Zure druiven of rechtvaardigheidsgevoel, oordeelt u zelf maar.quote:Advocaat Gerard Spong denkt er over om aangifte te doen tegen Burgercomité EU. Gisteravond noemde Spong bij tv-programma Pauw het referendum van afgelopen woensdag een ’crimineel referendum’. De advocaat is benaderd door iemand die pleit voor een strafzaak als de overheid geen onderzoek start.
De leden van het Burgercomité zouden volgens Spong onder valse voorwendselen handtekeningen hebben verzameld voor het referendum, dat over het associatieverdrag met Oekraïne ging.
Het referendum werd mogelijk gemaakt door actiegroep GeenPeil. In deze groep zaten GeenStijl, het Forum voor Democratie en Burgercomité EU. Voorzitter van het comité Arjan van Dixhoorn zei vorige week tegen het NRC dat Oekraïne hun niets kan schelen. Daarmee lieten ze blijken dat het referendum vooral als doel heeft om Nederland en de Europese Unie onder spanning te zetten.
Bij Pauw zei Spong: "Het is een misdrijf wat enkele initiatiefnemers in het NRC bekennen. Volgens artikel 98 van de wet raadgevend referendum is het verboden om onder valse voorwendselen een ondersteuningsverklaring te krijgen. Als je zegt het gaat me niet om Oekraïne maar om de EU.”
Stuk voor stuk belangrijk, het TTIP-verdrag waarschijnlijk nog het meest.quote:Initiatiefnemer van het Oekraïne-referendum Thierry Baudet wil premier Rutte adviseren over het aanpassen van het associatieverdrag tussen Europa en Oekraïne, dat woensdag is weggestemd door een meerderheid van de kiezers.
Baudet wil een manifest opstellen met daarin de aanpassingen in het associatieverdrag die Rutte volgens hem zou moeten uitonderhandelen in Brussel. "Dat manifest ga ik samen met andere leden van het intellectuele nee-kamp opstellen", zei hij in tv-programma Pauw.
Vandaag praat de ministerraad over de uitkomst van het referendum. Formeel kan het kabinet de uitslag naast zich neerleggen, maar premier Rutte heeft al gezegd dat Nederland wat hem betreft het verdrag met Oekraïne niet zonder meer kan ratificeren nu het nee-kamp het referendum heeft gewonnen.
In Pauw zei Baudet verder dat hij al drie onderwerpen op de plank heeft liggen waarover volgens hem ook heel goed een referendum gehouden zou kunnen worden: het TTIP-handelsverdrag tussen Europa en de VS, nieuwe financiële steun van de Europese Unie aan landen in Zuid-Europa en de Europese aanpak van het vluchtelingenprobleem.
Een goed punt van Plasterk, hier moet inderdaad naar worden gekeken.quote:Minister Plasterk zet vraagtekens bij de subsidies die bij een referendum worden verstrekt om campagne te voeren. Hij vindt dat er nog eens goed naar de regels moet worden gekeken.
Van de ongeveer 2 miljoen euro die voor het Oekraïne-referendum is verstrekt, is ook een deel bij politieke partijen terechtgekomen. Plasterk vraagt zich af of het nou echt de bedoeling is "dat we partijen gaan financieren, zodat ze advertenties voor zichzelf kunnen plaatsen".
Technisch gezien mag hij het negeren. Hij heeft echter wel keihard gelogen.quote:Op vrijdag 18 november 2016 20:56 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Rutte moet juridisch aangepakt worden voor het negeren van de uitslag van het referendum!
Technisch gezien mag hij de uitslag naast zich neerleggen, maar dat heeft hij niet gedaan (dat is een politieke daad).. wat hij doet is 't negeren en dat mag volgens de wet helemaal niet . Daar is ook een rechtszaak tegen aangespannen door het Forum voor Democratie (Thierry Baudet) maar die wordt al al die tijd uitgerekt en uitgesteld door de rechtbank tot steeds weer in de verre toekomst.quote:Op vrijdag 18 november 2016 20:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Technisch gezien mag hij het negeren. Hij heeft echter wel keihard gelogen.
"Wees gerust, wij nemen de uitslag serieus en we zullen niet zomaar het verdrag zomaar ondertekenen als het volk tegenstemt."
"Ik kan niet het verdrag aanpassen, Nederland is maar een van de vele landen.", hierbij verzwijgende dat Nederland ervoor kan kiezen om het niet te ondertekenen.
"Ik heb niets kunnen onderhandelen dus nu tekenen we het verdrag gewoon maar ik heb mijn woord gehouden, we hebben dat niet zonder slag of stoot gedaan."
Mark Rutte, de oppertrol van de Villabewonerspartij voor Verlakkerij en Demagogie.
Hij negeert het juist niet en probeert recht te doen aan de gemaakte bezwaren.quote:Op vrijdag 18 november 2016 20:56 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Rutte moet juridisch aangepakt worden voor het negeren van de uitslag van het referendum!
Op basis van wat?quote:Op vrijdag 18 november 2016 20:56 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Grote woorden wel. Maar volgens mij is het idee achter een raadgevend referendum dat de volksvertegenwoordiging het laatste woord heeft en houdt.quote:Op zaterdag 19 november 2016 09:34 schreef SickPuppiesNeedLove2 het volgende:
[..]
Technisch gezien mag hij de uitslag naast zich neerleggen, maar dat heeft hij niet gedaan (dat is een politieke daad).. wat hij doet is 't negeren en dat mag volgens de wet helemaal niet . Daar is ook een rechtszaak tegen aangespannen door het Forum voor Democratie (Thierry Baudet) maar die wordt al al die tijd uitgerekt en uitgesteld door de rechtbank tot steeds weer in de verre toekomst.
Rutte liegt en bedriegt hier de Nederlandse bevolking mee, want ongeacht of je het nu eens of oneens met de uitslag bent, een minister president moet wel de wet navolgen en dat doet ie niet ... en nog wel met instemming van het parlement die hem hier niet op corrigeren, nee dit een motie tot aandringing van de minister president tot actie zelfs hebben afgestemd.
Kort samengevat is dus één hele grote faal voor de democratie waar niemand iets aan lijkt te kunnen of in iedere geval willen doen.
En ondertussen wordt het verdrag beetje bij beetje steeds verder doorgevoerd en komt Oekraïne stapje voor stapje meer onderdeel van de EU.
De corruptie sijpelt vanuit Oekraïne steeds verder door in Brussel en Den Haag.
Dat besef mag je niet verwachten van de boze kereltjesquote:Op zaterdag 19 november 2016 10:31 schreef Jigzoz het volgende:
Wat is ook alweer het verschil tussen een raadgevend en een bindend referendum?
Hij negeert de referendumwet. Gevangenisstraf lijkt me wel op zijn plaats.quote:Op zaterdag 19 november 2016 10:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hij negeert het juist niet en probeert recht te doen aan de gemaakte bezwaren.
Nee, hij negeert die wet niet. Hij interpreteert het hooguit wat ruim. Als dat mag van onze volksvertegenwoordiging, dan is dat prima.quote:Op zaterdag 19 november 2016 10:37 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Hij negeert de referendumwet. Gevangenisstraf lijkt me wel op zijn plaats.
Rutte in het gevang!!!!quote:Op zaterdag 19 november 2016 10:33 schreef KoosVogels het volgende:
Er is ook helemaal geen sprake van corruptie. Boze mensen met hun grote boze woorden.
Hoezo, het referendum is niet bindend. Dus hij doet niks onwettigs.quote:Op zaterdag 19 november 2016 10:37 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Hij negeert de referendumwet. Gevangenisstraf lijkt me wel op zijn plaats.
Als de ene crimineel de andere crimineel iets toestaat dan betekent het nog niet dat het legaal is.quote:Op zaterdag 19 november 2016 10:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, hij negeert die wet niet. Hij interpreteert het hooguit wat ruim. Als dat mag van onze volksvertegenwoordiging, dan is dat prima.
Ik probeerde 't feitelijk te houden, want het feit dat 't een raadgevend referendum is, houdt niet in dat Rutte zich niet meer aan de wet op een raadgevend referendum hoeft te houden als hij dat niet wil. Dat moet ie dus wel, maar dat doet ie niet. Het parlement stelt 'm daarin ook nog eens actief in staat dit te doen, waarmee ook zij de wet aan hun laars lappen. (voor onderbouwing zie de vorige post, daar staan de linkjes in)quote:Op zaterdag 19 november 2016 10:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Grote woorden wel. Maar volgens mij is het idee achter een raadgevend referendum dat de volksvertegenwoordiging het laatste woord heeft en houdt.
En blijkbaar vindt ons parlement de stappen van het kabinet acceptabel.
Daar mag je hen volgend jaar maart op afrekenen. PVV of SP is blij met je stem.
Het referendum is nog steeds gebonden aan de wetgeving rond een raadgevend referendum.quote:Op zaterdag 19 november 2016 10:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoezo, het referendum is niet bindend. Dus hij doet niks onwettigs.
Zijn straf moet dan bij verkiezingen komen.
Hij negeert de wet wel.quote:Op zaterdag 19 november 2016 10:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, hij negeert die wet niet. Hij interpreteert het hooguit wat ruim. Als dat mag van onze volksvertegenwoordiging, dan is dat prima.
De referendumwet eist dat het verdrag (de wet die erop gebaseerd is) ingetrokken wordt of geratificeerd wordt. Hij heeft geen van beide gedaan. Opsluiten die crimineel dus.quote:Op zaterdag 19 november 2016 10:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoezo, het referendum is niet bindend. Dus hij doet niks onwettigs.
Zijn straf moet dan bij verkiezingen komen.
Span een zaak aan, zou ik zeggen. Succes!quote:Op zaterdag 19 november 2016 10:42 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
De referendumwet eist dat het verdrag (de wet die erop gebaseerd is) ingetrokken wordt of geratificeerd wordt. Hij heeft geen van beide gedaan. Opsluiten die crimineel dus.
Kansloos, dat ondemocratische corrupte zooitje houdt elkaar allemaal de hand boven het hoofd.quote:Op zaterdag 19 november 2016 10:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Span een zaak aan, zou ik zeggen. Succes!
Is al gedaan.quote:Op zaterdag 19 november 2016 10:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar dan moet hij opstaan. Dat gaat m niet worden.quote:Op zaterdag 19 november 2016 10:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar wat hij doet is zeker niet illegaal.quote:Op zaterdag 19 november 2016 10:40 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Als de ene crimineel de andere crimineel iets toestaat dan betekent het nog niet dat het legaal is.
Dan niet. Veel succes met boos en gefrustreerd zijn.quote:Op zaterdag 19 november 2016 10:44 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Kansloos, dat ondemocratische corrupte zooitje houdt elkaar allemaal de hand boven het hoofd.
En uiteindelijk zal het kabinet het netjes formeel afhandelen. Dat het allemaal iets langer duurt dan de ongeduldige typetjes leuk vinden doet dan niet zo ter zake.quote:Op zaterdag 19 november 2016 10:40 schreef SickPuppiesNeedLove2 het volgende:
[..]
Ik probeerde 't feitelijk te houden, want het feit dat 't een raadgevend referendum is, houdt niet in dat Rutte zich niet meer aan de wet op een raadgevend referendum hoeft te houden als hij dat niet wil. Dat moet ie dus wel, maar dat doet ie niet. Het parlement stelt 'm daarin ook nog eens actief in staat dit te doen, waarmee ook zij de wet aan hun laars lappen. (voor onderbouwing zie de vorige post, daar staan de linkjes in)
En afrekenen zal ik zeker doen in maar volgens de jouw voorgestelde route.
Ik vrees alleen dat 't niet genoeg zal zijn.
[..]
Het referendum is nog steeds gebonden aan de wetgeving rond een raadgevend referendum.
Daaraan houdt Rutte zich niet. Dus wel degelijk onwettig.
[..]
Hij negeert de wet wel.
De uitkomst van het referendum was niet een uitnodiging tot interpretatie van de uitkomst noch een uitnodiging om het verdrag nog op wat discutabel vastgestelde minpuntjes proberen te wijzigen. Dat was niet de uitkomst van het referendum, dat was een voor of tegen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |