Afval stelen is niet strafbaar, omdat als je het afval in de kliko gooit het duidelijk is dat je afstand doet van datgene wat je weggooit. In principe heeft afval in de kliko geen eigendom.quote:Op donderdag 23 maart 2017 12:46 schreef Jordy-B het volgende:
Alleen als hij ook afval ontvreemdt, want dat is gewoon diefstal.
Toen een ander een stapel bakstenen in mijn kliko had gegooit van de controleur van de gemeente toch echt dat het mijn stapel bakstenen waren.quote:Op donderdag 23 maart 2017 12:56 schreef RolStaart-Beer het volgende:
In principe heeft afval in de kliko geen eigendom.
Onzin in mijn beleving.quote:Op donderdag 23 maart 2017 12:56 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Afval stelen is niet strafbaar, omdat als je het afval in de kliko gooit het duidelijk is dat je afstand doet van datgene wat je weggooit. In principe heeft afval in de kliko geen eigendom.
Dat is meestal niet de bedoeling nee.quote:Op donderdag 23 maart 2017 12:53 schreef Salvad0R het volgende:
Als vuilnisman word je op staande voet ontslagen als je als afval aangeboden shit mee naar huis neemt. Tenminste, hier.
Zelden zo'n onzin gelezen.quote:Op donderdag 23 maart 2017 12:56 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Afval stelen is niet strafbaar, omdat als je het afval in de kliko gooit het duidelijk is dat je afstand doet van datgene wat je weggooit. In principe heeft afval in de kliko geen eigendom.
Jij hebt mij nog nooit boos zien kijken 😇quote:
Ja of rotte vis...dan zit er binnen no-time een kat of rat inquote:Op donderdag 23 maart 2017 13:05 schreef de_boswachter het volgende:
Gewoon altijd een dikke drol bovenop je afval leggen. Opgelost.
Daar gaat het mij niet om. Ik zal geen aangifte doen. Hij is gewoon een vieze gluiperd en houdt zich braaf aan alle regeltjes. Doet een ander dat niet dan dreigt hij de politie te bellen. Dus...koekje...deeg...quote:Op donderdag 23 maart 2017 13:03 schreef Stien_Struis het volgende:
En wanneer het strafbaar mocht zijn dan wens ik je veel succes bij aangifte.
Zeer waarschijnlijk is dit niet strafbaarquote:Op donderdag 23 maart 2017 12:39 schreef STAP01 het volgende:
Is dit strafbaar? Dit is mijn container en de inhoud gaat hem niks aan....
Dat heeft hier helemaal niets mee te maken.quote:Op donderdag 23 maart 2017 13:29 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Zeer waarschijnlijk is dit niet strafbaar
👍 Thanks!quote:Op donderdag 23 maart 2017 13:29 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Zeer waarschijnlijk is dit niet strafbaar
Een ander leuk truukje is gewoon een mooi A4-tje boven op je rommel te leggen in de kliko met de tekst: 'Ik weet dat je in mijn afval rondsnuffelt vieze rat!".
En buurman volgende week "Ik las dat er een rat in je kliko zat, wilde hem bevrijden maar kon hem niet vindenquote:
Onzin. Afval blijft eigendom van de vervuiler tot het moment dat het afvalverwerkingsbedrijf het overneemt. En dat is het moment dat de kliko geleegd wordt en niet eerder dan dat.quote:Op donderdag 23 maart 2017 12:56 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Sorry weet niet of bron betrouwbaar is (pag. 4 onderaan).quote:Op de grofvuil-ophaaldag zet mevrouw X twee zichtbaar versleten stoelen naast de vuilniszakken met de kennelijke bedoeling om de eigendom daarvan prijs te geven. Dit heeft krachtens art. 5:18 eigendomsverlies tot gevolg. De stoelen zijn daardoor zaken geworden, die aan niemand toebehoren. Voordat de kraakauto zich over de stoelen heeft kunnen ontfermen, komt handelaar in ongeregeld goed y langs. Hij laadt beide stoelen in het wagentje achter zijn auto en verdwijnt ermee. y heeft twee aan niemand toebehorende zaken in bezit genomen en verkrijgt daardoor, aldus art. 5:4, de eigendom ervan (zie nr. 256). Hij ontleent zijn rechten daarop echter niet aan mevrouw x. Hij verwerft als het ware een nieuw recht. In zulke gevallen heeft men niets te maken met eventuele juridische verplichtingen die voorheen ter zake van het aldus verworven goed bestonden, maar men kan omgekeerd ook niet profiteren van eventuele bevoegdheden die voordien ter zake van het goed bestonden. Bij derivatieve verkrijging is dat anders, zoals hieronder zal worden aangetoond.
Dank voor de moeite maar dit gaat over grofvuil. Hij zat bijna met zijn hoofd in MIJN kliko.quote:Op donderdag 23 maart 2017 15:09 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Sorry weet niet of bron betrouwbaar is (pag. 4 onderaan).
Ik weet niet of je ergens van die inktpatronen kunt kopen die ze wel eens bij geld stoppen?quote:Op donderdag 23 maart 2017 15:13 schreef STAP01 het volgende:
[..]
Dank voor de moeite maar dit gaat over grofvuil. Hij zat bijna met zijn hoofd in MIJN kliko.
Klopt wel, maar dat gaat over grofvuil aan de straat. Dit gaat over een kliko aan huis.quote:Op donderdag 23 maart 2017 15:09 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Sorry weet niet of bron betrouwbaar is (pag. 4 onderaan).
Vóór het huis toch?quote:Op donderdag 23 maart 2017 15:23 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Klopt wel, maar dat gaat over grofvuil aan de straat. Dit gaat over een kliko aan huis.
In OP worden beide situaties beschreven (container aan de weg, en aan huis). Zolang je het nog niet aan straat hebt aangeboden (met de kennelijke bedoeling eigendom prijs te geven) is het zeker fout. Of een container aan de straat (de inhoud daarvan) te vergelijken is met grofvuil durf ik niet met zekerheid te zeggen.quote:Op donderdag 23 maart 2017 15:23 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Klopt wel, maar dat gaat over grofvuil aan de straat. Dit gaat over een kliko aan huis.
?quote:Op donderdag 23 maart 2017 15:38 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Als de kliko duidelijk in de voortuin van TS staat dan begeeft de buurman zich dus ongeoorloofd op haar terrein.
Hoe kan de buurman in haar kliko snuffelen zonder in haar tuin te komen? Tenzij de kliko eigenlijk al aan de straat staat?quote:
En welke wet verbied het om andermans pad op te lopen?quote:Op donderdag 23 maart 2017 15:39 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Hoe kan de buurman in haar kliko snuffelen zonder in haar tuin te komen? Tenzij de kliko eigenlijk al aan de straat staat?
Maar Hot, stel dat de vuilnis in zakken op de stoep worden gezet. En je buurman trekt jouw zakken open en gaat er uitgebreid in neuzen. Vind jij dat prima?quote:Op donderdag 23 maart 2017 15:42 schreef hottentot het volgende:
[..]
En welke wet verbied het om andermans pad op te lopen?
Volgende keer maar de politie bellen als er iemand het pad op loopt om te melden dat de autolampen nog aan staan, wat denkt die vuile crimineel wel niet.
Zou me echt helemaal niets kunnen schelen. Op z'n hoogst als hij troep achterlaat en wat meer als ik daarmee gezeik krijg.quote:Op donderdag 23 maart 2017 16:51 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar Hot, stel dat de vuilnis in zakken op de stoep worden gezet. En je buurman trekt jouw zakken open en gaat er uitgebreid in neuzen. Vind jij dat prima?
Dat wordt in mijn geval nog een aantal jaar lastigquote:Op donderdag 23 maart 2017 13:56 schreef Boca_Raton het volgende:
Gebruikt maandverband op de inhoud leggen.
Eens..quote:Op donderdag 23 maart 2017 14:34 schreef erodome het volgende:
De oplossing is erg simpel. Zet je kliko in de achtertuin.
Dat is wat anders.quote:Op donderdag 23 maart 2017 16:51 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar Hot, stel dat de vuilnis in zakken op de stoep worden gezet. En je buurman trekt jouw zakken open en gaat er uitgebreid in neuzen. Vind jij dat prima?
quote:Op donderdag 23 maart 2017 17:34 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat is wat anders.
De wet zelf verbied het niet (zolang je geen zwerfafval veroorzaakt) maar bijna elke gemeente heeft met de wet milieubeheer als basis deze regel in de gemeentelijke verordening staan. (of iets soortgelijks)
Het is verboden afvalstoffen of inzamelmiddelen die ter inzameling gereed staan te doorzoeken en te verspreiden zonder inzamelvergunning."
TS heeft het erover dat hij alleen het deksel optilt, wat mij betreft kwalificeert dat niet als doorzoeken.
En je vraagt wat ik ervan vind: Ik vraag diegene die mijn zakken opentrekt één keer om de boel weer op te ruimen en dicht te binden en anders trap ik hem net zolang tot hij dit alsnog doet.
Als je het graag doet moet je even zoeken, maar je zult vast een gemeente kunnen vinden waar dit niet verboden is.quote:Op donderdag 23 maart 2017 18:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]![]()
Maar het mag dus eigenlijk ook niet eens, vuilniszakken doorzoeken. Wist ik niet.
En als ik mijn eigen kliko doorzoek, ben ik dan ook in overtreding?quote:Op donderdag 23 maart 2017 17:34 schreef hottentot het volgende:
Het is verboden afvalstoffen of inzamelmiddelen die ter inzameling gereed staan te doorzoeken en te verspreiden zonder inzamelvergunning."
Ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat het moment van overdracht het moment is dat het aan de weg word gezet. Maar zeker weten doe ik dat even niet.quote:Op donderdag 23 maart 2017 19:59 schreef r_one het volgende:
[..]
En als ik mijn eigen kliko doorzoek, ben ik dan ook in overtreding?
Wordt wel een glijdende schaal. Want nou dit ...quote:Op donderdag 23 maart 2017 20:11 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat het moment van overdracht het moment is dat het aan de weg word gezet. Maar zeker weten doe ik dat even niet.
Maar in overtreding zijn wil nog niet zeggen dat er iemand is die jou een aangifte aan je broek zal smeren als jij je ring uit het afval moet zoeken omdat je toch je vrouw niet goed hebt begrepen, er is ook nog zoiets als de letter van de wet en hoe deze bedoelt is.
Moet ik tóch in de kliko van de buren lopen snuffelen als ik mijn trouwring zoek ...quote:Op donderdag 23 maart 2017 14:08 schreef Schnitzels het volgende:
Btw, wij hebben met onze buren ook afgesproken dat mocht een van ons beide de container te vol hebben, dat we het gewoon bij elkaar kunnen stoppen. Geen boze gezichten van buren hier.
Als er meer voedsel in de persoon was gegaan en minder in de kliko was de ring ook niet zo gemakkelijk afgegleden.quote:Op donderdag 23 maart 2017 20:19 schreef r_one het volgende:
[..]
Wordt wel een glijdende schaal. Want nou dit ...
[..]
Moet ik tóch in de kliko van de buren lopen snuffelen als ik mijn trouwring zoek ...
Doet me denken aan mijn eigen verhaal toen ik nog in een dependance van een groot ziekenhuis werkte als doktersassistente. Mijn ring was afgegleden ergens in een van de zakken. Hebben we mooi de zakken door het rontgenapparaat gehaald en de ring teruggevonden. Even terzijde dat je geen ringen mag dragen in het ziekenhuis.quote:Op donderdag 23 maart 2017 20:27 schreef hottentot het volgende:
[..]
Als er meer voedsel in de persoon was gegaan en minder in de kliko was de ring ook niet zo gemakkelijk afgegleden.
En als je verhaal goed genoeg is helpen ze je vriendelijk er weer uit.
http://www.metronieuws.nl(...)container-loopt-vast
Om even helderheid te geven......quote:Op vrijdag 24 maart 2017 13:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
BW. Artikel 5:18
De eigendom van een roerende zaak wordt verloren, wanneer de eigenaar het bezit prijsgeeft met het oogmerk om zich van de eigendom te ontdoen.
Om maar even helderheid te geven aangezien hier wel en nietus spelletjes gespeeld worden.
Ik heb je de wettekst gegeven.. dat het de norm is dat je niet in elkaars shit zit te graaien is wat anders.quote:Op vrijdag 24 maart 2017 16:16 schreef hottentot het volgende:
[..]
Om even helderheid te geven......
Het word aan de straat gezet voor een overdracht ,de roerende zaak word dus niet vrijgelaten voor een ieder die het zou willen hebben.
Echt, dit werkt al tientallen jaren zo, en je blijft maar mensen tegenkomen die hierop blijven hameren.
De gemeentelijke verordening is vooral om duidelijkheid te scheppen en aanvullende regels te maken zodat mensen er niet in mogen rondneuzen, het omver schoppen, of het verplaatsen/verspreiden.
Die irrelevante wettekst boeit niet.quote:Op vrijdag 24 maart 2017 16:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ik heb je de wettekst gegeven.. dat het de norm is dat je niet in elkaars shit zit te graaien is wat anders.
Toen ze bij pechtold door z'n vuilnis gingen is er om die reden ook geen aangifte gedaan.
Grenst jouw voordeur aan zijn slaapkamerquote:Op donderdag 23 maart 2017 13:15 schreef STAP01 het volgende:
Hij heeft zijn eigen kliko, die staat ter afscherming tussen mijn voordeur en zijn slaapkamerraam.
Ik heb "een" wettekst die het ondersteund, irrelevant of niet.quote:Op vrijdag 24 maart 2017 16:45 schreef hottentot het volgende:
[..]
Die irrelevante wettekst boeit niet.
Het is namelijk een overdracht waarbij het eigendom overgaat van diegene die het afval klaarzet en de afvalinzamelaar. Wegnemen is dus ten alle tijde verboden.
Daarnaast hebben de meeste gemeenten regels tegen het doorzoeken van afval van anderen. Iets wat daarnaast nog een keer word ondersteund door algemene EU wetgeving omtrent het recht op een persoonlijke levenssfeer.
En mag ik een bron dat er juist om de door jou aangedragen reden geen aangifte is gedaan.
Je hebt vast wel alles gelezen, het is alleen dat je faalt om een wettekst of juist te interpreteren of faalt om de toepasbaarheid van deze tekst te begrijpen aangaande bepaalde situaties.quote:Op vrijdag 24 maart 2017 17:20 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ik heb "een" wettekst die het ondersteund, irrelevant of niet.
Jij hebt geen wettekst.
Of ik heb het nog niet voorbij zien komen, ik heb niet alles doorgelezen.
De spullen die op straat liggen zijn duidelijk door de eigenaar prijsgegeven. En men wordt rechtmatig eigenaar daarvan door ze te pakken. Dat is dus geen stelen.quote:Op vrijdag 24 maart 2017 17:36 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je hebt vast wel alles gelezen, het is alleen dat je faalt om een wettekst of juist te interpreteren of faalt om de toepasbaarheid van deze tekst te begrijpen aangaande bepaalde situaties.
Tenzij je aangeeft hoe deze wettekst iemand het recht geeft om zich iets toe te eigenen waarbij het overduidelijk is dat door plaatsing in een kliko aan de weg op de afvalophaaldag het een overdracht van eigenaarschap betreft aan de afvalophaaldienst. Kan ik hier dan ook echt helemaal niet mee (je zou ook de eerste zijn die het uit weet te leggen...
Wat jij beweerd is namelijk dat als een gemeentelijke verordening het niet verbied je rustig met een vrachtwagen door de wijk mag rijden en alle kliko's in jouw vrachtwagen leeg mag gooien, lijkt je dat zelf niet heel erg vreemd?
En waarom ga je niet in op het jullie door de EU gegeven recht op een persoonlijke levenssfeer? Er moeten dan hogere belangen zijn gediend dan dit recht om het opzij te mogen schuiven. Kom gerust met voorbeelden aangaande de buurman van TS.
Het is een wedstrijd. Het is een wedstrijd. Het is een wedstrijd die je niet winnen kan.quote:Op vrijdag 24 maart 2017 17:36 schreef hottentot het volgende:
het is alleen dat je faalt om een wettekst of juist te interpreteren of faalt om de toepasbaarheid van deze tekst te begrijpen aangaande bepaalde situaties
En nochtans, ik vermaak mij primaquote:Op vrijdag 24 maart 2017 18:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is een wedstrijd. Het is een wedstrijd. Het is een wedstrijd die je niet winnen kan.![]()
Dat stijltje, daar moet je toch eens wat aan doen oudste. Het lijkt alsof jij hier uitsluitend rondhangt om "te winnen". Leuk wordt dat nooit.
Je vergeet even dat die spullen niet op straat liggen, maar dat zij door de wijze van aanbieding zonder enige toelaatbare twijfel zijn bestemd voor een andere partij en er is dus sprake van overdracht, hoe kan het goed dan aan niemand toebehoren? Is er bij een overdracht een moment waarbij niemand eigenaar is? Mag ik jouw drumstel meenemen als jij deze alvast op de stoep klaarzet voor je broer die ze over een minuutje komt ophalen?quote:Op vrijdag 24 maart 2017 17:46 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
De spullen die op straat liggen zijn duidelijk door de eigenaar prijsgegeven. En men wordt rechtmatig eigenaar daarvan door ze te pakken. Dat is dus geen stelen.
Zet maar eens een stoel langs de weg, kijken hoe lang het duurt voor een auto voorbij komt rijden (meestal turken trouwensquote:Op vrijdag 24 maart 2017 18:26 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je vergeet even dat die spullen niet op straat liggen, maar dat zij door de wijze van aanbieding zonder enige toelaatbare twijfel zijn bestemd voor een andere partij en er is dus sprake van overdracht, hoe kan het goed dan aan niemand toebehoren? Is er bij een overdracht een moment waarbij niemand eigenaar is? Mag ik jouw drumstel meenemen als jij deze alvast op de stoep klaarzet voor je broer die ze over een minuutje komt ophalen?
Denk even verder na over wat je hier loopt te beweren en welke gevolgen dat zou hebben als dat inderdaad een wettelijk principe zou zijn.
Oh, schrijft de wet voor dat je een wachttijd aan moet houden?quote:Op vrijdag 24 maart 2017 18:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Zet maar eens een stoel langs de weg, kijken hoe lang het duurt voor een auto voorbij komt rijden (meestal turken trouwens) en die nemen het mee.
Iets wat er een minuutje staat is niet helemaal te vergelijken
Wat een verhaal joh.quote:Op vrijdag 24 maart 2017 01:08 schreef praadje het volgende:
[..]
Doet me denken aan mijn eigen verhaal toen ik nog in een dependance van een groot ziekenhuis werkte als doktersassistente. Mijn ring was afgegleden ergens in een van de zakken. Hebben we mooi de zakken door het rontgenapparaat gehaald en de ring teruggevonden. Even terzijde dat je geen ringen mag dragen in het ziekenhuis.
Het is geen onzin...quote:Op donderdag 23 maart 2017 13:02 schreef hottentot het volgende:
[..]
Onzin in mijn beleving.
Het is overduidelijk dat je er niet zomaar afstand van doet, je bied het namelijk aan een andere partij aan. Zo mag jij ook niet met een auto door de straat gaan rijden om oud papier in te laden als duidelijk is dat jij niet diegene bent aan wie het word aangeboden.
Er is dus sprake van overdracht en niet van prijsgeving.
Vind het maar vreemd, vooral omdat overdracht het doel is. Maar je hebt gelijkquote:Op maandag 27 maart 2017 08:57 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Het is geen onzin...
Wij juristen noemen vuilnis een res nullius, en daar word je eigenaar van door het mee te nemen.
quote:In de bekende strafzaak tegen de inmiddels overleden drugscrimineel Charles Zwolsman speelde het zich ontdoen van vuilniszakken een bescheiden bijrol. De opsporingambtenaren hadden, nadat Zwolsman zijn vuilnis, net als ik, op straat had gezet, zich met naarstige spoed de vuilniszakken toegeëigend en de inhoud daarvan aan een onderzoek onderworpen. Zo ontdekten de brave speurders dat Zwolsman tickets had gekocht voor vluchten van Amsterdam - Tanger (Marokko), terwijl uit eerder recherchewerk al was gebleken dat de drugs uit Marokko kwamen. De advocaat van Zwolsman voerde in cassatie aan dat het plaatsen van de vuilniszakken op straat door Zwolsman slechts bedoeld was als overdracht aan de vuilnisophaaldienst en dus niet het afstand doen van zijn eigendomsrecht ten gunste van een ieder en voorts dat met het doorzoeken van zijn vuilnis zijn recht op privacy geschonden werd. In zijn uitspraak van 19 december 1995 [NJ 1996, 246] maakte de Hoge Raad korte metten met het civielrechtelijk gezever en oordeelde (in r.o. 8 e.v.) dat degene die vuilniszakken ter inzameling aanbiedt geacht moet worden de eigendom van die zakken en van de inhoud daarvan te hebben prijsgegeven en dat niet kan worden gezegd dat degene die de zakken op straat plaatst voor wat de inhoud daarvan betreft objectief gezien een redelijke verwachting heeft omtrent de bescherming van zijn privacy.
Goed dat je erachter bent gekomen.quote:Op maandag 27 maart 2017 10:23 schreef hottentot het volgende:
[..]
Vind het maar vreemd, vooral omdat overdracht het doel is. Maar je hebt gelijk(En ik dus niet)
Tevens:
[..]
Daarom ben ik even verder gaan kijken en toen kwam ik de tekst tegen die ik hier gequote heb.quote:Op maandag 27 maart 2017 14:12 schreef escortmk2 het volgende:
Deze discussie is al eerder gevoerd:
WGR / mag iemand je vuilnis doorzoeken?
De definitie van paardendokter (en Wikipedia) geeft als voorbeeld klaargezet grofvuil.
Ik kan me voorstellen dat er wel een verschil is tussen het doorzoeken van een kliko en het meenemen van een oud bankstel dat aan de straat is gezet. Iets met privacy ofzo.
(ben verder geen jurist hoor, zit dit vooral te lezen met popcorn erbij)
quote:Op maandag 27 maart 2017 10:23 schreef hottentot het volgende:
[..]
Vind het maar vreemd, vooral omdat overdracht het doel is. Maar je hebt gelijk(En ik dus niet)
Hé papegaai, zie posting #67....quote:Op maandag 27 maart 2017 20:52 schreef rutger05 het volgende:
Res nullius.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Res_nullius
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |