Nee, alles betalen. Bovag geeft maar 3 maanden garantie op reparaties.quote:Op zondag 15 januari 2017 19:41 schreef r_one het volgende:
[..]
Wil jij beweren dat, als ik een nieuwe startmotor in mijn auto laat bouwen en die gaat binnen een halfjaar weer stuk, ik wel de manuren moet betalen om onder garantie deze nogmaals te laten vervangen?
[..]
Ik heb met de Bovag niks te maken, des te meer met de wet.quote:Op zondag 15 januari 2017 20:06 schreef Fer het volgende:
[..]
Nee, alles betalen. Bovag geeft maar 3 maanden garantie op reparaties.
quote:Indien in geval van een consumentenkoop de verkoper verplicht is zorg te dragen voor de installatie van de zaak en deze installatie ondeugdelijk is uitgevoerd, wordt dit gelijkgesteld aan een gebrek aan overeenstemming van de zaak aan de overeenkomst.
Ik heb nog niemand het door mij aangehaalde wetsartikel zien weerleggen.quote:Op zondag 15 januari 2017 23:19 schreef WoundedKnie het volgende:
Ik zie dat de meningen aardig verdeeld zijn. Ben ik toch nog niet helemaal gek. Misschien moet ik maar even aan de rechtsbijstand vragen hoe het zit. Ik moet wel zeker weten dat ik in mijn recht sta voordat ik stennis ga lopen schoppen.
De installatie is wel deugdelijk uitgevoerd, het onderdeel is alleen binnen de garantietermijn weer defect geraakt. Wellicht door een ander onderdeel. Op het onderdeel krijgt ze dus ook garantie, op de dienst niet (die is immers goed uitgevoerd).quote:Op maandag 16 januari 2017 01:15 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik heb nog niemand het door mij aangehaalde wetsartikel zien weerleggen.
Voor je rbv (en Feenstra) dan maar: BW 7:18 lid 3.
Bold = ongefundeerde aanname. Uncheck.quote:Op maandag 16 januari 2017 08:32 schreef Kawa600 het volgende:
[..]
De installatie is wel deugdelijk uitgevoerd, het onderdeel is alleen binnen de garantietermijn weer defect geraakt. Wellicht door een ander onderdeel. Op het onderdeel krijgt ze dus ook garantie, op de dienst niet (die is immers goed uitgevoerd).
Een installatie (met gebruikmaking) van een ondeugdelijk product, is de facto een ondeugdelijke installatie. Check ... Uncheck en tevens bullshit!! Je moet ten alle tijden beide zaken apart zien. Is het onderdeel kapot gegaan door een ondeugdelijke installatie of is het kapot gegaan door een ander defect in de ketel. Wie zegt dat het niet kapot gegaan is door een ander defect in de ketel? Het is inderdaad een aanname maar dat jij stelt dat het onderdeel per definitie al ondeugdelijk is, is ook een aanname..quote:Op maandag 16 januari 2017 08:50 schreef r_one het volgende:
[..]
Bold = ongefundeerde aanname. Uncheck.
Het onderdeel is non-conform gebleken (staat, dacht ik, niet ter discussie). Check.
Een installatie (met gebruikmaking) van een ondeugdelijk product, is de facto een ondeugdelijke installatie. Check.
Onderdeel is binnen zes maanden kapot gegaan dan stelt de wet dus dat het product ondeugdelijk is. Dat Feenstra daar dan weer kosten aan moet maken moet het bij haar fabrikant neerleggen, Feenstra kiest immers haar eigen leveranciers en is dus ook verantwoordelijk voor de daaruit voortvloeiende kosten.quote:Op maandag 16 januari 2017 08:32 schreef Kawa600 het volgende:
[..]
De installatie is wel deugdelijk uitgevoerd, het onderdeel is alleen binnen de garantietermijn weer defect geraakt. Wellicht door een ander onderdeel. Op het onderdeel krijgt ze dus ook garantie, op de dienst niet (die is immers goed uitgevoerd).
Even afgezien van wie er in deze casus gelijk heeft.quote:Op maandag 16 januari 2017 10:25 schreef Kawa600 het volgende:
Maar goed, wellicht dat TS even de leveringsvoorwaarden erbij moet pakken. Daar zal het vast wel in staan en daar is op moment van tekenen akkoord voor gegeven.
Wel apart dat de wetgever wél de koppeling heeft gelegd tussen de zaak en installatie. Niet?quote:Op maandag 16 januari 2017 10:25 schreef Kawa600 het volgende:
[..]
Een installatie (met gebruikmaking) van een ondeugdelijk product, is de facto een ondeugdelijke installatie. Check ... Uncheck en tevens bullshit!! Je moet ten alle tijden beide zaken apart zien.
Het is niet mijn aanname, het is de aanname van de wetgever:quote:Is het onderdeel kapot gegaan door een ondeugdelijke installatie of is het kapot gegaan door een ander defect in de ketel. Wie zegt dat het niet kapot gegaan is door een ander defect in de ketel? Het is inderdaad een aanname maar dat jij stelt dat het onderdeel per definitie al ondeugdelijk is, is ook een aanname..
Dit is WGR, niet K&W. Het recht is juridisch, niet (altijd even) technischquote:Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Dat mag jij vinden. Feenstra vindt dat immers ook.quote:Op maandag 16 januari 2017 13:28 schreef Fer het volgende:
Ik blijf erbij dat gebruikte materialen tijdens een reparatie geen consumentenkoop+installatie zijn.
Dat het wel zo zou zijn, heb ik hierboven, met de relevante wetsartikelen onderbouwd, uiteengezet. Het staat je vrij dat te weerleggen.quote:Kan het alleen nog nergens vinden, ook dat het wel zo zou zijn.
Je mag zoiets apart zien als de installatie ook door de consument gedaan kan worden. In dit geval heeft de consument die kundigheid en de bevoegdheid niet, dus Feenstra moet hoe dan ook op komen draven om het onderdeel te vervangen.quote:Op maandag 16 januari 2017 10:25 schreef Kawa600 het volgende:
[..]
Een installatie (met gebruikmaking) van een ondeugdelijk product, is de facto een ondeugdelijke installatie. Check ... Uncheck en tevens bullshit!! Je moet ten alle tijden beide zaken apart zien.
Er is geen enkele aanleiding om aan te nemen dat TS een installatie >100 kW heeft hangen dus deze argumentatie slaat de plank geheel mis..quote:Op maandag 16 januari 2017 15:43 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Je mag zoiets apart zien als de installatie ook door de consument gedaan kan worden. In dit geval heeft de consument die kundigheid en de bevoegdheid niet.
Als het een user-replaceable part zou zijn dan kon Feenstra een nieuwe branderautomaat in een doosje opsturen. Maar dat kunnen ze in dit geval niet, de installatie hoort door een deskundig installateur te gebeuren die daarvoor aantoonbaar de bevoegdheid heeft.
kW of kV?quote:Op dinsdag 17 januari 2017 22:11 schreef Deshain het volgende:
[..]
Er is geen enkele aanleiding om aan te nemen dat TS een installatie >100 kW heeft hangen dus deze argumentatie slaat de plank geheel mis..
Aparte bevoegdheden beginnen al ruim onder de 100kV, dus die zal vast niet bedoeld worden.quote:
Dus onder de 100kW mag je zo maar gewoon zelf aan je eigen gasinstallatie knoeien? Volgens mij was het toch echt iets ingewikkelder dan dat. Bovendien is de ketel als dusdanig gekeurd en als een branderautomaat wordt vervangen moet het ding opnieuw gekeurd worden. Zo maar een nieuw branderautomaatje met de post sturen zal dus niet gaan.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 22:11 schreef Deshain het volgende:
[..]
Er is geen enkele aanleiding om aan te nemen dat TS een installatie >100 kW heeft hangen dus deze argumentatie slaat de plank geheel mis..
Weet ik veel, daarom ook het '?' aan het eind.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 22:21 schreef Deshain het volgende:
[..]
kW, wat heeft kV hier nou weer mee te maken?
Maar wie eist dat het ding gekeurd moet worden?quote:Op dinsdag 17 januari 2017 22:25 schreef Stoney3K het volgende:
Dus onder de 100kW mag je zo maar gewoon zelf aan je eigen gasinstallatie knoeien? Volgens mij was het toch echt iets ingewikkelder dan dat. Bovendien is de ketel als dusdanig gekeurd en als een branderautomaat wordt vervangen moet het ding opnieuw gekeurd worden. Zo maar een nieuw branderautomaatje met de post sturen zal dus niet gaan.
Je zegt het zelf al: De verzekering (brand, inboedel) en het energiebedrijf. En als het een ketel van de woningbouwvereniging is, die woningbouwvereniging zelf.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 22:36 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar wie eist dat het ding gekeurd moet worden?
TS mag doen met zijn ketel wat hij wil, enige consequentie is dat als hij dingen fout doet de verzekering moeilijk kan doen of zijn gas word afgesloten bij bepaalde constateringen.
Ik zeg alleen dat TS verantwoordelijk kan worden gehouden voor dingen die hij fout doet.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 22:38 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al: De verzekering (brand, inboedel) en het energiebedrijf. En als het een ketel van de woningbouwvereniging is, die woningbouwvereniging zelf.
Dat er nu geen politie-agentje langs komt om een bon uit te schrijven wil niet zeggen dat de ketel niet aan bepaalde eisen moet voldoen.
Klopt, uit mijn hoofd sinds 1997 al niet meer, sindsdien is verwarmingsmonteur een vrij beroep.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 22:25 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dus onder de 100kW mag je zo maar gewoon zelf aan je eigen gasinstallatie knoeien? Volgens mij was het toch echt iets ingewikkelder dan dat.
Zwaarder dan 100kW gasgestookt of zwaarder dan 20kW indien niet gasgestookt wel ja. Waar haal je vandaan dat dit moet als je het zo stellig verkondigt?quote:Bovendien is de ketel als dusdanig gekeurd en als een branderautomaat wordt vervangen moet het ding opnieuw gekeurd worden.
Dat wil het wel degelijk zeggen, dit is WGR en die 'eis' is er gewoon niet.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 22:38 schreef Stoney3K het volgende:
Dat er nu geen politie-agentje langs komt om een bon uit te schrijven wil niet zeggen dat de ketel niet aan bepaalde eisen moet voldoen.
Wel een beetje sneu om er pas in dit topic op terug te komen (op die WA). En pas een maand later.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 22:37 schreef hottentot het volgende:
[..]
Het is dan ook niet zo dat ik elke posting bij plaatsing lees, was even nieuwsgierig en besloot terug te lezen.
Maar vind hem wel grappig, pot verwijt de ketel.
Je kan er donder op zeggen dat dat voor consumententoestellen ook in een NEN staat. Bovendien heeft de ketel als geheel een CE keur, niet de branderautomaat als losstaand onderdeel. Als een gebruiker de branderautomaat zou verwisselen dan is het apparaat niet meer conform en vervalt de CE keuring.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 22:41 schreef Deshain het volgende:
Zwaarder dan 100kW gasgestookt of zwaarder dan 20kW indien niet gasgestookt wel ja. Waar haal je vandaan dat dit moet als je het zo stellig verkondigt?
En dan wel een wet of centraal aangestuurde norm, niet de kleine lettertjes van het polisblad van je opstalverzekering.
Dat is heel relevant: TS claimt nonconformiteit van een onderdeel, als dat onderdeel niet door een consument kan worden vervangen dan is ook de dienst van het plaatsen meegerekend in die nonconformiteit. Met andere woorden: Branderautomaat en plaatsing kunnen niet los van elkaar worden gezien en zijn één product, wat moet worden vervangen.quote:Alle argumentatie dat TS het niet zelf mag doen is en onnozel en irrelevant voor dit topic.
1. De NEN verbied TS niet om zelf zijn cv te repareren.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 22:50 schreef Stoney3K het volgende:
Je kan er donder op zeggen dat dat voor consumententoestellen ook in een NEN staat. Bovendien heeft de ketel als geheel een CE keur, niet de branderautomaat als losstaand onderdeel. Als een gebruiker de branderautomaat zou verwisselen dan is het apparaat niet meer conform en vervalt de CE keuring.
Dus als TS toevallig van beroep CV monteur is, dan heeft hij andere rechten aangaande garantie dan als hij bakker zou zijn.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 22:50 schreef Stoney3K het volgende:
Van een consument kan niet in alle redelijkheid worden verwacht dat hij kundig genoeg is om een branderautomaat te vervangen, tenzij die consument toevallig ook verwarmingsmonteur is. Dat dat nu niet keihard in een wet staat is minder relevant, het principe "redelijkheid en billijkheid" is hier leidend.
In dit geval dus wel, dan had TS er dus voor kunnen kiezen om het onderdeel los op te laten sturen.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 22:56 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dus als TS toevallig van beroep CV monteur is, dan heeft hij andere rechten aangaande garantie dan als hij bakker zou zijn.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |