Disclaimer: dit is een lange klacht. Kun je daar niet tegen, klik dit topic weg, of lees onderaan meteen de samenvatting.
"Gooi jezelf maar voor de trein, spring maar van de flat, verhang jezelf maar in de trapholte." Ze zeggen het niet letterlijk zo, maar dit is de boodschap die CDA, ChristenUnie en SGP hebben voor mensen die nog lang geen 75 zijn, maar klaar zijn met hun leven.
D66-leider Alexander Pechtold zat gisteren bij Nieuwsuur, waar hij vragen uit het publiek beantwoordde. Hij werd daar geconfronteerd met een 57-jarige man die lijdt aan het leven, die er klaar mee is. De man is bij z'n volle verstand en is wilsbekwaam. D66 heeft een wetsvoorstel ingediend om hulp bij het levenseinde mogelijk te maken voor mensen vanaf 75 jaar met een voltooid leven.
Deze man, Martin Kock, had eigenlijk maar één prangende vraag aan Pechtold:
"Ik wil niet nog 18 jaar wachten. Ik heb geen zin meer. Ik wil nu."Pechtold had het duidelijk zichtbaar - en begrijpelijk - moeilijk met deze vraag.
"Dat is heftig. Ik wist niet dat u hier met deze vraag zou zitten", zei de D66-leider.
quote:
"Dit is mijn persoonlijke mening, dat ik vind dat in een beschaving denken over de dood iets is wat het individu aangaat. Je hebt niet gevraagd om op de wereld gezet te worden en als je met vol verstand zegt het is genoeg... Dat is mijn persoonlijke mening. Ik hoop dat in de toekomst onze beschaving zo ver gaat, dat als u dit bij volle bewustzijn, zonder dwang en als langdurige wens eist, dat we dat bespreekbaar maken", zei hij.
Bron:
http://www.rtlnieuws.nl/g(...)st-ook-hulp-voor-jouquote:
D66 heeft bewust gekozen voor de leeftijdsgrens van 75 jaar, zei Pechtold. Een lagere grens is op dit moment politiek zeker niet haalbaar. "We hebben nu groot draagvlak voor dit initiatief. We moeten dat draagvlak niet laten ontwrichten en daarom pakken we het stapsgewijs aan."
Bron, inclusief beeldmateriaal:
http://nos.nl/artikel/216(...)n-jonger-dan-75.htmlHet verhaal van Martin is hier te lezen:
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)nenin-ben-ik-al-doodTot zover de casus, dan nu de werkelijke klacht. Want vandaag lees ik dat de heilige drie-eenheid van CDA, ChristenUnie en SGP "geschokt" reageert:
quote:
CDA, ChristenUnie en SGP reageren geschokt op de uitspraak van D66-leider Pechtold over een lagere leeftijdsgrens voor hulp bij zelfdoding voor mensen die hun leven voltooid achten. ChristenUnie-leider Segers noemt het "letterlijk levensgevaarlijk", de SGP spreekt over "verbijsterend nieuws" en Buma van het CDA is ook tegen.
Bron:
http://nos.nl/artikel/216(...)waardig-sterven.htmlDe riedeltjes laten zich raden: "Andere hulp is nodig", "Elk mensenleven is waardevol", "De overheid moet zorgen voor mensen die levensmoe zijn", enzovoort. Als dit thema op tafel komt, horen we deze drie partijen steeds weer praten over goede zorg, liefde, warmte, aandacht, het voorkomen van eenzaamheid en het voorkomen dat mensen zich overbodig voelen of vinden dat ze de samenleving tot last zijn.
Ze treden daarmee in de privé-afwegingen van iemand die aan het leven lijdt; ze gaan feitelijk namens hem/haar bepalen waarom diegene uit het leven wil stappen. Ze spelen amateur-psycholoog. En waarom? Laten we er gewoon heel duidelijk over zijn:
om religieuze redenen. In een 2000 jaar oud boek lezen ze ergens dat zelfdoding niet mag. Gelovige mensen willen deze oeroude regels volgen - dat is uiteraard hun goed recht.
Maar wat CDA, ChristenUnie en SGP feitelijk doen, is hun eigen religieus-gevoede mening aan iedereen opdringen. Met vriendelijke en bezorgde termen als "warmte", "liefde", "goede zorg" en dergelijke tonen ze zogenaamd hun compassie met mensen als Martin Kock. Maar de werkelijkheid is dat ze deze man en zijn lotgenoten in de kou laten staan. Ze hebben lak aan zijn wens.
Letterlijk hoor je ze het niet zeggen, maar hun boodschap is eigenlijk:
Wij gunnen u geen waardig levenseinde, want wij zijn gelovigen en we volgen 2000 jaar oude regeltjes die we ook aan de rest van Nederland opdringen. U wilt uw leven beëindigen? Gooi uzelf maar fijn voor de trein, verhang uzelf, snijd uw polsen door, spring van de flat. Onze religie is namelijk belangrijker dan uw goed doordachte wens en uw recht om over uw eigen leven te beschikken.Mijn klacht: CDA, ChristenUnie en SGP dringen hun religie aan iedereen op, waardoor mensen onnodig aan het leven moeten lijden. Bezorgde, warm klinkende woordjes verbloemen waar hun standpunt werkelijk op neerkomt: Gooi jezelf maar voor de trein...