Bron: http://www.rtlnieuws.nl/g(...)st-ook-hulp-voor-jouquote:"Dit is mijn persoonlijke mening, dat ik vind dat in een beschaving denken over de dood iets is wat het individu aangaat. Je hebt niet gevraagd om op de wereld gezet te worden en als je met vol verstand zegt het is genoeg... Dat is mijn persoonlijke mening. Ik hoop dat in de toekomst onze beschaving zo ver gaat, dat als u dit bij volle bewustzijn, zonder dwang en als langdurige wens eist, dat we dat bespreekbaar maken", zei hij.
Bron, inclusief beeldmateriaal: http://nos.nl/artikel/216(...)n-jonger-dan-75.htmlquote:D66 heeft bewust gekozen voor de leeftijdsgrens van 75 jaar, zei Pechtold. Een lagere grens is op dit moment politiek zeker niet haalbaar. "We hebben nu groot draagvlak voor dit initiatief. We moeten dat draagvlak niet laten ontwrichten en daarom pakken we het stapsgewijs aan."
Bron: http://nos.nl/artikel/216(...)waardig-sterven.htmlquote:CDA, ChristenUnie en SGP reageren geschokt op de uitspraak van D66-leider Pechtold over een lagere leeftijdsgrens voor hulp bij zelfdoding voor mensen die hun leven voltooid achten. ChristenUnie-leider Segers noemt het "letterlijk levensgevaarlijk", de SGP spreekt over "verbijsterend nieuws" en Buma van het CDA is ook tegen.
Wie? Pechtold?quote:Op vrijdag 3 maart 2017 12:27 schreef Nobu het volgende:
Dat die lamstraal gewoon een baan gaat zoeken.
Eerst de schulden afbetalen natuurlijk, maar waarom zou een persoon niet zelf mogen beslissen om dood te gaan als hij wilsbekwaam en bij geeste is ?quote:Op vrijdag 3 maart 2017 12:36 schreef Woelwater het volgende:
Ja, laten we iedereen die het even niet meer ziet zitten helpen bij zelfdodingWat is de volgende stap, iemand met financiële problemen maar helpen zichzelf om te brengen?
Omdat er ook genoeg mensen zijn die dat in een opwelling roepen. Er zijn er zat die achteraf blij zijn dat hun zelfmoordpoging is mislukt.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 12:42 schreef Zith het volgende:
[..]
Eerst de schulden afbetalen natuurlijk, maar waarom zou een persoon niet zelf mogen beslissen om dood te gaan als hij wilsbekwaam en bij geeste is ?
Brengt God hem weer tot levenquote:Op vrijdag 3 maart 2017 13:02 schreef Plompzakker het volgende:
Maar wat nou als hij achteraf spijt krijgt?
Die kans lijkt me kleinquote:Op vrijdag 3 maart 2017 13:02 schreef Plompzakker het volgende:
Maar wat nou als hij achteraf spijt krijgt?
Aangezien partijen hun ideologie niet loslaten, heb ik even de vertaalslag gemaakt met de opmerking die in de topictitel staat.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 12:35 schreef Fylax het volgende:
Tsja, zo is het gewoon Elfletterig. Je kunt niet van die partijen verwachten dat ze zomaar hun ideologie loslaten en dit maar accepteren.
Ik vind het fijn dat we in een land leven waar mensen gewoon tegen het levenseinde kunnen zijn. En als je daar als bevolking niet mee eens bent, moet je op andere partijen stemmen.
Wat een stuitende minachting voor de casus waar dit over gaat. Wie ben jij in vredesnaam om de situatie van die man, die al jaren lijdt aan het leven, af te zwakken tot "het even niet meer zien zitten". Dat is hier niet aan de hand.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 12:36 schreef Woelwater het volgende:
Ja, laten we iedereen die het even niet meer ziet zitten helpen bij zelfdodingWat is de volgende stap, iemand met financiële problemen maar helpen zichzelf om te brengen?
Maar wat moet iemand die echt genoeg van het leven heeft en er een einde aan wil maken? In hoeverre is zelfmoord legaal/wenselijk? Een arts die iemand hier in begeleid (en de overheid die hier verder niet mee bemoeit) lijkt me wenselijker.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 14:07 schreef JimmyDean het volgende:
Het punt is dat in het plan van D66 de overheid actief meewerkt aan het doden van verder gezonde mensen, en dat is een cruciaal punt. Die macht zou de overheid nooit mogen hebben naar mijn mening, en gelukkig zijn er een aantal partijen (niet alleen de christelijke partijen overigens) die deze mening delen.
Even gekeken maar had toch minstens een aan bed gekluisterd iemand verwacht die tot niets meer in staat zou zijn, daar had ik nog enigszins begrip voor kunnen hebben. Dit is gewoon een "gezonde" vent met een obsessie voor de dood.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 13:57 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wat een stuitende minachting voor de casus waar dit over gaat. Wie ben jij in vredesnaam om de situatie van die man, die al jaren lijdt aan het leven, af te zwakken tot "het even niet meer zien zitten". Dat is hier niet aan de hand.
Zelfmoord is altijd al illegaal geweest. En het is niet de taak van een arts om iemand die verder niks mankeert te doden, of hij/zij dat nou wil of niet.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 14:10 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Maar wat moet iemand die echt genoeg van het leven heeft en er een einde aan wil maken? In hoeverre is zelfmoord legaal/wenselijk? Een arts die iemand hier in begeleid (en de overheid die hier verder niet mee bemoeit) lijkt me wenselijker.
Als je zo zwaar depressief bent dat je het leven niet meer ziet zitten, dan is er sprake van uitzichtloos lijden en ben je ook niet meer gezond. Je kunt ook geestelijk ongezond / ziek zijn. Behandeling is soms mogelijk, maar lang niet altijd.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 14:07 schreef JimmyDean het volgende:
Het punt is dat in het plan van D66 de overheid actief meewerkt aan het doden van verder gezonde mensen, en dat is een cruciaal punt. Die macht zou de overheid nooit mogen hebben naar mijn mening, en gelukkig zijn er een aantal partijen (niet alleen de christelijke partijen overigens) die deze mening delen.
Dus er zou geen enkele legale manier moeten zijn voor iemand die niet meer verder wil leven om er mee te stoppen (behalve misschien nog enkele tientallen jaren wachten).quote:Op vrijdag 3 maart 2017 14:13 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Zelfmoord is altijd al illegaal geweest. En het is niet de taak van een arts om iemand die verder niks mankeert te doden, of hij/zij dat nou wil of niet.
Nee, dat is een onzinnige stroman. Ik wil niet dat iemand zelfmoord pleegt, en daarom wil ik het plegen van zelfmoord niet legaal, efficiënt en gegarandeerd maken.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 14:14 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Als je zo zwaar depressief bent dat je het leven niet meer ziet zitten, dan is er sprake van uitzichtloos lijden en ben je ook niet meer gezond. Je kunt ook geestelijk ongezond / ziek zijn. Behandeling is soms mogelijk, maar lang niet altijd.
Iedereen die er een technische discussie van maakt met termen als "die macht moet de overheid niet hebben", zegt feitelijk hetzelfde als wat ik CDA, ChristenUnie en SGP in de mond leg: Gooi jezelf maar voor de trein, spring maar van een flat.
Want dat is namelijk de boodschap die je dan voor mensen hebt. Als je ze niet wilt helpen om hun leven waardig te beëindigen, is dat de enige uitweg die er nog resteert. Totaal inhumaan.
Dat eerste is correct, het tweede niet. De overheid moet slechts geen zelfmoord faciliteren.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 14:15 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dus er zou geen enkele legale manier moeten zijn voor iemand die niet meer verder wil leven om er mee te stoppen (behalve misschien nog enkele tientallen jaren wachten).
Dus de overheid mag er niet voor zorgen dat er regels komen die iemand helpen om een einde aan het leven te maken, maar de overheid moet er wel voor zorgen dat iemand geen einde aan het leven kan maken?
Is jouw begrip echt noodzakelijk dan ?quote:Op vrijdag 3 maart 2017 14:13 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Even gekeken maar had toch minstens een aan bed gekluisterd iemand verwacht die tot niets meer in staat zou zijn, daar had ik nog enigszins begrip voor kunnen hebben.
Dat hij elke week een lijst opgestuurd krijgt en afvinkt wie toestemming mag krijgen. Op een livestream.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 14:53 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Is jouw begrip echt noodzakelijk dan ?
Ik denk dat de TS dat heel goed begrijpt. Ik denk eerder dat jij niet begrijpt dat sommige mensen echt al zo ver zijn.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 14:31 schreef opperkleurder het volgende:
TS begrijpt niet dat dood een onomkeerbare en zeer ingrijpende beslissing is.
Volgens mij moeten we als maatschappij en overheid iets doen aan de oorzaak dat deze mensen een doodswens hebben.
Mja, dat is democratie. Dus mensen mogen er wat van vinden. En als het volk dat niet vindt zien we ze niet terug.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 13:55 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Aangezien partijen hun ideologie niet loslaten, heb ik even de vertaalslag gemaakt met de opmerking die in de topictitel staat.
Ik vind het niet fijn dat we in land leven waar gelovigen vanwege hun eigen religie / persoonlijke opvattingen andere mensen rechten ontzeggen, waardoor mensen niet waardig kunnen sterven en jarenlang moeten lijden. Zie ook deze casus in Italië, die deze week in het nieuws kwam: http://www.ad.nl/buitenla(...)euthanasie~a6e12f80/
Inmiddels wordt een politicus vervolgd omdat hij hulp heeft geboden.
Wel als mij wordt verweten een stuitende minachting te hebben voor het desbetreffende voorbeeld. Als het leven "als kut" ervaren ook al wordt gezien als goede reden voor hulp bij zelfdoding is straks het hek van de dam..quote:Op vrijdag 3 maart 2017 14:53 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Is jouw begrip echt noodzakelijk dan ?
Want ? Wat voor jou er niet toe doet kan voor een ander heel belangrijk zijn en vice versa. En zolang jullie elkaar jullie zienswijze niet willen opleggen is dat ook helemaal prima.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 14:59 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Wel als mij wordt verweten een stuitende minachting te hebben voor het desbetreffende voorbeeld.
Nee TS en jij zeggen als je dood wil dan moeten die mensen dood kunnen gaan. En ik begrijp inderdaad niet dat mensen dat kunnen zeggen of dat mensen dat willen.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 14:56 schreef Lod het volgende:
[..]
Ik denk dat de TS dat heel goed begrijpt. Ik denk eerder dat jij niet begrijpt dat sommige mensen echt al zo ver zijn.
En er is niet altijd iets te doen aan de oorzaak. Dan moeten wij als maatschappij en overheid ervoor zorgen dat deze mensen de mogelijkheid krijgen tot een snel en pijnloos einde.
Scheiding van kerk en staat ... Daarom ben ik sowieso tegen het bestaan van CDA, CU en SGP.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 14:57 schreef Fylax het volgende:
[..]
Mja, dat is democratie. Dus mensen mogen er wat van vinden. En als het volk dat niet vindt zien we ze niet terug.
CDA is geen getuigenispartij dus die kan uit je lijstje.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 15:06 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Scheiding van kerk en staat ... Daarom ben ik sowieso tegen het bestaan van CDA, CU en SGP.
Maar waar leg je dan de ondergrens voor uitzichtloos lijden? Tienermeisjes die het leven niet meer zien zitten omdat hun vriendje het heeft uitgemaakt (of andersom natuurlijk), komen die bijvoorbeeld ook in aanmerking voor hulp bij zelfdoding.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 15:02 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Want ? Wat voor jou er niet toe doet kan voor een ander heel belangrijk zijn en vice versa. En zolang jullie elkaar jullie zienswijze niet willen opleggen is dat ook helemaal prima.
Prima, zolang de invloed van religie maar zo veel mogelijk wordt tegengewerkt.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 15:07 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
CDA is geen getuigenispartij dus die kan uit je lijstje.
Of een net iets te dik meisje dat nooit zal kunnen voldoen aan het ideale schoonheidsideaal. Kind zal misschien nog 80 jaar moeten lijdenquote:Op vrijdag 3 maart 2017 15:07 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Maar waar leg je dan de ondergrens voor uitzichtloos lijden? Tienermeisjes die het leven niet meer zien zitten omdat hun vriendje het heeft uitgemaakt (of andersom natuurlijk), komen die bijvoorbeeld ook in aanmerking voor hulp bij zelfdoding.
Het is ook meer dat de methodes die overblijven nogal pijnlijk zijn als je geen Pil van Drion hebt.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 15:09 schreef timmmmm het volgende:
Waarom is jezelf verhangen minder waardig dan jezelf gif in de aderen (laten) spuiten of een pil van Drion te nemen?
Als iemand niet meer wil, moet je dat respecteren. De manier waarop je jezelf doodt is dan niet relevant. Wat ik vind is dat je die keuze altijd bij mensen zelf moet houden. Meewerken aan zelfdoding of die actief tegenwerken beinvloedt die keuze en ik vind dat die geheel onafhankelijk van de overheid gemaakt moet worden.
Zo'n man die gexond van lijf en leden is en zegt dat hij gewoon niet meer wil, vindt het het niet meer waard. Hij ziet de waarde niet meer in zijn leven en wil dus afscheid nemen. Hij zit in zo'n diep dal dat hij geen uitweg ziet en geen toegevoegde waarde ziet in het doorgaan. Als hij dat oprecht vindt, moet je zo'n man niet tegenwerken imo. De keerzijde is dat je hem ook niet dat idee moet bevestigen. 'We begrijpen het meneer, wij doen het wel voor u'. Kort door de bocht, maar even kort door de bocht als het 'gooi jezelf maar voor de trein' uit de OP.
We hebben hier te maken met mensen die zich op welk gebied dat dan ool is niet zo goed voelen en je moet niks doen wat als versterking van dat gevoel zou kunnen worden opgevat. Actief meewerken is wmb een bijna even erge afbreuk als de boel tegenwerken. Laat het alsjeblieft bij die mensen zelf liggen, helemaal en voor 100%, ipv die keuze op welke manier dan ook beinvloeden. De lijn is hier te dun om op te balanceren voor mij
Dat is onzin. Er zijn zat cocktails te maken waar je makkelijk zat zelfmoord mee kan plegen zonder pijn. Toegegeven, al het kots en schuim en soms gestuiptrek doet je anders vermoeden maar iedereen die het overleeft zal jevertellen dat het er miss vreselijk uit ziet maar het op dat moment geen centje pijn deed. In tegendeel zelfsquote:Op vrijdag 3 maart 2017 15:10 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Het is ook meer dat de methodes die overblijven nogal pijnlijk zijn als je geen Pil van Drion hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |