abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166735583
Hooggevoelige kinderen (en volwassenen) zijn gevoelig op verschillende gebieden, dit komt doordat de hersenen de prikkels op een andere en diepere manier verwerken dan bij niet hooggevoelige personen.
Dabrowski heeft een mooi model voor de grotere prikkelgevoeligheid bedacht. Hooggevoelige kinderen hoeven niet alle gevoeligheden van Dabrowski's model te uiten, maar in ieder geval wel de emotionele overgevoeligheid.

Hooggevoeligheid is geen stoornis, maar een karaktertrek.
Bij introverte denkers wordt vaak de misdiagnose ADD gesteld. Bij extroverte doeners wordt vaak de misdiagnose ADHD gesteld. Ook wordt bij HSP kinderen die moeite hebben met veranderingen of die sterk autonoom zijn al snel aan ASS

Kenmerken van hooggevoelige kinderen (highly sensitive person: HSP):

Kenmerken van hooggevoelige & strong-willed kinderen (hoogstimulatief/ high sensation seekers: HSS):
http://gevoeligheidgrootb(...)-strong-willed-kind/

[ Bericht 3% gewijzigd door Twinkly op 18-11-2016 19:06:34 ]
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_166737021
Mijn oudste, N van net 7 jaar, is hooggevoelig en daarbij hoogstimulatief. Dit houdt bij hem in dat hij prikkels opzoekt en nodig heeft, anders raakt hij heel lamlendig en verveeld door onderprikkeling, maar wel heel snel overprikkeld raakt.
Mijn jongste, S van bijna 3,5 jaar, is wel gevoelig, maar ik weet niet zeker of hij hooggevoelig is, maar dat kan ook komen doordat hij extrovert is en ik vooral ervaring heb met introverte hooggevoeligheid. Hij laat wel heel veel kenmerken van strong willed kinderen zien.

Een aantal recente voorbeelden van waar N tegenaan loopt door zijn hooggevoeligheid, misschien herkennen jullie hier iets in:

Hij is heel bang om fouten te maken en maakt daardoor werkjes op school liever niet. Hij vlucht naar de wc als hij iets tegenkomt dat hij niet meteen kan of snapt of wanneer het moeilijk lijkt. Ook thuis lopen we hier tegenaan, hij moet echt een (enorme) drempel over geholpen worden, ook bij dingen zoals zelf tandenpoetsen.
http://gevoeligheidgrootbrengen.nl/legt-zelf-de-lat-zo-hoog/

Op zwemles is hij zo ontzettend bang om water in zijn gezicht te krijgen en te verdrinken dat hij een schooljaar lang in het eerste watergewenningsbadje gezeten heeft. Uiteindelijk heb ik zelf het initiatief genomen om hem met een drijfvest meteen naar het diepe gedeelte te laten gaan en dat werkte gelukkig meteen. Hij zwemt nu mee met de groep, met alleen kurken.

Vorige week was hij na schooltijd de enige die intens verdrietig was omdat hij iets niet eerlijk vond van de meester. Die had een groepje beloond omdat ze snel stil waren, terwijl N's groepje net zo snel stil was. Hij heeft maandag zelf aan de meester verteld wat hij niet leuk vond en wat volgens hem een goede oplossing zou zijn, namelijk de hele klas belonen als ze snel stil zijn (en de meester heeft geluisterd, hoera!).

Hij wilde niet mee naar de Sinterklaasintocht, omdat hij de drukte en de herrie heel naar vindt.

Morgen heeft hij een kinderfeestje met jongens van 7-8 jaar. Ze gaan naar de bioscoop en dat vindt hij heel erg spannend. Hij wilde eigenlijk dat een van ons mee zou gaan, maar het voorstel dat de moeder van de jarige dichtbij hem blijft en voor hem zorgt vond hij ook goed.

Hij heeft een groot inlevingsvermogen. Bijvoorbeeld: als een vriendje niet wil spelen, bedenkt hij zelf waarom niet ("Misschien is hij heel moe of wil hij liever even alleen zijn, dat heb ik ook wel eens")

Motorische overgevoeligheid uit zich bij hem in veel wiebelen en friemelen en soms geluidjes maken. Dit doet hij vaak uit onderprikkeling op school, als hij zichzelf probeert op te peppen om op te letten.

De intellectuele overgevoeligheid uit zich bij hem in alles willen weten, begrijpen en goed verbanden kunnen leggen. Hij heeft een grote algemene kennis, maar schoolvakken vindt hij maar niks.

Wat betreft gevoelige verbeeldingskracht. Hij had als peuter een fantasievijand (geen vriendje dus ;) ), Juju, die alles deed wat verkeerd was. En nu nog steeds zit hij heel snel in zijn fantasie en moet je vaak eerst zijn aandacht trekken voordat je iets zegt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Twinkly op 18-11-2016 16:36:38 ]
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
  vrijdag 18 november 2016 @ 17:09:31 #3
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_166738068
:') .

Ik krijg hier een ernstig "mijn kutkoter is een 'special snowflake' gevoel" van. Strong willed kinderen.. jezus. Het zijn gewoon kinderen. Doe normaal.
Huilen dan.
pi_166738336
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 november 2016 17:09 schreef Isdatzo het volgende:
:') .

Ik krijg hier een ernstig "mijn kutkoter is een 'special snowflake' gevoel" van. Strong willed kinderen.. jezus. Het zijn gewoon kinderen. Doe normaal.
:')

Ik krijg hier een ernstig "ik moet reageren want ik kom aandacht tekort"-gevoel van.
Jezus. Doe normaal.
  vrijdag 18 november 2016 @ 17:31:29 #5
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_166738433
Ja, precies dat. Misschien ben ik ook wel een special snowflake! Of je daar even rekening mee wil houden bij het opstellen van je reacties. Dank.
Huilen dan.
  vrijdag 18 november 2016 @ 17:32:44 #6
256140 RhytmicalRemedy
'Respect few,fear none
pi_166738461
Dit heet toch gewoon autisme of is dit weer iets nieuws?
Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
pi_166738578
quote:
19s.gif Op vrijdag 18 november 2016 17:32 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
Dit heet toch gewoon autisme of is dit weer iets nieuws?
Nee, het is zeker geen autisme. Het is ook niet nieuw of een modeverschijnsel. Het is gewoon een karaktertrek. De andere verwerking van prikkels in de hersenen is ook aangetoond door middel van hersenscans.
Hooggevoeligheid komt ook bij andere diersoorten voor omdat het de soort een evolutionair voordeel geeft als een deel van de soort gevoeliger is. Er wordt bijvoorbeeld door Rijksuniversiteit Groningen onderzoek gedaan bij koolmezen.

Ik zal de openingspost verduidelijken.
  vrijdag 18 november 2016 @ 17:58:13 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_166738947
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 17:37 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Nee, het is zeker geen autisme. Het is ook niet nieuw of een modeverschijnsel. Het is gewoon een karaktertrek. De andere verwerking van prikkels in de hersenen is ook aangetoond door middel van hersenscans.
Hooggevoeligheid komt ook bij andere diersoorten voor omdat het de soort een evolutionair voordeel geeft als een deel van de soort gevoeliger is. Er wordt bijvoorbeeld door Rijksuniversiteit Groningen onderzoek gedaan bij koolmezen.

Ik zal de openingspost verduidelijken.
Heb je linkjes naar de wetenschappelijke onderbouwing hiervan? En dan bedoel ik niet die website die in de OP staat waar ze je ook 'energetische healing' en andere geldklopperij aan proberen te smeren. Een paar publicaties in een peer reviewed tijdschrift zou prima zijn.
Huilen dan.
pi_166738970
Ik herken mijn oudste heel erg in jouw beschrijving van N. Behalve dat ze geen fantasievriendje heeft gehad, naar mijn weten. Ze had als 'extraatje' :P daarbij ook nog last van tics. Toch heb ik nooit de behoefte gehad het zo te benoemen en heb ik sinds dit schooljaar zelfs het gevoel dat ze eroverheen groeit, of misschien beter gezegd 'er meer controle over heeft'.

Mijn aanpak is denk ik wat harder, maar wel positief stimulerend.
Ik vraag me af waarom je hier zo induikt? Er zijn nog veel meer karaktertrekken aangetoond. Heb je (ook op de nieuwe school) het gevoel dat hij steeds verkeerd begrepen en begeleid wordt?

Ik vraag me altijd af of het nou helpt om zoiets te willen classificeren, of hoe noem je dat? Ik zie er ook wel een gevaar in, geloof ik.
pi_166739103
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 november 2016 17:58 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Heb je linkjes naar de wetenschappelijke onderbouwing hiervan? En dan bedoel ik niet die website die in de OP staat waar ze je ook 'energetische healing' en andere geldklopperij aan proberen te smeren. Een paar publicaties in een peer reviewed tijdschrift zou prima zijn.
Echt, serieus gast :')
Het is een algemeen bekende karaktertrek, die jíj toevallig nog niet kent. Je doet net alsof ik een of andere zweefteef ben.
Ik zal de links voor je opzoeken.
pi_166739174
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 17:59 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik vraag me af waarom je hier zo induikt? Er zijn nog veel meer karaktertrekken aangetoond.
Omdat het fijn is om handvatten te krijgen voor de opvoeding en om ervaringen uit te wisselen. Ik heb er al redelijk wat ervaring mee een andere moeders gaven aan dat ze een topic hierover fijn zouden vinden.
  vrijdag 18 november 2016 @ 18:10:22 #12
256140 RhytmicalRemedy
'Respect few,fear none
pi_166739194
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 18:06 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Het is een algemeen bekende karaktertrek, die jíj toevallig nog niet kent. Je doet net alsof ik een of andere zweefteef ben.
Ja kijk eerlijk gezegd start jij wel deze thread dus het is aannemelijk van wel.
Buiten dat is het wel interessant om te lezen hoor daar niet van. Maar meer info is wel nice lijkt nu idd zo'n geldklopperij scheme.
Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
  vrijdag 18 november 2016 @ 18:11:16 #13
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_166739211
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 18:06 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Het is een algemeen bekende karaktertrek, die jíj toevallig nog niet kent.
Niet zó algemeen bekend dus :') . Ook als ik de term door google scholar of het zoeksysteem van de universiteit haal krijg ik weinig fatsoenlijke resultaten.
quote:
Je doet net alsof ik een of andere zweefteef ben.
Boehoehoe ;( ! Vind je 't gek met zo'n OP?

quote:
Cool.
Huilen dan.
pi_166739500
pi_166739672
Veel hoogsensitieve kinderen in de klas gehad. Komt me bekend voor wat er in de OP staat.
Noot noot.
  vrijdag 18 november 2016 @ 18:39:19 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_166739755
quote:
Dat is een onderzoek op 18 (!) volwassenen in een nietszeggend tijdschrift (10 keer geciteerd.. poe-hee :') ). En ik zie het verband nog niet helemaal met dit topic.

As predicted, for partner images and for happy facial photos, HSP scores were associated with stronger activation of brain regions involved in awareness, empathy, and self-other processing.

1) De proefpersonen kregen een HSP-score toebedeeld op basis van een vragenlijst.
2) De proefpersonen die een 'hoge' score hadden reageerden duidelijker op de MRI-scans dan proefpersonen met een lagere score.

Hoezo is dit nu hét bewijs dat 'hoogsensitiviteit' geen mode-etiketje is? Is het niet logisch dat mensen die wat meer empathisch ingesteld zijn iets duidelijker reageren wanneer ze foto's van hun geliefde voorbij zien komen? Gewoon omdat iedereen anders is "zegmaarrrrr".
Huilen dan.
  vrijdag 18 november 2016 @ 18:42:16 #17
149959 SQ
snelle trees
pi_166739798
Maakt het wat uit of het allemaal wetenschappelijk is onderbouwd? Het gaat hier om situaties die ouders herkennen en daar graag ervaringen over uitwisselen. Niet om het innemen van een stelling om daar een fijn debat over te kunnen voeren. Graag dus de focus op ervaringen.
disclaimer
  vrijdag 18 november 2016 @ 18:42:45 #18
256666 leeell
I know you're lonely
pi_166739805
quote:
Leuk dat je eigen onderzoek zegt dat het om een glijdende schaal gaat en dat iedereen in bepaalde mate hieraan onderhevig is. En dat de auteur zegt dat dit niets is wat op een bepaald persoon betrokken kan worden omdat dat weg kan nemen van echte psychologische stoornissen
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  vrijdag 18 november 2016 @ 18:48:03 #19
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_166739869
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 18:42 schreef Stormqueen het volgende:
Maakt het wat uit of het allemaal wetenschappelijk is onderbouwd?
Jazeker. TS roept dat het een algemeen bekende karaktertrek is.

In elk geval is het belangrijk om de begrippen 'hoogsensitiveiteit' en 'strong willed' af te bakenen.
quote:
Het gaat hier om situaties die ouders herkennen en daar graag ervaringen over uitwisselen. Niet om het innemen van een stelling om daar een fijn debat over te kunnen voeren. Graag dus de focus op ervaringen.
Wat is er mis met een fijn debat? Ik herken alle situaties in de OP en ik denk dat dit gewoon kind-eigen gedrag is. Ik wil graag begrijpen waarom dit nu ineens (door TS) gezien wordt als iets heel bijzonders.
Huilen dan.
  vrijdag 18 november 2016 @ 18:50:02 #20
149959 SQ
snelle trees
pi_166739899
Je kunt best de discussie aangaan maar wel graag met respect voor elkaar (en niet alleen om er stoer over te braggen in een sc elders op het forum ;))
Derhalve heb ik enkele reacties verwijderd.
disclaimer
pi_166752008
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 17:59 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik vraag me altijd af of het nou helpt om zoiets te willen classificeren, of hoe noem je dat? Ik zie er ook wel een gevaar in, geloof ik.
Hoe dat? Als werkende krijg je vaak met teambuilding te maken. Vaak zit daar ook een sessie bij om je qua karakter te classificeren. Puur bedoeld, zodat je als collega's beter weet hoe met elkaar om te gaan.

Het voordeel van hoogsensitief, is dat je dat al van nature doet. Ik zie het als een positieve eigenschap. Hoeft niet per se een label, maar daardoor begrijp je in ieder geval je eigen reacties beter.

Ik herken overigens alleen mezelf erin, maar vind het een mooie eigenschap, mochten mijn kinderen het ook hebben.

Ik heb het trouwens het gevoel dat men meer over de naamgeving valt, dan de eigenschap zelf.

Twinkly, zie nu het verhaal over jouw oudste. De lat hoogleggen is denk ik lastig om als buitenstaander iets aan te doen.
Mijn dochter geeft na een mislukte eerste poging bijna altijd op. Ik stimuleer haar om nog eens te proberen en/of het samen te doen.

In de rest van je verhaal herken ik mijn broer. Introvert, maar altijd bezig met de gevoelens van anderen.Ook heeft hij heeft weken, zo niet maanden gehuild wanneer hij naar zwemles moest.
Nieuwe situaties ontweek hij liever, of zelfde soort drama. Over die grote angst voor het onbekende is hij heen gegroeid. Wel heeft hij nog een tijd hulp gehad voor faalangst.
Enige wat je kan doen als ouder, is je kind handvatten te geven om met situaties om te leren gaan. Wat natuurlijk voor alle eigenschappen geldt.

[ Bericht 24% gewijzigd door Theeleuter op 19-11-2016 08:17:20 ]
pi_166752272
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 08:01 schreef Theeleuter het volgende:

[..]

Enige wat je kan doen als ouder, is je kind handvatten te geven om met situaties om te leren gaan. Wat natuurlijk voor alle eigenschappen geldt.
En dat is hoe ik het ook graag zie. :)

De discussie over wel of niet classificeren is een andere, die hier inderdaad niet op zijn plek is. Zoals SQ het mooi zegt, de bedoeling van dit topic is het uitwisselen van ervaringen.
pi_166752343
Aah, ikzie dat ik met mijn SI kind dus wel een beetje tussen de 2 topics in val. Mijn kind heeft een sensomotorische integratiestoornis. Dat heeft betrekking op de prikkelverwerking en is dus wel een stoornis en geeen karaktertrek. Ik denk dat hijik in bepaalde mate ook hsp is maar ik herken zeker niet alles uit de op.
  zaterdag 19 november 2016 @ 09:47:46 #24
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_166752477
Ik heb gewoon de 5-jarige versie van de zoon van Twinkly :D

En later reageer ik inhoudelijk ;) Want onder welke noemer dan ook, ik wissel graag ervaringen uit ;)
Oude (on)bekende.
pi_166763864
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 09:47 schreef Mevr_Mus het volgende:
Ik heb gewoon de 5-jarige versie van de zoon van Twinkly :D
:D!
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.
Op school krijgen we steeds te horen dat ze zo'n kind als N niet vaak tegenkomen (Maar dan denk ik, ze herkennen het gewoon niet).
In zijn klas zit een begaafd meisje dat ook hooggevoelig is, maar bij haar uit het zich op school vooral in snel huilen en alles volgens de regels willen doen.
pi_166764018
Theeleuter, in herken het ook van mezelf en van mijn man en op dit moment zie ik het bij ons ook juist als een positieve eigenschap.
Bij N gaat het thuis ook allemaal goed en in harmonie, hij loopt vooral op school en bij zwemles tegen problemen aan.
Voor zijn angst om fouten te maken gaat hij sinds kort naar een psychologe. Zij gaat met hem een mindset-traject doen en op school en thuis gaan we meedoen zodat hij een groeimindset zal ontwikkelen. Thuis zijn we sowieso heel duidelijk in dat hij niet moet opgeven, we complimenteren hem voor het laten zien van doorzettingsvermogen, etc. Maar het beklijft nog niet voldoende om ook op school zelfstandig door te durven zetten en fouten te durven maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Twinkly op 19-11-2016 22:02:31 ]
pi_166764527
Toch maar niet.

[ Bericht 13% gewijzigd door Cantare op 19-11-2016 22:31:13 ]
pi_166789611
Twinkly, ik kan me er ook ergens in vinden. Ik had het zelf ook!
Op de basisschool overgevoelig voor wat mensen van me vonden, verstopte me altijd in een hoekje en in de pauze in een bosje waar niemand me zag.
Als er een vraag werd gesteld ging mijn hoofd gelijk naar bedenen omdat ik wilde dat ik niet aan de beurt zou komen "Wat natuurlijk niet goed werkt en je juist gekozen wordt". Als dan ook alle ogen naar mij gericht waren voelde ik me angstig en rende huilend de klas uit, sportactiviteiten gingen niet want ik durfde mezelf niet zo goed te laten zien. Vanuit schaamte?? En het bleef zo tot klas 3 van de hogere school, toen ging ik praten met een psycholoog. Ik zit nu ook in een wajong, omdat ik het eng vind om sociale contacten aan te leggen, ookal zou ik dat wel willen!

Dus wel zeker dat het bestaat!
pi_166790427
Ik merk momenteel dat rust Eva veel goed doet. Dus wel leuke dingen ondernemen, maar dan niet ook nog 'druk doen' (stoeien, wilde spelletjes).
Gisteren kwam ze met het verkeerde been uit bed en het lukte haar niet om dat om te buigen. Iedereen moest het ontgelden.
Uiteindelijk zat ze bij me op schoot en begon ik automatisch haar schouders en rug te wrijven, waarbij ik merkte dat ze ontspande.
Wat zalf erbij gepakt en haar lekker gemasseerd. En dat bleek de oplossing!
Vanavond had ze een aanvaring met haar vader waar ze niet uit kwam. Om het minste geringse weer boos en huilen.
Wederom gemasseerd en ze is heerlijk ontspannen gaan slapen.

Ik hoop dat ik iets gevonden heb waar ik haar mee kan helpen ontspannen O+

(Nu nog op zoek naar een fijne crème of olie waar ze geen jeuk van krijgt. Iemand tips?)
pi_166791221
danic, hier is rust ook echt key. Wij gaan heel bewust met prikkels om, dat is in de feestdagenperiode nog best een uitdaging. De maand december blijft hij wel eens schoolziek thuis, gewoon om rust te kunnen nemen. Maar hij heeft zelf ook wel veel behoefte aan prikkels/drukte/gezelligheid, dat maakt het lastig. Ik denk echt dat het hem goed zal doen als hij vanuit school de rest van de middag lekker rustig een boek leest maar hij WIL echt van alles doen, met vriendjes afspreken, avonturieren. Het is dus voortdurend zoeken naar een evenwicht, en daar slagen we niet altijd in. Hier is lichamelijk contact ook altijd een goede manier om rust te vinden, maar ook om de verbinding met hem weer te krijgen. De periodes dat hij het moeilijker heeft slaapt een van ons bij hem in bed, dan knuffelen we tot hij in slaap valt. Ik vind het zo heerlijk dat we hem dat kunnen bieden, ik zou als kind daar zo gelukkig mee geweest zijn O+

Je vraag over olie: meestal gebruiken wij gewoon babyolie, kan ze daar niet tegen?
pi_166791414
Wij hebben dus een kind met een stoornis en geen karaktertrek* maar op school wordt nu een mogelijkheid gecreëerd waar hij terecht kan om even te "ontprikkelen". Dat wordt ook gewoon ingepland in het pictobord. Hoe dat precies vorm gaat krijgen was nog niet helemaal duidelijk maar hij heeft straks de mogelijkheid om elke dag even apart te zitten en maar met 1 zintuig tegelijk bezig te zijn. Luisterboek, puzzel, boekje lezen op een zitzak of een voelspelletje. En dan dus in een aparte ruimte en voor een bepaalde tijd. Ben erg benieuwd hoe dat straks gaat zijn.

* niet dat dat heel erg belangrijk is maar het verklaart het traject waar we in zitten en wellicht ook de medewerking vanuit school.
pi_166791545
Danic, wat fijn dat je ontdekt hebt dat ze van masseren ontspant O+ Misschien dat amandelolie fijn is?

Hier moeten we ook goed letten op de hoeveelheid prikkels. Dit weekend had hij bijvoorbeeld een kinderfeestje met acht stuiterende jongens en een spannende 3d-film in de bioscoop en vandaag een verjaardagsfeestje. Hij vindt het allemaal hartstikke leuk en verheugd zich enorm, maar eigenlijk is het gewoon teveel. Hij probeert eerst zichzelf rustig te krijgen door zich terug te trekken en als dat niet kan door in zijn fantasie te gaan zitten, daarna wordt hij hyper en daarna stort hij in. We reden op de terugweg langs de Mc Donalds (Pokemon!), waar hij wat teveel at, hij is daarna de hele terugweg bang geweest om over te geven en thuis jammerend in slaap gevallen. Gelukkig heeft hij nooit (meer) moeite met in slaap vallen, dat hoor je ook vaak.

Als baby was hij de eerste maanden een huilbaby. Ook door reflux, maar ik heb de laatste tijd echt het idee dat reflux bij sommige kinderen veroorzaakt wordt door spanning. HIj was wel heel vrolijk, open, sociaal en alert en hij ontwikkelde zich redelijk snel, maar hij was ook heel erg prikkelgevoelig. We hebben een hele lange tijd maar een ding per dag kunnen doen, zoals naar de supermarkt gaan of ergens op bezoek gaan, anders kon hij 's avonds niet slapen en krijste hij de hele avond ;(
Mede hierdoor heb ik geen eigen inkomen. Ik zie het nog steeds niet zitten om hem naar de BSO te laten gaan. Als hij thuiskomt uit school zoekt hij heel vaak meteen de rust op in zijn eigen kamer, daarna kan hij er weer tegenaan.
pi_166791685
Aaah wat sneu Twinkly. Prikkelgevoelig was M ook als kind, hoewel het als baby wel mee viel geloof ik. Meer als dreumes/peuter.

Hier trouwens as. woensdag het allereerste kinderfeestje. Het sneeuwde in het andere topic een beetje onder dus ik probeer het hier nog maar een keer. Eerste kinderfeestje, überhaupt nog nooit een speelafspraak gehad. Hij vindt het leuk, ik vind het doodeng. Ik wil de moeder van het meisje nog wel even bellen vooraf om een paar dingetjes vooraf te vertellen maar zonder meteen een complete gebruiksaanwijzing mee te geven. Ik vind dat nog best wel een lastige.
pi_166791694
quote:
2s.gif Op zondag 20 november 2016 22:28 schreef Kyara het volgende:
Wij hebben dus een kind met een stoornis en geen karaktertrek* maar op school wordt nu een mogelijkheid gecreëerd waar hij terecht kan om even te "ontprikkelen". Dat wordt ook gewoon ingepland in het pictobord. Hoe dat precies vorm gaat krijgen was nog niet helemaal duidelijk maar hij heeft straks de mogelijkheid om elke dag even apart te zitten en maar met 1 zintuig tegelijk bezig te zijn. Luisterboek, puzzel, boekje lezen op een zitzak of een voelspelletje. En dan dus in een aparte ruimte en voor een bepaalde tijd. Ben erg benieuwd hoe dat straks gaat zijn.

* niet dat dat heel erg belangrijk is maar het verklaart het traject waar we in zitten en wellicht ook de medewerking vanuit school.
Wat fijn en goed dat school zo goed meewerkt en -denkt! Hier was de kleuterklas door overprikkeling echt een ramp.
N is ook gediagnostiseerd met SI, het komt heel vaak voor in combinatie met ASS, HSP, AD(H)D en begaafdheid. Maar op dit moment weet ik niet zeker of hij wel echt SI heeft, of dat hij er nu gewoon zelf beter mee om kan gaan? Of omdat groep 3 en 4 natuurlijk veel minder druk zijn dan een kleuterklas. Hij raakt veel minder snel overprikkeld namelijk.
Ik heb een paar maanden geleden bij de ergotherapeute een nieuwe SI-lijst ingevuld en daaruit kwam inderdaad ook uit dat hij minder symptomen vertoont.
Aan de andere kant heeft hij nu last van onderprikkeling. Maar op dit moment kan ik nog niet zo goed inschatten of dat misschien door verveling komt. Het lijkt wel zo, maar het kan ook puur een gebrek aan beweging zijn in de klas.
pi_166791819
Wat spannend Kyara! Maar wel heel leuk!
Zou het hem helpen om begin volgende week al even samen bij het meisje langs te gaan voor een kopje thee? Sowieso zou ik vragen of ze goed op hem let en jou belt als hij naar huis wil.
Als hij het echt heel spannend vindt, of je verwacht echt een meltdown, dan kun je misschien aanbieden om te komen helpen?
pi_166791835
Tot mijn verbazing heeft Oudste met kinderfeestjes minder moeite dan met gewone speelafspraakjes, omdat daar veel meer vriendjes zijn die vertrouwd zijn. De ouders spreken doe ik eigenlijk altijd, dat hoeft niet al te ingewikkeld, ik zeg meestal: 'J. kan niet zo goed tegen drukte, als je denkt dat het hem te veel wordt (of als hij het aangeeft) mag hij mij bellen' en dat is voor J. genoeg ingebouwde escape, zeg maar.
pi_166791847
Ja, zijn juf is ook echt wel een goede voor hem. Het interesseert haar ook enorm en ze wil ook alles er over lezen en zo. We hebben vorige week gesprek gehad op school samen met zijn fysio- en SI therapeute en ze heeft echt wel goede ideeën gegeven. Denk dat de hele klas meer gaat bewegen :)

Ik begreep wel dat de fysio verwacht dat het in groep 3 minder problemen zal geven. Omdat hij dan ouder is en bepaalde dingen beter kan handelen en relativeren maar ook omdat er veel gestructureerder gewerkt wordt. Dat maakt dan niet dat hij geen SI meer heeft maar wel dat hij er beter mee om kan gaan. Ik herken ook best veel dingen bij mezelf en nu kan ik bepaalde dingen bij mezelf ook veel beter plaatsen. Maar ik kan daar als volwassene prima mee om gaan.
pi_166791935
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 22:42 schreef Twinkly het volgende:
Wat spannend Kyara! Maar wel heel leuk!
Zou het hem helpen om begin volgende week al even samen bij het meisje langs te gaan voor een kopje thee? Sowieso zou ik vragen of ze goed op hem let en jou belt als hij naar huis wil.
Als hij het echt heel spannend vindt, of je verwacht echt een meltdown, dan kun je misschien aanbieden om te komen helpen?
Ik verwacht geen meltdown op zich. Het wordt wel een enorme prikkeldag want de avond van tevoren mogen ze op school hun schoen zetten en die vinden ze dus woensdagochtend. En woensdagmiddag is het feestje. Meteen vanuit school.

Maar ik wilde inderdaad wel mijn nummer geven voor het geval dat. En het zijn ook meer dingen waarvan ik wil dat ze het weten zodat ze het niet raar vinden of zo. Mijn kleuter haat "lang zal ze leven" dus die zit dan geheid met zijn handen voor zijn oren heen en weer te wiegen. Om maar iets te noemen.
pi_166792197
Haha, dan konden ze mooi samen met hun handen over hun oren zitten. N haat harde geluiden en kinderliedjes (maar Lang Zal Ze Leven dan weer niet, want dat hoort bij verjaardagen *O* )
Maar heel veel kleuters zitten nog met hun handen over hun oren als er hard gezongen wordt hoor :) Ik bedoel, de reden is misschien anders, maar ik zou als ouder niet denken "wat maf".
  zondag 20 november 2016 @ 23:16:52 #40
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_166792740
Kyara oliver heeft nog nooit bij vriendjes alleen gespeeld maar wel eens een feestje. Ik leg dan de ouder uit van goh hij heeft SI en geef aan dat ze beste hem gewoon beetje moeten laten gaan. En meestal observeert hij in begin enorm. en daarna doet hij vanzelf mee. En thuis zorg ik dan voor onprikkeling ( of hij spuugt zijn bed onder... :+ )
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_166794639
Lang zal ze leven is hier ook een no go. Handen over haar oren inderdaad. Op haar eerste verjaardag staat ze huilend op mijn arm op de foto.
Toen uiteraard nog helemaal geen link gelegd.
Cadeautjes zijn ook spannend. Het feit dat ze niet ziet wat er in zitten en er dus misschien iets in zit wat ze niet leuk vindt, maar dan sociaal wenselijk dankbaar moet zijn, vraagt teveel van haar (ze krijgt alleen wat ze leuk vindt, maar zover is ze nog niet in haar gedachten).
Vaak pakken wel het op een door haar goedgekeurd moment samen uit. Een beetje teruggetrokken van de drukte. Ik probeer dat nog wel op de dag zelf te doen, omdat het voor de gever wel zo leuk is om een reactie te zien. Maar dat is geen must.

Kyara, ik had het eerder al gezegd, maar wij gaan ook mee met verjaardagsfeestjes. Weggaan is paniek. Gelukkig is dat voor M niet zo, maar even overleggen met de betreffende moeder kan nooit kwaad denk ik.
(Eva wordt dus wel raar aangekeken als ze met haar handen over haar oren zit. Ook door directe familie :{ )

Over de olie: ik gebruikte gisteren Kneipp huidolie amandelbloesem. Daar kreeg ze dus enorme jeuk van en heb ik daarna met een natte washand haar rug gewassen.
Op zwitsal reageert ze doorgaans ook behoorlijk, het ene product wel erger dan het ander. Ik heb nog een fles babyolie staan.
Maar tips voor oliën of crèmes voor de gevoelige huid zijn welkom.
  maandag 21 november 2016 @ 07:37:57 #42
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_166794736
quote:
1s.gif Op maandag 21 november 2016 06:54 schreef danic het volgende:
Over de olie: ik gebruikte gisteren Kneipp huidolie amandelbloesem. Daar kreeg ze dus enorme jeuk van en heb ik daarna met een natte washand haar rug gewassen.
Op zwitsal reageert ze doorgaans ook behoorlijk, het ene product wel erger dan het ander. Ik heb nog een fles babyolie staan.
Maar tips voor oliën of crèmes voor de gevoelige huid zijn welkom.
Toen ik een cursus babymassage deed met F, kregen we pure druivenpitolie. Misschien is dat wat? Als het gebruikt wordt voor mini's, zal t geen veel voorkomende allergenen bevatten.
pi_166794944
quote:
2s.gif Op zondag 20 november 2016 22:43 schreef Kyara het volgende:
Ja, zijn juf is ook echt wel een goede voor hem. Het interesseert haar ook enorm en ze wil ook alles er over lezen en zo. We hebben vorige week gesprek gehad op school samen met zijn fysio- en SI therapeute en ze heeft echt wel goede ideeën gegeven. Denk dat de hele klas meer gaat bewegen :)

Ik begreep wel dat de fysio verwacht dat het in groep 3 minder problemen zal geven. Omdat hij dan ouder is en bepaalde dingen beter kan handelen en relativeren maar ook omdat er veel gestructureerder gewerkt wordt. Dat maakt dan niet dat hij geen SI meer heeft maar wel dat hij er beter mee om kan gaan. Ik herken ook best veel dingen bij mezelf en nu kan ik bepaalde dingen bij mezelf ook veel beter plaatsen. Maar ik kan daar als volwassene prima mee om gaan.
Een veilige omgeving kan veel helpen. Het heeft Chris ook door de kleuterklas gesleept. Daarna werd het hier ook beter.
Ik herken ook dingen van mezelf terug, maar miste die veilige omgeving op school. Ook thuis werd er weinig gepraat over emoties, dus ik heb het ook nooit goed geleerd. Chris kan zoveel onder woorden brengen van wat hij meemaakt, en daardoor kan ik hem veel beter begeleiden.

Chris zijn eerste kinderfeestje was bij een jochie waar hij 1 keer had gespeeld. Maar de moeders hadden achteraf wel zoiets "vond hij dit wel leuk". Chris had zich prima vermaakt, terwijl hij oa samen met de moeders naar de dansende kinderen keek. Hij was erbij, en dat was voor hem al mooi genoeg.

Chris heeft nu wat last van zijn gedroom. Zijn werktempo op school is laag omdat hij steeds in een andere wereld zit. Thuis heeft hij er ook wel een handje van. Ik (en juf) willen hem actiever zien te krijgen, zodat hij zijn taakjes gewoon doet. Maar ik wil dan niet over zijn gevoel heen lopen. Als hij veel prikkels heeft gehad, snap ik ook wel weer dat je even rust aan je hoofd nodig hebt. Maar sommige dingen moeten toch gebeuren.. Even een middenweg zien te vinden..
pi_166808840
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 22:39 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Wat fijn en goed dat school zo goed meewerkt en -denkt! Hier was de kleuterklas door overprikkeling echt een ramp.
N is ook gediagnostiseerd met SI, het komt heel vaak voor in combinatie met ASS, HSP, AD(H)D en begaafdheid.
Ik neem aan dat SI staat voor Sensorische Integratie een onderdeel van ergotherapie. Is dit ook een diagnose, en wat kun je met zo'n diagnose? Onze oudste is ook bij een ergo therapeute in behandeling voor de prikkelverwerking en daar komen bergen goede tips voor thuis en op school uit maar (tot nog toe) geen diagnose.

Bij het hele onderwerp hoge sensitiviteit zweef ik ergens tussen "ja hier zitten echt verschillen" en
"kijk mijn kind eens bijzonder zijn". Volgens de definitie hierboven zou onze oudste niet hoog sensitief zijn omdat hij de emotionele zaken totaal niet vertoond. Toch zit hij in het speciaal onderwijs omdat hij (mede) door zijn prikkelverwerking in het reguliere onderwijs totaal niet mee komt.
live your fears, fear your live
pi_166814805
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 20:17 schreef refro het volgende:

[..]

Ik neem aan dat SI staat voor Sensorische Integratie een onderdeel van ergotherapie. Is dit ook een diagnose, en wat kun je met zo'n diagnose? Onze oudste is ook bij een ergo therapeute in behandeling voor de prikkelverwerking en daar komen bergen goede tips voor thuis en op school uit maar (tot nog toe) geen diagnose.

Bij het hele onderwerp hoge sensitiviteit zweef ik ergens tussen "ja hier zitten echt verschillen" en
"kijk mijn kind eens bijzonder zijn". Volgens de definitie hierboven zou onze oudste niet hoog sensitief zijn omdat hij de emotionele zaken totaal niet vertoond. Toch zit hij in het speciaal onderwijs omdat hij (mede) door zijn prikkelverwerking in het reguliere onderwijs totaal niet mee komt.
De ergotherapeut (of fysiotherapeut) kan de diagnose stellen als hij/zij zich gespecialiseerd heeft in sensomotorische integratie. Dat klinkt eigenlijk wel zo als jullie al zoveel tips krijgen. Hebben jullie nooit een SI vragenlijst in moeten vullen over wat hij gevoelig op reageert?
Hier vind je de ergotherapeuten die de cursus gevolgd hebben:
http://www.sensomotorische-integratie.nl/therapeuten/

Ik denk dat sensomotorische overgevoeligheid bij HSP gewoon gevoeligheid wordt genoemd. Bij begaafdheid wordt het verklaard vanuit de psychomotorische en zintuiglijke overexcitabilities. Bij ASS komt een SI-stoornis bijna altijd voor, maar het kan ook los bestaan.
Ik denk eigenlijk dat het neurologisch gezien steeds hetzelfde is. Hooggevoelige kinderen zullen dan inderdaad ook nog op emotioneel vlak overgevoelig zijn en begaafde kinderen zijn daarbij ook op intellectueel vlak "overgevoelig".
pi_166818772
quote:
1s.gif Op maandag 21 november 2016 22:58 schreef Twinkly het volgende:

[..]

De ergotherapeut (of fysiotherapeut) kan de diagnose stellen als hij/zij zich gespecialiseerd heeft in sensomotorische integratie. Dat klinkt eigenlijk wel zo als jullie al zoveel tips krijgen. Hebben jullie nooit een SI vragenlijst in moeten vullen over wat hij gevoelig op reageert?
Hier vind je de ergotherapeuten die de cursus gevolgd hebben:
http://www.sensomotorische-integratie.nl/therapeuten/

Ik denk dat sensomotorische overgevoeligheid bij HSP gewoon gevoeligheid wordt genoemd. Bij begaafdheid wordt het verklaard vanuit de psychomotorische en zintuiglijke overexcitabilities. Bij ASS komt een SI-stoornis bijna altijd voor, maar het kan ook los bestaan.
Ik denk eigenlijk dat het neurologisch gezien steeds hetzelfde is. Hooggevoelige kinderen zullen dan inderdaad ook nog op emotioneel vlak overgevoelig zijn en begaafde kinderen zijn daarbij ook op intellectueel vlak "overgevoelig".
Die vragenlijsten zijn hier wel bekend. We weten dat hij heel sterk visueel en auditief geprikkeld wordt en dat bepaalde vormen van diepe druk helpen dit te verlichten. Maar SI als term voor diagnose gebruiken had ik nog nooit van gehoord.

Ik ben er van overtuigd dat de hersenen zowel fysiek als qua "bedrading" van ieder persoon uniek zijn. Een heel aantal TED talks waarin dit behandeld wordt. Dit wordt versterkt door de nodige gesprekken met een kinderneuroloog deels rondom de voorbereiding van een schedeloperatie en deels omdat het gewoon heel goed klikte.
live your fears, fear your live
pi_166843701
Onze fysiotherapeut staat niet op die lijst. Maar is wel aangesloten bij de NSSI.

Mijn kind heeft gister op school zijn schoen gezet. Met een boel drukte, pietendisco en spanning. En dan zo fijn dat school op de hoogte is. Een van zijn juffen had 1 taak en dat was bij hem blijven. Ik mocht niet mee naar binnen maar juf stond al voor hem klaar. Dus toen het even te druk werd zijn ze de ruimte uit gegaan en verder heeft hij alles vanaf de tafel bekeken.

Vanochtend was rommelpiet geweest en dat pakte hij wel aardig op. Vanmiddag gaat hij uit school mee voor zijn allereerste kinderfeestje. M is geïnstrueerd, heb de moeder een summier wat dingen verteld. Ik vind het echt superspannend :')
pi_166846154
quote:
2s.gif Op zondag 20 november 2016 22:39 schreef Kyara het volgende:
Aaah wat sneu Twinkly. Prikkelgevoelig was M ook als kind, hoewel het als baby wel mee viel geloof ik. Meer als dreumes/peuter.

Hier trouwens as. woensdag het allereerste kinderfeestje. Het sneeuwde in het andere topic een beetje onder dus ik probeer het hier nog maar een keer. Eerste kinderfeestje, überhaupt nog nooit een speelafspraak gehad. Hij vindt het leuk, ik vind het doodeng. Ik wil de moeder van het meisje nog wel even bellen vooraf om een paar dingetjes vooraf te vertellen maar zonder meteen een complete gebruiksaanwijzing mee te geven. Ik vind dat nog best wel een lastige.
Ik heb nog geen concrete ervaring met afspreken of kinderfeestjes maar ik zou denk ik aangeven dat het zijn eerste keer spelen/feestje is en daardoor extra spannend. Daarbij aangeven hoe ze hem als het M wat teveel (lijkt) te worden even rust kan bieden.
Dat het voor hem dus geen straf is (niet vervelend is) om even in een andere kamer rustig te tekenen of een boekje te lezen maar het hem juist heel erg kan helpen.

Spuit 11 dus... snap dat je het spannend vindt, dat zou ik ook vinden.
pi_166852659
Hoe is het vanmiddag gegaan Kyara?
Het is ook een heftige periode met sint, kerst en de verjaardag. Genoeg indrukken deze 2 maanden..
pi_166854096
SPOILER: tl;dr en kloon ;)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Xenofiel op 23-11-2016 20:26:07 ]
Vreemdeling. Wie je bent is een vraag. Nu nog onbekenden voor elkaar. Maar niet voor lang, ik ontmoet je graag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')