Beste mensen op FOK!quote:Een vijfde van de kiezers overweegt een strategische stem uit te brengen op de VVD om Geert Wilders uit het torentje te houden. Dat blijkt uit een kiezersonderzoek van Kantar Public (voorheen TNS Nipo).
Het onderzoek is gedaan in opdracht van de Volkskrant en de Universiteit van Amsterdam. 1806 mensen deden aan het onderzoek mee. Als de PVV hoog in de peilingen eindigt, overwegen vooral veel aanhangers van D66 (22 procent) en CDA (17 procent) niet op hun eigen partij, maar op de VVD te stemmen.
'Veilig alternatief'
De kiezers hopen met die strategische stem te voorkomen dat de partij van Geert Wilders de grootste wordt. Zelfs stemmers van GroenLinks (14 procent) en de PvdA (13 procent) overwegen zo'n strategische stem.
Andersom levert de tweestrijd tussen de VVD en de PVV Wilders veel minder op: alleen aanhangers van de SP en 50Plus overwegen een stem op Wilders. De cijfers bevestigen dat Rutte zich succesvol kan presenteren als een veilig alternatief voor Wilders, schrijft de Volkskrant.
D66-leider Alexander Pechtold scoort onder kiezers hoog als het gaat om vertrouwen. Premier Rutte komt er minder goed vanaf: slechts een op de drie kiezers vertrouwt de VVD-leider. In de afgelopen twintig jaar kon een zittend premier steeds rekenen op een vertrouwensscore van rond de 50 procent.
Uit het kiezersonderzoek blijkt dat de thema's gezondheidszorg en werkgelegenheid het meeste leven onder kiezers. Daarnaast maken veel kiezers zich zorgen om de bedreiging van de Nederlandse identiteit. De stelling 'Vandaag de dag hebben veel mensen geen respect voor traditionele Nederlandse waarden' wordt onderschreven door bijna twee op de drie kiezers.
BRON
Eigenlijk precies hetzelfde als de vorige verkiezingen, toen tussen PvdA en VVD.quote:Op zaterdag 11 februari 2017 19:37 schreef Ryan3 het volgende:
OP niet gelezen, maar PVV gaat alleen regeren als zij grootste partij is, maar ook VVD groot uit de bus komt. Als je dus strategisch VVD stemt ipv D66, CDA, GL zorg je er wrs voor dat zowel VVD als PVV als grootsten uit de bus komen. Kans dat die dan zelfs op elkaar aangewezen zijn om te regeren wordt alleen maar groter.
Ja, alleen kon je toen minder goed voorspellen dat zij met elkaar zouden gaan regeren.quote:Op zaterdag 11 februari 2017 19:46 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Eigenlijk precies hetzelfde als de vorige verkiezingen, toen tussen PvdA en VVD.
Dit inderdaad. Het zegt volgens mij iets over de mate van ratio bij degenen die zoiets overwegen. Het is gebaseerd op "hoop" en niet op gezond verstand.quote:Op zaterdag 11 februari 2017 19:37 schreef Ryan3 het volgende:
OP niet gelezen, maar PVV gaat alleen regeren als zij grootste partij is, maar ook VVD groot uit de bus komt. Als je dus strategisch VVD stemt ipv D66, CDA, GL zorg je er wrs voor dat zowel VVD als PVV als grootsten uit de bus komen. Kans dat die dan zelfs op elkaar aangewezen zijn om te regeren wordt alleen maar groter.
Nee, dat is dom, juist als D66, CDA en GL zoveel mogelijk stemmen behalen is eventueel een regering VVD-CDA-D66-GL-CU het meest voor de hand liggend.quote:Op zaterdag 11 februari 2017 19:52 schreef Scjvb het volgende:
@Ryan3: er bestaat inderdaad 'n gerede kans dat beide partijen dan de grootste zullen gaan worden. Maar voor anti-PVV stemmers, waaronder de hierboven genoemde partijen, is 'n heuse strategische stem zeker het proberen waard, dunkt mij.
Hierbij zullen we de verkiezingsuitslag allemaal geduldig moeten afwachten.
Ja, idd logisch is het niet iig en VVD ontwikkelt zich gewoon als een PVV-light ook, echt een heel groot fundamenteel verschil is er eigenlijk niet tussen die twee, is meer gradueel verschil.quote:Op zaterdag 11 februari 2017 19:52 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Het zegt volgens mij iets over de mate van ratio bij degenen die zoiets overwegen. Het is gebaseerd op "hoop" en niet op gezond verstand.
Als mensen dan zo nodig strategisch willen stemmen kunnen ze beter op D'66 of GroenLinks stemmen.quote:Op zaterdag 11 februari 2017 19:52 schreef Scjvb het volgende:
@Ryan3: er bestaat inderdaad 'n gerede kans dat beide partijen dan de grootste zullen gaan worden. Maar voor anti-PVV stemmers, waaronder de hierboven genoemde partijen, is 'n heuse strategische stem zéker het proberen waard, dunkt mij.
Hierbij zullen we de verkiezingsuitslag allemaal geduldig moeten afwachten.
Oké, maar hoe moet men anders proberen de PVV buiten het Torentje te houden?quote:Op zaterdag 11 februari 2017 19:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, dat is dom, juist als D66, CDA en GL zoveel mogelijk stemmen behalen is eventueel een regering VVD-CDA-D66-GL-CU het meest voor de hand liggend.
PVV kan best de grootste worden en toch buiten torentje gehouden worden.quote:Op zaterdag 11 februari 2017 19:59 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Hoe moet men anders proberen de PVV buiten het Torentje te houden?Welke mogelijk gunstige scenario's ziet u daartoe?
Laat eventueel maar gebeuren, we zullen het wel zien.quote:Op zaterdag 11 februari 2017 20:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
PVV kan best de grootste worden en toch buiten torentje gehouden worden.
Daarom moeten D66, CDA, GL zo groot mogelijk worden. Dan kunnen ze na eerste mislukte ronde formatie met PVV een regering VVD-CDA-D66-GL en evt CU formeren.
Een VVD troll?quote:Op zaterdag 11 februari 2017 20:06 schreef Bart2002 het volgende:
Strategisch stemmen op de VVD... Wie verzint zoiets?
De pvv is op een punt maar rechts. Verder halen ze de SP links zo'n beetje in.quote:Op zaterdag 11 februari 2017 21:13 schreef MakkieR het volgende:
Wacht even begrijp ik dit nu goed: Linkse stemmers gaan op rechts stemmen om extreem recht van de macht te houden. Dit is toch compleet mesjokke jongens.
Allereerst is de heer Wilders geschoold bij de VVD en dit is precies wat de VVD wil. Als je denkt dat het erg wordt wanneer de PVV almachtig is, wacht maar wat er staat te gebeuren als Rutte en zijn kornuiten het volledig voor het zeggen hebben. ( weg minimum loon, weg ontslag bescherming, eigen risico 10.000 euro, mega huurverhoging, weg sociale huurwoningen, alles privatiseren, banken en verzekeringsmaatschappijen worden nog machtiger dan ze al zijn, en heel veel fraude tussen de VVD politici) Ik zou nog eerder PVV stemmen om tegenwicht te bieden dan andersom. de PVV is een demon, maar de VVD is de duivel. puur kwaad als je het mij vraagt waar niks maar dan ook niks sociaals in de genen zit van de VVD.
Bovendien als je niet op de PVV of VVD stemt, halen zij samen de 75 zetels ook niet, dus waarom in vredesnaam strategisch stemmen, dat is precies wat Rutte en Wilders wil.
Qua verkiezingsprogramma ja (of wat daarvoor door moet gaan).quote:Op zaterdag 11 februari 2017 21:25 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
De pvv is op een punt maar rechts. Verder halen ze de SP links zo'n beetje in.
Dat is wat de PVV je doet geloven, Maar Wilders is gewoon een VVDer geschoold door Bolkestein. De man heeft gewoon zijn eigen agenda, en schijt aan het volk, zoals een echte VVDer denkt.quote:Op zaterdag 11 februari 2017 21:25 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
De pvv is op een punt maar rechts. Verder halen ze de SP links zo'n beetje in.
Inderdaad hoe dom kan je zijn.quote:Op zaterdag 11 februari 2017 20:06 schreef Bart2002 het volgende:
Strategisch stemmen op de VVD... Wie verzint zoiets?
Stemmen op de VVD is sowieso dom.quote:Op zaterdag 11 februari 2017 21:39 schreef Perrin het volgende:
Als je linksig bent, is stemmen op de VVD onstrategisch en dom.
Niet voor iedereen.quote:Op zaterdag 11 februari 2017 21:52 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Stemmen op de VVD is sowieso dom.
dit dus.quote:Op zaterdag 11 februari 2017 19:37 schreef Ryan3 het volgende:
Rutte wil maar wat graag met de PVV een kabinet vormen 'waar rechts Nederland z'n vingers bij kan aflikken'.quote:Op zaterdag 11 februari 2017 22:01 schreef Slayage het volgende:
[..]
dit dus.
ik vertrouw die rutte echt niet met zijn. "kans op regeren met de PVV is nul" geneuzel. hij heeft de PVV voor het pluche salohfahig gemaakt door met hem in zee te gaan.
toen wisten we al precies wat nu weten over PVV. als het toen kon, kan het nu ook. alles voor het pluche.
Daar is ook weinig strategisch aan. Want de meest voor de hand liggende coalitiepartner voor de PVV is de VVD.quote:Op zaterdag 11 februari 2017 22:06 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik overweeg strategisch op de PVV te stemmen. Moet er niet aan denken om nog 4 jaar tegen mr. Kukident met zijn cavia-smile aan te kijken
Beter dat de PVV groter wordt dan de VVD. We hebben allemaal gezien wat er met de PvdA gebeurde: hebben 4 jaar aan de leiband van de VVD gelopenquote:Op zaterdag 11 februari 2017 22:08 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Daar is ook weinig strategisch aan. Want de meest voor de hand liggende coalitiepartner voor de PVV is de VVD.
Al wordt het sowieso moeilijk om een coalitie te vormen zonder de VVD na 15 maart ben ik bang.
quote:Op zaterdag 11 februari 2017 22:12 schreef LXIV het volgende:
De D66 en GL-stemmers die niet strategisch op de VVD gaan stemmen ga ik overhalen om strategisch op de PVV te stemmen en zo Rutte van het premierschap af te houden!
Hoppa, rechts 100 zetels. Oh oh wat strategisch van linksquote:Op zaterdag 11 februari 2017 22:12 schreef LXIV het volgende:
De D66 en GL-stemmers die niet strategisch op de VVD gaan stemmen ga ik overhalen om strategisch op de PVV te stemmen en zo Rutte van het premierschap af te houden!
quote:
Dat vind ik altijd van mensen die SP, CU, D66, SGP, GL, DENK etc.. willen gaan stemmen.quote:Op zaterdag 11 februari 2017 21:52 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Stemmen op de VVD is sowieso dom.
Mijn hoop doet er niet toe, hoe vaak ik niet mijn hoop gevestigd erop had dat het eindelijk zou vallen is ook niet gebeurd dus nou heeft het ook geen doel om iets te hopen.quote:
Zeg me niet dat jij vanuit Zwitserland gaat stemmen wat heb jij ervan?quote:Op zondag 12 februari 2017 02:37 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd van mensen die SP, CU, D66, SGP, GL, DENK etc.. willen gaan stemmen.
Dom volk.
Een punthoofd.quote:Op zondag 12 februari 2017 02:50 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zeg me niet dat jij vanuit Zwitserland gaat stemmen wat heb jij ervan?
Waarom bemoei jij ermee, niet genoeg dat jij er niks mee van doen wil hebben, met het land, ook nog onrust stoken?quote:
Dat is omdat ik op een partij wil stemmen die een verplicht minimaal taalniveau gaat opleggen aan alle ingezetenenquote:Op zondag 12 februari 2017 02:56 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waarom bemoei jij ermee, niet genoeg dat jij er niks mee van doen wil hebben, met het land, ook nog onrust stoken?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |