Nee slavernij kwam/ komt onder alle volkeren voor.quote:Op maandag 7 november 2016 21:37 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Vooral wat slavernij betreft, een uitvinding van negers, en afgeschaft door blanken.. tenminste in het blankenland, in afrika en azie tiert de slavernij nog.
Een zwarte Piet is pas een zwarte Piet als hij zwart is!quote:Op maandag 7 november 2016 21:48 schreef sp3c het volgende:
nu ff klaar met die wazige psychiatrische discussie hoor, die ene dude had er een mooi topic over gemaakt, ga daar maar verder als dat nodig is
zwarte piet discussie pls
Toch moet men de zp-neurose eens psychologisch analyseren.quote:Op maandag 7 november 2016 21:48 schreef sp3c het volgende:
nu ff klaar met die wazige psychiatrische discussie hoor, die ene dude had er een mooi topic over gemaakt, ga daar maar verder als dat nodig is
zwarte piet discussie pls
Goh wat heeft je tot dit ontzettende heldere inzicht gebracht? Knap hoorquote:Op maandag 7 november 2016 21:52 schreef mazaru het volgende:
[..]
Een zwarte Piet is pas een zwarte Piet als hij zwart is!
Wat heeft jou inzicht je gebracht? Doe je wel iets met je leven of zit je de hele dag hier maar te bl@ten omdat je niks anders te doen hebt.quote:Op maandag 7 november 2016 21:55 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Goh wat heeft je tot dit ontzettende heldere inzicht gebracht? Knap hoor
quote:Op maandag 7 november 2016 21:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Toch moet men de zp-neurose eens psychologisch analyseren.
Vooral het structurele minderwaardigheidscomplex waar veel mensen aan lijden die overal racisme in zien of het slavernijverleden overal met de haren bijslepen.quote:Op maandag 7 november 2016 21:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ben je beledigd of zoquote:Op maandag 7 november 2016 21:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat heeft jou inzicht je gebracht? Doe je wel iets met je leven of zit je de hele dag hier maar te bl@ten omdat je niks anders te doen hebt.
Je lijkt wel iemand echt van kozp...
Begin jij nou ook al?quote:Op maandag 7 november 2016 21:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik? Nee, daar kies ik zelf wel voor..quote:
yipppp je beschrijft een neurosesymptoom van de gedreven pro-pietersquote:Op maandag 7 november 2016 21:57 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Vooral het structurele minderwaardigheidscomplex waar veel mensen aan lijden die overal racisme in zien of het slavernijverleden overal met de haren bijslepen.
Luister eens ik word de hele tijd beledigd etc, mag me wel verdedigen, mag ik hopen?quote:Op maandag 7 november 2016 21:58 schreef sp3c het volgende:
ik begin een beetje te huilen hier he jongens
ja dat heb je gedaan, kudo'squote:Op maandag 7 november 2016 21:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Luister eens ik word de hele tijd beledigd etc, mag me wel verdedigen, mag ik hopen?
Maak je geen zorgen, ik amuseer me welquote:Op maandag 7 november 2016 21:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik? Nee, daar kies ik zelf wel voor..
Maar jij lijkt nu wel op je teentjes getrapt opeens.
lijkt me dat je het allemaal veel groter maakt dan het is al kun je die 16 mensen die erom willen gaan knokken best nakijken denk ikquote:Op maandag 7 november 2016 22:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
waarmee?
Noem het dan eufemistisch zp-debat. Maar analyseren daarvan is wel zinnig
Ik ook. Over hoe de zelfverklaarde intelligente gutmenschen zich continu voor lul zetten.quote:Op maandag 7 november 2016 21:59 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Maak je geen zorgen, ik amuseer me wel
Het chronische minderwaardigheids- en slachtoffercomplex zijn inderdaad een interessant onderzoeksonderwerp..quote:Op maandag 7 november 2016 21:57 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Vooral het structurele minderwaardigheidscomplex waar veel mensen aan lijden die overal racisme in zien of het slavernijverleden overal met de haren bijslepen.
Huh? Dat zijn de pro-pieten niet.. Dat zijn de zeurpieten.quote:Op maandag 7 november 2016 21:58 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
yipppp je beschrijft een neurosesymptoom van de gedreven pro-pieters
Steeds maar anti-pieters uitschelden voor racist en ongevraagd over slavernij beginnen in dit debat.
Calimerosyndroom(pje). Thats it.quote:Op maandag 7 november 2016 22:08 schreef madam-april het volgende:
[..]
Het chronische minderwaardigheids- en slachtoffercomplex zijn inderdaad een interessant onderzoeksonderwerp..
quote:Op maandag 7 november 2016 22:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik ook. Over hoe de zelfverklaarde intelligente gutmenschen zich continu voor lul zetten.
Iedere dag weer.
Hoe groot maak ik dan die zp-neurose? De agressie, de gedrevenheid van mensen te ontkennen dat er niks discriminerend is . Zo gedreven dat men volop discriminerend bezig is...quote:Op maandag 7 november 2016 22:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
lijkt me dat je het allemaal veel groter maakt dan het is al kun je die 16 mensen die erom willen gaan knokken best nakijken denk ik
quote:een neurose is in de psychoanalytische theorie een structureel ineffectieve manier van omgaan met problemen.
Jij leeft echt in een hele eigen wereld..quote:Op maandag 7 november 2016 21:58 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
yipppp je beschrijft een neurosesymptoom van de gedreven pro-pieters
Steeds maar anti-pieters uitschelden voor racist en ongevraagd over slavernij beginnen in dit debat.
Ja... gedreven propieten zijn die zeurpieten. Dat ontkennen ze natuurlijk.quote:Op maandag 7 november 2016 22:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Huh? Dat zijn de pro-pieten niet.. Dat zijn de zeurpieten.
Het excessieve komt van twee kanten he:quote:Op maandag 7 november 2016 22:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoe groot maak ik dan die zp-neurose? De agressie, de gedrevenheid van mensen te ontkennen dat er niks discriminerend is . Zo gedreven dat men volop discriminerend bezig is...
De bedreigingen naar mensen. Het idiote idee dat "ze" de Nederlandse cultuur kapot maken.
Nogal overdreven allemaal .
Nee..... de omschrijving 'neurose' is prima te gebruiken.
Deze wikipedia-omschrijving beschrijft hoe gedreven zp-verdediging juist meer kritiek oproept naar het zp-concept. En hoe meer kritiek erbij komt over vreemdelingenhaat
structureel ineffectief.... die zp -neurose die het doel heeft kritiek op zp en vreemdelingenhaat de kop in te drukken
[..]
ik vind het allemaal wel meevallen eerlijk gezegd, ja in een topic over zwarte piet komen mensen hun mening geven, das geen neurose, dat is gewoon hoe een discussieforum werktquote:Op maandag 7 november 2016 22:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoe groot maak ik dan die zp-neurose? De agressie, de gedrevenheid van mensen te ontkennen dat er niks discriminerend is . Zo gedreven dat men volop discriminerend bezig is...
De bedreigingen naar mensen. Het idiote idee dat "ze" de Nederlandse cultuur kapot maken.
Deze wikipedia-omschrijving beschrijft hoe gedreven zp-verdediging juist meer kritiek oproept naar het zp-concept. En hoe meer kritiek erbij komt over vreemdelingenhaat
structureel ineffectief.... die zp -neurose die het doel heeft kritiek op zp en vreemdelingenhaat de kop in te drukken
[..]
Ga terug naar school, en niet linkse school, een echte school.quote:Op maandag 7 november 2016 21:43 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Nee slavernij kwam/ komt onder alle volkeren voor.
dit klopt wel hoorquote:Op maandag 7 november 2016 22:16 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Ga terug naar school, en niet linkse school, een echte school.
Als je het hebt over knapen en pages, dat waren geen slaven maar leerknechten. Zo zat vroeger scholing inmekaar toen er nog geen klassen bestonden, afrikaanse werkelijke slavernij was er een van het domineren van andere stammen en haar leden daarna onderwerpen als ondergeschikten.quote:
nee over slaven, elke cultuur heeft er wel mee te maken gehad, das echt geen uitvinding van 'de zwarte'quote:Op maandag 7 november 2016 22:18 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Als je het hebt over knapen en pages, dat waren geen slaven maar leerknechten.
Klopt, er mee te maken gehad door afrikanen die deze gekte met zich mee deden migreren zoals in de vs waar de eerste slavenhandelaar ook een afrikaan(en jawel zwart, geen witte afrikaan) was.quote:Op maandag 7 november 2016 22:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee over slaven, elke cultuur heeft er wel mee te maken gehad, das echt geen uitvinding van 'de zwarte'
we hebben het ook niet afgeschaft met zijn allen, we hebben het verboden, komt nog wel voor hier en daar
bij ons waren het denk ik de romeinen die het mee deden migrerenquote:Op maandag 7 november 2016 22:21 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Klopt, er mee te maken gehad door afrikanen die deze gekte met zich mee deden migreren zoals in de vs waar de eerste slavenhandelaar ook een afrikaan(en jawel zwart, geen witte afrikaan) was.
De romeinen bestonden destijds nog amper, waren eerder spanjaarden en jawel MOREN. (oftewel marokkanen)quote:Op maandag 7 november 2016 22:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
bij ons waren het denk ik de romeinen die het mee deden migreren
Bestaat nog wel bij oude ambachten. Maar weten die antipietnegers veel. Nog nooit een vak geleerd.quote:Op maandag 7 november 2016 22:18 schreef Peachbird het volgende:
Als je het hebt over knapen en pages, dat waren geen slaven maar leerknechten. Zo zat vroeger scholing inmekaar toen er nog geen klassen bestonden
Klopt, en in veel steden en dorpen blijft de ZP-figuur ook gewoon ZP-figuur, in de provincie bijvoorbeeld.quote:Op maandag 7 november 2016 22:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik vind het allemaal wel meevallen eerlijk gezegd, ja in een topic over zwarte piet komen mensen hun mening geven, das geen neurose, dat is gewoon hoe een discussieforum werkt
merk jij er nu echt wat van in het dagelijks leven?
ik merk helemaal niets
dat doet er toch niet toe, betekend alleen dat slavernij hier al bekend was voordat we met jouw pages en knapen gingen werkenquote:Op maandag 7 november 2016 22:24 schreef Peachbird het volgende:
[..]
De romeinen bestonden destijds nog amper, waren eerder spanjaarden en jawel MOREN. (oftewel marokkanen)
Dat rijk van de Moren was ook geen pretje hoor.quote:Op maandag 7 november 2016 22:24 schreef Peachbird het volgende:
[..]
De romeinen bestonden destijds nog amper, waren eerder spanjaarden en jawel MOREN. (oftewel marokkanen)
http://www.ad.nl/binnenla(...)piet-zwart~afda3b16/quote:Op maandag 7 november 2016 22:26 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Klopt, en in veel steden en dorpen blijft de ZP-figuur ook gewoon ZP-figuur, in de provincie bijvoorbeeld.
Verder is het vooral een internet-ding, in de dagelijkse praktijk heb je het er niet over, in de supermarkt valt het niet op en hoezo zou je er een item van maken dan.
Verder veel mensen hebben niet eens agentschap, kinderen te oud (tieners bijv. of nog ouder).
Nooit een vak geleerd ? Ben je nou zo dom of ben je gewoon verkapt racistisch?quote:Op maandag 7 november 2016 22:26 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Bestaat nog wel bij oude ambachten. Maar weten die antipietnegers veel. Nog nooit een vak geleerd.
interessant... wat is je bron.quote:Op maandag 7 november 2016 22:21 schreef Peachbird het volgende:
de vs waar de eerste slavenhandelaar ook een afrikaan was.
In de Bijbel (leviticus) werd het al beschreven en hoe je slaven moet behandelen etc.Slaan mag, maar je mag ze niet doodslaanquote:Op maandag 7 november 2016 22:24 schreef Peachbird het volgende:
[..]
In de koran staat hoe je blanke slaven moet verkrachten.quote:Op maandag 7 november 2016 22:42 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
In de Bijbel (leviticus) werd het al beschreven en hoe je slaven moet behandelen etc.Slaan mag, maar je mag ze niet doodslaan
Ja God/ Allah weet wel hoe het moetquote:Op maandag 7 november 2016 22:43 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
In de koran staat hoe je blanke slaven moet verkrachten.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-vs-3249915-a1512441quote:Maar alle betrouwbare studies bevestigen wat schrijver en econoom Thomas Sowell stelde: er waren meer Europese slaven in Noord-Afrika, dan zwarte slaven in de VS.
Ja? Wat wil je zeggen hiermeequote:Op maandag 7 november 2016 22:49 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-vs-3249915-a1512441
Doei.
De AP lijden aan een chronische minderwaardigheids- en slachtoffercomplex wat zij projecteren op de figuur Zwarte Piet.quote:Op maandag 7 november 2016 22:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
[..]
Wat een onzin. Dingen veranderen nu eenmaal.quote:Op maandag 7 november 2016 22:55 schreef madam-april het volgende:
[..]
De AP lijden aan een chronische minderwaardigheids- en slachtoffercomplex wat zij projecteren op de figuur Zwarte Piet.
ZP is niet het probleem, hun chronische minderwaardigheids-en slachtoffercomplex is het probleem.. Maar dat willen ze niet onder ogen zien want dan kunnen ze de schuld niet langer buiten zichzelf leggen..
Bron?quote:Op maandag 7 november 2016 22:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
interessant... wat is je bron.
En daarna waren het altijd blanke slavenhandelaars die slaven verkochten op het continent Amerika en bijna altijd blanke slaveneigenaars die profiteerden en rijk werden en mensen bruut behandelden?
Wat zeg dat over het blanke ras ? Niet veel
Wat zegt het over sommige blanke mensen ? Wel veel
Wat een lege huls is dit. Een dooddoener. Veranderen om het veranderen is geen vooruitgang, evenmin is het per definitie progressief.quote:Op maandag 7 november 2016 22:57 schreef agter het volgende:
[..]
Wat een onzin. Dingen veranderen nu eenmaal.
Ga een beetje mee met je tijd, zou ik zeggen.
Wie bedoel je precies met 'de' AP? Val ik daar ook onder?quote:Op maandag 7 november 2016 22:55 schreef madam-april het volgende:
[..]
De AP lijden aan een chronische minderwaardigheids- en slachtoffercomplex wat zij projecteren op de figuur Zwarte Piet.
ZP is niet het probleem, hun chronische minderwaardigheids-en slachtoffercomplex is het probleem.. Maar dat willen ze niet onder ogen zien want dan kunnen ze de schuld niet langer buiten zichzelf leggen..
Goed advies voor alle AP, niet zo in het verleden blijven hangen en accepteren dat ze allang geen slachtoffer meer zijn..quote:Op maandag 7 november 2016 22:57 schreef agter het volgende:
[..]
Wat een onzin. Dingen veranderen nu eenmaal.
Ga een beetje mee met je tijd, zou ik zeggen.
Wie roept dat dan? Dat ZP zal verdwijnen?quote:Op maandag 7 november 2016 23:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Maar goed, de cijfers laten ook dit jaar niets aan onduidelijkheid over.
In minder dan 1% van de gemeentes is zwarte piet verbannen. En in slechts minder dan 5% van de gemeentes zijn andere pieten te vinden naast ZP.
Er veranderd zo goed als niets en de users die al jaren roepen dat zwarte piet zal verdwijnen binnen 5 jaar, die mogen daar nog vele tientallen jaren op wachten.
Als dat al ooit gaat gebeuren dan, want er wijst niets op die in die richting wijst.
Iedereen die zich beledigd voelt door Zwarte Piet..quote:Op maandag 7 november 2016 23:02 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Wie bedoel je precies met 'de' AP? Val ik daar ook onder?
In deze reeks roepen ieder jaar vele users dat zwarte piet op het punt staat te verdwijnen. En ieder jaar wijzen de feiten totaal ergens anders op.quote:Op maandag 7 november 2016 23:03 schreef agter het volgende:
[..]
Wie roept dat dan? Dat ZP zal verdwijnen?
dat zijn gewoon eigenlijk bangerikjes, die zien 1 gouden piet in de hema en denken dat Nederland vergaan isquote:Op maandag 7 november 2016 23:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
In deze reeks roepen ieder jaar vele users dat zwarte piet op het punt staat te verdwijnen. En ieder jaar wijzen de feiten totaal ergens anders op.
Dat is de ene groep inderdaad. De andere groep zijn de juichaapjes die vanwege een winkel of het Sinterklaasjournaal overtuigd is dat heel Nederland zp binnen een paar jaar in de ban heeft gedaan.quote:Op maandag 7 november 2016 23:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat zijn gewoon eigenlijk bangerikjes, die zien 1 gouden piet in de hema en denken dat Nederland vergaan is
Klopt gaat hier ook helemaal niets veranderen tenzij er dus een actie-groep geïnspireerd door sociale wetenschappen opstaat en hier in een steegje ZP'en gaan doodschieten, wetenschappelijk verantwoord....quote:Op maandag 7 november 2016 23:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Maar goed, de cijfers laten ook dit jaar niets aan onduidelijkheid over.
In minder dan 1% van de gemeentes is zwarte piet verbannen. En in slechts minder dan 5% van de gemeentes zijn andere pieten te vinden naast ZP. in die ruim 96% van de andere gemeentes zijn er alleen maar zwarte pieten te vinden.
Er veranderd zo goed als niets en de users die al jaren roepen dat zwarte piet zal verdwijnen binnen 5 jaar, die mogen daar nog vele tientallen jaren op wachten.
Als dat al ooit gaat gebeuren dan, want er wijst niets op die in die richting wijst.
juichaapjesquote:Op maandag 7 november 2016 23:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat is de ene groep inderdaad. De andere groep zijn de juichaapjes die vanwege een winkel of het Sinterklaasjournaal overtuigd is dat heel Nederland zp binnen een paar jaar in de ban heeft gedaan.
De realiteit is meer dat het hele probleem onder de bevolking helemaal niet zo leeft en dat op een paar groepen na iedereen gewoon Sinterklaas blijft vieren zoals al honderden jaren gedaan wordt.
Intocht op tv wel. Dat gaat dit jaar al veranderen, dacht ik.quote:Op maandag 7 november 2016 23:12 schreef agter het volgende:
Willen de users die denken dat ZP binnen 5 jaar verdwijnt zich nu melden?
Want ik ken ze niet.
vaak zit er wel een linkje bij, als je die er nog ff bijzet ben ik superblij en kan ik naar mijn bedjequote:Op maandag 7 november 2016 23:13 schreef BasOne het volgende:
Was dit al gepost?...
Piet blijft bij meeste intochten helemaal zwart
Comités die de lokale intocht van Sinterklaas organiseren, trekken zich weinig aan van oproepen om Zwarte Piet af te schaffen. Uit een rondgang van regionale omroepen en de NOS blijkt dat Piet in veel dorpen en steden zwart of bruin blijft. Van de 223 intochtcomités die zijn bevraagd meldden er twee dat Sinterklaas bij zijn aankomst niet meer wordt vergezeld door een Zwarte Piet. Dat geldt voor Heemstede en Amsterdam.
In september riep Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer volwassenen op het uiterlijk van Zwarte Piet aan te passen, zodat Sinterklaas voor iedereen een kinderfeest is. Net als het College voor de Rechten van de Mensen en een commissie van de VN stelt zij dat Zwarte Piet kan bijdragen aan pesten, uitsluiting of discriminatie.
Onlangs maakte RTL bekend dat de omroep de traditionele Zwarte Pieten vervangt door ‘schoorsteenpieten’ met donkere roetvegen op het gezicht. Woensdag wordt pas duidelijk of ook de NTR Zwarte Piet in de ban doet: dan begint het Sinterklaasjournaal. Voor veel comités is van belang wat de publieke omroep de NTR gaat doen, maar ook de maatschappelijke discussie en de landelijke intocht worden als graadmeter genoemd.
Maassluis, waar dit jaar de landelijke intocht van Sinterklaas op 12 november zegt niet wat het precies wordt, ze houden het bij: "Met de pieten willen we uiting geven aan de gevoelens die leven, zowel bij de voor als tegenstanders."
Kroeshaar, rode lippen en oorbellen
Het overgrote deel van de intochtcomités is niet gevoelig voor de argumenten van Kalverboer en zegt niets te veranderen, omdat de discussie in hun gemeente niet speelt. In 186 plaatsen blijft Piet zwart of bruin. Bij elf van de ondervraagde comités zijn ook roetveegpieten of gekleurde pieten te zien.
In 26 plaatsen wordt nog nagedacht over het uiterlijk van Piet, doorgaans omdat men wil afwachten wat het Sinterklaasjournaal gaat doen. Op veel plaatsen waar Zwarte Piet nog wel met Sinterklaas meekomt zien de Pieten er wel er anders uit dan pakweg tien jaar geleden. Verschillende comités geven aan de pieten niet meer uit te dossen met kroeshaar, rode lippen en oorbellen.
Niet herkenbaar
Sommige comités laten duidelijk blijken zich te ergeren aan de discussie en er geen woord aan te willen vuilmaken. Anderen worstelen met praktische problemen. Zo vreest het comité in Deventer dat veel mensen niet meer willen meedoen, omdat zij bekende gezichten zijn in de stad en niet herkenbaar willen zijn. In het Zeeuwse Hulst zijn ze zo klaar met de discussie over Zwarte Piet dat ze een eigen Sinterklaasjournaal hebben gemaakt, met Zwarte Pieten. Zelfs de politieagent is een Zwarte Piet.
Sinterklaasjournaal in Hulst
In Heemstede is dit jaar voor het eerst geen Zwarte Piet te zien bij de intocht van Sinterklaas. Op initiatief van de gemeente is de knecht van uiterlijk veranderd. Er was geen Pietendiscussie in Heemstede, maar de gemeente laat weten de richtlijnen van de Kinderombudsman te volgen.
De Pieten zijn geel en rood, de kleuren van de gemeente Heemstede. Er komen een paar bruine veegpieten, maar geen Zwarte Pieten. Heemstede wil geen toelichting geven op deze beslissing. Vorige week werd al bekend dat ook in Amsterdam de Zwarte Pieten bij de intocht worden vervangen door Roetveegpieten.
Accenten
Verschillende gemeenten leggen wel eigen accenten. Zo is in Staphorst al jaren een Piet met Staphorster stippen, heeft Gouda Stroopwafelpieten en komen er in Hilversum ook Kleurpieten. Rotterdam voegt voor het eerst ook Roetpieten toe aan de optocht. In Lekkerkerk mogen de pieten zelf kiezen of ze bruin of met roetvegen worden geschminkt.
Groningen schminkt de pieten juist "extra zwart, zodat het niet refereert aan donkere mensen."
quote:Op maandag 7 november 2016 23:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
juichaapjes
zo kan ik je niet serieus nemen hoor, never mind![]()
![]()
Maar ook daar verdwijnt ZP volgens mij niet.quote:Op maandag 7 november 2016 23:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Intocht op tv wel. Dat gaat dit jaar al veranderen, dacht ik.
Vroeg ik me af, dat weet ik dus niet.quote:Op maandag 7 november 2016 23:15 schreef agter het volgende:
[..]
Maar ook daar verdwijnt ZP volgens mij niet.
Er komen enkel ook andere Pieten bij.
Alstu. wel ten rustequote:Op maandag 7 november 2016 23:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
vaak zit er wel een linkje bij, als je die er nog ff bijzet ben ik superblij en kan ik naar mijn bedje
Ik weet het ook niet zeker.quote:Op maandag 7 november 2016 23:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Vroeg ik me af, dat weet ik dus niet.
Hoe wordt het je opgedrongen?quote:Op maandag 7 november 2016 23:21 schreef Kijkertje het volgende:
Daarentegen wordt je de Zwarte Piet hoogstwaarschijnlijk wel weer opgedrongen hier op FOK! dit jaar. Ook dat mag gewoon en daar heeft ook niemand een keuze in
Hulst, Zeeuws-Vlaanderen: één voorspelling hoe verder de mensen afzitten in zuidelijke richting van deze discussie, hoe minder ze geneigd zijn om mee te doen aan het afschaffen van ZP, sterker nog je krijgt juist anti-bewegingen in die sinterklaas commissies. Dan doen wij het lekker juist wel. Geen wet die het hen ook kan verbieden. te weinig mensen uit de bevolking die het eisen. Dus dat gaat nog wel door.quote:Op maandag 7 november 2016 23:13 schreef BasOne het volgende:
Was dit al gepost?...
Piet blijft bij meeste intochten helemaal zwart
Comités die de lokale intocht van Sinterklaas organiseren, trekken zich weinig aan van oproepen om Zwarte Piet af te schaffen. Uit een rondgang van regionale omroepen en de NOS blijkt dat Piet in veel dorpen en steden zwart of bruin blijft. Van de 223 intochtcomités die zijn bevraagd meldden er twee dat Sinterklaas bij zijn aankomst niet meer wordt vergezeld door een Zwarte Piet. Dat geldt voor Heemstede en Amsterdam.
In september riep Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer volwassenen op het uiterlijk van Zwarte Piet aan te passen, zodat Sinterklaas voor iedereen een kinderfeest is. Net als het College voor de Rechten van de Mensen en een commissie van de VN stelt zij dat Zwarte Piet kan bijdragen aan pesten, uitsluiting of discriminatie.
Onlangs maakte RTL bekend dat de omroep de traditionele Zwarte Pieten vervangt door ‘schoorsteenpieten’ met donkere roetvegen op het gezicht. Woensdag wordt pas duidelijk of ook de NTR Zwarte Piet in de ban doet: dan begint het Sinterklaasjournaal. Voor veel comités is van belang wat de publieke omroep de NTR gaat doen, maar ook de maatschappelijke discussie en de landelijke intocht worden als graadmeter genoemd.
Maassluis, waar dit jaar de landelijke intocht van Sinterklaas op 12 november zegt niet wat het precies wordt, ze houden het bij: "Met de pieten willen we uiting geven aan de gevoelens die leven, zowel bij de voor als tegenstanders."
Kroeshaar, rode lippen en oorbellen
Het overgrote deel van de intochtcomités is niet gevoelig voor de argumenten van Kalverboer en zegt niets te veranderen, omdat de discussie in hun gemeente niet speelt. In 186 plaatsen blijft Piet zwart of bruin. Bij elf van de ondervraagde comités zijn ook roetveegpieten of gekleurde pieten te zien.
In 26 plaatsen wordt nog nagedacht over het uiterlijk van Piet, doorgaans omdat men wil afwachten wat het Sinterklaasjournaal gaat doen. Op veel plaatsen waar Zwarte Piet nog wel met Sinterklaas meekomt zien de Pieten er wel er anders uit dan pakweg tien jaar geleden. Verschillende comités geven aan de pieten niet meer uit te dossen met kroeshaar, rode lippen en oorbellen.
Niet herkenbaar
Sommige comités laten duidelijk blijken zich te ergeren aan de discussie en er geen woord aan te willen vuilmaken. Anderen worstelen met praktische problemen. Zo vreest het comité in Deventer dat veel mensen niet meer willen meedoen, omdat zij bekende gezichten zijn in de stad en niet herkenbaar willen zijn. In het Zeeuwse Hulst zijn ze zo klaar met de discussie over Zwarte Piet dat ze een eigen Sinterklaasjournaal hebben gemaakt, met Zwarte Pieten. Zelfs de politieagent is een Zwarte Piet.
Sinterklaasjournaal in Hulst
In Heemstede is dit jaar voor het eerst geen Zwarte Piet te zien bij de intocht van Sinterklaas. Op initiatief van de gemeente is de knecht van uiterlijk veranderd. Er was geen Pietendiscussie in Heemstede, maar de gemeente laat weten de richtlijnen van de Kinderombudsman te volgen.
De Pieten zijn geel en rood, de kleuren van de gemeente Heemstede. Er komen een paar bruine veegpieten, maar geen Zwarte Pieten. Heemstede wil geen toelichting geven op deze beslissing. Vorige week werd al bekend dat ook in Amsterdam de Zwarte Pieten bij de intocht worden vervangen door Roetveegpieten.
Accenten
Verschillende gemeenten leggen wel eigen accenten. Zo is in Staphorst al jaren een Piet met Staphorster stippen, heeft Gouda Stroopwafelpieten en komen er in Hilversum ook Kleurpieten. Rotterdam voegt voor het eerst ook Roetpieten toe aan de optocht. In Lekkerkerk mogen de pieten zelf kiezen of ze bruin of met roetvegen worden geschminkt.
Groningen schminkt de pieten juist "extra zwart, zodat het niet refereert aan donkere mensen."
http://nos.nl/artikel/214(...)-helemaal-zwart.html
Danny houdt ervan, en dat mag wmb, waarom niet?quote:Op maandag 7 november 2016 23:21 schreef Kijkertje het volgende:
Daarentegen wordt je de Zwarte Piet hoogstwaarschijnlijk wel weer opgedrongen hier op FOK! dit jaar. Ook dat mag gewoon en daar heeft ook niemand een keuze in
Ik niet, want ga er niet naar kijken.quote:Op maandag 7 november 2016 23:16 schreef agter het volgende:
[..]
Ik weet het ook niet zeker.![]()
We zullen zien.
Ja dat mag maar ik had liever wat variatie gezienquote:Op maandag 7 november 2016 23:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Danny houdt ervan, en dat mag wmb, waarom niet?
Maak het wat uit?quote:Op maandag 7 november 2016 23:27 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ja dat mag maar ik had liever wat variatie gezien
Maakt het wat uit als er wel variatie zou zijn?quote:
Voel jij je eigenlijk gekwetst door Zwarte Piet?quote:Op maandag 7 november 2016 23:27 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ja dat mag maar ik had liever wat variatie gezien
Neequote:Op maandag 7 november 2016 23:30 schreef madam-april het volgende:
[..]
Voel jij je eigenlijk gekwetst door Zwarte Piet?
Wat, jij bent degene die er over klaagt. Danny heeft besloten dat er alleen zwarte pieten op zijn website zijn en vooralsnog ben jij de enige die zich daarover beklaagd.quote:Op maandag 7 november 2016 23:30 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Maakt het wat uit als er wel variatie zou zijn?
In de (vroege) middeleeuwen hadden ze hier ook nog horigen en lijfeigenen.quote:Op maandag 7 november 2016 22:18 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Als je het hebt over knapen en pages, dat waren geen slaven maar leerknechten. Zo zat vroeger scholing inmekaar toen er nog geen klassen bestonden, afrikaanse werkelijke slavernij was er een van het domineren van andere stammen en haar leden daarna onderwerpen als ondergeschikten.
Maakt mij helemaal niet uit, ik heb geen agentschap eerlijk gezegd. Ik heb in het verleden vaak in FEE nog discussies daarover geopend, beetje om rechtse mensen te plagen, gebbetje weet je wel. Zoetjesaan werd het wel ernst met die discussie, die an sich al in de jaren 70 ontstond. In Amsterdam liepen er al witte Pieten mee in de jaren 70 (hoor ik Jan Gajentaan trouwens ook niet echt over, dacht ik, zijn grootvader was de eerste Sint in Asd, zal toch eens vragen). Maar het is erg verwrongen geraakt, ik ga daar niet in mee. Geven en nemen. Ik denk verder niet dat men in NL in het diepst van zijn ziel racistisch is. Dat is onzin overgenomen van allerlei pseudowetenschap uit de USoA.quote:Op maandag 7 november 2016 23:30 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
FB / ICONS?!?quote:Op maandag 7 november 2016 23:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Wat, jij bent degene die er over klaagt. Danny heeft besloten dat er alleen zwarte pieten op zijn website zijn en vooralsnog ben jij de enige die zich daarover beklaagd.
Interessante kwestie is natuurlijk altijd nog wie het beste af waren: de slaven op de plantages in het zuiden van de VS of: de arbeiders in de opkomende industrie in het Noordwesten van de VS.quote:Op maandag 7 november 2016 23:33 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
In de (vroege) middeleeuwen hadden ze hier ook nog horigen en lijfeigenen.
Of de bewoners van de plaggenhut in Drenthe. Lekker veenarbeiden. Buiten, tijdens de kleine ijstijd.quote:Op maandag 7 november 2016 23:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Interessante kwestie is natuurlijk altijd nog wie het beste af waren: de slaven op de plantages in het zuiden van de VS of: de arbeiders in de opkomende industrie in het Noordwesten van de VS.
De gangbare gedachte in Nederland was iig dat 'onze' slaven beter af waren in Suriname dan in Afrika.quote:Op maandag 7 november 2016 23:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Interessante kwestie is natuurlijk altijd nog wie het beste af waren: de slaven op de plantages in het zuiden van de VS of: de arbeiders in de opkomende industrie in het Noordwesten van de VS.
Ja, ging nog door tot in het begin van de jaren 30 van de twintigste eeuw, in NL.quote:Op maandag 7 november 2016 23:47 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Of de bewoners van de plaggenhut in Drenthe. Lekker veenarbeiden. Buiten, tijdens de kleine ijstijd.
Is dat zo? Welk tijdperk spreken we hier over?quote:Op maandag 7 november 2016 23:48 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
De gangbare gedachte in Nederland was iig dat 'onze' slaven beter af waren in Suriname dan in Afrika.
Eind 19e begin 20e eeuw daar omtrent.quote:Op maandag 7 november 2016 23:49 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Is dat zo? Welk tijdperk spreken we hier over?
Dus om je vraag te beantwoorden:quote:
Nee, dus stop met ouwehoeren. Als Danny witte pieten icons uit gaat uitdelen, dan zal je de meeste pietenfans niet zo erg horen klagen zoals jij nu.quote:Op maandag 7 november 2016 23:30 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Maak je niet zo druk joh. Ik klaag helemaal niet, ik constateer het alleenquote:Op maandag 7 november 2016 23:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dus om je vraag te beantwoorden:
[..]
Nee, dus stop met ouwehoeren. Als Danny witte pieten icons uit gaat uitdelen, dan zal je de meeste pietenfans niet zo erg horen klagen zoals jij nu.
Het klonk vrij zuur anders:quote:Op maandag 7 november 2016 23:52 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Maak je niet zo druk joh. Ik klaag helemaal niet, ik constateer het alleen
quote:Op maandag 7 november 2016 23:21 schreef Kijkertje het volgende:
Ja en met eenquote:Op maandag 7 november 2016 23:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het klonk vrij zuur anders:
[..]
Okee, tja... pff.quote:Op maandag 7 november 2016 23:51 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Eind 19e begin 20e eeuw daar omtrent.
Nu wordt er zelfs al de term discriminatie met de haren erbij gesleeptquote:Op maandag 7 november 2016 22:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
[..]
Ik vind het ook best begrijpelijk. 'Wij' vonden ons leven natuurlijk veel beter in verhouding met het leven van volkeren in Afrika (en elders). De slaven kregen een kans om iets te leren. Zo werd daar overall tegen aangekeken. Er moest ze hoognodig nodig wat 'beschaving' bijgebracht wordenquote:Op maandag 7 november 2016 23:55 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Okee, tja... pff.
Vind de vergelijking slaven op plantages in het Zuiden en arbeiders in de eerste mills in Noordwest VS wel inzichtelijker.
Uiteraard gaat iedere vergelijking niet op: de ene mens is vrij (min of meer) en de andere is onvrij.
Ja, en een slaaf was een investering en dus liet je die niet verkommeren.quote:Op maandag 7 november 2016 23:59 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik vind het ook best begrijpelijk. 'Wij' vonden ons leven natuurlijk veel beter in verhouding met het leven van volkeren in Afrika (en elders). De slaven kregen een kans om iets te leren. Zo werd daar overall tegen aangekeken. Er moest ze hoognodig nodig wat 'beschaving' bijgebracht worden
De eigen onderhorige bevolking ook niet, tot na wo2 werden de mensen gewoon dom en gehoorzaam gehouden door de kerk en arm door het kapitaal.quote:Edit; maar onderwijs mochten ze natuurlijk niet volgen![]()
Echt niet. Het lijfeigenschap werd pas in 1795 afgeschaft. De armere klassen in Nederland hadden het nadien niet veel beter.quote:Op maandag 7 november 2016 23:33 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
In de (vroege) middeleeuwen hadden ze hier ook nog horigen en lijfeigenen.
Mwah racisme was er natuurlijk altijd al, evenals klassenjustitie. Pas langzaam groeide het besef dat het moreel verwerpelijk is. Het was nou eenmaal traditie en is dat in delen van de wereld nu nog steeds. Kijk maar naar het kastenstelsel in India.quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en een slaaf was een investering en dus liet je die niet verkommeren.
[..]
De eigen onderhorige bevolking ook niet, tot na wo2 werden de mensen gewoon dom en gehoorzaam gehouden door de kerk en arm door het kapitaal.
Hoezo was de hele NLse bevolking schuldig aan de slavernij, denk je? Alleen de machthebbers en de zetbazen, 95% van de bevolking ook niet. Alleen ze hebben en passant wel even het racisme geïntroduceerd, was ook een leuke tool ook. Om de ene groep rustig te houden en de andere groep eronder te houden, wat denk jij?
Dat is het inderdaad, komen ze aandacht te kort?quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:14 schreef Canopus het volgende:
Te Triest voor woorden deze hele discussie...het is gvd een kinderfeestje.
waarschijnlijk wel!quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:15 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dat is het inderdaad, komen ze aandacht te kort?
Ja, dat is je christelijke wereld, en de onderklasse van werkers is een ras op zich zelf, maakt niet uit welk kleurtje. En in feite is dat nog steeds zo eigenlijk.quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:14 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Mwah racisme was er natuurlijk altijd al, evenals klassenjustitie. Pas langzaam groeide het besef dat het moreel verwerpelijk is. Het was nou eenmaal traditie en is dat in delen van de wereld nu nog steeds. Kijk maar naar het kastenstelsel in India.
Nou zijn hier paar uur geleden wel wel grote broeken aangetrokken en grote woorden gesproken hoor, man, man, man, man, man.quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:12 schreef ErwinRommel het volgende:
Goh, jagen jullie elkaar nog steeds de tent uit??
Wat een energieverspilling
Nou ging het wel over de discussie he niet over het feest of de slavernij, als die werkelijk nog is.quote:
quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, dat is je christelijke wereld, en de onderklasse van werkers is een ras op zich zelf, maakt niet uit welk kleurtje. En in feite is dat nog steeds zo eigenlijk.
Door de usual suspects?quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou zijn hier paar uur geleden wel wel grote broeken aangetrokken en grote woorden gesproken hoor, man, man, man, man, man.
Ja, Hollanders kijken ook neer op Vlamingen, in die zin wel idd.quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:18 schreef Kijkertje het volgende:
[..]En neerkijken op andere volkeren doen we ook nog steeds
de rijken regeren!quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:18 schreef john2406 het volgende:
[..]
Nou ging het wel over de discussie he niet over het feest of de slavernij, als die werkelijk nog is.
Ja hij is nog al zijn we niet allemaal slaven?
En dat is heel normaal.quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:19 schreef john2406 het volgende:
Er bestaan nog altijd welke die het beter hebben!
Na Woensdag even niet meer denk ik.quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, Hollanders kijken ook neer op Vlamingen, in die zin wel idd.
Door wie dan?quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Lullige is alleen dat je dan gemobd wordt hè.
Het is een feit en dat weten ze.quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:21 schreef john2406 het volgende:
[..]
Mogen ze van mij rustig denken hoor.
Is het niet ze hebben net zo goed vakmensen nodig als die het weigeren zijn ze zo arm als job!quote:
Nou, ik hou het maar bij mijn hobby.quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Verschillende lui. Maar goed, discussie is nu over.
Verschil moet er zijn, het is ook nooit anders geweest.quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:26 schreef john2406 het volgende:
[..]
Het is maar wat jij normaal wil noemen, is toch per persoon anders niet?
Juist als dat niet was waarvoor zou men dan streven?quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:32 schreef Hathor het volgende:
[..]
Verschil moet er zijn, het is ook nooit anders geweest.
Lui zitten eigenlijk ongeveer in hetzelfde schuitje als BNW dudes, vrees ik.quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:30 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Nou, ik hou het maar bij mijn hobby.
Niks bijzonders hoor, gewoon bdsm als dat antwoord je bevaltquote:Op dinsdag 8 november 2016 00:41 schreef john2406 het volgende:
[..]
Yep maar als jij niet wil laat het dan!
Daar kom ik nooitquote:Op dinsdag 8 november 2016 00:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Lui zitten eigenlijk ongeveer in hetzelfde schuitje als BNW dudes, vrees ik.
Als jij er maar lol aan beleeft vind ik alles best.quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:42 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Niks bijzonders hoor, gewoon bdsm als dat antwoord je bevalt
Een ieder het zijne iddquote:Op dinsdag 8 november 2016 00:43 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als jij er maar lol aan beleeft vind ik alles best.
Gaat daar om geloof versus kennis. Wanneer valt iets te bewijzen, wanneer niet. Wanneer levert ons iets kennis op, wanneer alleen een hoop bullshit.quote:
quote:
quote:Op dinsdag 8 november 2016 01:38 schreef Peachbird het volgende:
Dit topic heeft meer zwarte pietjes nodig trouwens. Veel te weinig nog.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
quote:
Dat is ook het punt - zwarte Piet *is* een slavenhaler. Een duivelse Moorse zeerover die kinderen steelt en meeneemt naar Spanje om ze daar als slaaf te gebruiken of tot pepernoten te vermalen.quote:Op dinsdag 8 november 2016 05:59 schreef Lunatiek het volgende:
Al metal krijg je door al dat "slavernij!" geroep toch zin om dat Ket Koti-festival aan te grijpen om te laten zien dat
- er nog steeds slavernij is
- dat er zeer zeker ook miljoenen blanke slaven waren, met name in de Maghreb en in het Ottomaanse rijk.
- dat zwarten net zo goed slavenhandelaren en slavenhouders waren, ook in de West
Nee, veel banaler: zwarte slavenhouders die zwarte slaven op hun plantages lieten werken. Het idee dat alle zwarten slaven waren en alleen blanken slavenhouders klopt niet - dat zwarten gediscrimineerd werden nam niet weg dat ze slavenhouder konden zijn.quote:Op dinsdag 8 november 2016 06:38 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dat is ook het punt - zwarte Piet *is* een slavenhaler. Een duivelse Moorse zeerover die kinderen steelt en meeneemt naar Spanje om ze daar als slaaf te gebruiken of tot pepernoten te vermalen.
Je snapt het niet. Je hebt helemaal gelijk dat er ook zwarte slavenhouders bestonden.quote:Op dinsdag 8 november 2016 07:30 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, veel banaler: zwarte slavenhouders die zwarte slaven op hun plantages lieten werken. Het idee dat alle zwarten slaven waren en alleen blanken slavenhouders klopt niet - dat zwarten gediscrimineerd werden nam niet weg dat ze slavenhouder konden zijn.
En daarom is Zwarte Piet als knecht niet per definitie een slaaf.
Toch alleen als je Zwarte Piet interpreteert als Moor?quote:Op dinsdag 8 november 2016 07:52 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Je snapt het niet. Je hebt helemaal gelijk dat er ook zwarte slavenhouders bestonden.
Maar Piet expliciet IS er daadwerkelijk een. Hij symboliseert een kinderrover; geen slaaf.
maar die weigeren niet. Wel handig om zelf stinkend Rijk te zijn en dan mensen voor je laten werken voor een hongerloontje...quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:27 schreef john2406 het volgende:
[..]
Is het niet ze hebben net zo goed vakmensen nodig als die het weigeren zijn ze zo arm als job!
nee, dan was ie nog altijd het hulpje/de slaaf van de sint, en de sint is dan dus de slavenhandelaar/houder.quote:Op dinsdag 8 november 2016 07:52 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Je snapt het niet. Je hebt helemaal gelijk dat er ook zwarte slavenhouders bestonden.
Maar Piet expliciet IS er daadwerkelijk een. Hij symboliseert een kinderrover; geen slaaf.
ik vraag me wel af, waar al die landen vol met afstammelingen van blanke slaven dan liggen.quote:Op dinsdag 8 november 2016 07:30 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, veel banaler: zwarte slavenhouders die zwarte slaven op hun plantages lieten werken. Het idee dat alle zwarten slaven waren en alleen blanken slavenhouders klopt niet - dat zwarten gediscrimineerd werden nam niet weg dat ze slavenhouder konden zijn.
En daarom is Zwarte Piet als knecht niet per definitie een slaaf.
Klopt en dat ontken ik ook niet. Het is de slavendrijver die een roe hanteert, niet de slaaf.quote:Op dinsdag 8 november 2016 07:52 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dat was tuig dat ooit Spanje deel veroverd heeft.quote:Op dinsdag 8 november 2016 07:55 schreef Montagui het volgende:
[..]
Toch alleen als je Zwarte Piet interpreteert als Moor?
http://americancivilwar.com/authors/black_slaveowners.htm zegt:quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:11 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dan 'niet per definitie' is wel een enorm klein kansje..
quote:The fact is large numbers of free Negroes owned black slaves; in fact, in numbers disproportionate to their representation in society at large. In 1860 only a small minority of whites owned slaves.
Het Sinterklaasfeest is abstracte kunst. Je kan er van alles in zien.quote:Op dinsdag 8 november 2016 07:55 schreef Montagui het volgende:
[..]
Toch alleen als je Zwarte Piet interpreteert als Moor?
Pepernoot?quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:23 schreef Piet_Piraat het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom mag ik als bruin paard noot?
Ik kijk neer op jou. Dat maakt mij geen racist.quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:18 schreef Kijkertje het volgende:
[..]En neerkijken op andere volkeren doen we ook nog steeds
Paarden zijn pas echt slaven van de rekening. Iedereen vindt het maar normaal dat de zweep er anno 2016 nog steeds overheen getrokken wordt.quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:23 schreef Piet_Piraat het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom mag ik als bruin paard nooit?
Tussen Griekenland en Syrië bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:11 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik vraag me wel af, waar al die landen vol met afstammelingen van blanke slaven dan liggen.
Dat ligt niet aan de kleur, maar aan de kerstversiering. Dit paard is trans, vanbinnen voelt het zich een rendier. Dus ga klagen bij de kerstman dat die discrimineert.quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:23 schreef Piet_Piraat het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom mag ik als bruin paard nooit?
de oorlog was in 63 afgelopen, en dat was ook gelijk het onofficiele einde van de slavernij in de USA. in 1865 officieel. dus als je met cijfers komt, dan kan je beter wat eerder kijken, namelijk VOOR de oorlog.quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
http://americancivilwar.com/authors/black_slaveowners.htm zegt:
[..]
Niemand komt er voor op, ik stel voor dat sinterklaas niet alleen meer op wit paard rijdt.quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:40 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat ligt niet aan de kleur, maar aan de kerstversiering. Dit paard is trans, vanbinnen voelt het zich een rendier. Dus ga klagen bij de kerstman dat die discrimineert.
precies, ook omdat het qua schaal niet te vergelijken is met de zwarte slavernij.quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:37 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Tussen Griekenland en Syrië bijvoorbeeld.
Maar anders dan in de West waren daar en in de Magreb geen slavengemeenschappen om en bij plantages, dan loopt het met afstammelingen niet zo hard.
Nee. De transatlantische slavenhandel was in aantallen veel kleiner dan de handel in blanke slaven in het Ottomaanse rijk.quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:45 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
precies, ook omdat het qua schaal niet te vergelijken is met de zwarte slavernij.
Negers waren het eerste volk. Dus zij deden het als eerste, en dus zijn ze de uitvinders ook al kwam het later onder andere volkeren ook voor.quote:Op maandag 7 november 2016 21:43 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Nee slavernij kwam/ komt onder alle volkeren voor.
quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:43 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
de oorlog was in 63 afgelopen, en dat was ook gelijk het onofficiele einde van de slavernij in de USA. in 1865 officieel. dus als je met cijfers komt, dan kan je beter wat eerder kijken, namelijk VOOR de oorlog.
Afstammelingen ? Die werden gewoon opgegetenquote:Op dinsdag 8 november 2016 08:11 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik vraag me wel af, waar al die landen vol met afstammelingen van blanke slaven dan liggen.
Die bestaan niet.quote:Op dinsdag 8 november 2016 09:10 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Afstammelingen ? Die werden gewoon opgegeten
Maar serieus - er bestaan niet voor niets blonde Turken.
De slaven die gehouden werden in Noord-Afrika mochten vaak geen nakomelingen krijgen.quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:11 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dan 'niet per definitie' is wel een enorm klein kansje..
Waaruit je kunt concluderen dat de blanke slaven minder vrijheden hadden dan de zwarte slaven in de west.quote:Op dinsdag 8 november 2016 09:13 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
De slaven die gehouden werden in Noord-Afrika mochten vaak geen nakomelingen krijgen.
Mannelijke slaven werden standaard gecastreerd.quote:Op dinsdag 8 november 2016 09:13 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
De slaven die gehouden werden in Noord-Afrika mochten vaak geen nakomelingen krijgen.
Zo kun je alle menselijke fouten projecteren op het zwarte ras: zullie begonnen ermee als eerste.quote:Op dinsdag 8 november 2016 09:09 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Negers waren het eerste volk. Dus zij deden het als eerste, en dus zijn ze de uitvinders ook al kwam het later onder andere volkeren ook voor.
En dat slaven bezwangeren een blank dingetje was.quote:Op dinsdag 8 november 2016 09:50 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Waaruit je kunt concluderen dat de blanke slaven minder vrijheden hadden dan de zwarte slaven in de west.
Uitvindingen, niet eigenschappen.quote:Op dinsdag 8 november 2016 10:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zo kun je alle menselijke fouten projecteren op het zwarte ras: zullie begonnen ermee als eerste.
Wees dan consequent en projecteer dan ook de goede menselijke eigenschappen: zullie waren de eersten.
Nee... mixen gebeurde overal. Maar naast de plantages in de West hadden slaven vaak een eigen onderkomen, met hun eigen (zwarte) vrouw en eigen (zwarte) kinderen.quote:Op dinsdag 8 november 2016 10:21 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
En dat slaven bezwangeren een blank dingetje was.
Dat zei zwarte piet alleen maar om de kinderen die slechte dingen flikten om te praten weer goed te doen, en dat zonder klappen te geven, nougoed soms de roe maar hoe zeer doet een roe nou..quote:Op dinsdag 8 november 2016 06:38 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dat is ook het punt - zwarte Piet *is* een slavenhaler. Een duivelse Moorse zeerover die kinderen steelt en meeneemt naar Spanje om ze daar als slaaf te gebruiken of tot pepernoten te vermalen.
Niet dat dat de klacht dat zwarte Piet zwarte mensen stigmatiseert teniet doet. Maar het zit dus wel anders dan Sylvanadoosje beweert.
Dan is een blanke huid ook nog eens vrij recessief, het gaat dus vrij snel naar lichtgetint en zelfs donker. Daar is vaak maar 1 mix voor nodig.quote:Op dinsdag 8 november 2016 10:49 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee... mixen gebeurde overal. Maar naast de plantages in de West hadden slaven vaak een eigen onderkomen, met hun eigen (zwarte) vrouw en eigen (zwarte) kinderen.
De blanke slaven hadden nauwelijks contact met elkaar, woonden niet bij elkaar, trouwden niet onderling, hadden samen geen kinderen. Dus krijg je geen blanke afstammelingen, hooguit wat genen die via "gemengd ras" in de populatie komen.
Je was erbij hoe dat ging?quote:Op dinsdag 8 november 2016 10:49 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee... mixen gebeurde overal. Maar naast de plantages in de West hadden slaven vaak een eigen onderkomen, met hun eigen (zwarte) vrouw en eigen (zwarte) kinderen.
De blanke slaven hadden nauwelijks contact met elkaar, woonden niet bij elkaar, trouwden niet onderling, hadden samen geen kinderen. Dus krijg je geen blanke afstammelingen, hooguit wat genen die via "gemengd ras" in de populatie komen.
Erodome's romantische interpretatie van seksslaven en zwangerschap door verkrachting.quote:Op dinsdag 8 november 2016 11:03 schreef erodome het volgende:
kinderen die voortkwamen uit (onvrijwillige) verbindingen
Hoezo romantisch? Je ziet het onvrijwillig niet staan?quote:Op dinsdag 8 november 2016 11:09 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Erodome's romantische interpretatie van seksslaven en zwangerschap door verkrachting.
Er gold "hoe blanker hoe beter" in Turkije. Blanke slaven werden daarom bij bosjes uit het noorden gehaald, uit Rusland met name, tot bij Moskou.quote:Op dinsdag 8 november 2016 11:03 schreef erodome het volgende:
En de meeste blanke slaven die naar het midden oosten en afrika gingen kwamen niet uit west/noord europa. Die lagen qua huidskleur al vrij dicht bij noord afrika en het midden oosten.
Die waren wel geliefd, maar toch veel minder aanwezig dan slaven uit zuid europa.quote:Op dinsdag 8 november 2016 11:25 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Er gold "hoe blanker hoe beter" in Turkije. Blanke slaven werden daarom bij bosjes uit het noorden gehaald, uit Rusland met name, tot bij Moskou.
Ik herinner me nog de serie Roots decennia geleden.quote:Op dinsdag 8 november 2016 11:11 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoezo romantisch? Je ziet het onvrijwillig niet staan?
Dat dat verkrachtingen waren grotendeels zeg ik dus gewoon ronduit. Maar daar kwamen wel kinderen uit voort en die kinderen werden wel degelijk opgenomen als eigen kinderen.
Was nog een klap voor de slavin, want haar kinderen waren niet van haar.
Niets romantisch aan, enkel een verklaring waarom je daar geen blank (europees) volk hebt naast de inheemse bevolking.
ja okee, het ottomaanse rijk... dat was nogal een gebied. en omhelsde vele, vele landen.quote:Op dinsdag 8 november 2016 09:07 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee. De transatlantische slavenhandel was in aantallen veel kleiner dan de handel in blanke slaven in het Ottomaanse rijk.
De totale slavernij van zwarten, dus ook in Afrika waar zwarten zwarte slaven houden, is mogelijk groter, maar daar ken ik de cijfers niet van. Dat is ook weinig relevant, aangezien zwart/wit racisme daar geen rol kan spelen (hoewel in Afrika meestal de lichter gekleurde stammen de mensen met een donkerder huid tot slaaf maken).
okee, even je stukje bekenen.quote:Op dinsdag 8 november 2016 09:10 schreef Lunatiek het volgende:
[..]1860 is toch voor 1863?
De eerste officiële slavenhouder was nog van ver voor die oorlog.
nee, onzin. istanbul was ooit constantinopel, een westers chistelijk bolwerk. de invasie van turken kwam pas later. langs de gehele turkse kust vkan je ook romeinse nederzettingen vinden.quote:Op dinsdag 8 november 2016 09:10 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Afstammelingen ? Die werden gewoon opgegeten
Maar serieus - er bestaan niet voor niets blonde Turken.
beetje dom slavenhouden, als je je eigen slaven niet mag fokken, toch... lijkt me niet waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 8 november 2016 09:13 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Waar baseer je dat trouwens op? Voor zover ik weet werden de zwarten gewoon verkocht door de zwarten. Het is niet (vaak) het geval geweest dat de blanken met netten richting Afrika gingen om zo groepjes slaven te vangen.quote:Op dinsdag 8 november 2016 12:31 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
zijn die blanken nog steeds voor het grootste deel verantwoordelijk voor de massa displacement van africanen, richting de amerikas? ja, dat zijn ze.
Hahahhahaquote:Op dinsdag 8 november 2016 12:35 schreef ems. het volgende:
[..]
Waar baseer je dat trouwens op? Voor zover ik weet werden de zwarten gewoon verkocht door de zwarten. Het is niet (vaak) het geval geweest dat de blanken met netten richting Afrika gingen om zo groepjes slaven te vangen.
de blanken kochten ze/verzamelden ze, en dan gingen ze op schepen naar amerika. zonder de blanken, geen transatlantische handel.quote:Op dinsdag 8 november 2016 12:35 schreef ems. het volgende:
[..]
Waar baseer je dat trouwens op? Voor zover ik weet werden de zwarten gewoon verkocht door de zwarten. Het is niet (vaak) het geval geweest dat de blanken met netten richting Afrika gingen om zo groepjes slaven te vangen.
En zonder de zwarten dus ook niet, toch? Dat waren immers de aanbieders.quote:Op dinsdag 8 november 2016 12:38 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
de blanken kochten ze/verzamelden ze, en dan gingen ze op schepen naar amerika. zonder de blanken, geen transatlantische handel.
Het waren blanke slavenhandelaars die slaven aanboden op de kusten van het Amerikaanse continent. Mogelijk dat in de VOC-kolonies er ook veel niet-blanke slavenaanbieders binnenvoeren met de slavenschepen, maar het werd wel gestimuleerd door blanke VOC-heren.quote:Op dinsdag 8 november 2016 12:38 schreef ems. het volgende:
[..]
En zonder de zwarten dus ook niet, toch? Dat waren immers de aanbieders.
Die ze hadden gekocht van de zwarten die zo van leden van vijandige stammen af kwamen.quote:Op dinsdag 8 november 2016 12:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het waren blanke slavenhandelaars die slaven aanboden op de kusten van het Amerikaanse continent.
Gewoon nieuwe halen.quote:Op dinsdag 8 november 2016 12:35 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
beetje dom slavenhouden, als je je eigen slaven niet mag fokken, toch... lijkt me niet waarschijnlijk.
Fijn, dan blijft Zwarte Piet zwart. Opgelost!quote:Op dinsdag 8 november 2016 12:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar het gaat niet om blank of zwart. Wat Amerika en VOC betreft is het Europese en Westerse geschiedenis.
Die ze hebben gekregen van Zwarte warlords die slaven te koop aanboden op de kust van het Afrikaanse continent, toch?quote:Op dinsdag 8 november 2016 12:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het waren blanke slavenhandelaars die slaven aanboden op de kusten van het Amerikaanse continent.
Je zegt t alsof je denkt dat het een argument is.quote:Op dinsdag 8 november 2016 12:59 schreef BoneThugss het volgende:
De VOC was trouwens een particulier bedrijf, dus om dan maar de schuld bij alle blanken te leggen slaat al nergens op. Waar hebben we het over, iedereen die toen leefde is allang dood en begraven.
Nee. Het ligt eraan waar je ze voor in wilt zetten. Bij kanonnenvoer is het onhandig als er zwangere vrouwen zijn die daarna zonder man zijn, bijvoorbeeld. Ook als je ze als huisslaaf (huishoudelijke taken) misbruikt, zijn kleine kinderen gewoon niet handig.quote:Op dinsdag 8 november 2016 12:35 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
beetje dom slavenhouden, als je je eigen slaven niet mag fokken, toch... lijkt me niet waarschijnlijk.
Natuurlijk, ik heb het topic nog eens doorgelezen en ZP zou refereren aan de slavernij.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:01 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Je zegt t alsof je denkt dat het een argument is.
Je argument is dus om te jij-bakken.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:10 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Natuurlijk, ik heb het topic nog eens doorgelezen en ZP zou refereren aan de slavernij.
Verder lees ik vaak 'de boze witman' of iets in die trant terwijl het toch echt de Arabieren waren die de meeste slaven verkocht hebben. Negers waren er zelf ook niet vies van om hun eigen 'ras' te verkopen.
Het slaat ook nergens op, om een heel ras mensen de schuld te geven.quote:Op dinsdag 8 november 2016 12:59 schreef BoneThugss het volgende:
De VOC was trouwens een particulier bedrijf, dus om dan maar de schuld bij alle blanken te leggen slaat al nergens op. Waar hebben we het over, iedereen die toen leefde is allang dood en begraven.
JIj denkt teveel in wij-zij.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:10 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Natuurlijk, ik heb het topic nog eens doorgelezen en ZP zou refereren aan de slavernij.
Verder lees ik vaak 'de boze witman' of iets in die trant terwijl het toch echt de Arabieren waren die de meeste slaven verkocht hebben. Negers waren er zelf ook niet vies van om hun eigen 'ras' te verkopen.
Gekocht ja.... En de vraag lokt het aanbod uit, toch... dus mensen werden gestimuleerd mensen te ontvoeren .quote:Op dinsdag 8 november 2016 12:58 schreef ems. het volgende:
[..]
Die ze hebben gekregen van Zwarte warlords die slaven te koop aanboden op de kust van het Afrikaanse continent, toch?
lachuhhhhhquote:Eigenlijk was slavernij gewoon een heel mooi voorbeeld van succesvolle samenwerking tussen de verschillende kleurtjes!
Volgens mij zet hij e.e.a. gewoon in perspectief. Misschien niet een perspectief dat jij wilt zien, maar toch.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:27 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Je argument is dus om te jij-bakken.
Met vingertje wijzen is altijd een sterke zaak.
In een zwart-wit perspectief, ja....quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:34 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Volgens mij zet hij e.e.a. gewoon in perspectief. Misschien niet een perspectief dat jij wilt zien, maar toch.
En dat concept is de AP's totaal vreemd, zeker?quote:
Als jij alleen maar zwart-wit kunt zien, dan ben jij degene die een probleem heeft met kleur. Dat bij iemand anders neerleggen is een beetje vreemd.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In een zwart-wit perspectief, ja....
Dat is de hele onderstroming van het zp-debat.
Lekkere aanname.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:34 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Volgens mij zet hij e.e.a. gewoon in perspectief. Misschien niet een perspectief dat jij wilt zien, maar toch.
Zijn punt is dat zwarten de misdaden hebben gepleegd. De rest deed alleen het logistieke werk.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Gekocht ja.... En de vraag lokt het aanbod uit, toch... dus mensen werden gestimuleerd mensen te ontvoeren .
Waarom maak je er een punt van of die criminelen zwart waren ?
[..]
lachuhhhhh
Waar jij-bak ik, beetje hypocriet dat juist jij dat schrijft.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:27 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Je argument is dus om te jij-bakken.
Met vingertje wijzen is altijd een sterke zaak.
En wat ging je inhoudelijk precies toevoegen aan de ZP-discussie? Of kom je alleen maar FOK-ers met een ander standpunt dan dat van jou afzeiken?quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:37 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Lekkere aanname.
Het blijft natuurlijk moeilijk om in de spiegel te kijken.
Dan maar zeggen dat anderen nog erger waren om maar niet te hoeven reflecteren.
Ik vind het aandoenlijk maar ergens is t wel een beetje sneu natuurlijk.
Wat een onzin weer.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
JIj denkt teveel in wij-zij.
Met de opzet om "wij" als de good guys te verdedigen en "zij" zijn de slechterikken.
Dat schiet niet op zo met de wereldvrede
quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:10 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
De 'ook gij, Brutus' lijkt hier mateloos populair.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:35 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
En dat concept is de AP's totaal vreemd, zeker?
precies... goede raad voor de gedreven propieterquote:Op dinsdag 8 november 2016 13:36 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Als jij alleen maar zwart-wit kunt zien, dan ben jij degene die een probleem heeft met kleur. Dat bij iemand anders neerleggen is een beetje vreemd.
Je kent je eigen teksten niet en weet niet wat hypocriet betekent.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:41 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Waar jij-bak ik, beetje hypocriet dat juist jij dat schrijft.
Ik geef simpelweg aan dat ZP niet op slavernij is gebaseerd en dat 'boze witmannen', moet ook maar eens afgelopen zijn.
jij denkt in wij-zij en in zwart-wit.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:43 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Wat een onzin weer.
Ik wil niet als 'boze witman' worden bestempeld. Die anti-pieten zijn zelf de grootste racisten.
Je bedoelt aan de reeks van meer dan 50 topics die onderling vrijwel identiek en makkelijk inwisselbaar zijn? Wat schattig dat je die illusie hebt.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:42 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
En wat ging je inhoudelijk precies toevoegen aan de ZP-discussie? Of kom je alleen maar FOK-ers met een ander standpunt dan dat van jou afzeiken?
Hij maakt er een rassenkwestie van. Wij tegen zijquote:Op dinsdag 8 november 2016 13:40 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Zijn punt is dat zwarten de misdaden hebben gepleegd. De rest deed alleen het logistieke werk.
Heb je uiteraard eerder aan de gang gezien in ZP-topics. Nooit iets inhoudelijks, alleen maar trollen. En, nee, ik 'ervaar' het niet als afzeiken. Het is afzeiken.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:47 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Je bedoelt aan de reeks van meer dan 50 topics die onderling vrijwel identiek en makkelijk inwisselbaar zijn? Wat schattig dat je die illusie hebt.
Ik reageer op anderen, dat is inherent aan een forum. Als jij dat als afzeiken ervaart vind ik dat zeer spijtig.
Scherp, hoor....quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
precies... goede raad voor de gedreven propieter
Jammer dat je je stoort aan mijn posts joh. Vervelend voor je.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:54 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Heb je uiteraard eerder aan de gang gezien in ZP-topics. Nooit iets inhoudelijks, alleen maar trollen. En, nee, ik 'ervaar' het niet als afzeiken. Het is afzeiken.
Voor iemand die de woorden 'spiegel' en 'reflectie' zo vaak gebruikt, zijn je oogkleppen wel erg aanwezig.
Wat Bone Thugss net heeft aangehaald is door 'jullie' vaak als argumenten en/of scheldwoorden gebruikt in de meer dan 50 topics die onderling vrijwel identiek zijn. Dus dat hij daar iets over zegt is in ieder geval inhoudelijk.
Aanstellerig gekwetst, wat lekker objectief weer.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:07 schreef Lunatiek het volgende:
Het punt is dat het weinig zin heeft om een schadevergoeding te eisen van een dader als je zelf net zo goed dader bent (en de dader evengoed slachtoffer).
En dat je je dan ook niet gekwetst hoeft te voelen door een zogenoemde karikatuur die een zwarte slaaf zou moeten uitbeelden. In elk geval niet zo ontzettend aanstellerig gekwetst dat dat hele personage moet veranderen, want het standpunt "zwart=slachtoffer van slavernij, wit=dader slavernij" klopt gewoon niet.
het is wat mij betreft Nederland tegen een groepje aandachtstrekkersquote:Op dinsdag 8 november 2016 13:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hij maakt er een rassenkwestie van. Wij tegen zij
Wel weer een prachtig gekleurde voorstelling van waar dit over gaat.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:07 schreef Lunatiek het volgende:
Het punt is dat het weinig zin heeft om een schadevergoeding te eisen van een dader als je zelf net zo goed dader bent (en de dader evengoed slachtoffer).
En dat je je dan ook niet gekwetst hoeft te voelen door een zogenoemde karikatuur die een zwarte slaaf zou moeten uitbeelden. In elk geval niet zo ontzettend aanstellerig gekwetst dat dat hele personage moet veranderen, want het standpunt "zwart=slachtoffer van slavernij, wit=dader slavernij" klopt gewoon niet.
En Nederland verliest die match ?quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:10 schreef Onnoman het volgende:
[..]
het is wat mij betreft Nederland tegen een groepje aandachtstrekkers
Waar een mens zich druk om kan maken.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:11 schreef Onnoman het volgende:
mijn handen jeuken bij het zien van tv reclames waarbij geen zwarte pieten te zien zijn
En dan zeg je dat ik jij-bak de hypocrisie spat er van af.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:44 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Je kent je eigen teksten niet en weet niet wat hypocriet betekent.
Maar je bent dus boos omdat mensen willen aantonen dat ZP een slaaf was en blanke mannen heel boos kunnen worden. Is t toch niet waard man.
Dus jij zit urenlang voor de tv te krabben ?quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:11 schreef Onnoman het volgende:
mijn handen jeuken bij het zien van tv reclames waarbij geen zwarte pieten te zien zijn
nederland onder de pvda is altijd al een slappe hap geweestquote:Op dinsdag 8 november 2016 14:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En Nederland verliest die match ?
Wat een slappe hap ...
jij moet komiek wordenquote:Op dinsdag 8 november 2016 14:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dus jij zit urenlang voor de tv te krabben ?
Ik heb alleen even het sleutelwoord uit je reactie gehaald. Doei!quote:
Ik politiek correct? Hard gelachen.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
jij denkt in wij-zij en in zwart-wit.
Je bent zogenaamd heel poltiiekcorrect en je wijst racisme af.
Als je dit werkelijk meent dan moet je eerst goed naar jezelf kijken,.
verder hadden de blanken anders geen enkele hulp nodig hoor, om de gehele wereld te onderwerpen. was vast alleen maar een kwestie van gemak. en voor de afrikanen misschine wel een kwestie van eigen lijf behoud.quote:Op dinsdag 8 november 2016 12:38 schreef ems. het volgende:
[..]
En zonder de zwarten dus ook niet, toch? Dat waren immers de aanbieders.
Heb je het over slavernij . Wie is dan net zo goed slaveneigenaar die schadevergoeding wilt?quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:07 schreef Lunatiek het volgende:
"Politiek incorrect" is het nieuwe "politiek correct". Niet dat dat werkelijk ergens over gaat, het is vooral een poging om het over niets te hebben.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:13 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Ik politiek correct? Hard gelachen.
ja als ze nog jong zijn is het alleen maar voeren en ze doen niks, dat is waar.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:01 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee. Het ligt eraan waar je ze voor in wilt zetten. Bij kanonnenvoer is het onhandig als er zwangere vrouwen zijn die daarna zonder man zijn, bijvoorbeeld. Ook als je ze als huisslaaf (huishoudelijke taken) misbruikt, zijn kleine kinderen gewoon niet handig.
Uiteraard, dat heb ik eerder tegen je gezegd, ik ben notabene zelf een halfbloedje.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Politiek incorrect" is het nieuwe "politiek correct". Niet dat dat werkelijk ergens over gaat, het is vooral een poging om het over niets te hebben.
De vraag of je racisme afwijst lijkt mij interessanter.
Ik geef alleen aan dat het een beetje raar is om niet te weten wat je zelf typt.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:12 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
En dan zeg je dat ik jij-bak de hypocrisie spat er van af.
Hoe kom je er in godsnaam bij dat ik 'boos' zou zijn? Je kunt iets niet aantonen wat er niet is. Als er al dingen waren die naar de slavernij verwezen dan zijn die al lang weg.
Ik zag gisteren een reclame van het boek van Hans Kraaij jr. Echt een walgelijke vertoning was dat. Geen enkele zwarte Piet he. Stelletje linkse policor bende daar bij RTL.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:11 schreef Onnoman het volgende:
Dan heb ik dat gemist of niet onthouden.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:16 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Uiteraard, dat heb ik eerder tegen je gezegd, ik ben notabene zelf een halfbloedje.
Echt, hoe geleidelijk moet het dan zijn volgens jou? We praten hier al 50 jaar over.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:18 schreef BoneThugss het volgende:
Ik was het eigenlijk wel met Zijlstra eens laatst. Best dat Piet veranderdt maar doe dat dan geleidelijk. Nu krijg je allemaal verschillende verhalen.
Ik ga hier niet meer op in, wat een onzinnig geklets man. Eerst zeggen dat ik jij-bak en het vervolgens zelf doen. Hypocriet.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:16 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Ik geef alleen aan dat het een beetje raar is om niet te weten wat je zelf typt.
En een term te gebruiken die niet van toepassing is. Wat je nu dus weer doet.
Verder ben je boos omdat het volgens jou nu maar eens afgelopen moet zijn.
Geen idee wat er afgelopen moet zijn maar dan ben je dus wel een beetje mad.
Het kan helpen als je de termen begrijpt voordat je ze bezigt.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:20 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Ik ga hier niet meer op in, wat een onzinnig geklets man. Eerst zeggen dat ik jij-bak en het vervolgens zelf doen. Hypocriet.
Tja ik snap de boodschap wel. En ik praat hier niet al 50 jaar over.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Echt, hoe geleidelijk moet het dan zijn volgens jou? We praten hier al 50 jaar over.
Hoeveel jaar is genoeg?
Zijlstra heeft zichzelf vooral voor paal gezet met deze gedachte.
fixedquote:Op dinsdag 8 november 2016 14:18 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik zag gisteren een reclame van het boek van Hans Kraaij jr. Echt een walgelijke vertoning was dat. Geen enkele zwarte Piet he. Stelletje linkse policor bende daar bij RTL.
Aanname na aannname. En dan andere mensen dingen verwijten.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:21 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Het kan helpen als je de termen begrijpt voordat je ze bezigt.
En er zal ook nooit een meerderheid zijn die er al 50 jaar over praat omdat mensen gemiddeld jonger zijn dan 50 jaar.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:22 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Tja ik snap de boodschap wel. En ik praat hier niet al 50 jaar over.
Klopt hoor.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan heb ik dat gemist of niet onthouden.Dank voor de bevestiging.
Overigens sluit het 1 het ander ook niet uit denk ik.
Voor zover bekend is het probleem niet de naam Piet. Dus ik vermoed dat het in de kleur zwart zitquote:Op dinsdag 8 november 2016 14:23 schreef Onnoman het volgende:
even iemand met een normaal hoofd
wat is nu eigenlijk het probleem met zwarte piet? kan iemand hier even serieus antwoord op geven?
wat is dan het probleem met de kleur?quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:24 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Voor zover is het probleem niet de naam Piet. Dus ik vermoed dat het in de kleur zwart zit
Termen gebruiken waarvan je zelf niet begrijpt wat ze betekenen.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:23 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Aanname na aannname. En dan andere mensen dingen verwijten.
Is dit serieus de manier waarop jij discussieert?
Er zijn bijna 55 delen over volgeschreven. Daar staat het antwoord vast tussen. Veel leesplezier.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:25 schreef Onnoman het volgende:
[..]
wat is dan het probleem met de kleur?
elke probleem is weerlegbaarquote:Op dinsdag 8 november 2016 14:26 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Er zijn bijna 55 delen over volgeschreven. Daar staat het antwoord vast tussen. Veel leesplezier.
Problemen zijn (on)oplosbaar, stellingen zijn (on)weerlegbaar.quote:
Ik weerleg nooit problemen, maar dat is persoonlijk. Lijkt me ook niet echt nuttig. Problemen los je op, argumenten weerleg je.quote:
het is duidelijk een probleemquote:Op dinsdag 8 november 2016 14:29 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik weerleg nooit problemen, maar dat is persoonlijk. Lijkt me ook niet echt nuttig. Problemen los je op, argumenten weerleg je.
Heb dit al eens eerder aan iemand gevraagd, maar toen geen antwoord gekregen. Misschien dat jij dat wel doet.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:11 schreef Onnoman het volgende:
Mensen lijken simpelweg te zijn vergeten dat het Sinterklaas feest om Sinterklaas draait. Maar dat komt waarschijnlijk omdat de hersenen van die mensen wat kleiner zijn, dus dat kun je ze niet eens verwijten.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:40 schreef erodome het volgende:
[..]
Heb dit al eens eerder aan iemand gevraagd, maar toen geen antwoord gekregen. Misschien dat jij dat wel doet.
Heb je vroeger goed opgelet of er wel altijd zwarte pieten bij waren in die reclame's of op artikelen?
Want ik heb het idee dat in veel gevallen dat helemaal niet zo was, maar dat het nu ineens opvalt omdat deze discussie er is.
Bolletje is daar een goed vb van, op hun kruidnoten staan geen pieten, maar die stonden er eerder ook al niet op. Maar ook op tv waren er zat reclame's met alleen de goedheiligman.
Maar dat is ook niet vanzelf gegaan... De roe e.d. zijn stevige pedagogische discussie's over geweest.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:22 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Tja ik snap de boodschap wel. En ik praat hier niet al 50 jaar over.
Ik denk dat het vanzelf moet gaan, net zoals met de roe, oorbellen, etc.
Dat ging als ik het me goed herinner samen met een maatschappelijke discussie over lijfstraffen bij kinderen in het algemeen. Over de vraag of een "corrigerende tik" pedagogisch verantwoord zou zijn enzo.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:47 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar dat is ook niet vanzelf gegaan... De roe e.d. zijn stevige pedagogische discussie's over geweest.
Best jammer dat die weg is.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:47 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar dat is ook niet vanzelf gegaan... De roe e.d. zijn stevige pedagogische discussie's over geweest.
Klopt, zo herinner ik het me ook.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat ging als ik het me goed herinner samen met een maatschappelijke discussie over lijfstraffen bij kinderen in het algemeen. Over de vraag of een "corrigerende tik" pedagogisch verantwoord zou zijn enzo.
Mooie rode lipjes ook nog?quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:55 schreef Jason22 het volgende:
Het Sinterklaasjournaal houdt hem gewoon zwart/bruin, zie hier: Vlogpiet!
http://www.npo.nl/sinterklaasjournaal/07-11-2016/WO_NTR_5862995
http://www.npo.nl/sinterklaasjournaal/07-11-2016/WO_NTR_5862995
Wel slim dat ze het al uitlekken
Alleen geen gouden oorbellen. Maar dit is wel goed voor het imago van getinte/gekleurde vloggersquote:
Als slaaf?quote:Op dinsdag 8 november 2016 15:02 schreef Baconbus het volgende:
Zou wel mooi zijn als ze een verhaallijn hebben bedacht waarbij Piet begint als Zwarte Piet en uiteindelijk anders eindigt.
Waarom niet, omdat ze het al zijn?quote:
Omdat ik dat niet denk.quote:Op dinsdag 8 november 2016 15:04 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waarom niet omdat ze het al zijn?
Je komt weer eens niet uit je woorden.quote:Op dinsdag 8 november 2016 15:06 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dan heeft men toch flink wat geleden in zijn leven als men dat denkt of niet?
Daar ben ik tegen.quote:Op dinsdag 8 november 2016 15:02 schreef Baconbus het volgende:
Zou wel mooi zijn als ze een verhaallijn hebben bedacht waarbij Piet begint als Zwarte Piet en uiteindelijk anders eindigt.
Halfbakken geneuzel, Piet is de knecht van Sint.quote:Op dinsdag 8 november 2016 15:07 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Niet alleen jij. Daarom zou ik het mooi vinden.
Niks mis mee.quote:Op dinsdag 8 november 2016 15:09 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Halfbakken geneuzel, Piet is de knecht van Sint.
Het gaat niet om personen, maar om door anti-piet organisaties geschapen groepen.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Heb je het over slavernij . Wie is dan net zo goed slaveneigenaar die schadevergoeding wilt?
Die mensen bestaan niet in Nederland
Je schept zelf het probleem .
Hoe dan? Dat onder die zwarte (bruine) laag een witte schuilt?quote:Op dinsdag 8 november 2016 15:02 schreef Baconbus het volgende:
Dat is precies wat die lui van KOZP komende zaterdag van plan zijn.quote:Op dinsdag 8 november 2016 15:42 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Hoe dan? Dat onder die zwarte (bruine) laag een witte schuilt?
Zoals alle zwarten bounties zijn?
Lijkt mij toch tamelijk racistisch.
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |