Overzicht van CIV VI's eigenschappen: http://well-of-souls.com/civ/civ6_overview.htmlquote:Key features van Sid Meier's Civilization VI bevatten:
• Groeiende rijken: Zie hoe de wonderen van je rijkdom zich verspreiden over de kaart als nooit tevoren. Iedere stad neemt meerdere tegels in beslag zodat je al je steden aan kan passen aan de voordelen van het terrein.
• Actief onderzoek: Speel boosts vrij die de ontwikkeling van je beschaving door de geschiedenis heen versnellen. Voor snellere vooruitgang gebruik je je units om actief te ontdekken, je omgeving te ontwikkelen en nieuwe culturen te ontdekken.
• Dynamische diplomatie: Interactie met andere beschavingen veranderd gedurende de game, van primitieve eerste interacties waarbij conflict normaal is, naar allianties en onderhandelingen later in de game.
• Gecombineerde krijgsmacht: Als uitbreiding op het "één unit per tegel" design kunnen support units nu combineren met andere units zoals anti-tank support met infanterie, of een warrior met settlers. Overeenkomstige units kunnen ook combineren tot krachtige "Corps" units.
• Verbeterde multiplayer: Naast traditionele multiplayer modi kun je samenwerken met en het opnemen tegen je vrienden met een grote variëteit aan situaties die ontworpen zijn om gemakkelijk uit te spelen in een enkele sessie.
• Civilization VI biedt veteraan spelers nieuw manieren van het opbouwen en afstemmen van hun beschavingen voor de grootste kans op succes. Nieuwe tutorials introduceren nieuwe spelers aan de onderliggende concepten zodat ze gemakkelijk aan de slag kunnen.
Sid Meier's Civilization VI is nu beschikbaar voor pre-order op Windows en zal wereldwijd worden uitgebracht op 21 oktober 2016. Er wordt een adviesprijs gegeven van ¤ 59,99. Er is ook een Civilization VI Digital Deluxe Edition, die het volledige basisspel, de 25th Anniversary Digital Soundtrack en toegang tot vier post-launch DLC packs geeft. De DLC bestaan uit nieuwe mappen, scenario's, beschavingen en leiders.
Dat klopt, er is geen auto-build functie meer voor zover ik kan zien. Komt natuurlijk ook omdat stadsplanning an sich belangrijker is geworden, omdat wonders en buurten nu ook een eigen plek innemen. Als je workers net allemaal boerderijtjes gaan bouwen op plekken waar jij over twee beurten een district neer wilt pleuren is dat ook niet helemaal de bedoeling.quote:Op vrijdag 23 december 2016 11:15 schreef DrDentz het volgende:
Deze game is veel meer micromanagement heb ik het idee, eerder pleurde ik gewoon een hele zooi workers aan het werk, dat moet je nu allemaal zelf plannen.
Nee, maar wel lekker makkelijk. Ik zette ze daar eigenlijk altijd op.quote:Op vrijdag 23 december 2016 11:33 schreef Ericr het volgende:
Workers op auto waren meestal ook niet heel efficiënt. Tegelijkertijd hoef je nu geen wegen meer te bouwen, scheelt ook wat micro management..
Nee eens, maar ik vind t ook vrij storend dat als je een uitgebreide civ hebt je per beurt tig workers bezig kan houden. Er had wel iets van een gulden middenweg bedacht kunnen worden oid. Nu is het plannen van al die workers een taak an sich.quote:Op vrijdag 23 december 2016 11:16 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat klopt, er is geen auto-build functie meer voor zover ik kan zien. Komt natuurlijk ook omdat stadsplanning an sich belangrijker is geworden, omdat wonders en buurten nu ook een eigen plek innemen. Als je workers net allemaal boerderijtjes gaan bouwen op plekken waar jij over twee beurten een district neer wilt pleuren is dat ook niet helemaal de bedoeling.
Klopt, het is ook wel extra werk natuurlijk. Net als die traders die ik niet gewoon oneindig naar een bepaalde stad kan sturen.quote:Op vrijdag 23 december 2016 11:46 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Nee eens, maar ik vind t ook vrij storend dat als je een uitgebreide civ hebt je per beurt tig workers bezig kan houden. Er had wel iets van een gulden middenweg bedacht kunnen worden oid. Nu is het plannen van al die workers een taak an sich.
Als er iets van auto was bestaat de mogelijkheid nog steeds dit zelf te doen, als je dat juist leuk vindt, maar de mensen die spelen omdat ze andere factoren interessant vinden hebben dan het 'gedoe' niet.
Ik ook en dan ging ik zelf oorlog voeren, nu moet ik bosjes weg gaan halen, zucht.quote:Op vrijdag 23 december 2016 11:45 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Nee, maar wel lekker makkelijk. Ik zette ze daar eigenlijk altijd op.
Overal mijnen en lumbermills neerzetten. Werken zullen ze.quote:Op vrijdag 23 december 2016 12:49 schreef DrDentz het volgende:
Ik moet nog wel even een goede strategie vinden voor het werken met builders, nu doe ik maar wat.
Voornaamste waar je rekening mee moet houden zijn de districts en in hoeverre zij profiteren van de verschillende upgrades eromheen.quote:Op vrijdag 23 december 2016 12:49 schreef DrDentz het volgende:
Ik moet nog wel even een goede strategie vinden voor het werken met builders, nu doe ik maar wat.
Die krijgen ze, als ze geluk hebben, als de steden die ik inneem een arena hebben. Anders hebben ze pech en moeten ze weer werken.quote:Op vrijdag 23 december 2016 12:51 schreef DrDentz het volgende:
Ze moeten ook brood en spelen hebben.
Klopt, de workers zijn echt op de schop gegaan met hun 3 charges dus dan kan je ze niet op automatisch zetten, ik ben het eens met de redenering erachter en vind het ook wel tof dat de districten erin gepropt zijn en zo. Maar toch. En wegen laat ik gewoon maken door handelsroutes te starten. Werkt perfect.quote:Op vrijdag 23 december 2016 12:47 schreef ems. het volgende:
Maar voor Civ 6 is het automatiseren van workers toch een stuk minder relevant gezien ze maar een beperkt aantal charges hebben? Tenzij je tegen het einde loopt van een huge map op epic+ speed kan ik niet zo snel ontdekken waarom je het zou willen automatiseren. Te meer omdat de placement van de verschillende upgrades een stuk belangrijker is geworden t.o.v deel 5.
Roads kan je trouwens bouwen met millitary engineers, voor wie het nog niet wist.
Zo realistische game eigenlijkquote:Op vrijdag 23 december 2016 13:02 schreef DrDentz het volgende:
Het is nog ff wennen want ik speel op een redelijk makkelijke mode maar zelfs nu lopen er buitenlanders in mijn rijk rond die alle steden lopen te converten, dat was bij de vorige civs ondenkbaar dat me dat zou gebeuren!
Land aanspreken en eisen dat ze ermee stoppen, gaan ze ermee akkoord en negeren ze het daarna heb je een casus belli en kan je oorlog verklaren met minder politieke gevolgen volgens mij. Al is het bij mij al een paar keer voorgekomen dat die casus belli niet naar voren kwam nadat die landen die belofte braken.quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:02 schreef DrDentz het volgende:
Het is nog ff wennen want ik speel op een redelijk makkelijke mode maar zelfs nu lopen er buitenlanders in mijn rijk rond die alle steden lopen te converten, dat was bij de vorige civs ondenkbaar dat me dat zou gebeuren!
ben er ook al op uitgekeken, multiplayer is broken op dit moment, en single player AI is het hetzelfde als in civ V niet al te bestquote:Op zaterdag 14 januari 2017 15:14 schreef MrTorture het volgende:
Deze civ weet me veel minder lang te boeien dan welke vorige ookTerwijl ik de meeste wijzigingen wel leuk vind.. Binnenkort toch maar weer es opnieuw proberen
quote:Op zaterdag 24 december 2016 10:50 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]
Damn son, Civ6 is echt een wetenschap
Gandhi begrijpt.quote:Op zondag 17 september 2017 23:40 schreef MrTorture het volgende:
Ik heb zojuist een stad van Gandhi genuked omdat-ie een Great Work van me gestolen heeft. Hou ik niet van. Enige reactie: "Soms moet je nukes gebruiken in een conflict, fijn dat we daar hetzelfde over denken". Geen oorlogsverklaring. Niets.
Civ VI AIquote:Op zondag 17 september 2017 23:40 schreef MrTorture het volgende:
Ik heb zojuist een stad van Gandhi genuked omdat-ie een Great Work van me gestolen heeft. Hou ik niet van. Enige reactie: "Soms moet je nukes gebruiken in een conflict, fijn dat we daar hetzelfde over denken". Geen oorlogsverklaring. Niets.
En omdat we een beurt daarvoor "declared friends" waren geworden, kan ik de genukete stad niet eens innemen om uit te ruilen tegen het GWquote:
mensen liepen te zeuren dat het te moeilijk was bij CIV:BE maken ze het makkelijker tsja...quote:Op maandag 6 februari 2017 21:09 schreef waxmask het volgende:
[..]
[ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Na 4 alleen maar minder geworden.
MULTIPLAYER FIX de meeste bekende streamers en pro's zijn weer teruggegaan naar civ5 daar heb je actieve modders zoals Fruitstrike die de game balanced multiplayer en single player.quote:Op maandag 18 september 2017 15:58 schreef ems. het volgende:
Ik vind het zo langzamerhand wel tijd worden voor een expansion.
https://steamcommunity.co(...)/620695877143569436/quote:Op maandag 18 september 2017 16:10 schreef ems. het volgende:
Welke mensen zeurden dat de tech tree te moeilijk was in BE? Er was een hoop kritiek op die tree maar dat kwam meen ik niet zozeer door de vermeende complexiteit.
Mja, ik hoop dus op een expansion waarbij ze 6 'fixen'. Het is absoluut geen slechte game maar het kan zeker op dezelfde manier van expansions profiteren als 5 dat destijds deed (dat zonder expansions ook een veel mindere game was)quote:Op maandag 18 september 2017 16:10 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
MULTIPLAYER FIX de meeste bekende streamers en pro's zijn weer teruggegaan naar civ5 daar heb je actieve modders zoals Fruitstrike die de game balanced multiplayer en single player.
Ik vond die tech tree ook een beetje rommelig. Niet zozeer 'moeilijk'. De civ 6 tech tree heb ik zelf trouwens weinig op aan te merken.quote:Op maandag 18 september 2017 16:12 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
https://steamcommunity.co(...)/620695877143569436/
quote:Op maandag 18 september 2017 16:15 schreef ems. het volgende:
[..]
Mja, ik hoop dus op een expansion waarbij ze 6 'fixen'. Het is absoluut geen slechte game maar het kan zeker op dezelfde manier van expansions profiteren als 5 dat destijds deed (dat zonder expansions ook een veel mindere game was)
[..]
Ik vond die tech tree ook een beetje rommelig. Niet zozeer 'moeilijk'. De civ 6 tech tree heb ik zelf trouwens weinig op aan te merken.
Maar ik vond BE sowieso niet echt om over naar huis te schrijven.
Cool! Wat moet ik hiermee?quote:Op maandag 18 september 2017 16:16 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
een van de beste civ 5 spelers ter wereld.
Ja, evolutions waren wel leuk. Probleem met BE vond ik vooral dat het al zo snel duidelijk was wat je moest researchen/bouwen om een gigantische voorsprong te krijgen en daarvan afwijken eigenlijk alleen maar jezelf tegenwerken was. Ik meen dat ze dat met die expansion wel iets beperkt hebben maar toen hadden ze mijn interesse helaas al verloren.quote:BE vond ik de evolutions well heel goed, voor de rest was het meehh zeker early game met die tyfus aliens
een van de vele problemen in civ 6 multiplayer, mijn interesse in BE is ook uitgewerktquote:Op maandag 18 september 2017 17:23 schreef ems. het volgende:
[..]
Cool! Wat moet ik hiermee?Ik ben zelf een filthy casual die eigenlijk alleen multiplayer doet met vrienden die net zo spelen.
[..]
Ja, evolutions waren wel leuk. Probleem met BE vond ik vooral dat het al zo snel duidelijk was wat je moest researchen/bouwen om een gigantische voorsprong te krijgen en daarvan afwijken eigenlijk alleen maar jezelf tegenwerken was. Ik meen dat ze dat met die expansion wel iets beperkt hebben maar toen hadden ze mijn interesse helaas al verloren.
De Rode Khmer, altijd leuk.quote:Op zondag 15 oktober 2017 03:23 schreef Remqo het volgende:
Volgende week weer een update, waar religion een update krijgt met een warrior monk en guru als support unit.
Naar verwachting maken Indonesië en Khmer hun intocht als nieuwe civs
quote:Op zondag 15 oktober 2017 03:23 schreef Remqo het volgende:
Volgende week weer een update, waar religion een update krijgt met een warrior monk en guru als support unit.
Naar verwachting maken Indonesië en Khmer hun intocht als nieuwe civs
Is alvast iets. Het wordt tijd dat het weer eens wat volwassener gaat aanvoelen. Kom met eerlijke "foute" regimes. Fascisme, en dan niet alleen Nazi's, maar ook Mussolini en de gevolgen qua wereldpolitiek. Civ6 is vergeven van de underdogs en historisch onbelangrijke leiders. En het hele city-state gebeuren voelt ook niet goed aan en had liever een systeem gehad dat, zeker vanaf 0 BC de wereld er wat meer uit zou zien zoals in Paradox games, met hier en daar de bekende "overheersers" die een rijk proberen te vormen maar bij uiteenvallen weer terug gaan naar oude provinciale (lees: graafschappen/hertogdommen) grenzen.quote:
Veel plezier dan, al hebben ze geen rode kleur en is Pol Pot niet de leider.quote:
De kracht van Civ is altijd one-more-turn geweest, soms tot diep in de nacht geboeid spelen tot je ineens tot de ontdekking komt dat over 2 uur de wekker gaatquote:Op zondag 15 oktober 2017 23:34 schreef waxmask het volgende:
[..]
[..]
Is alvast iets. Het wordt tijd dat het weer eens wat volwassener gaat aanvoelen. Kom met eerlijke "foute" regimes. Fascisme, en dan niet alleen Nazi's, maar ook Mussolini en de gevolgen qua wereldpolitiek. Civ6 is vergeven van de underdogs en historisch onbelangrijke leiders. En het hele city-state gebeuren voelt ook niet goed aan en had liever een systeem gehad dat, zeker vanaf 0 BC de wereld er wat meer uit zou zien zoals in Paradox games, met hier en daar de bekende "overheersers" die een rijk proberen te vormen maar bij uiteenvallen weer terug gaan naar oude provinciale (lees: graafschappen/hertogdommen) grenzen.
Waar Paradox uitblinkt in de politieke simulatie en hoe dat verhoudt tot de kaart, daar blinkt Civ uit in welke impact technologische vooruitgang kan hebben, en waarom een focus of pad kiezen kan betekenen dat je honderden jaren later overlopen gaat worden door de andere, en de enige sim die de waarde aantoont van wonderen, zowel in de tijd waarin ze gebouwd werden, als de hernieuwde toeristische waarde in de toekomst. Theologie is ook sterk onderdeel waar Civ 6 nu in uit blinkt maar verre van perfect is.
Ergens in het midden moet de Gouden Formule zitten voor een Ultieme "One-More-Turn" game, maar of we die ooit nog zullen meemaken....
Nu op steam voor 30.quote:Op maandag 30 oktober 2017 18:41 schreef DeHovenier het volgende:
Zit nog steeds te wachten op een schappelijke prijs voor deze game.
Same here, topgamequote:Op zondag 21 januari 2018 17:15 schreef Fylax het volgende:
Ik heb m voor 12 dollar in humble monthly gekocht
Nu al een vijftal keer afgespeeld. Blijft hilarisch.quote:Op woensdag 13 december 2017 14:11 schreef NoCigar het volgende:
Tamelijk geniaal: 'Zit ik in Civilization.Dan kun je beter herstarten.'
Ik wil het wel een x proberen maar ben niet goed ofzoquote:Op vrijdag 9 februari 2018 08:53 schreef Moeraskat het volgende:
Ik heb ook de humble gekocht laatst.
Civ6 is echt zo leuk. Heb meteen bijna alle DLC's gekocht ( behalve polen)
Zijn er mensen die te vinden zijn voor multiplayer? PM me dan even?
Ik ben ook niet goed hoor. Maar ik heb er wel plezier in, en dat is toch het belangrijkste? Wellicht kunnen we wat van elkaar leren. Ik speel met nog wat meer mensen civ6. Die zijn allemaal beter dan ikquote:Op vrijdag 9 februari 2018 09:22 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Ik wil het wel een x proberen maar ben niet goed ofzo
Misschien na rise and fall beter? Ik ben in elk geval positief, maar ik ken de voorgangers dan ook nietquote:Op vrijdag 9 februari 2018 09:01 schreef STING het volgende:
Wel spijt dat ik de Humble Bundle niet heb gekocht, maar ook teleurgesteld dat de reviews zo slecht blijven. (als CIV1-2-3-4-5 fan)
Veel van die reviewers zijn van die die-hards, die liever een grafische update van II/III willen hebben, dan een game die ook toegankelijk is voor nieuwere spelers.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 09:01 schreef STING het volgende:
Wel spijt dat ik de Humble Bundle niet heb gekocht, maar ook teleurgesteld dat de reviews zo slecht blijven. (als CIV1-2-3-4-5 fan)
De 'erratic' AI valt dus op zich nog wel mee?quote:Op vrijdag 9 februari 2018 09:30 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Veel van die reviewers zijn van die die-hards, die liever een grafische update van II/III willen hebben, dan een game die ook toegankelijk is voor nieuwere spelers.
Persoonlijk vind ik V beter dan VI(alhoewel V vanilla ook genoeg minpunten had en het eilk pas na BNW echt goed was), maar met VI heb ik me ook uren vermaakt.
mijn tweede stad was arnhem en de derde rotterdamquote:Op vrijdag 9 februari 2018 09:44 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Gisteren begonnen met de Nederlanders. Amsterdam > Utrecht > Groningen > Eindhoven > Rotterdam. Dat zullen ze niet tof vinden in 010
Op een CIV6 livestream van quill18 werden er al grappen gemaakt over earthquakes in Groningenquote:Op vrijdag 9 februari 2018 09:44 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Gisteren begonnen met de Nederlanders. Amsterdam > Utrecht > Groningen > Eindhoven > Rotterdam. Dat zullen ze niet tof vinden in 010
Oh, stukje randomness na de eerste dus blijkbaar.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 09:54 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
mijn tweede stad was arnhem en de derde rotterdam
Mijn vrouw kent CIV ondanks hoe lang ik het speel echt nauwelijks. En die zat gisteren: waarom groeien er bananen bij Groningen.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 09:55 schreef STING het volgende:
[..]
Op een CIV6 livestream van quill18 werden er al grappen gemaakt over earthquakes in Groningen
quote:Op vrijdag 9 februari 2018 09:57 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Mijn vrouw kent CIV ondanks hoe lang ik het speel echt nauwelijks. En die zat gisteren: waarom groeien er bananen bij Groningen.
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 9 februari 2018 09:57 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Mijn vrouw kent CIV ondanks hoe lang ik het speel echt nauwelijks. En die zat gisteren: waarom groeien er bananen bij Groningen.
[ afbeelding ]
Al dat gas zorgt voor lokale opwarming.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 09:57 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Mijn vrouw kent CIV ondanks hoe lang ik het speel echt nauwelijks. En die zat gisteren: waarom groeien er bananen bij Groningen.
[ afbeelding ]
Mwa. Ik vind van wel, maar ik vind het leuk om polders aan te leggen. Ik ben nog met mijn eerste spel bezig: op de originele was ik wel uitgekeken eigenlijk, dit vind ik weer leuk. Ik vond de twee vorige versies ook echt beter na hun update.quote:Op zaterdag 10 februari 2018 18:57 schreef MaxMark het volgende:
Alles leuk en aardig, maar is het de ¤29,99 waard?
Idem dito. Ik ben nu terug een spel begonnen op de derde moeilijkheidsgraad (of makkelijkheidsgraad). En het was ook 1 uur toen de pc uit ging.quote:Op maandag 12 februari 2018 12:17 schreef jogy het volgende:
Die toevoeging voegt daadwerkelijk toffe dingen toe.. Ik heb gister weer ouderwets de 'one more turn' ziekte gehad en moest mezelf echt wegtrekken van mijn toetsenbord. Maar ik ben wel weer geconfonteerd met mijn Zwakke speelstijl, Prince is al een niveau voor mij dat ik het niet leuk vind om te spelen.
.
De theorie begrijp ik wel, dat je dus elke stad ultiem moet bouwen op zijn omgeving (Dus commercial/industrial/military etc.) Maar dat is mij al te veel moeite.quote:Op maandag 12 februari 2018 20:03 schreef ems. het volgende:
Ik vind de micro management juist fijn. In vergelijking met EU4 en CK2 is het allemaal extreem tam. Wel moet ik zeggen dat het niet echt "moeilijker" wordt naarmate je het niveau omhoog gooit. Het voornaamste effect is dat het iets langer duurt voordat je op stoom komt en iedere AI makkelijk kan ownen.
Ik speel meestal op emperor of immortal. Prince of king zit voor mijn gevoel geen enkele vorm van uitdaging aan.
Wat ik trouwens niet stoer bedoel verder.Ieder z'n meug.
Ja dat. En vooral heel erg inspelen op de krachten van je civ. (wat soms lastig kan zijn met boze Gilgamesh naast je beginstadquote:Op maandag 12 februari 2018 20:39 schreef jogy het volgende:
[..]
De theorie begrijp ik wel, dat je dus elke stad ultiem moet bouwen op zijn omgeving (Dus commercial/industrial/military etc.) Maar dat is mij al te veel moeite.. Immortal etc ontneemt mij de wil om te leven denk ik.
Bij mij niet, ik wil gewoon een spel van vele uren spelen met nagenoeg de zekerheid dat ik ze allemaal bitchslap of kapot maak. En dat speel ik dus op Warlord.quote:Op dinsdag 13 februari 2018 10:49 schreef ems. het volgende:
[..]
Ja dat. En vooral heel erg inspelen op de krachten van je civ. (wat soms lastig kan zijn met boze Gilgamesh naast je beginstad)
Maar dat maakt het tenminste dat er nieuwe situaties ontstaan waar je een beetje op moet inspelen. Bij civ is het eigenlijk een kwestie van stappen herhalen totdat je onverslaanbaar bent. Bij Prince/king kan de uitdaging in de classical age al weg zijn, dat vind ik zonde.
Ik denk echt dat dat meer van de grootte van de map afhangt dan de AIop hogere niveaus, ik speel doorgaans op prince op standard maps en die kunnen vw de placement van de andere civs al uitdagend zijn, op grotere maps kan ik over het algemeen wel een of 2 niveaus hoger aan, maar dat komt dan meer dat ik een redelijke tijdsspan heb om het een en ander op te bouwen voordat idd een gilgamesh opeens 20 warcarts op me afstuurt en er een andere AI is die pissig is vw oorlog ofte dicht settelen op deze, nadat ik net de gedeeltes die ik wil koloniseren vrij gemaakt heb van barbarians.quote:Op dinsdag 13 februari 2018 10:49 schreef ems. het volgende:
[..]
Ja dat. En vooral heel erg inspelen op de krachten van je civ. (wat soms lastig kan zijn met boze Gilgamesh naast je beginstad)
Maar dat maakt het tenminste dat er nieuwe situaties ontstaan waar je een beetje op moet inspelen. Bij civ is het eigenlijk een kwestie van stappen herhalen totdat je onverslaanbaar bent. Bij Prince/king kan de uitdaging in de classical age al weg zijn, dat vind ik zonde.
Kan ook, zeker. Ik speel meestal op huge of die daarvoor. Wel vind ik de AI dermate stom dat je met een beetje goed spelen zelfs die 20 warcarts aan moet kunnen. Gewoon goed gebruik maken van het terrein en, afhankelijk van je buren, niet besparen op militaire macht early gamequote:Op dinsdag 13 februari 2018 14:56 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Ik denk echt dat dat meer van de grootte van de map afhangt dan de AIop hogere niveaus, ik speel doorgaans op prince op standard maps en die kunnen vw de placement van de andere civs al uitdagend zijn, op grotere maps kan ik over het algemeen wel een of 2 niveaus hoger aan, maar dat komt dan meer dat ik een redelijke tijdsspan heb om het een en ander op te bouwen voordat idd een gilgamesh opeens 20 warcarts op me afstuurt en er een andere AI is die pissig is vw oorlog ofte dicht settelen op deze, nadat ik net de gedeeltes die ik wil koloniseren vrij gemaakt heb van barbarians.
en als je een vriendschap hebt met de buren komen ze je niet eens helpenquote:Op zondag 11 februari 2018 11:27 schreef MrStock het volgende:
Ja daar heb ik dus bij Civ V ook altijd al last van gehad. Buurman verklaart mij de oorlog. Ik vol in de verdediging, doe niks, probeer vrede te regelen, blijft weigeren. Dan veeg ik m van de kaart en worden de overige landen boos op mij....
Jammer om te horen dat het nu nog steeds zo is dan. Als je eenzijdig de oorlog wordt verklaard moet dat wel meegenomen in hun mening over jou...
In een Golden Age is het wat lastiger om Era Points te scoren, in een Dark Age juist weer wel, sterker nog, je kan een Heroic Age krijgen vanuit een Dark Age, mag je 3 dedications gebruiken ipv 1.quote:Op dinsdag 13 februari 2018 23:30 schreef Moeraskat het volgende:
Ik vind het wel lastig om in de golden age te komen/blijven. Vooral de eerste keer. Daarna ga ik van normal naar gold, waar ik dan 1 of 2 rondes in blijf, vervolgens zak ik terug naar normal en dan weer dark. Dat gaat meestal samen met dat een ander land oorlog met mij wil.
Iemand goed tips voor mij?ik denk dat ik namelijk écht wat systematisch fout doe. Heb vaak ook een te klein leger voor m'n gevoel. En als ik dat wel goed doe, dan heb ik juist weer te weinig gold of whatever. De balans kan ik écht nog niet vinden.
Bij mij was 99% van de interactie éénzijdig. De overige volkeren moesten zelf wat voorstellen voordat er wat mogelijk was. Al mijn voorstellen werden resoluut van de tafel geveegd, al zou het zwaar in hun voordeel zijn t.o.v. hun aartsvijand..quote:Op dinsdag 13 februari 2018 23:26 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
en als je een vriendschap hebt met de buren komen ze je niet eens helpenalthans, bij mij.
Wat wel goed klinkt is dat overstromingen voor vruchtbaarheid gaat zorgen. Floodplains krijgen na elke overstroming 1 Food. Dus schade op korte-termijn maar een grote bonus op langere termijn.quote:Op zaterdag 24 november 2018 07:57 schreef ems. het volgende:
Dope, hoewel ik nog niet overtuigd ben door die natuurrampen en of dat een fijne mechanic gaat zijn.
twitter:JesseCox twitterde op maandag 18-02-2019 om 21:14:51The undeniable might of the Canadian Empire. https://t.co/rkbJhFHjfF reageer retweet
Hoe bevalt ie?quote:Op zaterdag 16 februari 2019 00:21 schreef Remqo het volgende:
Heeft iemand al Gathering Storm gespeeld?
Ik ben hem nu aan het binnenhalen
Heb nu een half potje gespeeld met Maori, je kan in het begin meteen uitzoeken welk plekje je best kan settelen met de science en culture die je opbouwt.quote:
Klopt wel ja.quote:Op dinsdag 9 april 2019 11:52 schreef Zihuatanejo het volgende:
Mijn probleem met Civ games: als je op een moeilijker niveau speelt dan zijn de tegenstanders niet slimmer maar ze krijgen veel meer perks dwz sneller meer units en technologische advancements etc. Ze doen nog steeds rare moves maar omdat ze 30 units hebben winnen ze.
Wut? Waar kun je zoeken?quote:Op maandag 30 september 2019 04:52 schreef NoCigar het volgende:
Eindelijk een zoekmogelijkheid voor recourses: ik zat altijd minuten te turen om ergens olie of zo te vinden.
Ik kwam er ook pas na twee potjes achter. Net als veel andere zaken waar ik altijd overheen gekeken heb: gebouwen in havens en encampents leveren ook veel productie op, God wat ben ik toch een amateurquote:Op maandag 30 september 2019 13:19 schreef Montov het volgende:
[..]
Boven de minimap is een vergrootglas.
Dat vergrootglas kende ik al, maar toen zat die optie er nog niet bij. Vanavond meteen even checkenquote:Op maandag 30 september 2019 13:19 schreef Montov het volgende:
[..]
Boven de minimap is een vergrootglas.
Ja, dat dacht ik idd ook, dat vergrootglas ken ik al.quote:Op maandag 30 september 2019 17:15 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Dat vergrootglas kende ik al, maar toen zat die optie er nog niet bij. Vanavond meteen even checken
Dat laatste komt van een update 2 weken terug, om kuststeden aantrekkelijker te maken.quote:Op maandag 30 september 2019 14:51 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Ik kwam er ook pas na twee potjes achter. Net als veel andere zaken waar ik altijd overheen gekeken heb: gebouwen in havens en encampents leveren ook veel productie op, God wat ben ik toch een amateur.
Oh, haha, ik dacht dat me dat drie jaar lang niet opgevallen wasquote:Op maandag 30 september 2019 21:41 schreef Remqo het volgende:
[..]
Dat laatste komt van een update 2 weken terug, om kuststeden aantrekkelijker te maken.
Die zoekfunctie is ook van de juni-update.quote:Op maandag 30 september 2019 21:55 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Oh, haha, ik dacht dat me dat drie jaar lang niet opgevallen was.
Ah, ja, dank. Ik had GS al een tijd staan, en nog nooit geprobeerd, en ik zag later de nieuwe versie, binnengehaald, toen ben ik er pas mee begonnen, sinds twee weken dus blijkbaar. (Alles gekocht van VI tot GS, dat was me echt teveel voor iets dat ik niet de beste en leukste versie vind.)quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 01:10 schreef Remqo het volgende:
Daarom zijn er sinds Gathering Storm vulkanen en stormen.
Rivieren en oceanen hebben ook een naam op de kaart.
Kleine details die het spel leuker maakt.
Soms lijkt het allemaal teveel, maar de spelbeleving blijf ik wel prettig vinden.quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 01:20 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Ah, ja, dank. Ik had GS al een tijd staan, en nog nooit geprobeerd, en ik zag later de nieuwe versie, binnengehaald, toen ben ik er pas mee begonnen, sinds twee weken dus blijkbaar. (Alles gekocht van VI tot GS, dat was me echt teveel voor iets dat ik niet de beste en leukste versie vind.)
Het speelt nu prima inderdaad (Voor de duidelijkheid: ik had het over de ¤ 40,- die GS kost, niet over de gamplay).quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 02:14 schreef Remqo het volgende:
[..]
Soms lijkt het allemaal teveel, maar de spelbeleving blijf ik wel prettig vinden.
Het heeft ook een hele sterkte fanbase en geloof het ook niet, de ontwikkelaars luisteren er ook nog naar.
Mwah, Civ6 is volgens mij zo'n 3 jaar oud, en in principe kan je de base game gewoon nog spelen. Paar grote expansions en een aantal van dit soort kleinere packs, ik vind het ook weer niet zo'n ramp.quote:Op woensdag 13 mei 2020 18:21 schreef cherrycoke het volgende:
Het is ook echt een melkoe geworden, jammer.
Ik vind van wel. Een behoorlijk prijzig spel en dan een aantal DLC's voor de prijs van een normaal spel vind ik behoorlijk uitmelken. En een season pass vond ik helemaal het toppunt. Ik heb het spel en één update gekocht, toen vond ik het me echt te gortig worden, meer dan ¤ 100,- voor één game. Gelukkig werkt de 'gevonden versie' net zo goed.quote:Op woensdag 13 mei 2020 19:27 schreef Cyanide- het volgende:
[..]
Mwah, Civ6 is volgens mij zo'n 3 jaar oud, en in principe kan je de base game gewoon nog spelen. Paar grote expansions en een aantal van dit soort kleinere packs, ik vind het ook weer niet zo'n ramp.
Zeker als je bedenkt dat er niet doen aan lootboxes, in-game aankopen en weet ik wat.
Ik heb alle updates en heb er niet meer dan zestig in totaal voor betaald. Ik heb wel het geduld om te wachten op Steam sales.quote:Op vrijdag 15 mei 2020 00:47 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Ik vind van wel. Een behoorlijk prijzig spel en dan een aantal DLC's voor de prijs van een normaal spel vind ik behoorlijk uitmelken. En een season pass vond ik helemaal het toppunt. Ik heb het spel en één update gekocht, toen vond ik het me echt te gortig worden, meer dan ¤ 100,- voor één game. Gelukkig werkt de 'gevonden versie' net zo goed.
Ok het is een beetje een dooddoener, maar je hoeft het niet te kopen als je het te duur vindt hèquote:Op vrijdag 15 mei 2020 00:47 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Ik vind van wel. Een behoorlijk prijzig spel en dan een aantal DLC's voor de prijs van een normaal spel vind ik behoorlijk uitmelken. En een season pass vond ik helemaal het toppunt. Ik heb het spel en één update gekocht, toen vond ik het me echt te gortig worden, meer dan ¤ 100,- voor één game. Gelukkig werkt de 'gevonden versie' net zo goed.
Lijkt mij gewoon marktwering. Als dit blijkbaar een bedrag is dat mensen best nog willen betalen voor nieuwe content, waarom zouden ze dat dan niet doen?quote:Op vrijdag 15 mei 2020 00:47 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Ik vind van wel. Een behoorlijk prijzig spel en dan een aantal DLC's voor de prijs van een normaal spel vind ik behoorlijk uitmelken. En een season pass vond ik helemaal het toppunt. Ik heb het spel en één update gekocht, toen vond ik het me echt te gortig worden, meer dan ¤ 100,- voor één game. Gelukkig werkt de 'gevonden versie' net zo goed.
Volgens mij zijn die dlc's nog steeds de volle prijs.quote:Op vrijdag 15 mei 2020 12:20 schreef ShevaJB het volgende:
Gewoon wachten op dikke kortingen, die komen vanzelf.
Eens. Dat heb ik dan ook niet meer gedaanquote:Op vrijdag 15 mei 2020 06:57 schreef Cyanide- het volgende:
[..]
Ok het is een beetje een dooddoener, maar je hoeft het niet te kopen als je het te duur vindt hè
Voor Civ wel nozel; krijg je meteen een grotere pool van mensen die geld voor de DLC neertellen..quote:Op vrijdag 15 mei 2020 15:06 schreef Frutsel het volgende:
https://gamer.nl/artikele(...)n-epic-games-gelekt/
CIV VI mogelijk gratis vanaf 21 mei bij Epic...
Klopt, vanaf nu.quote:Op vrijdag 15 mei 2020 15:06 schreef Frutsel het volgende:
https://gamer.nl/artikele(...)n-epic-games-gelekt/
CIV VI mogelijk gratis vanaf 21 mei bij Epic...
quote:Type of Bug: Start of Game Bug
New bug to this XP/Patch: Yes
Game Type: All
Playing with DLCs: Yes
Australia
Khmer and Indonesia
Rise and Fall
Gathering Storm
New Frontier Pass (First Pack)
Playing with Mods: No
Reproduction rate: 10/10
Steps to reproduce:
Launch any game with the Rise and Fall or Gathering Storm expansion.
An error message appears saying it cannot load content from one or several mods (I do not have any except the DLCs) and refuses to launch the game.
System Specs: Nintendo Switch
Waarom?quote:Op donderdag 21 mei 2020 17:35 schreef KennyPowers het volgende:
[..]
Klopt, vanaf nu.
Must .. resist ..
In dat geval zou ik ook zeker 5 compleet oppikken voor een schijntje. Hoewel ik mij heel erg vermaak met 6 haalt hij het imo toch net niet bij 5.quote:Op donderdag 28 mei 2020 20:53 schreef Marsenal het volgende:
Ja daar heb ik wel een accountje bij Epic voor aangemaakt, deze game gaat vanaf volgende week opgestart worden. De laatse Civ die ik speelde was Civ 2, dus makkelijk zal het niet worden, maar die heb ik dan wel 3 jaar lang helemaal kapotgespeeld.
One. More. Turn...quote:
Dat eerste wel herkenbaar.quote:Op donderdag 28 mei 2020 23:00 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
One. More. Turn...
Hey, waarom fluiten de vogels en gaat mijn wakker af?
Godzijdank...quote:Op vrijdag 17 februari 2023 16:41 schreef ems. het volgende:
Schopje want deel 7 is in ontwikkeling:
https://www.ign.com/artic(...)announced-by-firaxis
Ik hoop het niet. Daar was ik heel erg gehyped voor destijds en dat viel echt vies tegen, vond ik.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 18:01 schreef MrStock het volgende:
[..]
Godzijdank...
Echter staat er in het bericht dat het ook Beyond-Earth kan zijn..
Ik zou an sich niks tegen hebben op een nieuwe (en betere) versie van BE.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 18:01 schreef MrStock het volgende:
[..]
Godzijdank...
Echter staat er in het bericht dat het ook Beyond-Earth kan zijn..
Wat is er precies unbalanced?quote:Op zondag 26 februari 2023 01:11 schreef cherrycoke het volgende:
veel te unbalanced nog steeds, ik blijf nog steeds lekker V spelen.
Over de mobiele game? Jawel maar ik heb niet zoveel tijd momenteel om te gamen.quote:
Nee Civ 7, ik zag een versie van 130 euroquote:Op maandag 3 februari 2025 18:51 schreef Seven. het volgende:
[..]
Over de mobiele game? Jawel maar ik heb niet zoveel tijd momenteel om te gamen.
Civ 7 kan je ook voor 61 euro kopen: https://www.greenmangamin(...)civilization-vii-pc/quote:Op maandag 3 februari 2025 18:56 schreef Droopie het volgende:
[..]
Nee Civ 7, ik zag een versie van 130 euro
Heb vandaag Civ6 gekocht (cdkey) kijken of het mijn ding is.
Ik zou het niet doen. Overwhelming negative reviews op Steamquote:Op maandag 3 februari 2025 23:25 schreef Droopie het volgende:
Ik denk dat dit mijn voorkeur heeft boven Kingdom Deliverance.
Ik word wat ouder en het is toch een beetje schaken en flink wat uren investeren voor je het snapt.
Begrijp dat Multiplayer ook gewoon een ding zijn.
quote:"A couple minutes in and it's just... so blatantly unfinished, especially by Civ standards<" says one user review. "The UI is total slop, everything looks super janky, the resource icons are like stock images from 1998. There is no discernible aspect of care put into the game, and that's something I never expected from Firaxis. Comparing this unfinished mess to the Civ VI release is night and day."
Dan zou ik toch KCD2 halen ipv Civ. Heel ander soort games maar KCD2 is overwhelmingly positive qua reviews.quote:Game needed another 3 months to add these basic features, anyone who uses the excuse 'early access' for the exclusion of the most basic features is deluded. I haven't even mentioned some game play flaws as largely I expect these with an early access same with the bugs and crashing that does occasionally accompany this game.
4/10
Edit 1: Just won on 20fps with a 4080 might I add (Late game performance is utter S**t) and there isn't even the famous 'One More Turn...' button, incredibly disappointed again
Vind je het niet te makkelijk?quote:Op zondag 16 februari 2025 20:55 schreef ems. het volgende:
Na een paar uurtjes gespeeld te hebben moet ik toch een beetje veel reviewers napraten. De blueprint is er en is duidelijk weer Civ en verslavend. Wel is de UI en de duidelijkheid van een heleboel dingen ontzettend ver te zoeken. Zo ver dat ik inderdaad van mening ben dat ze het beter nog even allemaal hebben kunnen uitstellen. Geen idee hoe iemand het zover heeft laten komen. Ik durf mezelf best wel een Civ-veteraan te noemen maar ik ben soms nog echt aan het vechten om bepaalde dingen te begrijpen of om duidelijk te zien wat er nou precies gebeurt.
5 en 6 hadden ook zo hun eigen opstartproblemen maar de verschillen wat betreft zichtbaarheid/duidelijkheid zijn echt nacht en dag. Waar die delen vooral qua gameplay tekort schoten lijkt hier alles behalve de gameplay doorgeschoven te zijn geweest naar het B-team van firaxis. Het piept en het kraakt en het werkt maar het heeft echt een hoop liefde nodig voordat het weer op het oude niveau is.
Toch heb ik er alle vertrouwen in dat de komende patches een hoop gaan verhelpen. Geen miskoop voor de liefhebber maar als je nog twijfelt (of geen tijd hebt want Kingdome Come 2 oid) dan kan je net zo goed eventjes een paar maanden wachten. Ik denk dat we tegen de zomer wel een broodnodige makeover hebben gehad.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet genoeg heb gespeeld om daar een definitief waardeoordeel over te geven. Dat doe ik liever nadat ik meerdere potjes helemaal heb uitgespeeld.quote:Op zondag 16 februari 2025 21:02 schreef Droopie het volgende:
[..]
Vind je het niet te makkelijk?
De keuzes, beperkte opties?
Ik ben een Civ noob, maar ik vermaak me kostelijk.
Maar heel diep (ervaar ik) lijkt het niet.
Ik dacht dat het veel meer indepth was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |