Wtf? Krijg ff lekker het heen en weer.quote:Mensen die in hun thuisomgeving overlast veroorzaken met hun rookgedrag, moeten via de wet verplicht worden om hun sigaret uit te maken. Dat stelt de anti-rookvereniging Clean Air Nederland. De vereniging wil nog dit jaar een rechtszaak aanspannen.
Clean Air Nederland verzamelde de afgelopen jaren honderden klachten van Nederlanders die weleens overlast hebben van hun rokende buren.
"Vaak zijn het oudere mensen die de hele dag thuis in de rook zitten van de mensen die in het huis ernaast of onder wonen. Een ander voorbeeld is dat astmapatiënten een sigarettenwalm in hun woning krijgen van de buren die op het balkon aan het roken zijn", zegt voorzitter Tom Voeten van Clean Air Nederland aan De Telegraaf.
Sigaren
Volgens de vereniging overlijden er jaarlijks duizenden Nederlanders aan de gevolgen van meeroken. In Duitsland werd in 2015 een sigaar rokende man uit zijn huurhuis gezet omdat zijn buren overlast hadden van de rook. Clean Air Nederland vindt dat dit ook in Nederland moet kunnen.
Volgens hoogleraar openbare-orderecht Michel Vols is de kans klein dat de rechter meegaat in de eis van de vereniging. "Roken is iets dat toch nog altijd algemeen aanvaard wordt. Ik denk dat daar juridisch ook wel rekening mee gehouden wordt. Maar het is wel interessant om te zien wat er gebeurt als het echt voor de rechter komt."
Hoeveel mensen zullen daadwerkelijk de hele dag door roken en hoe veel/weinig rook is dat werkelijk. Dit is echt werkelijk te bizar voor woorden. Beetje nuance kan geen kwaad.quote:Vaak zijn het oudere mensen die de hele dag thuis in de rook zitten van de mensen die in het huis ernaast of onder wonen
Darnquote:Op donderdag 30 maart 2017 07:50 schreef Copycat het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/gezondhe(...)eme-thuisrokers.html
CleanAir is humorloos.
die paar rokers die dan toch nog gaan roken. Stel asocialenquote:Op donderdag 30 maart 2017 07:58 schreef Braindead2000 het volgende:
[ afbeelding ]
https://www.cleanairnederland.nl/
Ze zullen er wel trots op zijn.
quote:Op donderdag 30 maart 2017 07:55 schreef aloa het volgende:
Goed plan.
Die smerige rooklucht als je buiten zit.
Precies, laten we nog een paar uitlaatgassen en fijnstof producerende auto's en vrachtauto toe in Nederland. Dan hebben we minder last van de rook van rokers. Toch.?quote:Op donderdag 30 maart 2017 07:55 schreef aloa het volgende:
Goed plan.
Die smerige rooklucht als je buiten zit.
Die zullen ook wel trots op zichzelf zijn geweest.quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:01 schreef aloa het volgende:
[..]
die paar rokers die dan toch nog gaan roken. Stel asocialenDie verpesten het weer voor de rest.
Je vergelijkt roken met barbecuen?quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:08 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Die zullen ook wel trots op zichzelf zijn geweest.
Mijn onderbuurvrouw heeft d'r flat volledig doorrookt. Als zij op zondag twee uur d'r voordeur openzet (ik denk om te luchten) is dat geen pretje in het trappenhuis, maar om zoiets te verbieden?
Aan de andere kant, de VVE verbiedt ook barbecuen op het balkon
Ik vraag me af of je zelf wel het essentiele morele verschil ziet tussen het verbieden van suikerhoudende dranken en het verbieden van roken/BBQ-en/Luidruchtige scooters/vervuilende auto'squote:Op donderdag 30 maart 2017 08:15 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:
Als ex roker vind ik de hetze tegen rokers zielige vormen aannemen, bij ons op het werk moet je al van het terrein af wil je roken, kun je staan naast een lantaarnpaal in de regen.
Maar goed, roken verbieden in huis, dan wil ik BBQ'en laten verbieden, ik doe het zelf niet en heb er dus last van, tevens is de rooklucht slecht voor de gezondheid en zorgt voor veel meer overlast dan een rokende buurvrouw.
Vanwege gehoorschade mogen alle gasten met een dikkere uitlaat onder de auto of scooter niet meer de weg op. Verboten!
Alle suikerhoudende dranken of voedsel uit de schappen, inclusief de magnetron maaltijden, overgewicht is doodsoorzaak nummer één in sommige landen en dit moeten we voor zijn. Verboten!
Kort samengevat: achterlijk volk.
[ afbeelding ]
Oei, op een festival met mooi weer rook ik soms nog wel één sigaretje, ook in zo'n grote open tent ook nog weleens schuldig aan geweest. Eigenlijk nooit meegemaakt dat er op gehandhaafd werd. Volgende keer loop ik wel naar buiten.quote:Op donderdag 30 maart 2017 07:58 schreef Braindead2000 het volgende:
[ afbeelding ]
https://www.cleanairnederland.nl/
Ze zullen er wel trots op zijn.
Voor binnen in huis niet, maar buiten op balkon of in de tuin, zodat de buren er last van hebben mogen ze van mij verbieden.quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik vraag me af of je zelf wel het essentiele morele verschil ziet tussen het verbieden van suikerhoudende dranken en het verbieden van roken/BBQ-en/Luidruchtige scooters/vervuilende auto's
Even voor de goede orde: ik ben niet per se voor een rookverbod binnenshuis tenzij het aantoonbaar is dat de buren tijdens jouw rookpauzes ook echt significant meer partikels hebben in hun appartement dan normaal. En laten we een logische drempel instellen. En ja misschien moet jij als roker dan je huis laten isoleren. Net zoals je als "doucher" je badkamer moet isoleren vanwege wateroverlast.
Hoeveel schade zou roken in de lucht nu veroorzaken? Als roken uitsterft dan nog sterven mensen aan longkanker en ademen mensen vervuilde lucht in doordat het merendeel van de wereld nog altijd vervuilende auto's rijd, en de fabrieken ook niet milieu bewust bezig zijn. Dit is symboolpolitiek om rokers te pesten, en ja roken is smerig en veroorzaakt kanker, maar er zijn meer zaken die kanker of overlast veroorzaken. En waar eindigt het, ze willen roken inperken vanwege de overlast en het aantal mensen wat eraan overlijden. En over 5 jaar is iedereen gestopt en gaan de zielige subsidie slurpende clubjes zich weer concentreren op iets anders, wie weet word dan Red Bull verboden, en waar ligt de grens?quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik vraag me af of je zelf wel het essentiele morele verschil ziet tussen het verbieden van suikerhoudende dranken en het verbieden van roken/BBQ-en/Luidruchtige scooters/vervuilende auto's
Even voor de goede orde: ik ben niet per se voor een rookverbod binnenshuis tenzij het aantoonbaar is dat de buren tijdens jouw rookpauzes ook echt significant meer partikels hebben in hun appartement dan normaal. En laten we een logische drempel instellen. En ja misschien moet jij als roker dan je huis laten isoleren. Net zoals je als "doucher" je badkamer moet isoleren vanwege wateroverlast.
Stel even hypothetisch:quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:27 schreef aloa het volgende:
[..]
Voor binnen in huis niet, maar buiten op balkon of in de tuin, zodat de buren er last van hebben mogen ze van mij verbieden.
Ja okéquote:Op donderdag 30 maart 2017 08:32 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Stel even hypothetisch:
Dat ik een rookmachine aanschaf, die aanzet en die door alle gaatjes en kiertjes overlast veroorzaakt bij de buren. Met andere woorden. Alle appartementen rond jou heen stinken ineens naar rook en krijgen op ten duur aanslag op de muren. Sommige buren hebben aandoeningen en moeten naar het ziekenhuis voor astma aanvallen.
Is dit iets waar je de politie voor zou mogen bellen? Of... is dit iets wat "binnen iemands huis aspeelt, dus oprotten met je regeltjes".
Even goede vrinden.
Ik denk dat je het woongenot van anderen kan bederven. Vooral als het een ouder appartementencomplex is waar rooklucht makkelijker verspreidt.quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:31 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:
[..]
Hoeveel schade zou roken in de lucht nu veroorzaken?
Klopt. Daarom is concentratie van partikels belangrijk. Woon je naast de snelweg dan heb je meer last dan iemand in het midden van een woonkern.quote:Als roken uitsterft dan nog sterven mensen aan longkanker en ademen mensen vervuilde lucht in doordat het merendeel van de wereld nog altijd vervuilende auto's rijd, en de fabrieken ook niet milieu bewust bezig zijn.
Reduceren van factoren is volgens mij alleen maar beter. Niemand zegt longkanker volledig te kunnen uitbannen maar terugdringen lijkt me wel wenselijk toch?quote:Dit is symboolpolitiek om rokers te pesten, en ja roken is smerig en veroorzaakt kanker, maar er zijn meer zaken die kanker of overlast veroorzaken.
Dat is een politieke discussie waarbij de waarheid ergens in het midden ligt tussen "rokers hebben alle vrijheid om waar dan ook te roken" en "rokers mogen nergens roken".quote:En waar eindigt het, ze willen roken inperken vanwege de overlast en het aantal mensen wat eraan overlijden.
Roken is iets waar anderen last van hebben. Als jij er voor kiest je lichaam te verneuken met energie drinks dan moet je dat lekker zelf weten.quote:En over 5 jaar is iedereen gestopt en gaan de zielige subsidie slurpende clubjes zich weer concentreren op iets anders, wie weet word dan Red Bull verboden, en waar ligt de grens?
quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:33 schreef -PesteNoire- het volgende:
Anti-rookfundamentalisten zijn het ergste soort mensen.
Of gewoon dit soort dingen meetbaar maken, als samenleving limieten afspreken en je buren (al dan niet) laten dwingen correcte afzuigkappen en andere maatregelen te treffen om overlast te verminderen tot op het niveau dat het onder die limieten valt.quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:35 schreef Twiitch het volgende:
Ik heb ook weleens last van buren die aan het koken zijn, dan gaat ook alles stinken. Koken verbieden.
Tuurlijk lekker alles doodreguleren, want zo zijn de Nederlanders.quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Of gewoon dit soort dingen meetbaar maken, als samenleving limieten afspreken en je buren (al dan niet) laten dwingen correcte afzuigkappen en andere maatregelen te treffen om overlast te verminderen tot op het niveau dat het onder die limieten valt.
Toch?
Dit is niet meetbaar te maken, overlast is namelijk vrij rekbaar en heel subjectief. Sommige mensen zeiken namelijk om alles, dat zit in hun aard, anderen interesseert het weer geen hol. Ga maar eens de strijd aan met een buurman die jou dagelijks geluidsoverlast bezorgd. Je staat dan voor een vrij onmogelijke opgave als hij niet mee wilt werken.quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Of gewoon dit soort dingen meetbaar maken, als samenleving limieten afspreken en je buren (al dan niet) laten dwingen correcte afzuigkappen en andere maatregelen te treffen om overlast te verminderen tot op het niveau dat het onder die limieten valt.
Toch?
Klopt. Iedereen in Nederland wil kankeren op hoeveel regeltjes er zijn maar zodra iemand zelf ineens een woonprobleem heeft. Overlast van de straat, scooter-alarms, BBQ-ende buren, etc.. etc.. dan komen de fok! topics ineens in bosjes langs over hoe het ondragelijk is.quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:42 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Tuurlijk lekker alles doodreguleren, want zo zijn de Nederlanders.
Of we moeten elkaar gewoon eens wat meer met rust laten. Een rechtszaak aanspannen omdat ik in mijn eigen huis aan het roken ben? Doe even normaal zeg.quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:45 schreef SpecialK het volgende:
Regels zijn er om samen te kunnen leven. Nederland is een van de meest dichtsbevolkte landen ter wereld. Dan heb je gewoon meer regels nodig om wrijvingen terug te dringen.
Partikels per m^3 kan je zeker wel meetbaar maken. Ook het soort partikels maakt uit. Astbest heeft weer andere grenzen dan fijnstof heeft weer andere grenzen dan etc... etc.. etc...quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:42 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dit is niet meetbaar te maken, overlast is namelijk vrij rekbaar en heel subjectief.
Juist en daarom is meetbaarheid en het stellen van grenzen hierin eerder een redding dan iets anders. Als jij buren hebt die zeiken over jouw gerook en het blijkt dat de luchtdeeltjes in hun flat tijdens jouw rookpauze niks voorstellen dan krijgen ze de dikke middelvinger van de wet.quote:Sommige mensen zeiken namelijk om alles, dat zit in hun aard, anderen interesseert het weer geen hol.
Ook dat is volgens mij meetbaar. En er zijn specifieke regels over geluidsniveau's etc...quote:Ga maar eens de strijd aan met een buurman die jou dagelijks geluidsoverlast bezorgd. Je staat dan voor een vrij onmogelijke opgave als hij niet mee wilt werken.
Ik denk dat als jij ineens misselijk wordt in je eigen appartement door de rook van je buren dat je de eerste bent die zegt dat JIJ hier wordt lastig gevallen. Niet andersom.quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:46 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Of we moeten elkaar gewoon eens wat meer met rust laten. Een rechtszaak aanspannen omdat ik in mijn eigen huis aan het roken ben? Doe even normaal zeg.
Ik heb in de jaren in veel appartementen en huizen gewoond, maar ik heb nog nooit zelfs maar overwogen om te gaan klagen over rokende buren. Ik rook zelf al 15 jaar niet meer, maar als een ander wil roken be my guest.quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:49 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat als jij ineens misselijk wordt in je eigen appartement door de rook van je buren dat je de eerste bent die zegt dat JIJ hier wordt lastig gevallen. Niet andersom.
Maar je snapt verder dat jouw persoonlijke voorkeuren voor jouw leefomgeving niet per se 100% overlappen met die van een ander?quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:50 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik heb in de jaren in veel appartementen en huizen gewoond, maar ik heb nog nooit zelfs maar overwogen om te gaan klagen over rokende buren. Ik rook zelf al 15 jaar niet meer, maar als een ander wil roken be my guest.
Zo denk ik er ook over.quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:50 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik heb in de jaren in veel appartementen en huizen gewoond, maar ik heb nog nooit zelfs maar overwogen om te gaan klagen over rokende buren. Ik rook zelf al 15 jaar niet meer, maar als een ander wil roken be my guest.
Vooruit, maar ik denk dat het niveau wanneer het schadelijk zou (kunnen) zijn zo laag ligt dat je het toch weer op geuroverlast zou moeten gooien. We moeten ook niet overdrijven, tenzij je langs een kettingroker woont die al zijn rookt door een buisje jouw woonkamer inblaast.quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Partikels per m^3 kan je zeker wel meetbaar maken. Ook het soort partikels maakt uit. Astbest heeft weer andere grenzen dan fijnstof heeft weer andere grenzen dan etc... etc.. etc...
[..]
Juist en daarom is meetbaarheid en het stellen van grenzen hierin eerder een redding dan iets anders. Als jij buren hebt die zeiken over jouw gerook en het blijkt dat de luchtdeeltjes in hun flat tijdens jouw rookpauze niks voorstellen dan krijgen ze de dikke middelvinger van de wet.
Het werkt op die manier beide kanten op.
[..]
Ook dat is volgens mij meetbaar. En er zijn specifieke regels over geluidsniveau's etc...
Dan ben je een toffe buur. Maar je snapt dat voor andere mensen dat een dealbreaker is toch?quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:55 schreef -PesteNoire- het volgende:
[..]
Zo denk ik er ook over.
Ik heb 4 buren die de hele dag wiet roken. Hele trappenhuis ruikt er naar maar ik vind het eigenlijk wel lekker ruiken.
Ten eerste zeg je nu dingen die ik absoluut niet gezegd heb noch bedoeld heb. Ten tweede mag je uiteraard een probleem hebben met iets in je woonomgeving, ik zeg alleen dat een rechtszaak veel te ver gaat.quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:53 schreef SpecialK het volgende:
Als ik 900 euro huur betaal en ik probeer een schoon leven te leiden en mijn buren zijn collectief mijn muur aan het vergelen met hun sigaartjes en sigaretjes... en ik mij hier letterlijk misselijk door voel en mijn woongenot vergalt wordt.... dan mag ik daar geen probleem mee hebben? Ik moet gewoon mijn smerige fascistenbek houden dan?
Kom nou.
Er zijn appartementen waarin die lucht zich makkelijk verspreid en waar, als jij er zou wonen je er ook aan zou ergeren.quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:57 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Vooruit, maar ik denk dat het niveau wanneer het schadelijk zou (kunnen) zijn zo laag ligt dat je het toch weer op geuroverlast zou moeten gooien. We moeten ook niet overdrijven, tenzij je langs een kettingroker woont die al zijn rookt door een buisje jouw woonkamer inblaast.
Ik denk dat de organisatie in de OP daar iets aan wil veranderen.quote:Er zijn regels over geluidsniveau's, deze gelden echter alleen voor bedrijven. Tussen twee particulieren sta je als klager ontzettend zwak.
Ik denk dat de vraag of een rechtszaak "normaal" is over "overdreven" afhangt van de reactie van je buren. Als ze je uitlachen en vrolijk verder gaan wetende dat ze jouw leven aan het verkankeren zijn dan denk ik dat een rechtszaak uiteindelijk wel OK is.quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:59 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ten eerste zeg je nu dingen die ik absoluut niet gezegd heb noch bedoeld heb. Ten tweede mag je uiteraard een probleem hebben met iets in je woonomgeving, ik zeg alleen dat een rechtszaak veel te ver gaat.
Misschien, maar of het zo erg is als in de OP wordt gesteld dat durf ik nog wel te betwijfelen. We moeten ook de bron niet vergeten, een organisatie die is opricht met het doel om roken overal uit te bannen. Ik vermoed zelf dat het juridisch gewoon niet haalbaar is.quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:59 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Er zijn appartementen waarin die lucht zich makkelijk verspreid en waar, als jij er zou wonen je er ook aan zou ergeren.
Ik weet niet wat de specifieke situaties uit de OP zijn en of die rechtvaardig zijn of niet maar wat ik wel weet is dat zelfs roken in je eigen appartement vaak overlast kan veroorzaken bij je buren en dan niemand in een vacuum leeft en dat regeltjes voor dit type overlast niet per se het einde van de wereld is.quote:Op donderdag 30 maart 2017 09:13 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Misschien, maar of het zo erg is als in de OP wordt gesteld dat durf ik nog wel te betwijfelen. We moeten ook de bron niet vergeten, een organisatie die is opricht met het doel om roken overal uit te bannen. Ik vermoed zelf dat het juridisch gewoon niet haalbaar is.
Dat laatste sowieso, maar het hek is natuurlijk van de dam wanneer je voor roken een dergelijke set regels gaat verzinnen, dat zal elke rechter zien.quote:Op donderdag 30 maart 2017 09:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de specifieke situaties uit de OP zijn en of die rechtvaardig zijn of niet maar wat ik wel weet is dat zelfs roken in je eigen appartement vaak overlast kan veroorzaken bij je buren en dan niemand in een vacuum leeft en dat regeltjes voor dit type overlast niet per se het einde van de wereld is.
Het maakt wat dat betreft mij ook niet uit of het nou roken of BBQ-en is of iets compleet anders.
quote:Op donderdag 30 maart 2017 07:10 schreef Ridocar het volgende:
Ex-roker hiero, maar hier krijg ik een raar Oost-Duits gevoel van.
De Stasi is terug, maar nu heten ze Clear Air.
Buiten dat. Hoe wil je zoiets controleren? Bij iedere woning een anti-rook politie zetten met een rook metertje?quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:46 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Of we moeten elkaar gewoon eens wat meer met rust laten. Een rechtszaak aanspannen omdat ik in mijn eigen huis aan het roken ben? Doe even normaal zeg.
Als er overlast is kan je in dat geval op onderzoek uit gaan.quote:Op donderdag 30 maart 2017 09:30 schreef Elzies het volgende:
[..]
Buiten dat. Hoe wil je zoiets controleren? Bij iedere woning een anti-rook politie zetten met een rook metertje?
Die die anti-rook lieden zijn compleet van het lotje getikt..
Dat zeker. Ik heb een kettingroker als buurman gehad, die rookte in de zomer de hele dag door op zijn balkon. Hij was niet blij toen ik vroeg of dat wat minder kon, maar hij begreep het ook wel weer.quote:Op donderdag 30 maart 2017 09:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat de vraag of een rechtszaak "normaal" is over "overdreven" afhangt van de reactie van je buren. Als ze je uitlachen en vrolijk verder gaan wetende dat ze jouw leven aan het verkankeren zijn dan denk ik dat een rechtszaak uiteindelijk wel OK is.
Het is me trouwens niet duidelijk of het gaat om een specifieke rechtszaak richting 1 persoon of een collectieve rechtszaak om de overheid te dwingen bepaalde regels in te stellen en te handhaven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |