Echter, wanneer je op kantoor zit, en je gooit iets in jouw vuilnisbak... geldt er dan ook zo'n soortgelijke regel?
M.a.w. is het voor anderen wettelijk verboden om in jouw prullenbakje te kijken / te zoeken in een kantooromgeving?
quote:nix
Op vrijdag 9 januari 2004 18:48 schreef KapiteinRuigbaard het volgende:
Wat heb jij in de vuilnisbak gegooid dan?
quote:AAhhh steelt jouw baas je sexblaadjes die je weggooit
Op vrijdag 9 januari 2004 18:49 schreef michiel_merk het volgende:[..]
nix
zomaar een vraag
Trouwens als je in Maastricht vuilnis buiten zet die niet in de gemeentezakken zit, mogen ze de zakken openmaken om te kijken of er sporen inzitten van de dader (denk aan brieven ed.)
quote:Niet wettelijk, maar het lijkt me dan vooral een fatsoensregel.
Op vrijdag 9 januari 2004 18:46 schreef michiel_merk het volgende:
Als je prive een vuilniszak op straat legt dan is het voor anderen wettelijk verboden om jouw vuilnis te doorzoeken.Echter, wanneer je op kantoor zit, en je gooit iets in jouw vuilnisbak... geldt er dan ook zo'n soortgelijke regel?
quote:haha
Op vrijdag 9 januari 2004 18:57 schreef paullo het volgende:[..]
AAhhh steelt jouw baas je sexblaadjes die je weggooit
quote:Ja, jij blijft er verantwoordelijk voor totdat het is opgehaald. Als je het in een gemeentelijke container/vuilnisbak hebt gegooid mag je het er officieel zelf niet eens meer uithalen.
Op vrijdag 9 januari 2004 19:31 schreef Argento het volgende:
Is dat zo? Mag niemand mijn vuilnis onderzoeken, ook niet als ik het aan de straat (en dus prijsgegeven heb, waardoor de zaak een zgn 'res nullius' (zonder eigenaar) wordt) heb gezet??
quote:Nee, want je hebt het aan de weg gezet, om aan de vuilophaaldienst te geven.
Op vrijdag 9 januari 2004 19:31 schreef Argento het volgende:
Is dat zo? Mag niemand mijn vuilnis onderzoeken, ook niet als ik het aan de straat (en dus prijsgegeven heb, waardoor de zaak een zgn 'res nullius' (zonder eigenaar) wordt) heb gezet??
Het wordt anders als jij je vuilnis ergens dumpt.
quote:Waar staat dat?
Op vrijdag 9 januari 2004 19:34 schreef Cynix ® het volgende:[..]
Ja, jij blijft er verantwoordelijk voor totdat het is opgehaald. Als je het in een gemeentelijke container/vuilnisbak hebt gegooid mag je het er officieel zelf niet eens meer uithalen.
quote:Zal de volgende keer nalaten je gebruikte condoom in de prullenmand op je werk te gooien.
Op vrijdag 9 januari 2004 18:46 schreef michiel_merk het volgende:
Als je prive een vuilniszak op straat legt dan is het voor anderen wettelijk verboden om jouw vuilnis te doorzoeken.Echter, wanneer je op kantoor zit, en je gooit iets in jouw vuilnisbak... geldt er dan ook zo'n soortgelijke regel?
M.a.w. is het voor anderen wettelijk verboden om in jouw prullenbakje te kijken / te zoeken in een kantooromgeving?
quote:APV is slechts een " Algemene Plaatselijke Verordening", dit geldt dus niet voor het hele land.
Op zaterdag 10 januari 2004 09:51 schreef Cynix ® het volgende:
Wetboek of APV.
Er wordt wel eens gesuggereerd dat het een politie verordening is, maar dit is niet juist. De politie heeft niets te verordenen, zij moeten slechts uitvoeren wat de wet, of lagere overheid voorschrijft.
.
Grote ophef bij die mensen natuurlijk, maar ik vermoed dat het niet verboden was anders was het nooit gebeurd. Maar misschien is de wet sindsdien gewijzigd.
quote:Klopt volgens mij niet. Een vuilniszak die bijvoorbeeld aan de openbare weg staat mag niet opengemaakt c.q. meegenomen worden door daartoe niet bevoegde instanties.
Op zaterdag 10 januari 2004 17:11 schreef Annastacia het volgende:
het is geen res nullius (dat zijn zaken die nooit een eigenaar hebben gehad, zoals vissen in niet territoriale wateren), maar een res derelicta: een prijsgegeven zaak. Je geeft ondubbelzinnig aan dat je het niet meer wil hebben, dus ieder ander mag zich jouw vuilnis toeëigenen!
Een vriend van me huurt een kamer in een bedrijvenverzamelpand, en daar wordt het vuilnis regelmatig doorzocht. Ze doen er daar vrij weinig aan (ik weet niet of ze het niet kunnen of teveel moeite vinden), behalve alle huurders waarschuwen dat het vuilnis doorzocht wordt en adviseren al het papier te versnipperen.
quote:ahja, een nutteloos onderscheid maar niettemin van waarde voor de Latijnse woordenschat...
Op zaterdag 10 januari 2004 17:11 schreef Annastacia het volgende:
het is geen res nullius (dat zijn zaken die nooit een eigenaar hebben gehad, zoals vissen in niet territoriale wateren), maar een res derelicta: een prijsgegeven zaak. Je geeft ondubbelzinnig aan dat je het niet meer wil hebben, dus ieder ander mag zich jouw vuilnis toeëigenen!
Hoe dan ook, het lijkt me dat er een verschil bestaat tussen het toeeigenen (in bezit nemen) van andermans vuilnis en het doorzoeken van die vuilnis op straat. Het eerste kan niemand je (goederenrechtelijk) verbieden, het tweede zal inderdaad wel middels een APV strafbaar kunnen worden gesteld in het kader van de openbare orde. Dus als je iemands vuilnis wil doorzoeken, dan is dat absoluut mogelijk, maar doe het niet in het openbaar. Neem de zak maar mee naar huis ofzo.
quote:Bedenk me net dat het onderscheid natuurlijk wel nut heeft.
Op maandag 12 januari 2004 21:49 schreef Argento het volgende:[..]
ahja, een nutteloos onderscheid maar niettemin van waarde voor de Latijnse woordenschat...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |