abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 november 2016 @ 15:29:47 #51
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_166956078
quote:
14s.gif Op maandag 28 november 2016 13:06 schreef Fir3fly het volgende:
En weer geen antwoord _O-.
waarom zou een atheist op alles een antwoord moeten hebben?

Net alsof christen alles weten. De meeste christenen weten niet eens alles wat in de bijbel staat.
De gemiddelde atheist daarentegen moet van jou alle antwoorden op hele moeilijke natuurkundige vraagstukken weten?
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_166956601
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 15:29 schreef Angst het volgende:

[..]

Net alsof christen alles weten. De meeste christenen weten niet eens alles wat in de bijbel staat.
De gemiddelde atheist daarentegen moet van jou alle antwoorden op hele moeilijke natuurkundige vraagstukken weten?
Zegt hij dat dan? :?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 28 november 2016 @ 16:07:19 #53
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_166956703
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 15:29 schreef Angst het volgende:

[..]

A. Of iemand atheist/christen is, maakt in dezen niet uit. Elzies weigert structureel in te gaan op vragen en tegenwerpingen.
B. Volgens mij haal je ook door elkaar wie hier de atheist is en wie de ongedefinieerde (vermoedelijk closet gelovige) is.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  maandag 28 november 2016 @ 16:20:46 #54
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_166956904
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 16:07 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

A. Of iemand atheist/christen is, maakt in dezen niet uit. Elzies weigert structureel in te gaan op vragen en tegenwerpingen.
B. Volgens mij haal je ook door elkaar wie hier de atheist is en wie de ongedefinieerde (vermoedelijk closet gelovige) is.
B. Ik zie het. Mijn reactie klopte dus niet zo goed.

Ik begrijp gewoon alleen zo goed hoe in een topic over atheisme het we gaan hebben over een van de weinige omstreden onderwerpen binnen de natuurkunde.
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_166957358
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 16:20 schreef Angst het volgende:

[..]

Ik begrijp gewoon alleen zo goed hoe in een topic over atheisme het we gaan hebben over een van de weinige omstreden onderwerpen binnen de natuurkunde.
Haha, onderschat het vermogen van mensen om de werkelijkheid te ontkennen niet. :D
  maandag 28 november 2016 @ 17:02:54 #56
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_166957645
Wow - deze discussie weer? Bij deze dan nog maar eens mijn 5 cent.

De Theist doet een bewering: er is een wezen dat ik god noem. De Atheist doet niet meer dan wijzen op het feit dat de Theist zijn bewering aannemelijk dient te maken en neemt deze voor niet-waar aan zolang dit niet afdoende is gebeurd.

In principe is dit dus een negatieve houding ten op zichte van de Theist. Nog een voorbeeldje: de Kabouterist zegt dat kabouters bestaan. De AKabouterist neemt die bewering niet zonder meer aan.

Wijsneus is Atheist. Hij neemt de beweringen van de Theisten niet voor waar aan. Daarnaast is Wijsneus ook een Materialist - iemand die er van uit gaat dat het universum materialistisch is. Dat we het universum kunnen beschrijven door middel van het toepassen van de wetenschappelijke methode. Dit is de positieve houding die hij aanneemt.

Dit is vergelijkbaar met de positieve houding die een Theist heeft ten opzichte van zijn geloof, maar - dit is dan ook de enige overeenkomst. Dit is met klem niet vergelijkbaar met het 'geloof' dat de theist heeft. De wetenschappelijke methode laat hier simpelweg geen ruimte voor.

Hiernaast is Wijsneus ook nog eens een Humanist - dit is de positieve houding die hij aanneemt ten opzichte van moraliteit.

Daarnaast is Wijsneus natuurlijk een ontzettende wijsneus.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_166959764
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 17:02 schreef wijsneus het volgende:

In principe is dit dus een negatieve houding ten op zichte van de Theist.
Klopt. :Y

In die zin zijn theisme en atheisme ook geen tegengestelden van elkaar.

Theisme is een standpunt ten aanzien van het bestaan van goden, atheisme is een standpunt ten aanzien van de godshypothese.
pi_167027955
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 17:02 schreef wijsneus het volgende:

Daarnaast is Wijsneus natuurlijk een ontzettende wijsneus.
Maar dat ben je dan wel weer op een zeer elegante wijze. :)
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  vrijdag 9 december 2016 @ 15:10:47 #59
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167213357
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:02 schreef misterxvany het volgende:

[..]

Waarom zegt men dan altijd ik geloof niet? Terwijl ze dat altijd doen. Ook een vorm van geloof trouwens.
Omdat men in het dagelijks taalgebruik met "geloof je?" vrijwel altijd bedoelt "geloof je in god(en)?". En niet "heb je geloofsovertuigingen, in de meest brede zin van het woord?".
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  vrijdag 9 december 2016 @ 15:15:35 #60
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_167213462
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:08 schreef misterxvany het volgende:

[..]

Dus atheïsten verkrachten betekenissen gewoon? Geloof is algemeen en nu betekent het ineens iets heel anders? 'Ik heb vandaag drugs gebruikt.' 'Ik geloof het niet.' 'Dus je gelooft niet in een god?'

Lolwhut
Je ziet het verkeerd. Er zijn twee gebruiken van het woord geloof, zoals GrumpyFish hierboven uitlegt. Je haalt de twee met opzet door elkaar. Niet heel eerlijk.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_167213544
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:15 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Je ziet het verkeerd. Er zijn twee gebruiken van het woord geloof, zoals GrumpyFish hierboven uitlegt. Je haalt de twee met opzet door elkaar. Niet heel eerlijk.
De definitie van geloof is 'het aannemen van onbewezen zaken'. Hetzelfde dus.
Als je geen excuses krijgt dan moet je hem maar jatten.
  vrijdag 9 december 2016 @ 15:19:58 #62
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167213550
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:15 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dus als er één iemand 'betekenissen verkracht'* dan is het misterxvany.

*een equivocation fallacy gebruikt.
  vrijdag 9 december 2016 @ 15:21:16 #63
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167213575
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:19 schreef misterxvany het volgende:

[..]
1) overtuiging dat iets waar is of bestaat
2) overtuiging dat er een opperwezen bestaat

bron: http://www.woorden.org/woord/geloof
  vrijdag 9 december 2016 @ 15:22:26 #64
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_167213599
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:19 schreef misterxvany het volgende:

[..]

Dat is een definitie. Die niet opgaat voor atheïsme. Waar we het over hebben hier.
pi_167213606
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:21 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

1) overtuiging dat iets waar is of bestaat
2) overtuiging dat er een opperwezen bestaat

bron: http://www.woorden.org/woord/geloof
En nummer 2 valt onder nummer 1. :)
  vrijdag 9 december 2016 @ 15:30:08 #66
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167213739
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:22 schreef misterxvany het volgende:

[..]

En nummer 2 valt onder nummer 1. :)
Eens. Nummer 2 is een subset van nummer 1. Nummer 2 noemen we een theist. Iemand die geen theist is (i.e. niet een geloof in een opperwezen heeft) noemen we een atheist. Een atheist kan dus in allerlei zaken geloven, maar heeft niet het geloof dat er een opperwezen bestaat (nummer 2).

Ik snap echt niet wat hier nou allemaal zo moeilijk of onduidelijk aan is dat er iedere keer zo lang over gediscussieerd moet worden...

edit: in het dagelijks taalgebruik wordt met "geloof je?" dus vaak betekenis nummer 2 bedoelt: "geloof je in een opperwezen?"
pi_167213813
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:30 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Eens. Nummer 2 is een subset van nummer 1. Nummer 2 noemen we een theist. Iemand die geen theist is (i.e. niet een geloof in een opperwezen heeft) noemen we een atheist. Een atheist kan dus in allerlei zaken geloven, maar heeft niet het geloof dat er een opperwezen bestaat (nummer 2).

Ik snap echt niet wat hier nou allemaal zo moeilijk of onduidelijk aan is dat er iedere keer zo lang over gediscussieerd moet worden...
Maar zodra die atheïst ergens in gelooft is het een gelovige... en doen ze dingen die ze oh zo dom vinden van mensen die ook geloven.
  vrijdag 9 december 2016 @ 15:35:30 #68
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_167213850
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:33 schreef misterxvany het volgende:

[..]

Maar zodra die atheïst ergens in gelooft is het een gelovige...
Maar niet in een god.
pi_167213874
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:35 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar niet in een god.
Nee, maar ze geloven stuk voor stuk wel in iets en dus zijn atheïsten gelovigen.
  vrijdag 9 december 2016 @ 15:39:44 #70
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_167213940
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:36 schreef misterxvany het volgende:

[..]

Nee, maar ze geloven stuk voor stuk wel in iets en dus zijn atheïsten gelovigen.
Leuk dat je hetzelfde trucje nog een keer probeert maar daar trappen we niet meer in. 'Een gelovige' heeft ook meerdere betekenissen die je weer met opzet door elkaar haalt.

Wil je echt meedoen met de discussie of blijf je het proces frustreren met oneerlijke drogredenen?
  vrijdag 9 december 2016 @ 15:44:15 #71
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167214041
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:33 schreef misterxvany het volgende:

[..]

Maar zodra die atheïst ergens in gelooft is het een gelovige... en doen ze dingen die ze oh zo dom vinden van mensen die ook geloven.
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken hier. Ik vind het eerder verwonderlijk. Ik verbaas me erover dat mensen op allerlei zaken érg kritisch zijn, en als het aankomt op het allerbelangrijkste deel van hun leven (voor veel mensen bepaalt het geloof in grote mate hoe ze hun leven leiden), zijn ze helemaal niet zo kritisch.

Als je heel eerlijk kijkt naar de vraag of god(en) bestaan, zijn er geen overtuigende argumenten of bewijzen voor. Als je dan toch nog gelooft dat god(en) bestaan, verbaast mij dat oprecht. En ok, misschien vind ik dat ook een beetje dom.

Jij was eerder kritisch over het bestaan van mijn draak (en waarschijnlijk ook over de genoemde kabouters, eenhoorns, e.d.). Terwijl je wel in een god gelooft. Terwijl daar net zoveel argumenten/bewijzen voor zijn te vinden als voor het bestaan van god(en). Dat vind ik opmerkelijk.

Waarom het een wel, en het ander niet? Ligt de kritische lat voor god(en) lager dan voor draken, e.d.?
pi_167214068
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:39 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Leuk dat je hetzelfde trucje nog een keer probeert maar daar trappen we niet meer in. 'Een gelovige' heeft ook meerdere betekenissen die je weer met opzet door elkaar haalt.

Wil je echt meedoen met de discussie of blijf je het proces frustreren met oneerlijke drogredenen?
Oh en nu ben ik de boel aan het frustreren. :')

Iedereen gelooft. Of je nou wilt of niet. Dan moeten atheïsten niet zo uit de lucht doen alsof zij de waarheid weten en de rest van de gelovigen het fout hebben...
pi_167214079
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 06:04 schreef Elzies het volgende:
Een atheïst is net zo'n geloofsrakker dan een religieus. Ik blijf verbaasd staan in welke bochten atheïsten zich wringen om zich te onttrekken aan het gegeven dat ze een geloofsstructuur hanteren van een goddeloos universum, gebaseerd op het toevalligheidsprincipe.
Even een hele simpele vraag: stel dat we atheïsme en arozeëenhoornisme (het niet geloven in roze eenhoorns) eens naast elkaar zetten. Beschouw jij die twee dan in gelijke mate als "geloofsopvatting"? Of zit daar naar jouw smaak verschil tussen?

En dan stond er nog een andere vraag open: geloof jij in roze eenhoorns?
The worst thing about censorship is ███ ███████ ██████.
pi_167214240
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:45 schreef misterxvany het volgende:
Iedereen gelooft. Of je nou wilt of niet. Dan moeten atheïsten niet zo uit de lucht doen alsof zij de waarheid weten en de rest van de gelovigen het fout hebben...
Ja hoor, dat is prima. Iedereen gelooft, mee eens. Maar wel met dien verstande dat het niet geloven in kabouters of roze eenhoorns, net zo goed een "geloof" is als niet geloven in goden.

Vreemd genoeg is dat meestal niet hoe het religieuzen het zien. Zelfbedachte fantasieën als kabouters en roze eenhoorns worden meestal afgedaan als evidente onzin. En het niet geloven daarin wordt door de meesten niet gezien als "geloofsopvatting" waarbij het tegenovergestelde (dus wel geloven in kabouters of roze eenhoorns) een net zo plausibel en valide en serieus te nemen standpunt is.

Maar zodra het om goden gaat in plaats van kabouters, dan is het niet geloven daarin ineens wel een echte "geloofsopvatting". Veel mensen (vooral Elzies) draait daar keer op keer omheen, maar uiteindelijk komt het erop neer dat zij menen dat er een verschil zit tussen wel of niet geloven in goden, versus wel of niet geloven in andere fantasieën.

Ik wil graag weten waar dat verschil vandaan komt. Verder vind ik het prima om het niet geloven in kabouters, goden of roze eenhoorns allemaal geloofsopvattingen te noemen.
The worst thing about censorship is ███ ███████ ██████.
  vrijdag 9 december 2016 @ 15:56:53 #75
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167214310
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:45 schreef misterxvany het volgende:

[..]

Oh en nu ben ik de boel aan het frustreren. :')

Atheisme is een standpunt ten opzichte van 1 claim, namelijk dat van de theist die claimt dat er een god bestaat. Een atheist verwerpt die claim omdat de theist deze claim niet hard kan maken.

Dat is het enige dat er aan de hand is. Ik claim de waarheid niet te kennen, of dat gelovigen het fout hebben. Ik ben zelfs bereid mijn standpunt te wijzigen indien jij (of een andere gelovige) kan aantonen dat ie gelijk heeft. Tot die tijd ontbreekt het geloof in opperwezens bij mij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')