Dat vergelijk ik dan ook helemaal niet op de manier die jij voorsteld. Lees nu eens wat ik zeg, rudimentair, voorlopers van. Met gebrekkige middelen en kennis en toch die zoektocht en toch op sommige momenten een begrip waar je best even je wenkbrouwen van optrekt.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:11 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is allemaal heel leuk, maar het maakt wat zijn opschreven met de kennis van toen niet vergelijkbaar met wat men nu doet met de kennis van nu.
Kortom, jij durft daar geen antwoord op te geven. Erg flauw aangezien ik jou wel antwoord.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Jij overschat ze. Hoe slim ze ook waren, ze hadden simpelweg de kennis en de middelen niet om daadwerkelijk wetenschappelijk onderzoek te doen, zoals men nu doet. En je moet oppassen met het woordje theorie, want een wetenschappelijke theorie is daadwerkelijk iets anders dan een religieuze mythe.
[..]
Is het puur toeval dat hij de rest van de tijd op de foute tijd staat?
Voorstelt. En dat doe je wel. Je noemt de overeenkomsten 'interessant'.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:16 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat vergelijk ik dan ook helemaal niet op de manier die jij voorsteld.
Je snapt het hele punt zoals gewoonlijk weer nietquote:Op vrijdag 18 november 2016 11:17 schreef erodome het volgende:
[..]
Kortom, jij durft daar geen antwoord op te geven. Erg flauw aangezien ik jou wel antwoord.
Dit heeft hoegenaamd niks te maken met welk dan ook scheppingsverhaal, maar kennis opgedaan door observatie van tijd, richting en wiskunde.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:16 schreef erodome het volgende:
Kijk eens naar de kennis die bv voor stonehenge nodig is geweest, of de maya tempels, of de piramide's. Dat is geen kattenpis als je bedenkt wanneer ze gebouwd zijn. Kennis van de sterrenhemel, kennis van bouwkundigheid, het gaat echt wel wat verder dan wat waanbeelden zoals jij ze noemt.
Huh? De wetenschappelijke methode staat compleet los van de overtuiging of er wel of geen hogere macht is.quote:Op dinsdag 15 november 2016 07:40 schreef misterxvany het volgende:
Omdat er op verschillende plekken de offtopic discussie gevoerd wordt of het atheïsme een geloof is, hierbij een topic.
Atheïsme is het geloven in de wetenschap en een hogere macht komt hierbij niet voor.
Si. In het verleden hadden mensen ook de gelegenheid om theorieën uit te denken, ze te toetsen en toe te passen en op de een of andere manier te documenteren of door te geven aan latere generaties. Homo sapiens heet niet voor niets zo.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Dit heeft hoegenaamd niks te maken met welk dan ook scheppingsverhaal, maar kennis opgedaan door observatie van tijd, richting en wiskunde.
En je denkt werkelijk dat de scheppingsverhalen van die volkeren niet ook doorspekt zijn van die kennis?quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Dit heeft hoegenaamd niks te maken met welk dan ook scheppingsverhaal, maar kennis opgedaan door observatie van tijd, richting en wiskunde.
En dat is het ook naar mijn mening.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Voorstelt. En dat doe je wel. Je noemt de overeenkomsten 'interessant'.
Het probleem is dat wat je er ook mee bedoelt de inhoud leeg blijft. Of je zegt dat mensen die scheppingsverhalen opschreven toegang hadden tot kennis die wij niet hebben of kennis ver na hun tijd, of je geeft gewoon toe dat welke overeenkomsten dan ook tussen oude scheppingsmythen en huidig wetenschappelijk onderzoek puur toeval zijn. Zoals het dus is.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:26 schreef erodome het volgende:
[..]
En dat is het ook naar mijn mening.
Maar als ik dan tegen je zeg wat ik ermee bedoel zou het handiger zijn als je dan niet roept, nee hoor, dat bedoel je helemaal niet, je bedoeld wat ik denk!
Geen toeval, maar het betekent ook niet noodzakelijk dat men een verregaand begrip daarvan had.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:11 schreef erodome het volgende:
[..]
Neem bv de maya kalender, een kunststukje met die beperkte middelen. Ook puur toeval, de klok die iig een keer per dag op de goede tijd staat?
Zoals de vlakke aarde op de rug stond van een schildpad of op enkele zuilen. En dat de hemel een gelaagde koepel was waarboven de goden verbleven en de sterren gaatjes waren in die hemelkoepel waar het licht van de hemel in doorscheen. En zo kan ik nog een tijdje doorgaan hoor. Leuke bedenksels van toen.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:25 schreef Trashcanman het volgende:
Si. In het verleden hadden mensen ook de gelegenheid om theorieën uit te denken, ze te toetsen en toe te passen en op de een of andere manier te documenteren of door te geven aan latere generaties. Homo sapiens heet niet voor niets zo.
Omdat je punt nergens op slaat. Het is wel relevant hoe nauwkeurig die nu is. Maar dat is iets waar je blijkbaar liever niet teveel aan wil denken, want hij is verdomd nauwkeurig gebleken, met maar bar weinig afwijkingen. Hij is zelfs iets nauwkeuriger dan de waarde die de basis van de gregoriaanse kalander heeft gevormd.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:20 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je snapt het hele punt zoals gewoonlijk weer niet. Blijft grappig.
De nauwkeurigheid van die kalender is interessant in de context van de tijd waarin het gemaakt is. Hoe nauwkeurig die tegenwoordig is is irrelevant, hij is gemaakt in een andere tijd met andere kennis.
Leuk voor de Maya's!quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:33 schreef erodome het volgende:
[..]
Omdat je punt nergens op slaat. Het is wel relevant hoe nauwkeurig die nu is. Maar dat is iets waar je blijkbaar liever niet teveel aan wil denken, want hij is verdomd nauwkeurig gebleken, met maar bar weinig afwijkingen. Hij is zelfs iets nauwkeuriger dan de waarde die de basis van de gregoriaanse kalander heeft gevormd.
Ja, heel goed gedaan van de Maya's.quote:Het wordt alleen maar nog interessanter als je bedenkt met wat voor beperkte kennis dat is gedaan. Maar als het echt een zooitje was geweest, amper tot niet had geklopt in deze tijd dan was het niet zo interessant geweest.
Kennis op welke basis en met welke gegevens, of had je dit soms in gedachte ?:quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:25 schreef erodome het volgende:
En je denkt werkelijk dat de scheppingsverhalen van die volkeren niet ook doorspekt zijn van die kennis?
Ik zeg dat ze met hun beperkte middelen soms meer wisten dan je zou verwachten, ik zeg dat de moeite die ging in die hapjes kennis vergaren ongelovelijk is. We hebben het over generatie's die zich toegespitst hadden op bepaalde vlakken, om meer kennis te vergaren. Ik zeg dat het geen waanbeelden waren, maar tegelijkertijd ook dat ze het vaak mis hadden. Ik zeg dat ze soms wonderbaarlijke conclusie's trokken die soms verdomd dicht bij de waarheid zaten en sterker nog, soms dat niet eens vergezochte conclusie's waren aan de hand van de kennis die zei bezaten.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het probleem is dat wat je er ook mee bedoelt de inhoud leeg blijft. Of je zegt dat mensen die scheppingsverhalen opschreven toegang hadden tot kennis die wij niet hebben of kennis ver na hun tijd, of je geeft gewoon toe dat welke overeenkomsten dan ook tussen oude scheppingsmythen en huidig wetenschappelijk onderzoek puur toeval zijn. Zoals het dus is.
Van hun observatie's.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Kennis op welke basis en met welke gegevens, of had je dit soms in gedachte ?:
https://www.bol.com/nl/p/waren-de-goden-kosmonauten/666762638/
Maar heeft nog steeds niks met enig scheppingsverhaal te maken.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik zeg dat ze met hun beperkte middelen soms meer wisten dan je zou verwachten, ik zeg dat de moeite die ging in die hapjes kennis vergaren ongelovelijk is. We hebben het over generatie's die zich toegespitst hadden op bepaalde vlakken, om meer kennis te vergaren. Ik zeg dat het geen waanbeelden waren, maar tegelijkertijd ook dat ze het vaak mis hadden. Ik zeg dat ze soms wonderbaarlijke conclusie's trokken die soms verdomd dicht bij de waarheid zaten en sterker nog, soms dat niet eens vergezochte conclusie's waren aan de hand van de kennis die zei bezaten.
Dat zeg ik toch !! Maar heeft nog steeds niks met Genesis of enig ander scheppingsverhaal te maken.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:38 schreef erodome het volgende:
Van hun observatie's.
Van hun rudimentaire vormen van "wetenschap".
Absoluut wel, omdat die kennis door die scheppingsverhalen heen zit verweven. Wat goed te zien is als je de symboliek kan lezen ervan.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:38 schreef ATON het volgende:
[..]
Maar heeft nog steeds niks met enig scheppingsverhaal te maken.
En dat is allemaal heel knap. Maar het heeft niets met huidige wetenschap te maken, of met een scheppingsverhaal.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik zeg dat ze met hun beperkte middelen soms meer wisten dan je zou verwachten, ik zeg dat de moeite die ging in die hapjes kennis vergaren ongelovelijk is. We hebben het over generatie's die zich toegespitst hadden op bepaalde vlakken, om meer kennis te vergaren. Ik zeg dat het geen waanbeelden waren, maar tegelijkertijd ook dat ze het vaak mis hadden. Ik zeg dat ze soms wonderbaarlijke conclusie's trokken die soms verdomd dicht bij de waarheid zaten en sterker nog, soms dat niet eens vergezochte conclusie's waren aan de hand van de kennis die zei bezaten.
Symboliek is gewoon een taalvorm he.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:47 schreef Habbezak het volgende:
Als jij gewassen ziet groeien als het regent.. lijkt me de link tussen leven en water niet heel bijzonder. Daarbij wordt ook aangegeven dat het symboliek is. Nogsteeds is het onduidelijk waarom anno 2016 75% van de wereldbevolking zich ontzettend beperkt in hun doen en laten door flauwekul voor waar aan te nemen.
Zie de post boven deze van jou voor een antwoord.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:45 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dat is allemaal heel knap. Maar het heeft niets met huidige wetenschap te maken, of met een scheppingsverhaal.
Overigens zou je eens moeten verdiepen in Darwin, wat hij allemaal zelf bedacht heeft met de beperkte informatie van die tijd is uitzonderlijk.
Religie is net zo goed onderhevig aan mutatie en selectie (= evolutie), en het abrahamisme lijkt die strijd te hebben gewonnen.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Symboliek is gewoon een taalvorm he.
Ah, we zitten weer bij het abrahamisme dus, omdat daar lekker makkelijk naar gewezen kan worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |