Wiener schnitzel?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 12:54 schreef loni55 het volgende:
Oostenrijk... Wie kwam daarvandaan ook alweer?
Wittgenstein.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 12:54 schreef loni55 het volgende:
Als je wil dat ambtenaren onafhankelijkheid uitstralen, dan moet je kruisjes en dergelijken ook achterwege laten.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 12:47 schreef Voice_of_Liberty het volgende:
Kruizen en andere katholieke uitingen blijven overigens wel toegestaan omdat ,,Oostenrijk een overwegend katholiek land is en deze kruisbeelden horen bij de historisch gegroeide cultuur", zo laat de minister weten.
Precies. Dit is meten met twee maten. Alle religieuze uitingen horen niet thuis bij ambtenaren vind ik.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 13:02 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als je wil dat ambtenaren onafhankelijkheid uitstralen, dan moet je kruisjes en dergelijken ook achterwege laten.
Van een dreumes met Napoleoncomplexquote:Op zaterdag 7 januari 2017 12:54 schreef loni55 het volgende:
Toch ergens wel maf dat men pas over christelijke symboliek begint na te denken op het moment dat men islamitische symboliek wil verbieden.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 13:16 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Precies. Dit is meten met twee maten. Alle religieuze uitingen horen niet thuis bij ambtenaren vind ik.
Ik ben tegen religie en zeker om dat aan kinderen op te dringen maar we moeten het de christenen nu niet ineens moeilijk gaan maken uit politieke correctheid. Die mensen zijn ons op geen enkele manier tot last.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 13:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Toch ergens wel maf dat men pas over christelijke symboliek begint na te denken op het moment dat men islamitische symboliek wil verbieden.
Alsof het maar een lastige bijwerking is van onze collectieve xenofobie.
En wat voor last heb je precies van moslims? Of ben jij ook zo'n bibberend "oh wat is de islam eng" figuur?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 13:36 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik ben tegen religie en zeker om dat aan kinderen op te dringen maar we moeten het de christenen nu niet ineens moeilijk gaan maken uit politieke correctheid. Die mensen zijn ons op geen enkele manier tot last.
Bron?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 13:00 schreef frietenstamp het volgende:
Oostenrijk ... waar met 1 blikseminslag een ufo vol aliens uit de lucht geknald of 18 koeien gedood worden.
In algemene termen mee eens. Maar dat is bepaald niet waar dit soort maatregelen over gaat natuurlijk. Het indoctrineren van kinderen met het Christendom is echt geen probleem voor de meesten.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 13:36 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik ben tegen religie en zeker om dat aan kinderen op te dringen
Ik heb ook geen last van moslims. Sterker nog, het zou mij zeer verbazen als jij dat wel hebt. De meeste mensen die zogenaamd last hebben van moslims zijn in de praktijk vooral verslaafd aan negatief nieuws over moslims zonder dat ze daar zelf ooit iets mee te maken hebben.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 13:36 schreef the-eye het volgende:
maar we moeten het de christenen nu niet ineens moeilijk gaan maken uit politieke correctheid. Die mensen zijn ons op geen enkele manier tot last.
Whut? Kun je dat eens precisieren?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 13:47 schreef Lunatiek het volgende:
De symboliek van het hoofddoekje is verwerpelijk omdat het niet strookt met wat wij hier en nu belangrijk achten
Maar ben idd benieuwd naar de Oostenrijkse motivatie.
Dus als een land overwegend islamitisch is, dan worden kruisjes verboden en hoofddoeken verplicht. Ook als Oostenrijk ooit overwegend islamitisch mocht raken.quote:Kruizen en andere katholieke uitingen blijven overigens wel toegestaan omdat ,,Oostenrijk een overwegend katholiek land is en deze kruisbeelden horen bij de historisch gegroeide cultuur", zo laat de minister weten.
Hoewel ik strikt genomen anti-theist ben getuigt dit wel van een stuitende schijnheiligheid ja.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 13:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus als een land overwegend islamitisch is, dan worden kruisjes verboden en hoofddoeken verplicht. Ook als Oostenrijk ooit overwegend islamitisch mocht raken.
Wat is er mis met het meten met twee maten? We kunnen allemaal zien hoe geweldig vrij baan geven aan de islamitische cultuur uitpakt in de bronlanden. We hebben ook kunnen zien dat het vrij baan geven aan de christelijke cultuur tot het hoogtepunt der beschavingen heeft geleid. Zoals een wijs man ooit eens zei: aan de vruchten herkent men de boom. Wie verstandig is houdt daar rekening mee, wie 'principes' belangrijker vindt dan resultaten doet dat niet.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 13:16 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Precies. Dit is meten met twee maten. Alle religieuze uitingen horen niet thuis bij ambtenaren vind ik.
Ho, het inperken van de christelijke cultuur heeft geleid tot het hoogtepunt der beschavingen. Het christendom heeft alleen maar in de weg gestaan en iedere vorm van vooruitgang geprobeerd tegen te werken.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:07 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Wat is er mis met het meten met twee maten? We kunnen allemaal zien hoe geweldig vrij baan geven aan de islamitische cultuur uitpakt in de bronlanden. We hebben ook kunnen zien dat het vrij baan geven aan de christelijke cultuur tot het hoogtepunt der beschavingen heeft geleid. Zoals een wijs man ooit eens zei: aan de vruchten herkent men de boom. Wie verstandig is houdt daar rekening mee, wie 'principes' belangrijker vindt dan resultaten doet dat niet.
quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ho, het inperken van de christelijke cultuur heeft geleid tot het hoogtepunt der beschavingen. Het christendom heeft alleen maar in de weg gestaan en iedere vorm van vooruitgang geprobeerd tegen te werken.
Verdomd goede opmerking.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 13:47 schreef Molurus het volgende:
Wat dat betreft is de nieuwe populistische xenofobie minstens net zo dogmatisch en net zo gevaarlijk als de radicale Islam.
Correct.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ho, het inperken van de christelijke cultuur heeft geleid tot het hoogtepunt der beschavingen. Het christendom heeft alleen maar in de weg gestaan en iedere vorm van vooruitgang geprobeerd tegen te werken.
Dit kan je toch niet serieus menen. Ik bedoel, kom op zeg. Heb je ooit geschiedenisles gehad? Maar hej, trap Nederlands grootste filosoof (Spinoza, mocht je geïnteresseerd zijn) nog maar eens hard in zijn gezicht.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:07 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
We hebben ook kunnen zien dat het vrij baan geven aan de christelijke cultuur tot het hoogtepunt der beschavingen heeft geleid.
Bron?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit? PVV'ers die PVV-afvalligen minstens stenigen of zo?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 13:47 schreef Molurus het volgende:
Wat dat betreft is de nieuwe populistische xenofobie minstens net zo dogmatisch en net zo gevaarlijk als de radicale Islam.
Je vraagt serieus om een bron? Zo weinig kennis vd gescheidenis? Nooit van de Verlichting gehoord?quote:
Daarmee bedoel ik dat het nieuwe populisme, die structurele xenofobie, in de westerse wereld potentieel veel gevaarlijker is dan de radicale islam.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:23 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit? PVV'ers die PVV-afvalligen minstens stenigen of zo?
Of de 21e, of welke eeuw dan ook. Kijk naar de haatzaaierij die de paus verspreidt, of de homohaat die in gereformeerde kringen leeft, voorbeelden zat.quote:
Noem me een naïeve optimist, maar nee, dat zie ik niet gebeuren.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daarmee bedoel ik dat het nieuwe populisme, die structurele xenofobie, in de westerse wereld potentieel veel gevaarlijker is dan de radicale islam.
Zo ver zijn we nog niet, maar het is precies dit soort politieke ontwikkelingen dat de potentie heeft om te leiden tot georganiseerde genocide.
Hij dacht net als ik meteen aan de Verlichting, logisch ook welquote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Of de 21e, of welke eeuw dan ook. Kijk naar de haatzaaierij die de paus verspreidt, of de homohaat die in gereformeerde kringen leeft, voorbeelden zat.
Ik hoop dat je op dat punt niet naief bent, maar daar ben ik vooralsnog niet van overtuigd.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Noem me een naïeve optimist, maar nee, dat zie ik niet gebeuren.
Naive optimistquote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Noem me een naïeve optimist, maar nee, dat zie ik niet gebeuren.
Ja, dat heet populisme. Ik denk alleen dat er een soort harde grens is wat betreft de omvang van dergelijke bewegingen en daarmee aan hun potentiële invloed.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Naive optimist
Maar alle gekheid op een stokje: ik zie ook wel een onderliggend gevaar van de huidige ontwikkelingen. Het eigen realiteit schoppen, het discussieren zonder inhoud, de weigering zich in zaken te verdiepen en alleen het eigen gevoel te willen volgen, het rechtpraten van xenofobie en rascisme met nietzeggende kretelogien., etc.
Goed punt. Genoeg achterlijke dogma's waar het christendom nog aan vast houdt. Als het aan die lui had gelegen was polio nog steeds een ding geweest.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Of de 21e, of welke eeuw dan ook. Kijk naar de haatzaaierij die de paus verspreidt, of de homohaat die in gereformeerde kringen leeft, voorbeelden zat.
Wat geeft jou het idee dat de Verlichting nodig was om tot beschaving te komen, dat het daarvoor allemaal kommer en kwel was? Je weet het blijkbaar allemaal erg goed, dus leg me maar eens uit wat de Verlichting precies voor vooruitgang bracht. Ik ben reuze benieuwd...quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je vraagt serieus om een bron? Zo weinig kennis vd gescheidenis? Nooit van de Verlichting gehoord?
Ik hoop het van harte!quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dat heet populisme. Ik denk alleen dat er een soort harde grens is wat betreft de omvang van dergelijke bewegingen en daarmee aan hun potentiële invloed.
Ik ga je gebrek aan opleiding niet voor je oplossen, maar je kunt hier eens beginnen: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Verlichting_(stroming)quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:32 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Wat geeft jou het idee dat de Verlichting nodig was om tot beschaving te komen, dat het daarvoor allemaal kommer en kwel was? Je weet het blijkbaar allemaal erg goed, dus leg me maar eens uit wat de Verlichting precies voor vooruitgang bracht. Ik ben reuze benieuwd...
Precies, al is zoals Jigzoz aanhaalt, elke eeuw daarna ook een prima voorbeeld.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hij dacht net als ik meteen aan de Verlichting, logisch ook wel
De Verlichting was DE kentering. Dat de kerk zich nog steeds niet helemaal gewonnen heeft gegeven doet daar niets aan af. Ze hebben zich overigens heel lang met hand en tand verzet, en tot halverwege de vorige eeuw hadden ze nog een flinke grip op de gelovigen in Nederland. Er was echter geen redden meer An. Echt gewonnen gegeven hebben ze zich natuurlijk nooit.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:38 schreef probeer het volgende:
[..]
Precies, al is zoals Jigzoz aanhaalt, elke eeuw daarna ook een prima voorbeeld.
Komt misschien ook omdat ik momenteel oa chadwick, todorov en israel aan het lezen ben.
Zo te zien heb je het niet door, maar jij bent hier het dommerdje. Jij denkt namelijk dat de Verlichting noodzakelijk was om tot iets te komen, dat het een werkelijke doorbraak was, een breuk met het verleden. Dat is wel een beetje vreemd nietwaar, dat op een rotte basis opeens iets prachtigs kan opbloeien, en het is ook vreemd dat voor deze doorbraak, deze Umwertung aller Werte, de Europese beschaving al enige tijd de toonaangevende beschaving was. De Verlichting kan dus niet de bron zijn, is hoogstens een doorontwikkeling van een al veel eerder ingeslagen pad. Het is dan ook veel aannemelijker dat er gebouwd is op de schouders van reuzen. Vraag jezelf maar eens af waarom de beschaving alleen tot bloei is gekomen in (al dan niet voorheen) christelijke landen. Zou dat toeval zijn, of zou het misschien zo zijn dat het christendom elementen bevat die vooruitgang stimuleren?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik ga je gebrek aan opleiding niet voor je oplossen, maar je kunt hier eens beginnen: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Verlichting_(stroming)
Heel kort door de bocht (want ik heb hier toch echt geen zin in).. Secularisering perkte de invloed van het christendom in het publieke leven en de politiek enorm in, wat ruimte creerde voor oa de wetenschap en de rede.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:32 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Wat geeft jou het idee dat de Verlichting nodig was om tot beschaving te komen, dat het daarvoor allemaal kommer en kwel was? Je weet het blijkbaar allemaal erg goed, dus leg me maar eens uit wat de Verlichting precies voor vooruitgang bracht. Ik ben reuze benieuwd...
Het christendom heeft in het geheel geen elementen die vooruitgang stimuleren. Het christendom wil juist vasthouden aan het verleden.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:42 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Zo te zien heb je het niet door, maar jij bent hier het dommerdje. Jij denkt namelijk dat de Verlichting noodzakelijk was om tot iets te komen, dat het een werkelijke doorbraak was, een breuk met het verleden. Dat is wel een beetje vreemd nietwaar, dat op een rotte basis opeens iets prachtigs kan opbloeien, en het is ook vreemd dat voor deze doorbraak, deze Umwertung aller Werte, de Europese beschaving al enige tijd de toonaangevende beschaving was. De Verlichting kan dus niet de bron zijn, is hoogstens een doorontwikkeling van een al veel eerder ingeslagen pad. Het is dan ook veel aannemelijker dat er gebouwd is op de schouders van reuzen. Vraag jezelf maar eens af waarom de beschaving alleen tot bloei is gekomen in (al dan niet voorheen) christelijke landen. Zou dat toeval zijn, of zou het misschien zo zijn dat het christendom elementen bevat die vooruitgang stimuleren?
Als we zo gaan redeneren is waarschijnlijk de klassieke oudheid de 'basis van beschaving' waarvanuit de ontwikkeling begonnen is.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:42 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Zo te zien heb je het niet door, maar jij bent hier het dommerdje. Jij denkt namelijk dat de Verlichting noodzakelijk was om tot iets te komen, dat het een werkelijke doorbraak was, een breuk met het verleden. Dat is wel een beetje vreemd nietwaar, dat op een rotte basis opeens iets prachtigs kan opbloeien, en het is ook vreemd dat voor deze doorbraak, deze Umwertung aller Werte, de Europese beschaving al enige tijd de toonaangevende beschaving was. De Verlichting kan dus niet de bron zijn, is hoogstens een doorontwikkeling van een al veel eerder ingeslagen pad. Het is dan ook veel aannemelijker dat er gebouwd is op de schouders van reuzen. Vraag jezelf maar eens af waarom de beschaving alleen tot bloei is gekomen in (al dan niet voorheen) christelijke landen. Zou dat toeval zijn, of zou het misschien zo zijn dat het christendom elementen bevat die vooruitgang stimuleren?
Noem er eens drie?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:42 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Zou dat toeval zijn, of zou het misschien zo zijn dat het christendom elementen bevat die vooruitgang stimuleren?
Het is een geloof wat zich steeds verder met onze maatschappij aan het verweven is. Wat dat uiteindelijk voor onze manier van leven zal betekenen is zeer breed. We spreken dan over de vaak genoemde positie van de vrouw en de homo maar ook over culturele- en kunstuitingen en onderwijs. Deze zaken werken uiteindelijk door in de manier van leven de gehele van de bevolking. Als dat zo gemakkelijk te bagatelliseren zou zijn, zoals jij nu doet, hadden we ons niet los hoeven vechten van de verre gaande invloed die het christendom hier had.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 13:39 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
En wat voor last heb je precies van moslims? Of ben jij ook zo'n bibberend "oh wat is de islam eng" figuur?
Ik wil geen Godwin maken (want ik denk niet dat het die kant op gaat hoor), maar in het Duitsland van 1930-1940 was die harde grens toch niet erg beperkend..quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dat heet populisme. Ik denk alleen dat er een soort harde grens is wat betreft de omvang van dergelijke bewegingen en daarmee aan hun potentiële invloed.
Op het populariteitshoogtepunt van de NSB stemde 30% daarop of zo?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:52 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik wil geen Godwin maken (want ik denk niet dat het die kant op gaat hoor), maar in het Duitsland van 1930-1940 was die harde grens toch niet erg beperkend..
De core business van religie.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zeker.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:54 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
De core business van religie.
NSB was Nederlandsquote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:53 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Op het populariteitshoogtepunt van de NSB stemde 30% daarop of zo?
Ik vraag me af hoe je aan die conclusie kom?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zeker.
Het verbaast me waarom een redelijk groot deel van de mensen die de islam zo verschrikkelijk vinden tegelijkertijd een enorme zwak voor het christendom hebben.
Door al dat trotse gejuich om die zogenaamd joods-christelijke cultuur die we zouden hebben.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 15:06 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe je aan die conclusie kom?
Je hoeft mij er niet van te overtuigen dat de islam een vreselijke kutreligie is hoor.quote:Het christendom heeft uiteindelijk een plaats gekregen die aanvaardbaar is voor de rest van de samenleving en berust daarin. We hebben met de islam een religie die daar heel anders in staat
Op naar een seculier Europa.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 15:16 schreef deedeetee het volgende:
Prima plan moeten ze in heel de EU gaan doen. Onderdrukking (onderwerping=islam ) propaganderen doe je maar thuis.
Een zeer goede stap, maar gaat naar mijn mening nog niet ver genoeg. Alle hogere doelen zijn maar spoken.quote:
dat nooitquote:
"Religie" is een vrij lastig begrip. Het kan, potentieel, elke vorm van irrationeel / pseudorationeel denken omvatten. Waar trekken we dan precies de grens?quote:
The dark agesquote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
De verlichting in het Christendom is niet tot stand gekomen door de rechten van christenen in te perken, maar juist door open debat en een overtuigend pleidooi voor intellectuele vrijheid.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik ben niet voor het bestrijden hoor, men moet doormiddel van scholing en onderwijs zelf na gaan denken. Dus schrap al die regilieuze voordelen in onze samenleving. Dus geen overheidsgeld geen baan bij de overheden, geen religues onderwijs etc etc. Als mensen dan nog steeds graag bij een sekte willen horen, so be it.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 17:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Religie" is een vrij lastig begrip. Het kan, potentieel, elke vorm van irrationeel / pseudorationeel denken omvatten. Waar trekken we dan precies de grens?
Het volledig uitbannen daarvan lijkt me zowel onmogelijk als onwenselijk.
Het zou goed zijn als mensen rationeler zouden gaan denken, begrijp mij niet verkeerd. Maar dat kan alleen vanuit een eigen overtuiging dat irrationeel denken contra-productief is. Niet door, zeg, arbitrair bepaalde vormen van georganiseerd irrationeel denken (formele georganiseerde religies dus) te gaan verbieden of actief te gaan ontmoedigen door bijvoorbeeld gelovigen basisrechten te gaan ontnemen.
Sterker nog: zulke ideeen zijn wat mij betreft op zichzelf irrationeel, en dus per definitie het doelwit van dergelijke maatregelen.
Ik denk ieg dat het begrip 'religie' niet thuishoort in de wetboeken. Niet in positieve en niet in negatieve zin.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 18:04 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Ik ben niet voor het bestrijden hoor, men moet doormiddel van scholing en onderwijs zelf na gaan denken. Dus schrap al die regilieuze voordelen in onze samenleving. Dus geen overheidsgeld geen baan bij de overheden, geen religues onderwijs etc etc. Als mensen dan nog steeds graag bij een sekte willen horen, so be it.
Inperken was niet de juiste term. De afnemende macht van religieuze instanties, had ik moeten zeggen.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 18:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
De verlichting in het Christendom is niet tot stand gekomen door de rechten van christenen in te perken, maar juist door open debat en een overtuigend pleidooi voor intellectuele vrijheid.
De welvaart van mens, dier en natuur moet voorop staan. God of ander dogmas etc hebben geen enkele rol. Als je zo graag goed wil doen uit naar van je god of als ideologie heb ik er geen problemen mee, maar doe dat uit jezelf en niet namens een overheid etc.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 18:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik denk ieg dat het begrip 'religie' niet thuishoort in de wetboeken. Niet in positieve en niet in negatieve zin.
Verder heeft wat mij betreft iedereen zich te houden aan de maatschappelijke regels die we met elkaar afspreken. Dat betekent dat er een onderwijsplicht is, en dat de overheid neutraal dient op te treden ten aanzien van religieuze en politieke ideologieen (zover die zich binnen de grenzen van de wet bewegen natuurlijk).
De vraag hier is of we het gebruik van religieuze symboliek in kleding en sieraden door ambtenaren moet worden uitgelegd als 'de staat die religie promoot', of als een uiting van persoonlijke religiositeit van zo'n ambtenaar.
Als dit conflicteert met de neutraliteit van de overheid, als, dan heb ik er geen probleem mee als dat wordt verboden. Maar dan geldt dat natuurlijk voor elke vorm van ideologische symboliek in kleding en sieraden van ambtenaren, en niet alleen voor hoofddoekjes.
Wat dat betreft is deze discussie niet geheel vrij van schijnheiligheid: degenen die het hardst pleiten voor het verbieden van hoofddoekjes lijken geen enkel probleem te hebben met andere vormen van ideologische symboliek.
Ja, hier wordt het dus heel erg lastig. Er zijn nagenoeg geen mensen die in staat zijn om volmaakt rationeel te denken. Onze maatschappij zit letterlijk vol met allerlei dogma's.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 18:21 schreef Odaiba het volgende:
[..]
De welvaart van mens, dier en natuur moet voorop staan. God of ander dogmas etc hebben geen enkele rol. Als je zo graag goed wil doen uit naar van je god of als ideologie heb ik er geen problemen mee, maar doe dat uit jezelf en niet namens een overheid etc.
Het zou helpen als we onderwijs gewoon vrij houden van dit soort zaken, maar het is wel jammer van openbare scholen slechter scoren dan religueze. Ik zie dus graag een ander soort onderwijs, vrij van religieuze zaken, maar met een erg grote focus op leren en ontwikkelen van de geest.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 18:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, hier wordt het dus heel erg lastig. Er zijn nagenoeg geen mensen die in staat zijn om volmaakt rationeel te denken. Onze maatschappij zit letterlijk vol met allerlei dogma's.
Het is goed om met elkaar in gesprek te gaan en te blijven over de zin en onzin van diverse overtuigingen. Maar ik denk toch dat we ons erbij neer zullen moeten leggen dat de mens een fundamenteel irrationeel wezen is. Voor het bewijs daarvan zou ik eerder kijken naar de moderne politiek en de moderne media dan naar de grote religies. Van de grote religies weten we allemaal wel dat ze niet erg rationeel zijn, zelfs die gelovigen hebben dat vaak wel door.
Het is met name de irrationaliteit waar de meeste mensen zich niet van bewust zijn die mij zorgen baart. En ik betwijfel eigenlijk dat dat goed bestreden kan worden met meer en beter onderwijs.
Het staat voor o.a. het volgende:quote:Op zaterdag 7 januari 2017 13:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Whut? Kun je dat eens precisieren?
Het christendom zorgde hier o.a. voor scholen, geletterdheid, ziekenhuizen, universiteiten, administratie, inpolderingen, gunstige economiën, etc.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En de Verlichting is voortgekomen uit... ?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 14:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je vraagt serieus om een bron? Zo weinig kennis vd gescheidenis? Nooit van de Verlichting gehoord?
Huh? Hoe kom je aan die onzin? Het christendom heeft dat vrijwel uitsluitend tegengewerkt. Pas op het moment dat het echt niet anders kon zijn ze erin meegegaan om hun invloed zoveel mogelijk te behouden.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 20:10 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het christendom zorgde hier o.a. voor scholen, geletterdheid, ziekenhuizen, universiteiten, administratie, inpolderingen, gunstige economiën, etc.
In ieder geval niet uit het christendom.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 20:13 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
En de Verlichting is voortgekomen uit... ?
Wanneer en waar heb jij voor het laatst een christen gespot, niet zijnde een geestelijke in ambtskostuum, die je van twee meter afstand aan religieuze symbolen kon herkennen?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 13:02 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als je wil dat ambtenaren onafhankelijkheid uitstralen, dan moet je kruisjes en dergelijken ook achterwege laten.
Geschiedenis van Nederland/West-Europa, ca. 800 - 1200. De tijd dat de bisschoppen hier ook wereldlijke macht hadden en keizers door de paus gekroond werden. Het christendom had er alle belang bij moderner te zijn dan de buur-christen als ze de oorlogen wilden winnen.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 20:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Huh? Hoe kom je aan die onzin? Het christendom heeft dat vrijwel uitsluitend tegengewerkt. Pas op het moment dat het echt niet anders kon zijn ze erin meegegaan om hun invloed zoveel mogelijk te behouden.
Nee, dat was ondanks het christendom.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 20:30 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Geschiedenis van Nederland/West-Europa, ca. 800 - 1200. De tijd dat de bisschoppen hier ook wereldlijke macht hadden en keizers door de paus gekroond werden. Het christendom had er alle belang bij moderner te zijn dan de buur-christen als ze de oorlogen wilden winnen.
Er zullen best wat figuren zijn geweest die dat niet volgens de leer vonden, maar dit was óók het christendom.
Maar goed, on topic: wat heeft dat met die hoofddoekjes in Oostenrijk te maken?
Nou, waaruit dan wel? UFO gelandt om het experiment Mensheid een schop in de goede richting te geven?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 20:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
In ieder geval niet uit het christendom.
Tenzij je dat wil zien als zoiets als dat de wederopbouw voortkwam uit het nazisme.
Uit een besef dat Gods waarheid misschien toch niet altijd waar is.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 20:46 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nou, waaruit dan wel? UFO gelandt om het experiment Mensheid een schop in de goede richting te geven?
Toen ze doorhadden dat hun invloed binnen het staatsbestel en de publieke ruimte afnam, zijn ze zich inderdaad wat meer gaan toespitsen op maatschappelijke aspecten zoals onderwijs en ziekenzorg.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 20:10 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het christendom zorgde hier o.a. voor scholen, geletterdheid, ziekenhuizen, universiteiten, administratie, inpolderingen, gunstige economiën, etc.
Kort door de bocht? Filosofie en onvrede over de invloed van de kerk en de bourgeoisie. De vrede van westfalen, consitutionele monarchieen.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 20:46 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nou, waaruit dan wel? UFO gelandt om het experiment Mensheid een schop in de goede richting te geven?
Dat doet natuurlijk helemaal niet ter zake. Als je religieuze symbolen gaat verbieden, dan moet je dat zonder onderscheid doen. Als Christenen er zelf al voor kozen om geen symbolen, of verborgen symbolen, te dragen, dan hebben zij er geen last van.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 20:16 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Wanneer en waar heb jij voor het laatst een christen gespot, niet zijnde een geestelijke in ambtskostuum, die je van twee meter afstand aan religieuze symbolen kon herkennen?
Op het moment dat ik zie wat ik typ zal ik dat doen.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 20:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je moet voltooid deelwoorden trouwens nooit met -dt schrijven. Dat helpt namelijk niet echt bij het overtuigend overkomen.
Nee. Als een christen bepaalde christelijke dogma's loslaat, dan is dat niet typisch christelijk. Waarom snap je dat niet?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 21:35 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Op het moment dat ik zie wat ik typ zal ik dat doen.
Maar wat voor filosofie was dat? Japans? Islamitisch? Nee, christelijk.
O god, gaan we op die toer... 'Met je blinde haat'... Maar goed, ik doe wel mee. Misschien moet jij eens stoppen met het verkrachten van kleuters. Is het nu 1-1 in het vals beschuldigen?quote:Net als die monarchiën trouwens.
Er zijn heel veel stromingen in het Christendom, enkele daarvan zijn progressief en liberaal (voor hun tijd). Dat merk je ook aan de Verlichting en de schisma's binnen het christendom van die tijd. Er is nog steeds een groot verschil in Nederland tussen katholieken en protestanten. En ook een grote kloof tussen wat het instituut kerk voorschrijft en wat het gros van de kerkgangers doet.
Je zou je beslist wat meer in het christendom moeten verdiepen met je blinde haat.
In het ene construct zijn dogma's makkelijker te bestrijden/discussiëren dan in een andere. In een b.v. (seculier) democratische bestel is het makkelijker om een individueel dogma als 'homo's zijn slecht' te benaderen omdat je daarmee de fundamenten (democratie, rechtstaat, trias politica, etc) van de structuren niet afvalt. In een religieuze staat zijn de dogma's veelal van religieuze aard. Val je de individuele dogma's aan, dan val je de staat zelf aan. Twijfel je aan het standpunt wb homorechten, dan twijfel je impliciet aan God/het boek zelf.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 18:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, hier wordt het dus heel erg lastig. Er zijn nagenoeg geen mensen die in staat zijn om volmaakt rationeel te denken. Onze maatschappij zit letterlijk vol met allerlei dogma's.
Het is goed om met elkaar in gesprek te gaan en te blijven over de zin en onzin van diverse overtuigingen. Maar ik denk toch dat we ons erbij neer zullen moeten leggen dat de mens een fundamenteel irrationeel wezen is. Voor het bewijs daarvan zou ik eerder kijken naar de moderne politiek en de moderne media dan naar de grote religies. Van de grote religies weten we allemaal wel dat ze niet erg rationeel zijn, zelfs die gelovigen hebben dat vaak wel door.
Het is met name de irrationaliteit waar de meeste mensen zich niet van bewust zijn die mij zorgen baart. En ik betwijfel eigenlijk dat dat goed bestreden kan worden met meer en beter onderwijs.
Dat is een theologische interpretatie waar ik me als atheist echt niet aan zou willen wagen. Ik zou wel zeggen dat lang niet alle gelovigen deze opvatting delen, en dat er geen enkele manier is om de ene theologische interpretatie te verkiezen boven de andere. Althans, het verdedigen daarvan lijkt mij onmogelijk voor iemand die elke interpretatie verwerpt. Er is geen juiste interpretatie van een stukje fictie.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 21:48 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Twijfel je aan het standpunt wb homorechten, dan twijfel je impliciet aan God/het boek zelf.
Het is een voorbeeld. Ja, strikt gezien valt alles te interpreteren, maar niet alles bied evenveel ruimte. Er zijn vele verzen met daaraan hangende normen waarover simpelweg consensus bestaat (en altijd heeft bestaan). Of die consensus 100% terecht is of niet, is niet relevant. Zodra het merendeel akkoord gaat met de meest waarschijnlijk juiste interpretatie sluit het in hun ogen aan bij de wil/het woord van God.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is een theologische interpretatie waar ik me als atheist echt niet aan zou willen wagen. Ik zou wel zeggen dat lang niet alle gelovigen deze opvatting delen, en dat er geen enkele manier is om de ene theologische interpretatie te verkiezen boven de andere. Althans, het verdedigen daarvan lijkt mij onmogelijk voor iemand die elke interpretatie verwerpt.
Ik kan me inmiddels niet meer aan de indruk onttrekken dat jij er, in ieder geval op het gebied van religie, een heel cartesiaans beeld op nahoudt.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is een theologische interpretatie waar ik me als atheist echt niet aan zou willen wagen. Ik zou wel zeggen dat lang niet alle gelovigen deze opvatting delen, en dat er geen enkele manier is om de ene theologische interpretatie te verkiezen boven de andere. Althans, het verdedigen daarvan lijkt mij onmogelijk voor iemand die elke interpretatie verwerpt. Er is geen juiste interpretatie van een stukje fictie.
Dat is echt 100% cultuur die vrijwel niets te maken heeft met de inhoud van het boek. Het christendom heeft ook lange tijd homoseksualiteit verworpen op theologische gronden. Er was een breed gedragen consensus, sure. Maar het feit dat die consensus al lang is verdwenen terwijl die tekst geen letter is veranderd toont aan dat het verder vrij weinig te maken heeft met die tekst, en alles met de morele en culturele tijdgeest.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:16 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Het is een voorbeeld. Ja, strikt gezien valt alles te interpreteren, maar niet alles bied evenveel ruimte. Er zijn vele verzen met daaraan hangende normen waarover simpelweg consensus bestaat (en altijd heeft bestaan). Of die consensus 100% terecht is of niet, is niet relevant. Zodra het merendeel akkoord gaat met de meest waarschijnlijk juiste interpretatie sluit het in hun ogen aan bij de wil/het woord van God.
Met dien verstande dat Descartes een theist was en ik niet.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik kan me inmiddels niet meer aan de indruk onttrekken dat jij er, in ieder geval op het gebied van religie, een heel cartesiaans beeld op nahoudt.
Uiteraard. Maar waar mensen 'islam' zeggen, bedoelen ze vaak 'op de islam gebaseerde opvattingen'. En dan is een constatering als '85% van de Egyptenaren vindt dat afvalligen de dood verdienen' ineens geen willekeurige interpretatie meer, maar een vrij gruwelijk gegeven.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Met dien verstande dat Descartes een theist was en ik niet.
Grappig dat je dat zegt, ik heb daarom ooit eens een topic gemaakt op r/islam op Reddit met de vraag of er twijfel bestaat over of de Koran bestaat uit de letterlijke woorden van Allah. Ik werd voor gek verklaard dat ik het voor mogelijk hield dat dat niet het geval zou zijn. Alle verzen in de Koran, hadiths, sunnahs, wijzen daarop en niets op het tegenovergestelde.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is echt 100% cultuur die vrijwel niets te maken heeft met de inhoud van het boek. Het christendom heeft ook lange tijd homoseksualiteit verworpen op theologische gronden. Er was een breed gedragen consensus, sure. Maar het feit dat die consensus al lang is verdwenen terwijl die tekst geen letter is veranderd toont aan dat het verder vrij weinig te maken heeft met die tekst, en alles met de morele en culturele tijdgeest.
Overigens waren in de 7e tot de 11e eeuw de rollen exact omgedraaid, als het gaat om Christendom en Islam. En ook toen waren de teksten hetzelfde.Uiteindelijk gaat het om het inzicht dat intellectuele vrijheid vooruitgang in de hand werkt. Wat verder door mensen wel of niet wordt toegeschreven aan goden is verder niet zo heel interessant.
Dan zou ik het ieg over het mensen doodwensen willen hebben. Niet zozeer over de theologische vraag of dat 'de ware islam' is. Elke uitspraak daarover is onzin.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar waar mensen 'islam' zeggen, bedoelen ze vaak 'op de islam gebaseerde opvattingen'. En dan is een constatering als '85% van de Egyptenaren vindt dat afvalligen de dood verdienen' ineens geen willekeurige interpretatie meer, maar een vrij gruwelijk gegeven.
Of het de ware islam is zal ik me hopelijk nooit over uitspreken. Maar dat het ook islam is lijkt me niet te ontkennen.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan zou ik het ieg over het mensen doodwensen willen hebben. Niet zozeer over de theologische vraag of dat 'de ware islam' is. Elke uitspraak daarover is onzin.
Niet iedereen is bekend met dat stukje geschiedenis.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:27 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Snap niet wat je bedoeld met je referentie naar de 7e en 11e eeuw.
Dat is dan verder niet zo'n interessante constatering. Er zijn eindeloos veel groepen waar het dan deelgroepen van zijn.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:29 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Of het de ware islam is zal ik me hopelijk nooit over uitspreken. Maar dat het ook islam is lijkt me niet te ontkennen.
En dit begrijp ik dan weer echt voor geen meter.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is dan verder niet zo'n interessante constatering.
Je loopt wel continu te mekkeren op het westen enzo, maar laat jij eens een kruisje zien in een willekeurig land in het MO.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 13:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus als een land overwegend islamitisch is, dan worden kruisjes verboden en hoofddoeken verplicht. Ook als Oostenrijk ooit overwegend islamitisch mocht raken.
Je gaat niet in op mijn navolgende stellingen. Je haalt nu iets aan waarvan ik de irrelevantie al geduid heb. Ik ben al bekend met die 'golden age' (die zo heet omdat deze afgemeten is aan de 'dark age' van Europa) en de omwenteling binnen de islamitische gemeenschap tov de wetenschap.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niet iedereen is bekend met dat stukje geschiedenis.
https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Golden_Age
Er zijn eindeloos veel arbitrair gekozen correlaties die je zou kunnen aanwijzen. "Dat is ook het Midden-Oosten", "dat zijn ook mannen", "dat zijn ook arme landen", etc.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En dit begrijp ik dan weer echt voor geen meter.
Waarom zou ik dat als antitheïst in godsnaam (sorry) doen?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je loopt wel continu te mekkeren op het westen enzo, maar laat jij eens een kruisje zien in een willekeurig land in het MO.
Succes.
Ik kan daar nog redelijk in meegaan, maar ontkennen dat de islam een factor is als er in naam van de islam mensen worden vermoord... Dat gaat toch niet?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn eindeloos veel arbitrair gekozen correlaties die je zou kunnen aanwijzen. "Dat is ook het Midden-Oosten", "dat zijn ook mannen", "dat zijn ook arme landen", etc.
Toch hoor je niet vaak mensen zeggen dat de oorzaak van de problemen geografisch van aard is, of dat er iets fundamenteel mis is met het mannelijke geslacht. Wellicht valt er nog een casus te maken voor armoede, maar ook dat is niet zo heel eenvoudig.
En het idee dat er "de Islam" eenvoudig kan worden aangewezen als de oorzaak van alle problemen lijkt mij echt veel te kort door de bocht. Daar is ieg meer voor nodig dan vage correlaties zonder begrip van eventuele causale verbanden tussen, zeg, koranteksten en gedrag.
We gaan nu weer op het punt komen waar we in het andere topic gebleven waren omdat Molurus plots stopte met antwoorden.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik kan daar nog redelijk in meegaan, maar ontkennen dat de islam een factor is als er in naam van de islam mensen worden vermoord... Dat gaat toch niet?
De reden dat ik het benadruk is dat die inversie aantoont dat de Bijbel en de Koran zelf irrelevant zijn. Statische teksten kunnen per definitie niet tot dat soort veranderingen leiden.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:37 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Je gaat niet in op mijn navolgende stellingen. Je haalt nu iets aan waarvan ik de irrelevantie al geduid heb. Ik ben al bekend met die 'golden age' (die zo heet omdat deze afgemeten is aan de 'dark age' van Europa) en de omwenteling binnen de islamitische gemeenschap tov de wetenschap.
Zie je het verschil? Dat zou zomaar eens een reden kunnen zijn.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 13:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus als een land overwegend islamitisch is, dan worden kruisjes verboden en hoofddoeken verplicht.
"De Islam" is een vrij betekenisloos label in dat geval. Het benoemt en vervreemdt onnodig de groep moslims die dat soort opvattingen niet delen, en het dient geen enkele functie als je het niet vanuit de theologie zelf wilt verwerpen.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik kan daar nog redelijk in meegaan, maar ontkennen dat de islam een factor is als er in naam van de islam mensen worden vermoord... Dat gaat toch niet?
Een tekst kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
De reden dat ik het benadruk is dat die inversie aantoont dat de Bijbel en de Koran zelf irrelevant zijn. Statische teksten kunnen per definitie niet tot dat soort veranderingen leiden.
Als er mensen zijn die jou dood willen hebben, zou jij het niet een onderzoek waard vinden naar de vraag waarom ze dat willen?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
"De Islam" is een vrij betekenisloos label in dat geval. Het benoemt en vervreemdt onnodig de groep moslims die dat soort opvattingen niet delen, en het dient geen enkele functie als je het niet vanuit de theologie zelf wilt verwerpen.
Dat laatste zou ik zelf ieg nooit willen proberen. Het is voor mij voldoende om het doodwensen van mensen algemeen te verwerpen. Of iemand daar theologische of politieke redenen voor heeft zal mij worst zijn.
Die vraag is ieg ondergeschikt aan het voorkomen dat ze dat ook werkelijkheid maken.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:54 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Als er mensen zijn die jou dood willen hebben, zou jij het niet een onderzoek waard vinden naar de vraag waarom ze dat willen?
Dat komt dan omdat je wrs geen Jood bentquote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die vraag is ieg ondergeschikt aan het voorkomen dat ze dat ook werkelijkheid maken.
Niet dat ik de psychologie ervan niet interessant zou vinden, maar nogmaals.. om dat 1 op 1 te koppelen aan 'de Islam' of welke ideologie dan ook lijkt mij veel te simpel.
Er is overigens bij mijn weten niemand die mij dood wil hebben.Het moorden op ideologische basis is sinds de 2e wereldoorlog gelukkig een redelijk zeldzaam verschijnsel in west-Europa.
Jij denkt dat het merendeel van de westerse moslims graag joden ziet overlijden? Ik ken aardig wat moslims, maar er zit er niet 1 bij die ik van zulke gedachten verdenk.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:59 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dat komt dan omdat je wrs geen Jood bent.
Jij denkt werkelijk dat alle moslims dat doen?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:59 schreef LelijKnap het volgende:
Nee, maar je hebt het weer over de islam wat inderdaad een vage term is waar we niks mee kunnen. Die bewering hardmaken zet geen zoden aan de dijk. Daarom heb ik liever dat je ingaat op de post daarboven.
Waarom gaat een moslim vijfmaal per dag op zijn knieën en zit een boeddhist in de kleermakerszit? Wat is hetgeen dat tot een feitelijk verschil leid?
Je probeert er een stroman van te maken door het over het 'merendeel van..' te hebben. Er bestaan mensen die vanwege religieuze (voor jou, eventueel culturele) overtuigingen, joden dood willen hebben. Hoeveel dat er precies zijn valt moeilijk in te schatten. Mijn inschatting zal aanzienlijk hoger zijn dan de jouwe. Daarover zouden we een paar topics lang kunnen bakkeleien maar het blijft bezijden het onderwerp.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 23:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jij denkt dat het merendeel van de westerse moslims graag joden ziet overlijden? Ik ken aardig wat moslims, maar er zit er niet 1 bij die ik van zulke gedachten verdenk.
Ik probeer algemene fenomenen en tendensen te herleiden. Voor het gemak gebruik ik daartoe wel eens een overkoepelende term als de islam. Ik probeer echter nergens te stellen dat er een 'DE islam' bestaat. Dat een te herkennen tendens of fenomeen niet in alle gevallen opgaat (in de historie of nu in de islamitische gemeenschappen), brengt geen negatie aan de invloed van het religieuze op het handelen van de moslims waarbij ik de tendensen/fenomenen herken. Wel stel ik dat er DE koran bestaat, een boek van teksten die geïnterpreteerd of genegeerd worden.quote:Mijn punt hier is dat nou juist jij degene bent die probeert al-omvattende eigenschappen aan dat geloof toe te kennen. Ongetwijfeld omdat dat het schieten erop makkelijker maakt.
In mijn ogen is die benadering gedoemd om te falen, omdat je dan dingen moet gaan verdedigen die niet te verdedigen zijn. Zoals het idee dat elke moslim gelooft dat hij/zij vijfmaal per dag op knieen moet gaan, en dat dat de enige juiste interpretatie is van dat geloof. Dat is namelijk allebei aantoonbaar onzin.
Als jij het religieuze aspect er niet van erkent, dan is het broodnodig. Het verwerpen is ook helemaal niet afdoende wmb. Het nazisme is bv ook niet alleen de kop ingedrukt door 'het te verwerpen'. Men heeft een decennialange strijd gevoerd om de daarvan leidende ideologische punten te bestrijden.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 23:15 schreef Molurus het volgende:
Hoe dan ook, als het gaat om het bestrijden van het negatieve gedrag dat gepaard gaat met en/of wordt toegeschreven aan religie is het helemaal niet nodig om een theologische discussie aan te gaan. Ik zou willen adviseren om dat dan ook niet te doen.
Zoals gezegd: het is voldoende om gewoon het doodwensen van mensen te verwerpen. (Even als voorbeeld.)
Waar gaat het heen met de wereld he. Had ook een keer een mensenrechtenzaak uit Noorwegen en Italie onder ogen gehad. Man man, onderscheid maken tussen het passief (een kruis dragen om de nek) en actief (een hoofddoek dragen) beleven van het geloof en motiveringsgebrek 2.0 van de rechter die zomaar een objectieve rechtvaardiging weet rond te slingeren om een onderwijzeres met een hoofddoek te ontslaan maar een andere onderwijzer met zichtbare kruisketting weer niet. Statenpolitiek prevaleert weer eens, en zal dat ook blijven doen in mijn visie. Laten we op z'n minst dan op een fijne en respectvolle manier met elkaar omgaan, ongeacht wat voor negativiteit de media ook uitstralen.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 12:47 schreef Voice_of_Liberty het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)ofddoekverbod__.html
WENEN - Ambtenaren en docenten mogen geen hoofddoek meer dragen als zij in functie zijn. Dat is de kern van een wet die de Oostenrijkse minister van Integratie Kurz gaat indienen bij het parlement. Kurz (ÖVP) heeft de wet samen met de staatssecretaris Muna Duzdar (SPÖ) opgesteld. Duzdar heeft zelf een Arabische achtergrond en is moslim.
Als de wet wordt aangenomen, is deze strenger dan dergelijke wetten in Frankrijk en Duitsland. In Frankrijk is alleen een boerka verboden en in Duitsland hield de hoogste rechter een verbod op hoofddoeken in de klas tegen.
Kruizen en andere katholieke uitingen blijven overigens wel toegestaan omdat ,,Oostenrijk een overwegend katholiek land is en deze kruisbeelden horen bij de historisch gegroeide cultuur", zo laat de minister weten.
In maart adviseerde het Europese Hof van Justitie bedrijven die een hoofddoekverbod willen instellen dat te laten samengaan met een algeheel verbod op religieuze symbolen.
Hier zijn noch boerka's, noch gezichtsbedekkende mutsen verboden. Zat in de planning (wetsvoorstel), maar is nooit doorgevoerd.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:47 schreef Kaas- het volgende:
Interessante wetgeving wel. Waar wij nog de moeite nemen om te doen alsof het niet enkel op de islam gericht is (zo zijn hier niet alleen boerka's verboden, maar ook gezichtsbedekkende mutsen), is Oostenrijk nu het eerste (?) Europese land dat open en bloot toegeeft dat het enkel om de islam te doen is en dat het christendom prima is. Op dat gebied hebben de Oostenrijkers in elk geval geen boter op het hoofd. Maar of dat nou zo goed is..
Gelukkig spreken de toeristen daar ook geen fatsoenlijk Engels, zodat degenen die te dom zijn het Duitste beheersen zich alsnog voldoende bij de Oostenrijkers verstaanbaar kunnen maken.quote:Op zondag 8 januari 2017 05:50 schreef MakkieR het volgende:
Ach dit is Oostenrijk, een leuk skioord, een beetje duur en fatsoenlijk Engels spreken ze niet. Dan is alles wel gezegd.
Er is geen enkele reden voor de locals om Engels te spreken, als je daar bent spreek je maar Duits, kan je dat niet dan is dat je eigen domme schuld.quote:Op zondag 8 januari 2017 05:50 schreef MakkieR het volgende:
Ach dit is Oostenrijk, een leuk skioord, een beetje duur en fatsoenlijk Engels spreken ze niet. Dan is alles wel gezegd.
En wat heeft dit met het hoofddoekverbod te maken?quote:Op zondag 8 januari 2017 07:46 schreef Hathor het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden voor de locals om Engels te spreken, als je daar bent spreek je maar Duits, kan je dat niet dan is dat je eigen domme schuld.
En waarom vindt je dat dat niet thuis hoort bij een ambtenaar?quote:Op zaterdag 7 januari 2017 13:16 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Het is vrij algemeen bekend dat ambtenaren tegenover burgers de overheid (en bijbehorende denkbeelden) horen te representeren en niet zichzelf.quote:Op zondag 8 januari 2017 08:49 schreef wickedmen het volgende:
[..]
En waarom vindt je dat dat niet thuis hoort bij een ambtenaar?
Zover ik mij kan herinneren is het ieder zijn eigen keuze om te kleden zoals diegene dat wilt, ik maak ook geen opmerkingen op je postgedrag of hoe jij je kleedt toch?
Ja misschien in een khalifaat met hoofddoek en boerka en al maar hier in het vrije Nederland mag een burger kiezen wat hij aantrekt.quote:Op zondag 8 januari 2017 08:56 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het is vrij algemeen bekend dat ambtenaren tegenover burgers de overheid (en bijbehorende denkbeelden) horen te representeren en niet zichzelf.
Het zijn natuurlijk politieke keuzesquote:Op zondag 8 januari 2017 08:49 schreef wickedmen het volgende:
[..]
En waarom vindt je dat dat niet thuis hoort bij een ambtenaar?
Zover ik mij kan herinneren is het ieder zijn eigen keuze om te kleden zoals diegene dat wilt, ik maak ook geen opmerkingen op je postgedrag of hoe jij je kleedt toch?
Een ambtenaar (in functie) is geen burger.quote:Op zondag 8 januari 2017 08:59 schreef wickedmen het volgende:
[..]
Ja misschien in een khalifaat met hoofddoek en boerka en al maar hier in het vrije Nederland mag een burger kiezen wat hij aantrekt.
Op werk gelden gewoon kledingvoorschriften hoor en zeker in een overheidsgebouw.quote:Op zondag 8 januari 2017 08:59 schreef wickedmen het volgende:
[..]
Ja misschien in een khalifaat met hoofddoek en boerka en al maar hier in het vrije Nederland mag een burger kiezen wat hij aantrekt.
Volgens mij is het zelfs wettelijk verboden om mensen op basis van kledingsdracht (zie emo's) te discrimineren
Dan moet je er gewoon netjes uitzien. Ik zie niet hoe een hoofddoek daarin een negatieve rol speelt.quote:Op zondag 8 januari 2017 09:40 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Op werk gelden gewoon kledingvoorschriften hoor en zeker in een overheidsgebouw.
Leuk maar dat zijn private regels, ik had het over de wet.quote:Op zondag 8 januari 2017 09:40 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Op werk gelden gewoon kledingvoorschriften hoor en zeker in een overheidsgebouw.
Ik eigenlijk ook nietquote:Op zondag 8 januari 2017 09:42 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dan moet je er gewoon netjes uitzien. Ik zie niet hoe een hoofddoek daarin een negatieve rol speelt.
Jij ziet dat niet. Andere mensen misschien wel.quote:Op zondag 8 januari 2017 09:42 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dan moet je er gewoon netjes uitzien. Ik zie niet hoe een hoofddoek daarin een negatieve rol speelt.
Ligt aan de kledingvoorschriften.quote:Op zondag 8 januari 2017 09:42 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Het gaat er juist om dat je niet iets zomaar kan verbieden, daar bestaan mensenrechten voor. Blijkbaar kan een hoofddoek/ accessoire op je werk gevaar oplevere voor de uitvoering van het werk (bijv. het kan ergens doen haken oid). Kan ook zijn dat je neutraliteit moet uitstralen (bijv. in de rechtbank of als politici), al ben ik het niet helemaal eens met deze rechrvaardigingsgrond omdat je zo wel alles op neutraliteit kan gooien en zo primaire mensenrechten kan schenden.quote:Op zondag 8 januari 2017 10:08 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Ligt aan de kledingvoorschriften.
Op mijn werk volstaat er netjes uitzien niet, er staat bijvoorbeeld dat je geen pet mag dragen, geen sportschoenen etc.
Als je ergens een arbeidsovereenkomst tekent ga je akkoord met het bedrijfsreglement als daar instaat dat een hoofddeksel /bedekking en / of religieuze uitingen verboden zijn heb je het daarmee te doen.
Bij de discotheek werden vroeger ook altijd mensenrechten geschonden dan kennelijk, de sportschoenen mochten er niet in.quote:Op zondag 8 januari 2017 10:13 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Het gaat er juist om dat je niet iets zomaar kan verbieden, daar bestaan mensenrechten voor. Blijkbaar kan een hoofddoek/ accessoire op je werk gevaar oplevere voor de uitvoering van het werk (bijv. het kan ergens doen haken oid). Kan ook zijn dat je neutraliteit moet uitstralen (bijv. in de rechtbank of als politici), al ben ik het niet helemaal eens met deze rechrvaardigingsgrond omdat je zo wel alles op neutraliteit kan gooien en zo primaire mensenrechten kan schenden.
Ik denk niet dat je helemaal begrijpt wat primaire mensenrechten zijn, klassieke mensenrechten, sla art. 1 t/m 17 van Geondwet hier op na en leg het EVRM ernaast. Deze post zal hopelijk je intellect een beetje verbreden.quote:Op zondag 8 januari 2017 10:21 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Bij de discotheek werden vroeger ook altijd mensenrechten geschonden dan kennelijk, de sportschoenen mochten er niet in.
Het is een feit.quote:Op zondag 8 januari 2017 10:13 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Het gaat er juist om dat je niet iets zomaar kan verbieden, daar bestaan mensenrechten voor. Blijkbaar kan een hoofddoek/ accessoire op je werk gevaar oplevere voor de uitvoering van het werk (bijv. het kan ergens doen haken oid). Kan ook zijn dat je neutraliteit moet uitstralen (bijv. in de rechtbank of als politici), al ben ik het niet helemaal eens met deze rechrvaardigingsgrond omdat je zo wel alles op neutraliteit kan gooien en zo primaire mensenrechten kan schenden.
Je vergeet dat het om ambtenaren gaat en niet om burgers.quote:Op zondag 8 januari 2017 09:42 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Niet helemaal: in de zaak uit de OP wachten de initiatiefnemers nog op de uitspraak in de zaak van een Belgische moslima die die wegens hoofddoekje had aangespannen op Europees niveau.quote:Op zondag 8 januari 2017 10:57 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Het is een feit.
En natuurlijk is er altijd een spanningsveld tussen kledingregels en arbeid / mensenrechten
Stel mijn werkgever besluit dat het kledingvoorschrift voor de vrouwen een bikini is.
[ afbeelding ]
Ga je weer. Gelijk in de 'jij-pvv'er stand'.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 22:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Waarom zou ik dat als antitheïst in godsnaam (sorry) doen?
Ik mekker overigens nooit over het westen. Ik begrijp dat dat in PVV-kringen geldt als heilige overtuiging, maar nee. Ik haat het Westen geenszins.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |