quote:Op dinsdag 15 november 2016 07:40 schreef misterxvany het volgende:
Omdat er op verschillende plekken de offtopic discussie gevoerd wordt of het atheïsme een geloof is, hierbij een topic.
Atheïsme is het geloven in de wetenschap en een hogere macht komt hierbij niet voor.
Geloof is het aannemen van standpunten die (nog) niet bewezen zijn, door de wetenschap maar ook voor jezelf.
In principe kan je stellen dat zij die de wetenschap zelf niet kunnen verifiëren en daarom naar anderen luisteren, ook een simpel geloof hebben. Geloof in de wetenschap. Het is voor die persoon immers niet bewezen.
In een recent topic kwam een persoon met een argument dat er ook 'geen oordeel' bestaat dat je als niet geloven kunt zien. Naar mijn mening is dat argument ongeldig, omdat geen oordeel en niet geloven hele verschillende dingen zijn.
Iets niet geloven wil zeggen dat je het standpunt verwerpt, en geen oordeel wil zeggen dat je beide opties open laat. Bij dat laatste standpunt wordt men ook wel agnost genoemd.
Nu is mijn vraag, waarom zou het atheïsme geen geloof zijn? Want dan verwerp je het bestaan van een hogere macht terwijl er geen bewijs is dat er géén hogere macht is, men neemt het alleen aan omdat zij het onlogisch vinden. En aannemen is hetzelfde als geloven.
Maar de afwezigheid van waarnemingen is wel altijd de reden om aan te nemen dat het niet bestaat.quote:Op donderdag 15 december 2016 16:35 schreef Molurus het volgende:
Maar je begrijpt hoop ik wel het punt: het is niet alsof neutrino's niet bestonden voordat mensen uberhaupt in staat waren om ze waar te nemen. Of dat het feit dat niemand ze ooit had waargenomen een bewijs was voor het niet-bestaan van neutrino's.
Atheïsme is geen geloof omdat het een verzamelnaam is voor individuen die zeggen dat ze geen geloof in god in hun leven hebben. A = afwezigheid Theisme = geloof in opperwezen. Het zegt niets over wel of niet geloven in wetenschap.quote:
Vaak wel, maar ook niet per definitie. Zo was er echt meer dan genoeg reden om aan te nemen dat het Higgs boson bestaat, ook voordat hij werd waargenomen. Of denk aan planeten in verre sterrenstelsels.quote:Op donderdag 15 december 2016 16:38 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Maar de afwezigheid van waarnemingen is wel altijd de reden om aan te nemen dat het niet bestaat.
Ja omdat er andere wetenschappelijke waarnemingen waren die daar sterk naar wezen.quote:Op donderdag 15 december 2016 16:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vaak wel, maar ook niet per definitie. Zo was er echt meer dan genoeg reden om aan te nemen dat het Higgs boson bestaat, ook voordat hij werd waargenomen. Of denk aan planeten in verre sterrenstelsels.
Correct. Maar goed... zo vinden sommige gelovigen ook dat van alles en nog wat op het bestaan van goden wijst.quote:Op donderdag 15 december 2016 16:44 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Ja omdat er andere wetenschappelijke waarnemingen waren die daar sterk naar wezen.
Sommige (antitheistische) atheisten zijn best fanatiek. Maar elke vergelijking met religieuze fundamentalisten gaat wel mank denk ik.quote:Op donderdag 15 december 2016 20:48 schreef laforest het volgende:
Atheïsten gedragen zich vaak wel als fundamentalisten.
leg uitquote:Op donderdag 15 december 2016 20:48 schreef laforest het volgende:
Schoenenverkopers ook.quote:Op donderdag 15 december 2016 20:48 schreef laforest het volgende:
Tegelijkertijd zeg je dat je in een bestaan gelooft waarbij God afwezigheid is. Net zoals een ruime meerderheid van alle mensen juist gelooft in een bestaan waarin God een rol van betekenis speelt.quote:Op donderdag 15 december 2016 16:41 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Atheïsme is geen geloof omdat het een verzamelnaam is voor individuen die zeggen dat ze geen geloof in god in hun leven hebben. A = afwezigheid Theisme = geloof in opperwezen. Het zegt niets over wel of niet geloven in wetenschap.
Er zijn net zoveel waarnemingspunten om in goden te geloven, als dat er zijn om in roze eenhoorns te geloven.quote:Op vrijdag 16 december 2016 10:10 schreef Elzies het volgende:
Er bestaan dus wel terdege waarnemingspunten om wel of niet in God te geloven. Het argument dat er geen waarnemingspunten zouden bestaan is echt onjuist te noemen. Het heeft veel meer te maken welke bril iemand opzet.
En omdat je eerder insinueerde dat Piet ook iets geloofde:quote:Op woensdag 14 december 2016 16:30 schreef lnloggen het volgende:
1. Jan zegt: ik geloof in goden, Shiva, Zeus, Thor, het hele circus. Ik ben er stellig van overtuigd dat ze allemaal echt bestaan.
2. Piet zegt: nou ik weet het niet hoor, daar ben ik absoluut niet van overtuigd. Dat geloof in goden deel ik niet met je.
3. Klaas zegt: ik geloof dat goden niet bestaan. Ik ben er stellig van overtuigd dat die goden van Jan allemaal verzonnen zijn, en dat die onzin niet werkelijk bestaat.
4. Een stoeptegel.
quote:Op woensdag 14 december 2016 17:09 schreef lnloggen het volgende:
En welke geloofsopvatting heeft Piet dan precies? Uit zijn uitspraak kun je alleen afleiden dat hij niet overtuigd is van (dus niet gelooft in) het bestaan van goden. Maar dat sluit absoluut niet uit dat hij misschien wel evenmin overtuigd is (dus ook niet gelooft in) het niet-bestaan van goden. Het zou prima kunnen dat Piet helemaal niets gelooft.
Stel dat dat inderdaad het geval is. Wil jij Piet dan toch per se een bepaald geloof in de schoenen schuiven?
Ok, en beschouw jij dat van jezelf als een geloofsopvatting?quote:Op woensdag 14 december 2016 10:00 schreef Elzies het volgende:
Ja, er zijn mensen die geloven in kabouters. Maar ik schaar me er niet onder.
Die drogreden is in topic #1 en #2 al voldoende weerlegd. Ik ga mezelf daar niet constant in herhalen. Dus graag andere en betere argumenten. Ik nu wel voldoende atheïstische kaboutertjes voorbij zien komen.quote:Op vrijdag 16 december 2016 10:52 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Er zijn net zoveel waarnemingspunten om in goden te geloven, als dat er zijn om in roze eenhoorns te geloven.
Denken dat er meer waarnemingspunten voor goden zijn dan voor roze eenhoorns, heeft inderdaad te maken met een bepaalde bril op hebben.
Dat roep je elke keer, maar dat is niet waar. Met de argumenten die jij aandraagt, wordt over het algemeen de vloer aangeveegd. Dus we laten het kabouterargument voorlopig overeind staan als zijnde valide.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:11 schreef Elzies het volgende:
Die drogreden is in topic #1 en #2 al voldoende weerlegd.
Dit is dus het fundamentalistische principe wat al eerder door een andere deelnemer is aangeroerd.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:26 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Dat roep je elke keer, maar dat is niet waar. Met de argumenten die jij aandraagt, wordt over het algemeen de vloer aangeveegd. Dus we laten het kabouterargument voorlopig overeind staan als zijnde valide.
Zeg je nu dat er sterkere argumenten zijn dat er een God is dan dat er Kabouters zijn?quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:37 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dit is dus het fundamentalistische principe wat al eerder door een andere deelnemer is aangeroerd.
Het stelselmatig blijven ontkennen en herhalen van datgene wat allang inhoudelijk is weerlegt. Ik ga niet opnieuw mee met dezelfde atheïstische langspeelplaat van kaboutertjes en roze eenhoorns. Vind ik zonde van mijn tijd op dit forum. Voor elk ander beter argument sta ik natuurlijk open.
Ik weet niet door wie het weerlegd is. In ieder geval niet door jou.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:37 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dit is dus het fundamentalistische principe wat al eerder door een andere deelnemer is aangeroerd.
Het stelselmatig blijven ontkennen en herhalen van datgene wat allang inhoudelijk is weerlegt.
Dit is precies wat jij doet inderdaad.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:37 schreef Elzies het volgende:
Het stelselmatig blijven ontkennen en herhalen van datgene wat allang inhoudelijk is weerlegt.
Met de definities die jij hanteert is het hele begrip god ook niks meer waard. En dat nog even afgezien van het feit dat je al lang hebt toegeven dat het niet geloven in god een geloofsopvatting is.quote:Op vrijdag 16 december 2016 10:10 schreef Elzies het volgende:
Tegelijkertijd zeg je dat je in een bestaan gelooft waarbij God afwezigheid is. Net zoals een ruime meerderheid van alle mensen juist gelooft in een bestaan waarin God een rol van betekenis speelt.
Dat godsbesef kan zich binnen allerlei vormen manifesteren. Geloof in een buiten-kosmische verpersoonlijkte God, maar ook in een immanente transcendente God. Sommigen zien weer de hand van God binnen de precieze complexiteit van een zich ontvouwend universum waarin we leven en ons bestaan kennen. De ander ziet daar weer een toevallige samenloop van omstandigheden in waar God geen rol van betekenis speelt.
Er bestaan dus wel terdege waarnemingspunten om wel of niet in God te geloven. Het argument dat er geen waarnemingspunten zouden bestaan is echt onjuist te noemen. Het heeft veel meer te maken welke bril iemand opzet.
Zoals verwacht. De atheïst blijft bij zijn kaboutertjes steken bij gebrek aan voldoende andere valide argumenten.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:50 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Zeg je nu dat er sterkere argumenten zijn dat er een God is dan dat er Kabouters zijn?
Als ik in de herfst in het bos loop zie ik anders heel veel paddenstoelen.
Zoals verwacht kom jij wéér niet met een inhoudelijk argument (vermoedelijk omdat je dat niet hebt) en probeer je je er weer vanaf te maken met nog steeds doen alsof de vergelijking met kabouters geen steek houdt.quote:Op vrijdag 16 december 2016 15:15 schreef Elzies het volgende:
Zoals verwacht. De atheïst blijft bij zijn kaboutertjes steken bij gebrek aan voldoende andere valide argumenten.
Is een pasgeboren kind een atheist?quote:Op vrijdag 16 december 2016 15:15 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zoals verwacht. De atheïst blijft bij zijn kaboutertjes steken bij gebrek aan voldoende andere valide argumenten.
Dat spelletje ga ik niet meer meespelen. Voldoende argumenten geven en een paar reacties verderop lezen dat je ze niet hebt opgeschreven. Zo lust ik er nog wel een paar.quote:Op vrijdag 16 december 2016 15:21 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Zoals verwacht kom jij wéér niet met een inhoudelijk argument (vermoedelijk omdat je dat niet hebt) en probeer je je er weer vanaf te maken met nog steeds doen alsof de vergelijking met kabouters geen steek houdt.
De overeenkomst is dat kabouters, goden, roze eenhoorns, allemaal door mensen verzonnen fantasie is. Je kunt niet doen alsof het volstrekt logisch is dat daar verschil tussen zit. Dat kun je best vinden, of wellicht vind jij kabouters of goden helemaal geen door mensen verzonnen fantasie, en misschien heb je daar nog wel prima redenen voor ook, maar dan moet je die wel geven.
Waarom?quote:Op donderdag 15 december 2016 20:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sommige (antitheistische) atheisten zijn best fanatiek. Maar elke vergelijking met religieuze fundamentalisten gaat wel mank denk ik.
Beide zijn even arrogant met vergelijkbare ongefundeerde claims over het metafysische.quote:
Atheisten doen geen claims over het metafysische..quote:Op vrijdag 16 december 2016 15:38 schreef laforest het volgende:
[..]
Beide zijn even arrogant met vergelijkbare ongefundeerde claims over het metafysische.
Gaapquote:Op vrijdag 16 december 2016 15:38 schreef laforest het volgende:
[..]
Beide zijn even arrogant met vergelijkbare ongefundeerde claims over het metafysische.
Dat doen ze wel. Als je zegt dat God geen realiteit is dan is dat een metafysische claim.quote:Op vrijdag 16 december 2016 15:40 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Atheisten doen geen claims over het metafysische..
Sterk argument.quote:Op vrijdag 16 december 2016 15:40 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Gaap. Hoe vaak hebben we deze onzin nu al gehad?
Dit is gewoon absoluut niet waar. Gelovigen claimen dat er iets bestaat wat niet te meten of waar te nemen is. Atheisten menen dat er geen reden is om aan te nemen dat die claim waar is.quote:Op vrijdag 16 december 2016 15:57 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat doen ze wel. Als je zegt dat God geen realiteit is dan is dat een metafysische claim.
Heb je gelijk is, een atheist hoeft die claim niet voor waar te nemen. Echter, claimen dat God niet bestaat is iets anders en wel degelijk een claim over de realiteit.quote:Op vrijdag 16 december 2016 16:04 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Dit is gewoon absoluut niet waar. Gelovigen claimen dat er iets bestaat wat niet te meten of waar te nemen is. Atheisten menen dat er geen reden is om aan te nemen dat die claim waar is.
Ben jij een fundamentalistische A-kabouter?
Je kunt van een moderator toch wel verwachten dat hij in ieder geval het topic doorneemt. De stelling dat atheisten een claim zouden maken staat juist ter discussie en is al meerdere keren weerlegd.quote:Op vrijdag 16 december 2016 15:57 schreef laforest het volgende:
[..]
Sterk argument.
Precies die arrogante houding waar ik het over heb.
Maar claim jij in een kabouterloos universum te leven?quote:Op vrijdag 16 december 2016 16:05 schreef laforest het volgende:
[..]
Heb je gelijk is, een atheist hoeft die claim niet voor waar te nemen. Echter, claimen dat God niet bestaat is iets anders en wel degelijk een claim over de realiteit.
Nee, ik ben Kantiaans agnostisch.
Dat zeggen atheïsten niet. Sommige wel trouwens (waaronder ik) maar gaat verder dan atheïsme.quote:Op vrijdag 16 december 2016 15:57 schreef laforest het volgende:
Dat doen ze wel. Als je zegt dat God geen realiteit is dan is dat een metafysische claim.
Dat ik dat aan Elzies moet uitleggen begrijp ik... maar dat jij niet begrijpt wat atheisme is sta ik eigenlijk wel van te kijken: atheisme behelst geen enkele waarheidsclaim. Dus ook niet die claim.quote:Op vrijdag 16 december 2016 16:05 schreef laforest het volgende:
[..]
Heb je gelijk is, een atheist hoeft die claim niet voor waar te nemen. Echter, claimen dat God niet bestaat is iets anders en wel degelijk een claim over de realiteit.
Het is geen stropop zolang het atheïsme naast zijn eigen geloof in een goddeloos bestaan geen enkele wetenschappelijke achtergrond kent.quote:Dat heel wat mensen erop staan om atheisme uit te leggen als een positieve claim dat er geen goden bestaan is best wel irritant eerlijk gezegd. Het komt over als een stropop.
Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat jij toch degene bent geweest die het telkens weer over de evolutietheorie begint. (Althans jouw versie ervan dan)quote:Op zaterdag 17 december 2016 09:23 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het is geen stropop zolang het atheïsme naast zijn eigen geloof in een goddeloos bestaan geen enkele wetenschappelijke achtergrond kent.
De claim dat atheïsten geen eigen waarheden proberen door te drukken vind ik juist een grote stropop. Dat doen ze wel degelijk binnen hun gegeven reacties. Ze halen te pas en te onpas wetenschappelijke theorieën erbij die feitelijk niets van doen hebben met de atheïstische overtuiging, waaronder de evolutietheorie. Dit gemakshalve proberen te ontkennen vind ik een groot zwaktebod. Vanuit de new-age wereld halen aanhangers ook te pas en te onpas wetenschappelijke theorieën erbij dus het verschijnsel is niets nieuws onder de zon.
Hehe, je geeft eindelijk toe dat het een valide argument is. Chapeau! Heb je toch wat geleerd hier op FOK. En daarmee zijn we klaar. Het kaboutertjes-argument is valide, dus atheisme is geen geloof. Mooi. Verder met het weekend.quote:Op vrijdag 16 december 2016 15:15 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het is net alsof je de post waarop je reageert niet hebt gelezen. Als dat zo is kun je er beter ook niet op reageren.quote:Op zaterdag 17 december 2016 09:23 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het is geen stropop zolang het atheïsme naast zijn eigen geloof in een goddeloos bestaan ...
Dat vind ik ook wel bizar inderdaad.quote:Op zaterdag 17 december 2016 09:57 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat jij toch degene bent geweest die het telkens weer over de evolutietheorie begint. (Althans jouw versie ervan dan)![]()
Het enige valide aan het kabouter-argument is dat atheïsten klaarblijkelijk dol zijn op hun eigen kaboutertjes. Je zou er haast nog in gaan geloven ook! (oeps! het none-done woord waarmee je atheïsten op hun tere zieltjes traptquote:Op zaterdag 17 december 2016 10:02 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Hehe, je geeft eindelijk toe dat het een valide argument is. Chapeau! Heb je toch wat geleerd hier op FOK. En daarmee zijn we klaar. Het kaboutertjes-argument is valide, dus atheisme is geen geloof. Mooi. Verder met het weekend.
Dat jij jouw waarheid kleurt is overduidelijk.quote:Op zaterdag 17 december 2016 12:50 schreef Elzies het volgende:
Bovendien kleuren we onze waarheid voortdurend in met invullingen waarvan we het bewijs niet kunnen leveren.
Nee, een antitheïst is iemand die tegen 'god' is. Of hij er nou in gelooft of niet.quote:Op zaterdag 17 december 2016 14:41 schreef lnloggen het volgende:
En verder om te voorkomen dat we in semantische cirkeltjes blijven draaien:
Ik weet zo even niet het juiste woord voor mensen zoals ik die expliciet geloven dat goden niet bestaan. Atheïsme is dus niet het goede woord (dat omvat slechts het gebrek aan geloof dat goden wel bestaan). Laten we het even antitheïsme noemen. Dus:
Atheïsme = niet geloven dat goden bestaan.
Antitheïsme = geloven dat goden niet bestaan.
Ik zou dat eerder uitleggen als 'tegen theisme', ofwel 'tegen religie'. Ik zou ook van dat standpunt niet zeggen dat het over al dan niet bestaande goden gaat.quote:Op zaterdag 17 december 2016 14:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, een antitheïst is iemand die tegen 'god' is. Of hij er nou in gelooft of niet.
Hmja, maar christengod een zieke klootzak vinden leidt toch automatisch tot het verwerpen van aanbidding van die god?quote:Op zaterdag 17 december 2016 14:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou dat eerder uitleggen als 'tegen theisme', ofwel 'tegen religie'. Ik zou ook van dat standpunt niet zeggen dat het over al dan niet bestaande goden gaat.
Dit is niet geheel en al waar. Beide stellingen vallen onder het atheisme.quote:Op zaterdag 17 december 2016 14:32 schreef lnloggen het volgende:
Elzies, voor de zoveelste keer:
Atheïsme houdt in: niet geloven dat goden bestaan. En dus niet: geloven dat goden niet bestaan.
Snap je het verschil?
Er zijn weliswaar zat mensen (waaronder ook ikzelf) die naast atheïsme ook expliciet de overtuiging hebben dat goden niet bestaan. Maar dat gaat een stap verder dan atheïsme, dus het is onzin om te zeggen dat atheïsme een geloofsopvatting is.
Dat vind ik een vreemde gedachtengang, want theïsme wordt meetsal ook niet opgevat als "voor" goden zijn, maar in goden geloven. Maar goed, laten we een ander woord nemen om de inhoud van de discussie niet nog verder te vertroebelen. Ik had mijn suggestie hierop gebaseerd:quote:Op zaterdag 17 december 2016 14:48 schreef Jigzoz het volgende:
Nee, een antitheïst is iemand die tegen 'god' is. Of hij er nou in gelooft of niet.
Dus A = afwezigheid, en Anti = tegenovergestelde. Dus dan krijg je iets als: theïsme = geloof in goden, atheïsme = afwezigheid van geloof in goden, en antitheïsme = tegenovergestelde van geloof in goden of geloof in niet-goden, oftewel geloof dat goden niet bestaan.quote:Op donderdag 15 december 2016 16:41 schreef trigt013 het volgende:
Atheïsme is geen geloof omdat het een verzamelnaam is voor individuen die zeggen dat ze geen geloof in god in hun leven hebben. A = afwezigheid Theisme = geloof in opperwezen. Het zegt niets over wel of niet geloven in wetenschap.
Wikipedia zegt over atheïsme: "het begrip omvat vrijwel altijd de afwezigheid van geloof in een of meer goden."quote:Op zaterdag 17 december 2016 15:00 schreef erodome het volgende:
Dit is niet geheel en al waar. Beide stellingen vallen onder het atheisme.
Hoe is dat vreemd? Het ontbreken van 'anti' impliceert toch niet dat je dus voorstander bent?quote:Op zaterdag 17 december 2016 15:05 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Dat vind ik een vreemde gedachtengang, want theïsme wordt meetsal ook niet opgevat als "voor" goden zijn, maar in goden geloven.
Ik vind dat dan weer een raar onderscheid. Ik geloof inderdaad ook niet in kabouters en elfjes en zo. Ik kan niet aangeven in welke mate niet. Gewoon niet. Punt.quote:Maar goed, laten we een ander woord nemen om de inhoud van de discussie niet nog verder te vertroebelen. Ik had mijn suggestie hierop gebaseerd:
[..]
Dus A = afwezigheid, en Anti = tegenovergestelde. Dus dan krijg je iets als: theïsme = geloof in goden, atheïsme = afwezigheid van geloof in goden, en antitheïsme = tegenovergestelde van geloof in goden of geloof in niet-goden, oftewel geloof dat goden niet bestaan.
Het blijft een beetje ambigu wat het tegenovergestelde is van "geloven in goden", ik had antitheïsme dus bedoeld als: (anti-the)isme, en niet als: anti-theïsme. Met 'the' = god/goden (van het Latijnse deus), 'isme' = aanhangen of geloven in, en 'anti' = 'niet'.
Maar goed. Een ander woord dan, voor iemand die gelooft dat goden niet bestaan. "Sterk atheïsme" zoals erodome net voorstelt?
In dat geval ben ik nog altijd benieuwd naar Elzies' antwoord op mijn bovenstaande twee posts. Vervang desgewenst "atheïst" maar door "zwakke atheïst" en "antitheïst" door "sterke atheïst" als dat de vraag verduidelijkt.
Nee, dat zeg ik ook niet? Omdat "theïsme" wordt opgevat als geloven dat goden bestaan (en niet: voorstander zijn van goden of iets dergelijks), wilde ik antitheïsme introduceren als geloven dat goden niet bestaan (en niet: tegenstander zijn van goden of religie of iets dergelijks).quote:Op zaterdag 17 december 2016 15:08 schreef Jigzoz het volgende:
Hoe is dat vreemd? Het ontbreken van 'anti' impliceert toch niet dat je dus voorstander bent?
Ok, je gelooft niet in kabouters en elfjes. Dat is dus zwak akabouterisme en zwak a-elfisme. Maar houdt het daar op, of zou je jezelf zelfs als sterk akabouterist of sterk a-elfist beschouwen? Dus dat houdt in: niet slechts niet geloven dat kabouters of elfjes bestaan, maar zelfs expliciet geloven dat kabouters en elfjes niet bestaan.quote:Ik vind dat dan weer een raar onderscheid. Ik geloof inderdaad ook niet in kabouters en elfjes en zo. Ik kan niet aangeven in welke mate niet. Gewoon niet. Punt.
Dat volgt uit wat je zei. Maar goed, doet er niet toe.quote:
Ik kan er wel mee leven, maar dat onderscheid is nogal absurd. Er is geen 'geloof' in niet-goden mogelijk.quote:Omdat "theïsme" wordt opgevat als geloven dat goden bestaan (en niet: voorstander zijn van goden of iets dergelijks), wilde ik antitheïsme introduceren als geloven dat goden niet bestaan (en niet: tegenstander zijn van goden of religie of iets dergelijks.
Normaals: (anti-the)isme dus, en niet anti-(theïsme). Maar laten het houden bij zwak atheïsme en sterk atheïsme. Dus:
Zwak atheïsme = niet geloven dat goden bestaan.
Sterk atheïsme = geloven dat goden niet bestaan.
Kan iedereen daarmee leven?
Geen van beide. Ik geloof er gewoon niet in.quote:[..]
Ok, je gelooft niet in kabouters en elfjes. Dat is dus zwak akabouterisme en zwak a-elfisme. Maar houdt het daar op, of zou je jezelf zelfs als sterk akabouterist of sterk a-elfist beschouwen? Dus dat houdt in: niet slechts niet geloven dat kabouters of elfjes bestaan, maar zelfs expliciet geloven dat kabouters en elfjes niet bestaan.
Het is toch redelijk dat om een onderscheid te maken tussen slechts ergens niet van niet overtuigd zijn (oftewel iets niet geloven), versus overtuigd zijn van (oftewel geloven in) het tegenovergestelde?quote:Op zaterdag 17 december 2016 15:19 schreef Jigzoz het volgende:
Ik kan er wel mee leven, maar dat onderscheid is nogal absurd.
Ik geloof noch X, noch Y.quote:Op woensdag 14 december 2016 21:49 schreef lnloggen het volgende:
X = De eerstvolgende jackpot in de staatsloterij valt op een lot met een even eindcijfer.
Y = Roze eenhoorns bestaan.
Tja, ik vind het ook een beetje raar om dat een 'geloof' te noemen (zoals ik het ook raar vind om geloven dat roze eenhoorns niet bestaan, een 'geloof' te noemen).quote:Er is geen 'geloof' in niet-goden mogelijk.
Zwak, want ik heb geen idee wat het is. Dus ik ben totaal niet overtuigd dat het bestaat, en evenmin dat het niet bestaat.quote:Hoe zou jij je ongeloof in heffvhfjvh beschrijven? Sterk of zwak?
Hmja, ik zou de term 'agnosticisme' dan uitbouwen ipv het op atheïsme te betrekken.quote:Op zaterdag 17 december 2016 16:05 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Het is toch redelijk dat om een onderscheid te maken tussen slechts ergens niet van niet overtuigd zijn (oftewel iets niet geloven), versus overtuigd zijn van (oftewel geloven in) het tegenovergestelde?
Voorbeeldje uit vorige deel:
[..]
Ik geloof noch X, noch Y.
Mijn ongeloof in X is zwak: ik geloof niet dat het op een even eindcijfer valt, maar ook niet dat het op een oneven eindcijfer valt. Mijn ongeloof in Y is sterk, ik geloof expliciet dat roze eenhoorns niet bestaan.
[..]
Tja, ik vind het ook een beetje raar om dat een 'geloof' te noemen (zoals ik het ook raar vind om geloven dat roze eenhoorns niet bestaan, een 'geloof' te noemen).
Maar volgens sommigen is de overtuiging dat goden niet bestaan wel degelijk een 'geloof' want het is niet wetenschappelijk bewezen, of zoiets
[..]
Zwak, want ik heb geen idee wat het is. Dus ik ben totaal niet overtuigd dat het bestaat, en evenmin dat het niet bestaat.
Met andere woorden, mijn ongeloof in het bestaan van heffvhfjvh gaat gepaard met een ongeloof in het niet-bestaan van heffvhfjvh. Je zou mij een zwakke a-heffvhfjvhist kunnen noemen.
Ook prima, het gaat uiteindelijk niet om de labels maar het onderscheiden van die twee standpunten.quote:Op zaterdag 17 december 2016 16:07 schreef Jigzoz het volgende:
Hmja, ik zou de term 'agnosticisme' dan uitbouwen ipv het op atheïsme te betrekken.
Ja, ik zie geen verschil tussen die twee. Ik geloof dat ik twee voeten heb. Ik geloof niet dat ik drie voeten heb. Om dat 'een geloof' te noemen in de betekenis van 'levensbeschouwing' is simpelweg stupide.quote:Op zaterdag 17 december 2016 16:39 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ook prima, het gaat uiteindelijk niet om de labels maar het onderscheiden van die twee standpunten.
En daarbij dan de vraag of:
1. niet geloven dat goden bestaan, een 'geloofsopvatting' is
2. geloven dat goden niet bestaan, een 'geloofsopvatting' is
Zie je het verschil tussen deze twee:quote:Op zaterdag 17 december 2016 16:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, ik zie geen verschil tussen die twee.
En het verschil qua niet geloven daarin, als in:quote:Op woensdag 14 december 2016 21:49 schreef lnloggen het volgende:
X = De eerstvolgende jackpot in de staatsloterij valt op een lot met een even eindcijfer.
Mee eens.quote:Ik geloof dat ik twee voeten heb. Ik geloof niet dat ik drie voeten heb. Om dat 'een geloof' te noemen in de betekenis van 'levensbeschouwing' is simpelweg stupide.
Het een zou kunnen; het ander is totaal onaannemelijk.quote:Op zaterdag 17 december 2016 16:47 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Zie je het verschil tussen deze twee:
[..]
En het niet geloven daarin, als in:
1. ik geloof niet dat X waar is (maar ook niet dat X niet waar is)
2. ik geloof dat Y niet waar is
Ja dat zou je verwachten inderdaad, maar zulks blijkt niet het geval, getuige de drie topics die hierover al zijn volgeluld.quote:Op zaterdag 17 december 2016 16:49 schreef Jigzoz het volgende:
Maar wat illustreert dit? Agnosticisme versus atheïsme? Dat verschil lijkt me voor iedereen duidelijk.
Heel veel mensen gebruiken de term 'agnosticisme' dan ook om hun filosofische luiheid te maskeren met een deftig klinkend woord. Wikipedia erop naslaan is al teveel gevraagd.quote:Op zaterdag 17 december 2016 16:52 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ja dat zou je verwachten inderdaad, maar zulks blijkt niet het geval, getuige de drie topics die hierover al zijn volgeluld.
Wat jij nu trouwens "atheïsme" noemt, aangezien je het blijkbaar als tegenhanger tegenover agnosticisme stelt, is zeker niet wat veel anderen (inclusief mensen die zichzelf atheïst noemen) daaronder verstaan.
De verwerping van de aanbidding van die god, ja. Niet zozeer de verwerping van wat voor god dan ook.quote:Op zaterdag 17 december 2016 14:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hmja, maar christengod een zieke klootzak vinden leidt toch automatisch tot het verwerpen van aanbidding van die god?
Ik denk dat vooral die christenen grote moeite hebben met dat onderscheid. Dus zou ik wel ervoor willen pleiten om daar te allen tijde helder in te zijn: kritiek op het christelijke godsbeeld is op geen enkele manier kritiek op wat voor god dan ook.quote:Op zaterdag 17 december 2016 14:57 schreef Jigzoz het volgende:
Ik zie het betekenisverschil wel hoor, het lijkt me een homoniem, maar voor de strekking lijkt het me niet heel veel uitmaken: een antitheïst kan best in een god geloven, waar een atheïst dat niet kan.
Ik vind Lambik (Suske en Wiske) dom en toch geloof ik niet dat hij bestaat. Mijn haat jegens christengod gaat verder: ik vind dat echt een uitermate kwaadaardig personage. Dat hij niet bestaat scheelt natuurlijk, maar dit personage inspireert wel heel veel mensen tot kwalijke gedachten. Het hele begrip 'zonde' bijvoorbeeld. Om over de rest van de Bijbel nog niet eens te spreken.quote:Op zaterdag 17 december 2016 18:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
De verwerping van de aanbidding van die god, ja. Niet zozeer de verwerping van wat voor god dan ook.
[..]
Ik denk dat vooral die christenen grote moeite hebben met dat onderscheid. Dus zou ik wel ervoor willen pleiten om daar te allen tijde helder in te zijn: kritiek op het christelijke godsbeeld is op geen enkele manier kritiek op wat voor god dan ook.
Hoe vaak ik wel niet van christenen het verwijt heb gekregen dat ik (natuurlijk hun) god zou haten...Da's natuurlijk niet mogelijk, een god haten waarvan je niet eens denkt dat die bestaat. Maar het moet toch vrij vaak worden toegelicht.
Ja hier.quote:Op zaterdag 17 december 2016 13:49 schreef Jigzoz het volgende:
Is Sagans onzichtbare draak al langsgekomen?
Zolang niet duidelijk is over welke god we het hebben, is een dergelijke discussie niet alleen zinloos, maar kan hij ook nergens toe leiden. Want waar hebben we het over? Christengod? Of gewoon een soort 'iets'? Vrij essentieel als je het over het al dan niet bestaan ervan wilt hebben.
De atheïst bedenkt voor zichzelf dat verschil omdat het niet geassocieerd wil worden met de term geloof of geloofsopvatting. In zijn eigen fundamentele hoogmoed denkt de atheïst hierboven te kunnen staan en dat is natuurlijk niet het geval. Daarom verzet de atheïst zich hiertegen omdat dit het fundament van zijn eigen waarheidshokje raakt. Het is en blijft een open zenuw wat de fanatieke rits aan ontkennende reacties ook bewijst. De atheïst kan niet het verkroppen dat er zo naar hem wordt gekeken.quote:Op zaterdag 17 december 2016 14:32 schreef lnloggen het volgende:
Elzies, voor de zoveelste keer:
Atheïsme houdt in: niet geloven dat goden bestaan. En dus niet: geloven dat goden niet bestaan.
Snap je het verschil?
Er zijn weliswaar zat mensen (waaronder ook ikzelf) die naast atheïsme ook expliciet de overtuiging hebben dat goden niet bestaan. Maar dat gaat een stap verder dan atheïsme, dus het is onzin om te zeggen dat atheïsme een geloofsopvatting is.
Zo zijn er ook heel veel religieuzen die in Shiva geloven, maar desondanks zou het volkomen onzin zijn om te zeggen dat religie het geloven in Shiva impliceert. Precies hetzelfde geldt voor de claim dat atheïsme een geloofsopvatting (in het niet-bestaan van goden) impliceert.
quote:Op zaterdag 17 december 2016 21:29 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik vind Lambik (Suske en Wiske) dom en toch geloof ik niet dat hij bestaat. Mijn haat jegens christengod gaat verder: ik vind dat echt een uitermate kwaadaardig personage. Dat hij niet bestaat scheelt natuurlijk, maar dit personage inspireert wel heel veel mensen tot kwalijke gedachten. Het hele begrip 'zonde' bijvoorbeeld. Om over de rest van de Bijbel nog niet eens te spreken.
Dus ja, ik beschouw mezelf, in abrahamistisch perspectief, beslist als een antitheïst.
Nee hoor ongeloof is een speciaal geval: het is de nultoestand. Daar begin je mee. Eerst geloof je niks dan vertelt iemand je een verzinsel, en dan besluit je of je dat verzinsel verwerpt of aanvaardt. Soms gebeurt dat verwerpen pas na een paar jaar, dan ben je een afvallige.quote:Op zondag 18 december 2016 09:33 schreef Elzies het volgende:
[..]
De atheïst bedenkt voor zichzelf dat verschil omdat het niet geassocieerd wil worden met de term geloof of geloofsopvatting. In zijn eigen fundamentele hoogmoed denkt de atheïst hierboven te kunnen staan en dat is natuurlijk niet het geval. Daarom verzet de atheïst zich hiertegen omdat dit het fundament van zijn eigen waarheidshokje raakt. Het is en blijft een open zenuw wat de fanatieke rits aan ontkennende reacties ook bewijst. De atheïst kan niet het verkroppen dat er zo naar hem wordt gekeken.
Je kunt geloven in een bestaan mét God en geloven in een bestaan zónder God. Beide zijn onlosmakelijk eigen geloofsovertuigingen. Er is echt geen verschil. Daarom mag de atheïstische stroming (die net als alle andere stromingen door mensen zijn bedacht) zich netjes aansluiten in de rij.
De bewijslast ligt bij jou, niet bij de ongelovige. Daarmee is atheïsme dus niet gelijk aan een geloof.quote:Op zondag 18 december 2016 09:33 schreef Elzies het volgende:
[..]
De atheïst bedenkt voor zichzelf dat verschil omdat het niet geassocieerd wil worden met de term geloof of geloofsopvatting. In zijn eigen fundamentele hoogmoed denkt de atheïst hierboven te kunnen staan en dat is natuurlijk niet het geval. Daarom verzet de atheïst zich hiertegen omdat dit het fundament van zijn eigen waarheidshokje raakt. Het is en blijft een open zenuw wat de fanatieke rits aan ontkennende reacties ook bewijst. De atheïst kan niet het verkroppen dat er zo naar hem wordt gekeken.
Je kunt geloven in een bestaan mét God en geloven in een bestaan zónder God. Beide zijn onlosmakelijk eigen geloofsovertuigingen. Er is echt geen verschil. Daarom mag de atheïstische stroming (die net als alle andere stromingen door mensen zijn bedacht) zich netjes aansluiten in de rij.
Ik zou het dikgedrukte toevoegen...quote:Op zondag 18 december 2016 11:00 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee hoor ongeloof is een speciaal geval: het is de nultoestand. Daar begin je mee. Eerst geloof je niks dan vertelt iemand je een verzinsel, en dan besluit je of je dat verzinsel verwerpt of aanvaardt. Soms aanvaard je eerst iets en bedenk je je later; dan gebeurt dat verwerpen pas bijv. na een paar jaar, dan ben je een afvallige.
We leven in een vrij landquote:Op zondag 18 december 2016 11:13 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik zou het dikgedrukte toevoegen...
Pas nadat je eerst iets hebt aanvaard, kun je afvallige worden. Het verwerpen een jaar uitstellen maakt je nog geen afvallige; enkel het verwerpen nadat je het ooit eerst aanvaard hebt.quote:Op zondag 18 december 2016 11:32 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
We leven in een vrij land
QFTquote:Op zaterdag 17 december 2016 17:02 schreef Jigzoz het volgende:
Atheïsme is op zich niets meer dan niet in goden geloven. Als je dat wil preciseren of bewijzen, dan kun je niet anders dan eerst de betreffende goden definiëren. Bewijzen dat 'iets' niet bestaat is onmogelijk. Dat maakt het geen geloof; zo werkt logica nu eenmaal.
Hoe dan ook: deze hele discussie draait eigenlijk uitsluitend om Elzies semantische incompetentie. Hij begrijpt niet dat 'geloven' een homoniem is. Atheïsme 'een geloof' noemen door simpelweg te stellen dat een atheïst gelooft dat er geen god is, is niets anders dan heel erg dom.
Serieus? Jij ziet werkelijk niet het verschil tussen: "ik geloof niet dat X bestaat" versus "ik geloof dat X niet bestaat" ?quote:Op zondag 18 december 2016 09:33 schreef Elzies het volgende:
De atheïst bedenkt voor zichzelf dat verschil
Ik geloof noch X, noch Y.quote:Op woensdag 14 december 2016 21:49 schreef lnloggen het volgende:
Jawel hoor, daar heb ik geen enkele moeite mee. Ik heb als sterke atheïst meerdere overtuigingen. Drie daarvan zijn: dat kabouters niet bestaan, dat goden niet bestaan, en dat roze eenhoorns niet bestaan. Als jij dat allemaal 'geloofsopvattingen' wilt noemen vind ik dat echt prima.quote:Op zondag 18 december 2016 09:33 schreef Elzies het volgende:
omdat het niet geassocieerd wil worden met de term geloof of geloofsopvatting.
Je kunt ook geen van beide geloven. Dat zou dan zwak atheïsme zijn en dan geloof je niets. Ik zie met de beste wil van de wereld niet hoe je dat een geloofsovertuiging kunt noemen. Nogmaals ook deze vraag.quote:Je kunt geloven in een bestaan mét God en geloven in een bestaan zónder God.
Mogen mensen die geloven dat roze eenhoorns niet bestaan ook in die rij aansluiten? Een bestaan zonder roze eenhoorns is immers ook slechts door mensen bedacht. Of vind je dat iets anders?quote:Daarom mag de atheïstische stroming (die net als alle andere stromingen door mensen zijn bedacht) zich netjes aansluiten in de rij.
Geloof je het zelf?quote:Op zondag 18 december 2016 11:00 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee hoor ongeloof is een speciaal geval: het is de nultoestand. Daar begin je mee. Eerst geloof je niks dan vertelt iemand je een verzinsel, en dan besluit je of je dat verzinsel verwerpt of aanvaardt. Soms gebeurt dat verwerpen pas na een paar jaar, dan ben je een afvallige.
Jij bent eigenlijk de enige die het niet wil aannemen. Mag best maar dan mag ik aannemen dat jij een mongool bent.quote:
Ongelovig zijn betekent simpelweg dat je een opvatting deelt waarbij je een andere geloofsopvatting uitsluit. Dus ook het geloof waarbij je een bestaan mét of zónder God accepteert als eigen overtuiging. Atheïsme vormt daar geen enkele uitzondering op.quote:Op zondag 18 december 2016 11:04 schreef truthortruth het volgende:
[..]
De bewijslast ligt bij jou, niet bij de ongelovige. Daarmee is atheïsme dus niet gelijk aan een geloof.
Je mag geloven wat je wil. Als je bij gebrek aan valide argumenten niet veel verder komt dan de ander uit te schelden voor mongool dan bevestig je alleen maar mijn gelijk.quote:Op zondag 18 december 2016 13:18 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Jij bent eigenlijk de enige die het niet wil aannemen. Mag best maar dan mag ik aannemen dat jij een mongool bent.
De enige die zich in een bocht wringt ben jij. Je kan hoog en laag springen, je kan schoppen tegen atheïsten wat je wil, je kan definities verdraaien tot je een ons weegt. Jij bent de gelovige van iets wat je niet kan toetsen. De bewijslast ligt volkomen bij jou, niet bij atheïsten en daarmee is het dus niet gelijk.quote:Op zondag 18 december 2016 13:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ongelovig zijn betekent simpelweg dat je een opvatting deelt waarbij je een andere geloofsopvatting uitsluit. Dus ook het geloof waarbij je een bestaan mét of zónder God accepteert als eigen overtuiging. Atheïsme vormt daar geen enkele uitzondering op.
Opmerkelijk hoe atheïsten zich dagelijks binnen dit soort discussies in allerlei bochten wringen om dit gegeven te blijven ontkennen. Ze kunnen zich niet vereenzelvigen dat anderen hun zo zien en als zodanig bestempelen. Echt een bizar fenomeen.
Ik wring me helemaal niet in allerlei bochten. Ik geef op duidelijk wijze aan waarom ik het geloof in een bestaan zonder God schaar onder een overtuiging waar je wel of niet in kunt geloven.quote:Op zondag 18 december 2016 13:30 schreef truthortruth het volgende:
[..]
De enige die zich in een bocht wringt ben jij. Je kan hoog en laag springen, je kan schoppen tegen atheïsten wat je wil, je kan definities verdraaien tot je een ons weegt. Jij bent de gelovige van iets wat je niet kan toetsen. De bewijslast ligt volkomen bij jou, niet bij atheïsten en daarmee is het dus niet gelijk.
De bewijslast ligt bij jou en andere gelovigen, niet bij atheïsten, daarmee is het niet gelijk. Het is zo simpel, niets moeilijks aan.quote:Op zondag 18 december 2016 13:38 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik wring me helemaal niet in allerlei bochten. Ik geef op duidelijk wijze aan waarom ik het geloof in een bestaan zonder God schaar onder een overtuiging waar je wel of niet in kunt geloven.
Blijkbaar hebben atheïsten de grootste moeite met het gegeven dat anderen zo naar hun kijken. Is het zo moeilijk je hierbij neer te leggen?
Je sluit niets uit, maar hangt het niet aan.quote:Op zondag 18 december 2016 13:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ongelovig zijn betekent simpelweg dat je een opvatting deelt waarbij je een andere geloofsopvatting uitsluit. Dus ook het geloof waarbij je een bestaan mét of zónder God accepteert als eigen overtuiging. Atheïsme vormt daar geen enkele uitzondering op.
Opmerkelijk hoe atheïsten zich dagelijks binnen dit soort discussies in allerlei bochten wringen om dit gegeven te blijven ontkennen. Ze kunnen zich niet vereenzelvigen dat anderen hun zo zien en als zodanig bestempelen. Echt een bizar fenomeen.
Is een baby een atheist?quote:Op zondag 18 december 2016 13:38 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik wring me helemaal niet in allerlei bochten. Ik geef op duidelijk wijze aan waarom ik het geloof in een bestaan zonder God schaar onder een overtuiging waar je wel of niet in kunt geloven.
Blijkbaar hebben atheïsten de grootste moeite met het gegeven dat anderen zo naar hun kijken. Is het zo moeilijk je hierbij neer te leggen?
Even een vraagje om het voor mezelf duidelijk te krijgen. Zijn dit de enige twee posities die een persoon m.b.t. goden kan aanemen, of is/zijn er nog meer posities mogelijk (i.e. is het een zuivere tweedeling?):quote:Op zondag 18 december 2016 13:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Er is een derde standpunt mogelijk, namelijk als je geen van beide gelooft:quote:Op zondag 18 december 2016 14:07 schreef GrumpyFish het volgende:
Even een vraagje om het voor mezelf duidelijk te krijgen. Zijn dit de enige twee posities die een persoon m.b.t. goden kan aanemen, of is/zijn er nog meer posities mogelijk (i.e. is het een zuivere tweedeling?):
1. God bestaat
2. God bestaat niet
En ook hoe hij deskundig iedere keer de lastige vragen omzeilt of negeert. En in plaats daarvan blijven roepen dat atheïsten stampvoetend hun ongelijk niet kunnen verdragen, ofzoietsquote:Op zondag 18 december 2016 15:07 schreef Jigzoz het volgende:
Toch is het best knap hoe iemand zo koppig kan volhouden dat zijn eigen onbegrip een bijzonder inzicht is dat anderen missen.
Nou ja, deskundig zou ik het niet direct noemen. Tenzij je uit gaat van een trollactie, want dan is die uitstekend geslaagd. Een zeer ruime 600 posts lang en dan reken ik al die andere topics waarin dit speelde niet eens mee.quote:Op zondag 18 december 2016 18:07 schreef lnloggen het volgende:
[..]
En ook hoe hij deskundig iedere keer de lastige vragen omzeilt of negeert. En in plaats daarvan blijven roepen dat atheïsten stampvoetend hun ongelijk niet kunnen verdragen, ofzoiets
Ja maar jij bent niet Elzies...quote:Op zondag 18 december 2016 18:06 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Er is een derde standpunt mogelijk, namelijk als je geen van beide gelooft:
3. Geen idee of er goden bestaan. Ik geloof niet (oftewel ben niet overtuigd) dat ze bestaan. Ik geloof ook niet (oftewel ben ook niet overtuigd) dat ze niet bestaan.
Nummer 2 kunnen we sterk atheïsme noemen, en nummer 3 zwak atheïsme.
Beiden geloven niet in goden, alleen nummer 3 (zwakke atheïsten) laten het daarbij, zij geloven niets op dit gebied. Nummer 2 daarentegen (sterke atheïsten) gaan een stap verder en geloven zelfs expliciet dat goden niet bestaan.
En het geloof in een bestaan zonder roze eenhoorns, is dat ook een geloofsovertuiging waar je wel of niet in kunt geloven?quote:Op zondag 18 december 2016 13:38 schreef Elzies het volgende:
Blijkbaar heb jij de grootste moeite om te herkennen dat goden in precies dezelfde categorie vallen als kabouters en roze eenhoorns, namelijk door mensen bedachte fantasiewezens. Als jij de overtuiging dat dat soort dingen niet bestaan, een 'geloofsopvatting' wilt noemen, vind ik dat echt prima hoor. Daar heb ik als sterke akabouterist, sterke atheïst, en sterke a-roze-enhoornist, helemaal geen moeite mee.quote:Blijkbaar hebben atheïsten de grootste moeite met het gegeven dat anderen zo naar hun kijken. Is het zo moeilijk je hierbij neer te leggen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |