Ja maar ik ben benieuwd hoe die heel bekende scam werkt. Dat vroeg ik net ook alquote:Op zondag 27 november 2016 01:47 schreef Physsic het volgende:
[..]
De eerste zin was enkel gebaseerd op wat er in de OP stond.
Naar twee verschillend mensen? Waarschijnlijk heb iik dan iets gemist, want ik heb het idee dat het maar om een betaling naar TS is gegaan.quote:Op zaterdag 26 november 2016 23:28 schreef Awsom het volgende:
[..]
Die koper maakt in een paar dagen tijd naar twee verschillende mensen "per ongeluk" teveel geld over en je vertrouwt de boel? Niet een nulletje teveel, nee, gewoon lekker 1000 euro. Niet één keer, twee keer!
Er gaan overal alarmbellen af, dan komt er nog één of ander vaag verhaal over een rekening die gehackt is, en nog vertrouwt TS de boel? TS kan alleen maar verliezen.
Hij schijnt het echter allemaal wel prima te vinden aan zijn laatste posts te zien, dus dit topic kan wel dicht. Het KLB topic over dat TS opgelicht is zie ik graag verschijnen.
quote:Op zaterdag 26 november 2016 23:28 schreef Awsom het volgende:
[..]
Die koper maakt in een paar dagen tijd naar twee verschillende mensen "per ongeluk" teveel geld over en je vertrouwt de boel? Niet een nulletje teveel, nee, gewoon lekker 1000 euro. Niet één keer, twee keer!
Er gaan overal alarmbellen af, dan komt er nog één of ander vaag verhaal over een rekening die gehackt is, en nog vertrouwt TS de boel? TS kan alleen maar verliezen.
Hij schijnt het echter allemaal wel prima te vinden aan zijn laatste posts te zien, dus dit topic kan wel dicht. Het KLB topic over dat TS opgelicht is zie ik graag verschijnen.
Alles wat jij kan vinden over iemand zegt weinig, kan een scammer ook.quote:Op zondag 27 november 2016 02:06 schreef Halle_Luja het volgende:
[..]
Naar twee verschillend mensen? Waarschijnlijk heb iik dan iets gemist, want ik heb het idee dat het maar om een betaling naar TS is gegaan.
Maar, even samengevat:
-TS verkoopt een instrument
-TS ontvangt een bedrag dat te hoog is
-TS doet wat onderzoek: koper heeft een muziekschool, koper heeft betaald middels bankoverschrjving, koper heeft fimplje online waarin ie muziek maakt, koper heeft gesproken met TS toen deze de muziekschool belde. Ergo: lijkt allemaal te kloppen. Geen reden voor mij tot twijfel.
-TS heeft de bank gebeld, alsook de politie. Beide zien niets vreemd en adviseren terugbetalen.
-TS heeft een betaling ontvangen van een rek.nr dat direct te linken is aan de koper en de mziekschool waar het instrument heen moet. Ik zie ook hier niets vreemds aan. Het verhaal van de evt cheque is ook niet van toepassing.
Wat is hier een indicatie dat het een scam is? Enkel het verhaal is wat vreemd, maar een vergissing is menselijk.
Natuurlijk. En dan gaat de scammer 1000 euro overmaken van zn gehackte rekening en vraagt om daar 800 euro van terug te sturen naar hetzelfde bankrekening waar het bedrag van overgemaakt is. Het gekochte instrument laat ie opsturen naar de eigenaar van de muziekschool en tevens de houder van de rekening. Neuh, ik geloof niet dat dit een scammer is. tenzij je mij het verdienmodel kan uitleggen?quote:Op zondag 27 november 2016 02:11 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Alles wat jij kan vinden over iemand zegt weinig, kan een scammer ook.
Ik zou in zo'n geval eerst eens maand afwachten met opsturen en geld terugstorten, gewoon omdat koper er zelf een zootje van maakt.
Dus omdat de koper een foutje maakt, verlaag jij je tot een tokkie.quote:Op zondag 27 november 2016 02:11 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Alles wat jij kan vinden over iemand zegt weinig, kan een scammer ook.
Ik zou in zo'n geval eerst eens maand afwachten met opsturen en geld terugstorten, gewoon omdat koper er zelf een zootje van maakt.
Neem in zo'n geval het zekere voor het onzekere.quote:Op zondag 27 november 2016 02:37 schreef Halle_Luja het volgende:
Dus omdat de koper een foutje maakt, verlaag jij je tot een tokkie.
JIj doet hier een aanname, die je niet hard kunt maken en je doelt daarbij op het andere geval dat gelijktijdig op tweakers geplaatst is. Dit topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1736309/0quote:Op zaterdag 26 november 2016 23:28 schreef Awsom het volgende:
[..]
Dus is het deel dat teveel is betaald en ook nog eens in een tweede overboeking onverschuldigd.quote:Op zaterdag 26 november 2016 22:34 schreef pwmh82 het volgende:
[..]
Is hier niet aan de orde, want er is betaald voor een product. Alleen teveel, aldus koper. Succes met hardmaken. Adieu
Hij maakt fout, jij vertrouwt het niet en neemt 30 dagen de tijd.quote:Op zondag 27 november 2016 07:17 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dus is het deel dat teveel is betaald en ook nog eens in een tweede overboeking onverschuldigd.
Fijn dat jij het nu ook snapt.
Toedels
Geen idee waar je het over hebt.quote:Op zondag 27 november 2016 08:00 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Hij maakt fout, jij vertrouwt het niet en neemt 30 dagen de tijd.
Nee, het gaat om 1000 euro als het misgaat. Of, beter gezegd, 800 euro en het product.quote:Op zondag 27 november 2016 10:12 schreef danos het volgende:
Dit soort topics worden altijd gedreven door wijsneuzen die meelallen met hun eigen fantasie.
Er is geen sprake van een cheque, de bank mag geen geld terughalen van een normale overboeking. Als je dat wegdenkt kan je 80% van dit topic verwijderen.
Dit lijkt gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden, goed om een aantal dingen na te gaan maar nu zou ik, indien mogelijk, het overtollige geld terugstorten.
Het gaat ook 'maar' om 200 euro, het is niet zo dat je geruïneerd bent als dit mis gaat.
Nee, hij heeft twee keer overgemaakt. Later ook nog het goede bedrag.quote:Op zondag 27 november 2016 10:54 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Nee, het gaat om 1000 euro als het misgaat. Of, beter gezegd, 800 euro en het product.
Ah, dan gaat het om 1000 euro en het product als het misgaat.quote:Op zondag 27 november 2016 11:12 schreef MCH het volgende:
[..]
Nee, hij heeft twee keer overgemaakt. Later ook nog het goede bedrag.
Wat een bullshitquote:Op donderdag 24 november 2016 22:54 schreef Halle_Luja het volgende:
[..]
Iemand levert de cheque in bij zn bank. die schrijft het op zn beurt over naar jouw rekening. En voila, bedrag overgemaakt naar/door de bank en zichtbaar op jopuw rekening die later WEL teruggeboekt kan worden.
Zit er een beetje sarcasme in je cornflakes deze morgen?quote:Op zondag 27 november 2016 11:18 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ah, dan gaat het om 1000 euro en het product als het misgaat.
Nee, het is toch zo?quote:Op zondag 27 november 2016 11:31 schreef MCH het volgende:
[..]
Zit er een beetje sarcasme in je cornflakes deze morgen?
Dat je in zulke vage gevallen rustig de tijd moet nemen om het goed uit te zoeken.quote:Op zondag 27 november 2016 09:07 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Geen idee waar je het over hebt.
Een onverschuldigde betaling kan een bank helemaal niks mee behalve de ontvanger vriendelijk verzoeken het terug te sturen. De rest is aan een rechter en in dit geval wordt dat zeer lastig als verkoper de boel wil misbruiken in zijn voordeel.quote:Op zondag 27 november 2016 07:17 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dus is het deel dat teveel is betaald en ook nog eens in een tweede overboeking onverschuldigd.
Fijn dat jij het nu ook snapt.
Toedels
Nee, maar geld dat op je rekening is bijgeschreven, staat er gewoon op.quote:Op zondag 27 november 2016 14:23 schreef Halle_Luja het volgende:
[..]
Kan alleen degene voor wie een cheque is, deze inleveren bij zn bank dan?
dat is de truk, de bank geeft jou het geld in afwachting van de cheque controle. Jij stuurt het geld terug en het product en 5 a 7 weken laten komt de bank de 1000 euro bij jou halen.quote:Op donderdag 24 november 2016 22:29 schreef MCH het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ik dat gewoon kan zien op m'n bankafschrift.
Kerel wat bazel je toch allemaal?quote:Op zondag 27 november 2016 16:29 schreef pwmh82 het volgende:
[..]
Een onverschuldigde betaling kan een bank helemaal niks mee behalve de ontvanger vriendelijk verzoeken het terug te sturen. De rest is aan een rechter en in dit geval wordt dat zeer lastig als verkoper de boel wil misbruiken in zijn voordeel.
Maar afijn, als jou zoiets overkomt vooral terugboeken hoor, voordat de bank het komt halen.
Stornerenquote:Op maandag 28 november 2016 07:55 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Kerel wat bazel je toch allemaal?
Wie heeft het over terugboeken?
Anders had ik wel storneren geroepen.
I did thatquote:Op zondag 27 november 2016 23:34 schreef zoem het volgende:
Op T.net loopt er een soortgelijk topic: Scam verkoop aan koper uit Belgie (Dubbele storting)? Ik zag toevallig dat dit topic daar genoemd werd. Wie weet heb je er iets aan
quote:Heb vandaag met de bank gebeld.
Ze geven aan dat hij op geen manier de bedragen kan storneren. (Dit kan schijnbaar alleen maar bij automatische incasso's)
Ze gaven ook aan dat Rabobank al lang geen cheque's meer accepteert, dit kan het dus ook niet zijn.
Het zal dan toch wel gewoon om een foutje zijn gegaan.
Ik ga denk ik gewoon het bedrag terug overmaken en de MacBook opsturen.
Er is geen cheque.quote:Op maandag 28 november 2016 07:49 schreef trigt013 het volgende:
[..]
dat is de truk, de bank geeft jou het geld in afwachting van de cheque controle. Jij stuurt het geld terug en het product en 5 a 7 weken laten komt de bank de 1000 euro bij jou halen.
Hij heeft niks opgestuurd.quote:Op maandag 28 november 2016 09:00 schreef VenusFlyTrap het volgende:
TS, heb je het verzekerd opgestuurd?
Nee, dat las ik later ook. Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen.quote:
quote:
quote:Op zondag 27 november 2016 11:33 schreef MCH het volgende:
Ik geef wel een update als er nieuws is. Ga morgen sowieso het product opsturen.
Ga ik wel doen zo.quote:Op maandag 28 november 2016 09:00 schreef VenusFlyTrap het volgende:
TS, heb je het verzekerd opgestuurd?
Instrument is in goede orde ontvangen. Hij kon er een leerling blij mee maken. Meneer wacht nog op een nieuwe bankpas, de rekening is dus nog geblokkeerd en het geld staat hier nog warm.quote:
Dit idd... ik zocht dit topic maar kon het niet vinden.quote:Op dinsdag 3 januari 2017 22:01 schreef Physsic het volgende:
Ah, mooi dat het goed afgelopen is.
Nu bij Opgelicht?! op NPO1 gaat het over een nieuwe oplichtingstruc (of eigenlijk: misleiding) met behulp van internetbankieren bij de Rabobank. Het gaat daarbij telkens over muziekinstrumenten die via marktplaats worden verkocht en over een muziekbedrijf waarvan de naam wordt misbruikt.
Ik moest meteen aan dit topic denken en dat ik niet wist of dit goed was afgelopen.
quote:Op dinsdag 3 januari 2017 22:59 schreef MCH het volgende:
Hij speelt zelfs ff op mijn opgestuurde fluit
quote:Op dinsdag 3 januari 2017 22:59 schreef MCH het volgende:
Hij speelt zelfs ff op mijn opgestuurde fluit
Op deze schaal ook echtquote:
Die in de studio zat.quote:Op woensdag 4 januari 2017 00:07 schreef kalinhos het volgende:
Blijf t altijd gek vinden als mensen foto's van bankpasjes en id-kaarten opsturen naar derden. Maar de oude persoon van TS was persoon 1 of 2 in de reportage?
Nee, je hebt nodig:quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:04 schreef Rewimo het volgende:
Wat ik niet snap: hoe kunnen ze met een pasnummer (ze vragen om een foto van de bankpas) inloggen in de internetomgeving van de Rabobank? Want ze lieten zien dat je dat moet doen met je pas in de scanner plus een pincode. Maar blijkbaar kan dat ook met alleen het pasnummer? Dan mogen die knakkers van de afdeling Internetbeveiliging zich toch nog wel even goed achter de oren krabben.
Dat bedoelde ik dus: je hebt de pincode nodig.quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:07 schreef pmponer het volgende:
inlogcode (deze wordt gegenereerd door op de scanner je pin in te tikken)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |