'Veel kiezers overwegen strategische stem op VVD tegen PVV'quote:
Een vijfde van de kiezers overweegt een strategische stem uit te brengen op de VVD om Geert Wilders uit het torentje te houden. Dat blijkt uit een kiezersonderzoek van Kantar Public (voorheen TNS Nipo).![ANP-1024_12848467.jpg?itok=xWyrGMxL]()
Het onderzoek is gedaan in opdracht van de Volkskrant en de Universiteit van Amsterdam. 1806 mensen deden aan het onderzoek mee. Als de PVV hoog in de peilingen eindigt, overwegen vooral veel aanhangers van D66 (22 procent) en CDA (17 procent) niet op hun eigen partij, maar op de VVD te stemmen.
'Veilig alternatief'De kiezers hopen met die strategische stem te voorkomen dat de partij van Geert Wilders de grootste wordt. Zelfs stemmers van GroenLinks (14 procent) en de PvdA (13 procent) overwegen zo'n strategische stem.
Andersom levert de tweestrijd tussen de VVD en de PVV Wilders veel minder op: alleen aanhangers van de SP en 50Plus overwegen een stem op Wilders. De cijfers bevestigen dat Rutte zich succesvol kan presenteren als een veilig alternatief voor Wilders, schrijft de Volkskrant.
D66-leider Alexander Pechtold scoort onder kiezers hoog als het gaat om vertrouwen. Premier Rutte komt er minder goed vanaf: slechts een op de drie kiezers vertrouwt de VVD-leider. In de afgelopen twintig jaar kon een zittend premier steeds rekenen op een vertrouwensscore van rond de 50 procent.
Uit het kiezersonderzoek blijkt dat de thema's gezondheidszorg en werkgelegenheid het meeste leven onder kiezers. Daarnaast maken veel kiezers zich zorgen om de bedreiging van de Nederlandse identiteit. De stelling 'Vandaag de dag hebben veel mensen geen respect voor traditionele Nederlandse waarden' wordt onderschreven door bijna twee op de drie kiezers.
BRON
Beste mensen op FOK!
Om uiteenlopende redenen zijn het voor mij drukke en voortvarende tijden waardoor voor mij soms tijd tekortschiet voor FOK!. Daarbij verheugen wij ons al op het verdere verloop van 2017 en al het extra's wat dit jaar ons nog meer zal gaan brengen.
Het gaat hier allemaal zeer goed, zowel privé als financieel op de zaak, en naar alle waarschijnlijkheid ligt er nog meer moois voor ons in het verschiet. In andere zin geldt dit misschien óók voor veel andere landgenoten, maar dit geval in de vorm van een mogelijke verkiezingsuitslag.
![smokey2.gif]()
De steeds naderbij komende verkiezingen houden veel burgers bezig. Zo ook de gemoederen van mijn partner en ik. In harmonieuze Haerlemsche sferen hebben wij onlangs nog met 'n aantal ondernemers en hoogwaardigheidsbekleders in de Jopenkerk gezamenlijk geklonken
![drinky.gif]()
op 'n mogelijk goede afloop van de verkiezingen.
Maar, wat wilt u eigenlijk voor de toekomst van ons land? Wij in het Haerlemsche verwachten al geruime tijd dat de kiezer straks wederom dé juiste keuze zal gaan maken als zij binnenkort wederom de klassieke gang naar de stembus maakt. ''Naar verluidt zouden wij absoluut de enige niet zijn die er zo over denkt.
Uiteindelijk hoeft men niet eens per se VVD te willen stemmen, maar een duidelijke stem op de reeds genoemde partij kan echter soelaas bieden tegen Wilders' PVV '', dunkt mij.
Kun je nagaan, als zélfs veel linkse kiezers al overwegen om zo'n strategische stem te wagen dan zegt dat natuurlijk best wat. ''Het is 'n groot goed om alle prima ontwikkelingen van de laatste tijd niet zonder meer om zeep te laten helpen door de PVV. Oók in het kader van het kiezersonderzoek is nu gebleken dat het uitbrengen van 'n noodzakelijke strategische stem wel degelijk verstandig kan zijn. Trouwe stemmers op partijen als SP en 50 Plus zouden zichzelf evengoed buitenspel zetten bij 'n eventuele stem op Geert Wilders.''
![smokey2.gif]()
Dus beste lezer, ik kan u vertellen dat de VVD mogelijk opnieuw de grootste zal gaan worden. Tenminste, als de kiezer liever géén PVV in het Torentje verkiest.
Allen 'n fijn weekend!!