Een noodverordening heeft een andere inhoud. Bovendien zijn de maatregelen die voortkomen uit zo'n verordening ook storend voor de liefhebbers.quote:Op maandag 14 november 2016 14:51 schreef k_man het volgende:
[..]
Waarom via de rechter als de gemeente het zelf via een noodverordening kan? Heeft de rechterlijke macht nog niet genoeg te doen?
[..]
Ehm. De intocht was in Maassluis. Deze demonstratie was in Rotterdam.
Ik geloof niet dat ik helemaal snap wat je bedoelt. Maatregelen uit een noodverordening zijn storend voor liefhebbers?quote:Op maandag 14 november 2016 14:58 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Een noodverordening heeft een andere inhoud. Bovendien zijn de maatregelen die voortkomen uit zo'n verordening ook storend voor de liefhebbers.
Daarbij kun je ook tot het einde der tijden discussiëren over wie meer er in zijn recht staat dan de ander. Een uitspraak van een rechter kan dat soort discussies ontmoedigen.
Het hele idee van de uitvoerende macht is dat deze kan uitvoeren. Als de politie of burgemeester voor elke beslissing naar de rechter moet wordt dit land onbestuurbaar.quote:Op maandag 14 november 2016 14:45 schreef Drieklank het volgende:
Kan de overheid in het vervolg zulke demonstraties niet verbieden met een kort geding?
De rechter kan dan de afweging maken dat het belang om de intocht gezellig te houden zwaarder weegt dan het belang van de demonstranten. Het is namelijk ook niet nodig om op precies dezelfde locatie en op precies hetzelfde tijdstip te demonstreren als de intocht.
Aan de andere kant, mag je als "de overheid" van je burgers verwachten dat ze zelf even nadenken of het wel zo handig is om onaangekondigd een demonstratie met 200 man te gaan voeren, over een controversieel onderwerp, midden in een drukke stad?quote:Op maandag 14 november 2016 14:57 schreef k_man het volgende:
[..]
Natuurlijk. Ik heb dan ook al een paar keer in dit topic gezegd dat de reden voor het demonstratieverbod me heel redelijk lijkt. Alleen het late tijdstip van afkondigen zou een punt kunnen zijn, maar ik heb geen idee wat daarbij de wetgeving cq de normale gang van zaken is. Tot hoever van tevoren kun je redelijkerwijs nog een verbod afkondigen?
Ja, die afweging kan ik helemaal volgen. Het gaat me er vooral om dat het verbod zo laat kwam. Terwijl de burgemeester natuurlijk al weken (of maanden) wist dat die dag alle beschikbare politie-inzet in Maassluis nodig zou zijn. Ik geloof best dat veel demonstranten het echt niet wisten. Wat het - zoals je al zegt - nog steeds geen erg handige actie maakt, maar wellicht had de gemeente zich wat gedoe kunnen besparen door het wel tijdig bekend te maken.quote:Op maandag 14 november 2016 15:05 schreef Lunatiek het volgende:
Aan de andere kant, mag je als "de overheid" van je burgers verwachten dat ze zelf even nadenken of het wel zo handig is om onaangekondigd een demonstratie met 200 man te gaan voeren, over een controversieel onderwerp, midden in een drukke stad?
Stel dat de knokploegen van de NVU klaar hadden gestaan, eveneens zonder aankondiging, dan zou het wel fijn zijn geweest als de hulpverleners paraat hadden kunnen staan en wegen konden worden afgesloten.
Door de noodverordening moet je door poortjes heen, wordt je preventief gefouilleerd en zie je meer blauw op straat. Erg ongezellig voor een grote groep mensen die graag de intocht willen zien, alleen maar om een kleine groep mogelijke onruststokers te ontmoedigen. Ik vind een noodverordening daarom geen handige aanpak.quote:Op maandag 14 november 2016 15:02 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat ik helemaal snap wat je bedoelt. Maatregelen uit een noodverordening zijn storend voor liefhebbers?![]()
Wie er meer of minder in z'n recht staat doet er ook niet toe - althans als je het hebt over de inhoudelijke standpunten van de demonstranten. In principe mag iedereen demonstreren voor zijn standpunten, al wil je demonstreren voor stemrecht voor zeehonden, of voor een verbod op blauwe m&m's.
Nogmaals: we hebben het hier over de demonstratie (en de noodverordening) in Rotterdam.quote:Op maandag 14 november 2016 15:12 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Door de noodverordening moet je door poortjes heen, wordt je preventief gefouilleerd en zie je meer blauw op straat. Erg ongezellig voor een grote groep mensen die graag de intocht willen zien, alleen maar om een kleine groep mogelijke onruststokers te ontmoedigen. Ik vind een noodverordening daarom geen handige aanpak.
Ja, dat is toch zo ongeveer hoe het in Maassluis ging? Vandaar dat de NVU-demonstranten ergens achteraf in een demonstratievak geparkeerd werden, zodat niemand last van ze had.quote:De discussie waar ik het over heb gaat niet over de inhoud, maar over het recht om te demonstreren. Als je vreedzaam demonstreert, dan verstoor je niet de openbare orde en kun je dus niet geweerd worden door een noodverordening. Toch wil je niet dat kinderen ook maar een spandoek zien. Omdat te voorkomen, om dat recht op demonstreren stiekem toch weg te nemen, zou je op slinkse wijze via de rechter kunnen afdwingen: prima dat je demonstreert, maar doe dat lekker op de noordpool in de maand juli ofzo doei.
Snap je?
Het is een zware maatregel, maar je kunt dit niet los zien van hoe het er vorig jaar aan toe ging. Geschreeuw en gemat op het marktplein tussen kinderen is niet cool.quote:Op maandag 14 november 2016 15:12 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Door de noodverordening moet je door poortjes heen, wordt je preventief gefouilleerd en zie je meer blauw op straat. Erg ongezellig voor een grote groep mensen die graag de intocht willen zien, alleen maar om een kleine groep mogelijke onruststokers te ontmoedigen. Ik vind een noodverordening daarom geen handige aanpak.
Ja, hey, ze hebben een kleurtje he? Die slachtofferrol hoeven ze dus niet eens uit te lokken, die hebebn ze zichzelf al toebedeeld.quote:Op maandag 14 november 2016 13:22 schreef Barrah het volgende:
Deze mensen waren van plan in Maassluis buiten de aangewezen vakken de demonstreren. Vervolgens wilden ze naar Rotterdam maar daar gold een demonstratieverbod vanwege de grote politieinzet in Maassluis.
Die advocaat kan wel beweren dat er geen gegronde reden was hen op te pakken, maar daarvan zal hij eerst de rechter moeten overtuigen.
Verzet tegen een arrestatie is altijd zinloos. Het lijkt erop dat men bewust op een confrontatie uit was om vervolgens in de slachtofferrol te duiken. Al wacht ik voor een definitief oordeel graag een oordeel van een rechter af.
Gelukkig ben jij zo iemand die prima in staat is z'n persoonlijk mening over het onderwerp te scheiden van de vraag hoe het juridisch nou eigenlijk zit - zoals de insteek van dit topic was.quote:Op maandag 14 november 2016 15:33 schreef Halle_Luja het volgende:
Smerige stukken stront zijn het. Stuk voor stuk. Een kinderfeest willen en wetens proberen te verzieken
De intocht van Sinterklaas, want ook in Rotterdam zou ie aankomen. zijn ze bewust heengewandeld.quote:Op maandag 14 november 2016 15:39 schreef k_man het volgende:
[..]
Gelukkig ben jij zo iemand die prima in staat is z'n persoonlijk mening over het onderwerp te scheiden van de vraag hoe het juridisch nou eigenlijk zit - zoals de insteek van dit topic was.
Even voor mijn beeldvorming: welk kinderfeest was er aan de gang in Rotterdam?
Ah, dank je. Dat wist ik niet. Ik dacht dat de meeste steden wachten met de intocht tot het landelijk uitgezonden evenement achter de rug is.quote:Op maandag 14 november 2016 15:45 schreef Halle_Luja het volgende:
De intocht van Sinterklaas, want ook in Rotterdam zou ie aankomen.
Nou nee, er zijn heel veel hulpsinterklazen gisteren aan wal gekomen, met vrijwel overal zwarte Zwarte Pieten.quote:Op maandag 14 november 2016 16:06 schreef k_man het volgende:
[..]
Ah, dank je. Dat wist ik niet. Ik dacht dat de meeste steden wachten met de intocht tot het landelijk uitgezonden evenement achter de rug is.
Dat kan in meerdere steden tegelijk. En overal is het de echte en anders gewoon een hulpsinterklaas. Prima toch.quote:Op maandag 14 november 2016 16:06 schreef k_man het volgende:
[..]
Ah, dank je. Dat wist ik niet. Ik dacht dat de meeste steden wachten met de intocht tot het landelijk uitgezonden evenement achter de rug is.
www.sinterklaasintocht.nlquote:Op maandag 14 november 2016 16:06 schreef k_man het volgende:
[..]
Is toch logisch dat ze naar het epicentrum willen, aandacht zoeken voor je mening/doel is het doel van elke demo.quote:Op maandag 14 november 2016 16:38 schreef Halle_Luja het volgende:
[..]
www.sinterklaasintocht.nl
Die lui hadden dus gewoon al alternatieven en uiteraard kiezen ze niet een klein kutdorpje met zwarte pieten, maar een grote stad want daar is de kans op tv camera's en dus publiciteit groter.
Noem eens een gemeente zonder APV dan?quote:Op maandag 14 november 2016 18:05 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik kan dus met een grote groep demonstreren waar ik wil zolang er geen APV is?
Die moet je toch uitgeven. Of hebben alle gemeentes standaard een demonstratieverbod zonder toestemming?quote:Op maandag 14 november 2016 18:25 schreef k_man het volgende:
[..]
Noem eens een gemeente zonder APV dan?
Geen idee. Het staat wel in de model-APV van de VNG, waar volgens mij bijna alle gemeenten zich op baseren.quote:Op dinsdag 15 november 2016 17:10 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Die moet je toch uitgeven. Of hebben alle gemeentes standaard een demonstratieverbod zonder toestemming?
De sinterklaasintocht? meerderen.quote:Op maandag 14 november 2016 15:39 schreef k_man het volgende:
[..]
Gelukkig ben jij zo iemand die prima in staat is z'n persoonlijk mening over het onderwerp te scheiden van de vraag hoe het juridisch nou eigenlijk zit - zoals de insteek van dit topic was.
Even voor mijn beeldvorming: welk kinderfeest was er aan de gang in Rotterdam?
Keer het nu niet om. De demonstranten hadden zich veel gedoe kunnen besparen door gewoon de demonstratie netjes aan te melden. Dan hadden ze bijvoorbeeld wel op de hoogte geweest van het demonstratieverbod.quote:Op maandag 14 november 2016 15:12 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, die afweging kan ik helemaal volgen. Het gaat me er vooral om dat het verbod zo laat kwam. Terwijl de burgemeester natuurlijk al weken (of maanden) wist dat die dag alle beschikbare politie-inzet in Maassluis nodig zou zijn. Ik geloof best dat veel demonstranten het echt niet wisten. Wat het - zoals je al zegt - nog steeds geen erg handige actie maakt, maar wellicht had de gemeente zich wat gedoe kunnen besparen door het wel tijdig bekend te maken.
Das ook raar, 't is toch het één of het ander. Je mag demonstreren, of niet...quote:Op dinsdag 15 november 2016 17:18 schreef k_man het volgende:
[..]
Geen idee. Het staat wel in de model-APV van de VNG, waar volgens mij bijna alle gemeenten zich op baseren.
Er is overigens niet standaard een verbod, maar de plicht om de gemeente van voorgenomen demonstraties in kennis te stellen.
https://mobiel.amnesty.nl/nieuwsdetail/29265quote:Op zaterdag 12 november zijn burgers die vreedzaam protesteerden tegen Zwarte Piet, of voornemens waren dat te doen, door de politie op verschillende manieren en momenten 'tegengehouden', ingesloten, en aangehouden. Volgens Amnesty International waren zowel het algehele demonstratieverbod dat in het centrum van Rotterdam gold als het beëindigen van het vreedzame protest disproportioneel.
Veruit de meeste van de ongeveer tweehonderd aanhoudingen van afgelopen zaterdag waren volgens Amnesty onrechtmatig. Daarnaast is Amnesty kritisch over de status en de geldigheid van het demonstratieverbod en het besluit van de burgemeester van Rotterdam van 11 november 2016. Met name naar het geweld dat de politie tegen een van de demonstranten gebruikte, moet volgens Amnesty nader onderzoek worden gedaan.
Demonstratieverbod disproportioneel
Het op voorhand opleggen van een algeheel demonstratieverbod is een zeer ingrijpende maatregel, die alleen in uitzonderlijke situaties mag worden toegepast. Van zo'n situatie was volgens Amnesty geen sprake. Een algeheel demonstratieverbod leidt ertoe dat niet elke demonstratie afzonderlijk wordt beoordeeld. Zo is ook de vreedzame demonstratie tegen de figuur Zwarte Piet niet inhoudelijk en specifiek beoordeeld. De autoriteiten in Rotterdam hebben daardoor de demonstratievrijheid onvoldoende gewaarborgd.
De door de burgemeester geuite vrees dat tegendemonstranten geweld zouden gebruiken had reden moeten zijn om vreedzame demonstranten te beschermen, niet om hun vrijheid van meningsuiting in te perken.
Onrechtmatige aanhoudingen
Zelfs als er sprake is van overtreding van een demonstratieverbod of -beperking betekent dit niet dat de politie vreedzame demonstranten 'automatisch' moet of mag aanhouden. De demonstratievrijheid brengt met zich mee dat een besluit tot aanhouding noodzakelijk moet zijn. Amnesty is er niet van overtuigd dat zaterdag aanhouding van vreedzame demonstranten noodzakelijk was en vindt daarom veruit de meeste aanhoudingen onrechtmatig.
Disproportionele geweldstoepassing
Amnesty heeft videobeelden bekeken van de aanhouding van de anti-Zwarte-Piet-activist Jerry Afriyie en meent dat daarbij sprake was van disproportioneel geweldgebruik. In ieder geval één agent gaf Afriyie een vuiststoot in zijn gezicht, zonder dat daarvoor een rechtvaardiging lijkt te zijn Amnesty vraagt de chef van de eenheid Rotterdam een onderzoek te doen naar de aanhouding van Afriyie.
Ontbreken van kennisgeving is geen reden voor demonstratieverbod
Amnesty onderschrijft het belang van tijdige kennisgeving door burgers die willen demonstreren. Dit is voor de autoriteiten een belangrijk instrument ter facilitering van demonstraties. Het ontbreken van een kennisgeving was één van de overwegingen voor de burgemeester om een algeheel demonstratieverbod op te leggen. Volgens internationale en nationale regels mag het ontbreken van een kennisgeving op zichzelf echter geen reden zijn voor een verbod of andere beperkende maatregel.
Status van het besluit van de burgemeester is onduidelijk
De burgemeester heeft op 11 november 2016 op grond van de Wet openbare manifestaties (Wom) een algeheel tijdelijk demonstratieverbod opgelegd voor 12 november, van 06.00 - 18.00 uur, in het hele centrum van Rotterdam. Maar de Wom biedt de burgemeester deze bevoegdheid helemaal niet.
Het besluit lijkt vanwege de gekozen bewoordingen en overwegingen op een noodverordening, maar is dit dus niet. Opmerkelijk genoeg gebruikten zowel de politie als de burgemeester in contacten met demonstranten en media de term noodverordening als basis voor het demonstratieverbod. Hiermee creëren de autoriteiten veel onduidelijkheid en wekken ze de indruk de status van het door henzelf genomen besluit niet goed te begrijpen. Dat roept bij Amnesty de vraag op hoe serieus de autoriteiten de bescherming van de vrijheid van meningsuiting en de demonstratievrijheid nemen.
Amnesty heeft vandaag een brief gestuurd aan de Burgemeester van Rotterdam en de chef van de politie-eenheid in Rotterdam waarin zij haar zorgen toelicht.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://uitspraken.rechts(...):NL:RBDHA:2016:11985
Klopt maar dit stuk is meer dan 'we zijn het er niet mee eens'. Beroept zich op wetgeving en bevoegdheden maakt de beantwoording van de TT-vraag wmb lastigerquote:Op dinsdag 15 november 2016 17:44 schreef Barrah het volgende:
Tsja, het bestaansrecht van Amnesty is natuurlijk om in dit soort situaties voor de benadeelden op te komen.
quote:Op dinsdag 15 november 2016 17:45 schreef Physsic het volgende:
Hier een deel van de uitspraak van de rechter over die demonstrant(en) die bij de intocht in 2014 (Gouda) werden aangehouden. Daar begrijp ik uit dat de burgemeester een cruciale rol speelt in de rechtmatigheid van de aanhouding.Interessant. Benieuwd of die toetsing hier wel heeft plaatsgevonden en of de burgemeester dat bevel heeft gegeven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://uitspraken.rechts(...):NL:RBDHA:2016:11985![]()
Overigens lijkt dit wel vaker de 'tactiek' van de politie, ook bij demonstreren tegen het koningshuis; demonstranten worden gewoon gearresteerd. Dan moet je meer naar het bureau, word je in een hok geduwd en toetst de hOvJ of je arrestatie terecht was. Dat blijkt dan natuurlijk niet zo te zijn, maar tegen die tijd ben je een aantal uur verder en is je kans om alsnog te demonstreren al lang verkeken.
Dat was een Poolse bosbouwer onderweg naar een klusquote:Op maandag 14 november 2016 16:26 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nou nee, er zijn heel veel hulpsinterklazen gisteren aan wal gekomen, met vrijwel overal zwarte Zwarte Pieten.
Daarom hadden ze overal heen kunnen gaan om de boel te verzieken, daar kun je als politie niet zo makkelijk op inspelen. Stuur ze weg en ze duiken ergens anders weer op. Daarom vind ik het wel fijn dat de met Feyenoord toch behoorlijk geoefdende politie de club tot staan heeft gebracht en dat er niet werd gereld in andere plaatsen.
Dat de politie dus in zijn recht stond om wanordelijkheden te voorkomen. Vooral omdat de demonstranten (of hun fans, je weet niet wie er daadwerkelijk meekomen vanuit de beweging) in de weken vooraf aan de intocht al behoorlijke dreigementen had geuit:
[ afbeelding ]
Misschien grootspraak, maar je weet niet wat er van komt.
Merk ook op dat ten tijde van de "demonstratie" in Maassluis een man in camouflagepak met een mes en/of hakbijl was opgepakt. Dan lijkt me dat je als politie helemaal geen risico meer wilt nemen.
Daar ben ik ook benieuwd naar! Volgens mij was dat ook het hele idee van de noodverordening, zodat de burgemeester en politie meer recht hadden om in te grijpen. Het is nu de vraag of ze dat recht ook hadden en of de uitvoering correct is geweest.quote:Op dinsdag 15 november 2016 18:41 schreef k_man het volgende:
[..]
Interessant. Benieuwd of die toetsing hier wel heeft plaatsgevonden en of de burgemeester dat bevel heeft gegeven.![]()
Overigens lijkt dit wel vaker de 'tactiek' van de politie, ook bij demonstreren tegen het koningshuis; demonstranten worden gewoon gearresteerd. Dan moet je meer naar het bureau, word je in een hok geduwd en toetst de hOvJ of je arrestatie terecht was. Dat blijkt dan natuurlijk niet zo te zijn, maar tegen die tijd ben je een aantal uur verder en is je kans om alsnog te demonstreren al lang verkeken.
En wat nou als er helemaal geen grond blijkt voor dat ambtelijk bevel?quote:Op dinsdag 15 november 2016 19:19 schreef thekolere het volgende:
Jullie denken te moeilijk. Mensen zijn aangehouden op basis 184 sr. Niet voldoen aan ambtelijk bevel. Zij zijn gevorderd om weg te gaan. Niet luisteren betekent nog een vordering. Zo niet wordt er aangehouden. Niet meewerken betekent geweld.
Alleen is de vraag of de burgemeester zijn werk heeft gedaan. Mochten de demostranten daar wel of niet zijn?
In jouw voorbeeld is een demonstratie de facto beëindigd doordat alle demonstranten direct gearresteerd werden. De rechter vond dat een veel te zwaar middel, omdat er in de praktijk eigenlijk niks mis was met de betreffende demonstratie.quote:Op dinsdag 15 november 2016 19:47 schreef Physsic het volgende:
Als het standpunt van Amnesty klopt, dan vraag ik me af waarom het verplicht is om melding te maken bij de gemeente voorafgaand aan de demonstratie. Waarom kan de burgemeester een plaats aanwijzen als de demonstranten zich er toch niet aan hoeven te houden?
Waarom zou je als demonstranten dan eigenlijk nog vooraf melding maken en je netjes aan de regels houden, als je ook gewoon op een plek kan gaan staan waar je de meeste aandacht krijgt?
Daar heb je gelijk in.quote:Op dinsdag 15 november 2016 20:15 schreef k_man het volgende:
[..]
In jouw voorbeeld is een demonstratie de facto beëindigd doordat alle demonstranten direct gearresteerd werden. De rechter vond dat een veel te zwaar middel, omdat er in de praktijk eigenlijk niks mis was met de betreffende demonstratie.
Dat wil echter niet zeggen dat je je niks aan hoeft te trekken van de regels. Het is niet zo dat ter plekke arresteren de enig mogelijke sanctie is. Je kunt de demonstratie ook door laten gaan, maar mensen achteraf een boete of andere straf opleggen.
Artikel 11
1 Met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft:
a. het houden van of deelnemen aan een samenkomst tot het belijden van godsdienst of levensovertuiging, vergadering of betoging waarvoor de vereiste kennisgeving niet is gedaan of waarvoor een verbod is gegeven;
Dan zullen ze wellicht vrijgesproken worden indien ze dit voor de rechter laten komen en hebben ze enkele uren ten onrechte vastgezeten.quote:Op dinsdag 15 november 2016 19:48 schreef Physsic het volgende:
[..]
En wat nou als er helemaal geen grond blijkt voor dat ambtelijk bevel?
Zelfs al zou dat zo zijn, dan hadden ze dat op het moment dat ze het bevel kregen niet kunnen weten. Op het moment dat ze het bevel kregen was het een ambtelijk bevel en daar hadden ze aan moeten voldoen.quote:Op dinsdag 15 november 2016 19:48 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dat is correct, dat was op het journaal te zien. De vraag is of dat bij de arrestatie al bekend was, of dat men daar werkelijk dacht dat er minstens één demonstrant met wapens naar Sinterklaas onderweg was.quote:Op dinsdag 15 november 2016 19:05 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Dat was een Poolse bosbouwer onderweg naar een klus(geen geintje btw)
Volgens mij is het idee van politie dat zij instructies mogen geven, die jij desgewenst achteraf kunt aanvechten. Niet dat je alles wat ze doen mag negeren als je het er niet mee eens bent, of zelfs actief verzetten.quote:Op dinsdag 15 november 2016 19:48 schreef Physsic het volgende:
[..]
Hij werd aangehouden bij de intocht, bij fouillering bleek hij een kapmes en een ander mes bij zich te hebben. Het duurde enige tijd voor de politie kon achterhalen wat de man daar deed en waarom hij die 'wapens' bij zich droeg, hij sprak namelijk geen Nederlands.quote:Op dinsdag 15 november 2016 22:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat is correct, dat was op het journaal te zien. De vraag is of dat bij de arrestatie al bekend was, of dat men daar werkelijk dacht dat er minstens één demonstrant met wapens naar Sinterklaas onderweg was.
Dat het "maar" een Pool was, was bij mijn weten lange tijd onbekend. De "man met de hakbijl" heeft zelfs op de website van de Telegraaf gestaan (ja, ik weet, Telegraaf... maar zelfs die heeft tijd nodig om het nieuws op de site te knallen en helemaal zonder journalistiek onderzoek zullen ze dat niet gedaan hebben).
Dit idd maar dan was het gejank geweest dat de politie te laat ingreep.quote:Op maandag 14 november 2016 15:05 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Aan de andere kant, mag je als "de overheid" van je burgers verwachten dat ze zelf even nadenken of het wel zo handig is om onaangekondigd een demonstratie met 200 man te gaan voeren, over een controversieel onderwerp, midden in een drukke stad?
Stel dat de knokploegen van de NVU klaar hadden gestaan, eveneens zonder aankondiging, dan zou het wel fijn zijn geweest als de hulpverleners paraat hadden kunnen staan en wegen konden worden afgesloten.
Op den duur gaat seponeren of vrijspraak bij overtreding van demonstratieregulering een eigen leven leiden, waarom zou je nog toestemming vragen (en leges betalen), dus ik hoop dat er paal en perk wordt gesteld aan het wilddemonstreren.
Mening geven mag altijd. Demonstreren mag in het vak.quote:Op donderdag 17 november 2016 12:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Naast het gebruikelijke achterlijke gewauwel van de ZP-aanhangers die kennelijk menen ook hier hun gebrek aan begripsvermogen te moeten etaleren, is een centrale misvatting dat een ongestoord verloop van de intocht belangrijker zou zijn dan de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van demonstratie. Natuurlijk is dat niet zo, het recht om onweersproken te blijven bij het organiseren van folklore op de openbare weg is geen grondrecht. Het is niet eens een zwaarwegend belang.
Als je geen tegengeluiden wil horen moet je het of niet op de openbare weg organiseren, of iets organiseren dat iedereen leuk vindt. De vrijheid van meningsuiting is er per definitie voor meningen die sommigen niet willen horen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |