Dat is natuurlijk wel iets anders dan anderen op te roepen/te bedreigen om niet te stemmen "omdat je anders zondig bent"quote:Op dinsdag 28 februari 2017 18:53 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Weinig ironisch aan. Veel jongeren zien zich niet voldoende vertegenwoordigd en stemmen daarom niet.
Ja, waarom zou dat zijn, eigenlijk.....uhmm....even denken.....o ja....quote:Op dinsdag 28 februari 2017 17:54 schreef Drug het volgende:
en wat maakt het een fundamenteel onderdeel van onze samenleving?
Ik maak me er niet druk om. Niet stemmen omdat je religie zegt dat het niet mag en wel in een democratisch land wonen (en dan ook nog gaan klagen dat je zo slecht behandeld wordt) is een bizarre gedachtegang.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 18:55 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Als ik in een sprookjesbroek wil geloven doe ik dat. Dat geen je verder niks aan. Als ik niet wil stemmen is dat ook prima. Ik begrijp niet waarom jij je zo druk maakt om het feit dat ik niet stem? Ik maak me toch ook niet druk om het gegeven dat jij wel stemt.
Juist, een recht. Geen plicht. Of mensen stemmen moeten ze zelf weten.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 18:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, het is een recht. Het belangrijkste recht dat we hebben. Vele malen belangrijker dan wel sprookjesboek jij in wil geloven.
Niet 'ineens'. Lees nou eens een keertje wat er staat.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 18:56 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik lees het heel goed. Je hoeft niet te gaan stemmen, als je maar de moeite hebt genomen om je in te lezen en je niet vertegenwoordigd te voelen. Als je niet stemt vanwege "een sprookjesboek" is het ineens respectloos.
Bedankt Hans, dat was nog niet gezegd.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 18:57 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Juist, een recht. Geen plicht. Of mensen stemmen moeten ze zelf weten.
Als je democratie accepteert accepteer je impliciet dat je verantwoordelijkheid draagt voor de maatschappij.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 17:54 schreef Drug het volgende:
[..]
dat zie jij dan anders dan de user op wie ik reageerde.
maar wat is er mis met het bewust afwijzen van democratie? en wat maakt het een fundamenteel onderdeel van onze samenleving?
Ik lees wat er staat, je hoeft niet te gaan schelden.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 18:58 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Niet 'ineens'. Lees nou eens een keertje wat er staat.
Als je het verschil tussen die dingen niet kunt zien ben je een idioot. Maar dat was al zo, geloof ik.
Ja hoor, democratie is slechts 'mijn gedachtengang'quote:Op dinsdag 28 februari 2017 18:59 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het strookt niet met jouw gedachtegang, jammer dan.
De manier waarop dat wordt ingevuld, bedoel ik.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 19:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ja hoor, democratie is slechts 'mijn gedachtengang'.
Compleet van het padje af. Rot toch eens gauw op met dat halfbakken heldcomplex.
Wat er mis is aan 'jullie' is dat 'wij' maar moeten accepteren dat jullie een volledig waanbeeld hebben opgebouwd zonder enige empirische onderbouwing. En ook nog eens onderdelen van dat waanbeeld door onze strot proberen te duwen. Want jullie GELOVEN!.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 18:18 schreef Maghrebijnse het volgende:
Daarom heet het ook geloven zeg ik toch?
Dat is dan ook helemaal niet wat ik zeg, maar dat is geen verrassing want je bent echt volledig blind.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 19:05 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het is natuurlijk flauwekul om mensen te laten geloven dat ze moeten gaan stemmen als een soort van tegenprestatie of uiting van respect richting de democratie.
En als je niet gaat stemmen dan wordt je wel.....oh, wacht....quote:Op dinsdag 28 februari 2017 12:54 schreef Maghrebijnse het volgende:
....als moslim word je toch niet gehoord.
waar heb ik democratie afgewezen? quoot eens?quote:Op dinsdag 28 februari 2017 18:30 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Nou, als je iets afwijst moet je met iets beters komen anders is het maar oeverloos geneuzel.
a. dus het gaat niet om afwijzen van democratie, maar om de motivatie van die keuze?quote:Op dinsdag 28 februari 2017 18:40 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
a. Je kunt democratie bewust afwijzen, maar het is meer dan alleen dan dat afwijzen, over het algemeen wijs je het af als je een andere vorm van bestuur voor ogen hebt, bijvoorbeeld anarchie, en daar goed over hebt nagedacht, ook over de gevolgen voor anderen. Het is shirk/haram klinkt niet echt als een goed overwogen (bewuste) keuze voor het afschaffen van democratie en geeft bovendien geen alternatief. Dit geblaat over democratie van de islammeren klinkt meer als dat ze geen flauw idee hebben wat democratie is, hoe het werkt, wat het voor hen kan betekenen en dat er geen seconde is nagedacht over wat er gebeurt als democratie wordt ingewisseld voor iets anders.
b. Democratie is al millennia oud in noord-west Europa (en elders), ondanks het feodale stelsel is het in verschillende vormen blijven bestaan. In het Nederland van het moderne Europa (en in de westerse wereld) is het in de grondwet opgenomen (artikel 4). Grondwet is wat mij betreft behoorlijk fundamenteel voor onze samenleving.
Een schande? Volgens wie precies?quote:Op dinsdag 28 februari 2017 19:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is dan ook helemaal niet wat ik zeg, maar dat is geen verrassing want je bent echt volledig blind.
We hebben rechten om een reden. Daar niet gebruik van maken vanwege religieuze redenen is een schande.
Dat leg ik dus uit, maar je leest wederom gewoon niet.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 19:23 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Een schande? Volgens wie precies?
a. Motivatie lijkt me wel iets dat bij "bewust kiezen" hoort ja. Al het andere is "maar wat roepen".quote:Op dinsdag 28 februari 2017 19:20 schreef Drug het volgende:
[..]
a. dus het gaat niet om afwijzen van democratie, maar om de motivatie van die keuze?
b. o dat vind ik van niet
nee, dat is een onjuiste stelling. en zelfs al zou die waar zijn, dan betekent het niet dat het fundamenteel is. nee, ik ben nog niet overtuigd.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 18:56 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Ja, waarom zou dat zijn, eigenlijk.....uhmm....even denken.....o ja....
Omdat ALLE beslissingen over onze samenleving door dat 'onderdeel' worden genomen, wellicht?
Je zegt dat er niets mis is met het afwijzen van de democratie. Ik vind dat er wel wat mis mee is omdat er geen beter alternatief is. Maar je blijft een beetje rondjes draaien zonder concreet te worden.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 19:16 schreef Drug het volgende:
waar heb ik democratie afgewezen? quoot eens?
Pardon?quote:Op dinsdag 28 februari 2017 18:41 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Ik ben van mening toegedaan dat stemmen inderdaad haram is. Tegelijkertijd ben ik me bewust van de khilafat ( meningsverschillen) hierover binnen de islam. De één hangt de mening aan dat het niet toegestaan is en de ander hangt een andere mening aan. Dat mag allemaal en maakt een ander niet minder moslim. Mijn ouders en zusjes stemmen bijvoorbeeld wel.
In tegenstelling tot jou respecteer ik dat.
ja hier zijn we het over eens.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 19:26 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
a. Motivatie lijkt me wel iets dat bij "bewust kiezen" hoort ja. Al het andere is "maar wat roepen".
b. Waarom niet?
rondjes? waar heb je het over?quote:Op dinsdag 28 februari 2017 19:34 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Je zegt dat er niets mis is met het afwijzen van de democratie. Ik vind dat er wel wat mis mee is omdat er geen beter alternatief is. Maar je blijft een beetje rondjes draaien zonder concreet te worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |