Het is ook een mooi voorbeeld dat laat zien dat investeren tijdens een crisis juist goed kan zijn. In plaats van al dat besparen wat onze regeringen de afgelopen tijd heeft gedaan.quote:Op donderdag 23 februari 2017 10:34 schreef remlof het volgende:
De robuuste groei van de Duitse economie heeft de staat een enorm begrotingsoverschot opgeleverd. In 2016 kwam er 23,7 miljard euro meer binnen dan er werd uitgegeven, het grootste overschot sinds de Duitse hereniging in 1990. Dat meldt het Duitse bureau voor de statistiek.
Duitsland profiteerde van hogere consumentenbestedingen en investeringen door de overheid. Het land heeft een groot overschot op de handelsbalans; de export is veel groter dan de import, hoewel de invoer afgelopen jaar harder groeide dan de uitvoer.
De uitgaven voor sociale zekerheid, uitkeringen, vielen ruim 8 miljard euro lager uit. Hogere belastinginkomsten en dalende werkloosheid zorgen nu voor het derde jaar op rij voor een overschot. Daarmee voldoet Duitsland meer dan royaal aan het door Brussel toegestane maximale begrotingstekort van 3 procent.
Nederlands overschot
De Duitse economie is de grootste van Europa en is met een omvang van 3150 miljard euro bijna vijf keer zo groot als de Nederlandse economie. Ook Nederland heeft een sterk jaar achter de rug en boekte voor het eerst sinds 2008 een begrotingsoverschot van 200 miljoen euro, zo werd vanochtend bekend.
Bron: http://nos.nl/artikel/215(...)24-miljard-euro.html
Oftewel, het is Duitsland economisch nog nooit zo goed gegaan sinds de hereniging. Ik mag toch hopen dat dit flink de wind uit de zeilen zal halen voor de nationaalpopulisten van het AfD, die alles kapot willen maken omdat het zo slecht zo gaan.
Dat mag ook wel na jaren keihard saneren.quote:Op donderdag 23 februari 2017 10:49 schreef Braindead2000 het volgende:
Zelfs Griekenland schijnt binnenkort een overschot te hebben.
Inderdaad, laten we een feestje vieren in de piekjaren en structurele problemen weer lekker laten dooretteren tot de daljaren. Dan kunnen we weer mooi wijzen naar de landen die het hardst geraakt worden en nog jaren last hebben van de populisten die gebruik maken van de onvrede. Fuck leren van het verleden.quote:Op donderdag 23 februari 2017 10:51 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat mag ook wel na jaren keihard saneren.
De economie zit in een enorme groeispurt en dat vooral dankzij de EU
Nee, nu moeten we juist hervormen. Dat krijg je veel makkelijker voor elkaar als de economie als een tierelier draait.quote:Op donderdag 23 februari 2017 10:56 schreef AnanYaw het volgende:
[..]
Inderdaad, laten we een feestje vieren in de piekjaren en structurele problemen weer lekker laten dooretteren tot de daljaren. Dan kunnen we weer mooi wijzen naar de landen die het hardst geraakt worden en nog jaren last hebben van de populisten die gebruik maken van de onvrede. Fuck leren van het verleden.
Ik heb nog een beter idee. We spreken gewoon af dat de ECB de rente verlaagt naar minus 10% en laten ze 1 biljoen euro per maand bijdrukken. Worden we nog rijker.quote:Op donderdag 23 februari 2017 10:51 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat mag ook wel na jaren keihard saneren.
De economie zit in een enorme groeispurt en dat vooral dankzij de EU
Het zou nog beter gaan, als wij of Duitsland die vluchtelingen niet zouden hebben.quote:Op donderdag 23 februari 2017 10:34 schreef remlof het volgende:
Ik mag toch hopen dat dit flink de wind uit de zeilen zal halen voor de nationaalpopulisten van het AfD, die alles kapot willen maken omdat het zo slecht zo gaan.
We zijn meer dan rijk genoeg om die vluchtelingen op te vangen. Merkel had helemaal gelijk toen ze zei "wir schaffen das".quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:03 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Het zou nog beter gaan, als wij of Duitsland die vluchtelingen niet zouden hebben.
En het is ook een cultuurprobleem. Mensen zien hun land islamiseren, en verpauperen. Daar zit het probleem.
Ik ben ook rijk genoeg om zomaar 10.000¤ aan een wildvreemde te geven, maar dat doe ik niet. Zit nogal een verschil tussen kunnen en willen.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:05 schreef remlof het volgende:
[..]
We zijn meer dan rijk genoeg om die vluchtelingen op te vangen. Merkel had helemaal gelijk toen ze zei "wir schaffen das".
Ik bedoel dat mensen zwaar ontevreden zijn over de culturele veranderingen van de afgelopen decennia, die alleen maar erger lijken te worden.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:05 schreef remlof het volgende:
[..]
We zijn meer dan rijk genoeg om die vluchtelingen op te vangen. Merkel had helemaal gelijk toen ze zei "wir schaffen das".
Wel als die persoon slachtoffer is van geweld buiten zijn schuld.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:06 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ik ben ook rijk genoeg om zomaar 10.000¤ aan een wildvreemde te geven, maar dat doe ik niet.
Het waren ook helemaal geen vluchtelingen meer. Die status hebben zo voor mij verloren toen ze in Turkije en Griekenland aankwamen.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:08 schreef remlof het volgende:
[..]
Wel als die persoon slachtoffer is van geweld buiten zijn schuld.
Want dat zijn oorlogsvluchtelingen. In ieder geval als land moet je die opvangen.
quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:03 schreef Harvest89 het volgende:
En het is ook een cultuurprobleem. Mensen zien hun land islamiseren, en verpauperen. Daar zit het probleem.
Voor jou. Voor normale empathische mensen niet.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:11 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Het waren ook helemaal geen vluchtelingen meer. Die status hebben zo voor mij verloren toen ze in Turkije en Griekenland aankwamen.
Ik kom genoeg buiten, en ik zie dat het niet meevalt.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:11 schreef Chewie het volgende:
Kom eens buiten en dan zie je dat het wel meevalt
Nouja, voor 2016 was gerekend op een tekort van 9 miljard. Dus een overschot realiseren is dan knap.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:14 schreef Idisrom het volgende:
Dan is Nederland met 200 miljoen euro overschot maar een lachertje (en ook met de aardgasinkomsten)
Voor mensen met enig gevoel voor logica overigens ook niet.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Voor jou. Voor normale empathische mensen niet.
Heel erg bang aangelegd?quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:15 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik kom genoeg buiten, en ik zie dat het niet meevalt.
Nederland doet het ook prima. Met dank aan Rutte II.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:16 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Nouja, voor 2016 was gerekend op een tekort van 9 miljard. Dus een overschot realiseren is dan knap.
Ik zou daar blij mee zijn.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:17 schreef remlof het volgende:
[..]
Nederland doet het ook prima. Met dank aan Rutte II.
Eigenlijk zou dit kabinet gewoon door moeten.
Komt omdat de Duitsers al jaaaaaaaaren flinke overschotten hebben.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:14 schreef Idisrom het volgende:
Dan is Nederland met 200 miljoen euro overschot maar een lachertje (en ook met de aardgasinkomsten)
Eens. Gun het Rutte ook wel om nu de vruchten te plukken van het beleid.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:17 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee dat is niet knap als je meelift in de opleving in andere landen, het is juist vrij triest dat we nu pas kunnen meeliften met het buitenland.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:16 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Nouja, voor 2016 was gerekend op een tekort van 9 miljard. Dus een overschot realiseren is dan knap.
Je moet eens even ophouden met je bang/angst kaart.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:17 schreef Chewie het volgende:
[..]
Heel erg bang aangelegd?
In welke no-go area mag jij dan wonen, vast niet in Nederland
Nederland kan alleen maar meeliften op andere landen. Daar is de economie dan ook op ingericht.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:19 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nee dat is niet knap als je meelift in de opleving in andere landen, het is juist vrij triest dat we nu pas kunnen meeliften met het buitenland.
Wat een zuurpruimerij weerquote:Op donderdag 23 februari 2017 11:19 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nee dat is niet knap als je meelift in de opleving in andere landen, het is juist vrij triest dat we nu pas kunnen meeliften met het buitenland.
Nee ze hebben het heel slecht gedaan en ze zouden zich moeten schamen. Hun fixatie op het begrotingstekort heeft enorme schade aangericht in de economie, in bijv. de woningbouw, in de zorg en bij defensie en zeker in het aardbevingsgebied in Groningen. In plaats van investeren toen er veel mensen werkloos werden moeten ze het doen terwijl de vraag naar arbeidskrachten al gaat toenemen. Ze hebben nog steeds procyclisch beleid.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:17 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik vind dat multiculturele juist gaaf. Dat zie je in alle kosmopolen.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:20 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Je moet eens even ophouden met je bang/angst kaart.
Ik vind het niet zo prettig uit zien als ik door de stad loop, en ik zie buurten die lijken op klein Mekka of Marrakech.
Niet met dank aan Rutte.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:17 schreef remlof het volgende:
[..]
Het beleid was alleen gericht op het begrotingstekort, men had best kunnen investeren om zo mensen aan het werk te houden en bedrijven omzet te gunnen door bijv. huizenbouw te stimuleren, vergroening te stimuleren, defensie en politie meer middelen en mensen te geven. Dan hadden we MKB een beetje kunnen helpen en mensen aan het werk kunnen houden.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:20 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Nederland kan alleen maar meeliften op andere landen. Daar is de economie dan ook op ingericht.
"Enorme schade aan de economie"quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:22 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nee ze hebben het heel slecht gedaan en ze zouden zich moeten schamen. Hun fixatie op het begrotingstekort heeft enorme schade aangericht in de economie, in bijv. de woningbouw, in de zorg en bij defensie en zeker in het aardbevingsgebied in Groningen. In plaats van investeren toen er veel mensen werkloos werden moeten ze het doen terwijl de vraag naar arbeidskrachten al gaat toenemen. Ze hebben nog steeds procyclisch beleid.
Realisme is geen zuurpruimerij, als je ziet welke maatschappelijke problemen nu door bijna alle partijen worden geconstateerd dan geeft dat duidelijk aan dat men in het verleden meer had moeten investeren. Dat had bedrijfsleven geholpen en mensen aan het werk gehouden.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:21 schreef remlof het volgende:
[..]
Wat een zuurpruimerij weer
Onze economie is ook booming, wees blij
De criminaliteit, cultuurbotsingen, en religie die het met zich mee heeft gebracht, is inderdaad schitterend.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:22 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik vind dat multiculturele juist gaaf. Dat zie je in alle kosmopolen.
Volgens mij zie je dit goed.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:22 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nee ze hebben het heel slecht gedaan en ze zouden zich moeten schamen. Hun fixatie op het begrotingstekort heeft enorme schade aangericht in de economie, in bijv. de woningbouw, in de zorg en bij defensie en zeker in het aardbevingsgebied in Groningen. In plaats van investeren toen er veel mensen werkloos werden moeten ze het doen terwijl de vraag naar arbeidskrachten al gaat toenemen. Ze hebben nog steeds procyclisch beleid.
Ja enorme schade, dat nu wordt geconstateerd dat een behoorlijk aantal mensen de aansluiting met de arbeidsmarkt zijn verloren is er maar een klein voorbeeld van. De schade door failliete bedrijven, achterstanden in scholing, aardbevingsschade is allemaal gevolg van verkeerd beleid gedurende de crisis.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:26 schreef remlof het volgende:
[..]
"Enorme schade aan de economie"
Tuurlijk joh.
Maar ze moeten wel juist nu investeren. Of het volgende kabinet dan, dat er ook maar beter al voor Prinsjesdag kan zitten.
de enigen die effectief de wind uit de zeilen van de AfD halen zijn zijzelf...quote:Op donderdag 23 februari 2017 10:34 schreef remlof het volgende:
Ik mag toch hopen dat dit flink de wind uit de zeilen zal halen voor de nationaalpopulisten van het AfD, die alles kapot willen maken omdat het zo slecht zo gaan.
Duitsersquote:
Ja dat de AfD ging opzitten bij Poetin was me ook al opgevallen.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:32 schreef RM-rf het volgende:
[..]
de enigen die effectief de wind uit de zeilen van de AfD halen zijn zijzelf...
de destructieve wens lijken ze momenteel op hun eigen partij te richten:
er wordt een interne machtstrijd gevoerd over de ultra-rechtsradikalen om Björn Höcke...
Direkte resultaat daarvan is al dat enkele grote financiers zich teruggetrokken hebben en nu de AfD kort voor de verkiezingscampagne opeens flink in geldproblemen gekomen is...
Waarbij voor geldproblemen natuurlijk men altijd kan proberen geld van de grote vriend Putin uit Moskou te krijgen, maar dan moet de pers daar niet al te groots op inspringen ...
en laat die het natuurlijk direkt opgevallen zijn toen Frauke Petry op maandag plots op dienstreis naar Rusland afreisde
http://www.zeit.de/politi(...)-bundestagswahlkampf
http://www.spiegel.de/pol(...)oskau-a-1135803.html
Die 2% bedraagt voor Duitsland met haar BNP een kleine 7 miljard.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:33 schreef TheJanitor het volgende:
Niet zo gek met zulke kleine uitgaven aan het leger. Kijken hoeveel het is als ze naar de 2% lijn gaan.
edit: Even berekend. Dan gaan ze gewoon in de min.
Terug naar school.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:41 schreef remlof het volgende:
[..]
Die 2% bedraagt voor Duitsland met haar BNP een kleine 7 miljard.
Dus dat lijkt me te doen.
dat betwijfel ik sterk en ik denk ook dat het voor duitsland helemal niet goed is de Grote Koalitie door te zetten...quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:36 schreef remlof het volgende:
En de SPD zit momenteel enorm in de lift, dus ik denk dat het helemaal goed gaat komen met de Duitse verkiezingen en dat ze samen met de CDU het huidige beleid grotendeels voort kunnen zetten.
quote:Ik geef overigens juist Merkel momenteel absoluut gelijk met haar voorspelling: "Wir schaffen das".
Duitsland heeft de chaos van 2015 behoorlijk goed doorstaan en heel slim eraan gewerkt devluchtelingenstroom aan de europese grenzen te stoppen
Sorry hoor, maar voor een gedeelte zijn de mensen zelf verantwoordelijk voor het verliezen van de aansluiting met de arbeidsmarkt en achterstanden in scholing. Had je je maar moeten ontwikkelen en bij moeten blijven. Schade door failliete bedrijven? Welke schade? De schade door aardbevingen heb je gelijk in.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:29 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ja enorme schade, dat nu wordt geconstateerd dat een behoorlijk aantal mensen de aansluiting met de arbeidsmarkt zijn verloren is er maar een klein voorbeeld van. De schade door failliete bedrijven, achterstanden in scholing, aardbevingsschade is allemaal gevolg van verkeerd beleid gedurende de crisis.
Dat er uiteindelijk groei komt door een aantrekkende eu/wereldeconomie doet niets af aan de aangerichte schade.
Heb je al de correcte berekening gedaan?quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:47 schreef remlof het volgende:
Oh ik heb altijd al gevonden dat Merkel gelijk had met haar "wir schaffen das".
ligt er sterk aan waar dan de uitgaven in gestoken worden...quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:33 schreef TheJanitor het volgende:
Niet zo gek met zulke kleine uitgaven aan het leger. Kijken hoeveel het is als ze naar de 2% lijn gaan.
edit: Even berekend. Dan gaan ze gewoon in de min.
Ok, 67.152.280.000. Wel us dollars.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:48 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Heb je al de correcte berekening gedaan?
Ik vind het altijd wel grappig dat sommige mensen maandenlang, soms jarenlang doodstil zijn als de PVV of AFD maand na maand stijgen maar uit hun hol komen zodra die partijen een dipje hebben en dan precies weten waar het aan ligt en iedereen het moet weten.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:36 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja dat de AfD ging opzitten bij Poetin was me ook al opgevallen.
En de SPD zit momenteel enorm in de lift, dus ik denk dat het helemaal goed gaat komen met de Duitse verkiezingen en dat ze samen met de CDU het huidige beleid grotendeels voort kunnen zetten.
Als je langdurig werkloos bent heb je de mogelijkheid bijna niet om je bij te scholen en als werkgevers niet investeren in bijscholing is het onvermijdelijk dat er achterstanden komen. Slechts mensen die genoeg geld verdienen en die niet een hoog uitgave patroon hebben door bijv. dure huizen zijn redelijk in staat om zelf de bijscholing te betalen. Mensen die al inkomen hebben moeten inleveren door werkloosheid hebben vaak nog een uitgavepatroon en vaste lasten die passen bij hun oude inkomen. Zeker in een slechte huizenmarkt en goedkope huurhuizen die niet beschikbaar zijn is het heel lastig om geld uit te geven aan bijscholing.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:48 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar voor een gedeelte zijn de mensen zelf verantwoordelijk voor het verliezen van de aansluiting met de arbeidsmarkt en achterstanden in scholing. Had je je maar moeten ontwikkelen en bij moeten blijven. Schade door failliete bedrijven? Welke schade? De schade door aardbevingen heb je gelijk in.
Dat er voor de overheid enorme opgaven liggen op de gebieden die je eerder in dit topic noemt, klopt helemaal. Voornamelijk op het gebied van belastingen en defensie als je het mij vraagt, maar wat dat betreft mogen we blij zijn dat de PVDA zo laag staat in de peilingen.
Ja fantastisch plan, de natte droom van Draghiquote:Op donderdag 23 februari 2017 11:01 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik heb nog een beter idee. We spreken gewoon af dat de ECB de rente verlaagt naar minus 10% en laten ze 1 biljoen euro per maand bijdrukken. Worden we nog rijker.
Hou toch op, het enige wat je nu aan het doen bent is je verschuilen achter redenen om maar niets te hoeven doen. Er zijn talloze trajecten opgestart vanuit de overheid om mensen te laten omscholen en dergelijke. In plaats van de geboden mogelijkheden te pakken, is het veel makkelijker te gaan zitten huilen in een hoekje.quote:Op donderdag 23 februari 2017 12:06 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als je langdurig werkloos bent heb je de mogelijkheid bijna niet om je bij te scholen en als werkgevers niet investeren in bijscholing is het onvermijdelijk dat er achterstanden komen. Slechts mensen die genoeg geld verdienen en die niet een hoog uitgave patroon hebben door bijv. dure huizen zijn redelijk in staat om zelf de bijscholing te betalen. Mensen die al inkomen hebben moeten inleveren door werkloosheid hebben vaak nog een uitgavepatroon en vaste lasten die passen bij hun oude inkomen. Zeker in een slechte huizenmarkt en goedkope huurhuizen die niet beschikbaar zijn is het heel lastig om geld uit te geven aan bijscholing.
Klopt. maar dat beeld leeft bij geen enkele partij. Daar valt dus ook niet op te kiezen bij de komende verkiezingen.quote:Op donderdag 23 februari 2017 12:06 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Verder is de VVD juist met name verantwoordelijk voor het slechte beleid al is ook de PvdA helemaal begroting gefixeerd. Dat de overheid het beste kan investeren als de rente laag is en bedrijven weinig opdrachten hebben begrijpen ze nog steeds niet, ze gaan nu weer geld uitgeven terwijl nu dus ook bedrijven en consumenten weer investeren en de rente stijgt doordat de economie gaat aantrekken. Nu was juist de tijd om te gaan beginnen met bezuinigen en de koopkracht niet verder op te jagen als overheid, als de economie aantrekt krijgen de mensen toch al makkelijker werk, investeren bedrijven en dus stijgt ook de koopkracht omdat er meer vraag is naar werknemers. Bezuinigen kan alleen niet omdat er overal grote achterstanden zijn die ingehaald moeten worden.
Die omscholingregeling (met beperkt budget) had dan ook vrij weinig nut voor oudere werknemers die werkloos werden want aangenomen werden ze toch niet.quote:Op donderdag 23 februari 2017 12:20 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Hou toch op, het enige wat je nu aan het doen bent is je verschuilen achter redenen om maar niets te hoeven doen. Er zijn talloze trajecten opgestart vanuit de overheid om mensen te laten omscholen en dergelijke. In plaats van de geboden mogelijkheden te pakken, is het veel makkelijker te gaan zitten huilen in een hoekje.
[..]
Klopt. maar dat beeld leeft bij geen enkele partij. Daar valt dus ook niet op te kiezen bij de komende verkiezingen.
https://www.cpb.nl/sites/(...)ten-en-hervormen.pdfquote:De hoge langdurige werkloosheid onder ouderen is geen conjunctureel maar een structureel
probleem. Vóór de aanvang van de crisis was al sprake van een stijging. Het huidige pakket
van beleidsmaatregelen – dat grotendeels is gericht op lagere loonkosten – is onvoldoende
effectief om oudere werklozen weer aan een baan te helpen.
de afd (net als de PVV hier) teert op emotie. een begrotingsoverschot is puur ratio.het zijn gegevens die niet te vergelijken zijn.quote:Op donderdag 23 februari 2017 10:34 schreef remlof het volgende:
- Dombo -quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:47 schreef remlof het volgende:
Oh ik heb altijd al gevonden dat Merkel gelijk had met haar "wir schaffen das".
Zullen we ritueel slachten verbieden?quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:11 schreef Chewie het volgende:
[..]Kom eens buiten en dan zie je dat het wel meevalt
Wat een angst voor maar een klein gedeelte van de bevolking ook weer
Binnen de Euro landen* mag je stellen.quote:Op vrijdag 24 februari 2017 01:12 schreef Glazenmaker het volgende:
Dit cijfer is het resultaat van enkele gigantische problemen in de EU, maar ook in Duitsland. Leuk voor de Duitsers deze meevaller, maar over 5 jaar kijken we hier met andere ogen naar.
Ik maar denken dat de euro een EU project was en alle problemen met de euro door de eurofielen werden aangegrepen om een monetaire en politieke federale staat te stichten hoewel ze echt een hekel aan nationalisme zeggen te hebben. Fuck interpunctie.quote:Op vrijdag 24 februari 2017 01:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Binnen de Euro landen* mag je stellen.
De EU heeft niet zoveel te maken met handelstekorten/overschotten.
Fuck interpunctie, hoezééquote:Op vrijdag 24 februari 2017 01:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik maar denken dat de euro een EU project was en alle problemen met de euro door de eurofielen werden aangegrepen om een monetaire en politieke federale staat te stichten hoewel ze echt een hekel aan nationalisme zeggen te hebben. Fuck interpunctie.
Kan je dat verder toelichten?quote:Op vrijdag 24 februari 2017 01:12 schreef Glazenmaker het volgende:
Dit cijfer is het resultaat van enkele gigantische problemen in de EU, maar ook in Duitsland. Leuk voor de Duitsers deze meevaller, maar over 5 jaar kijken we hier met andere ogen naar.
Ja, ik ben het met je eens, die Euro is verzonnen door een paar malloten met iets teveel macht om de landen veel te snel in elkaar te laten smelten.quote:Op vrijdag 24 februari 2017 01:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik maar denken dat de euro een EU project was en alle problemen met de euro door de eurofielen werden aangegrepen om een monetaire en politieke federale staat te stichten hoewel ze echt een hekel aan nationalisme zeggen te hebben. Fuck interpunctie.
Als landen uit elkaar gaan lopen qua handelsbalans dan leent het ene land steeds meer van het andere land.... De kosten van die rente worden dan steeds hoger. Bij verschillende valuta tussen verschillende landen heb je als natuurlijk effect dat een land met een handelstekort devalueert, dat wil zeggen, de binnenlandse munt wordt minder waard.... De export neemt toe, import neemt af.... Handelsbalans herstelt zich naar het natuurlijk evenwicht.quote:
Bedankt.quote:Op vrijdag 24 februari 2017 01:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als landen uit elkaar gaan lopen qua handelsbalans dan leent het ene land steeds meer van het andere land.... De kosten van die rente worden dan steeds hoger. Bij verschillende valuta tussen verschillende landen heb je als natuurlijk effect dat een land met een handelstekort devalueert, dat wil zeggen, de binnenlandse munt wordt minder waard.... De export neemt toe, import neemt af.... Handelsbalans herstelt zich naar het natuurlijk evenwicht.
Zonder dit principe verloopt alles een stuk moeizamer, als je relatief veel wilt exporteren zullen de lonen gematigd moeten worden... Dit gaat moeizaam want ja.... Wie wilt inboeten op zijn loon? Daarnaast valt de binnenlandse economie stil door de lagere koopkracht.... De rentelasten devalueren niet mee met de devalutatie van de binnenlandse munt dus het aflossen van de leningen is lastiger voor de landen die netto van het buitenland lenen....
Dit principe heeft er in principe voor gezorgd dat 30% van de mensen in Griekenland werkloos is op dit moment.
Nouja, zie Griekenland als een voorproefje voor als het misgaat... Het principe is gewoon dat de handelsbalans zich niet snel genoeg kan aanpassen als monetair beleid (met verschillende valuta en wisselkoersen dus) wegvalt... Als extra'tje naast het verlagen van de lonen om de handelsbalans positief te maken vervalt de mogelijkheid om leningen te devalueren.... Dat maakt de schuldenlast dus lastiger om af te betalen als je geen eigen munt meer hebt.quote:Op vrijdag 24 februari 2017 01:59 schreef Physsic het volgende:
Bedankt.
Wat zijn naar verwachting dan de effecten over een aantal jaar hiervan (wat Glazenmaker aangeeft)?
Ik snap die beweringen niet, waarvan heb je die gecopypasted?quote:Op vrijdag 24 februari 2017 05:13 schreef Drugshond het volgende:
3 dingen die TS duidelijk niet begrijpt.
[1] Running a surplus for the benefit of migrant workers seems crazy. Imagine if Greece or Italy did the same thing.
[2] Finally, Greece is compelled to comply with primary budget surplus demands of 3.5% of GDP so it can pay back creditors including Germany and France.
[3] The Maastricht Treaty on which the Eurozone was founded is a complete joke. It was never enforced and clearly never will be.
[1] Italie gaat zeker geen overschot boeken. Hun banken staan diep onder water. 1/3 van de non-performing loans uit de EU komt zelfs uit Italie. En dat is echt nog niet uit hun boeken verwerkt.quote:Op vrijdag 24 februari 2017 07:27 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik snap die beweringen niet, waarvan heb je die gecopypasted?
Het is een beetje onzin, en deels gewone juist heel normaal waarover gedaan wordt alsof dat heel erg is.
1. Niemand zou het erg vinden als ook Griekenland en Italië een overschot zouden hebben, integendeel.
2. Aan de IMF noodkredieten zijn voorwaarden verbonden dat Griekenland z'n tekort moet terugbrengen, maar er is verder geen absoluut percentage voor een overschot genoemd, dat zou ook niet reëel zijn..
Het is an sich de bedoeling dat Griekenland de kredieten terugbetaald, al lijkt het waarschijnlijker dat ze op een gegeven moment iig een deel ervan kwijtgescholden krijgen.
3. Het Verdrag van Maastricht is gewoon uitgevoerd, anders zouden EU en Euro niet bestaan.
Bepaalde doelstellingen, vooral over het scheppen van een gezamenlijk buitenlands en Defensie beleid zijn echter nooit van de grond gekomen.
Dat is echter ook veelal een democratische keuze geweest van burgers in EU lidstaten die een verdieping van de samenwerking wilden blokkeren
quote:Op vrijdag 24 februari 2017 07:11 schreef nixxx het volgende:
Het verschil tussen Duitsland en Italië geeft goed aan waarom 1 munt niet goed werkt voor de hele eurozone.
Dit ja. Zolang er 840 miljard per jaar uit het niets bij wordt getoverd, is het logisch dat er 24 miljard per jaar aan overschot onstaat. Dit geld komt als plus bij Duitsland terecht en zorgt voor verdamping in Zuid-Europa.quote:Op donderdag 23 februari 2017 10:43 schreef Braindead2000 het volgende:
Hele wouden worden gekapt zodat de ECB 24/7 euro's bij kan drukken. Geen wonder dat er dan overal overschotten ontstaan.
quote:Op vrijdag 24 februari 2017 08:47 schreef remlof het volgende:
Onderbouw dit eens jongens, in plaats van het uit de onderbuik te roepen?
https://www.europa-nu.nl/(...)sobligaties_door_ecbquote:Opkopen staatsobligaties door ECB- Hoofdinhoud
De Europese Centrale Bank
De Europese Centrale Banki (ECB) koopt tot 1140 miljard euro aan staatsobligaties op om de economie te stimuleren en de inflatie aan te jagen. Dit maakte de president van de ECB, Mario Draghii, op 22 januari 2015 bekend. Het opkoopprogramma loopt sinds maart 2015. De ECB zelf koopt slechts een klein deel van de leningen op. De nationale centrale banken nemen ieder het grootste deel van de aankopen van leningen uit de eigen lidstaat voor hun rekening. Zo moet worden voorkomen dat de financieel sterke landen, zoals Nederland en Duitsland, opdraaien voor mogelijke verliezen van financieel zwakkere landen.
En daarom is dit een verstandige opmerking!quote:Op donderdag 23 februari 2017 10:41 schreef Braindead2000 het volgende:
In Zimbabwe hebben ze ook elk jaar een begrotingsoverschot.
Niet alleen kan Duitsland (net zoals Nederland) zijn oude staatsleningen vervangen door staatsleningen waar ze nauwelijks rente op hoeven te betalen (en soms zelfs geld toe krijgt) maar ze profiteren ook nog eens van de kunstmatige lage rente in landen als Griekenland waardoor de export op peil blijft. Probleem alleen is dat we ooit de rekening gaan krijgen voor die waardeloze rommel die de ECB opkoopt. Nu wordt dat ergens geparkeerd en het probleem vooruitgeschoven. En al die rommel staat tegen aankoopprijzen op de balans van de ECB, niet tegen marktprijzen. Hm, waar doet met dat aan denken? Iets met een kredietcrisis die ontstaan is in de VS.quote:Op vrijdag 24 februari 2017 08:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
https://www.europa-nu.nl/(...)sobligaties_door_ecb
1140 miljard is echt keiveel geld. Dat is meer dan een miljoen miljoen!
Die obligaties worden niet met het spaargeld van Draghi opgekocht. Hiervoor wordt geld 'gedrukt'. Dat gaat tegenwoordig niet meer in een drukkerij, dan zouden we het hele Zwarte Woud moeten kappen voor het papier, maar op de computer met een druk op de knop!
[ afbeelding ]
1000 miljard in briefjes van 100
Eigenlijk wordt er op deze manier 1140 miljard 'uit het niets' gemaakt. Dat geld komt terecht in het monetaire systeem en belandt op diverse plekken. Een deel daarvan landt in Griekenland en Italië, zodat zij minder snel over de kop gaan. Een heel groot deel landt bij de economisch sterkste spelers, zoals Duitsland. Zo ontstaat het overschot.
Neem als voorbeeld dat Duitsland eerst miljarden per jaar betaalde over zijn staatsschuld. Door het ECB-beleid kunnen ze nu lenen tegen een negatieve rente!! Dat geld draagt nu rechstreeks bij aan het begrotingsoverschot.
Ook Nederland zou zwaar zuchten onder zijn enorm toegenomen staatsschuld als we 'normale' rentepercentages van 4% moesten betalen. Maar net als Duitsland betalen we niks of krijgen we geld toe over onze schulden. Daarom hadden ook wij een klein plusje!
Maar wat is het probleem dan, zou je zeggen? Geen gezeik en iedereen rijk met de geldpersen op volle toeren toch?
Nee, dat is niet zo. Het is geen duurzame economische groei, en dit beleid holt onze toekomstige pensioenen en spaartegoeden uit. Het is leven op de pof, net zoals lenen! Alleen betaalt nu de schuldeiser, ipv de lener het gelag.
Simpel uitgelegd toch!
Als straks in Nederland door het beleid van de ECB iederen miljonair is (maar je een half miljoen nodig hebt om een brood te kopen), dan staan ook al die EU-fans vast te juichen!quote:Op vrijdag 24 februari 2017 09:11 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Niet alleen kan Duitsland (net zoals Nederland) zijn oude staatsleningen vervangen door staatsleningen waar ze nauwelijks rente op hoeven te betalen (en soms zelfs geld toe krijgt) maar ze profiteren ook nog eens van de kunstmatige lage rente in landen als Griekenland waardoor de export op peil blijft. Probleem alleen is dat we ooit de rekening gaan krijgen voor die waardeloze rommel die de ECB opkoopt. Nu wordt dat ergens geparkeerd en het probleem vooruitgeschoven. En al die rommel staat tegen aankoopprijzen op de balans van de ECB, niet tegen marktprijzen. Hm, waar doet met dat aan denken? Iets met een kredietcrisis die ontstaan is in de VS.
quote:Op vrijdag 24 februari 2017 08:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
En daarom is dit een verstandige opmerking!
Het gaat om het principe dat ieder land zijn overheidsbudget 'op orde' kan krijgen door geld te drukken, maar dat dit nog niet automatisch wijs beleid is. Snap je dat nu echt niet?quote:Op vrijdag 24 februari 2017 09:16 schreef Chewie het volgende:
[..]Als het zou kloppen
[ afbeelding ]
Ja dat snap ik maar dat maakt die hersendode opmerking nog niet slim aangezien het overduidelijk niet klopt, zelfs met extreem geld bijdrukken lukt het duidelijk niet om een overschot te creëren. Maar dat is waarschijnlijk iets te hoog gegrepen voor hersendode alt-righters en aanhangquote:Op vrijdag 24 februari 2017 09:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat om het principe dat ieder land zijn overheidsbudget 'op orde' kan krijgen door geld te drukken, maar dat dit nog niet automatisch wijs beleid is. Snap je dat nu echt niet?
"In 2009, Zimbabwe stopped printing its currency, with currencies from other countries being used."quote:Op vrijdag 24 februari 2017 09:16 schreef Chewie het volgende:
[..]Als het zou kloppen
[ afbeelding ]
Dat zeg ik...quote:Op vrijdag 24 februari 2017 07:43 schreef Drugshond het volgende:
[..]
[1] Italie gaat zeker geen overschot boeken. Hun banken staan diep onder water. 1/3 van de non-performing loans uit de EU komt zelfs uit Italie. En dat is echt nog niet uit hun boeken verwerkt.
Warom zegt die engelse quote dan dat Griekenland al zijn schulden zou moeten terugbetalen?quote:[2] Gaat kwijtschelding ook gebeuren. Ja bij uittreding. If not dan liggen ze gewoon aan de ketting.
Wat zou dat met het Verdrag van Mastricht te maken hebben?quote:[3] BS : Zie grafiek wat ik hierboven al poste. EU en balanswerking (Debt/GDP). Noem eens 1 land op wat 60 % als target heeft (en wat met rede haalbaar is).
Denk even na voor je iets zegt Einstein. Het bijdrukken van geld en het verlagen van de rente is in het voordeel van mensen en instanties die schulden hebben en wat voor instanties hebben vaak de meeste schulden? .......(trommelgeroffel) Ja, overheden.quote:Op vrijdag 24 februari 2017 09:21 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja dat snap ik maar dat maakt die hersendode opmerking nog niet slim aangezien het overduidelijk niet klopt, zelfs met extreem geld bijdrukken lukt het duidelijk niet om een overschot te creëren. Maar dat is waarschijnlijk iets te hoog gegrepen voor hersendode alt-righters en aanhang
quote:Op vrijdag 24 februari 2017 09:37 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Denk even na voor je iets zegt Einstein. Het bijdrukken van geld en het verlagen van de rente is in het voordeel van mensen en instanties die schulden hebben en wat voor instanties hebben vaak de meeste schulden? .......(trommelgeroffel) Ja, overheden.
Jezus, het lijkt wel of ik voor een kleuterklas sta. Stel nou eens voor dat de EU besluit dat er 3 nullen toegevoegd moeten worden op elk bankbiljet. Dan verdwijnen je schulden toch als sneeuw voor de zon?quote:Op vrijdag 24 februari 2017 09:43 schreef Chewie het volgende:
[..]Maar zoals al aangetoond zorgt het niet voor een begrotingsoverschot in Zimbabwe.
Hoe denk je dat ook voor elkaar te krijgen? Je weet toch wat het met de prijs voor bijvoorbeeld brood gedaan heeft in Zimbabwe en denk je dan werkelijk dat de overheid er dan maar gewoon geld kan bijdrukken en dat de partijen waar zo'n overheid zaken mee doet akkoord gaan met hetzelfde bedrag? Of hoe zie je het voor je met buitenlandse partijen en wisselkoersen?
Hersendode idioot
Exact. Dus nu iets doen aan corruptie, nepotisme en luiheid in zuid Europa. Maar ook bedrijven weer eerlijk laten meebetalen aan de maatschappij waarvan ze profiteren. Laten we investeren in onafhankelijkheid op gebied van energie, wetenschap. Maar dan alle uitkomsten van die wetenschap in een fonds stoppen. Bedrijven mogen dan een licentie nemen op die kennis.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:00 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, nu moeten we juist hervormen. Dat krijg je veel makkelijker voor elkaar als de economie als een tierelier draait.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |