Maar is zeer zeker niet de enige en als je over religie wil praten is het raar om alleen over het abrahamisme te praten.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Religie is net zo goed onderhevig aan mutatie en selectie (= evolutie), en het abrahamisme lijkt die strijd te hebben gewonnen.
In huidige context is het lachwekkend ja. Dat is het punt.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Absoluut wel, omdat die kennis door die scheppingsverhalen heen zit verweven. Wat goed te zien is als je de symboliek kan lezen ervan.
Daarom haalde ik ook het feit aan dat lang niet elke religie maar 1 scheppingsverhaal heeft, het meerdere verhalen, meerdere voorstellingen van wat mogelijk geacht werd waren. En daar vaak ook weer varianten op, die binnen 1 mogelijk geachte theorie weer wat verschillende ideeen aanstipte.
Nogmaals, ik zeg nergens dat ze daarin gelijk hadden, je moet het in die tijdsgeest zien. Maar zeggen dat het allemaal lachwekkend is en waanbeelden waren doe je het echt heel erg mee tekort.
omdat dat het meest zinvol is om naar te wijzen.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Symboliek is gewoon een taalvorm he.
Ah, we zitten weer bij het abrahamisme dus, omdat daar lekker makkelijk naar gewezen kan worden.
Hoezo is dat het meest zinvol? Het boeddhisme is ook een grote speler op het toneel van religie in deze huidige tijd, het hindoeisme ook. En waarom het alleen over de grote hebben en waarom alleen over de huidige hebben? Waarom alleen daar belang aan hechten?quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:53 schreef Habbezak het volgende:
[..]
omdat dat het meest zinvol is om naar te wijzen.
Ik snap overigens je punt niet helemaal, je wilt aangeven dat ze in de oudheid de link konden leggen tussen water en nieuw leven? Knap hoor.. Het lijkt mij zinvoller om wetenschap te ondersteunen ipv op de rest van de waanbeelden uit dergelijke religies te vertrouwen.
Ene Nasir al-Din al-Tusi schijnt hem 600 jaar voor te zijn geweest:quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:45 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Overigens zou je eens moeten verdiepen in Darwin, wat hij allemaal zelf bedacht heeft met de beperkte informatie van die tijd is uitzonderlijk.
quote:In his Akhlaq-i-Nasri, Tusi put forward a basic theory for the evolution of species almost 600 years before Charles Darwin, the English naturalist credited with advancing the idea, was born.
Oh zeker! Als het gaat over de zin en onzin van diverse religieuze filosofieen doet het evolutionaire succes daarvan er vrij weinig toe. Als rationaliteit al een factor is in de evolutie van religies dan heeft dat een zeer beperkte rol, dat lijkt me duidelijk.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:52 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar is zeer zeker niet de enige en als je over religie wil praten is het raar om alleen over het abrahamisme te praten.
Het is gewoon makkelijk scoren, je ziet hier hetzelfde gebeuren als waar jij het in de zp dscussie over hebt als Q er steeds bij wordt getrokken.
Nu besef je toch zelf dat je in een zeer lekke boot zit.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Absoluut wel, omdat die kennis door die scheppingsverhalen heen zit verweven. Wat goed te zien is als je de symboliek kan lezen ervan.
Daarom haalde ik ook het feit aan dat lang niet elke religie maar 1 scheppingsverhaal heeft, het meerdere verhalen, meerdere voorstellingen van wat mogelijk geacht werd waren. En daar vaak ook weer varianten op, die binnen 1 mogelijk geachte theorie weer wat verschillende ideeen aanstipte.
Nogmaals, ik zeg nergens dat ze daarin gelijk hadden, je moet het in die tijdsgeest zien. Maar zeggen dat het allemaal lachwekkend is en waanbeelden waren doe je het echt heel erg mee tekort.
Als ik dat had beseft had ik het niet gezegd, dus hoezo?quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Nu besef je toch zelf dat je in een zeer lekke boot zit.
Dit klopt maar dat is meer een argument die je aan kan dragen bij mensen die wel in hogere machten geloven. Ik vind het ook vreemd dat gelovigen in Nederland, zich alleen op jezus christus of Allah focussen zonder dat ze de gebruiken en geloven van andere religies hebben onderzocht.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoezo is dat het meest zinvol? Het boeddhisme is ook een grote speler op het toneel van religie in deze huidige tijd, het hindoeisme ook. En waarom het alleen over de grote hebben en waarom alleen over de huidige hebben? Waarom alleen daar belang aan hechten?
Je mist daardoor een enorm stuk van wat religie allemaal is en kan zijn.
Ik ken anders aardig wat gelovigen die zich wel degelijk ook in andere religie's hebben verdiept, net zoals ik aardig wat atheisten ken die zich er niet in verdiept hebben, zelfs niet in de gangbare.quote:Op vrijdag 18 november 2016 12:02 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Dit klopt maar dat is meer een argument die je aan kan dragen bij mensen die wel in hogere machten gelooft. Ik vind het ook vreemd dat gelovigen in Nederland, zich alleen op jezus christus of Allah focussen zonder dat ze de gebruiken en geloven van andere religies hebben onderzocht.
Maar als je niks met al dit hebt, en je komt in conclaaf met een gelovige.. gaat het 99% van de keren over het oude testament.
Oh nee, mijn held onderuit gehaaldquote:Op vrijdag 18 november 2016 11:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ene Nasir al-Din al-Tusi schijnt hem 600 jaar voor te zijn geweest:
https://en.wikipedia.org/(...)iology_and_evolution
[..]
Dat u er aardig wat kent is geen valide argument.quote:Op vrijdag 18 november 2016 12:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik ken anders aardig wat gelovigen die zich wel degelijk ook in andere religie's hebben verdiept, net zoals ik aardig wat atheisten ken die zich er niet in verdiept hebben, zelfs niet in de gangbare.
Dat hant niet aan gelovig of atheistisch zijn.
Het zegt dat wat jij zegt niet waar is. Maar vertel eens hoeveel heb jij je verdiept in religie's als atheist zijnde? Ik meen me te herinneren dat je zei vrijwel niets te weten van het hindoeisme en boeddhisme bv.quote:Op vrijdag 18 november 2016 12:04 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Dat u er aardig wat kent is geen valide argument.
Jep en sommige van de vele ideeën staan tegenwoordig nog steeds, de rest lachen we inmiddels om. Net zoals denkwijzen van tegenwoordig: ik ben benieuwd hoe er over 200 jaar bijvoorbeeld over onze politiek gedacht wordtquote:Op vrijdag 18 november 2016 11:33 schreef ATON het volgende:
[..]
Zoals de vlakke aarde op de rug stond van een schildpad of op enkele zuilen. En dat de hemel een gelaagde koepel was waarboven de goden verbleven en de sterren gaatjes waren in die hemelkoepel waar het licht van de hemel in doorscheen. En zo kan ik nog een tijdje doorgaan hoor. Leuke bedenksels van toen.
Ik was ook best wel verbaasd toen ik dit (enkele jaren geleden) zag... ergens gek dat bijna niemand dit weet.quote:Op vrijdag 18 november 2016 12:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Oh nee, mijn held onderuit gehaald.
Oh dat is makkelijk: de schuld van de kerk natuurlijk.quote:Op vrijdag 18 november 2016 12:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik was ook best wel verbaasd toen ik dit (enkele jaren geleden) zag... ergens gek dat bijna niemand dit weet.
En nog veel gekker is dat de ideeen op dit punt daarna gewoon 600 jaar stilgestaan hebben. Niet om nou iets af te doen aan het werk van Darwin, hij is nog steeds een held. Maar het is ook weer niet alsof evolutie niet heel erg voor de hand ligt.
Ik meen dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat er leven is na de dood. Ik ben opgegroeid met de bijbel. Er is voor mij geen reden om dan andere religies te gaan onderzoeken.quote:Op vrijdag 18 november 2016 12:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Het zegt dat wat jij zegt niet waar is. Maar vertel eens hoeveel heb jij je verdiept in religie's als atheist zijnde? Ik meen me te herinneren dat je zei vrijwel niets te weten van het hindoeisme en boeddhisme bv.
Kan je dan echt wel stellen dat het gelovigen zijn die zich niet verdiepen in andere religie's, of dat het mensen zijn die vaak niet verder kijken omdat het ze gewoon niet zo interesseert?
In de hele oude geloven is een beeld zoals van evolutie ook niet vreemd, er zijn oeroude verhalen over het verdwijnen en veranderen van diersoorten. Dat principe van verandering is zelfs best een belangrijk punt in de "oergeloven".quote:Op vrijdag 18 november 2016 12:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik was ook best wel verbaasd toen ik dit (enkele jaren geleden) zag... ergens gek dat bijna niemand dit weet.
En nog veel gekker is dat de ideeen op dit punt daarna gewoon 600 jaar stilgestaan hebben. Niet om nou iets af te doen aan het werk van Darwin, hij is nog steeds een held. Maar het is ook weer niet alsof evolutie niet heel erg voor de hand ligt.
Niet als je denkt dat hij religieus was.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:50 schreef erodome het volgende:
[..]
En ik ben redelijk bekend met Darwin...
Maar waarom vraag je je dan af waarom vele gelovigen dat ook niet doen? De kans is best aardig dat die er ook ongeveer zo over denken. En noem je het boeddhisme en hindoeisme nu echt gereduceerd?quote:Op vrijdag 18 november 2016 12:11 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Ik meen dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat er leven is na de dood. Ik ben opgegroeid met de bijbel. Er is voor mij geen reden om dan andere religies te gaan onderzoeken.
Ik heb me wel verdiept in Islam, jodendom en Christendom en een beetje griekse mythologie. Dit omdat onze westerse cultuur daarop gebaseerd is. Ik heb geen tijd om gereduceerde geloven aan de andere kant van de wereld te bestuderen. Ik zal nooit bidden naar een hogere macht en ik zal nooit hopen op leven na de dood.
Weer moet ik je wijzen op je leesskills... Ik heb het niet over Darwin gehad namelijk, dat was iemand anders.quote:Op vrijdag 18 november 2016 12:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Niet als je denkt dat hij religieus was.
Shit, je hebt gelijkquote:Op vrijdag 18 november 2016 12:13 schreef erodome het volgende:
[..]
Weer moet ik je wijzen op je leesskills... Ik heb het niet over Darwin gehad namelijk, dat was iemand anders.
En hij is ook een beetje mijn held trouwens, heb er nu dankzij Molurus nog een held bijquote:
Griekse mythologie omdat dat voor mij een gangbare is. In de westerse cultuur is die mythologie denk ik dan, het meest bekend.quote:Op vrijdag 18 november 2016 12:13 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar waarom vraag je je dan af waarom vele gelovigen dat ook niet doen? De kans is best aardig dat die er ook ongeveer zo over denken. En noem je het boeddhisme en hindoeisme nu echt gereduceerd?
Vraagje, waarom wel de griekse mythologie en niet de oude west en noord europeese traditie's?
En heel erg veel gelovigen doen dat dan ook. Ik ben er 1 van, maarja, ik ben dan ook niet "in een religie" geboren, kom uit een atheistisch gezin.quote:Op vrijdag 18 november 2016 12:17 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Griekse mythologie omdat dat voor mij een gangbare is. In de westerse cultuur is die mythologie denk ik dan, het meest bekend.
Waarom gelovigen dat van mij wel zouden moeten? Omdat zij wel in een hiernamaals geloven. Zij geloven wel dat er een juiste manier van leven is om daar terecht te komen. Lijkt mij dat je je dan gaat verdiepen in waarom zoveel andere mensen iets anders doen om hetzelfde doel te bereiken.
Er is overigens ook geen goed argument om te zeggen dat het verhaal en de gebruiken die zij hebben de juiste is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |