abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166536214

Actuele stand in Kiesmannen:

Trump: 289 kiesmannen
Clinton: 218 kiesmannen

(270 kiesmannen nodig om te winnen)

Staten per kandidaat

quote:

Trump: nu is het tijd voor Amerika om wonden te helen

Donald Trump heeft de Amerikaanse verkiezingen gewonnen. Om 08.30 uur werd bekend dat de Republikein tegen alle verwachtingen in de staat Wisconsin heeft binnengehaald. Daarmee heeft hij 276 kiesmannen, zes meer dan de benodigde 270.

Clinton heeft met Trump gebeld om haar verlies toe te geven. Kort daarna kwam Trump met zijn gezin het podium oplopen in het Hilton Hotel in Manhattan waar de Republikeinen de uitslagen afwachtten.

Trump sloeg meteen een verzoenende toon aan en bedankte Clinton voor haar inzet voor het land en de felle campagne van de afgelopen maanden.

"Nu is het tijd om de wonden van de verdeeldheid te helen", zei Trump. "Tegen alle Democraten, Republikeinen en onafhankelijken zeg ik: laten we samenkomen als één verenigd volk. Ik beloof dat ik een president zal zijn voor iedere Amerikaan. Dat is heel belangrijk voor me."

Trump: nu is het tijd voor Amerika om wonden te helen Video afspelen 01:06
Trump richtte zich ook kort op het buitenland in zijn toespraak. "Ik wil de wereldgemeenschap zeggen: we zullen Amerika's belang altijd voorop stellen, maar we willen eerlijk met iedereen omgaan. Elk volk, elk land. We zoeken naar wat ons bindt, geen vijandschap. Partnerschap, geen conflict."

Verder bedankte Trump de mensen die altijd in hem hebben geloofd, zoals zijn familie en politici als Rudy Giuliani en Chris Christie. Trump zei dat zijn gooi naar het presidentschap geen campagne was, maar het begin van een beweging. "De vergeten mannen en vrouwen zullen niet meer vergeten worden."

Hij verliet het podium met het Rolling Stones-nummer You can't always get what you want.
Volg alle ontwikkelingen, uitslagen en reacties in ons liveblog. De uitslagen per staat kun je hier live volgen.

Onverwacht

De toespraak van Trump kwam na een ongekend spannende kiesnacht, waarin Trump steeds meer belangrijke swing states binnenhaalde: eerst Ohio, toen Florida, daarna North Carolina en Iowa. Clintons winst in Virginia en Colorado gaven haar aanhangers hoop, maar het verlies van Pennsylvania om 07.37 uur kon ze niet meer te boven komen.

Vlak voordat de verkiezingsuitslag bekend werd gemaakt stuurde de campagneleider van Clinton aanhangers die in Manhattan de uitslag afwachtten naar huis. "Vanavond hebben we niets meer te zeggen", zei John Podesta tegen de menigte. "Ga allemaal naar huis, ga slapen. Morgen hebben we meer nieuws."

Kort daarna kwam het nieuws dat Clinton had verloren. Zij heeft zich nog niet laten zien sinds dat nieuws bekend werd.
ZIE OOK
Fok Live Presidentsverkiezingen
POL-topicreeks Amerika Kiest Livetopic
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_166536221

TRUMPED
#superniger2020
pi_166536223
Van de nos liveblog

Intens verdeeld
Donald Trump heeft zijn verkiezing tot president vooral te danken aan het stemgedrag van blanke Amerikanen. Dat valt op te maken uit grote verkiezingsonderzoeken als Edison Research en Reuters/Ipsos Election Day. Uit de onderzoeken komt het het beeld naar voren van een intens verdeeld land.
pi_166536248
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 14:40 schreef Yasmin23 het volgende:
Van de nos liveblog

Intens verdeeld
Donald Trump heeft zijn verkiezing tot president vooral te danken aan het stemgedrag van blanke Amerikanen. Dat valt op te maken uit grote verkiezingsonderzoeken als Edison Research en Reuters/Ipsos Election Day. Uit de onderzoeken komt het het beeld naar voren van een intens verdeeld land.
Uneducated white america. _O_
#superniger2020
pi_166536258
Make 'Murica Great Again!
pi_166536259
quote:
Uit de onderzoeken komt het het beeld naar voren van een intens verdeeld land.
Je verwacht 't niet.
Ja doei.
pi_166536279
Clinton haalt meer stemmen dan Trump...

2000 all over again :P
pi_166536290
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 14:44 schreef Frutsel het volgende:
Clinton haalt meer stemmen dan Trump...

2000 all over again :P
Mooi systeem hè? O+
Ja doei.
pi_166536306
quote:
Van de nos liveblog

Intens verdeeld
In de VS heb je 2 grote partijen en een paar splinters.
In Nederland heb je 13 splinterpartijen met talloze afscheidingen.
Dus hoe verdeeld is Nederland?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_166536332
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 14:45 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Misschien bedoelen ze blank en niet blank?
pi_166536339
Het zal mij niet verbazen als het woord 'deplorables' voor Clinton een zeer averechtse uitwerking heeft gehad. In veel Amerikaanse gezinnen wonen democraten en republikeinen samen onder één dak. Als dan ineens je naaste voor 'deplorable' wordt uitgemaakt zal dat ongetwijfeld kwaad bloed gezet hebben.
Het is een vermoeden maar de reden van Clinton's verlies zal ongetwijfeld nog tot in de treure uitgezocht worden. Maar het zou mij niet verbazen als dit een factor was.
pi_166536357
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 14:45 schreef Oud_student het volgende:

[..]

De 2 partijen staan keihard tegenover elkaar, terwijl tussen de Nederlandse partijen over het algemeen meer samenwerking mogelijk is.

Daarnaast heeft het aantal partijen niet veel te maken met de verdeeldheid van een land. Dat heeft meer met de opbouw van de overheidsstructuur te maken.
pi_166536366
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 14:43 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Je verwacht 't niet.
Birds of a feather flock together. Vanzelfsprekend. Opposites attract. Ook vanzelfsprekend. Maar wacht, beide uitspraken kunnen niet tegelijkertijd waar zijn. Dat moet getoetst worden. Uit onderzoek blijkt dat birds of a feather flock together. Reactie op het onderzoek: zonde van het geld want vanzelfsprekend.

o|O
  woensdag 9 november 2016 @ 14:49:12 #14
460156 Anthonie24
ben een aardige jongen...
pi_166536386
dat dit kan. |:( echt onbegrijpelijk.
...maar niet heus HAAAAAAA! _O-
pi_166536392
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 14:46 schreef Yasmin23 het volgende:
Misschien bedoelen ze blank en niet blank?
Dat is in Nederland ook behoorlijk verdeeld.
Landen met relatieve rust zijn monocultureel zoals Japan (dat dit jaar maarliefst 11 asielzoekers opnam)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_166536406
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 14:49 schreef Anthonie24 het volgende:
Komt goed. Hij is geen Nero.
pi_166536412
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 14:46 schreef Dutchguy het volgende:
Het zal mij niet verbazen als het woord 'deplorables' voor Clinton een zeer averechtse uitwerking heeft gehad. In veel Amerikaanse gezinnen wonen democraten en republikeinen samen onder één dak. Als dan ineens je naaste voor 'deplorable' wordt uitgemaakt zal dat ongetwijfeld kwaad bloed gezet hebben.
Het is een vermoeden maar de reden van Clinton's verlies zal ongetwijfeld nog tot in de treure uitgezocht worden. Maar het zou mij niet verbazen als dit een factor was.
Clinton zelf was natuurlijk ook gewoon een grote factor. Het was een verkiezing zonder winnaars voor velen, met het veelgebruikte argument "Clinton is de minst erge, dus stem ik daar maar op". Met diezelfde gedachte zullen veel andere zwevers gedacht hebben 'fuck it, als we naar de klote gaan, dan maar goed ook', ofzo, of die Trump het voordeel van de twijfel gaven dat zijn grote mond kleiner zou worden bij wist, wat in de acceptance speech meteen te zien was.
Ja doei.
pi_166536413
quote:
Beste is gewoon dat je het accepteert.

TRUMP TRUMP *O*
pi_166536419
quote:
Ga je nu in ieder topic huilen? Zo ja, dan lees ik dat graag, want dan trek ik nog even een zak popcorn open om mijn vingers af te likken bij de smaak van jouw zoute tranen. >:)
pi_166536433
quote:
10s.gif Op woensdag 9 november 2016 14:50 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Ga je nu in ieder topic huilen? Zo ja, dan lees ik dat graag, want dan trek ik nog even een zak popcorn open om mijn vingers af te likken bij de smaak van jouw zoute tranen. >:)
:D
  woensdag 9 november 2016 @ 14:52:30 #21
460156 Anthonie24
pi_166536451
quote:
10s.gif Op woensdag 9 november 2016 14:50 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Beste is gewoon dat je het accepteert.

TRUMP TRUMP *O*
het heeft even tijd nodig.
pi_166536465
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2016 14:50 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Clinton zelf was natuurlijk ook gewoon een grote factor. Het was een verkiezing zonder winnaars voor velen, met het veelgebruikte argument "Clinton is de minst erge, dus stem ik daar maar op". Met diezelfde gedachte zullen veel andere zwevers gedacht hebben 'fuck it, als we naar de klote gaan, dan maar goed ook', ofzo, of die Trump het voordeel van de twijfel gaven dat zijn grote mond kleiner zou worden bij wist, wat in de acceptance speech meteen te zien was.
Zeker.

Het is interessant om uiteindelijk te weten te komen waardoor Clinton verloor. Ook al ben ik bang dat de uitkomsten hiervan ook weer door de media ingekleurd zullen worden.
  Moderator woensdag 9 november 2016 @ 14:53:16 #23
8781 crew  Frutsel
pi_166536466
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 14:44 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Mooi systeem hè? O+
Rigged :{w
pi_166536468
quote:

[..]

_O-

We treffen het wel dit jaar met het Oekraïne referendum, de Brexit en nu dit. Aan zout geen tekort *O*
  woensdag 9 november 2016 @ 14:56:00 #25
460156 Anthonie24
pi_166536513
quote:

[..]

gast wat lul je. nu eet je nog lekker een bakje popcorn met lekkere warme choco erbij. maar misschien dat je over een jaartje of ..........1 of 2 misschien wel aan de frontline staat omdat de 3e wereld oorlog uitgebroken is.

jij denkt nu misschien van....ach dat gebeurd heus niet. :') maar ik zeg je dat deze beste meneer Trump niet goed is voor de wereld vrede.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')