SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En de constructeursSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar dan vooruit kijken, 2017, wat gaat er allemaal veranderen, en wat is de planning?
Presentaties van de auto's:quote:Februari 20: Sauber F1, C36, Online
Februari 21: Renault Sport One, RS17, London (15.30uur NL tijd)
Februari 22: Sahara Force India, VJM10, Silverstone (15.00uur NL tijd)
Februari 23: Mercedes AMG Petronas, W08, Silverstone
Februari 24: Scuderia Ferrari, Fiorano (9.45uur NL tijd)
Februari 24: McLaren-Honda, MCL32, Woking
Februari 25: Willams-Mercedes, FW40, Waar dan ook xD
Februari 26: Red Bull Racing, RB13, Online
Februari 26: Scuderia Toro Rosso, STR12, Barcelona
Februari 26: Haas F1, VF17, Online
In 2017 zijn er weer een hoop veranderingen in de sport. Zo worden de voor en achtervleugels breder, en zijn er door Pirelli veel bredere banden aangeleverd. Hierdoor worden de F1 auto's zelf ook breder en gaan naar zo'n 2 meter breed ipv 1,80m. Hierdoor krijgen de meeste auto's over zo'n 25% meer downforce te beschikken en dit kan gedurende dit jaar nog flink oplopen. De bredere achterbanden zorgen voor meer grip. Waardoor er meer snelheid valt te behalen in de snelle bochten.
Daarnaast verdwijnen ook de tokens. Tot 2016 kreeg ieder team een bepaald aantal tokens om een upgrade aan hun motor uit te voeren, die verdwijnen nu dus helemaal, wat meer spanning oplevert gedurende het seizoen. Verder gaat het minimum gewicht wat omhoog, van 720KG tot 740KG.
De Agenda
Datum Evenement Locatie
26 maart GP van Australië Melbourne
9 april GP van China Shanghai
16 april GP van Bahrein Sakhir
30 april GP van Rusland Sochi
14 mei GP van Spanje Barcelona
28 mei GP van Monaco Monte Carlo
11 juni GP van Canada Montreal
25 juni GP van Azerbeidzjan Baku
9 juli GP van Oostenrijk Red Bull Ring
16 juli GP van Engeland Silverstone
30 juli GP van Hongarije Hungaroring
27 augustus GP van België Spa-Francorchamps
3 september GP van Italië Monza
17 september GP van Singapore Marina Bay
1 oktober GP van Maleisië Sepang
8 oktober GP van Japan Suzuka
22 oktober GP van Amerika Circuit of the Americas
29 oktober GP van Mexico Mexico Stad
12 november GP van Brazilië* Interlagos
26 november GP van Abu Dhabi Yas Marina
De teams dan, hier zijn dit jaar geen nieuwe teams, en misschien dat Manor er mee stopt.![]()
![]()
#44 Lewis Hamilton en #77 Valtteri Bottas![]()
![]()
#3 Daniel Ricciardo en #33 Max Verstappen![]()
![]()
#5 Sebastian Vettel en #7 Kimi Raikkonen![]()
![]()
#11 Sergio Perez en #31 Esteban Ocon![]()
#14 Fernando Alonso en #2 Stoffel Vandoorne![]()
![]()
#19 Felipe Massa en #18 Lance Stroll![]()
![]()
#55 Carlos Sainz en #26 Daniil Kvyat![]()
![]()
#8 Romain Grosjean en #20 Kevin Magnussen![]()
#27 Nico Hulkenberg en #30 Jolyon Palmer![]()
![]()
#9 Marcus Ericsson en #94 Pascal Wehrleinzie email 27 oktober
Ditquote:Op woensdag 22 februari 2017 23:58 schreef Gezicht het volgende:
Oppervlakkig kut interviewtje waarbij alleen op Max wordt gehamerd. Niet de moeite om terug te kijken.
wat jammer weerquote:Op woensdag 22 februari 2017 23:58 schreef Gezicht het volgende:
Oppervlakkig kut interviewtje waarbij alleen op Max wordt gehamerd. Niet de moeite om terug te kijken.
Had niet anders verwacht, omdat Jinek niet echt thuis is in de sport.quote:
Nog steeds Jack en Robquote:Ziggo Sport en Max Verstappen slaan ook komend Formule 1-seizoen de handen ineen. Verstappen zal veelvuldig zijn opwachting maken in de Formule 1-uitzendingen van Ziggo Sport. Ook zal Max op maandag na de meeste races te gast zijn in het Ziggo Sport-programma Peptalk. Dat gebeurt of met een Skype-verbinding of hij is live aanwezig in de studio.
Vanaf 27 maart is Peptalk van 19:30 uur tot 20:30 uur op Ziggo Sport te zien. Voorafgaand aan Peptalk presenteert Olav Mol vanaf locatie een samenvattingsprogramma met de laatste nieuwtjes waarin alle hoogtepunten van het raceweekend nogmaals de revue passeren. Dit programma begint om 19:00 uur. Te zien op Ziggo Sport én op Ziggo Sport Select.
VOORBESCHOUWEN MET ROB, ROBERT, JACK EN OLAV IN NIEUW FORMULE 1-CAFÉ
Het Formule 1-weekend begint dit jaar op Ziggo Sport en Ziggo Sport Select al op vrijdag. In de nieuwe talkshow Formule 1 Café kijkt Rob Kamphues vanaf 22:00 uur samen met onder anderen Robert Doornbos en Tom Coronel vooruit naar de race van dat weekend. Olav Mol en Jack Plooij zullen vanaf het circuit hun bijdrages leveren.
Bovendien is er het wekelijkse 1-op-1 interview van Mol met Verstappen en zie je beelden van de eerder verreden vrije trainingen. De eerste uitzending van Formule 1 Café is vrijdag 24 maart voorafgaand aan de Grand Prix van Australië.
HEEL RACEWEEKEND LIVE OP ZIGGO SPORT TOTAAL
Alle vrije trainingen zijn uitsluitend rechtstreeks te zien op Ziggo Sport Select. De meeste kwalificaties op zaterdag en alle races op zondag zijn rechtstreeks te volgen via Ziggo Sport, de gratis sportzender voor alle Ziggo klanten op kanaal 14. Uiteraard zie je de kwalificaties en de races ook op Ziggo Sport Totaal.
In de studio in Hilversum ontvangt presentator Rob Kamphues naast Robert Doornbos en Tom Coronel rondom iedere Formule 1-race deskundigen en liefhebbers uit de autosportwereld met wie hij de race uitgebreid voor- en na beschouwt. Het is voor Formule 1-liefhebbers mogelijk om zowel het Formule 1 Café op vrijdag als het programma rondom de race op zondag als publiek bij te wonen. Meer informatie daarover volgt binnenkort.
LIVE VANAF DE GRID MET VERSTAPPEN
Olav Mol zal het commentaar vanaf locatie verzorgen tijdens de kwalificatie en de race en tekent samen met verslaggever Jack Plooij voor de voor- en nabeschouwing vanaf het circuit. Voorafgaand aan de race zal Verstappen, indien de situatie het toelaat, live vanaf de grid vooruit kijken. Na afloop zal Max live voor de camera van Ziggo Sport zijn visie geven op de zojuist verreden race.
De eerste race van het nieuwe seizoen, vanuit Albert Park Melbourne, is op zondag 26 maart. De eerste vrije training is twee dagen eerder op vrijdag 24 maart.
En het aantal wielenquote:Op donderdag 23 februari 2017 08:19 schreef motorbloempje het volgende:
Straks Ferrari. Ben benieuwd naar de kleur.
Sinds kort ook Ziggo, wist niet dat de F1 op het open net kwam. Leuke verrassing.quote:
Huh vandaag toch Merc en morgen Ferrari en de Mac?quote:Op donderdag 23 februari 2017 08:19 schreef motorbloempje het volgende:
Straks Ferrari. Ben benieuwd naar de kleur.
Na ja volgens een nieuwszender heeft ie wel gezegd dat ie denkt dat ze voor het WK kunnen gaan terwijl Joske mooi de verwachtingen deed temperen.quote:Op woensdag 22 februari 2017 23:58 schreef Gezicht het volgende:
Oppervlakkig kut interviewtje waarbij alleen op Max wordt gehamerd. Niet de moeite om terug te kijken.
Tijden zijn GMT, dus +1 uur in NL.twitter:MercedesAMGF1 twitterde op donderdag 23-02-2017 om 01:33:30It's almost time...12:10 360° Silver Arrow Unveil14:40 Toto Wolff Q&A15:45 #LH44 Q&A16:25 Tech Briefing18:30… https://t.co/AtoMFsGTFa reageer retweet
oh ja was al een dag verder in mn hoofd.quote:Op donderdag 23 februari 2017 08:30 schreef nils7 het volgende:
[..]
Huh vandaag toch Merc en morgen Ferrari en de Mac?
[..]
Na ja volgens een nieuwszender heeft ie wel gezegd dat ie denkt dat ze voor het WK kunnen gaan terwijl Joske mooi de verwachtingen deed temperen.
nou denk ik er aan om zingt sport te gaan nemen voor de F1, maar dit soort gasten....quote:
Livery is leuk en eerste indruk, toch probeer ik daar wel vaak doorheen te prikken en opzoek te gaan naar de aerodynamische foefjes. Die FI ben ik geen fan van de neus, maar het levert wel een hoop neerwaartse druk op de voorwielen, hopen dat dat ding als een malle door de bochten gaat !quote:Op donderdag 23 februari 2017 09:24 schreef Rossdale het volgende:
Mja ik vind dat zilver uberhaupt al niet zo mooi staan, maar dat is helaas nou eenmaal de kleur van Merc. Zal net zo'n verbazingwekkend andere livery zijn als die van Ferrari.
Niet echt benieuwd naar, nouja alleen of ze wel of geen sharkfin hebben.
quote:Op donderdag 23 februari 2017 08:19 schreef motorbloempje het volgende:
Straks Ferrari. Ben benieuwd naar de kleur.
Gewoon emigreren nu het nog kan.quote:Op donderdag 23 februari 2017 08:26 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
eerst weer een nieuwe Henno zoeken
Ik denk dat er nog vanalles kan veranderen aan de auto's die ze op dit moment presenteren. Dat werd ook aangegeven op 2? van de presentaties, de auto die in Australië aan de start staat kan anders zijn.quote:Op donderdag 23 februari 2017 09:34 schreef Ener-G het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wat is er waar van de geruchten dat ze het nu al compleet verkloot hebben en inmiddels met een b spec wagen bezig zijn?
Ik heb dit jaar een verlopen ID kaart en we gaan van de winter naar London, dus ik ga gelijk een paspooort aanvragen xD. Je weet nooit hoe het loopt met de UKquote:Op donderdag 23 februari 2017 09:37 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Gewoon emigreren nu het nog kan.
Aero hoeft in principe niet iets fundamenteels te zijn;quote:Op donderdag 23 februari 2017 09:41 schreef lord_bono het volgende:
[..]
Ik denk dat er nog vanalles kan veranderen aan de auto's die ze op dit moment presenteren. Dat werd ook aangegeven op 2? van de presentaties, de auto die in Australië aan de start staat kan anders zijn.
Al kun je in het geval van Ferrari wel stellen dat waar rook is, er ook wel vuur kan zijn. Lopen helaas ook wel vaak achter de feiten aan, dus kan best wel eens kloppen dat ze problemen hebben met de aerodynamica.
quote:Mercedes has made an ‘unprecedented step’ with its 2017 Formula 1 engine, one of its customer teams has revealed, in a move that could have dramatic implications for the title fight.
The German car manufacturer has had the benchmark powerunit since the new turbo V6 hybrid regulations came into play in 2014.
And although closest rivals Ferrari and Renault have made good gains over the past three years, Mercedes has always been able to stretch its advantage in the power stakes.
Ahead of the 2017 F1 season, it is widely accepted that Red Bull’s hopes of taking the fight to Mercedes rest on what progress Renault has made with its all-new engine for this year.
–– ADVERTISEMENT ––
Speaking at the launch of Renault’s new F1 car in London on Tuesday, Renault F1 managing director Cyril Abiteboul said that his company’s power unit had made a 0.3-seconds step forward over the winter – with it hoping to make a similar step over the course of the season.
But Mercedes has not been sitting back waiting for the opposition to catch up, and it has emerged prior to the launch of its new car on Thursday that its 2017 unit has delivered a big step forward.
Force India technical director Andy Green, whose team runs Mercedes engines, has gone out of his way to heap praise on the progress made by Brixworth engineers.
When asked if he expected more power, he said: “Oh yes. That is what we have been promised.
“It is all part of the data input that goes into all our simulation data, it is part of it. Mercedes HPP (High Performance Powertrains) have done a fantastic job over the winter and made another unprecedented step. It is impressive.”
If Mercedes has been able to keep, or even extend its advantage, then it could be a big blow to the opposition – because power is expected to be even more important this year.
The wider tyres and wider cars this year have increased drag by 10 percent – which means car that are lacking power could be exposed on straights to faster rivals.
The progress on the engine front could be why Force India is so bullish about its prospects for 2017, with it clear in its target of fighting for third place in the constructors’ championship.
Green said: “I think it is an arms race, it is a war. We have got some really good soldiers with some really good weapons.
“We don’t have many of them but the ones we have got are really a crack unit and I think we can do a lot of damage with that. They are good shots.”
De 1000pk grens is nog niet bereikt toch? Meen zoiets vanuit Mercedes gelezen te hebben.quote:Op donderdag 23 februari 2017 10:40 schreef Jigzoz het volgende:
En dan moeten we denken aan... 1030 pk? 1050?
Ik had ergens gelezen dat Mercedes vorig jaar al over de 1000 heen was, dacht ik.quote:Op donderdag 23 februari 2017 10:57 schreef lord_bono het volgende:
[..]
De 1000pk grens is nog niet bereikt toch? Meen zoiets vanuit Mercedes gelezen te hebben.
Willen jullie meer of minder Kamphues?quote:Presentator Rob Kamphues kijkt daar samen met onder meer Robert Doornbos en Tom Coronel vooruit naar het weekeinde. Dit betekent overigens niet dat we Kamphues in de studio op zaterdag en zondag niet meer gaan zien, want ook dat blijft hij doen.
Alleen tijdens de kwali toch?quote:Op donderdag 23 februari 2017 10:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik had ergens gelezen dat Mercedes vorig jaar al over de 1000 heen was, dacht ik.
quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:04 schreef Beach het volgende:
[..]
Willen jullie meer of minder Kamphues?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Ik heb eigenlijk een teringhekel aan schreeuwerig schapengedrag, maar voor Kamphues wil ik wel een uitzondering maken: minder!quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:04 schreef Beach het volgende:
[..]
Willen jullie meer of minder Kamphues?
Tja, zo gaat het nou eenmaal in landen die doorgaans niet heel veel succes hebben in een sport en dan ineens wel dankzij één sporter, ongeacht het land en ongeacht de sportquote:Op donderdag 23 februari 2017 11:07 schreef motorbloempje het volgende:
Het hele circus is sowieso een beetje schaamteloosPrima dat 'ie 't leuk doet hoor, hup hup, maar die intense tunnelvisie en alleen maar praten over VES is toch wel echt
.
quote:Ook op het fysieke vlak vragen de nieuwe auto’s meer van de coureurs. In de winterperiode werd er dan ook harder dan andere jaren getraind. Vooral de krachttraining was intensiever om zo meer spiermassa te kweken. Aan BBC laat de 32-jarige Hamilton doorschemeren er nog niet helemaal gerust op te zijn.
“De nieuwe auto’s zijn een stuk sneller. Dat wordt voor alle coureurs een grote uitdaging. Voor mezelf weet ik nog niet of ik makkelijk fit genoeg word om met die snellere wagens goed om te gaan. Misschien zal ik er een beetje problemen mee hebben of mogelijk zal ik aanzienlijk harder moeten werken omdat ik fysiek nog flink tekort kom. We gaan het zien.”
Wat had je anders verwacht? Dat ze diep gingen inzoomen op de F1.quote:Op woensdag 22 februari 2017 23:58 schreef Gezicht het volgende:
Oppervlakkig kut interviewtje waarbij alleen op Max wordt gehamerd. Niet de moeite om terug te kijken.
Ach zo is dat in elk land zo, zo was RTL ook jarenlang niet te kijken omdat elke minuut wel de term "schumi" viel. En dan ook nog eens Kai Ebel.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:08 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tja, zo gaat het nou eenmaal in landen die doorgaans niet heel veel succes hebben in een sport en dan ineens wel dankzij één sporter, ongeacht het land en ongeacht de sport
Ik vind het nog best meevallen eigenlijk, er wordt ook vaak zat over de rest gepraat en dat Verstappen het centrale figuur is voor Nederlandse F1-uitzendingen is vrij logisch.
twitter:MercedesAMGF1 twitterde op donderdag 23-02-2017 om 11:47:50There's a @F1 beast loose at @SilverstoneUK... @MercedesBenz @MercedesAMG #cantW08 #F1 #F12017 https://t.co/rJyem5hxdG reageer retweet
Ben benieuwd... wat een lelijkheid tot nu toequote:Op donderdag 23 februari 2017 12:03 schreef franklop het volgende:
Er zit (nog) geen sharkfin op de MERC bij de shakedown op Silverstone.
quote:Op donderdag 23 februari 2017 12:04 schreef Da_Sandman het volgende:
twitter:MercedesAMGF1 twitterde op donderdag 23-02-2017 om 11:47:50There's a @F1 beast loose at @SilverstoneUK... @MercedesBenz @MercedesAMG #cantW08 #F1 #F12017 https://t.co/rJyem5hxdG reageer retweet
Zal op Silverstone ook wel flink hard waaien nu met die storm.quote:Will Buxton @thebuxtonblog
Merc to test shark fin later today. Just as well Nico quit, really. He hates a crosswind.
Die hadden ze vorig jaar ook al en ze zijn er nog wereldkampioen mee geworden ookquote:
Dat was in de eerdere jaren van de sharkfin ook al zo. McLaren had em in 2008 niet, Ferrari pas later in het jaar. De Brawn van 2009 had ook geen sharkfin. Dat waren wel teams die toen domineerden. Pas in 2010 reed eigenlijk iedereen met zo'n haaienvin op de auto en het jaar erna waren ze alweer verdwenen.quote:Op donderdag 23 februari 2017 12:12 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het begint er een beetje op te lijken dat de top die haaienvin niet nodig heeft.
Das waar jaquote:Op donderdag 23 februari 2017 12:17 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Die hadden ze vorig jaar ook al en ze zijn er nog wereldkampioen mee geworden ook
Handig als ie stil komt te staan. Heb je aan de veilige zijde van de auto meteen een mooie grote picknicktafelquote:
Ziet er toch wel gaaf uit zo... had hem veel saaier verwacht.quote:
vooral met dat clitorishoofd van hamiltonquote:Op donderdag 23 februari 2017 12:39 schreef ondeugend het volgende:
Ik zie ineens overal vrouwelijke genitalien aan/op/in de auto'sVooral van bovenaf.
[ afbeelding ]
Hm. Knap. Mij lukt het niet.quote:Op donderdag 23 februari 2017 12:39 schreef ondeugend het volgende:
Ik zie ineens overal vrouwelijke genitalien aan/op/in de auto'sVooral van bovenaf.
[ afbeelding ]
Ik ben er bang voor. En een betere Mercedes motor en volgens Mercedes engineers lastiger om in te halen zijn voortekenen voor een saai seizoen.quote:Op donderdag 23 februari 2017 12:51 schreef nils7 het volgende:
Toch wel een stuk beter dit jaar
Nu nog een show zoals in 2010 of 2012 en we hebben een top jaar (en een RB coureur als WK).
Ik kan me voorstellen dat het komt door die rechtopstaande haaievin (meer zijwaartse weerstand als je snel wil sturen?!?), RedBull heeft er geen toch volgens de geruchten? Achja ben maar een leek...quote:Op donderdag 23 februari 2017 12:55 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik ben er bang voor. En een betere Mercedes motor en volgens Mercedes engineers lastiger om in te halen zijn voortekenen voor een saai seizoen.
Ik heb continu die geile blonde in beeld maar ze draait zich nog niet om.quote:Op donderdag 23 februari 2017 13:18 schreef CrashO het volgende:
Leuke gimmick dat 360'. Maar wat een aardappel kwaliteit
ik vrees het ookquote:Op donderdag 23 februari 2017 12:55 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik ben er bang voor. En een betere Mercedes motor en volgens Mercedes engineers lastiger om in te halen zijn voortekenen voor een saai seizoen.
Daarom MotoGP. 9 verschillende winnaars in 2016.quote:
Vind 'm ook wat raar ogen. De proporties lijken uit balans.quote:Op donderdag 23 februari 2017 13:22 schreef Rossdale het volgende:
Ik zal wel de enige zijn, maar vind de Merc eigenlijk behoorlijk lelijk![]()
Niet zo erg als de Force India, maar net alsof iemand er bovenop is gaan zitten ofzo.
Dat kijk ik ook wel maar F1 zit toch strakker in de planningquote:Op donderdag 23 februari 2017 13:23 schreef Beach het volgende:
[..]
Daarom MotoGP. 9 verschillende winnaars in 2016.
quote:Op donderdag 23 februari 2017 13:25 schreef Rossdale het volgende:
Wat is dat rondje in de achterkant van de spiegel? Is dat een camera ofzo?
Speciaal voor Lewis zodat hij zijn telefoon niet voor zijn neus hoeft te houden tijdens de race?quote:
Te weinig wielen.quote:Op donderdag 23 februari 2017 13:23 schreef Beach het volgende:
[..]
Daarom MotoGP. 9 verschillende winnaars in 2016.
quote:
Krijg je ervan als mannetjes vrouwen alleen meemaken op een beeldscherm.quote:Op donderdag 23 februari 2017 13:22 schreef Beach het volgende:
Kansloos weer om hier te moeten laten blijken hoe stoer je bent door termen te gebruiken als 'geile blondine'.
een verborgen wapen om tegenstanders mee uit te schakelenquote:Op donderdag 23 februari 2017 13:25 schreef Rossdale het volgende:
Wat is dat rondje in de achterkant van de spiegel? Is dat een camera ofzo?
quote:Op donderdag 23 februari 2017 13:22 schreef Beach het volgende:
Kansloos weer om hier te moeten laten blijken hoe stoer je bent door termen te gebruiken als 'geile blondine'.
Nog niet zeker. Er is alleen een verzoek voor verandering ingediend.quote:
Eindelijk.quote:
Oh.quote:Op donderdag 23 februari 2017 13:41 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Nog niet zeker. Er is alleen een verzoek voor verandering ingediend.
Wanneer?quote:Op donderdag 23 februari 2017 14:29 schreef Sjemmert het volgende:
De nieuwe Renault motor hield het nog geen 6 rondjes vol in de toro rosso
probleem met het ERSquote:Op donderdag 23 februari 2017 14:29 schreef Sjemmert het volgende:
De nieuwe Renault motor hield het nog geen 6 rondjes vol in de toro rosso
quote:Op donderdag 23 februari 2017 14:41 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat wordt niks met die Mercedes. Veel te rommelig, veel teveel aerodynamisch lapwerk.
ziet er idd uit als een ratjetoe van tupperware zou niet misstaan op de McDonalds parking op zaterdagavond met een goeie jumpstylekneiter uit de woefersquote:Op donderdag 23 februari 2017 14:41 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat wordt niks met die Mercedes. Veel te rommelig, veel teveel aerodynamisch lapwerk.
Dit is een gok, maar ik denk dat de nieuwe regels ervoor zorgen dat de optimale luchtstroom vanaf de voorvleugel van de merc niet helemaal lekker loopt wanneer ze voor maximale downforce gaan, en dat die vlerkjes er voor moeten zorgen dat de lucht alsnog netjes de sidepods in vliegt.quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:06 schreef HerrFritz het volgende:
[ afbeelding ]
Iemand enig idee wat het nut is van die vlerkjes die daar naast de cockpit beginnen?
Voor zover ik weet met mijn boerenverstand, zijn de vinnen er voor om de lucht die door de airbox word verstoord, weer rustig te maken voor deze achtervleugel raakt. Hierdoor is de achtervleugel effectiever.quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:14 schreef ender_xenocide het volgende:
Maar nogmaals mijn opmerking/vraag voor de technici onder ons, kan dat vermindere vermogen tot inhalen, wat Mercedes meldt, niet komen door die haaievinnen?
En is dat dus niet juist in het voordeel van RedBull die er naar alle waarschijnlijkheid geen heeft?
Of is dat alleen maar mijn "boeren"wijsheid van de zijkant en valt zoiets nog niet te onderbouwen?
Ik ben geen kenner, maar de effectiviteit van je achtervleugel wil je juist in de bochten zo hoog mogelijk lijkt me. Maar in een bocht is de luchtstroom aan de ene kant van de vin weer anders dan aan de andere kant, en zou het juist voor onbalans zorgen op de achterwielen.quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:24 schreef HerrFritz het volgende:
[..]
Voor zover ik weet met mijn boerenverstand, zijn de vinnen er voor om de lucht die door de airbox word verstoord, weer rustig te maken voor deze achtervleugel raakt. Hierdoor is de achtervleugel effectiever.
Doordat de achtervleugels in het verleden zo hoog waren, ging deze lucht onder de achtervleugel door. De red bull heeft een hoge rake(achterkant auto staat hoger dan voor), waardoor de lucht er nu alsnog onder door gaat en zij geen vin nodig schijnen te hebben.
Dus de vin zorgt er voor dat de achtervleugel meer drag oplevert. En deze ontwikkeling zorgt voor minder snelheid.... dus ergens klopt het wel wat je zegt.
Dit gaat dan weer op voor de bochten inderdaad, lijkt me ook. Maar ook ik ben geen kenner, zijn er nog kenners onder ons ?quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:32 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ik ben geen kenner, maar de effectiviteit van je achtervleugel wil je juist in de bochten zo hoog mogelijk lijkt me. Maar in een bocht is de luchtstroom aan de ene kant van de vin weer anders dan aan de andere kant, en zou het juist voor onbalans zorgen op de achterwielen.
Maar zorgen die vinnen er niet ook voor dat het lastiger is zijwaarts te gaan wat nodig is voor het inhalen? Ik maak dan met mijn boerenverstand de vergelijking van met een lepel "plat" door de soep heen gaan waarbij het veel meer verplaatst moet worden of op de zij door de soep waarbij er minder verplaatst hoeft te worden, helemaal met die honderdsten en duizendsten van seconden waar het in de F1 om gaat.quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:24 schreef HerrFritz het volgende:
[..]
Voor zover ik weet met mijn boerenverstand, zijn de vinnen er voor om de lucht die door de airbox word verstoord, weer rustig te maken voor deze achtervleugel raakt. Hierdoor is de achtervleugel effectiever.
Doordat de achtervleugels in het verleden zo hoog waren, ging deze lucht onder de achtervleugel door. De red bull heeft een hoge rake(achterkant auto staat hoger dan voor), waardoor de lucht er nu alsnog onder door gaat en zij geen vin nodig schijnen te hebben.
Dus de vin zorgt er voor dat de achtervleugel meer drag oplevert. En deze ontwikkeling zorgt voor minder snelheid.... dus ergens klopt het wel wat je zegt.
Nou ja, de lucht wordt hoe dan ook altijd aangesneden door de airbox, niet door de vinnen, Ik denk eerder dat het verhaaltje wat Tja77 plaatste over de inbalans op de achtervleugel wel problematisch kan zijn. Zo zou je op een oval bijvoorbeeld een a-symmetrische oplossing moeten hebben.quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:37 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Maar zorgen die vinnen er niet ook voor dat het lastiger is zijwaarts te gaan wat nodig is voor het inhalen? Ik maak dan met mijn boerenverstand de vergelijking van met een lepel "plat" door de soep heen gaan waarbij het veel meer verplaatst moet worden of op de zij door de soep waarbij er minder verplaatst hoeft te worden, helemaal met die honderdsten en duizendsten van seconden waar het in de F1 om gaat.
Nee, niet door de haaienvinnen. Eerder door de toegenomen drag (10%) en de extra turbulentie als gevolg daarvan waardoor het moeilijker wordt om in de slipstream te rijden.quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:14 schreef ender_xenocide het volgende:
Maar nogmaals mijn opmerking/vraag voor de technici onder ons, kan dat vermindere vermogen tot inhalen, wat Mercedes meldt, niet komen door die haaienvinnen?
En is dat dus niet juist in het voordeel van RedBull die er naar alle waarschijnlijkheid geen heeft?
Of is dat alleen maar mijn "boeren"wijsheid van de zijkant en valt zoiets nog niet te onderbouwen?
pic?quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:59 schreef BaasBanaan het volgende:
Shit, ik kan de toiletbril op Van Doorne's helm niet meer unseen.
quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:59 schreef BaasBanaan het volgende:
Shit, ik kan de toiletbril op Van Doorne's helm niet meer unseen.
Top dank! Had de post met de video gemist blijkbaarquote:Op donderdag 23 februari 2017 15:48 schreef sasquatsch het volgende:
De haaievin zorgt er juist voor dat een auto sneller door de bocht kan doordat het verschil in airflow juist voor de extra (centrifugale) kracht zorgt zodat de auto niet uit de bocht vliegt.
Dat wordt in de video in deze post uitgelegd.
Is het dan juist niet "dom" van RedBull dat zij het waarschijnlijk niet toepassen? Nu hebben de andere teams die hen willen inhalen er geen last van, of hadden die al extra last bij hen door de hogere hellingshoek?quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:55 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Nee, niet door de haaienvinnen. Eerder door de toegenomen drag (10%) en de extra turbulentie als gevolg daarvan waardoor het moeilijker wordt om in de slipstream te rijden.
Godver.quote:Op donderdag 23 februari 2017 15:59 schreef BaasBanaan het volgende:
Shit, ik kan de toiletbril op Van Doorne's helm niet meer unseen.
We zullen moeten afwachten tot de races denk ik. Gezien het verleden van Newey zou het me niks verbazen als de rest van de teams "dom" blijken te zijn.quote:Op donderdag 23 februari 2017 16:11 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Is het dan juist niet "dom" van RedBull dat zij het waarschijnlijk niet toepassen? Nu hebben de andere teams die hen willen inhalen er geen last van, of hadden die al extra last bij hen door de hogere hellingshoek?
Inderdaadquote:Op donderdag 23 februari 2017 16:43 schreef BaasBanaan het volgende:
Hehe, ik verpest het zo te zien ook meteen voor een aantal medefokkers.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |