Ik vind het juist intrigerend dat mensen zo stoïcijns aan hun eigen denkhokje blijven vastklampen. Niet out of the box durven te denken.quote:Op dinsdag 29 november 2016 10:52 schreef Semisane het volgende:
Elzies, serieuze vraag...waarom kies je ervoor om zo intellectueel oneerlijk te zijn...tegenover anderen, maar vooral tegenover jezelf.
Wat precies denk je te verliezen met deze houding?
Ik vind het eerlijk waar erg intrigerend.
Maar je hebt totaal niet door dat jij juist dit gedrag vertoond in dit topic??quote:Op woensdag 30 november 2016 09:38 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik vind het juist intrigerend dat mensen zo stoïcijns aan hun eigen denkhokje blijven vastklampen. Niet out of the box durven te denken.
Ik heb nu al enkele malen uitgelegd dat voortschrijdend inzicht en een theorie die zich blijft ontwikkelen (wijzigen) geen enkel probleem is binnen de wetenschap en dat dit zelf een inherente eigenschap is van de wetenschappelijke methode.quote:Op woensdag 30 november 2016 09:38 schreef Elzies het volgende:
Dat wanneer iemand die verkondigt te geloven in een goddeloos universum stampvoetend blijft ontkennen dat hij/zij niet gelooft in zijn eigen individuele geloofsopvatting.
Blijft vasthouden aan een theorie waarvan is vast komen te staan dat die zichzelf al tig keer inhoudelijk heeft gewijzigd en zichzelf blijft wijzigen. Dat diezelfde theorie zeer zeker veel waarde kent, maar tegelijkertijd doorspekt is met individuele aannames wat diezelfde theorie ook zo verzwakt en waarom deze theorie zichzelf ook blijft wijzigen.
Je ziet niet de totale ironie van dit bovenstaande stukje?quote:Op woensdag 30 november 2016 09:38 schreef Elzies het volgende:
Dat het voor sommigen zo moeilijk is te erkennen dat er geen eenduidige waarheidsvinding bestaat en dat het een illusie is dit na te streven.
Maar wat me het meeste verbaasd is het fanatisme waarmee atheïsten en aanhangers van de evolutietheorie elke andersdenkende mening bestrijden. Alsof hun waarheid de enige waarheid is. Vindt je het dan gek dat ik paralellen trek met de dogmatische kanten van religievoering?
Een theorie blijft zichzelf wijzigen als die niet voldoende is onderzocht en teveel op eigen aannames is gebaseerd. De evolutietheorie is zo'n theorie te noemen. Dat maakt het niet tot een hele sterke theorie, al wijs ik hem niet ten volle af.quote:Op woensdag 30 november 2016 10:13 schreef Semisane het volgende:
[..]
Maar je hebt totaal niet door dat jij juist dit gedrag vertoond in dit topic??
Je uit kritiek op de wetenschappelijke methode en de evolutietheorie op een dusdanige manier waar je voor al laat zien deze niet te begrijpen.
Ik doe nu al een tijdje me best om uit te leggen hoe en waaom men tot bepaalde conclusies komt binnen deze theorie.
Jij laat vooral zien mijn post of niet te lezen of niet te begrijpen en je blijft vasthouden aan je eigen denkhokjes wat betreft deze theorie.
Het is voor mij bijzonder dat je dit niet inziet.
[..]
Ik heb nu al enkele malen uitgelegd dat voortschrijdend inzicht en een theorie die zich blijft ontwikkelen (wijzigen) geen enkel probleem is binnen de wetenschap en dat dit zelf een inherente eigenschap is van de wetenschappelijke methode.
Ook heb ik laten zien waarom de evolutietheorie niet is gestoeld op (persoonlijke) aannames, maar op observaties, experimenten, en de resultaten en verklaringen die daaruit voortkomen.
En dat deze manier van werkeb leid tot nieuwe inzichten en kennis en dat dit het doel is van zowel de wetenschap en zoiets als de evolutietheorie.
Ondertussen houd jij vast aan denkbeelden die je nauwelijks of zelfs helemaal niet weet te onderbouwen...en vertoond daarmee precies dat gedrag die je anderen in deze post verwijt.
Zie je dan werkelijk niet hoe vreemd je redeneerd? Bijzonder vind ik het.
[..]
Je ziet niet de totale ironie van dit bovenstaande stukje?
Ik heb toch moeite om dit echt serieus te nemen.
Althans ik heb tot nu toe niks bestreden, ik heb een poging gedaan om je iets uit te leggen, maar kennelijk kan je dat niet begrijpen of vind je het zo bedreigend dat je het niet wil begrijpen.
Hoe dan ook...ik weet echt niet of ik je überhaupt zal gaan bereiken, maar ik ben geduldig.
Nogmaals dat een theorie wijzigd is geen enkel probleem en maakt een theorie ook helemaal niet "zwak".quote:Op woensdag 30 november 2016 10:44 schreef Elzies het volgende:
[..]
Een theorie blijft zichzelf wijzigen als die niet voldoende is onderzocht en teveel op eigen aannames is gebaseerd. De evolutietheorie is zo'n theorie te noemen. Dat maakt het niet tot een hele sterke theorie, al wijs ik hem niet ten volle af.
Als je een theorie voortdurend moet wijzigen omdat het vastloopt op teveel eigen achterhaalde aannames is die theorie binnen mijn optiek zwak te noemen. Ik zie dat niet als een incorrect denkbeeld maar als een verifieerbare uitkomst.quote:Op woensdag 30 november 2016 11:08 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nogmaals dat een theorie wijzigd is geen enkel probleem en maakt een theorie ook helemaal niet "zwak".
Sterker nog elke goede en "sterke" (wat dat ook mag betekenen) wetenschappelijke theorie wijzigd continue doordat men meer kennis op doet, oude kennis daarmee verbeterd, meer data en observaties doen etc.
Nogmaals je houd heel wanhopig vast aan een idee van "theorie" dat niet klopt en waar je nu meerdere keren op bent gewezen.
De vraag is dus:
1) Waarom houd je zo vast aan dit incorrecte denkbeeld?
2)Wat is nu zo bedreigend om te accepteren dat je denkbeeld niet klopt?
Het is verder niet erg dat je mijn posts grotendeels negeerd, maar uiteindelijk zou je je toch die bovenstaande punten moeten afvragen lijkt me.
Gelukkig gaat dat niet op voor wetenschappelijke theorieën.quote:Op woensdag 30 november 2016 11:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als je een theorie voortdurend moet wijzigen omdat het vastloopt op teveel eigen achterhaalde aannames is die theorie binnen mijn optiek zwak te noemen.
Theorieën in de wetenschap wijzigen niet zo vaak. Er komen theorieën bij die een bepaalde theorie op een andere niveau verklaart. Maar echte wijzigingen gebeuren niet zo vaak.quote:Op woensdag 30 november 2016 11:08 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nogmaals dat een theorie wijzigd is geen enkel probleem en maakt een theorie ook helemaal niet "zwak".
Sterker nog elke goede en "sterke" (wat dat ook mag betekenen) wetenschappelijke theorie wijzigd continue doordat men meer kennis op doet, oude kennis daarmee verbeterd, meer data en observaties doen etc.
Nogmaals je houd heel wanhopig vast aan een idee van "theorie" dat niet klopt en waar je nu meerdere keren op bent gewezen.
De vraag is dus:
1) Waarom houd je zo vast aan dit incorrecte denkbeeld?
2)Wat is nu zo bedreigend om te accepteren dat je denkbeeld niet klopt?
Het is verder niet erg dat je mijn posts grotendeels negeerd, maar uiteindelijk zou je je toch die bovenstaande punten moeten afvragen lijkt me.
De kennis binnen een theorie veranderd voortdurend. De basis van een theorie zal niet snel veranderen omdat dat meer een paradigmeverschuiving is, maar de data,experimentele resultaten en kennis die daar mee wordt gevonden veranderd voortdurend.quote:Op woensdag 30 november 2016 11:28 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Theorieën in de wetenschap wijzigen niet zo vaak. Er komen theorieën bij die een bepaalde theorie op een andere niveau verklaart. Maar echte wijzigingen gebeuren niet zo vaak.
Maar geef eens een voorbeeld van wat jij denkt dat binnen de evolutietheorie voortdurend wijzigd? Zaken als natuurlijke selectie, mutatie, genetische drift etc zijn toch zeer solide.quote:Op woensdag 30 november 2016 11:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als je een theorie voortdurend moet wijzigen omdat het vastloopt op teveel eigen achterhaalde aannames is die theorie binnen mijn optiek zwak te noemen. Ik zie dat niet als een incorrect denkbeeld maar als een verifieerbare uitkomst.
Aanhangers van de evolutietheorie maken de theorie veel groter dan die feitelijk is.
Maar daarmee verandert de theorie dus niet. Dat is vrij essentieel.quote:Op woensdag 30 november 2016 11:35 schreef Semisane het volgende:
[..]
De kennis binnen een theorie veranderd voortdurend. De basis van een theorie zal niet snel veranderen omdat dat meer een paradigmeverschuiving is, maar de data,experimentele resultaten en kennis die daar mee wordt gevonden veranderd voortdurend.Dat kan ook niet anders
Nee, maar ik dacht dat het duidelijk was dat ik het vooral over de inhoud (kennis, data etc) had binnen een theorie.quote:Op woensdag 30 november 2016 14:27 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar daarmee verandert de theorie dus niet. Dat is vrij essentieel.
Nou ja, dat is altijd de kwestie met van die reli verdedigers. Je moet zo zorgvuldig je woorden wegen dat het precies klopt. Dat is vervolgens nogal ironisch omdat iets precies duiden binnen religie nogal onmogelijk is. Je ziet dat dan ook gelijk aan zo'n reactie van Elzies die erop duikt om het zwak te noemen.quote:Op woensdag 30 november 2016 15:41 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nee, maar ik dacht dat het duidelijk was dat ik het vooral over de inhoud (kennis, data etc) had binnen een theorie.
En als ik onduidelijk was dan komt het voornamelijk omdat ik al pakweg 6 vrij uitgebreide posts lang probeer hetzelfde uit te leggen.![]()
Wellicht geheel tegen beter weten in, want het lijkt er niet op dat ik er doorheen kom, maar goed ik zal mijn tekst wat zorgvuldiger formuleren.
Als iemand kritiek op uit op een ander z'n denkhokje en die persoon blijft in z'n hokje zijn er twee opties. 1) de kritiek was niet goed, of 2) de kritiek was wel goed, maar degene blijft dogmatisch in z'n hokje.quote:Op woensdag 30 november 2016 09:38 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik vind het juist intrigerend dat mensen zo stoïcijns aan hun eigen denkhokje blijven vastklampen. Niet out of the box durven te denken.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Er zit een verschil tussen verandering en verfijning. Zou fijn zijn als Elzies hier wel antwoord op wil geven.quote:Op woensdag 30 november 2016 11:41 schreef Semisane het volgende:
[..]
Maar geef eens een voorbeeld van wat jij denkt dat binnen de evolutietheorie voortdurend wijzigd? Zaken als natuurlijke selectie, mutatie, genetische drift etc zijn toch zeer solide.
Dat we continue meer kennis opdoen over deze onderdelen van de evolutietheorie is uiteraard nu juist de bedoeling van de wetenschap.
En de "aanhangers van de evolutietheorie" (lees: biologen) hebben alle reden om deze theorie als solide te zien. In biologie is weinig te begrijpen zonder de evolutietheorie.
Wederom een indicatie dat je simpelweg geen idee hebt hoe wetenschap werkt en dat je anti-evolutie gedrag vooral voortkomt uit de wil om een uniek sneeuwvlokje te zijn.quote:Op woensdag 30 november 2016 11:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als je een theorie voortdurend moet wijzigen omdat het vastloopt op teveel eigen achterhaalde aannames is die theorie binnen mijn optiek zwak te noemen.
Dat klinkt nog goed. Beetje pretentieus, maar ok. Vooruit.quote:Weet is een tweemaandelijks populair-wetenschappelijk tijdschrift en beschrijft de leukste ontdekkingen uit natuur, techniek en wetenschap vanuit een christelijk perspectief. Feiten zijn feiten. Die blijven zoals ze zijn. Daar waar het de uitleg van de feiten betreft, maakt Weet Magazine verschil.
Wetenschappers ontdekken veel, maar er is ook nog veel onduidelijk. Sommige gegevens ontbreken helaas om complete en betrouwbare verklaringen te geven. Vaak valt men dan terug op aannames.
Het is belangrijk dat onzekere dingen niet als een voldongen feit worden uitgelegd. Weet Magazine brengt op dat gebied de nuance aan.
Is je interesse gewekt? Word dan abonnee! Weet Magazine brengt je bij kennis die in andere media moeilijk is te vinden. En dat geeft verrassende resultaten!
Juist omdat die theorie zo vaak gewijzigd is, is het nu een sterke theorie.quote:Op woensdag 30 november 2016 11:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als je een theorie voortdurend moet wijzigen omdat het vastloopt op teveel eigen achterhaalde aannames is die theorie binnen mijn optiek zwak te noemen. Ik zie dat niet als een incorrect denkbeeld maar als een verifieerbare uitkomst.
Aanhangers van de evolutietheorie maken de theorie veel groter dan die feitelijk is.
Ze hebben ook een site: logos.nl. Heb laatst nog een discussie gehad met de auteur van een filmpje wat ze plaatsten,quote:Op woensdag 30 november 2016 19:43 schreef Molurus het volgende:
Bijzonder blad dit:
https://www.weet-magazine.nl/
[..]
Dat klinkt nog goed. Beetje pretentieus, maar ok. Vooruit.
Maar dan blader ik even wat verder, en dan loop ik tegen bijvoorbeeld dit soort dingen aan:
https://www.weet-magazine(...)ing-voor-wetenschap/
Regelrechte promotie van religieus dogma.
https://www.weet-magazine.nl/gaat-het-slecht-met-het-klimaat/
Klimaatontkenning.
https://www.weet-magazine.nl/posts/achilleshiel-van-evolutie/
En een heuze Nederlandstalige heruitgave van een productie van Creation Ministries International waarin men weer eens lekker tegen de evolutietheorie aanschopt.
Ik wist niet dat dit soort crap ook in Nederland bestond.
Overigens ook het zoveelste geval waarin religie en wetenschapsontkenning hand in hand gaan.
Ik was net een beetje bijgekomen van de schrik: er bestaan werkelijk mensen die geloven dat de aarde plat is.quote:Op woensdag 30 november 2016 20:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ze hebben ook een site: logos.nl. Heb laatst nog een discussie gehad met de auteur van een filmpje wat ze plaatsten,
http://logos.nl/klopt-de-oerknaltheorie/
Nogal misleidend allemaal.
Nee, zoals ik hierboven al aanhaalde, dit is niet zo. Een wetenschappelijke theorie wijzigt zelden. Als wetenschappelijke theorieën zo vaak zouden wijzigen zou ik het nog met Elzies eens zijn.quote:Op woensdag 30 november 2016 19:52 schreef Kamina het volgende:
[..]
Juist omdat die theorie zo vaak gewijzigd is, is het nu een sterke theorie.
Dat is hoe wetenschap werkt.
Dat blad is dan ook van een Christelijke uitgever.quote:Op woensdag 30 november 2016 19:43 schreef Molurus het volgende:
Bijzonder blad dit:
https://www.weet-magazine.nl/
[..]
Dat klinkt nog goed. Beetje pretentieus, maar ok. Vooruit.
Maar dan blader ik even wat verder, en dan loop ik tegen bijvoorbeeld dit soort dingen aan:
https://www.weet-magazine(...)ing-voor-wetenschap/
Regelrechte promotie van religieus dogma.
https://www.weet-magazine.nl/gaat-het-slecht-met-het-klimaat/
Klimaatontkenning.
https://www.weet-magazine.nl/posts/achilleshiel-van-evolutie/
En een heuze Nederlandstalige heruitgave van een productie van Creation Ministries International waarin men weer eens lekker tegen de evolutietheorie aanschopt.
Ik wist niet dat dit soort crap ook in Nederland bestond.
Overigens ook het zoveelste geval waarin religie en wetenschapsontkenning hand in hand gaan.
quote:Weet Magazine is een populair-wetenschappelijk tijdschrift vanuit de christelijke identiteit. Weet presenteert de meest interessante feiten uit wetenschap, natuur en techniek, vanuit een Bijbels perspectief.
En dat leidt dan direct tot allerlei vormen van wetenschapsontkenning.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:40 schreef highender het volgende:
[..]
Dat blad is dan ook van een Christelijke uitgever.
[..]
Religie is gewoon heel hardnekkig. En met een instroom van een miljoen religieuzen de afgelopen decennia kan het niet anders dan dat je dat merkt. Op globaal niveau blijven ze ook maar vermenigvuldigen zoals religie voorschrijft...quote:Op woensdag 30 november 2016 20:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik was net een beetje bijgekomen van de schrik: er bestaan werkelijk mensen die geloven dat de aarde plat is.
En nu lijken wij naast ordinair populisme ook dit soort bizarre opvattingen over te nemen van de VS.![]()
Of is het misschien gewoon dat ik ouder aan het worden ben? Soms lijkt het alsof de wereld alleen maar dommer wordt, maar dat kan natuurlijk ook gewoon aan mij zelf liggen.
Nou ja het is redelijk onduidelijk waar Elzies op doelt. Zoals ik het interpreteerde had hij het over feiten, data, experimenten en dus de kennis die een theorie de wetenschap oplevert en niet specifiek over centrale concepten binnen zo'n theorie.quote:Op woensdag 30 november 2016 21:21 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Nee, zoals ik hierboven al aanhaalde, dit is niet zo. Een wetenschappelijke theorie wijzigt zelden. Als wetenschappelijke theorieën zo vaak zouden wijzigen zou ik het nog met Elzies eens zijn.
Globaal neemt de religiositeit toe, maar de westerse wereld is juist sterk aan het seculariseren, ook Nederland. Het aandeel gelovigen neemt juist af.quote:Op donderdag 1 december 2016 07:50 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Religie is gewoon heel hardnekkig. En met een instroom van een miljoen religieuzen de afgelopen decennia kan het niet anders dan dat je dat merkt. Op globaal niveau blijven ze ook maar vermenigvuldigen zoals religie voorschrijft...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |