Dus. Ik vandaag op pad. Eerst naar Culemborg voor 1 transport Arriva Flirts, dan naar Amersfoort voor het Connexxion E-GTW'tje die ook verdwijnt bij CXX en naar Arriva Vechtdallijnen gaat(CXX krijgt 2x BRENG D-GTW terug, die enkel gekoppeld mogen rijden ivm detectie) en door naar Rotterdam Blaak voor een boodschap en via Schiedam Centrum naar huis (want geen treinen Rotterdam Centraal - Lombardijen vv).
Reisadvies was om in Rotterdam Alexander de metro te nemen naar Blaak, want geen treinen en NS zette geen vervangend busvervoer in tussen Centraal, Blaak, Zuid en Lombardijen. Er reden wel rechtstreekse snelbussen tussen Schiedam Centrum en Zwijndrecht en Rotterdam Alexander en Zwijndrecht. De treinen reden vanuit Zwijndrecht door naar Lombardijen.
Reizigers tussen Zwijndrecht en Zuid, Blaak, en Centraal werd het ingewikkeld gemaakt: Met de NS Snelbus naar Schiedam of Alexander, en daar:
1) met de trein naar Centraal
2) met de metro naar Blaak
3) Van- en naar Zuid met lijnbus 32 via Beurs of Blaak; In Beurs kan je overstappen op de metro naar Schiedam, Alexander en Centraal, op Blaak op de metro naar Schiedam of Alexander.
Dit staat ook beschreven op de website van NS.
Ik dus in Alexander vol goede moed de trein uit en naar de metro. Poortjes dicht, geen info voor NS-reizigers daar aanwezig, dus naar het aanwezige NS-personeel. Die konden mij vertellen dat, als ik de extra reiskosten met de metro terug wilde, maar een klacht naar de Klantenservice moest sturen, want het was ergens niet goed geregeld en/of gecommuniceerd.
In Blaak was het nog triester: Poortjes dicht, en buiten het metrostation en naar de trappen naar de treinperrons enkel een bordje "treinstation afgesloten". Buiten aangekomen was het niet echt duidelijker, want enkel een paar aanplakbiljetten dat er geen treinen reden en je met de metro moest, was het ook. Geen extra reisinfo, geen personeel niks.
Toen dus naar Schiedam na de benodigde boodschappen. In Schiedam wederom alle poortjes dicht, en óók daar maar eens gevraagd. "Ja, het omreisadvies is met de metro, maar wij weten ook niet meer. Wij moeten u helaas adviseren de Klantenservice van NS hierover een bericht te sturen, misschien krijgt u uw geld terug."....
Echt, wat een bende was het toch. Als ze niet met de RET willen samenwerken om de treinkaartjes geaccepteerd te krijgen, communiceer dan dat je geen NS-vervoersbewijs in de metro kan gebruiken of whatever. Maar nu MOET je van de NS met de metro, en wordt je vervolgens verrast door extra kosten.
Je zal maar een AH-dagkaartje oid hebben en geen ov-chipkaart en naar Blaak wil. Jaagt NS je nog meer op kosten.