abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167688500
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 18:46 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
Dus dit gejank lijkt mij nogal voorbarig. Kan hij mooi een baan zoeken om zijn schuld af te betalen.
Dat lijkt mij voor wat betreft de beslaglegging op zijn inboedel inderdaad ook, aangezien het CJIB pas na 15 januari het dossier overdraagt aan een deurwaarder (zo heb ik het tenminste begrepen). Dan heeft hij dus nog tijd om geld op te halen of gewoon een regeling af te spreken met de deurwaarder.
De vervangende hechtenis (of een deel daarvan) lijkt me moeilijker te ontlopen..
pi_167690410
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 21:44 schreef Physsic het volgende:
De vervangende hechtenis (of een deel daarvan) lijkt me moeilijker te ontlopen..
Het is geen vervangende hechtenis. Na dat jaar brommen moet ie nog steeds gewoon betalen.
pi_167690744
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 22:45 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik ben ook slachtoffer geweest van justitie. Als zoveel mensen achter deze man staan moet het verhaal wel genuanceerder zijn dan justitie je wil doen geloven. Ik heb 10 euro gedoneerd en ik hoop dat jullie het zelfde doen.
eerlijk is eerlijk, je had me. Proficitat _O_
  woensdag 28 december 2016 @ 23:02:48 #204
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_167692162
Dacht altijd dat de dader een blanke tokkie was, blijkt ook dit weer een moslim te zijn....
Fade to Black
pi_167692780
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2016 22:22 schreef k_man het volgende:

[..]

Het is geen vervangende hechtenis. Na dat jaar brommen moet ie nog steeds gewoon betalen.
I know, maar blijkbaar wordt het toch zo genoemd.

Mijn vorige post klopt trouwens niet. Die gevangenisstraf wordt pas (eventueel) ten uitvoer gelegd als beslaglegging op loon, uitkering en/of goederen en andere maatregelen niet succesvol zijn gebleken.
pi_167693281
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 23:18 schreef Physsic het volgende:

[..]

I know, maar blijkbaar wordt het toch zo genoemd.
Nope. Dit heet gijzeling.
pi_167693822
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2016 23:31 schreef k_man het volgende:

[..]

CJIB:
quote:
Vervangende hechtenis
Lukt het de deurwaarder niet het volledig openstaande bedrag te incasseren, dan kan het CJIB een arrestatiebevel laten uitvaardigen. Dit betekent dat de politie de opdracht krijgt om u op te sporen en aan te houden. Vervangende hechtenis kunt u dan alleen nog voorkomen of opheffen door het volledige openstaande bedrag alsnog te betalen.
Vonnis:
quote:
Schadevergoedingsmaatregel
Het maximum aantal dagen vervangende hechtenis bij toepassing van de schadevergoedingsmaatregel mag de 365 dagen niet overstijgen. Hiermee is hieronder (telkens) rekening gehouden bij het bepalen van het aantal dagen vervangende hechtenis bij oplegging van de schadevergoedingsmaatregel.

&

Legt aan de verdachte de verplichting op om aan de Staat, ten behoeve van het slachtoffer, genaamd [benadeelde4], een bedrag te betalen van ¤ 4.070,00 (vierduizend zeventig euro) als vergoeding voor materiële schade, bij gebreke van betaling en verhaal te vervangen door 50 (vijftig) dagen hechtenis, met dien verstande dat de toepassing van die jeugddetentie de verplichting tot schadevergoeding aan de Staat ten behoeve van het slachtoffer niet opheft.
  donderdag 29 december 2016 @ 02:49:13 #208
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_167697503
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2016 23:31 schreef k_man het volgende:

[..]

Gijzeling is bij boetes. Mag niet als de persoon niet in staat is te betalen. "De rechter zal tot afwijzing van het verzoek overgaan als blijkt dat er aantoonbaar sprake is van betalingsonmacht." Dient dus om iemand die niet wil betalen te dwingen.

Vervangende hechtenis is reeds op het proces uitgesproken, het CJIB moet niet meer naar de rechter gaan maar kan zelf een arrestatiebevel uitschrijven. Is niet echt bedoeld om hem tot betaling te dwingen, er wordt niet gekeken of hij in staat is te betalen.
Het strafrechtelijk traject is afgelopen nadat men het volledige bedrag betaald heeft, of de vervangende gevangenisstraf heeft uitgezeten. In dat opzicht zou je het als "vervangend" kunnen beschouwen. Daarna is het een puur civiele zaak.
are we infinite or am I alone
pi_167697590
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 02:49 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Gijzeling is bij boetes. Mag niet als de persoon niet in staat is te betalen. "De rechter zal tot afwijzing van het verzoek overgaan als blijkt dat er aantoonbaar sprake is van betalingsonmacht." Dient dus om iemand die niet wil betalen te dwingen.

Vervangende hechtenis is reeds op het proces uitgesproken, het CJIB moet dus niet naar de rechter gaan. Is niet echt bedoeld om hem tot betaling te dwingen, er wordt niet gekeken of hij kan betalen.
Het strafrechtelijk traject is afgelopen nadat men het volledige bedrag betaald heeft, of de vervangende gevangenisstraf heeft uitgezeten. In dat opzicht zou je het als "vervangend" kunnen beschouwen. Daarna is het een puur civiele zaak.
Hmm, eigenlijk een beetje een vreemde maatregel. Je legt iemand nog een extra jaar hechtenis op, als een soort straf wanneer hij niet in korte tijd (in dit geval) ¤60.000 kan betalen.
Als het CJIB het bedrag heeft voorgeschoten, dan zal ze daarna dus zo lang mogelijk proberen die kosten op de veroordeelde te verhalen en liever niet kiezen voor de hechtenis? Of blijft de schuld bij het CJIB wel gewoon staan na de vervangende hechtenis?
  donderdag 29 december 2016 @ 03:53:21 #210
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_167697703
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2016 03:02 schreef Physsic het volgende:

[..]

Hmm, eigenlijk een beetje een vreemde maatregel. Je legt iemand nog een extra jaar hechtenis op, als een soort straf wanneer hij niet in korte tijd (in dit geval) ¤60.000 kan betalen.
Als het CJIB het bedrag heeft voorgeschoten, dan zal ze daarna dus zo lang mogelijk proberen die kosten op de veroordeelde te verhalen en liever niet kiezen voor de hechtenis? Of blijft de schuld bij het CJIB wel gewoon staan na de vervangende hechtenis?
Neem aan van wel, maar de CJIB pagina lijkt niet up-to-date:
quote:
Heeft u na de vervangende hechtenis de opgelegde schadevergoedingsmaatregel nog steeds niet volledig voldaan? Dan is er strafrechtelijk gezien een einde gekomen aan deze zaak. Het slachtoffer kan wel via een civielrechtelijke procedure zelf een deurwaarder inschakelen om bij u (het restant van) de schadevergoeding te innen.
Zijn blijkbaar nog meer regels vrij recent veranderd, zoals:
quote:
Vroeger kon de kantonrechter ook ‘vervangende hechtenis’ opleggen in plaats van een boete. Maar sinds 2008 is een nieuwe wet van kracht waarmee het OM rechtstreeks boetes kan opleggen. Onder die nieuwe wet is vervangende hechtenis niet mogelijk. Het gevolg is dat boetes die onbetaald blijven uiteindelijk leiden tot een toenemend aantal verzoeken tot gijzeling, waarover de kantonrechter zich moet buigen.
https://www.rechtspraak.n(...)es-en-gijzeling.aspx

Vrij absurd dat het OM en CJIB zo vaak gijzeling vordert, ze moeten boetes, maw inkomsten voor de staat, innen, maar dat verblijf in de gevangenis kost waarschijnlijk meer dan het bedrag van de boetes, en het levert niets op...
are we infinite or am I alone
pi_167697719
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 03:53 schreef crystal_meth het volgende:
en het levert niets op...
Lijkt me bij uitstek geschikt om dit eens op te pakken. Een creatieve stagiaire Recht lijkt me wel voldoende als 'vereiste kwalificatie' :P
pi_167698059
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2016 03:02 schreef Physsic het volgende:

[..]

Nee, het gaat niet om niet kunnen betalen, maar alleen om niet willen betalen.
Iedereen die nog geen aanmaning voor de 2e keer heeft gehad, kan gewoon een betalingsregeling treffen naar draagkracht.

Deze slachtoffer gewetenloze dader heeft of nooit zo'n regeling aangevraagd of heeft gewacht tot de gerechtsdeurwaarder ingeschakeld werd.
Gezien zijn bedelactie gok ik dat hij nooit iets heeft willen doen om deze boete te betalen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_167698066
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 07:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Iedereen die nog geen aanmaning voor de 2e keer heeft gehad, kan gewoon een betalingsregeling treffen naar draagkracht.

Deze slachtoffer gewetenloze dader heeft of nooit zo'n regeling aangevraagd of heeft gewacht tot de gerechtsdeurwaarder ingeschakeld werd.
Gezien zijn bedelactie gok ik dat hij nooit iets heeft willen doen om deze boete te betalen.
Gezien zijn bedelactie gok ik ook zomaar dat hij geen berouw voelt. "Dit had iedereen kunnen gebeuren" lijkt niet op iemand die beseft dat wat hij deed fout was.
pi_167700984
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 23:45 schreef Physsic het volgende:

[..]

CJIB:

[..]

Vonnis:

[..]

Ik zie het. Het heet altijd gijzeling, maar alleen niet wanneer het gaat om een schadevergoedingsmaatregel. Dan heet het opeens vervangende hechtenis, terwijl het dat feitelijk niet is: de hechtenis vervangt niet de plicht om te betalen.

Weer wat geleerd. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2016 11:11:19 ]
pi_167701052
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 07:46 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Gezien zijn bedelactie gok ik ook zomaar dat hij geen berouw voelt. "Dit had iedereen kunnen gebeuren" lijkt niet op iemand die beseft dat wat hij deed fout was.
Iemand anders uit de familie zegt dat. Het getuigd niet van medeleven.
pi_167701192
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 07:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Men stelt dat het ineens betaald moet worden en dat er geen regeling mogelijk is, maar dat lijkt me ook apart. Veronderstel dat de dader leeft van een uitkering en dat bedrag wél in één transactie kan betalen. Dan gaan ze zich bij de sociale dienst toch even achter de oren krabben. Iemand in de bijstand mag zo'n groot bedrag immers helemaal niet bezitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2016 11:18:25 ]
pi_167701343
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 07:46 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Beetje een reactie uit het rijtje van "iedereen heeft toch een wapen" en "iedereen steelt wel eens een tasje", daar past deze ook prima in.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_167701499
Het kan je overkomen. Maar dan ben je fout en gaat niet zeuren om geld. Daar kwets je mensen mee. Zoals de familie nu.
pi_167701760
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 11:30 schreef Jaroon het volgende:
Het kan je overkomen. Maar dan ben je fout en gaat niet zeuren om geld. Daar kwets je mensen mee. Zoals de familie nu.
Zeuren om geld is een goede oplossing voor de slachtoffers:
quote:
Wel zijn de bemoeienissen van het Openbaar Ministerie na ommekomst van de vervangende hechtenis beeindigd en zal het slachtoffer de schade op andere wijze moeten innen (art. 554 lid 2 Sv.).
http://01-strafrecht-advo(...)ergoedingsmaatregel/
pi_167701790
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 11:40 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Zeuren om geld is een goede oplossing voor de slachtoffers:

[..]

http://01-strafrecht-advo(...)ergoedingsmaatregel/
Ik bedoelde de dader.
pi_167701826
En hoeveel heeft deze jongeman al binnen geharkt ?
Gelukkig bestaat er ook zoiets al karma. Laten we tot Allah bidden en hopen op een mooi kwaadaardig tumortje bij deze doodschopper.
U MAD?
pi_167701997
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 18:34 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Er is nauwelijks iets gedoneerd. Lees je dat ook?
hoe weet jij dat nou?
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_167702028
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2016 11:49 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

hoe weet jij dat nou?
Dat wordt aangegeven. Het gaat maar over 1000 euro.
pi_167702049
Hij is aangetast in zijn eer, dat is daar natuurlijk veel belangrijker dan je fouten inzien.

Dat is iets wat vele Nederlanders maar niet willen begrijpen als het om "hen" gaat
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_167702090
quote:
0s.gif Op
donderdag 29 december 2016 11:50 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat wordt aangegeven. Het gaat maar over 1000 euro.
Nee toch? Dat bedrag is wat de man tot nu toe zelf heeft kunnen betalen. Hij heeft pas 1.060 betaald, zodoende komt ie nu in de knel en is men de inzameling begonnen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2016 11:55:39 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')