zegt iedereen die hoogstnodig eens met een psycholoog of zielenknijper moet gaan praten maar zichzelf niet onder ogen kan zienquote:Op zondag 6 november 2016 10:18 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik heb niks aan psychologen en zieleknijpers
Heb je de hele zin wel gelezen? Ze heeft geen zin in een zieleknijper die haar wijs probeert te maken dat ze nergens last van heeft...quote:Op zondag 6 november 2016 11:34 schreef zeer het volgende:
[..]
zegt iedereen die hoogstnodig eens met een psycholoog of zielenknijper moet gaan praten maar zichzelf niet onder ogen kan zien
Ik ben over de 30quote:Op zondag 6 november 2016 12:01 schreef DoubleDip het volgende:
Hoe oud ben je TS? Hoe ging of gaat het met je werk en/of studie? Ik neem aan dat je daar ook vast liep?
er is geen psycholoog die tegen je zegt: er niks mis met jou dus stel je niet aanquote:Op zondag 6 november 2016 11:41 schreef embedguy het volgende:
[..]
Heb je de hele zin wel gelezen? Ze heeft geen zin in een zieleknijper die haar wijs probeert te maken dat ze nergens last van heeft...
Mja; misschien dat die zieleknijper dat doet omdat hij inschat dat ts zichzelf te veel blokkeerd omdat ts denkt dat hij niet normaal is en dus ook geen moeite meer doet om 'normaal' te doen. In dit geval zou zo'n psycholoog geen verkeerd iets zijn.
Sowieso zou ik TS aanraden om niet de hoop/vertrouwen in psychologen op te geven. Misschien dat ze 10 keer iets onzinnigs (bij wijzen van) doen maar die ene keer dat ze wel iets zinnigs doen, zijn ze meer dan de moeite waard.
Hoi, thanks voor je replyquote:Op zondag 6 november 2016 12:08 schreef -Phineas- het volgende:
Wat zou jij eigenlijk op het moment het liefst willen? Duidelijkheid snap ik wel ja.. maar wat zou jou denk je kunnen helpen. Het is iets waarover je nog niet bezit maar die je wel zou willen denk ik?
Definitely zeker weten van wel!quote:Op zondag 6 november 2016 12:22 schreef zeer het volgende:
[..]
er is geen psycholoog die tegen je zegt: er niks mis met jou dus stel je niet aan
srs
geen een
OP niet gelezen zeker.quote:Op zondag 6 november 2016 11:34 schreef zeer het volgende:
[..]
zegt iedereen die hoogstnodig eens met een psycholoog of zielenknijper moet gaan praten maar zichzelf niet onder ogen kan zien
Wat bedoel je daarmee?quote:Op zondag 6 november 2016 14:03 schreef Kamina het volgende:
Typisch borderliner. Word je daar nog voor behandeld?
Wat je beschrijft, en hoe, is heel typisch gedrag. Word je daar nog voor behandeld?quote:
Jij gelooft dat ik dit zelf niet bedacht heb en dat jouw antwoord totaal vernieuwend en verrassend voor mij is? Of dat ik mijn problemen creëer om anderen graag te pesten? Want ik proef uit jouw antwoord nogal een beschuldigend verwijtend toontje.quote:Op zondag 6 november 2016 14:04 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
Ik lees een onwijze zoektocht naar het antwoord op de vraag 'wie ben ik?', en dat je dit hopeloos probeert te vinden in de vorm van een psychiatrische diagnose. Waarom in godsnaam? Waarom is dit zó belangrijk voor je? Wat denk je daar precies in te kunnen vinden?
Dan zie je jezelf een tijdje als 'borderliner', ja, en dan? Of nee, ik BEN geloof ik toch meer een ADD'er. Of tja, zou ik toch meer een autist zijn? Echt, waarom? Waarom denk je in hemelsnaam je hele identiteit op te gaan moeten hangen aan een conceptueel hokje die psychiaters met elkaar de afgelopen eeuw allemaal bedácht hebben om met elkáár, onderling, doeltreffender over patiënten te kunnen spreken? Is dat hele gebeuren niet allemaal een beetje een eigen leven gaan leiden kun je je wel eens afvragen misschien...
Verder dienen psychologische problemen volgens mij niet ontkent of gebagatelliseerd te worden, maar je bent volgens mij wel een ster in hele grote drama's in je hoofd te maken. Als je wellicht nou dáár al eens wat minder energie in gaat steken, niet zo totaal in je hoofd te leven en je zo volledig te identificeren met al die gedachten en gevoelens die in jou de revu passeren, kom je misschien al best een eind. Daar had je misschien nog niet aan gedacht. Helaas werkt de huidige wereld van de psychiatrie en psychologie juist heel sterk op dát niveau, wat dingen misschien alleen maar meer in stand houdt dan dat ze iets oplossen.
Het eindeloos herhalen van al die zelfgecreëerde drama's in het hoofd is misschien wel meer het probleem, dan de feitelijke problemen.
Je bent niet een bedacht hokje, geen afkorting van 3 of 4 letters. Je neemt jezelf alleen maar in de zeik daarmee en zoekt jezelf op plaatsen waar je niet te vinden bent. Zoem eens uit in plaats van in. Heroverweeg dat hele aangeleerde denksysteem eens.
Ja en nee.quote:Op zondag 6 november 2016 14:24 schreef Kamina het volgende:
[..]
Wat je beschrijft, en hoe, is heel typisch gedrag. Word je daar nog voor behandeld?
Hmmm dat toontje was helemaal niet de bedoeling.quote:Op zondag 6 november 2016 14:43 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Jij gelooft dat ik dit zelf niet bedacht heb en dat jouw antwoord totaal vernieuwend en verrassend voor mij is? Of dat ik mijn problemen creëer om anderen graag te pesten? Want ik proef uit jouw antwoord nogal een beschuldigend verwijtend toontje.
Ik weet niet precies waar het vandaan komt. Ik ben niet onder heel slechte omstandigheden opgevoed. Maar ik heb wel de ervaringen sinds zeer jonge leeftijd dat werkelijk alles in mijn leven niet goed gaat en dat ik op alle fronten lijk af te wijken van wat normaal en geaccepteerd is. Logisch dat ik op zoek ben naar een deel in mezelf wat ik wel kan aanvaarden en accepteren.
De diagnosen heb ikzelf niet bedacht. Ik heb ze gekregen. Elke keer is het wat anders. Hoe kan ik mijzelf dan überhaupt als normaal persoon zien?
Uiteraard. Ik voel mij in de kern van mijn wezen het allerslechtste van het slechtste.quote:
Als je niet meer tegen jezelf zou vechten, wat gebeurt er dan....?quote:Op zondag 6 november 2016 16:12 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Uiteraard. Ik voel mij in de kern van mijn wezen het allerslechtste van het slechtste.
Gevoelsmatig kan ik niet anders.quote:Op zondag 6 november 2016 16:27 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als je niet meer tegen jezelf zou vechten, wat gebeurt er dan....?
Ben je daarom ook zo uitgeput...?quote:Op zondag 6 november 2016 16:34 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Gevoelsmatig kan ik niet anders.
Dan ben ik niks meer waard. Ik moet mij voor 1000% inzetten om tot 10% tot het niveau van een ander te komen.
Als ik stop met vechten, heb ik geen bestaansrecht meer.
Weet ik niet.quote:Op zondag 6 november 2016 16:36 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ben je daarom ook zo uitgeput...?
In jouw ogen? Of in andermans ogen...?quote:Op zondag 6 november 2016 16:34 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Dan ben ik niks meer waard. [...]
Ik denk dat als je werkelijk op zoek zal gaan naar je diepste kern van je wezen, dit wel het laatste zal zijn wat je ooit zult ontdekken, dat je het allerslechtste van het allerslechtste bent.quote:Op zondag 6 november 2016 16:12 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Uiteraard. Ik voel mij in de kern van mijn wezen het allerslechtste van het slechtste.
Mijn 'quest' is er dus achterkomen wie ik ben. Het beeld wat ik van mijzelf heb, is heel erg wazig en mistig. Sommige dingen wil ik eigenlijk niet weten en toch weer wel omdat ik mijzelf onder ogen wil komen.
Het zit heel erg diep allemaal.
Ook hier maak je imo een fundamentele vergissing waarbij de waarheid als je het mij vraagt exact het tegenovergestelde is van wat je denkt.quote:Op zondag 6 november 2016 16:34 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Gevoelsmatig kan ik niet anders.
Dan ben ik niks meer waard. Ik moet mij voor 1000% inzetten om tot 10% tot het niveau van een ander te komen.
Alleen zit de identiteit bij borderliners sowieso al verkeerd, dankzij die stoornis. Jouw advies kan zelfs meer verwarring veroorzaken.quote:Op zondag 6 november 2016 17:25 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
[..]
Ik denk dat als je werkelijk op zoek zal gaan naar je diepste kern van je wezen, dit wel het laatste zal zijn wat je ooit zult ontdekken, dat je het allerslechtste van het allerslechtste bent.
Mensen die serieus het pad van zelfrealisatie begaan, hebben stuk voor stuk nog nooit zoiets over zichzelf ontdekt.
Dat is namelijk niets anders dan een overtuiging over jezelf vanuit je ego-mind. Een grondovertuiging welteverstaan. Het is een gedeelte van de geest waarmee je je geleerd hebt te identificeren.
Zolang we niet door hebben dat dat niets anders is dan pure geestelijke (zelf-)conditionering is, zijn we een blinde slaaf van onze impulsen, gedachten en emoties. We construeren daar een zelf-gevoel uit, een idee van 'ik', wie of wat we zijn, maar eigenlijk is er helemaal geen ik te vinden. Wat we als 'ik' ervaren is weinig meer dan een set overtuigingen, aangeleerde ideeën (conditionering) en een constant wisselend gebeuren van energieprocessen in ons lichaam (idealiter stroomt dit vrijelijk, zonder blokkades voortkomend uit onze conditioneringen).
Dat is de illusie waarin we leven. Een illusie die levensecht voelt, en waar heuse zelfmoorden uit volgen soms. Terwijl de nachtmerrie in een oogwenk voorbij zou kunnen zijn als de illusie doorzien wordt als wat het is.
Wat je écht bent, zijn niet de voorbij gaande wolken in je hoofd waar je je mee identificeert. Wat je écht bent is dat wat achter de wolken is; dat waarbinnen de wolken verschijnen. Het eeuwige hemelse blauw waarin de zon opkomt en neerdaalt... Je bent de lege ruimte, niet de verschijnselen die erin komen en weer gaan.
Kan de lucht beschadigd raken door een orkaan die er op z'n tijd eens doorheen raast?
Wellicht heb je gelijk. Valt me ook op dat de TS ineens helemaal niet meer reageert. Misschien niet het meest gepaste advies idd. Om die weg te gaan is idd wel een stabiele basis vereist.quote:Op dinsdag 8 november 2016 09:50 schreef Kamina het volgende:
[..]
Alleen zit de identiteit bij borderliners sowieso al verkeerd, dankzij die stoornis. Jouw advies kan zelfs meer verwarring veroorzaken.
Het valt mij meer op dat je graag jezelf stempels geeft om een excuus te zoeken voor je negatieve denkwijze. Ik heb dit ik heb dat. Psychiater zegt dat.quote:Op vrijdag 11 november 2016 15:26 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Vandaag had ik een gesprek met de psychiater. Ze had zich nog verdiept in mijn totale dossier, omdat ik behalve ADD nog meer diagnosen heb en ikzelf nog blijf twijfelen of het allemaal klopt.
Ze zegt dat ze er 100% van is overtuigd dat ik in ieder geval ADD heb, maar ze is geneigd om de H er ook bij te plakken. De hyperactiviteit beleef ik eerder intern maar ik ben sowieso beweeglijker dan de meeste mensen.
Een ADHD-onderzoek bestaat enkel uit interviews waarbij gedragskenmerken worden aangeturfd. Maar sinds een paar jaar wordt ook de QB-test gebruikt voor de diagnose. Daar had de psychiater vooral naar gekeken en daarin ziet ze een patroon wat erg kenmerkend is voor ADHD en waarmee bijvoorbeeld een gegeneraliseerde angststoornis kan worden uitgesloten.
In principe is het niet zo raar dat AD(H)D bij mij over het hoofd gezien is, want ik heb dus ook die angststoornis en borderline - wat heel veel overeenkomsten heeft met ADHD.
Het doet er uiteindelijk niet toe welk naampje het krijgt. Maar omdat mensen altijd een heel ander beeld van mij hebben gehad dan ik mij voel, weet ik het zelf niet en probeer ik mezelf te begrijpen.
Nou, je bent echt niet de enige die er zo in zit. Ik heb dan wel geen diagnoses (ik word niet serieus genomen, aka elke keer als ik naar de psych ga is het autisme autisme autisme en ik heb daar geen geld voor over) maar ik voel me wel precies zoals jij het beschrijft.quote:Op donderdag 17 november 2016 12:43 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik vind het echt heel jammer dat mensen hier denken dat ik het allemaal expres doe, zelfmedelijden heb of excuses zoeken voor mijn huidige levensstijl.
Ik heb jarenlang heel fanatiek gesport. Maar ook hierin ging het qua planning fout. Als ik sportte, zat ik minimaal 2 uur in de sportschool. Ik had altijd het idee dat ieder ander voor hetzelfde aantal oefeningen er binnen een uur mee klaar was. Ik dacht eerst dat ik gewoon te lui was en mezelf een harde schop onder mijn hol moest geven. En elke keer boos op mezelf dat het mij dan niet lukt om al mijn oefeningen binnen een uur af te maken. En raar genoeg vonden anderen in de sportschool mij juist heel ijverig, omdat ze mij altijd gedisciplineerd bezig zagen.
Het gaat gewoon elke keer fout. Ik heb mezelf elke keer een schop onder mijn hol gegeven. Ik heb elke keer wake-up calls gehad. Ik weet dat ik het ZELF moet doen. Maar elke keer lukt het dus niet.
Ik heb ook altijd gedacht dat ik blijkbaar gewoon lui ben en een slappeling dat het dus niet lukt. Maar het ligt toch een stuk genuanceerder. Jammer dat veel mensen dat niet snappen.
Maar goed. Ik kom er op den duur wel uit.
Vooral dit inderdaad. Vroeger zou ik erg autistisch zijn geweest, heb er nog bij de kinderpsychiater/psycholoog (ik weet het niet meer) bij gelopen en het was overduidelijk. Terwijl ik achteraf bijna geen autistische trekjes had.quote:Op dinsdag 8 november 2016 21:45 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik wist ff niet hoe ik moest reageren. Je bent uiteraard vrij om te posten wat je wilt en als het vanuit jouw goede bedoelingen is, is het altijd goed
Voor mij is het alleen frustrerend dat heel weinig mensen lijken te begrijpen wat ik voel.
Ik had als kind een gedragsstoornis. Ik was dan weliswaar wel rustig en in die zin had men geen last van mij. Maar vanuit mijn vroegste herinneringen weet ik dat ik anders dan anderen ben. Of beter gezegd mij anders voel dan anderen.
Het werd mij ook ingepeperd. Ik kreeg altijd van diverse mensen te horen dat ik autistisch zou zijn, o.a. van leerkrachten op de basisschool die het tegen mijn ouders zeiden. Mijn vader wilde daar niks van weten en dat is ook de reden waarom het verder niet werd uitgezocht. Maar mijn hele jeugd stond in het teken: ik ben niet normaal en mensen moeten mij niet.
Pas vanaf een jaar of 16 begon ik stukje bij beetje te begrijpen dat het met die wereldvreemdheid wel meevalt; dat ik weliswaar psychische problemen heb, maar absoluut niet gek ben en ook over kwaliteiten beschik. Dit was ook de leeftijd dat ik mogelijkheden begon in te zien met mijn leven en toen begon ik met het zoeken naar psychische hulp. Het was een chaos in mijn kop en ik kwam er zelf niet uit.
Helaas heb ik geen geluk gehad daarin. Pas op mijn 26e werd ik uitgebreid psychologisch getest en werd er onderzocht of ik inderdaad autistisch was of dat het meer met persoonlijkheidsproblemen had te maken. Dat laatste bleek dus het geval.
Op zich heb ik best wel wat bereikt met de behandelingen voor persoonlijkheidsproblemen. Ik ben nu een heel ander persoon dan vroeger.
Het is alleen jammer dat er niet echt werd onderzocht waar nou precies die persoonlijkheidsproblemen vandaan komen. De focus ligt heel erg op je gedrag en hoe je met je emoties omgaat.
Persoonlijkheidsproblemen zijn heel moeilijk te behandelen, omdat het zo diep ligt.
Dat is sowieso het geval, ongeacht de visie van TS.quote:Op donderdag 17 november 2016 16:26 schreef Salvad0R het volgende:
Draai het eens om, misschien ben je wel volstrekt normaal en is het de samenleving die compleet gestoord is .
Autisme, ADHD en hoogbegaafdheid zijn wel aan elkaar gerelateerd. Een stoornis wil ik het niet echt noemen, maar de hersenen werken op een wat andere manier. Omdat de symptomen min of meer herkenbaar zijn voor de meeste mensen, wordt het vaak gezien als aanstellerij of dat je emotioneel niet goed in je vel zit. Ik neem mensen het ook niet kwalijk dat ze zoiets denken, want dat zou ik in hun plaats ook doen.quote:Op donderdag 17 november 2016 16:15 schreef broccoli. het volgende:
[..]
Vooral dit inderdaad. Vroeger zou ik erg autistisch zijn geweest, heb er nog bij de kinderpsychiater/psycholoog (ik weet het niet meer) bij gelopen en het was overduidelijk. Terwijl ik achteraf bijna geen autistische trekjes had.
Tijdens mijn jeugd (laten we zeggen vanaf groep 5) werd ik gepest, genegeerd, behandeld als een mongooltje, dit door zowel leeftijdsgenoten als volwassenen. Het heeft zeker tot mijn zestiende geduurd tot ik wist wat er aan de hand was. Toen zei mijn moeder heel droog dat ik hoogbegaafd was. Ik heb al die officiele testen gehad en toen ik 5 was kreeg ik die 'diagnose'. Niemand wilde er iets van weten, daarom is mijn jeugd verpest.
Maar nu ik dit weet, denk ik dat er naast mijn hoogbegaafdheid nog iets is. Ik kan mijn vinger er niet op leggen en als ik naar de psychiater ga dan weet ik vrijwel zeker dat er autisme uit zou komen, terwijl ik er juist zeker van ben dat dat het dus niet is. En nu ik jouw topic heb gezien, waarbij serieus elke post me bekend voorkomt, heb ik dat vermoeden dus nog meer.
Een normale samenleving bestaat niet en zal er ook nooit komen, waar dan ook. De sterkeren onder de samenleving hebben vaak meer geluk dan de zwakkeren. Het enige wat je kan doen als je tot de zwakkere groep behoort, is werken aan jezelf totdat je wat sterker bent en meer opgewassen tegen tegenslag en problemen. Of je kiest ervoor om "jezelf te accepteren" of whatever men daarmee bedoelt, maar dat biedt in mijn geval geen perspectief naar een beter leven. Ik heb altijd gestreden, ik ben er nog lang niet, maar ik ga zeker niet de dingen die ik inmiddels wel bereikt heb opgeven.quote:Op donderdag 17 november 2016 16:48 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat is sowieso het geval, ongeacht de visie van TS.
Dit valt eigenlijk heel erg mee. Dat beeld kwam omdat hoogbegaafde autisten mee aandacht kregen. Dit, omdat men geneigd was/is te denken dat een "mentale" aandoening met een verstandelijke beperking komt. En hoogbegaafde autisten waren een contradictie op die aanname.quote:Op donderdag 17 november 2016 17:50 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Autisme, ADHD en hoogbegaafdheid zijn wel aan elkaar gerelateerd. Een stoornis wil ik het niet echt noemen, maar de hersenen werken op een wat andere manier. Omdat de symptomen min of meer herkenbaar zijn voor de meeste mensen, wordt het vaak gezien als aanstellerij of dat je emotioneel niet goed in je vel zit. Ik neem mensen het ook niet kwalijk dat ze zoiets denken, want dat zou ik in hun plaats ook doen.
Dit is helaas heel erg actueel.quote:En je moet dan ook geluk hebben. Er is meer vraag naar psychische zorg dan aanbod en daardoor krijgen heel veel mensen niet de volledige hulp die ze nodig hebben. Maar geef niet op.
In aanvulling daarop, ga voor de problemen die in dit topic besproken worden naar een vrijgevestigd psychoanalytisch psychotherapeut of een vrijgevestigd TFP psychotherapeut en niet naar instellingen die hier genoemd worden, waar je met verschillende behandelaren te maken krijgt en vaak steeds weer overnieuw kan beginnen.quote:Op donderdag 17 november 2016 17:50 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
En je moet dan ook geluk hebben. Er is meer vraag naar psychische zorg dan aanbod en daardoor krijgen heel veel mensen niet de volledige hulp die ze nodig hebben. Maar geef niet op.
De GGZ is ook niet heilig. Waar wil je hulp bij? Een maatschappelijk werker kan bijvoorbeeld hulp bieden bij het inrichten van je leven. Is dat niet wat?quote:Op zondag 6 november 2016 12:05 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik ben een hij trouwens.
En ik ben het ook echt spuugzat dat iedereen al een oordeel over mij en/of mijn situatie heeft zonder dat ze naar mij luisteren. Want dit is het wat er dus elke keer gebeurt.
Je meldt je aan voor psychische hulp - er wordt een diagnose bij je geconstateerd - je wordt behandeld voor de diagnose - je mag het vervolgens zelf uitzoeken.
Van 2012 t/m 2015 ben ik puur op mijn borderline behandeld. Er wordt niet naar mij als persoon gekeken, er wordt niet geanalyseerd waar het nou precies mis is gegaan. Als ik het niet eens was met de behandelaar, werd er automatisch vanuit gegaan dat ik in mijn achterdochtige modus zit. Drie jaar heb ik erin geinvesteerd en ik ben eigenlijk weinig verder.
Ik kom er alleen niet uit, maar het is wel superfrustrerend dat ik wel het idee heb elke keer op mezelf aangewezen te zijn.
Ik krijg regelmatig te horen dat ik het allemaal zo goed kan verwoorden. Daarom des te frustrerender dat de boodschap blijkbaar toch niet goed overkomt.quote:Op donderdag 17 november 2016 18:25 schreef SekwafYug het volgende:
Het kan heel vervelend zijn als anderen je niet begrijpen. Vooral als het gaat om iets waar je erg mee zit en dat zwaar op je leven weegt.
Heb je wel eens nagedacht of het deels niet ook ligt aan de manier waarop jij je informatie en/of noden brengt? Dat anderen gewoon echt niet begrijpen wat je precies bedoelt? Of andere conclusies trekken.
Natuurlijk kan het niet elke keer hieraan liggen, maar dit kan wel degelijk meespelen.
[..]
Dit valt eigenlijk heel erg mee. Dat beeld kwam omdat hoogbegaafde autisten mee aandacht kregen. Dit, omdat men geneigd was/is te denken dat een "mentale" aandoening met een verstandelijke beperking komt. En hoogbegaafde autisten waren een contradictie op die aanname.
In het echt maakt autisme iemand niet slimmer, alsook zijn er niet meer slimmere mensen met een autisme dan zonder. ASS is een heel breed spectrum en je hebt mensen die hoogbegaafd zijn, gemiddeld en ook met een verstandelijke beperking.
Wel kan het zo zijn dat mensen met oa autisme, ADHD, OCD en nog wat andere aandoeningen meer details opmerken, wat ook weer een foutieve aanname van hogere begaafdheid kan opleveren.
(ik probeer hier niemand neer te halen, alleen deze stelling uit de wereld te verhelpen)
[..]
Dit is helaas heel erg actueel.
Dit.quote:Op vrijdag 18 november 2016 08:22 schreef hpeopjes het volgende:
Je voelt je mislukt en je merkt dat al die psychologen je geen steek verder brengen. Je hobbelt van diagnose naar diagnose, van medicatie naar medicatie, en de enigen die van jouw ellende beter worden, zijn je behandelaars en de instellingen waar die deel van uitmaken.
Zou het niet gewoon hoog tijd zijn om te stoppen met al je "medicatie", je "behandelaars" uit te zwaaien en je leven weer in eigen hand te nemen?
Zodra ik het weer wat ruimer heb ik ga ik dat zeker doen. Het liefst wil ik wel een labeltje, zodat ik gericht oplossingen kan bedenken en mijn leven efficienter in kan richten. Dus wat dat betreft snap ik jou wel, dat je duidelijkheid wilt. En ook waar het vandaan komt.quote:Op donderdag 17 november 2016 17:50 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Autisme, ADHD en hoogbegaafdheid zijn wel aan elkaar gerelateerd. Een stoornis wil ik het niet echt noemen, maar de hersenen werken op een wat andere manier. Omdat de symptomen min of meer herkenbaar zijn voor de meeste mensen, wordt het vaak gezien als aanstellerij of dat je emotioneel niet goed in je vel zit. Ik neem mensen het ook niet kwalijk dat ze zoiets denken, want dat zou ik in hun plaats ook doen.
Ik was vandaag weer bij mijn psycholoog en ik ben nu toch wel blij dat de diagnose ADHD gesteld is. Het is fijn dat iemand anders begrijpt tegen welke problematiek ik aanloop.
Ik ben het eens dat diagnosen niet overrated moeten worden en dat je niet je identiteit eraan moet koppelen. Echter is het wel belangrijk om te achterhalen waar nou precies de kern zit van problemen waar je nou je hele leven last van hebt.
Ik heb zo vaak - met de allerbeste bedoelingen, daar twijfel ik niet aan!!! - adviezen gehad die zeker wel iets van waarde hebben, maar die het bij mij toch net niet zijn. Ik probeer er wel mee aan de slag te gaan, maar het doorbreekt niet hetgene wat ik zo graag wil. Voor mij is dat superfrustrerend. Voel ik mij dan zielig? Nee!!! Als ik zelfmedelijden zou hebben, betekent het dat ik het toch zo ontzettend slecht getroffen heb in het leven. Dat vind ik niet. En juist daarom baal ik er zo van dat ik mijn leven niet kan leiden zoals ik het wel! En dan ga ik me zo ontzettend klote en machteloos voelen.
Als ik jou een advies mag geven. Ga ermee naar de huisarts en laat je verwijzen voor een uitgebreide diagnostiek in een goed instituut. Laat je niet doorverwijzen naar iets wat voor jou het best bereikbaar is maar wat kwalitatief de beste zorg biedt. Als je in Groningen zou wonen en de beste diagnostiek wordt geleverd in Maastricht, dan is het 't waard om naar Maastricht te gaan.
En je moet dan ook geluk hebben. Er is meer vraag naar psychische zorg dan aanbod en daardoor krijgen heel veel mensen niet de volledige hulp die ze nodig hebben. Maar geef niet op.
Dit idd. Ik was/ben veel verder dan andere mensen. Ik moet me constant aanpassen aan hun niveau en dat kost best veel energie.quote:Op vrijdag 18 november 2016 06:44 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Wat het autisme/ADHD/hoogbegaafdheid verhaal betreft. Ik bedoel daarmee dat de hersenen zeg maar een soort andere bedrading hebben om informatie te verwerken. Op zich helemaal niet erg, maar het is niet afgestemd op hoe de meeste mensen dat doen.
Kijk dit vind ik echt een goed advies! Een vriend van mij heeft hele heftige ADHD en hij heeft er ook heel erg onder geleden. Hij is, tegen het advies in van de hulpverleners, gestopt met het bestrijden van symptomen en ook met het slikken van medicatie. Daarentegen is hij gaan werken aan zijn sterke punten. Weet je waar hij nu zit? Bij een dagopvang voor kindertjes met ADHD en andere afwijkingen. De kinderen en het personeel zijn dol op hem, voor hem was het het beste wat hij ooit heeft meegemaakt. Hij kan zijn ervaringen delen aan die kinderen en omdat hij weet wat ze doormaken kan hij ze ook beter begeleiden.quote:Op vrijdag 18 november 2016 07:23 schreef Lunatiek het volgende:
Dat "jezelf leren accepteren" heeft ermee te maken dat je jezelf moet leren kennen. Waar jij mee bezig bent, de juiste diagnose proberen te krijgen, is daar slechts de helft van. Het is óók inzicht krijgen in je sterke punten: waar ben je goed in, wat vind je leuk, waar krijg je energie van?
Waar jij therapie zoekt om het negatieve te verminderen, zou je ook coaching moeten hebben bij het versterken van je positieve punten. Waarbij je tegen conflicten kunt aanlopen, omdat er een andere kant van de medaille is. Bijvoorbeeld: iemand die snel afgeleid is, kan extreem alert zijn wat positief is als je dat kunt gebruiken. Bestrijden van dat snel afgeleid zijn haalt dus ook je alertheid onderuit - de vraag is dan in hoeverre je er last van of baat bij hebt in *jouw* leven.
Het heeft ook te maken met "go with the flow": richt je leven zo in dat je sterke kanten goed gebruikt en nog versterkt kunnen worden, terwijl je zo min mogelijk last hebt van de nadelinge kanten van je persoonlijkheid. Dat is niet "vechten tegen", maar "profiteren van" en daar wordt je een stuk minder moe van.
Kijk. Dit is al een heel stuk beter toegelicht. Alleen het advies "je moet jezelf accepteren" roept alleen maar vragen op en een hoop frustratie dat mensen geen idee hebben waar ik mee worstel.quote:Op vrijdag 18 november 2016 07:23 schreef Lunatiek het volgende:
Dat "jezelf leren accepteren" heeft ermee te maken dat je jezelf moet leren kennen. Waar jij mee bezig bent, de juiste diagnose proberen te krijgen, is daar slechts de helft van. Het is óók inzicht krijgen in je sterke punten: waar ben je goed in, wat vind je leuk, waar krijg je energie van?
Waar jij therapie zoekt om het negatieve te verminderen, zou je ook coaching moeten hebben bij het versterken van je positieve punten. Waarbij je tegen conflicten kunt aanlopen, omdat er een andere kant van de medaille is. Bijvoorbeeld: iemand die snel afgeleid is, kan extreem alert zijn wat positief is als je dat kunt gebruiken. Bestrijden van dat snel afgeleid zijn haalt dus ook je alertheid onderuit - de vraag is dan in hoeverre je er last van of baat bij hebt in *jouw* leven.
Het heeft ook te maken met "go with the flow": richt je leven zo in dat je sterke kanten goed gebruikt en nog versterkt kunnen worden, terwijl je zo min mogelijk last hebt van de nadelinge kanten van je persoonlijkheid. Dat is niet "vechten tegen", maar "profiteren van" en daar wordt je een stuk minder moe van.
Met down ook hbo, jij bewijst het.quote:Op zaterdag 19 november 2016 14:39 schreef jantjevertonghen het volgende:
Niet zo zeiken met adhd kun je heus wel uni doen.
precies.. en als moslims het mbo kunnen zegt dat pas echt veelquote:Op zaterdag 19 november 2016 15:27 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Met down ook hbo, jij bewijst het.
Wat een verhaal. Ik begrijp dat het frustrerend is dat je eigenlijk nergens mee opschiet. Je voelt een bepaalde leegte en perspectief in je leven.quote:Op zondag 6 november 2016 10:18 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Zoals de TT zegt. Ik weet niet meer hoe ik verder moet.
Maar goed, waar begin ik? Is mijn verhaal iemand op een aantal punten bekend?
Neen, PBR, je draait het om! Jij moet bv helemaal niks zelf doen. wie zegt jou dat je MOET. Gaat je planning fout? wie zegt dazt je moet plannen, en wie zegt hoe die planning eruit moet zien. Wie zegt dat je die en die reeks oefeningen binnen een uur moet doen omdat anderen dat (als het al zo is) ook binnen een uur doen.quote:Op donderdag 17 november 2016 12:43 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik vind het echt heel jammer dat mensen hier denken dat ik het allemaal expres doe, zelfmedelijden heb of excuses zoeken voor mijn huidige levensstijl.
Ik heb jarenlang heel fanatiek gesport. Maar ook hierin ging het qua planning fout. Als ik sportte, zat ik minimaal 2 uur in de sportschool. Ik had altijd het idee dat ieder ander voor hetzelfde aantal oefeningen er binnen een uur mee klaar was. Ik dacht eerst dat ik gewoon te lui was en mezelf een harde schop onder mijn hol moest geven. En elke keer boos op mezelf dat het mij dan niet lukt om al mijn oefeningen binnen een uur af te maken. En raar genoeg vonden anderen in de sportschool mij juist heel ijverig, omdat ze mij altijd gedisciplineerd bezig zagen.
Het gaat gewoon elke keer fout. Ik heb mezelf elke keer een schop onder mijn hol gegeven. Ik heb elke keer wake-up calls gehad. Ik weet dat ik het ZELF moet doen. Maar elke keer lukt het dus niet.
Ik heb ook altijd gedacht dat ik blijkbaar gewoon lui ben en een slappeling dat het dus niet lukt. Maar het ligt toch een stuk genuanceerder. Jammer dat veel mensen dat niet snappen.
Maar goed. Ik kom er op den duur wel uit.
Wat een baptisten gemeenschap is heb ik enig vermoeden van. (Baptice is dopen?) Maar wat is een alpha cursus?quote:Op zaterdag 19 november 2016 22:08 schreef Nero_Vetsrethca het volgende:
[..]
Wat een verhaal. Ik begrijp dat het frustrerend is dat je eigenlijk nergens mee opschiet. Je voelt een bepaalde leegte en perspectief in je leven.
Je kunt eens een keer iets over een hele andere boeg gooien: Meld je eens aan bij een alpha-cursus bij bijvoorbeeld een vrije baptistengemeente in de buurt. Ik weet, dat veel mensen een afschuw hebben aan de kerk en alles wat daarbij hoort, maar het geeft wel houvast, sociale kringen, goede levensadviezen en een mooi perspectief in je leven! Baat het niet dan schaadt het niet.
Succes!
Dat is een cursus die jou introduceert in het christelijk geloof. Het kan je een invulling geven in je leven, troost en een doel. Ik stel de vrije baptistengemeente voor omdat dit moderner is dan bijvoorbeeld een gerefomeerde kerk.quote:Op zondag 20 november 2016 03:39 schreef LeesFoknl het volgende:
[..]
Wat een baptisten gemeenschap is heb ik enig vermoeden van. (Baptice is dopen?) Maar wat is een alpha cursus?
Ik denk dat je inderdaad niks hebt aan psychologen, labels en therapieën. Volgens mij heb je meer aan soort rolmodel, leermeester of mentor. Heb alleen geen idee waar je die moet zoeken.quote:Op vrijdag 18 november 2016 14:12 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik heb in mijn jeugd een moeilijke start gemaakt, daarom is het heel zwaar om aan jezelf te werken. En het is iets wat ik niet alleen kan. Ik moet het uiteraard zelf doen, maar ik heb wel iemand nodig die in mij gelooft.
Dit vind ik wel grappig: na jaren depressie en gedoe en vechten tegen en met mezelf, ben ik nu ietwat op een pad gekomen waarin ik probeer te accepteren wie ik ben, en dat het, inderdaad, OK is dat ik PDD-NOS en ASS heb en geestelijk raar in elkaar steek. Dat ik gewoon ik ben en dat iedereen wel iets heeft.quote:Op zondag 6 november 2016 10:18 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik heb niks aan psychologen en zieleknijpers die keer op keer mij proberen te overtuigen dat ik wel OK ben. Het is gewoon niet OK!!!!! De wereld is hard. Het is mijn wens dat ik genoeg weerbaar ben en levenslustig om mee te kunnen doen. Er moeten patronen veranderen. Ik wil ervaren dat het leven anders kan dan ik tot nu toe gewend ben. Dat ikzelf anders ben dan ik tot nu toe gewend ben. De angst, depressies en blokkades moeten veranderen in positieve agressie of eigenlijk gewoon als agressie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |