nodig is. Het kan worden bewaard voor wetenschappelijk onderzoek of de ontwikkeling van nieuwe medicijnen. Vaak gebeurt dat in zogeheten biobanken. Uit een onderzoek van het Rathenau instituut uit 2009 blijkt dat de Nederlandse biobanken vijftig miljoen stukjes lichaamsmateriaal beheren afkomstig van veertien miljoen personen.
Zorg wordt verlengstuk politie
Demissionair minister Schippers wil deze gegevens beschikbaar maken voor politie en justitie om verdachten van misdrijven te identificeren. Deze wens had de minister al langer, maar een wetsvoorstel uit 2011 haalde ze indertijd snel weer van tafel, naar eigen zeggen omdat ze als demissionair minister geen wetsvoorstel met grote gevolgen voor de grondrechten van de burgers kon doorvoeren. Op dit moment start dezelfde minister met dezelfde demissionaire status de internetconsultatie voor dit wetsvoorstel. Het nieuwe voorstel is enigszins aangepast, maar de concrete bevoegdheden voor politie en justitie blijven voor een groot deel gelijk aan het wetsvoorstel van 2011 (pdf).
Medici fel tegen
De biobanken en medische wetenschappers zien in het voorstel grote risico's voor het wetenschappelijk onderzoek en zijn fel tegen. Meer mensen zullen hun toestemming weigeren of intrekken om lichaamsmateriaal voor wetenschappelijk onderzoek te laten gebruiken. De sector rapporteerde (archiefpagina) in 2012 dat er na een eerdere aankondiging van deze bevoegdheid al mensen waren die hun deelname wilden heroverwegen. Biobank Lifelines stelt "dat dit zou leiden tot het onmogelijk maken van medisch wetenschappelijk onderzoek" (archiefpagina). Biobanken Nederland schrijft: "Het gemeenschappelijke standpunt van alle UMC’s, de Nederlandse biobanken en de KNMG is dat justitie geen toegang heeft tot weefsel opgeslagen voor wetenschappelijk onderzoek of zorg, nu niet en in de toekomst niet".
Onrechtmatig
De bevoegdheid die Schippers in het leven wil roepen schaadt de persoonlijke levenssfeer van mensen. Dat mag alleen als er onder andere een aantoonbare noodzaak is, maar de minister geeft geen enkele noodzaak, laat staan dat ze die onderbouwt. Daarmee is invoeren van deze bevoegdheid onrechtmatig.
Al het lichaamsmateriaal dat nu al bij biobanken wordt bewaard, zou beschikbaar komen voor politie en justitie. Maar dit is nooit afgegeven in de wetenschap dat politie en justitie er op een toekomstig moment gebruik van mogen maken voor opsporingsdoeleinden. Dat is voor mensen ook niet te voorzien geweest, wat een vereiste is volgens artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens bij het verwerken van persoonsgegevens. Daarom is toegang tot de bestaande databanken en de bestaande persoonsgegevens onrechtmatig.
De bevoegdheid is in strijd met het medisch beroepsgeheim dat alleen in zeer uitzonderlijke gevallen doorbroken mag worden. De artsenfederatie KNMG schrijft hierover (pdf): "Tot nu toe zijn in de rechtspraak ‘zeer uitzonderlijke omstandigheden’ vooral aangenomen in zaken waarin de hulpverlener zelf verdachte was."
Glijdende schaal naar nationale DNA-databank
Vrijwel elke bevoegdheid die de politie krijgt wordt binnen enkele jaren uitgebreid. Als de principiële horde is genomen, is ruimer gebruik van bevoegdheden niet meer zo'n discussie in de politiek. Dat is gebeurd bij de bestaande DNA-databank voor politie en justitie, maar ook de bevoegdheden voor bijvoorbeeld preventief fouilleren, cameratoezicht en het gebruik van kentekenscanners voor de opsporing zijn onlangs verruimd. Het ligt voor de hand dat als deze nieuwe bevoegdheid wordt toegestaan, de regering binnen afzienbare tijd met een voorstel zal komen om deze uit te breiden. Toenmalig Kamerlid Jeroen Recourt (PvdA) noemde dit wetsvoorstel op radio 1 "een achterdeurtje om de DNA-databank groter te maken" (vanaf 6 minuut 50). Ook artsenfederatie KNMG ziet in het introduceren van deze bevoegdheid "een poging om een landelijke DNA-databank te creëren" (archiefpagina).
https://www.privacybarome(...)tabank_voor_justitie
Dit is slechts een klein onderdeel van het wetsvoorstel, de wet is volgens mij voornamelijk bedoeld om regels over het gebruik van lichaamsmateriaal voor medische doeleinden beter vast te leggen.quote:Voorts moet, in zeer uitzonderlijke omstandigheden, het gebruik van lichaamsmateriaal voor strafvorderlijke doeleinden mogelijk zijn zonder toestemming van de beslissingsbevoegde. Hier zijn twee fundamentele maatschappelijke belangen in het geding: enerzijds de toegang tot zorg en anderzijds de opsporing en vervolging van strafbare feiten. Met ‘toegang tot zorg’ wordt bedoeld dat burgers erop moeten kunnen vertrouwen dat zorgverleners uitsluitend in het belang van hun patiënten handelen. Indien zij dat vertrouwen niet of niet meer hebben, zal de bereidheid bij burgers om medische zorg te zoeken, afnemen. En dat zou een zeer onwenselijke situatie zijn. In bijzondere omstandigheden kan het echter belangrijk zijn dat lichaamsmateriaal wordt gebruikt voor de opsporing en vervolging van zeer ernstige misdrijven. In gevallen waarin de donor van het lichaamsmateriaal zelf wordt verdacht van het plegen van dergelijke misdrijven, kan worden gerechtvaardigd dat het toestemmingsvereiste in deze gevallen niet zou moeten gelden. Immers, het is dan niet in het belang van de donor die tevens verdachte is om toestemming te geven voor het gebruik van het lichaamsmateriaal. Daarom zou, in het belang van de maatschappij in het algemeen en van de slachtoffers en eventuele nabestaanden in het bijzonder, de opsporing en vervolging van verdachte(n) van zeer ernstige misdrijven niet mogen stuklopen op de weigering om toestemming te geven.
Lees verder bij paragraaf 5.2.3:
https://www.internetconsu(...)eriaal/document/2843
Hoezo, wil je graag terroristen en pedofielen vrij rond laten lopen ofzo?quote:
quote:Op maandag 1 mei 2017 14:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoezo, wil je graag terroristen en pedofielen vrij rond laten lopen ofzo?
Als dat de consequentie is van het behoud van een bepaalde mate van vrijheid en lichamelijke integriteit dan wil ik dat inderdaad.quote:Op maandag 1 mei 2017 14:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoezo, wil je graag terroristen en pedofielen vrij rond laten lopen ofzo?
Haha ja.quote:
Klopt, alleen als de verdachte voortvluchtig, vermist of overleden is.quote:Op maandag 1 mei 2017 14:21 schreef The_Temp het volgende:
In de huidige situatie kan een verdachte al worden gedwongen tot het afstaan van DNA materiaal. Als ik het goed begrijp breidt dit voorstel dat iets uit, door ook derden te dwingen opgeslagen materiaal te overhandigen. Vraag me af hoe vaak hier gebruik van gemaakt wordt, lijkt me alleen bij:
- verdachten
- van een zeer ernstig misdrijf
- waarbij DNA noodzakelijk is voor het oplossen van de zaak
- die niet zelf gedwongen kan worden, oftewel voortvluchtig is
Zal misschien in een handjevol gevallen per jaar voorkomen? En in die gevallen valt er denk ik nog mee te leven ook, als je het leed van slachtoffers meeneemt in je overweging.
Als daar dan ook nog zware waarborgen aan gehangen worden (toetsing door een rechter bijvoorbeeld) vind ik het niet zo'n probleem.
Tja gemakkelijk of niet, dit is de glijdende schaal.quote:Op maandag 1 mei 2017 14:46 schreef The_Temp het volgende:
Glijdende schaal is een risico, maar ook wel lekker makkelijk argument in een complexe discussie natuurlijk.
quote:Volgens minister Opstelten van Veiligheid & Justitie zijn er diverse maatregelen noodzakelijk om de verspreiding van kinderporno tegen te gaan. Vorige week bepleitte de minister in een Kamerbrief de mogelijkheden voor de recherche om zonder arrestatiebevel in computers in te breken want ‘anders kinderporno’.Een potentiële BTW-verhoging naar 23% is volgens de minister een essentiële stap in de strijd tegen kinderporno. Hij licht toe: “Kinderporno wordt vaak op goedkope CD’s gebrand en verspreid. We willen de verspreiding van kinderporno niet te laagdrempelig maken; vandaar dat deze extra belasting hard nodig is. Want kinderporno is slecht, dus ik ben er zeker van dat het Nederlandse volk het hiermee eens is.”Ook een vermindering van de hypotheekrenteaftrek past in de serie maatregelen die kinderporno moeten tegengaan. “Kinderen worden vaak opgesloten in kelders. Door de hypotheekrenteaftrek is het jarenlang te eenvoudig geweest om een huis met kelder te financieren. Dat proberen we nu door een geleidelijke afbouw van de aftrek tegen te gaan. Datzelfde geldt eigenlijk voor terrorisme: Vaak worden bommen in kelders gemaakt. Op deze manier pakken we het probleem bij de wortel aan.”Critici spreken van kindermisbruikmisbruik en terrorismeterreur door justitie, maar daar kan de minister zich niet in vinden. “Kinderporno, dat moeten we tegengaan. Als wij als regering moeten overgaan tot aanschaf van de JSF om kinderporno uit te bannen, dan betekent dat dat we onze verantwoordelijkheid nemen.”
Ja leuk, en zo kan je dus elke discussie afkappen door alleen 'glijdende schaal' te roepen.quote:Op maandag 1 mei 2017 14:48 schreef hottentot het volgende:
[..]
Tja gemakkelijk of niet, dit is de glijdende schaal.
Hoe doet dit jou denken aan 1984? Is dit een vergroting van de surveillance mogelijkheden van de overheid, of de start van een gedachtenpolitie?quote:Op maandag 1 mei 2017 14:52 schreef MichaelScott het volgende:
1984
Bovendien zit ik er niet op te wachten dat een crimineel straks mijn DNA achterlaat op een plaats delict. De overheid staat nou niet bepaald bekend om een goede beveiliging.
Zie bijvoorbeeld het aanvragen en verkopen van paspoorten door stagiairs
Daarvoor hoeft de overheid geen data te lekken. Als je een kettingzaag in je handen hebt gehad waar vervolgens iemand anders zijn gezin mee heeft afgeslacht loop je het risico als verdachte te worden aangemerkt omdat je DNA op die kettingzaag zat. De bewijskracht van DNA wordt behoorlijk overschat en een valse hit is snel gevonden. Daarom alleen al is het enorm gevaarlijk om van iedereen het DNA maar even vast te leggen.quote:Op maandag 1 mei 2017 14:52 schreef MichaelScott het volgende:
Bovendien zit ik er niet op te wachten dat een crimineel straks mijn DNA achterlaat op een plaats delict. De overheid staat nou niet bepaald bekend om een goede beveiliging.
Wie stelt dat voor dan?quote:Op maandag 1 mei 2017 15:58 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Daarom alleen al is het enorm gevaarlijk om van iedereen het DNA maar even vast te leggen.
Hier heb je weer het oude gebruikte argument. Eerst voor de allerergste dingen onder strenge voorwaarden.quote:Op maandag 1 mei 2017 14:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoezo, wil je graag terroristen en pedofielen vrij rond laten lopen ofzo?
In eerste instantie zal het tot die beperkt blijven ja, echter hoe zag de geschiedenis uit?quote:Op maandag 1 mei 2017 14:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoezo, wil je graag terroristen en pedofielen vrij rond laten lopen ofzo?
DNA is zo goed als dat je het interpreteert. Ieder mens laat sporen achter. We laten overal ons DNA achter.quote:Op maandag 1 mei 2017 15:58 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Daarvoor hoeft de overheid geen data te lekken. Als je een kettingzaag in je handen hebt gehad waar vervolgens iemand anders zijn gezin mee heeft afgeslacht loop je het risico als verdachte te worden aangemerkt omdat je DNA op die kettingzaag zat. De bewijskracht van DNA wordt behoorlijk overschat en een valse hit is snel gevonden. Daarom alleen al is het enorm gevaarlijk om van iedereen het DNA maar even vast te leggen.
En bovenden: Wat krijg je er voor terug? Hoeveel ernstige misdrijven zullen hier extra mee opgelost worden? Het is in ieder geval wel een geweldige opstap naar een surveillancestaat waarin iedere burger voortdurend door de machthebbers in de gaten wordt gehouden. En wellicht vertrouw je de huidige machthebbers wel met al die persoonlijke data, maar weet jij wie er over 15 jaar aan de macht is? En vertrouw je die dan ook nog?
Bij deze een doe eens normaal!quote:Op maandag 1 mei 2017 16:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik zou beginnen met alle DNA en privacy gevoelige gegevens van politici op te slaan. Die mensen hebben toch zeker niets te verbergen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Sorry, kon het niet laten, nu serieus. Minister Schippers zou zich bij haar leest moeten houden. Ze doet zorg, en niet justitie. Haar prioriteit is oa om de zorg betaalbaar en toegankelijk te houden en dat doet ze niet hiermee. Hiermee degradeert ze de zorg tot een verlengstuk van politie en justitie, en dan gaan de zorgkosten alleen maar omhoog en niet zo'n beetje ook. Dit lijkt me een extreem en vergaand middel dat het doel niet heiligt. Bovendien mag mevrouw de demissionaire minister lekker wachten tot we weer een echt kabinet hebben, voordat dit glijdende schaaldier dit soort controversiele dingen er slinks doorheen probeert te glibberen.
Goed punt, ik heb het slordig geformuleerd. Het is gevaarlijk om grootschalige databanken met op de persoon herleidbare DNA-gegevens beschikbaar te stellen voor opsporingsdoeleinden.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |