FOK!forum / Sport Algemeen / WK Veldrijden 2017 #6 - tegen een kei aangereden
#ANONIEMzondag 29 januari 2017 @ 20:23
LogoBIELES2017C.png
Komend weekend weer een strijd tussen Mathieu en Wout! Of toch niet? Mathieu was afgelopen weekend niet op zijn best in Hoogerheide en Wout sukkelde met een lichte blessure. Gaan de kemphanen om de wereldtitel strijden? Staat er een andere Belg op buiten Van Aert? Of gaat er een Lars met de titel ervandoor? We zullen het zondag weten.

Bij de vrouwen gaat de titel in ieder geval naar een andere naam, aangezien de titelverdedigster van vorig jaar (Thalita de Jong) er niet bij zal zijn ivm blessure. Kans is vrij groot dat Marianne Vos haar achtste titel zal gaan pakken.

Parcours
bieles2017parcours-ls-21-1024x691.jpg
Sven Nys is alvast enthousiast

Programma;
quote:
THURSDAY
09h00 - 11h00
UCI Course Inspection
14h00 - 16h00
Official Training

FRIDAY
09h00 - 12h00
Riders Confirmation
10h00 - 12h00
Official Training
14h00 - 16h00
Official Training
17h00 - 17h30
Team Managers Meeting

SATURDAY
09h00 – 10h30
Official Training
11h00
2017 UCI Men Juniors Cyclo-cross World Championships
11h45 – 12h30
Official Training
13h00
2017 UCI Women Under 23 Cyclo-cross World Championships
14h00 - 14h30
Official Training
15h00
2017 UCI Women Elite Cyclo-cross World Championships

SUNDAY
09H00 - 10H30
Official Training
11h00
2017 UCI Men Under 23 Cyclo-cross World Championships
12h15 - 14h30
Official Training
15h00
2017 UCI Men Elite Cyclo-cross World Championships
Nederlanders;
WK-selectie vrouwen: Sophie de Boer, Maud Kaptheijns, Marianne Vos en Lucinda Brand.

WK-selectie mannen: Mathieu van der Poel, Lars van der Haar, Corné van Kessel, Stan Godrie, David van der Poel en Lars Boom.

Bij de vrouwen ontbreekt titelverdedigster Thalita de Jong door een blessure;
quote:
Veldrijdster Thalita de Jong kan als gevolg van haar val in de wereldbekerwedstrijd in Hoogerheide haar wereldtitel zaterdag in het Luxemburgse Bieles niet verdedigen.

Bondscoach Gerben de Knegt had De Jong, die bij haar val op de harde grond haar knie blesseerde, nog wel geselecteerd. Na een scan bleek het rijden van het WK onhaalbaar: De Jong heeft een spierscheuring in haar bovenbeen en daarmee is het crossseizoen voor haar vroegtijdig ten einde.

Geëmotioneerd hoorde de wereldkampioene het oordeel van de dokter aan. "Ik ging hier toch naartoe met de hoop op een beetje goed nieuws. Dat het misschien een verrekking was of alleen een kneuzing", aldus De Jong. "Het voelde vanochtend bij het opstaan ook wel beter. Nu moet er toch een streep door."
#ANONIEMzondag 29 januari 2017 @ 20:26
Fipo
tja77zondag 29 januari 2017 @ 20:29
Sepo
Dale__Cooperzondag 29 januari 2017 @ 20:33
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 19:44 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]
In die sterke ronden van Van der Poel zit wel een fietswissel en verloren tijd voor een lekke band.
franklopzondag 29 januari 2017 @ 20:36
Pff die lekke banden zeg :')
SaintOfKillerszondag 29 januari 2017 @ 20:39
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2017 20:21 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Je mag wel leren hoor :D

Deze race heeft klaarblijkelijk de ingredienten gehad die zelden/nooit voorkomen in een cross.
Dan krijg je zoiets inderdaad.
Je hoeft niet te veranderen, men denkt nu wel twee keer na de volgende keer.
Maar jammer voor de uitslag vind ik het wel.
Er zijn best veel crossen met een parcours waar er stenen in de grond zitten. Als daar dan ook deze perfecte timing van sneeuwen, vriezen, dooien en regenen plaatsvindt, dan kan je daar gelijkaardige situaties krijgen. De dagen ervoor was er geen probleem en zelfs een paar uur eerder reed er vrijwel niemand lek en werd er veel gevallen, wat bij de profs dan weer niet gebeurde.

Dus waar gaat men dan exact over nadenken?
#ANONIEMzondag 29 januari 2017 @ 20:44
quote:
5s.gif Op zondag 29 januari 2017 20:39 schreef SaintOfKillers het volgende:
Dus waar gaat men dan exact over nadenken?
Gelijk materiaal als v Aert kiezen.

En er is altijd een grens, waar leg je die, bij hoeveel stenen per m2?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2017 20:50:33 ]
franklopzondag 29 januari 2017 @ 20:45
Ben maar gestopt met terugkijken na de miljardse lekke band. Van Aert misschien wel even sterk of sterker dan Mathieu, maar in ieder geval de gelukkigste
tja77zondag 29 januari 2017 @ 20:45
quote:
5s.gif Op zondag 29 januari 2017 20:39 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Er zijn best veel crossen met een parcours waar er stenen in de grond zitten. Als daar dan ook deze perfecte timing van sneeuwen, vriezen, dooien en regenen plaatsvindt, dan kan je daar gelijkaardige situaties krijgen. De dagen ervoor was er geen probleem en zelfs een paar uur eerder reed er vrijwel niemand lek en werd er veel gevallen, wat bij de profs dan weer niet gebeurde.

Dus waar gaat men dan exact over nadenken?
Komt misschien door de hele MvdP en WvA fittie het #janker, het cortisonen verhaal enz enz.
Dan is de race daar, en valt het enigszins in het water.
TheArtzondag 29 januari 2017 @ 20:54
Zow, chute general.

C3XNnHwXAAEaOHo.jpg
franklopzondag 29 januari 2017 @ 20:57
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 20:54 schreef TheArt het volgende:
Zow, chute general.

[ afbeelding ]
lijkt wel of ze hem samen vloeren met een ippon _O-
komradzondag 29 januari 2017 @ 21:22
goede foto ^O^
#ANONIEMzondag 29 januari 2017 @ 21:26
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2017 20:03 schreef tja77 het volgende:

[..]

Ik heb dan ook nooit gezegd dat WvA alleen vanwege zijn banden heeft gewonnen. Het heeft vandaag mijn inziens teveel meegespeeld, en dat komt de sport niet ten goede. Je had vandaag een prachtduel kunnen hebben tussen WvA en AvdP maar het werd een sof.

Het waren geen exclusieve banden. Nou ja, in zoverre wel, dat ze voor Van Aert gemaakt waren, omdat hij er om vroeg. Anderen hadden er ook om kunnen vragen, maar kwamen niet op het idee. Of ze hadden iets vergelijkbaars kunnen doen.

Team Van Aert was slimmer, dat hoort er bij.
Gripperzondag 29 januari 2017 @ 22:11
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 21:26 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Het waren geen exclusieve banden. Nou ja, in zoverre wel, dat ze voor Van Aert gemaakt waren, omdat hij er om vroeg. Anderen hadden er ook om kunnen vragen, maar kwamen niet op het idee. Of ze hadden iets vergelijkbaars kunnen doen.

Team Van Aert was slimmer, dat hoort er bij.
Toen deze tubes gemaakt werden speelde van Aert nog met duplo, zo lang hebben ze ergens op een zolder liggen uitdrogen. Denk dat dat rubber net zo gebarsten is als het gelaat van Rudy de Bie ;)
TargaFloriozondag 29 januari 2017 @ 22:48
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 21:26 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Het waren geen exclusieve banden. Nou ja, in zoverre wel, dat ze voor Van Aert gemaakt waren, omdat hij er om vroeg. Anderen hadden er ook om kunnen vragen, maar kwamen niet op het idee. Of ze hadden iets vergelijkbaars kunnen doen.

Team Van Aert was slimmer, dat hoort er bij.
Dit waren oude banden die Niels Albert nog had liggen.
Joost-mag-het-wetenmaandag 30 januari 2017 @ 00:30
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 22:48 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Dit waren oude banden die Niels Albert nog had liggen.
Tjah ... Je kan je dan afvragen waarom Niels Albert dan wél had gezien dat dit hier nodig kon zijn en de rest niet natuurlijk ...
#ANONIEMmaandag 30 januari 2017 @ 18:56
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 22:48 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Dit waren oude banden die Niels Albert nog had liggen.
Nope. Net op het sporjoournaal een interview met de nederlandse (!) leverancier van de banden van Van Aert. "Niels Albert wilde iets dat eigenlijk niet kon, en dat heb ik geleverd".
Hij (de leverancier, dus niet Niels) heeft van oude banden het loopvlak erafgepeuterd en dat op een nieuw karkas aangebracht.
franklopmaandag 30 januari 2017 @ 18:57
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 00:30 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Tjah ... Je kan je dan afvragen waarom Niels Albert dan wél had gezien dat dit hier nodig kon zijn en de rest niet natuurlijk ...
Blijkbaar wist hij dat al in november..
buzz1291maandag 30 januari 2017 @ 21:45
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 20:33 schreef Dale__Cooper het volgende:

[..]

In die sterke ronden van Van der Poel zit wel een fietswissel en verloren tijd voor een lekke band.
Ik wilde het eerst niet opmerken, want Wimderon heeft altijd gelijk. ;)
buzz1291maandag 30 januari 2017 @ 21:50
quote:
5s.gif Op zondag 29 januari 2017 20:39 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Er zijn best veel crossen met een parcours waar er stenen in de grond zitten. Als daar dan ook deze perfecte timing van sneeuwen, vriezen, dooien en regenen plaatsvindt, dan kan je daar gelijkaardige situaties krijgen. De dagen ervoor was er geen probleem en zelfs een paar uur eerder reed er vrijwel niemand lek en werd er veel gevallen, wat bij de profs dan weer niet gebeurde.

Dus waar gaat men dan exact over nadenken?
Ik ken slechts Harnes in Frankrijk, daar achter die kolenbergen net na Lille. Maar dat is toch meer koolas dan stenen. En ja, nogmaals een prima parcours, alleen in deze omstandigheden ongeschikt. Al vind ik wel dat wanneer je deze banden thuis hebt liggen, je ook wel mag nadenken over de omstandigheden. Of zou Mathieu gewoon eigenwijs geweest zijn? Denk ik eigenlijk niet, want David reed er ook niet mee. Leermomentje voor Adrie.
TargaFloriodinsdag 31 januari 2017 @ 11:12
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 18:56 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nope. Net op het sporjoournaal een interview met de nederlandse (!) leverancier van de banden van Van Aert. "Niels Albert wilde iets dat eigenlijk niet kon, en dat heb ik geleverd".
Hij (de leverancier, dus niet Niels) heeft van oude banden het loopvlak erafgepeuterd en dat op een nieuw karkas aangebracht.
Weet ik ondertussen ook maar in eerste instantie was dat niet het verhaal.
_-_ratjetoe_-_dinsdag 31 januari 2017 @ 13:55
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 18:56 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nope. Net op het sporjoournaal een interview met de nederlandse (!) leverancier van de banden van Van Aert. "Niels Albert wilde iets dat eigenlijk niet kon, en dat heb ik geleverd".
Hij (de leverancier, dus niet Niels) heeft van oude banden het loopvlak erafgepeuterd en dat op een nieuw karkas aangebracht.
Maar had hij alsnog die oude banden van de janker nodig daarvoor?
kaasplankjedinsdag 31 januari 2017 @ 14:57
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2017 21:50 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

Ik ken slechts Harnes in Frankrijk, daar achter die kolenbergen net na Lille. Maar dat is toch meer koolas dan stenen. En ja, nogmaals een prima parcours, alleen in deze omstandigheden ongeschikt. Al vind ik wel dat wanneer je deze banden thuis hebt liggen, je ook wel mag nadenken over de omstandigheden. Of zou Mathieu gewoon eigenwijs geweest zijn? Denk ik eigenlijk niet, want David reed er ook niet mee. Leermomentje voor Adrie.
Adrie zegt altijd dat hij zich niet zoveel bemoeit met de jongens, dat ze het zelf best weten.
wimderondinsdag 31 januari 2017 @ 17:39
quote:
Kenners: "Vele lekke banden op WK waren schuld van renners zelf"

Waren de meer dan honderd lekke banden afgelopen zondag het gevolg van een fout parcours? Niet noodzakelijk, vinden Roland Liboton en Paul Herijgers, keurders van Belgische omlopen.

Een mooi parcours vonden ze het allemaal. Dat er zo vaak lek werd gereden, was vooral jammer. En ja, het had het resultaat duidelijk beďnvloed. “Maar ik zou de schuld niet meteen bij het parcours leggen”, vindt Roland Liboton. “De renners gaan zelf in de fout door hun banden veel te plat te zetten. Ze rijden bijna op de velg, dan vraag je om lekke banden.”

Maar konden ze dan niet voorzien dat op een voormalige bouwwerf – dixit Christophe Roodhooft en Bart Wellens – letterlijk de stenen uit de grond zouden vriezen en dat die bij dooi bloot zouden komen te liggen? “Je kan nu eenmaal niet alles voorzien”, aldus Liboton. “De renners hadden gewoon beter moeten weten. En blijkbaar heeft Wout beter verkend, want hij volgde op sommige punten een heel andere lijn.”

Eddy Lissens, coördinator veldrijden bij de KBWB, deelt die mening. “Ik heb vooral een mooi parcours gezien. Mocht ik voor een Belgisch kampioenschap een gelijkaardige site moeten keuren, ze zou altijd groen licht krijgen.”

Dun als condoom

Al had het parcours misschien wel een beetje kunnen worden aangepast, vindt Paul Herijgers. “Wie van een huis hoog in twee seconden een put induikt en daarbij terechtkomt in smurrie en steenslag, vraagt om miserie. Ze hadden van die eerste duik een schuine kant moeten maken. Die binnenbandjes, die zijn zo dun als een condoom, die scheuren meteen. Hoe mooi het parcours ook was, nu kregen we een wedstrijd waar niemand mee gediend was. Maar oké: Wout heeft het evenwicht gevonden tussen geschikt materiaal en juiste bandendruk. En ook de benen waren in orde.”
Gripperdinsdag 31 januari 2017 @ 17:46
Nou ja zo is t toch uiteindelijk, de renner bepaalt zelf hoe zorgvuldig ie met zn materiaal omgaat. En meestal is dat rammen totdat het breekt, ze hoeven al die kapotte wielen en doormidden getrapte derailleurs toch niet zelf te betalen.

Als ik zelf mn banden te zacht zet en daardoor op boomwortels lek rij of niet vooruitkom door de rolweerstand, of juist te hard waardoor ik in de blubber alle kanten op schuif. Wie kan ik dan de schuld geven, alleen mezelf toch?
_-_ratjetoe_-_dinsdag 31 januari 2017 @ 18:23
Maar had Wout die banden niet vooral om meer grip te hebben in de ontdooiende modder? En was het uitblijven van lekke banden een toevallig bijkomend voordeel? Ik heb echt niemand van tevoren horen zeggen dat er gevaar was voor lekke banden.
Gripperdinsdag 31 januari 2017 @ 18:32
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 18:23 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Maar had Wout die banden niet vooral om meer grip te hebben in de ontdooiende modder? En was het uitblijven van lekke banden een toevallig bijkomend voordeel? Ik heb echt niemand van tevoren horen zeggen dat er gevaar was voor lekke banden.
Volgens mij was door de ochtend, en de vele lekke banden tijdens de U23 wedstrijd wel duidelijk dat er veel scherp spul lag. Dus de motivatie om deze tube te kiezen was vooral om de kans op lekrijden

Die groene michelin banden hebben niet eens zo'n heel extreem grof profiel, de meeste renners gingen met een medium groffe band van start omdat er best wat rechte stroken in t parcours zaten en rolweerstand daar weer belangrijker is dan de meeste grip.
je kan dus altijd nog groffer dan wat Wout nu had, dan heb je nog meer grip in de modder, maar ook een paar W extra weerstand.

Kijk maar eens wat een keus aan profielen er is: http://www.crosstubes.nl/challenge

[ Bericht 9% gewijzigd door Gripper op 31-01-2017 18:41:05 ]
#ANONIEMdinsdag 31 januari 2017 @ 20:41
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 18:23 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Maar had Wout die banden niet vooral om meer grip te hebben in de ontdooiende modder? En was het uitblijven van lekke banden een toevallig bijkomend voordeel? Ik heb echt niemand van tevoren horen zeggen dat er gevaar was voor lekke banden.
Nee, lijkt me niet, want de oude banden waren stugger, om stuitlek te voorkomen.
Een stuggere band heeft minder grip in de modder.

Om stuitlek te voorkomen, zette Van Aert ook meer druk in de banden. Meer druk levert minder grip op in de modder.

Het is dus een afweging die je als renner maakt. De andere renners kozen verkeerd.
XadrenalineXwoensdag 1 februari 2017 @ 11:15
Downhillen heb ik ook eens gedaan op een drieduizendertje in oostenrijk ;-) Super chill dat. maar wel op een droog terrein, was dus makkelijk en geen gevaar naar alle kanten op te glibberen.
Pro_Shiftywoensdag 1 februari 2017 @ 13:01
Wout heeft tijdens het inrijden ook gereden met een andere band als die groene michelin. Ik zag hem in ieder geval met groene en zwarte banden rijden. Of het moeten dezelfde banden zijn geweest met een andere kleur.

Ik baalde vooral omdat ik toch wel het idee had dat Mathieu beter was dan Wout. Maarja toen Mathieu eenmaal achter lag toen had iedereen wel in de gaten dat hij niet meer terug ging komen als wout geen materiaalpech zou hebben. Toch ook jammer dat mathieu niet dezelfde mentale kracht uitstraalt als wout.

Ik heb wel een geweldig weekend gehad in luxemburg. Het was fantastisch om dat weer mee te maken. 1 groot feest