abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166480639
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 18:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Aangezien de meeste mensen in Nederland nooit een neger hadden gezien, is dat nogal bespottelijk. Bedienden waren in Nederland geen slaven, maar mensen met een normaal en eerzaam beroep.

Negers werden in elk geval als mensen gezien (zodat ze tot christenen bekeerd konden worden) en over het algemeen als tamelijk hulpbehoevend (uiteraard op religieus vlak), want er moest gespaard worden voor de missie in Donker Afrika.
Misschien moet je Max Havelaar eens lezen.
Ik weet heel goed hoe er tegen negers aangekeken werd. En er waren genoeg kolonialen om te vertellen hoe minderwaardig ze waren als ze weer eens in Holland waren.
De kerk wilde natuurlijk vooral zieltjes winnen.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166480683
quote:
6s.gif Op maandag 7 november 2016 18:05 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ik weet heel goed hoe er tegen negers aangekeken werd. En er waren genoeg kolonialen om te vertellen hoe minderwaardig ze waren als ze weer eens in Holland waren.
Nee dat weet jij niet, jij gaat voor het gemak maar van jou uit!
  maandag 7 november 2016 @ 18:08:43 #28
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166480690
quote:
6s.gif Op maandag 7 november 2016 18:05 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Alsof die kolonialen de gewone boeren in Nederland niet minderwaardig vonden, bijvoorbeeld. Of Jan met de Pet. Dat groepje aristocratie kun je niet als voorbeeld nemen voor "de Nederlandse bevolking". Bovendien zijn er vanuit de koloniën ook andere geluiden (Max Havelaar, die ik al noemde).
Verwar ook niet het Nederlandse koloniale bewind met dat van de Britten.
pi_166480702
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 17:59 schreef Lunatiek het volgende:
. Ik begrijp niet goed hoe je er wèl een neger in kunt zien.
Wil je het wel begrijpen ? Is het niet handiger om het niet te begrijpen ?
Dan heb je meer reden om te kunnen kankeren op negers die dat benoemen. ?

Lees deze krant uit 1878
pi_166480799
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 18:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Alsof die kolonialen de gewone boeren in Nederland niet minderwaardig vonden, bijvoorbeeld. Of Jan met de Pet. Dat groepje aristocratie kun je niet als voorbeeld nemen voor "de Nederlandse bevolking". Bovendien zijn er vanuit de koloniën ook andere geluiden (Max Havelaar, die ik al noemde).
Verwar ook niet het Nederlandse koloniale bewind met dat van de Britten.
Natuurlijk waren er ook andere geluiden, niet iedereen dacht er zo over. En ja op de arbeiders werd er ook neergekeken maar die waren iig blank.
Maar juist daardoor was het voor 'het gewone volk' dan ook best prettig om weer neer te kunnen kijken op andere rassen.

Ken de Max Havelaar natuurlijk (heb zelfs de biografie Multatuli van Dik van der Meulen hier naast me staan) ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door Kijkertje op 07-11-2016 18:22:26 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166480863
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 18:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Lees deze krant uit 1878
Het was ook gewoon een neger voor iedereen. Ongelooflijk hoe dat nu ontkend wordt. ;(
  maandag 7 november 2016 @ 18:27:20 #32
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166481121
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 18:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Lees deze krant uit 1878
Nee, begrijp het gewoon niet goed. Ik zie het verschil sowieso moeilijk. Ik had pas ergens in seizoen 4 of 5 van de Cosby Show door dat alle acteurs zwart waren (vanwege Winnie en Nelson en de discussie over de namen). Daar kun je om lachen, maar het is wel zo.
Ik vraag me ook af wat voor verknipt zelfbeeld je hebt als je jezelf in Zwarte Piet herkent.
pi_166481312
Wacht. Zijn we nu weer terug bij het ontkennen van die blackface-karikatuur?
pi_166481337
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 18:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, begrijp het gewoon niet goed. Ik zie het verschil sowieso moeilijk. Ik had pas ergens in seizoen 4 of 5 van de Cosby Show door dat alle acteurs zwart waren (vanwege Winnie en Nelson en de discussie over de namen). Daar kun je om lachen, maar het is wel zo.
Ik vraag me ook af wat voor verknipt zelfbeeld je hebt als je jezelf in Zwarte Piet herkent.
Er zit wat mij betreft een heel groot verschil tussen ontkennen dat het een vertolking van een neger is en ontkennen dat die vertolking van een neger karikaturaal of kwetsend is.

Welke is het? :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166481396
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 18:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is niet verknipt als je voorouders slachtoffers zijn geweest van onze koloniale geschiedenis. Dan krijg je die verhalen mee van thuis hoe het vroeger was en dan lopen jouw kinderen de kans uitgescholden te worden in Sinterklaastijd.
Het zou ook niet verknipt zijn geweest als jij de geschiedenis van de Zwarte Piet figuur ook had meegekregen, dan had je het wel gezien. Maar daar wordt al jaren niet meer over gesproken natuurlijk. Dat 'vergeten' we liever.
pi_166481461
quote:
6s.gif Op maandag 7 november 2016 18:36 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat is niet verknipt als je voorouders slachtoffers zijn geweest van onze koloniale geschiedenis
Nu generaliseer je mensen met voorouders die slachtoffer zijn geweest van 'onze' koloniale geschiedenis. Niet iedereen is zo lichtgeraakt. En de associatie met dergelijke personen doet ook een beetje pijn ;(
Conscience do cost.
pi_166481496
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 18:38 schreef ems. het volgende:

[..]

Nu generaliseer je mensen met voorouders die slachtoffer zijn geweest van 'onze' koloniale geschiedenis. Niet iedereen is zo lichtgeraakt. En de associatie met dergelijke personen doet ook een beetje pijn ;(
Mwoah. Er zijn zat mensen die trots voelen bij die tijd. Dan is het ook niet gek dat er mensen zijn die het tegenovergestelde voelen.
pi_166481503
Zwarte Piet is gebaseerd op zwarte heidense demonen en niet op negers.
pi_166481525
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 18:40 schreef DrDentz het volgende:
Zwarte Piet is gebaseerd op zwarte heidense demonen en niet op negers.
Vandaar dat ie lijkt op heidense demomen en niet op een negerkarikatuur.
pi_166481527
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 18:38 schreef ems. het volgende:

[..]

Nu generaliseer je mensen met voorouders die slachtoffer zijn geweest van 'onze' koloniale geschiedenis. Niet iedereen is zo lichtgeraakt.
Dat is niet mijn bedoeling maar gemakzucht idd. Het gaat mij om de mensen die nu nog moeite hebben met de figuur Zwarte Piet ;)
pi_166481552
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 18:41 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Vandaar dat ie lijkt op heidense demomen en niet op een negerkarikatuur.
Ja
pi_166481567
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 18:42 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Ja
Duidelijk. Krampus it is.
pi_166481578
Treffende gelijkenis. :o
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166481592
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 18:42 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Ja
Echt dit is pas een verknipt beeld _O-
pi_166481601

Tong in je oor bitch
pi_166481617
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 18:44 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]

Tong in je oor bitch
Hé. Zwarte piet.
pi_166481620
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 18:44 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]

Tong in je oor bitch
Die telt niet, heeft geen zwart gezicht. Je vergalt de sint traditie!!!
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166481630
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 18:40 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Mwoah. Er zijn zat mensen die trots voelen bij die tijd. Dan is het ook niet gek dat er mensen zijn die het tegenovergestelde voelen.
Ik ben er dan ook voor dat we iedereen lekker trots of boos laten voelen en dat we daar verder niets aan doen. Zo trekken aan de geschiedenis is een persoonlijk 'probleem' dat persoonlijk opgelost dient te worden.
quote:
14s.gif Op maandag 7 november 2016 18:41 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat is niet mijn bedoeling maar gemakzucht idd.
Weet ik, ik ben ook een zeikerd :P
Conscience do cost.
pi_166481655
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 18:44 schreef erodome het volgende:

[..]

Die telt niet, heeft geen zwart gezicht. Je vergalt de sint traditie!!!

Ik ben voor een terugkeer naar de traditionele Krampus en weg van de kindvriendelijke Pietjes met Surinaams accent, ik ben nog traditioneler ingesteld dan Zwarte Piet Moet Blijven mensen.
pi_166481656
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 18:45 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik ben er dan ook voor dat we iedereen lekker trots of boos laten voelen en dat we daar verder niets aan doen. Zo trekken aan de geschiedenis is een persoonlijk 'probleem' dat persoonlijk opgelost dient te worden.

Ja. Dat gebeurt nu toch ook?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')