abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_169490795
Zelf broodbakken is weer helemaal terug van weggeweest. Waar het vroeger geen keuze was, wordt zelf brood bakken tegenwoordig meer een hobby. Na de hype met de broodbakmachines van een aantal jaren geleden is de populariteit wel weer wat gedaald, maar is er toch weer een hele grote groep geinteresseerd geraakt in brood bakken. Omdat het brood bakken in een broodbakmachine vrij beperkt is, gaat dit topic over brood bakken in een gewone oven.
Hieronder staan enkele tips/trucs/weetjes en een paar (basis)recepten.

Basisprincipes
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tips
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Poolish/Preferment :? Wasda :?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele recepten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Internetsites voor broodrecepten en informatie:
Vooral de eerste twee zijn aanraders!

http://www.thefreshloaf.com/
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/
http://www.kookjij.nl/recepten/00011078/Brood_-_Bakken.html&1
http://www.broodbakken.startkabel.nl/
http://www.gratiskookboek.be/index.php?page=list&categorie=Broden
http://www.broodrecepten.nl/recepten/maisbrood.htm

De alom populaire no-knead-broodjes (minilot eet ze elke dag :+ ):
http://www.myitaliansmorg(...)oof-overnight-rolls/

Filmpje van O+ Vincent Talleu O+ :

Wat resultaten van uit het vorige topic

Minilot:



Lot_1


computergirl


monkNL


Zo-is-dat



Mocht je foto er niet in staan, sorry
pi_169490821
Mijn pizzasteen is gisteren gesneuveld (tijdens het bakken in 2en gesprongen -O-), dus ik was benieuwd welke jullie dan hebben :).
pi_169491009
Ik heb geen steen maar een dikke staalplaat, wordt sneller warm en breekt niet
https://shop.bakingsteel.(...)roducts/baking-steel
  maandag 13 maart 2017 @ 20:54:09 #4
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_169493462
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2017 19:38 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Ik heb geen steen maar een dikke staalplaat, wordt sneller warm en breekt niet
https://shop.bakingsteel.(...)roducts/baking-steel
Wow, de verzendkosten zijn duurder dan de plaat zelf :o .

Hier weinig aan het bakken want koolhydraatarm dieet. De hel.
pi_169494266
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 20:54 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Wow, de verzendkosten zijn duurder dan de plaat zelf :o .

ding is ook teringzwaar. ik heb hem geloof ik uit Deense webshop van dit bedrijf
pi_169495884
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2017 19:33 schreef douche-eendje het volgende:
Mijn pizzasteen is gisteren gesneuveld (tijdens het bakken in 2en gesprongen -O-), dus ik was benieuwd welke jullie dan hebben :).
http://www.3-2-1-pizza.eu/index.html
pi_169538950
68% water dit keer. Telkens een procentje omhoog :)!

pi_169538968
quote:
quote:
Mooie steen. Goede dikte
pi_169645552


En nu heb ik honger.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 20 maart 2017 @ 09:52:14 #10
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_169646027
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 09:25 schreef douche-eendje het volgende:
[ link | afbeelding ]

En nu heb ik honger.
Hmmm, ziet er heerlijk uit.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_169654628
Mooi geworden!

Heeft een van jullie weleens bagels gebakken? Ik heb het laatst geprobeerd, maar ze vervormden totaal toen ik ze wilde optillen en in heet water dompelen. Alle lucht ging er daardoor ook uit. Nu dus op zoek naar een goed recept en tips en trucs.
pi_169655304
Levine geeft er workshops in, misschien heeft ze tips op de site?
pi_169659059
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 16:09 schreef Bleie het volgende:
Mooi geworden!

Heeft een van jullie weleens bagels gebakken? Ik heb het laatst geprobeerd, maar ze vervormden totaal toen ik ze wilde optillen en in heet water dompelen. Alle lucht ging er daardoor ook uit. Nu dus op zoek naar een goed recept en tips en trucs.
Persoonlijk nooit gebakken. Kwam deze link wel zojuist tegen in mijn tijdlijn. Misschien heb je er wat aan: http://www.seriouseats.co(...)e-bagels-recipe.html
pi_169673090
[..]

Wow, de verzendkosten zijn duurder dan de plaat zelf :o .

https://pizzasteel.nl/pages/shop

Hier niet
pi_169786299

De zuurdesem variant van overnight rolls
http://breadandcompanatic(...)oof-sourdough-rolls/

[ Bericht 15% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 26-03-2017 10:53:35 ]
pi_169854489
Goeie deal als je het geld ervoor hebt
http://www.ibood.com/home(...)xer-keukenrobot.html
pi_169909198




Eindelijk weer eens een broodje gebakken O+
pi_169909697
Begon me al beetje eenzaam te voelen hier :+
pi_169930838
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 5 april 2017 @ 07:45:46 #20
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_170012693
Een vriend van me en ik lopen al een tijdje rond met het idee om een stenen buitenoven gestookt op hout te maken. Om eens te kijken wat de voors en tegens hiervan zijn hebben we een paar weken geleden een pizza/broodoven op een aanhanger gehuurd.

We hebben die dag allerlei brood gebakken, puur om te kijken wat de voor- en nadelen van zo'n oven zijn. En als we er brood bij zouden overhouden was dat meegenomen.

Hier zie je al gelijk een nadeel: de temperatuur is enorm lastig te regelen. En aangezien zo'n standaard-oventje weinig massa heeft warmt hij enorm snel op en koelt ook weer enorm snel af.



Vloerkrentenbollen


krentenbollen met perzik en spijs


zachte kadetten


Meer krentenbollen


broodjes en worstenbroodjes


Andere broodjes


De beste methode die we gevonden hebben om brood te bakken is de oven opstoken en als de temperatuur goed is de brandende blokken eruit halen. We hadden gelukkig een grote pan met deksel waar we heel de brandende zooi in schoven waarna het deksel erop ging. Wat er in die pan zat konden we later weer gebruiken als een soort houtskool om het vuur weer makkelijk op te stoken.

Later hebben we ook nog gebakken met een klein randje brandende massa aan de zij- en achterkant, dat ging ook best goed.

Bakken terwijl het vuur nog brand zorg gegarandeerd voor zwart brood. Uit laten branden duurt te lang en daarbij koelt de oven ook weer teveel af (door te weinig steenmassa). Wie zelf zo'n oven wil maken: bespaar niet op de stenen. Massa is heel belangrijk.



De zwarte exemplaren laat ik hier maar niet zien :)
pi_170019322
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 07:45 schreef qltel het volgende:
Een vriend van me en ik lopen al een tijdje rond met het idee om een stenen buitenoven gestookt op hout te maken. Om eens te kijken wat de voors en tegens hiervan zijn hebben we een paar weken geleden een pizza/broodoven op een aanhanger gehuurd.

We hebben die dag allerlei brood gebakken, puur om te kijken wat de voor- en nadelen van zo'n oven zijn. En als we er brood bij zouden overhouden was dat meegenomen.

Hier zie je al gelijk een nadeel: de temperatuur is enorm lastig te regelen. En aangezien zo'n standaard-oventje weinig massa heeft warmt hij enorm snel op en koelt ook weer enorm snel af.

[ afbeelding ]

Vloerkrentenbollen
[ afbeelding ]

krentenbollen met perzik en spijs
[ afbeelding ]

zachte kadetten
[ afbeelding ]

Meer krentenbollen
[ afbeelding ]

broodjes en worstenbroodjes
[ afbeelding ]

Andere broodjes
[ afbeelding ]

De beste methode die we gevonden hebben om brood te bakken is de oven opstoken en als de temperatuur goed is de brandende blokken eruit halen. We hadden gelukkig een grote pan met deksel waar we heel de brandende zooi in schoven waarna het deksel erop ging. Wat er in die pan zat konden we later weer gebruiken als een soort houtskool om het vuur weer makkelijk op te stoken.

Later hebben we ook nog gebakken met een klein randje brandende massa aan de zij- en achterkant, dat ging ook best goed.

Bakken terwijl het vuur nog brand zorg gegarandeerd voor zwart brood. Uit laten branden duurt te lang en daarbij koelt de oven ook weer teveel af (door te weinig steenmassa). Wie zelf zo'n oven wil maken: bespaar niet op de stenen. Massa is heel belangrijk.

[ afbeelding ]

De zwarte exemplaren laat ik hier maar niet zien :)
Wat handig dat je huurt om uit te zoeken of iets een investering waard is. En die broden met perzik en spijs zien er verrukkelijk uit. Voor hoeveel monden bak je?
Somebody that I used to know
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 5 april 2017 @ 15:42:34 #22
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_170020503
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2017 14:42 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Wat handig dat je huurt om uit te zoeken of iets een investering waard is. En die broden met perzik en spijs zien er verrukkelijk uit. Voor hoeveel monden bak je?
Dit was niet voor het brood, maar voor het proberen. Er is ook best wel wat de vuilnisbak in gegaan.. :)

Maar de vriezer zat aardig vol na deze dag. We zijn vanaf een uur of 11 tot +/- 9 uur 's avonds bezig geweest met kneden, stoken en bakken.
Die broodjes met perzik waren inderdaad heerlijk. Recept is simpel, krentenbollen met vruchtenbroodpoeder, duw daar in het midden een bolletje spijs in en daarna een halve perzik uit blik. Resultaat is heerlijk.
  zondag 7 mei 2017 @ 10:36:12 #23
47102 Elvi
miemkwien
pi_170739648
Ik wil graag dit brood maken en in het recept staat dat je "strong white flour" moet gebruiken.
Wat bedoelen ze daar precies mee? Tarwebloem, patentbloem, of toch iets anders?
pi_170739692
quote:
5s.gif Op zondag 7 mei 2017 10:36 schreef Elvi het volgende:
Ik wil graag dit brood maken en in het recept staat dat je "strong white flour" moet gebruiken.
Wat bedoelen ze daar precies mee? Tarwebloem, patentbloem, of toch iets anders?
daar bedoelen ze mee dat je moet bakken met meel met hoger eiwit percentage (en dus meer gluten)
In amerikaans patentbloem zit extra eiwit, maar hier geen vergelijkend produkt in supermarkt
pi_170739841
De AH (sommige in elk geval) verkopen tegenwoordig verkoopt tegenwoordig 'broodbakmeel' van Robèrt van Beckhoven. Heb een pak gekocht, maar geloof eigenlijk niet dat het beter resultaat geeft dan de goedkope tarwebloem waar ik normaal mee bak.

Ik heb trouwens net een focaccia uit de oven gehaald voor bij het avondeten.
pi_170740028
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 10:49 schreef Bleie het volgende:
De AH (sommige in elk geval) verkopen tegenwoordig verkoopt tegenwoordig 'broodbakmeel' van Robèrt van Beckhoven. Heb een pak gekocht, maar geloof eigenlijk niet dat het beter resultaat geeft dan de goedkope tarwebloem waar ik normaal mee bak.

zit veel meer door heen dacht ik? Ook zaadjes en gist zag ik op verpakking die ik laatst bekeek.
  zondag 7 mei 2017 @ 11:04:10 #27
47102 Elvi
miemkwien
pi_170740056
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 10:39 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

daar bedoelen ze mee dat je moet bakken met meel met hoger eiwit percentage (en dus meer gluten)
In amerikaans patentbloem zit extra eiwit, maar hier geen vergelijkend produkt in supermarkt
Niet inde supermarkt, maar misschien wel ergens anders? Of moet ik het recept echt aanpassen?
Ik maak niet zo heel vaak brood dus ik ben echt n00b op dit vlak :')
pi_170740117
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 11:04 schreef Elvi het volgende:

[..]

Niet inde supermarkt, maar misschien wel ergens anders? Of moet ik het recept echt aanpassen?
Ik maak niet zo heel vaak brood dus ik ben echt n00b op dit vlak :')
amerikaanse patentbloem is online te koop bij De Zuidmolen, maar vraag me af of dat de moeite waard is. Je kan met huismerk bloem van supermarkt ook brood bakken.
Ik zie in recept ook geen bijzondere dingen muv de kleur. Als je gewone bloem gebruikt moet je wel hoeveelheid vocht aanpassen volgens mij

Oh ook hier te koop
https://www.broodbakshop.(...)ij-trouwens-ook.html *O*

[ Bericht 6% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 07-05-2017 11:26:33 ]
pi_170740260
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 11:01 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

zit veel meer door heen dacht ik? Ook zaadjes en gist zag ik op verpakking die ik laatst bekeek.
Er zijn verschillende soorten. Die ik heb is echt alleen meel. Maar er zijn ook bakmixen geloof ik.

Ik bak trouwens nooit brood met patentbloem, dat gebruik ik voor koekjes en taarten. Maar dat zou dus wel kunnen?
pi_170740368
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 11:17 schreef Bleie het volgende:

[..]

Er zijn verschillende soorten. Die ik heb is echt alleen meel. Maar er zijn ook bakmixen geloof ik.

Ik bak trouwens nooit brood met patentbloem, dat gebruik ik voor koekjes en taarten. Maar dat zou dus wel kunnen?
bij AH heb je alleen patentbloem van huismerk, officieel is dat idd niet voor brood. Las net ergens dat je eiwitpercentage van 12% moet hebben, ik haal dat alleen bij de Manitoba die ik in de kast heb staan volgens mij :D
pi_170799851
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 10:49 schreef Bleie het volgende:
De AH (sommige in elk geval) verkopen tegenwoordig verkoopt tegenwoordig 'broodbakmeel' van Robèrt van Beckhoven. Heb een pak gekocht, maar geloof eigenlijk niet dat het beter resultaat geeft dan de goedkope tarwebloem waar ik normaal mee bak.
Ja, zijn reeks aan bakproducten is in de bonus. Ik heb die desemstartershizzl meegenomen. Gewoon omdat de pogingen toen ik zelf thuis een dezemstarter wilde maken op niks uitliepen :P
mag het weten
  dinsdag 9 mei 2017 @ 18:13:45 #32
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_170803901
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 15:30 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Ja, zijn reeks aan bakproducten is in de bonus. Ik heb die desemstartershizzl meegenomen. Gewoon omdat de pogingen toen ik zelf thuis een dezemstarter wilde maken op niks uitliepen :P
Ik heb die desemstarter net in mijn hand gehad maar dat is desem poeder met gist, niet echt desem dus ;)
pi_170803965
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 18:13 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Ik heb die desemstarter net in mijn hand gehad maar dat is desem poeder met gist, niet echt desem dus ;)
Ik had mij weinig anders voorgesteld. Zou eigenlijk de keuringsdienst van waarde moeten tippen :P Vraag me ook af in hoeverre het nu echt een desemsmaak meegeeft aan het brood. :+
mag het weten
  dinsdag 9 mei 2017 @ 18:30:09 #34
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_170804388
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 18:15 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Ik had mij weinig anders voorgesteld. Zou eigenlijk de keuringsdienst van waarde moeten tippen :P Vraag me ook af in hoeverre het nu echt een desemsmaak meegeeft aan het brood. :+
Ik ben ook benieuwd! Leuk als je dat laat weten!

Ik ben m'n echte desem ( ;) ) aan t reanimeren al een week, had hm helemaal verwaarloosd :@ nu ruikt ie al weer goed zuur en bubbelt aardig maar mag nog wel wat meer gaan groeien dus ik ga nog even door :Y)
pi_171074502


Schaal verse baba ganoush met een stel maneesh, beide naar recept van Paul Hollywood
pi_171076097
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 16:23 schreef Rorsach het volgende:
[ afbeelding ]

Schaal verse baba ganoush met een stel maneesh, beide naar recept van Paul Hollywood
:Y) ^O^
pi_171190935
Weer tijd voor No knead breakfast rolls
pi_171192713
Lekker HMK!

Ik heb zachte bruine bollen gebakken met tarwebloem, vokorenbloem en speltmeel.



En mijn desem weer eens uit de koelkast gehaald. Kijken of ik er morgen mee kan bakken.
  zaterdag 3 juni 2017 @ 11:26:25 #39
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_171415408
Ik ben op zoek naar een recept voor kloosterbrood. Iemand die me daaraan zou kunnen helpen :@ ?

pi_171415550
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 11:26 schreef Helsinki het volgende:
Ik ben op zoek naar een recept voor kloosterbrood. Iemand die me daaraan zou kunnen helpen :@ ?

[ afbeelding ]
nooit van gehoord maar vooral veel zaden en pitten zo te zien
https://bakboerderij.com/kloosterbrood-2000-gram.html
Daar heeft Levine ook vast recepten van
pi_171442166
Ik kan ook niets beters vinden, maar Levine heeft inderdaad heel goede recepten voor broden met zaden en pitten. Ik heb er net een uit de oven gehaald. :+
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 4 juni 2017 @ 17:59:20 #42
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_171451371
Ik ben net terug uit Estland en daar hebben ze "zwart brood" zoals ze dat noemen. Een soort roggebrood. Ik heb een boek gekocht met brood-recepten in het Ests en Engels. Het enige is, in veel recepten gebruiken ze "leaven". Ik begrijp dat dat het rijsmiddel is, en dat ze dat normaal maken door een paar sneden van dat brood in een halve liter karnemelk te doen en dat dan minimaal 14 uur in een warme kamer (meer dan 24 graden celsius) laten staan Maar ja, ik heb niet zo'n brood en even terug vliegen is ook zo lastig.. :+

Weten jullie wat ze bedoelen met leaven of hoe ik dat kan vervangen door wat anders (blok gist erin is het eerste wat in me opkomt)?

Edit: oeps, ik haal het Estse woord door Google Translate en dan komt er zuurdesem uit. Is ook wel een soort van logisch.
pi_171451414
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 17:59 schreef qltel het volgende:
Ik ben net terug uit Estland en daar hebben ze "zwart brood" zoals ze dat noemen. Een soort roggebrood. Ik heb een boek gekocht met brood-recepten in het Ests en Engels. Het enige is, in veel recepten gebruiken ze "leaven". Ik begrijp dat dat het rijsmiddel is, en dat ze dat normaal maken door een paar sneden van dat brood in een halve liter karnemelk te doen en dat dan minimaal 14 uur in een warme kamer (meer dan 24 graden celsius) laten staan Maar ja, ik heb niet zo'n brood en even terug vliegen is ook zo lastig.. :+

Weten jullie wat ze bedoelen met leaven of hoe ik dat kan vervangen door wat anders (blok gist erin is het eerste wat in me opkomt)?
zuurdesem zegt google, in gebakken brood zit geen levend gist meer dus ik denk dat die methode meest op snelle zuurdesem lijkt
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 4 juni 2017 @ 18:03:40 #44
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_171451455
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2017 18:01 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

zuurdesem zegt google
Daar kwam ik dus ook net achter, zie de edit..

Goed, poging 3 om een zuurdesem te produceren dan maar.. Hopelijk lukt het dan wel goed.

[edit] Klinkt logisch. Gist gaat dood bij +/- 45 graden, ik wist alleen niet dat zuurdesem bleef doorleven bij hogere temperaturen.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 4 juni 2017 @ 18:09:38 #45
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_171451573
Wel een leuk boek trouwens, staan erg aparte broden in, zoals bijvoorbeeld brood gemaakt met alleen maar zaden en brood met bakpoeder i.p.v. gist of zuurdesem.
pi_171451719
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 18:03 schreef qltel het volgende:

[..]

[edit] Klinkt logisch. Gist gaat dood bij +/- 45 graden, ik wist alleen niet dat zuurdesem bleef doorleven bij hogere temperaturen.
eeehhh, nee? Zuurdesen is gist is ook gist en dat gaat dood in de oven, maar gist is ook overal in de lucht en gaat zich op warme omgeving met melk en brood misschien sneller ontwikkelen
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 4 juni 2017 @ 18:31:02 #47
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_171452085
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2017 18:15 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

eeehhh, nee? Zuurdesen is gist is ook gist en dat gaat dood in de oven, maar gist is ook overal in de lucht en gaat zich op warme omgeving met melk en brood misschien sneller ontwikkelen
Hmm, dus dat zou ik dan ook met Duits zuurdesembrood kunnen proberen. Het is de gok waard.

Bedankt voor het meedenken!
pi_171599181
Het werd weer eens tijd voor simpel volkorenbrood.
pi_171686000
Hulp nodig!

Mijn zoon mag een tijdje geen gist meer eten.
Nu heeft onze bakker lekker zuurdesembrood, maar er zitten nogal wat pitjes in wat hij minder lekker vindt. Nu dacht ik zelf zuurdesembrood te maken/proberen.
Op internet kom ik verschillende soorten dingen tegen (qua tijd en ingredienten), zodat ik eigenlijk niet meer precies weet welke het beste werkt.

Wat is volgens jullie de beste manier om zuurdesem te maken?
pi_171686033
Zuurdesem is ook gist!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')