quote:
Op maandag 20 maart 2017 18:37 schreef W00fer het volgende:Eigenlijk moeten we nog een keer kritisch kijken naar hoeveel en wat voor soort telecomwinkels er nodig zijn. Altijd met plezier gewerkt en dit is helaas tot een einde gekomen vanwege oprukkend internet en veranderende klantvraag. Maar ergens mogen we niet toestaan dat alles te grabbel gaat naar internet of dozenschuivers met een balie. Telecomproducten worden steeds complexer en een goede adviseur is daarin leidend. Er is een wildgroei ontstaan aan shops waarbij prijs alleen maar leidend is geweest. Als de goede zaken nu overblijven die je vakkundig kunnen adviseren, net zoals fotozaken. Als ik een spiegelreflex wil halen ga ik ook niet naar een afhaaltent maar naar iemand die er echt verstand van heeft. Van de andere kant heb ik maar 1x in de X jaar een nieuwe nodig, en zo'n cameratas gaat ook jaren en jaren mee. Daar zit hem de crux. De markt is een vervangingsmarkt geworden en horen daar wel zoveel shops bij?
Ergens zullen we dus iets moeten verzinnen dat we iets van premium shops krijgen waar klanten komen die mee willen betalen voor goede service en dan blijft een ander soort volk over dat liever voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Voor hen is er dan internet. Zodra de premiumshops mee willen doen met de prijzenoorlog gaat het fout. Dat middengebied bestaat niet meer. Ik hoop dan ook niet dat Hudson's Bay in het midden gaat zitten om de Bijenkorf kapot te concurreren met dezelfde premium producten voor net iets minder, want dan gaat het snel bergaf.
Ergens moeten shops een grens trekken anders zit de halve winkelstraat straks vol met no name shops met TL buizen aan het plafond. Wellicht allemaal verhuizen? Hergroeperen? Als je een gatenkaas als stad ziet moet je ergens weer bezemen. Anders krijg je zoiets als het centrum van Heerlen. Kijk naar een Rosada of een Bataviastad. Dat is juist goed omdat alle merken elkaar versterken en dicht op de huid zitten. In een centrum met gatenkaas gaat het steeds minder aantrekkelijk worden om er te komen.
Zaken als betalen met mobiel, retourpinnen en per minuut betalen voor parkeren hadden er 3 jaar geleden al moeten zijn. Dat soort dingen laten veel te lang op zich wachten wat de retailer niet helpt.
Hudson's Bay wil kleding in het midden segment verkopen, naar mijn idee worden het geen speciale labels maar merken die je in het verleden bij V&D of Maison de Bonneterie kreeg maar dan met uitgebreide service van het personeel.
quote:
De Nederlandse vestigingen van Hudson's Bay krijgen alle klassieke productgroepen die je in een warenhuis mag verwachten: kleding, schoenen, cosmetica, accessoires en woonartikelen. Maar de presentatie wordt verre van traditioneel. 'We gaan vol voor de beleving', zegt directeur marketing en inkoop Jacco van der Steen.
...
'We geven heel veel aandacht aan de inrichting van de winkel, met een diversiteit aan meubilair en overal zitjes. Daarnaast komt er veel ruimte voor moderne technieken. Denk aan een app en tablets om producten mee te bestellen die niet in de winkel liggen.'
...
Kunt u een voorbeeld geven?
'Je kunt denken aan de Olympische Spelen of een WK Voetbal. Bijvoorbeeld aan Bavaria-jurkjes die ineens in het nieuws waren. Dan willen wij er niet een paar in een rek hangen, maar twintig meter van die jurkjes kunnen neerzetten. We willen veel impact hebben.'
....
Winkels die merkproducten verkopen, hebben relatief veel last van concurrentie op internet. Hoe voorkom je dat mensen wel kijken, maar niet bij jullie kopen? Gaat Hudson's Bay op prijs concurreren?
'Nee, we hebben een 'full price-strategie'. We willen ons onderscheiden met goede service en personeel. Daarom zoeken we ook medewerkers die echt fan zijn van een bepaalde afdeling of productgroep. Daarmee kunnen we ons onderscheiden. En dan hopen we dat klanten ons op die manier hun aankopen gunnen.'
Hoe gaan jullie Hudson's Bay positioneren?
'We zien een enorm gat in de markt, na het wegvallen van V&D en het sluiten van een aantal filialen van Bijenkorf. Wij zien kansen in het premium segment. We gaan ons hoger positioneren dan V&D.'
https://fd.nl/ondernemen/(...)r-klassiek-warenhuisDat over het Bavaria jurkje gaat over inspelen op de actualiteit, niet echt een aantrekkelijk voorbeeld wat ze noemen als je het mij vraagt
.
Ze praten over Tommy Hilfiger en Diesel maar die merken krijg je tegenwoordig overal wel en inderdaad ook bij de Bijenkorf.
Maar die laatste is flink aan het inzetten op high-end merken die tot nu toe in Nederland meestal alleen in boetieks te verkrijgen waren. In Amsterdam hebben ze best een mooi aanbod, maar ik vraag mij af of het ook wel echt verkoopt, tijdens de laatste sale hingen de duurste merken alsnog in de winkel met volle rekken. De schoenenafdeling was helemaal een ramp.
Volgens mij hebben ze dit tot nu toe alleen in Amsterdam en Rotterdam doorgevoerd en denk ook niet dat in andere steden de behoefte is aan dit soort kleding.
[edit] en nu lees in in een ander artikel op het FD dat dus inderdaad al inkopers en managers De Bijenkorf aan het verlaten zijn voor Hudson's Bay. https://fd.nl/ondernemen/(...)er-naar-hudson-s-bay Zeer interessant artikel, gaat ook erover waarom Haussmann het bijvoorbeeld al niet eens gered heeft tot de opening.En retourpinnen is inderdaad super fijn
Ben het in Nederland nog niet tegengekomen maar toen ik in Stockholm was heb ik er wel gebruik van kunnen maken toen ik met de creditcard van mijn baas iets terug moest ruilen voor een goedkopere versie.
[ Bericht 13% gewijzigd door megamandy op 20-03-2017 20:41:21 ]