'Thierry Baudet gaat de klus van Pim Fortuyn afmaken'De nieuwe partij Forum voor Democratie duikt ineens op in de peilingen, met 1 à 2 zetels. Aanhangers zien in lijsttrekker Thierry Baudet een nieuwe Pim Fortuyn. Een dagje mee op campagne.
Het regent in Venlo. Thierry Baudet (34) hoopt de stad voor zich winnen - niet toevallig omdat Geert Wilders er vandaan komt - maar er loopt geen hond op straat. Baudet en zijn jonge vrijwilligers houden de moed erin. ,,Ik ben zo blij dat het regent, anders zou ik de hele dag moeten flyeren’’, grapt Baudet.
Tegenstanders zien in hem een narcist, een ijdeltuit. Aan zelfvertrouwen heeft Baudet dan ook geen gebrek. Hij noemt zichzelf ‘de belangrijkste intellectueel van Nederland’. ,,Als ik Jesse Klaver hoor praten, hoor ik leegte. Ik heb daadwerkelijk ideeën en daadwerkelijk geleerd.’’
Net als leeftijdgenoot Klaver heeft ook Baudet veel vrouwelijke fans. ,,Mag ik met je op de foto?'', vraagt Sandra de Boer met haar vriendin. Met een gulle lach en hand op de schouder poseert Baudet met de dame van 52. Ze weet nog niet op wie ze moet stemmen, maar deze nieuwkomer maakt zeker kans. ,,Hij viel me op tv meteen op. Zijn looks hè. En die naam onthoud je ook.’’ Ze is niet de enige vrouw van middelbare leeftijd die gecharmeerd is van Baudet. ,,Knappe man hè. Ik krijg het er warm van", lacht Loppan Struving (61) uit Weert.
Aanhangers zien in hem een nieuwe Pim Fortuyn. Een intellectueel, die geschiedenis en rechten studeerde en 9 boeken schreef en weet wat Nederland nodig heeft. Zijn belangrijkste punten: bindende referenda, uit de Europese Unie stappen, stoppen met "massa-immigratie" en moslims laten tekenen voor Nederlandse waarden, zoals gelijkheid tussen man en vrouw.
Geert Wilders wil dat min of meer ook, maar die zegt het zo grof, vinden Forumaanhangers. En hij heeft geen haalbare oplossingen, Thierry wel. ,,Hij gaat de klus van Pim Fortuyn afmaken", daar is Marko Corbee uit Amersfoort vast van overtuigd.
Corbee is de chauffeur van Baudet en rijdt hem drie, vier keer per week het land door, waar Baudet zaaltjes toespreekt. Zijn boodschap trekt veel studenten en ondernemers. Voor de partij werken slimme mensen, met goede banen. Een cameraman neemt alles op wat Baudet doet en zet korte filmpjes daarvan op Facebook. Forum is daar het actiefst van alle partijen.
'Vijf voor twaalf'
De Limburgse toer gaat verder. De busjes van Forum, beplakt met posters van Baudet en nummer twee strafpleiter Theo Hiddema, rijden naar Roermond. In een volgepakt café gebruikt Baudet grote woorden. Er is "een aanval" gaande op "onze natiestaat" door de "perfide elite". Hij combineert diep wantrouwen jegens Haagse politici met complottheorieën en doemgedachten over de ondergang van de Nederlandse cultuur. Hij verluchtigt het steeds met een kwinkslag. Als iemand vraagt hoe laat is: ,,Het is vijf voor twaalf mensen!"
Instemmend geknik als Baudet zegt dat de economie vooral is gegroeid doordat er extra bedden moesten komen voor migranten. Of als hij beweert dat Nederland een extreem hoog criminaliteitscijfer kent.
,,Hij zegt het met charme en flair. Dat fascineert me", zegt toehoorder El mee Schouten (61). Hij weet nog niet of zijn stem naar Baudet gaat, maar voelt zich wel aangesproken. ,,Ongebreidelde immigratie tast onze cultuur aan. Als je dat zegt, word je weggezet als racist."
Dat de zoon van een pianist en psycholoog zelf een elitaire achtergrond heeft, ziet hij als een voordeel in zijn strijd tegen de elite. ,,Ik heb er jaren in rondgelopen, ik weet precies hoe ik ze moet aanpakken."
ThierryGOD
Dan nog even een mededeling van huishoudelijke aard ; don't feed the troll
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.