Het niet kunnen of willen weten kan jouw individuele geloofsopvatting zijn. Sommige geven het zelfs een naam zoals het geloof in een singulariteit of het geloof in een multiversum voorafgaand aan de vermeende oerknal. Dus als je even iets doorvraagt kom je altijd uit bij wat mensen zich ervan voorstellen. Geen enkel mens is hiervan gevrijwaard, ook een atheïst niet.quote:Op vrijdag 9 december 2016 13:52 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Waarom moet ik een alternatief plaatsen? "Ik weet het niet" is een geldige positie.
Star Trek TNG nerd mode engage:
Captain, the most elementary and valuable statement in science, the beginning of wisdom, is, "I do not know". I do not know what that is, sir.
-Data
[..]
Wat toont dat aan dan? Niks anders toch dan dat er hersenactiviteit optreedt bij een ervaring? In dit geval bij een geloofservaring.
En volgens mij kan diezelfde ervaring opgewekt worden met de God Helmet.
[..]
[..]
Dat je je fantasie erop loslaat wil niet zeggen dat je ook gelooft dat het zo is. Je kunt ook vrede hebben met dat je het niet weet.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:06 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dus als je even iets doorvraagt kom je altijd uit bij wat mensen zich ervan voorstellen. Geen enkel mens is hiervan gevrijwaard, ook een atheïst niet.
Nu is opeens ook 'iets niet weten' een geloofsovertuiging geworden?! Ongelooflijk.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:06 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het niet kunnen of willen weten kan jouw individuele geloofsopvatting zijn. Sommige geven het zelfs een naam zoals het geloof in een singulariteit of het geloof in een multiversum voorafgaand aan de vermeende oerknal. Dus als je even iets doorvraagt kom je altijd uit bij wat mensen zich ervan voorstellen. Geen enkel mens is hiervan gevrijwaard, ook een atheïst niet.
Dat is een conclusie die jij eruit trekt die je simpelweg niet kunt maken. Mede omdat je gelooft dat evolutie doelgericht is.quote:Een hersenactiviteit is een te meten gevolgtrekking, maar het geeft natuurlijk nergens antwoord op de vraag waarom bepaalde gebieden in de hersenen oplichten bij een godservaring. Of dat we zo'n ervaring kunnen nabootsen telkens in hetzelfde gebied.
Dat betekent dat ons brein evolutionair is ingericht op het kunnen ervaren van een godsbesef. Dus hier heb je een duidelijk voorbeeld van een onderzoekpunt.
Ik weet het niet.quote:Waarom geven de hersenen wanneer ze geen zuurstof meer krijgen een verhoogde afgifte van dopaminestoffen en stoffen die eraan verwant zijn? Creëert daarmee wat bekend staat als een bijna dood ervaring? Opnieuw een punt van verder onderzoek.
“The critical habit of thought, if usual in society, will pervade all its mores, because it is a way of taking up the problems of life. Men educated in it cannot be stampeded by stump orators ... They are slow to believe. They can hold things as possible or probable in all degrees, without certainty and without pain. They can wait for evidence and weigh evidence, uninfluenced by the emphasis or confidence with which assertions are made on one side or the other. They can resist appeals to their dearest prejudices and all kinds of cajolery. Education in the critical faculty is the only education of which it can be truly said that it makes good citizens.”quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:10 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat je je fantasie erop loslaat wil niet zeggen dat je ook gelooft dat het zo is. Je kunt ook vrede hebben met dat je het niet weet.
Kun jij ontkennen dat je in een kabouterloos universum gelooft?quote:Op vrijdag 9 december 2016 13:09 schreef Elzies het volgende:
[q]Je kunt niet ontkennen dat een atheïst in een goddeloze versie van dit universum gelooft. Als je met een variant op de proppen komt waarin een atheïst toch het bestaan van God erbij betrekt dan lees ik dat graag.
Hoe vaak ga je dit nou nog herhalen, en dan vervolgens negeren als iemand anders zegt dat dit ook geldt voor kabouters en roze eenhoorns? Voor het wel of niet bestaan is ook allerminst een wetenschappelijke grondslag.quote:Juist door het ontbreken van een wetenschappelijke grondslag maakt het dat zowel religieuze als atheïstische geloofsopvattingen gelijk zijn aan elkaar, ongeacht ze inhoudelijk tegengesteld zijn. Juist dat gegeven stuit tegen het zere been van de atheïst die stelselmatig blijft ontkennen dat die er een geloofsopvatting op na houdt, namelijk het geloof in een goddeloos universum.
Je raakt slechts in zoverre een opmerkelijk punt dat voor het niet geloven in goden, blijkbaar andere criteria lijken te gelden dan voor het niet geloven in kabouters of roze eenhoorns. Dat laatste beschouwt men doorgaans niet als 'geloofsopvatting', waarom het niet geloven in goden dan wel?quote:Verder moet iedereen vinden en geloven wat hij/zij wil. Dus als ik een andere indruk geef dan wil ik dat bij deze rechtzetten. Je kunt echter niet ontkennen dat men massaal reageert op mijn stellingen, dus blijkbaar raak ik een gevoelig punt.
Je hebt dat nog helemaal nooit ontkracht. Nergens. In geen enkel topic. Je draait alleen om de hete brij heen en blijft steeds in herhaling vallen dat het argument zogenaamd ontkracht is, maar dat is het niet.quote:Ik ga ook niet eindeloos door met het telkens ontkrachten van het kabouterargument.
Zie hier ook weer. Met een kwinkslag er omheen draaien maar niet op de inhoud ingaan.quote:Wat ik wel heb geleerd is dat veel atheïsten klaarblijkelijk een favoriete vorm van een kabouter-fetisjisme aanhangen. Nog nooit zoveel kaboutertjes in reacties voorbij zien komen. Daar kan Rien Poortvliet nog een puntje aan zuigen.
Alternatief waarvoorquote:Op vrijdag 9 december 2016 13:40 schreef Elzies het volgende:
Je ontkent dat je als atheïst in een goddeloos universum gelooft, maar je verzuimt tegelijkertijd het alternatief te presenteren.
Je hebt er geen een beantwoord, je draait er iedere keer omheen.quote:Ik kan ze echt niet allemaal meer beantwoorden.
Zo'n opmerking als 'ik kan het allemaal niet meer beantwoorden' leest heel erg als een cop-out, een 'reden' om onder de verantwoordelijkheid van moeilijke vragen beantwoorden uit te komen.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:22 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Alternatief waarvoor
Niet geloven in goden, noopt net zo min tot het presenteren van een alternatief, als het niet geloven in kabouters. De meeste mensen zouden het belachelijk vinden als je zegt: "u gelooft niet in kabouters? Maar wat is dan het alternatief?" en terecht. Maar diezelfde vraag is met betrekking tot goden net zo belachelijk.
[..]
Je hebt er geen een beantwoord, je draait er iedere keer omheen.
Zodra hij vast komt te zitten negeert hij de vraag en draait dan weer de standaardriedel af. Gaat al een tijdje zo.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:37 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Zo'n opmerking als 'ik kan het allemaal niet meer beantwoorden' leest heel erg als een cop-out, een 'reden' om onder de verantwoordelijkheid van moeilijke vragen beantwoorden uit te komen.
quote:Op vrijdag 9 december 2016 13:43 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Waarom vindt u kaboutertjes lachwekkend en het idee van een goddelijke schepper niet?
En beschermengelen?quote:Op vrijdag 9 december 2016 13:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is een non-sequitur. Maar om toch te antwoorden: de duivel is ook een god, dus nee.
Dat kan, mits geen goden. Het is echt niet zo moeilijk hoor.quote:
Dus dan is zo iemand een gelovige. Net zo gelovig als iemand die gelooft dat bewustzijn door de hersenen gecreëerd wordt.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat kan, mits geen goden. Het is echt niet zo moeilijk hoor.
Trouwens, een atheïst kan best in allerhande spirituele onzin geloven. De term verwijst alleen naar het afwijzen van theïsme.
Gelovige gespot.quote:
Ok. En dat heeft te maken met atheisme hoe?quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:54 schreef misterxvany het volgende:
[..]
Dus dan is zo iemand een gelovige. Net zo gelovig als iemand die gelooft dat bewustzijn door de hersenen gecreëerd wordt.
Maar ongelovige voor wat god(en) betreft.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:54 schreef misterxvany het volgende:
[..]
Dus dan is zo iemand een gelovige. Net zo gelovig als iemand die gelooft dat bewustzijn door de hersenen gecreëerd wordt.
Dat elke atheïst beweert vrij te zijn van geloof maar toch altijd wel ergens een geloof in heeft.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ok. En dat heeft te maken met atheisme hoe?
In een god. Dat is waar het 'theisme' op slaat.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:58 schreef misterxvany het volgende:
[..]
Dat elke atheïst beweert vrij te zijn van geloof
Is optioneel.quote:maar toch altijd wel ergens een geloof in heeft.
Geloof in god(en) ontbreekt inderdaad.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:58 schreef misterxvany het volgende:
[..]
Dat elke atheïst beweert vrij te zijn van geloof maar toch altijd wel ergens een geloof in heeft.
Waarom zegt men dan altijd ik geloof niet? Terwijl ze dat altijd doen. Ook een vorm van geloof trouwens.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:59 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
In een god. Dat is waar het 'theisme' op slaat.
[..]
Is optioneel.
Hoe vaak moet je dit nog duidelijk gemaakt worden?
Omdat men niet in een god gelooft. Men gebruikt dan het dagelijkse gebruik van het woord 'geloof', wat de god impliceert.quote:Op vrijdag 9 december 2016 15:02 schreef misterxvany het volgende:
[..]
Waarom zegt men dan altijd ik geloof niet?
Dus atheïsten verkrachten betekenissen gewoon? Geloof is algemeen en nu betekent het ineens iets heel anders? 'Ik heb vandaag drugs gebruikt.' 'Ik geloof het niet.' 'Dus je gelooft niet in een god?'quote:Op vrijdag 9 december 2016 15:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Omdat men niet in een god gelooft. Men gebruikt dan het dagelijkse gebruik van het woord 'geloof', wat de god impliceert.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |