abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 december 2016 @ 22:31:39 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167539099
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 22:19 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ik ken dit liedje al 30 jaar. Je begint als rebel tegen de gevestigde orde (arrogante mensen) en eindig zelf als een van hen. In jou geval klopt dat.
Maar ik moest je mijn zelfspot eerst uitleggen..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_167539401
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2016 22:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maar ik moest je mijn zelfspot eerst uitleggen..
Het is geen zelfspot. Je kijkt voortdurend neer op anderen. Zie de regels die ik onderstreepte in de posten die ik van je quote, als mede de teneur van de mening die je aan het verkondigen bent.
The view from nowhere.
pi_167539573
Naarmate het kapitalisme ouder wordt en meer gevorderd zal de democratie afnemen. Dit is wat veel mensen nu merken. Bedrijven krijgen meer macht en deze mensen weten uiteraard wat het beste is voor het volk. De politiek staat met de rug tegen de muur.
  donderdag 22 december 2016 @ 22:44:41 #54
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_167539668
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 22:42 schreef Royy het volgende:
Naarmate het kapitalisme ouder wordt en meer gevorderd zal de democratie afnemen. Dit is wat veel mensen nu merken. Bedrijven krijgen meer macht en deze mensen weten uiteraard wat het beste is voor het volk. De politiek staat met de rug tegen de muur.
Doe niet zo raar, de politiek collaboreert juichend voor het grootste deel.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_167539693
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 22:42 schreef Royy het volgende:
De libertarische droom.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 22 december 2016 @ 22:45:54 #56
45206 Pietverdriet
pi_167539736
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 22:38 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het is geen zelfspot. Je kijkt voortdurend neer op anderen. Zie de regels die ik onderstreepte in de posten die ik van je quote, als mede de teneur van de mening die je aan het verkondigen bent.
Tuurlijk joh, boe fucking hoe. De openingszin van mijn uitgebreide post (waarvan ik je de zelfspot nog moest uitleggen) eruit lichten voor een sneer, niets doen met de rest van het verhaal en nu een beetje gaan lopen janken dat ik neer kijk op je. Heb je ook nog iets inhoudelijks te bieden of bevestig je in je gehele doen en laten dat er écht niets over is van de inhoud bij links?
pi_167539911
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2016 22:44 schreef Perrin het volgende:

[..]

Doe niet zo raar, de politiek collaboreert juichend voor het grootste deel
Uiteraard, maar al zouden ze willen is het proces niet te stoppen
  donderdag 22 december 2016 @ 22:52:17 #58
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_167540039
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2016 22:49 schreef Royy het volgende:

[..]

Mwah, de EU als geheel zou een vuist kunnen maken als men echt wil. Maar iedereen daar vreet lekker mee uit de ruif.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_167540096
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2016 22:49 schreef Royy het volgende:

[..]

Natuurlijk kan dat wel. Het is geen natuurwet of natuurverschijnsel. Dat heeft nu juist de crisis van 2008 ons geleerd. Dat vermeende natuurwetten zoals dat risico's als vanzelf door de markt worden verspreid en getaxeerd op erg dubieuze gronden waren gestoeld. Heeft zelfs Greenspan toegegeven.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_167540173
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2016 22:52 schreef Perrin het volgende:

[..]

Mwah, de EU als geheel zou een vuist kunnen maken als men echt wil. Maar iedereen daar vreet lekker mee uit de ruif.
Ze hebben uit ideologische motieven Zweden onder druk gezet in 1995 dat ze er perse bij moesten horen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_167540287
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2016 22:52 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dat zijn nou degene die het meeste profiteren. Kijk maar naar de vele jaren voor de oorlog, het is dezelfde propaganda
  donderdag 22 december 2016 @ 22:57:57 #62
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_167540324
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2016 22:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb je ook nog iets inhoudelijks te bieden
Pot-ketel, nee-kleuter.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_167540391
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2016 22:53 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Natuurlijk kan dat wel. Het is geen natuurwet of natuurverschijnsel. Dat heeft nu juist de crisis van 2008 ons geleerd. Dat vermeende natuurwetten zoals dat risico's als vanzelf door de markt worden verspreid en getaxeerd op erg dubieuze gronden waren gestoeld. Heeft zelfs Greenspan toegegeven.
Zolang de grootste macht in Europa hier baat bij heeft zal de rest zich aanpassen
pi_167541100
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2016 22:59 schreef Royy het volgende:

[..]

Zolang de grootste macht in Europa hier baat bij heeft zal de rest zich aanpassen
Wie of wat is die grootste macht?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_167574697
http://www.tijd.be/dossie(...)?ckc=1&ts=1482579736

Dit artikel zegt dat deze sentimenten een rol hebben gespeeld in het niet door gaan van de PostNL overname.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_167578007
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_167579745
quote:
NRC checkt: ‘Inkomensverschillen razendsnel gestegen’
Dat schreef Jesse Klaver, partijleider van GroenLinks, op de opiniepagina van NRC.

De aanleiding

Jesse Klaver, de partijleider van GroenLinks, waarschuwt voor groeiende ongelijkheid in Nederland. Afgelopen zaterdag hield hij een toespraak op het congres van zijn partij. Een bewerkte versie daarvan verscheen als opinie op NRC. Daarin stelde hij: „Het verschil in inkomen tussen de tien procent mensen met de hoogste inkomens en de tien procent met de laagste inkomens is razendsnel gestegen.” Die uitspraak gaan we verifiëren.

Waar is het op gebaseerd?

Jesse Klaver baseert zijn uitspraken op onderzoek van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR), een belangrijk onafhankelijk adviesorgaan van het kabinet.

Er bestaan vele indicatoren van inkomensongelijkheid. De Gini-coëfficiënt, een getal tussen de 0 en de 1, is veelgebruikt omdat het die mate van ongelijkheid in slechts één cijfer uitdrukt. Een 0 betekent volledige gelijkheid waarbij iedereen hetzelfde verdient en een 1 volledige ongelijkheid waarbij slechts één persoon alles verdient.

Maar met deze indicator gaan ook veel nuances verloren. Het gaat juist om de uitersten bij inkomensongelijkheid en die gaan bij Gini te veel verloren, waardoor de norm volgens critici zelfs misleidend kan zijn.

Wiemer Salverda, emeritus hoogleraar arbeidsmarkt en ongelijkheid, is een van die critici én auteur namens de WRR van de stukken waarop Klaver zijn uitspraken baseert. Salverda noemt de Gini-coëfficiënt een „defecte maatstaf”. Hij kijkt zelf bij voorkeur naar de ontwikkeling tussen 10 procent hoogste en 10 procent laagste inkomens om ongelijkheid te toetsen. Uit zijn onderzoek blijkt inderdaad dat er grote verschillen in uitslagen kunnen zijn.

Terwijl de Gini-coëfficiënt tussen 1977 en 2011 slechts mondjesmaat stijgt – hetgeen op marginaal hogere ongelijkheid duidt – neemt de verhouding tussen hoogste en laagste inkomens met 33 procent toe ten gunste van de hoogste inkomens. Salverda spreekt wel van een ‘tektoniek van de verdeling’: onder een schijnbaar stabiel oppervlak kunnen sterke verschuivingen schuil gaan.

Maar de grotere kloof blijkt vooral in de jaren tachtig van de vorige eeuw te zijn geslagen. Toen zette de economische crisis de laagste inkomens op een achterstand die nooit meer werd ingelopen. Ook droeg een belastinghervorming – de belastingherziening-Oort uit 1990 – eenmalig bij aan grotere verschillen tussen de hoogste en laagste inkomens. Vanaf 1990 is de kloof veel minder hard gegroeid. De groei is nog wel gestaag, maar niet zo groot. Salverda laat telefonisch weten dat deze trend zich ook in 2011, 2012 en 2013 voortzette. Hij noemt het een „langzame maar structurele stijging”.

En, klopt het?

Jesse Klaver sprak van een inkomensverschil dat „razendsnel” is gestegen. Dat kan moeilijk gezegd worden van de laatste jaren. Bij de eindredactie van zijn artikel in NRC werd echter een nuance geschrapt. Klaver stelde dat de verschillen razendsnel zijn gestegen „vanaf het midden van de jaren tachtig”. In de bewerkte versie sneuvelde die toevoeging. Klavers toespraak is geënt op de sociaal-economische ontwikkelingen van de laatste dertig jaar.

Conclusie

De verschillen tussen de 10 procent mensen met de hoogste inkomens en de 10 procent met de laagste inkomens zijn de laatste jaren niet razendsnel gestegen. Klaver waarschuwde echter expliciet voor groeiende ongelijkheid in de laatste dertig jaar. Dat de kloof vooral ontstaan is in de jaren tachtig vertroebelt wellicht het beeld. Het is zelfs de vraag wat daar de politieke relevantie van is bij landelijke verkiezingen die minimaal om de vier jaar gehouden worden. Maar dat neemt niet weg dat Klavers uitspraak als waar kan worden bestempeld.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)gen-5879669-a1538052
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_167579970
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 17:15 schreef Klopkoek het volgende:
Terwijl de Gini-coëfficiënt tussen 1977 en 2011 slechts mondjesmaat stijgt – hetgeen op marginaal hogere ongelijkheid duidt – neemt de verhouding tussen hoogste en laagste inkomens met 33 procent toe ten gunste van de hoogste inkomens. Salverda spreekt wel van een ‘tektoniek van de verdeling’: onder een schijnbaar stabiel oppervlak kunnen sterke verschuivingen schuil gaan.
Jaja. Het stelen op zeer grote schaal is nu pas echt begonnen. Ze hebben proefondervindelijk ontdekt hoe dat precies gaat. Ik ga stemmen op Jesse. Juist omdat hij dit soort zaken aan de kaak stelt. De rest interesseert het niets en is misschien wel onderdeel van het probleem vaak.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 24 december 2016 @ 18:07:07 #69
45206 Pietverdriet
pi_167580659
Als iedereen er X% (dus iedereen even veel) op vooruit gaat over een periode dan stijgt de ongelijkheid ook met X%. Stijgende ongelijkheid is normaal bij welvaardsgroei.

[ Bericht 21% gewijzigd door Pietverdriet op 24-12-2016 18:19:49 ]
  zaterdag 24 december 2016 @ 18:42:38 #70
pi_167581270
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2016 18:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Als iedereen er X% (dus iedereen even veel) op vooruit gaat over een periode dan stijgt de ongelijkheid ook met X%. Stijgende ongelijkheid is normaal bij welvaardsgroei.
Normaal betekend niet automatisch goed.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zaterdag 24 december 2016 @ 18:54:58 #71
45206 Pietverdriet
pi_167581495
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 december 2016 18:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Normaal betekend niet automatisch goed.
Goed is een mening, een waardeoordeel, geen feitelijkheid.
Zelf al gaat iemand die 20.000 in het jaar ontvangt er 10% op vooruit en iemand die 250.000 verdient maar 1% dan groeit de ongelijkheid nog steeds tussen deze twee.
Het hele gillen over groeiende ongelijkheid is of niet kunnen rekenen, of eigenlijk menen dat er ieder jaar weer meer geniveleerd moet worden maar dat niet zeggen
pi_167581890
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 17:15 schreef Klopkoek het volgende:
Dat de kloof vooral ontstaan is in de jaren tachtig vertroebelt wellicht het beeld. Het is zelfs de vraag wat daar de politieke relevantie van is bij landelijke verkiezingen die minimaal om de vier jaar gehouden worden.
De politieke relevantie is dat het neoliberale beleid rond 1980 begint.
The view from nowhere.
  zaterdag 24 december 2016 @ 19:17:12 #73
pi_167581965
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2016 18:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Goed is een mening, een waardeoordeel, geen feitelijkheid.
Nou en? In oorlogen is het normaal om vrouwen te verkrachten. Mag je daar geen bezwaar tegen hebben omdat "goed" of "slecht" waardeoordelen zijn?

Ongelijkheid is slecht voor de economie en zorgt voor sociale onrust, dus dat moet je tegengaan. Dat is normaal.
pi_167582012
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2016 18:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Stijgende ongelijkheid is normaal bij welvaardsgroei.
Onjuist. De jaarlijkse welvaartsgroei was stukken groter toen de verschillen afnamen. Sindsdien stagneert de groei of wordt het geschraagd met meer bubbels dan ooit tevoren.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 24 december 2016 @ 19:28:55 #75
45206 Pietverdriet
pi_167582234
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 december 2016 19:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nou en? In oorlogen is het normaal om vrouwen te verkrachten. Mag je daar geen bezwaar tegen hebben omdat "goed" of "slecht" waardeoordelen zijn?

Ongelijkheid is slecht voor de economie en zorgt voor sociale onrust, dus dat moet je tegengaan. Dat is normaal.
Nee, politici die mensen voorliegen zorgen voor sociale onrust.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')