Het atheïsme impliceert op zichzelf alleen helemaal niet dat het leven geen doel heeft natuurlijk. Daarvoor heb je een (deel van een) aanverwante (daar ongetwijfeld uitgevloeide) stroming moeten omarmen. En de perceptie dat het is komt naast dat het heel abstract is ook niet zomaar uit de lucht vallen. Je moet als het ware allerlei loshangende en vage zaken (concepten) aangrijpen om een bepaalde mate van rust te verkrijgen terwijl de gelovige zich kan overgeven aan een vrij concreet en in veel opzichten afgebakende levensovertuiging.quote:Op woensdag 5 april 2017 17:19 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Dat ligt dan misschien aan het soort ongelovige. Ik ben geen agnost, maar een atheïst. Ik twijfel ook niet, er ligt wat mij betreft een duidelijk 'dogma' voor mijn voeten, namelijk dat er geen god is en dat het leven op zich helemaal geen doel heeft, dat het is.
Het concept God is ook nogal ingewikkeld om te doorgronden, zeker als je bijvoorbeeld gaat nadenken over predestinatie e.d.quote:Op woensdag 5 april 2017 21:45 schreef LelijKnap het volgende:
Het atheïsme impliceert op zichzelf alleen helemaal niet dat het leven geen doel heeft natuurlijk. Daarvoor heb je een (deel van een) aanverwante (daar ongetwijfeld uitgevloeide) stroming moeten omarmen. En de perceptie dat het is komt naast dat het heel abstract is ook niet zomaar uit de lucht vallen. Je moet als het ware allerlei loshangende en vage zaken (concepten) aangrijpen om een bepaalde mate van rust te verkrijgen terwijl de gelovige zich kan overgeven aan een vrij concreet en in veel opzichten afgebakende levensovertuiging.
Nou ja, ik vind het op zich niet zo merkwaardig dat je online weinig geduld op kunt brengen voor het uitkijken van een lezing. Dat heb ik ook. Een lezing bijwonen is toch iets anders - en dat is precies de reden dat ik sceptisch ben ten aanzien van online onderwijs.quote:Op woensdag 5 april 2017 21:40 schreef LelijKnap het volgende:
Nou ja, ik maakte een beetje een karikatuur van mijzelf en de zap/klik/swipe-generatie (i.c.m. het stramien van de efficiëntie-economie). Ik zelf helemaal niets op met de opgelegde noodzaak van efficiëntie, maar ik ben wel zo ongeduldig als de pest. Dat is zowel een generatie als een persoonlijk dingetje.
Ik probeer ze in ieder geval wel te geven.quote:Wel benieuwd of je ooit een lezing hebt meegemaakt waardoor je je anders voelde én dat je wat geleerd had. Die bestaan toch ook zeker wel?
Je analyse van angst is wat mager. Er is geen zelfreflectie nodig voor het ervaren van angst. Sterker nog, je zou het een van onze meest dierlijke en instinctieve emoties kunnen noemen.quote:Op woensdag 5 april 2017 23:47 schreef EP3 het volgende:
De angst voor de dood komt voort uit zelfobsessie. De grootste - uiteindelijk enige - obsessie die bestaat. Alle verslavingen zijn er n afgeleide van. Ik besta, dus ik ga dood. Hoe nu verder? - Het menselijk brein is in staat tot zelfreflectie. Psychologische angst is het product. Kortom; mensen zijn uitermate geschikte kandidaten voor De Waanzin. En die is vele malen erger dan De Dood.
Wonderlijk dat meneer H. zich in zulks een doelsverstaan begeeft! Dat ben ik niet gewoon van hem.quote:Op donderdag 6 april 2017 17:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je analyse van angst is wat mager. Er is geen zelfreflectie nodig voor het ervaren van angst. Sterker nog, je zou het een van onze meest dierlijke en instinctieve emoties kunnen noemen.
Heidegger maakte daarom een onderscheid tussen 'angst' en 'vrees'. Vrees is volgens hem altijd een vrees-voor-iets, maar het waarvoor van angst is volstrekt onbepaald. De psychologische angst die jij noemt - wat mij tautologisch lijkt, overigens - past bij zijn definitie van angst.
Over waanzin heeft Heidegger ook aardig geschreven. In een essay over de dichter Georg Trakl definieert hij waanzin als een bevrijding van het zoeken naar zin ('waan' komt van 'wana', Hoogduits voor 'zonder', en 'zin' komt van sinnan, oftewel 'streven', 'reizen' of 'een richting opgaan'). Zo beschouwd is waanzin zo erg nog niet.
Deze redenering heeft Heidegger er bovendien toe gebracht om te stellen: ''Der Gestorbene ist der Wahnsinnige.' Zo beschouwd is ook de dood zo erg nog niet.
Ik ken een aantal mensen die ook op de raarste momenten diepe angsten ervaren, ikzelf heb er gelukkig geen ervaring mee. Lijkt mij verschrikkelijk.quote:Op donderdag 6 april 2017 21:55 schreef Ringo het volgende:
Op mijn twintigste werd ik overvallen door een angst die erger was dan ik me daarvoor angst had kunnen voorstellen. Het was een angst zonder context, zonder reden, zonder doel. Een angst als een punt in het midden van mijn wereld, waarin ik moederziel alleen verdween. Ik wist niet waar ik het zoeken moest, dacht dat ik mezelf voorgoed was kwijtgeraakt. Na een maand of drie kon ik weer een horizon van licht zien, wist ik dat het dag werd. Maar het heeft jaren geduurd voordat ik verlost was van het onbehaaglijke gevoel dat ik ieder moment opnieuw door die angst, dat onmetelijke monster, kon worden overvallen.
...zijn wel bijzonder interessant, maar bieden weinig - bij gebrek aan een betere uitdrukking - praktisch inzicht. Men ziet vaker dat de filosofie voorbijgestreefd wordt door de wetenschappen (in dit geval de klinische psychologie en de neurologie en weet ik veel wat allemaal wel niet), wat de vraag weer doet rijzen: wat vermag de filosofie nu nog te beweren hebben? Zullen we het daar weer eens over hebben, Clauwtje?quote:Heidegger maakte daarom een onderscheid tussen 'angst' en 'vrees'. Vrees is volgens hem altijd een vrees-voor-iets, maar het waarvoor van angst is volstrekt onbepaald. De psychologische angst die jij noemt - wat mij tautologisch lijkt, overigens - past bij zijn definitie van angst.
Ik denk dat de filosofie zich vooral bezig moeten houden met zij die menen wat te beweren te hebben. Wat ik daarmee bedoel is dat je 'de filosofie' tegenwoordig misschien eerder als middel (tot verheldering/duiding/controle) dan als een wetenschapsgebied moet zien. Als je het daar niet mee eens bent, dan zou ik zeggen dat de filosofie nog veel, zo niet het meest, te zeggen heeft over politiek en ethiek.quote:Op zaterdag 8 april 2017 04:36 schreef JAM het volgende:
Dit soort inzichten, trouwens...
[..]
...zijn wel bijzonder interessant, maar bieden weinig - bij gebrek aan een betere uitdrukking - praktisch inzicht. Men ziet vaker dat de filosofie voorbijgestreefd wordt door de wetenschappen (in dit geval de klinische psychologie en de neurologie en weet ik veel wat allemaal wel niet), wat de vraag weer doet rijzen: wat vermag de filosofie nu nog te beweren hebben? Zullen we het daar weer eens over hebben, Clauwtje?
Wat betreft de gecompliceerde mens zoals je degene waaraan je refereerde eerder noemde, zal dat inderdaad opgaan. Maar al die tussen hen en de niet-gecompliceerde mens schommelen zullen het -denk ik- wel makkelijker hebben om zich na of ondanks twijfel over te geven. Dat is geen zwart-wit kwestie en fluctuaties in de mate van overgave zullen ook bestaan, maar áls ze zich kunnen overgeven, dan lijkt het mij makkelijker als er dus een afgebakend denkbeeld bestaat. Had die nuance wat beter moeten omschrijven. Excuse-moiquote:Op donderdag 6 april 2017 16:41 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Het concept God is ook nogal ingewikkeld om te doorgronden, zeker als je bijvoorbeeld gaat nadenken over predestinatie e.d.
En ook dat 'overgeven aan' is nogal een puntje, Want in je laatste zin lijk je te suggereren dat een gelovige zich makkelijk kan overgeven aan de overtuiging en dat dit met rust gepaard gaat. Maar ik heb dus in mijn omgeving daar nogal wat worstelingen mee gezien. Het is niet zo, of hoeft absoluut niet zo te zijn, dat je vanaf het moment dat je besluit/erachter bent dat je gelovig bent, dat die overtuiging direct staat als een huis en er niets meer te twijfelen over blijft. Dat is nu juist de nuancering die ik probeerde te maken. Sommige mensen zijn van nature twijfelaars, mensen die zichzelf vragen stellen en niet snel denken 'het zal wel zo zijn'. En die mensen treffen je dus in al die verschillende groepen aan.
Je kunt altijd blijven twijfelen aan van alles en een geloof in iets roept automatisch nieuwe vragen op. Zo twijfelde mijn oma tot 92-jarige leeftijd of zij het wel verdiende in de hemel te komen. Dan heb je geen rust hoor, dat knaagt aan je, als je ervan overtuigd bent dat het alternatief de eeuwige hel is.
Kijk, daar heb ik als ongelovige dan allemaal weer geen last van gelukkig.
De praktische inzichten zijn waardeloos zonder de filosofische. Als je in mijn tak van sport bijvoorbeeld ontdekt dat methode x goed werkt voor resultaat y, dan rijst altijd de vraag: is y wel nastrevenswaardig? Zouden we niet z na moeten streven? Dat zijn steevast zingevingsvragen in de trant van 'Wat maakt het leven de moeite waard?'quote:Op zaterdag 8 april 2017 04:36 schreef JAM het volgende:
Dit soort inzichten, trouwens...
[..]
...zijn wel bijzonder interessant, maar bieden weinig - bij gebrek aan een betere uitdrukking - praktisch inzicht. Men ziet vaker dat de filosofie voorbijgestreefd wordt door de wetenschappen (in dit geval de klinische psychologie en de neurologie en weet ik veel wat allemaal wel niet), wat de vraag weer doet rijzen: wat vermag de filosofie nu nog te beweren hebben? Zullen we het daar weer eens over hebben, Clauwtje?
Voor Heidegger is het belangrijk omdat alleen de mens een verhouding tot zichzelf heeft. Hij noemt dat 'existentie'. De mens bestaat én denkt na over dat bestaan. Hij is in de wereld geworpen en gaat op in die wereld, maar staat ook open voor zijn mogelijkheden. Hij is geschiedenis, heden en toekomst - vrij en onvrij.quote:Op zaterdag 8 april 2017 14:49 schreef LelijKnap het volgende:
Wanneer een bioloog een dier onderzoekt en ziet dat het dier met een bepaalde gezichtsuitdrukking voor een ander dier wegrent zal hij als een niet-filosofisch bioloog de neiging hebben om te zeggen dat het dier 'angst' had (angstig was) terwijl het beest dus eigenlijk vrees ervoer. Waarom is dat verschil belangrijk? Je kan door de kennisname van dat duidingsverschil bijvoorbeeld de vraag stellen; kan het (of een) dier überhaupt angst ervaren? Daarover kunnen de bioloog en neuroloog weer bakkeleien of zelfs onderzoek verrichten.
In ieder geval de angst voor spinnen.quote:Op maandag 10 april 2017 20:13 schreef Claudia_x het volgende:
Voor m'n werk ben ik momenteel veel bezig met emoties als een sociaal construct - ook heel interessant. Zelfs angst is vaker wel dan niet een aangeleerde emotie.
Maar dat kan misschien ook komen door het genetische geheugen: http://reset.me/story/science-proving-memories-passed-ancestors/quote:
Hmm. Ik zie niet in hoe dit mechanisme zou kunnen werken. In de Soviet-tijd was het gewenst dat erfelijkheid samenhing met de ervaring tijdens het leven van de ouder in het kader van de maakbare samenleving en de maakbare mens. Maar dat was socialisme, dat echte wetenschap altijd gehaat heeft.quote:Op maandag 10 april 2017 20:40 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Maar dat kan misschien ook komen door het genetische geheugen: http://reset.me/story/science-proving-memories-passed-ancestors/
Nou ja, zo kan je het benaderen, maar zonder dat kader, valt het ook zo te benaderen: http://www.nature.com/art(...)79Am0xNBgmHVATzMsEw=quote:Op maandag 10 april 2017 20:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hmm. Ik zie niet in hoe dit mechanisme zou kunnen werken. In de Soviet-tijd was het gewenst dat erfelijkheid samenhing met de ervaring tijdens het leven van de ouder in het kader van de maakbare samenleving en de maakbare mens. Maar dat was socialisme, dat echte wetenschap altijd gehaat heeft.
quote:Op maandag 10 april 2017 21:27 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Nou ja, zo kan je het benaderen, maar zonder dat kader, valt het ook zo te benaderen: http://www.nature.com/art(...)79Am0xNBgmHVATzMsEw=
Maak er maar soep van
Dat ratten wellicht konden "ruiken" met hun spermacellen wist ik dan weer nietquote:How olfactory stimulation in the F0 generation comes to be linked to sperm is an intriguing question for which we can only offer specu-lation. Evidence exists for blood-borne odorants activating odorant receptors in the nose45. Thus, it is also conceivable that the odorants used in the F0 fear conditioning protocol enter the circulatory stream and activate odorant receptors that are expressed on sperm46.
De sociale wetenschappen bestaan vooral uit beheersingsvraagstukken. Wat dat betreft zijn wetenschappers vazallen van Lucifer.quote:Op maandag 10 april 2017 19:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De praktische inzichten zijn waardeloos zonder de filosofische. Als je in mijn tak van sport bijvoorbeeld ontdekt dat methode x goed werkt voor resultaat y, dan rijst altijd de vraag: is y wel nastrevenswaardig? Zouden we niet z na moeten streven? Dat zijn steevast zingevingsvragen in de trant van 'Wat maakt het leven de moeite waard?'
En nog veel praktischer, als je het principe verantwoordelijk voor eigen handelen laat varen, krijg je een maatschappij die totaal onbestuurbaar en onleefbaar is. Dus hooguit een filosofische discussie, maar verder volstrekt nutteloos.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:44 schreef Franny_G het volgende:
Op basis van zo'n manier van denken, zou je ook het volgende kunnen beweren:
Aangezien de meeste mensen kinderen krijgen, is het krijgen van kinderen waarschijnlijk geen echte vrije keuze (maar biologisch en maatschappelijk bepaald). Maar kun je dan ook zeggen dat iemand om die reden per definitie niet verantwoordelijk is voor de (zorg over zijn) kinderen? Als de ouders niet verantwoordelijk zijn wie dan wel? Het gaat niet alleen om een rechtvaardigheidsgevoel, het gaat ook om de vraag wie de consequenties van bepaalde daden draagt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het gaat slecht, verder gaat het goed.
quote:Op maandag 10 april 2017 20:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Voor Heidegger is het belangrijk omdat alleen de mens een verhouding tot zichzelf heeft. Hij noemt dat 'existentie'. De mens bestaat én denkt na over dat bestaan. Hij is in de wereld geworpen en gaat op in die wereld, maar staat ook open voor zijn mogelijkheden. Hij is geschiedenis, heden en toekomst - vrij en onvrij.
De angst voor de dood is bij Heidegger de mogelijkheid bij uitstek voor de mens om vrij te zijn doordat de alledaagse vertrouwdheid ineenstort en de band met de anderen wordt verbroken. Deze analyse is vrij complex en er valt veel op aan te merken, maar ik vind het nog steeds een van de mooiste analyses die ik in de filosofie ben tegengekomen.
Voor wie interesse heeft is dit een heel aardig en toegankelijk boek erover:
[ afbeelding ]
Ik heb nu al zin om het te herlezen zodra ik werkeloos ben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vraag mij dan af hè, kunnen wij dan ook zelf DNA onderstrepen? Ik kan mij herinneren dat een kennis bezig was met Bruce Lipton. Zit er wat in, in wat hij zegt? Dat gedachten DNA kunnen controleren?quote:Op dinsdag 11 april 2017 09:48 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]Epigenetica
Blijft toch erg leuk, vroeger werd DNA gezien als een boek met instructies voor het maken van eiwitten. Inmiddels weten we dat het niet slechts een boek is maar een meer een eindeloze ingrediënten lijst. Nu hebben cellen lang niet altijd alle ingredienten nodig en ook niet altijd even veel. En daar komt de epigenetica de hoek om, aan het DNA hangen extra instructies, zeg maar dat in de ingrediënten lijst dynamisch dingen dikgedrukt, gearceerd of onderstreept zijn. Die onderstrepingen kunnen bijvoorbeeld ontstaan door effecten van buitenaf (hongersnood is een heel bekend voorbeeld) maar in dit nature artikel is het dus een aangeleerde reactie op een bepaalde geur. Daarnaast kunnen deze onderstrepingen dus ook overgeërfd worden naar komende generaties.
Dat hangt er vanaf wat je met zelf controleren bedoeld. We kunnen het beinvloeden door bijvoorbeeld niet te eten, of door heel veel stress te hebben, of door angst te hebben voor bepaalde geuren (in het geval van die ratten). Ik denk niet dat we kunnen zeggen ik wil dit of dat deel van het DNA "onderstrepen". Dus vanaf daar wordt het inderdaad een vrije wil discussie.quote:Op woensdag 12 april 2017 12:42 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ik vraag mij dan af hè, kunnen wij dan ook zelf DNA onderstrepen? Ik kan mij herinneren dat een kennis bezig was met Bruce Lipton. Zit er wat in, in wat hij zegt? Dat gedachten DNA kunnen controleren?
Hij bedoelde -volgens mij- inderdaad niet dat je een specifiek deel van het DNA kan 'aanspreken', maar dat je door een bewuste keuze 'positieve' of 'negatieve' gedachten DNA wel/niet kan onderstrepen. (Dat ligt dus misschien in lijn met wel/geen stress hebben). Wat wel raar is, omdat je niet kan stellen dat het hebben van positieve gedachten per se het gewenste DNA oplevert volgens mij. In het kader van ziektes, maakte hij desondanks wel die bewering als ik het mij goed kan herinneren.quote:Op woensdag 12 april 2017 12:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf wat je met zelf controleren bedoeld. We kunnen het beinvloeden door bijvoorbeeld niet te eten, of door heel veel stress te hebben, of door angst te hebben voor bepaalde geuren (in het geval van die ratten). Ik denk niet dat we kunnen zeggen ik wil dit of dat deel van het DNA "onderstrepen". Dus vanaf daar wordt het inderdaad een vrije wil discussie.
Ikzelf neig meer dat het gebeurd of we het willen of niet.
Ik weet niet of het gelijk implicaties heeft op vrije wil. Voornamelijk omdat de effecten niet persee met de wil te maken hebben. Het vrolijk zijn zou kunnen leiden tot obese kinderen. Het best onderzochte fenomeen heeft te maken met honger tijdens de zwangerschap en afhankelijk van wanneer tijdens de zwangerschap de honger plaatsvind kan het leiden tot kinderen met overgewicht (en diabetes) of kinderen met ondergewicht. Dus dezelfde oorzaak kan al tot twee verschillende "symptomen" veroorzaken. Het heeft net zoveel met vrije wil te maken als de keuze van welke chromosomen in de spermacel zitten die uiteindelijk tot de bevruchting geraken. Weinig keus dus.quote:Op woensdag 12 april 2017 13:11 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Hij bedoelde -volgens mij- inderdaad niet dat je een specifiek deel van het DNA kan 'aanspreken', maar dat je door een bewuste keuze 'positieve' of 'negatieve' gedachten DNA wel/niet kan onderstrepen. (Dat ligt dus misschien in lijn met wel/geen stress hebben). Wat wel raar is, omdat je niet kan stellen dat het hebben van positieve gedachten per se het gewenste DNA oplevert volgens mij. In het kader van ziektes, maakte hij desondanks wel die bewering als ik het mij goed kan herinneren.
Ligt hierin niet mogelijk een argument vóór de vrije wil. Een belangrijk argument voor de afwezigheid van de vrije wil was namelijk dat DNA door de omgeving werd bepaald en/of (bij geboorte) vast lag.
Maar sla je niet een stapje over; vrolijk zijn -> wel/niet (veel/ongezond) eten? -> overgewicht of ondergewicht?quote:Op woensdag 12 april 2017 13:26 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik weet niet of het gelijk implicaties heeft op vrije wil. Voornamelijk omdat de effecten niet persee met de wil te maken hebben. Het vrolijk zijn zou kunnen leiden tot obese kinderen. Het best onderzochte fenomeen heeft te maken met honger tijdens de zwangerschap en afhankelijk van wanneer tijdens de zwangerschap de honger plaatsvind kan het leiden tot kinderen met overgewicht (en diabetes) of kinderen met ondergewicht. Dus dezelfde oorzaak kan al tot twee verschillende "symptomen" veroorzaken. Het heeft net zoveel met vrije wil te maken als de keuze van welke chromosomen in de spermacel zitten die uiteindelijk tot de bevruchting geraken. Weinig keus dus.
Dit zijn studies gedaan bij vrouwen die tijdens de hongerwinter zwanger waren, daar was sowieso weinig vrije wil bij het wel of niet eten. En dat over/ondergewicht van hun kinderen blijkt dus niet uit vrije wil te zijn maar voornamelijk een effect van de hongersnood die hun moeder heeft meegemaakt toen zij zwanger van hen was.quote:Op woensdag 12 april 2017 13:41 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Maar sla je niet een stapje over; vrolijk zijn -> wel/niet (veel/ongezond) eten? -> overgewicht of ondergewicht?
Heeft een 'bewuste' keuze (g)een oorzaak?quote:Op woensdag 12 april 2017 13:11 schreef LelijKnap het volgende:
Hij bedoelde -volgens mij- inderdaad niet dat je een specifiek deel van het DNA kan 'aanspreken', maar dat je door een bewuste keuze 'positieve' of 'negatieve' gedachten DNA wel/niet kan onderstrepen. (Dat ligt dus misschien in lijn met wel/geen stress hebben). Wat wel raar is, omdat je niet kan stellen dat het hebben van positieve gedachten per se het gewenste DNA oplevert volgens mij. In het kader van ziektes, maakte hij desondanks wel die bewering als ik het mij goed kan herinneren.
Ligt hierin niet mogelijk een argument vóór de vrije wil. Een belangrijk argument voor de afwezigheid van de vrije wil was namelijk dat DNA door de omgeving werd bepaald en/of (bij geboorte) vast lag.
quote:Op woensdag 12 april 2017 12:31 schreef I.R.Baboon het volgende:
Claudia, de selfie die je wist dat ging komen:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Swaab gelezen? Dat type studies duidt niet op een zuiver determinisme, hoor. Meestal gaat het om verhoogde kansen en die zijn, als je ze in perspectief plaatst, tamelijk klein.quote:Op woensdag 12 april 2017 13:45 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dit zijn studies gedaan bij vrouwen die tijdens de hongerwinter zwanger waren, daar was sowieso weinig vrije wil bij het wel of niet eten.
Het is juist vanuit juridisch oogpunt een zinnige discussie om te voeren. Zie bijvoorbeeld dit stuk, dat ik beter vind dan alles wat Swaab heeft geschreven.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
En nog veel praktischer, als je het principe verantwoordelijk voor eigen handelen laat varen, krijg je een maatschappij die totaal onbestuurbaar en onleefbaar is. Dus hooguit een filosofische discussie, maar verder volstrekt nutteloos.
Nope swaab niet gelezen, maar wel vrij veel over epigenetica waarvan imprinting een stukje is.quote:Op woensdag 12 april 2017 18:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Swaab gelezen? Dat type studies duidt niet op een zuiver determinisme, hoor. Meestal gaat het om verhoogde kansen en die zijn, als je ze in perspectief plaatst, tamelijk klein.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |