abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 21 juni 2017 @ 21:08:14 #251
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171842947
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 20:52 schreef MrSweets het volgende:
Hoe ga je dingen als politie en leger regelen in een libertarisch overheids model ?
Hoe vind je dat het leger nu geregeld is?
Hebben nog een paar F16s die vliegen, stuk of 8 stukken geschut, 18 gehuurde Duitse tanks...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171843648
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 21:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe vind je dat het leger nu geregeld is?
Hebben nog een paar F16s die vliegen, stuk of 8 stukken geschut, 18 gehuurde Duitse tanks...
Heb het niet perse over NL.
Puur het libertarische model.
pi_171844254
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 20:52 schreef MrSweets het volgende:
Hoe ga je dingen als politie en leger regelen in een libertarisch overheids model ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Private_defense_agency zijn een voorstel.

Ik geloof dat volgens Nozick dat soort bedrijven uiteindelijk zouden fuseren enzo en weer een soort van nachtwakersstaat vormen. Weet niet of dat noodzakelijk zo zou gebeuren.

http://www.iep.utm.edu/nozick/#H2
pi_171844711
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 01:21 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ik heb live zitten kijken vrijdag, en dit was natuurlijk mooi, maar verder had ik er een wrang gevoel bij. Ten eerste omdat Toine Manders daar alleen zit onmdat hij anders maandenlang in een kooi wordt opgesloten. En ten tweede omdat het zo'n Orwelliaanse toestand is - een stel parasiterende, gewelddadige criminelen wat een beetje moreel verheven gaat zitten doen tegen deze idealistische vrijheidsstrijder en doet alsof juist hij de cirmineel is. Het is een beangstigend idee dat we inmiddels in een maatschappij leven waarin veruit de meeste mensen niet beter weten dan dat dit is hoe het zit. De voornaamste reden hiervoor wordt nog even aangehaald door die rooie graftak in het filmpje: staatsonderwijs.
Ik vind de SP'ers sowieso wel een stel engnekken. Ze willen vrijheden inperken omdat ze ervan uitgaan dat zaken als inkomensongelijkheid inherent slecht zijn.


Hier betoogt er ook eentje dat ''je als overheid er niet zoveel aan kunt doen als iemand een eigen bedrijf begint en daar veel geld mee verdient''. Alsof het überhaupt wenselijk is dat we veelverdieners aanpakken.
pi_171844779
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 21:47 schreef eldodo het volgende:

[..]

https://en.wikipedia.org/wiki/Private_defense_agency zijn een voorstel.

Ik geloof dat volgens Nozick dat soort bedrijven uiteindelijk zouden fuseren enzo en weer een soort van nachtwakersstaat vormen. Weet niet of dat noodzakelijk zo zou gebeuren.

http://www.iep.utm.edu/nozick/#H2
Maar hoe wordt het betaalt ?
pi_171844948
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:01 schreef MrSweets het volgende:

[..]

Maar hoe wordt het betaalt ?
Wat bedoel je?
pi_171845073
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:05 schreef eldodo het volgende:

[..]

Wat bedoel je?
Nou ik dacht dat in een libertarische samenleving/model er een kleine overheid is en burgers zoveel mogelijk vrijheid hebben. Zolang ze de ander ook die vrijheid gunt en respecteert.

Maar dat er nog steeds een minimale overheid is met een politiemacht, recht systeem, leger.

Ik vroeg me af hoe dat betaalt wordt ?
Met belasting ? of op een andere manier ?
  woensdag 21 juni 2017 @ 22:11:02 #258
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171845122
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 21:59 schreef KrappeAuto het volgende:

[..]

Ik vind de SP'ers sowieso wel een stel engnekken. Ze willen vrijheden inperken omdat ze ervan uitgaan dat zaken als inkomensongelijkheid inherent slecht zijn.
Nee dat doen ze niet. SPers willen niet nul inkomensongelijkheid.

Dit staat ook in Wilkinson & Pickett.

quote:
Alsof het überhaupt wenselijk is dat we veelverdieners aanpakken.
'Aanpakken' is framing. Berlusconi en Murdoch toestanden voorkomen is waarheid.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 21 juni 2017 @ 22:12:50 #259
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171845182
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 21:47 schreef eldodo het volgende:

[..]

https://en.wikipedia.org/wiki/Private_defense_agency zijn een voorstel.

Ik geloof dat volgens Nozick dat soort bedrijven uiteindelijk zouden fuseren enzo en weer een soort van nachtwakersstaat vormen. Weet niet of dat noodzakelijk zo zou gebeuren.

http://www.iep.utm.edu/nozick/#H2
Nozick heeft nooit een antwoord weten te formuleren op het initiële acquisitieprobleem, en hoe dat na verloop van tijd evolueert in machtsongelijkheid en het oprekken van definities omtrent 'eigendom' en 'zelfbeschikking'.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_171845216
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nee dat doen ze niet. SPers willen niet nul inkomensongelijkheid.
Stropop.

quote:
Dit staat ook in Wilkinson & Pickett.
Leuk. In de echte wereld zien we dat landen het beter doen naarmate ze economisch vrijer zijn.

quote:
'Aanpakken' is framing. Berlusconi en Murdoch toestanden voorkomen is waarheid.
Wut?
pi_171845338
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:09 schreef MrSweets het volgende:

[..]

Nou ik dacht dat in een libertarische samenleving/model er een kleine overheid is en burgers zoveel mogelijk vrijheid hebben. Zolang ze de ander ook die vrijheid gunt en respecteert.

Maar dat er nog steeds een minimale overheid is met een politiemacht, recht systeem, leger.

Ik vroeg me af hoe dat betaalt wordt ?
Met belasting ? of op een andere manier ?
Belasting is het eenzijdig opeisen van geld onder dwang. Het is afpersing. Kernpunt in het libertarisme is dat uitwisselingen op basis van vrije keuze, instemming plaats vinden. Dus dan moeten er vrijwillige oplossingen bedacht worden en kan er geen belasting worden geheven.

Je hebt twee stromingen in het libertarisme, het ene pleit voor een minimale overheid (minarchisme), het andere voor geen overheid (anarchisme).

De minimale staat zoals Nozick zich voorstelt heft inderdaad geen belasting maar is ontstaan uit de vrijwillige betalingen voor defensie, verzekeringen tegen inbreuk op je persoon en bezit e.d.
pi_171845465
Hoe wordt in een libertarische samenleving iets als immigratiepolitiek bepaald?
pi_171845492
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:20 schreef KrappeAuto het volgende:
Hoe wordt in een libertarische samenleving iets als immigratiepolitiek bepaald?
Lijkt me dat iedereen welkom is, behalve misschien criminelen met een bepaald strafblad
pi_171845662
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:20 schreef KrappeAuto het volgende:
Hoe wordt in een libertarische samenleving iets als immigratiepolitiek bepaald?
Ligt er maar net aan wat men wil doen met hun bezit. Als je aan 'buitenlanders' (wat in een anarchistische wereld misschien een vager begrip zou zijn) je huis wilt verhuren kan dat, als je dat niet wil dan ben je niet verplicht dat te doen, etc. Er is gewoon geen eenzijdige organisatie die met dwang oplegt hoe binnen een bepaald gebied wordt omgegaan met mensen uit een ander gebied. Mensen zijn mensen en het non-agressie principe geldt uiteraard net zo goed voor mensen die dicht bij je wonen, als van ver weg.
pi_171845713
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:27 schreef eldodo het volgende:

[..]

Ligt er maar net aan wat men wil doen met hun bezit. Als je aan 'buitenlanders' (wat in een anarchistische wereld misschien een vager begrip zou zijn) je huis wilt verhuren kan dat, als je dat niet wil dan ben je niet verplicht dat te doen, etc. Er is gewoon geen eenzijdige organisatie die met dwang oplegt hoe binnen een bepaald gebied wordt omgegaan met mensen uit een ander gebied. Mensen zijn mensen en het non-agressie principe geldt uiteraard net zo goed voor mensen die dicht bij je wonen, als van ver weg.
Oké. Maar wat als je bijvoorbeeld te maken krijgt met grote groepen mensen uit een cultuur die vrouwen massaal lastig valt en zo?
pi_171846046
Of misschien nog een duidelijker voorbeeld: wat als je steeds meer mensen met anti-libertarische ideeën in je samenleving krijgt die uiteindelijk de meerderheid gaan vormen en uiteindelijk dus hun wens van een grote overheid kunnen opleggen?
pi_171846060
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:28 schreef KrappeAuto het volgende:

[..]

Oké. Maar wat als je bijvoorbeeld te maken krijgt met grote groepen mensen uit een cultuur die vrouwen massaal lastig valt en zo?
Vrouwen zijn ook mensen en dus zou een maatschappij die het non-agressie principe aanhoudt die vrouwen horen te beschermen. Mensen die een last/gevaar vormen en de gangbare regels en contracten niet naleven kunnen van te voren geweigerd worden, of achteraf aangeklaagd worden om compensatie te geven voor de aangerichte schade. Er kunnen gerust van te voren collectief met ieders instemming afspraken worden gemaakt op een bepaald gebied aan wat voor voorwaarden de bewoners horen te voldoen. Punt is nogmaals dat het niet eenzijdig dwangmatig wordt opgelegd. De kracht ligt niet in het willekeurig opleggen van leefregels, maar allereerst verdediging van persoon en bezit, op basis waarvan weer verdere afspraken gemaakt kunnen worden.
pi_171846188
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:42 schreef eldodo het volgende:

[..]

Vrouwen zijn ook mensen en dus zou een maatschappij die het non-agressie principe aanhoudt die vrouwen horen te beschermen. Mensen die een last/gevaar vormen en de gangbare regels en contracten niet naleven kunnen van te voren geweigerd worden, of achteraf aangeklaagd worden om compensatie te geven voor de aangerichte schade. Er kunnen gerust van te voren collectief met ieders instemming afspraken worden gemaakt op een bepaald gebied aan wat voor voorwaarden de bewoners horen te voldoen. Punt is nogmaals dat het niet eenzijdig dwangmatig wordt opgelegd. De kracht ligt niet in het willekeurig opleggen van leefregels, maar allereerst verdediging van persoon en bezit, op basis waarvan weer verdere afspraken gemaakt kunnen worden.
Maar zoals altijd zal er niet een universeel geaccepteerde immigratiepolitiek mogelijk zijn, dus ook niet binnen een libertarische maatschappij.

Als een grote groep binnen die libertarische maatschappij dan toch van mening is om grote groepen mensen met anti-libertarische opvattingen buiten de deur te houden, terwijl een andere groep daar fel tegen is, moet je dus toch iets opleggen.
  woensdag 21 juni 2017 @ 22:46:44 #269
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171846199
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:13 schreef KrappeAuto het volgende:

[..]

Stropop.

[..]

Leuk. In de echte wereld zien we dat landen het beter doen naarmate ze economisch vrijer zijn.

[..]

Wut?
Jij bent de kampioen van de stropop. Racist
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_171846220
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jij bent de kampioen van de stropop. Racist
Lol?

Dronken?
pi_171846349
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:46 schreef KrappeAuto het volgende:

[..]

Maar zoals altijd zal er niet een universeel geaccepteerde immigratiepolitiek mogelijk zijn, dus ook niet binnen een libertarische maatschappij.

Als een grote groep binnen die libertarische maatschappij dan toch van mening is om grote groepen mensen met anti-libertarische opvattingen buiten de deur te houden, terwijl een andere groep daar fel tegen is, moet je dus toch iets opleggen.
Bezit bepaalt de grenzen. Dus nogmaals, de groep die anti libertariers wil toelaten kan dat doen, maar dan lopen ze het voorspelbare risico dat hun libertarische samenleving.. nouja niet heel libertarisch wordt. Dat mensen domme dingen kunnen doen zoals dat kan ik niet uitsluiten.

Als je tegen diefstal bent laat je ook doorgaans geen dieven binnen in je huis, maar het kan natuurlijk praktisch gezien gebeuren.
  woensdag 21 juni 2017 @ 22:51:43 #272
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171846354
http://www.truth-out.org/(...)ldn-t-pay-my-way-out

Het voorportaal van geprivatiseerde politie.

Nogmaals, de laatste 25 jaar neemt het onderlinge geweld alweer toe. En is de dalende trend tussen 1400 en 1985 weer stijgende.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 21 juni 2017 @ 22:52:31 #273
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171846379
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jij bent de kampioen van de stropop. Racist
Klopje, blijf dan gewoon weg lieve jongen. Is het zo warm in je kraakpand?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 21 juni 2017 @ 22:52:52 #274
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171846398
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:47 schreef KrappeAuto het volgende:

[..]

Lol?

Dronken?
Jij doet alsof de SP volstrekt tegen inkomensongelijkheid is.

De groeten
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_171846418
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:51 schreef eldodo het volgende:

[..]

Bezit bepaalt de grenzen. Dus nogmaals, de groep die anti libertariers wil toelaten kan dat doen,
Maar daar heeft de groep die dat niet wilt last van. Dus de ene groep legt hun wil op aan de andere groep.

quote:
maar dan lopen ze het voorspelbare risico dat hun libertarische samenleving.. nouja niet heel libertarisch wordt. Dat mensen domme dingen kunnen doen zoals dat kan ik niet uitsluiten.

Als je tegen diefstal bent laat je ook doorgaans geen dieven binnen in je huis, maar het kan natuurlijk praktisch gezien gebeuren.
Maar dan is een libertarische samenleving inherent instabiel. Want je krijgt vanzelf te maken met bepaalde immigratie die de samenleving minder libertarisch/vrij maakt.
pi_171846438
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jij doet alsof de SP volstrekt tegen inkomensongelijkheid is.

De groeten
Nope.

Maar ze zouden graag zien dat de inkomensongelijkheid extreem verkleind wordt.
pi_171846762
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:53 schreef KrappeAuto het volgende:

[..]

Maar daar heeft de groep die dat niet wilt last van. Dus de ene groep legt hun wil op aan de andere groep.
Ik vind het eerlijk gezegd lastig om allemaal hypothetische scenario's uit te denken. Ze hebben er misschien last van ja maar de wil van de ene groep wordt niet direct aan de andere opgelegd. Het is aan de consistente libertariers om manieren te verzinnen om schade te voorkomen of schadevergoeding op te eisen.

quote:
Maar dan is een libertarische samenleving inherent instabiel. Want je krijgt vanzelf te maken met bepaalde immigratie die de samenleving minder libertarisch/vrij maakt.
Dat ligt er maar net aan hoe mensen ermee omgaan. Zoals ik al aangaf kan je het zien aankomen dat het onverstandig is mensen toe te laten die je schade kunnen berokkenen, de regels/afspraken overtreden of gewoon op een kleinere manier last vormen.

Ik heb het trouwens ook over directe beslissingen en geweld die iemand onderneemt. Indirecte nadelige gevolgen van het handelen van anderen zijn een beetje een grijs gebied. Met planning en afspraken kun je proberen die te minimaliseren, maar zullen tot op zekere hoogte altijd bij het leven horen. Ik stoor me aan verschillende zaken die mensen doen en kiezen, maar weinig daarvan is een directe inbreuk op mijn persoon en eigendom.
  woensdag 21 juni 2017 @ 23:05:53 #278
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171846824
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:54 schreef KrappeAuto het volgende:

[..]

Nope.

Maar ze zouden graag zien dat de inkomensongelijkheid extreem verkleind wordt.
Omdat Nederland veel ongelijker is dan de gecensureerde CBS statistieken laten zien
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_171846882
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 23:05 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Omdat Nederland veel ongelijker is dan de gecensureerde CBS statistieken laten zien
Er is niets mis met ongelijkheid zolang de onderklasse nog prima kan leven en voldoende mobiel is omhoog te komen.

En zelfs al zou ongelijkheid problematisch zijn omdat het armoede en dergelijke met zich mee brengt, dat los je effectiever op met meer economische vrijheid dan dat zeer beperken (zoals de SP wil doen).
pi_171846909
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 22:41 schreef KrappeAuto het volgende:
Of misschien nog een duidelijker voorbeeld: wat als je steeds meer mensen met anti-libertarische ideeën in je samenleving krijgt die uiteindelijk de meerderheid gaan vormen en uiteindelijk dus hun wens van een grote overheid kunnen opleggen?
Opleggen van jou wil op iemand anders met dwang is onwenselijk en strafbaar in een libertarische samenleving. Dit kan dan dus ook niet gebeuren. Er is gewoon een rechtssysteem.
  woensdag 21 juni 2017 @ 23:13:39 #281
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171847051
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 23:08 schreef MrSweets het volgende:

[..]

Opleggen van jou wil op iemand anders met dwang is onwenselijk en strafbaar in een libertarische samenleving. Dit kan dan dus ook niet gebeuren. Er is gewoon een rechtssysteem.
Het hele woord 'systeem' veronderstelt al iets als een staat of overheid, en waar mensen in geduwd of in gevormd in worden (desnoods met dwang). Een externe macht buiten het individu

Maar dan niet democratisch bepaald natuurlijk
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 21 juni 2017 @ 23:15:44 #282
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171847124
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 23:07 schreef KrappeAuto het volgende:

[..]

Er is niets mis met ongelijkheid zolang de onderklasse nog prima kan leven en voldoende mobiel is omhoog te komen.
Beiden zijn onder het neoliberalisme afgenomen

quote:
En zelfs al zou ongelijkheid problematisch zijn omdat het armoede en dergelijke met zich mee brengt, dat los je effectiever op met meer economische vrijheid dan dat zeer beperken (zoals de SP wil doen).
Noem eens een Eerste Wereldland waar dat zo heeft gewerkt
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_171847148
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 23:03 schreef eldodo het volgende:

[..]

Ik vind het eerlijk gezegd lastig om allemaal hypothetische scenario's uit te denken. Ze hebben er misschien last van ja maar de wil van de ene groep wordt niet direct aan de andere opgelegd. Het is aan de consistente libertariers om manieren te verzinnen om schade te voorkomen of schadevergoeding op te eisen.
Er valt niet zo veel te voorkomen op het gebied van immigratie als je geen dwang kunt uitoefenen.

quote:
Dat ligt er maar net aan hoe mensen ermee omgaan. Zoals ik al aangaf kan je het zien aankomen dat het onverstandig is mensen toe te laten die je schade kunnen berokkenen, de regels/afspraken overtreden of gewoon op een kleinere manier last vormen.
Sommigen zullen het zien. Anderen zullen het niet zien of ontkennen. Praktisch kun je dan als libertariër niets beginnen omdat je niet de ander wilt dwingen wie wel en niet het land binnen mag komen.

quote:
Ik heb het trouwens ook over directe beslissingen en geweld die iemand onderneemt. Indirecte nadelige gevolgen van het handelen van anderen zijn een beetje een grijs gebied. Met planning en afspraken kun je proberen die te minimaliseren, maar zullen tot op zekere hoogte altijd bij het leven horen. Ik stoor me aan verschillende zaken die mensen doen en kiezen, maar weinig daarvan is een directe inbreuk op mijn persoon en eigendom.
Snap ik. Maar ik heb het over grootschalige, lange-termijn ontwikkelingen die we in samenlevingen zien. Immigratie is slechts één gebied waar in ieder geval anarcho-libertarisme uit elkaar valt. Hoe om te gaan met vijandigheden in het buitenland is bijvoorbeeld ook een kwestie waar je zonder dwang niets gaat bereiken.
pi_171847209
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 23:08 schreef MrSweets het volgende:

[..]

Opleggen van jou wil op iemand anders met dwang is onwenselijk en strafbaar in een libertarische samenleving. Dit kan dan dus ook niet gebeuren. Er is gewoon een rechtssysteem.
In een libertarische samenleving zal nog steeds wel iets van democratie bestaan neem ik aan. Op die manier kunnen de anti-libertariërs mensen in stemmen die anti-libertarische ideeën uitvoeren.
pi_171847289
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 23:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Beiden zijn onder het neoliberalisme afgenomen.
Ik denk dat globalisering zonder dat westerse overheden voldoende concurreren op regulering/belastingen met de opkomende industrielanden eerder de reden is voor de relatieve achteruitgang.

quote:
Noem eens een Eerste Wereldland waar dat zo heeft gewerkt
Zuid-Korea versus Noord-Korea.
Singapore/Hong Kong/Taiwan versus China.
West-Duitsland versus Oost-Duitsland.

Nederland sinds de Gouden Eeuw (toen we aan de top stonden voor economische vrijheid).
pi_171847404
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 23:16 schreef KrappeAuto het volgende:

[..]

Er valt niet zo veel te voorkomen op het gebied van immigratie als je geen dwang kunt uitoefenen.
Je mag gerust je persoon en bezit verdedigen, of dat van anderen, of die verdediging aan iemand anders over laten.

quote:
Sommigen zullen het zien. Anderen zullen het niet zien of ontkennen. Praktisch kun je dan als libertariër niets beginnen omdat je niet de ander wilt dwingen wie wel en niet het land binnen mag komen.
Ligt er maar aan hoe mensen ermee omgaan. Uitleg in mijn vorige berichten.
quote:
Snap ik. Maar ik heb het over grootschalige, lange-termijn ontwikkelingen die we in samenlevingen zien. Immigratie is slechts één gebied waar in ieder geval anarcho-libertarisme uit elkaar valt. Hoe om te gaan met vijandigheden in het buitenland is bijvoorbeeld ook een kwestie waar je zonder dwang niets gaat bereiken.
Nogmaals, niks met verdediging. Dat heb ik al eerder uitgelegd.
pi_171847518
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 23:25 schreef eldodo het volgende:

[..]

Je mag gerust je persoon en bezit verdedigen, of dat van anderen, of die verdediging aan iemand anders over laten.
Als ik mensen uit een anti-libertarische cultuur persoonlijk ga tegenhouden in mijn libertarische samenleving te komen, of mensen in huur die dat doen voor mij, terwijl mede-libertariërs wel die mensen willen toelaten, dan bestaat er toch een conflict? Twee groepen staan tegenover elkaar over terwijl de uitkomst is dat één groep de ander feitelijk dwingt. Immigratie toelaten en stoppen is redelijk binair.

quote:
Nogmaals, niks met verdediging. Dat heb ik al eerder uitgelegd.
Dus je erkent dat een libertarische samenleving inherent instabiel is? Immigratie van bepaalde groepen of vijandelijkheden in het buitenland zullen namelijk op een gegeven moment de libertarische samenleving bedreigen dan wel opheffen. Zonder dwang valt daar niet tegen te verdedigen.
pi_171847869
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 23:29 schreef KrappeAuto het volgende:

[..]

Als ik mensen uit een anti-libertarische cultuur persoonlijk ga tegenhouden in mijn libertarische samenleving te komen, of mensen in huur die dat doen voor mij, terwijl mede-libertariërs wel die mensen willen toelaten, dan bestaat er toch een conflict? Twee groepen staan tegenover elkaar over terwijl de uitkomst is dat één groep de ander feitelijk dwingt. Immigratie toelaten en stoppen is redelijk binair.
Dan bestaat er zeker conflict. Jij en de overtredende persoon in kwestie kunnen aangeklaagd worden voor schadevergoeding.

quote:
Dus je erkent dat een libertarische samenleving inherent instabiel is? Immigratie van bepaalde groepen of vijandelijkheden in het buitenland zullen namelijk op een gegeven moment de libertarische samenleving bedreigen dan wel opheffen. Zonder dwang valt daar niet tegen te verdedigen.
Nee. Als je het instabiel maakt dan is het instabiel. Dat is met alles zo. Als je iets duurzaams wil creeeren dan moet je vaststellen met welke methoden en middelen je dat gaat bereiken, het doordenken, soms trial and error, leren van andermans fouten e.d.

Het is net zoiets als zeggen dat elke organisatie inherent instabiel is omdat er idioten kunnen zijn die de regels en belangen van de organisatie tegen gaan. Meestal worden die toch op de een of andere manier of niet binnen gelaten, of eruit geselecteerd.
pi_171848338
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 23:18 schreef KrappeAuto het volgende:

[..]

In een libertarische samenleving zal nog steeds wel iets van democratie bestaan neem ik aan. Op die manier kunnen de anti-libertariërs mensen in stemmen die anti-libertarische ideeën uitvoeren.
Klopt en dan is het geen libertarische samenleving meer. En gaan de libertariers tegen wil in mee met het regime of naar een wel libertarische samenleving verhuizen.
  donderdag 22 juni 2017 @ 00:03:39 #290
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171848474
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 23:21 schreef KrappeAuto het volgende:

[..]

Ik denk dat globalisering zonder dat westerse overheden voldoende concurreren op regulering/belastingen met de opkomende industrielanden eerder de reden is voor de relatieve achteruitgang.
Dat is race naar de bodem en al jaren aan de gang.

Scandinavië laat het alternatief zien.

quote:
[..]

Zuid-Korea versus Noord-Korea.
Singapore/Hong Kong/Taiwan versus China.
West-Duitsland versus Oost-Duitsland.

Nederland sinds de Gouden Eeuw (toen we aan de top stonden voor economische vrijheid).
Nederland in de gouden eeuw had veel armoede, veel crony kapitalisme, veel horigen en onvrije mensen, hoge ongelijkheid.

Slecht voorbeeld. Een beetje als Dubai ja...
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_171848790
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 00:03 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is race naar de bodem en al jaren aan de gang.
Ja, in de landen waar armoede steeds minder wordt. China en India hebben zijn een stuk economisch vrijer geworden. In het westen, waar grote groepen mensen relatief slechter scoren dan vroeger zijn reguleringen en belastingen niet mee omlaag gegaan.

quote:
Scandinavië laat het alternatief zien.
Scandinavië laat niet zoveel zien. Ze doen het goed, ondanks de overheid, niet dankzij.

Noorwegen kan zich de brede verzorgingsstaat overigens voornamelijk veroorloven vanwege de natuurlijke bronnen waarmee ze de bevolking oneindig veel cadeau kunnen geven.

quote:
Nederland in de gouden eeuw had veel armoede, veel crony kapitalisme, veel horigen en onvrije mensen, hoge ongelijkheid.

Slecht voorbeeld. Een beetje als Dubai ja...
Leuk ook dat je alle andere voorbeelden negeert die overduidelijk laten zien dat economische vrijheid het beste middel tegen armoede is.

Nederland in de Gouden Eeuw was destijds de enige samenleving waar armoede juist in rap tempo verdween. Waar je in andere landen al snel veroordeeld was tot een leven werken op het land van iemand anders en overgelaten was aan het lot van het weer had je in Nederland veel meer mogelijkheden doordat de overheid niet zo inhalig was.
pi_171892577
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 07:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Zoals gebruikelijk zijn egoïstische libertariers een kampioen in liegen

https://www.vn.nl/weg-met-de-overheid/

Het is wél degelijk een letterlijk citaat van hem.
Zoals ik al eerder schreef: het is een zin uit een oud artikel overhem in Vrij Nederland. Het lijkt mij bijzonder sterk dat Toine Manders dit letterlijk zo gezegd heeft. Sowieso klinkt de rest van dat stukje ook totaal niet zoals hij zelf praat of schrijft. Creatieve 'journalistiek'. Ik ken de man persoonlijk maar jij zal het wel beter weten.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_171892647
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 16:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Waarom zien vele libertariers dan het Zuiden van Emmett Till in Amerika dan als een regio die het dichtst bij hun ideaal komt?
Nooit van gehoord.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  vrijdag 23 juni 2017 @ 19:24:03 #294
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171892801
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 19:16 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder schreef: het is een zin uit een oud artikel overhem in Vrij Nederland. Het lijkt mij bijzonder sterk dat Toine Manders dit letterlijk zo gezegd heeft. Sowieso klinkt de rest van dat stukje ook totaal niet zoals hij zelf praat of schrijft. Creatieve 'journalistiek'. Ik ken de man persoonlijk maar jij zal het wel beter weten.
Velen kenden ook Albert Speer persoonlijk. We weten hoe dat af liep.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 23 juni 2017 @ 19:26:59 #295
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171892885
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 00:21 schreef KrappeAuto het volgende:
Scandinavië laat niet zoveel zien. Ze doen het goed, ondanks de overheid, niet dankzij.
Onzin.

quote:
Noorwegen kan zich de brede verzorgingsstaat overigens voornamelijk veroorloven vanwege de natuurlijke bronnen waarmee ze de bevolking oneindig veel cadeau kunnen geven.
Natuurlijke hulpbronnen zijn doorgaans helemaal geen zegen voor de bevolking. Resource curse, Dutch disease, inflatie, talentallocatie. Dat dit voor Noorwegen wel zo is, komt door de overheid.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 23 juni 2017 @ 19:35:24 #296
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171893201
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 19:16 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder schreef: het is een zin uit een oud artikel overhem in Vrij Nederland. Het lijkt mij bijzonder sterk dat Toine Manders dit letterlijk zo gezegd heeft. Sowieso klinkt de rest van dat stukje ook totaal niet zoals hij zelf praat of schrijft. Creatieve 'journalistiek'. Ik ken de man persoonlijk maar jij zal het wel beter weten.
https://meervrijheid.nl/?pagina=1431
https://www.groene.nl/artikel/dubai-in-brabant

Het kwalijke is gewoon dat die man zich alleen hard maakt voor de machtigen en rijken, en de armen de rekening laat betalen. Iets dat hij dan goed praat met Atlas Shrugged in de hand.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_171893258
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 19:24 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Velen kenden ook Albert Speer persoonlijk. We weten hoe dat af liep.
Is dit een poging tot humor?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_171893367
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 19:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

https://meervrijheid.nl/?pagina=1431
https://www.groene.nl/artikel/dubai-in-brabant

Het kwalijke is gewoon dat die man zich alleen hard maakt voor de machtigen en rijken, en de armen de rekening laat betalen. Iets dat hij dan goed praat met Atlas Shrugged in de hand.
Onder sommige libertariërs kan er nog wel eens teveel focus zijn op economische vrijheid, vooral in Nederland, maar de meesten zijn zeer principiëel en zo ken ik Toine Manders ook. Je zet je ook geen 25 jaar lang in voor een piepkleine partji als de LP uit eigenbelang hoor. :D Het kan natuurlijk dat jij je niet in die principes kunt vinden, dat kan natuurlijk, maar dat maakt de persoon in kwestie minder oprecht. Ik geloof ook best dat jij oprecht bent, ook al is je gedachtegoed pure kanker.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  vrijdag 23 juni 2017 @ 19:42:59 #299
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171893494
Fraai ook dat Manders criminelen en ontvoerders als Erkamps helpt.

https://fd.nl/economie-po(...)adijs-goed-te-vinden

Maarja, 'crimineel' is een door de overheid bewaakt concept. Lang leve het wilde westen.

En zoals nota bene hier staat (Viva :') ) noemt hij wel degelijk in een filmpje Dubai als zijn voorbeeldland.

https://forum.viva.nl/gel(...)list_messages/382422

Inclusief tijd markering...

Nogmaals: dat houdt in dat je de arme stumpers en dwangarbeiders de lasten laat betalen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 23 juni 2017 @ 19:44:38 #300
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171893550
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 19:40 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Onder sommige libertariërs kan er nog wel eens teveel focus zijn op economische vrijheid, vooral in Nederland, maar de meesten zijn zeer principiëel en zo ken ik Toine Manders ook. Je zet je ook geen 25 jaar lang in voor een piepkleine partji als de LP uit eigenbelang hoor. :D Het kan natuurlijk dat jij je niet in die principes kunt vinden, dat kan natuurlijk, maar dat maakt de persoon in kwestie minder oprecht. Ik geloof ook best dat jij oprecht bent, ook al is je gedachtegoed pure kanker.
Er is geen economische vrijheid in Dubai en Hong Kong. Rechteloosheid, dat is er wel.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')