Ja, ik heb een eigen server hangen die dienst doet als VPN-server.quote:Mijn vraag aan jullie is gebruik je VPN?
Sinds de opmars van Open VPN en een aantal varianten daarvan is er wel aardig wat veranderd.quote:Op donderdag 9 maart 2017 08:47 schreef Lod het volgende:
Naar aanleiding van het boek "Je hebt wel iets te verbergen" (overigens leuke, interessante literatuur) heb ik een abonnement genomen op Private Internet Access.
Op sommige publieke netwerken kan er geen VPN verbinding worden opgezet, waarschijnlijk door inrichting van het netwerk zelf. Ik merk verder weinig van vertraging of slechte(re) verbindingen. Heel af en toe moet ik opnieuw de cookies melding wegklikken.
Op zich bevalt het mij wel.
Nee, ik gebruik het wifi van de buurman. Gezien hij het standaard wachtwoord van zijn router niet heeft veranderd, heb ik kunnen vaststellen dat hij niets logt. Waar anders kun je nog zelf een audit uitvoeren?quote:Op donderdag 9 maart 2017 02:43 schreef Herr_Gunter het volgende:
Mijn vraag aan jullie is gebruik je VPN?
Een VPN kan ook nuttig zijn om vanuit het buitenland veilig verbinding te maken naar je eigen NAS thuis. Steeds meer NAS-en zijn ook uitgerust met een VPN-server. Het principe is exact hetzelfde als een VPN die je gebruikt om mee te surfen, maar dan dus om van het internet veilig naar huis te gaan.quote:Op donderdag 9 maart 2017 02:43 schreef Herr_Gunter het volgende:
Waarvoor is een VPN nuttig?
In het kort is een VPN nuttig als je niet wilt dat je internetverkeer en gedrag te herleiden is naar je persoonlijke aansluiting, je unieke eigen ip-adres.
De situaties waarin dat zo is kunnen heel breed zijn: Als toegang wilt krijgen tot informatie of video’s die standaard niet beschikbaar zijn met je eigen ip. Ook als je meer anoniem wilt surfen, downloaden of torrenten biedt een vpn bescherming.
Sowieso blijft de wetgeving van het land waar je je fysiek bevindt óók van toepassing.quote:Logging, policy en locatie.
Wie internet via een VPN provider, moet zijn VPN provider kunnen vertrouwens, immers al jouw internetverkeer gaat ineens over de server van een ander. Tot de VPN-server is je verkeer encrypted, bij de VPN server wordt je verkeer ontcijfert. Daarna wordt je data vermengt met tientallen andere gebruikers. Bij je VPN provider zelf, is je data dus het meest kwetsbaar en herleidbaar naar de persoon.
De vestigingslocatie van je VPN aanbieder is ook van belang, omdat het invloed heeft onder welk rechtssysteem er geldt. De locatie van de VPN servers bepaalt welke digitale identiteit je kan aannemen.
Ik neem aan dat je hiermee bedoeld dat Netflix nog steeds begrijpt dat in welk land je je fysiek bevindt? Het gebruik van VPN's om de landbeveiliging van Netflix e.d. te omzeilen gaan we dit in topic niet bespreken.quote:Wat tegenwoordig ook belangrijk is, is o.a. Netflix support.
Een trackingcookie staat lokaal op je pc en staat los van je IP-adres.quote:Het surfen met een VPN provider biedt een aantal voordelen:
• Websites, Tracking-cookies en overige partijen die je IP opslaan kunnen jouw surfgedrag niet herleiden naar je persoonlijk ip.
Wat bedoel je met "klagen"?quote:• Je overheid kan moeilijker je internetverkeer in zien (VPN protocollen zijn moeilijk te klagen, vaak hebben ze geen jurisdictie in het buitenland)
Let bij hierbij wel op de gebruikersvoorwaarden van de aanbieders van de online diensten die je gebruikt. In de voorwaarden van bijvoorbeeld Netflix staat dat het niet toegestaan is om met een VPN voor te doen dat je je fysiek in een ander land bevindt.quote:• Doordat VPN servers op meerdere locaties staan, ben je snel een 'digitale' wereldburger, die toegang heeft tot content overal.
Je moet je natuurlijk wel afvragen of je willens en wetens de beveiligingen van je werkgever wil omzeilen. Dit kan in een extreem geval leiden tot ontslag wegens misbruik van bedrijfsmiddelen.quote:• Je werkgever, of overheid kan content of informatie moeilijker op dns-niveau blokkeren of filteren.
Vergeet niet dat je niet alleen je VPN-provider moet kunnen vertrouwen, maar ook de internetprovider waar je VPN-provider zich mee verbindt op het internet én wat de overheid van het land waar de VPN-server staat allemaal aan informatie verzameld.quote:Nadelen zijn er ook zoals:
- Kans op een iets tragere verbinding doordat je gebruik maakt van een tussenserver.
- Sommige firewalls/netwerkaanbieders verbieden gebruik van VPN
- Door encryptie kan je energieverbruik en data toenemen.
- Hoe sterk de encryptie is van vpnprotocollen en hoe betrouwbaar aanbieders blijf moeilijk.
Dat is een handige toevoeging. Ik had zelf nog niet over zulke toepassingen nagedacht. Verbinden via VPN naar je eigen nas zorgt dat je waardevolle data op je nas altijd veilig en makkelijk bereikbaar is.quote:Op donderdag 9 maart 2017 22:08 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Een VPN kan ook nuttig zijn om vanuit het buitenland veilig verbinding te maken naar je eigen NAS thuis. Steeds meer NAS-en zijn ook uitgerust met een VPN-server. Het principe is exact hetzelfde als een VPN die je gebruikt om mee te surfen, maar dan dus om van het internet veilig naar huis te gaan.
Ook al kan het wel, ik wilde niet het omzeilen van geo-beperking van Netflix bespreken. Maar VPN/Netflix ondersteuning is ook als je dat niet wilt gebruiken om toegang te krijgen tot Netflix content in een ander land belangrijk. Netflix blokkeert standaard een groot aantal serverparken met vpn-aanbieders. Een aantal VPN aanbieders onderscheiden zich van hun concurrenten door te kiezen voor ip-configuraties die Netflix niet blokkeert, of die ipconfiguratie dynamisch in te stellen. Dat heeft als voordeel dat als je altijd VPN aan hebt staan (op een nl.server) dat je dan wel gewoon Netflix kan kijken zoals zonder vpn ook kan.quote:Sowieso blijft de wetgeving van het land waar je je fysiek bevindt óók van toepassing.
[..]
Ik neem aan dat je hiermee bedoeld dat Netflix nog steeds begrijpt dat in welk land je je fysiek bevindt? Het gebruik van VPN's om de landbeveiliging van Netflix e.d. te omzeilen gaan we dit in topic niet bespreken.
Het fijne is van steeds meer vpn-aanbieders is dat ze optioneel ook al aan tracking-cookie en advertentiefiltering bij hun VPN server doen. Heeft ook wel nadelen, met alles geblokkeerd zijn sommige sites minder functioneel.quote:Een trackingcookie staat lokaal op je pc en staat los van je IP-adres.
Het spreekt voor zich dat gebruik van een VPN niemand een vrijbrief geeft om bedrijfsvoorschriften te ontwijken.quote:[..]
Let bij hierbij wel op de gebruikersvoorwaarden van de aanbieders van de online diensten die je gebruikt. In de voorwaarden van bijvoorbeeld Netflix staat dat het niet toegestaan is om met een VPN voor te doen dat je je fysiek in een ander land bevindt.
Aangezien je voor Netflix met een persoonlijk account inlogt, kan je hier nog steeds persoonlijk door Netflix op aangesproken worden, al dan niet met financiële of juridische gevolgen.
[..]
Je moet je natuurlijk wel afvragen of je willens en wetens de beveiligingen van je werkgever wil omzeilen. Dit kan in een extreem geval leiden tot ontslag wegens misbruik van bedrijfsmiddelen.
Vergeet niet dat je niet alleen je VPN-provider moet kunnen vertrouwen, maar ook de internetprovider waar je VPN-provider zich mee verbindt op het internet én wat de overheid van het land waar de VPN-server staat allemaal aan informatie verzameld.
Op dit vlak zie ik wel dat er veel verandering heeft plaatsgevonden de laatste jaren. Bij bijvoorbeeld een NordVPN is er nu ondersteuning voor DD-WRT / OPEN-WRT / Tomato / AsusWRT / TP LINK / Asus Padavan / DLink / Lynksys /Synology en nog een paar, routers. Voor dd-wrt zelfs een kant en klaar scriptje om het makkelijk te maken.quote:Op donderdag 9 maart 2017 09:40 schreef jogy het volgende:
[...]Het is nu zo dat ik vpn vanaf mijn pc's heb draaien maar heb me in het verleden ook bezig gehouden met het instellen van de VPN op de router maar dat is me verder nooit (goed) gelukt. Die verbinding knalde er om de haverklap uit, ook al rottig maar dan ging de verbinding gewoon zonder gezeur weer 'naakt' over het internet, ik heb nog geen 'killswitch' voor elkaar kunnen krijgen. Onderhand gaan de zaken die ik langs de vpn wil hebben gewoon via de desbetreffende apps de vpn in, dat scheelt ook wel een stuk.
Thanks, ik ga ff kijken of ik een nieuwe versie van mijn DD-WRT firmware hebquote:Op donderdag 9 maart 2017 23:48 schreef Herr_Gunter het volgende:
Op dit vlak zie ik wel dat er veel verandering heeft plaatsgevonden de laatste jaren. Bij bijvoorbeeld een NordVPN is er nu ondersteuning voor DD-WRT / OPEN-WRT / Tomato / AsusWRT / TP LINK / Asus Padavan / DLink / Lynksys /Synology en nog een paar, routers. Voor dd-wrt zelfs een kant en klaar scriptje om het makkelijk te maken.
Die killswitch is mogelijk maar ligt een beetje aan de software die je draait op je router. Bij een nieuwe ddwrt moet je het hebben van de 'advanced options, in de openvpn clients, en dan het activeren van je firewall.
[ afbeelding ]
Die is vaak bij windows/mac/linux/ios/android clients beter geregeld en makkelijker toegankelijk.
Pcmag zegt dit over tunnelbeer.quote:
quote:Op vrijdag 24 maart 2017 16:41 schreef Cikx het volgende:
[..]
Oké top. Gebruik zelf NordVPN, maar ben met de techniek erachter nog niet zo bekend. Wat ik me bijvoorbeeld afvraag is als ik een e-mail stuur met mijn VPN aan naar iemand in de VS en diegene heeft geen VPN, dan kan ik alsnog makkelijk gelinkt worden aan de e-mail en er kan gelezen worden wat erin staat toch? Dan zou je het al moeten gaan encrypten e.d.?
Heb je een mailserver in eigen beheer of heb je het over gmail?quote:Op vrijdag 24 maart 2017 17:22 schreef Cikx het volgende:
Ik stelde zojuist een vraag in een ander topic mbt VPN's en werd naar dit topic doorverwezen.Dit was mijn vraag:
[..]
Gewoon gmail en outlook inderdaad, maar ook zaken als dm's op Twitter. Is dat makkelijk terug te leiden naar jou als persoon ook als je een alternatief account + VPN gebruikt?quote:Op vrijdag 24 maart 2017 18:45 schreef jogy het volgende:
[..]
Heb je een mailserver in eigen beheer of heb je het over gmail?
Ben nog niet eerder aan toe gekomen om hier naar te kijken.quote:Op donderdag 9 maart 2017 10:05 schreef Herr_Gunter het volgende:
[..]
Met Open-VPN met TCP over poort 443 kunnen weinig firewalls je vpn verbinding onderscheiden van gewoon internet verkeer.
Ik zou kiezen voor vpn providers die zich met (OpenVPN) TCP of SSTP onderscheiden. Express vpn, ipvanish en een aantal andere grotere vpn aanbieders onderscheiden zich erop.
Beetje laat maar VPN is geen vervanging voor encryptie, de data komt uiteindelijk gewoon naar buiten alleen gemaskeerd. Zeker als jij een mail stuurt met vpn en de ontvangende partij gebruikt het niet maar zelfs als de ontvangende partij het wel zou gebruiken kan de data alsnog gezien worden lijkt me. Of het daadwerkelijk terug te herleiden is ligt waarschijnlijk aan je vpn-discipline. En als je nog veiliger wil zijn dan zou je eventueel (maar dit is gokwerkquote:Op vrijdag 24 maart 2017 19:08 schreef Cikx het volgende:
[..]
Gewoon gmail en outlook inderdaad, maar ook zaken als dm's op Twitter. Is dat makkelijk terug te leiden naar jou als persoon ook als je een alternatief account + VPN gebruikt?
Bedankt voor de uitgebreide info! Zoveel moeite doen om alles anoniem te maken gaat voor mij ook een beetje ver. Denk dat ik het voorlopig bij de VPN houd.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 09:19 schreef jogy het volgende:
[..]
Beetje laat maar VPN is geen vervanging voor encryptie, de data komt uiteindelijk gewoon naar buiten alleen gemaskeerd. Zeker als jij een mail stuurt met vpn en de ontvangende partij gebruikt het niet maar zelfs als de ontvangende partij het wel zou gebruiken kan de data alsnog gezien worden lijkt me. Of het daadwerkelijk terug te herleiden is ligt waarschijnlijk aan je vpn-discipline. En als je nog veiliger wil zijn dan zou je eventueel (maar dit is gokwerk) een linux OS op een USB stick kunnen zetten en je anoniem bedoelde mail/twitter/facebook verkeer alleen via dat ding laten gaan plus vpn.
Ik heb een Apple Airport Extreme (waar VPN slecht in te stellen is) en een Asus RT-AC68u waar er voldoende mogelijkheden zijn dacht ikquote:Op woensdag 18 oktober 2017 14:20 schreef jogy het volgende:
Het ligt er maar net aan hoe technisch je bent en welke router je hebt volgens mij. Ik heb het nu zo ingesteld dat alles wat ik achter een VPN wil hebben op de software ingesteld staat dat het via die vpn gegevens naar buiten gaat en al mijn reguliere gebruik doe ik zonder. *persoonlijk* heb ik niet zo heel veel vertrouwen meer in het instellen van VPN direct op de router want in mijn geval was het zo dat als de vpn om welke reden dan ook even een verstoring had dat ik zonder het te weten dus naakt het internet op ging to ik het zelf weer activeerde.
Dus op zijn allerminst moet je een router hebben die ook ingesteld kan worden dat al het verkeer meteen stopt zodra de vpn verbinding down gaat en ook dat deze automatisch weer up gaat als de verstoring hersteld wordt.
Dat ziet er wel oké uit inderdaad, in ieder geval auto reconnect, dat is wel handig maar ik zie geen 'killswitch'. Het probleem lijkt te zijn dat er zo op het eerste gezicht geen optie is om lokaal netwerkverkeer buiten de vpn om te laten gaan. Die optie heb je nodig want dan kan je gewoon connectie maken met je chromecast.quote:Op woensdag 18 oktober 2017 15:01 schreef Lidl het volgende:
[..]
Ik heb een Apple Airport Extreme (waar VPN slecht in te stellen is) en een Asus RT-AC68u waar er voldoende mogelijkheden zijn dacht ik
De desktop versie is alleen beschikbaar in de browser en is een soort https verbinding, de mobiele apps schijnen wel goed te zijn.quote:Op donderdag 26 oktober 2017 09:53 schreef InverHouse het volgende:
Heeft iemand ervaring met de vpn van Opera? Ik zag toevallig dat je dat aan kon zetten en dat ik dan idd een ander ip adres heb. Is dat betrouwbaar of kan je toch beter voor een betaalde versie gaan?
De VPN van Opera is nu gestopt.quote:Op donderdag 26 oktober 2017 09:53 schreef InverHouse het volgende:
Heeft iemand ervaring met de vpn van Opera? Ik zag toevallig dat je dat aan kon zetten en dat ik dan idd een ander ip adres heb. Is dat betrouwbaar of kan je toch beter voor een betaalde versie gaan?
DPI en throttlingquote:Op woensdag 16 mei 2018 17:28 schreef gepromoveerT het volgende:
Gebruik betaalde Avast met VPN. Handig voor een luiaard zoals ik![]()
Echter:
-m'n internetsnelheid neemt wel af, maar bij een Europese server is het goed te doen. Maar ben bang dat als ik een V.S. server kies, de snelheid dramatisch zal afnemen. +
-In de kleine lettertjes staat een beetje dreigend dat, als zij een klacht krijgen, zij het zullen onderzoeken, echter Avast adverteert met: dat zij zelf ook de gecodeerde pakketjes niet kunnen inzien! Beetje raar.
Bedoel je gratis WiFi punten misschien? Dan is het wel normaal.quote:Op donderdag 24 mei 2018 19:03 schreef Iwanius het volgende:
Los van de algehele discussie merk ik dat bijvoorbeeld bij wireless netwerken/wifi , je VPN niet pakt waardoor je gedwongen wordt het ip van de wifi die je gebruikt te nemen. is dat normaal of niet?
Misschien een andere server proberen? Anders contact opnemen met hun support?quote:Op donderdag 17 mei 2018 09:17 schreef V. het volgende:
Ik heb nu een halfjaar vpn.ac, na eerst ExpressVPN te hebben gebruikt.
Kwam op diverse sites naar voren als een van de meest privacy-vriendelijke, maar hij knijpt wel enorm.
Zonder vpn aan is mijn speedtest 3x zo snel als met vpn aan. Bijna 70% snelheidsverlies is mij echt te gortigNu heb ik nog een halfjaar te gaan, maar als ik een snelle, goede en veilige andere kan vinden, dan stap ik subiet over.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |