Zo simpel is het niet want het uiterlijk van ZP is veranderd in het evenbeeld van het stereotype van een neger en dat is een beeld dat niet langer geaccepteerd wordt in de Westerse wereld vanwege de racistische connotatie.quote:Op vrijdag 2 december 2016 17:51 schreef Rakedje het volgende:
[..]
Dat is mooi. Dan kunnen we dus ook afscheid nemen van het idee dat Zwarte Piet racisme is, het berust op een misverstand.
Nee maar Dombo is niet bedacht om mensen met flaporen te beschimpen, en als het dat wel was zouden we dat niet een centraal punt maken in een jaarlijkse viering.quote:Op vrijdag 2 december 2016 15:47 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Geniale Film.![]()
Wist je trouwens dat die klote Kuzu 9.000 euro per maand vangt, doet ie toch nog iets goed.
Maar dat is een beetje off-topic, Piet is hier gelukkig nog steeds zwart. In 95 procent van de gemeentes ook en kijk hoe lang de discussie al aanhoudt. Moet je je voorstellen, zwart kindje komt huilend thuis, ''mama, ik ben voor ZP uitgemaakt''. Blank kind met flaporen komt thuis, ''mama, ik ben uitgemaakt voor Dombo''.
Wat is het verschil, dat mogen die 'pro-Pieten' mij eens haarfijn uitleggen. We schaffen dan toch ook niet Dombo af vanwege zijn oren?
Kijk, zo komen we ergens.quote:Op vrijdag 2 december 2016 18:32 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee maar Dombo is niet bedacht om mensen met flaporen te beschimpen, en als het dat wel was zouden we dat niet een centraal punt maken in een jaarlijkse viering.
Dat klopt niet.quote:Op vrijdag 2 december 2016 18:24 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Zo simpel is het niet want het uiterlijk van ZP is veranderd in het evenbeeld van het stereotype van een neger en dat is een beeld dat niet langer geaccepteerd wordt in de Westerse wereld vanwege de racistische connotatie.
Iets wat je in de ban doet vindt je weinig van terug idd. Het gaat dan ook niet om de moderne versie maar om die versie die geassocieerd wordt met racisme.quote:Op vrijdag 2 december 2016 18:50 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat klopt niet.
Ja, Zwarte Piet is door de eeuwen heen veranderd. Maar het stereotype van een neger is met de eeuwen óók meeveranderd. En nu probeer ik dus te googelen naar een modern stereotyp beeld van een neger, maar die zijn lastig te vinden, waardoor de vraag rijst of er nog wel een stereotyp beeld van een neger bestaat. Er zijn immers zoveel soorten negers? De meeste mensen kennen inmiddels ook zoveel negers, in het echt of van de media, dat het stereotype moeilijk te handhaven is.
Maar kijk gerust nog even in de OP met de afbeelding van een min of meer stereotype neger/Surinamer (Arie Bleekjes, ik meen uit Langetabbetje) en een Zwarte Piet (John Doorzon, Zulthoven).
Nee, hoor. Daar zitten een aantal onjuiste premissen in. Zwarte Piet wordt op velerlei manier uitgebeeld er is geen eenduidige vertolking. Evenbeeld van een stereotype neger is ook onzin en dit is ook al veelvoudig ontkracht in dit topic. Ten laatste; het overgrote merendeel van de niet Anglo-Amerikaanse bevolking van de westerse wereld heeft geen enkel probleem met mensen die zich verkleden waarbij een zwart geschminkt gezicht onderdeel van uitmaakt, er zijn namelijk overal (zelfs in Engeland en Amerika) tradities waarbij het zwartmaken van het gezicht een onderdeel is. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de documentaire daarover van Arnold Jan Scheer:quote:Op vrijdag 2 december 2016 18:24 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Zo simpel is het niet want het uiterlijk van ZP is veranderd in het evenbeeld van het stereotype van een neger en dat is een beeld dat niet langer geaccepteerd wordt in de Westerse wereld vanwege de racistische connotatie.
Zwarte piet ook niet met zwarte mensen.quote:Op vrijdag 2 december 2016 18:32 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee maar Dombo is niet bedacht om mensen met flaporen te beschimpen
Dat er allerlei zwart-schmink tradities zijn ontkent ook niemand en daar is ook niks mis mee. Er is alleen één zwart-schmink-traditie die niet langer geaccepteerd wordt en dat is die van het stereotype van een neger.quote:Op vrijdag 2 december 2016 18:58 schreef Rakedje het volgende:
[..]
Nee, hoor. Daar zitten een aantal onjuiste premissen in. Zwarte Piet wordt op velerlei manier uitgebeeld er is geen eenduidige vertolking. Evenbeeld van een stereotype neger is ook onzin en dit is ook al veelvoudig ontkracht in dit topic. Ten laatste; het overgrote merendeel van de niet Anglo-Amerikaanse bevolking van de westerse wereld heeft geen enkel probleem met mensen die zich verkleden waarbij een zwart geschminkt gezicht onderdeel van uitmaakt, er zijn namelijk overal (zelfs in Engeland en Amerika) tradities waarbij het zwartmaken van het gezicht een onderdeel is. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de documentaire daarover van Arnold Jan Scheer:
http://nieuws.nl/populair(...)e-piet-van-het-jaar/
Het moderne visage van zwarte Piet wel.quote:Op vrijdag 2 december 2016 18:58 schreef Fir3fly het volgende:
Zwarte piet ook niet met zwarte mensen.
De associatie met slavernij kan duiden op racisme en onderdanigheid van de zwarte mens. Dit is ingrijpender dan een fictief figuur zoals Dombo. Ik heb een lange neus, maar Pinnokio interesseert mij ook vrij weinig daarin. Een gekwetst gevoel van discriminatie ten gevolge van Zwarte Piet is dus groter.quote:Op vrijdag 2 december 2016 18:42 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Kijk, zo komen we ergens.
Zwarte Piet is niet bedacht om negers te beschimpen en als dat wel zo was zouden we dat niet een centraal punt maken in een jaarlijkse viering, want waarom zou je een neger, die je beschimpt, centraal punt in een jaarlijkse viering maken?
Ook niet. Juist niet.quote:Op vrijdag 2 december 2016 19:14 schreef speknek het volgende:
[..]
Het moderne visage van zwarte Piet wel.
quote:Op vrijdag 2 december 2016 18:32 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee maar Dombo is niet bedacht om mensen met flaporen te beschimpen, en als het dat wel was zouden we dat niet een centraal punt maken in een jaarlijkse viering.
Is ZP bedacht om mensen te beschimpen, dat is nieuw.quote:Op vrijdag 2 december 2016 18:32 schreef speknek het volgende:
[..]
Onzin, er is niet 'een verhaal'. Er zijn te veel verhalen over en dat blackface is hier meerdere keren weerlegd, het is hier geen Amerika.quote:Op vrijdag 2 december 2016 18:50 schreef speknek het volgende:
Het uiterlijk van de moderne zwarte Piet is duidelijk gebaseerd op de minstrel shows, die weer bedacht zijn om negers te beschimpen.
Waarom gaat het daarom? Dat is Anno Kruik. Moet de hele VOC voorbijkomen? Op die manier kun je wel eeuwig blijven jammeren over een "kwetsend stereotype", want die geschiedenis gaat niet weg. Alleen ziet iedereen nu wel in dat zo'n stereotype niet meer kan en dat zie je dus ook niet meer.quote:Op vrijdag 2 december 2016 18:56 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Iets wat je in de ban doet vindt je weinig van terug idd. Het gaat dan ook niet om de moderne versie maar om die versie die geassocieerd wordt met racisme.
Deze bijv.:
[ afbeelding ]
Heel knap, aangezien de moderne Zwarte Piet al bestond voordat de minstrelshows ontstonden.quote:Op vrijdag 2 december 2016 18:50 schreef speknek het volgende:
Het uiterlijk van de moderne zwarte Piet is duidelijk gebaseerd op de minstrel shows, die weer bedacht zijn om negers te beschimpen.
Nee dat is hier helemaal niet weerlegd, niet dat ik weet iig. Onder invloed van de populaire minstrel shows heeft ZP daar ook trekken van meegekregen. Het is hier idd geen Amerika maar cultureel zijn we er altijd door beinvloed.quote:Op vrijdag 2 december 2016 19:31 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Onzin, er is niet 'een verhaal'. Er zijn te veel verhalen over en dat blackface is hier meerdere keren weerlegd, het is hier geen Amerika.
Het is hier al een paar keer weerlegd, en nee ik ga dat niet opzoeken. Ik vraag het dan maar aan jou, de rode lippen zijn weg, de roe en de zak zijn weg, de oorbellen zijn weg. Hij heeft alleen een zwarte kleur en een pofbroek. Wanneer heb jij voor het laatst een neger gezien met een pofbroek aan?quote:Op vrijdag 2 december 2016 19:37 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Nee dat is hier helemaal niet weerlegd, niet dat ik weet iig. Onder invloed van de populaire minstrel shows heeft ZP daar ook trekken van meegekregen. Het is hier idd geen Amerika maar cultureel zijn we er altijd door beinvloed.
Totale nonsens.quote:Op vrijdag 2 december 2016 18:50 schreef speknek het volgende:
Het uiterlijk van de moderne zwarte Piet is duidelijk gebaseerd op de minstrel shows, ...
Echt die mensen die zogenaamd de 'waarheid' in pacht hebben. We weten het simpelweg niet, er zijn te veel verhalen te veel mensen die andere dingen beweren.quote:Op vrijdag 2 december 2016 19:43 schreef Rakedje het volgende:
[..]
Totale nonsens.
Bovendien; niet alle minstrel vertolkers waren racisten, neem Al Jonson, hij was juist een militant strijder tegen racisme. De hele hetze en heksenjacht tegen alles wat zogenaamd blackface is, slaat en sloeg regelmatig veel te ver door naar extremisme waarbij de anti-racist juist de werkelijke racist blijkt te zijn.
Met de klemtoon op 'nemen'?quote:Op vrijdag 2 december 2016 15:34 schreef BoneThugss het volgende:
Overigens zou ik Sylvana nooit serieus nemen.
De roe en de zak zijn niet verdwenen omdat het bij de stereotypische kenmerken van een neger hoort, maar om educatieve redenen. De pofbroek valt daar ook niet onder, het behoort niet typisch bij die kenmerken.quote:Op vrijdag 2 december 2016 19:41 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Het is hier al een paar keer weerlegd, en nee ik ga dat niet opzoeken. Ik vraag het dan maar aan jou, de rode lippen zijn weg, de roe en de zak zijn weg, de oorbellen zijn weg. Hij heeft alleen een zwarte kleur en een pofbroek. Wanneer heb jij voor het laatst een neger gezien met een pofbroek aan?
Ja.quote:
Die al jarenlang niet geaccepteerd wordt zal je bedoelen, door mensen die hun eigen achterdocht, wantrouwen en haat projecteren op volkomen onschuldige (niet racistische gerelateerde) uitingen van de zwart-maak tradities.quote:Op vrijdag 2 december 2016 19:03 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat er allerlei zwart-schmink tradities zijn ontkent ook niemand en daar is ook niks mis mee. Er is alleen één zwart-schmink-traditie die niet langer geaccepteerd wordt en dat is die van het stereotype van een neger.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |