quote:
Op zondag 30 oktober 2016 16:31 schreef opreis het volgende:[..]
Die 4 kampioenschappen kwamen grotendeels door de auto en het gebrek aan een fatsoenlijke teamgenoot. Nu voor de 2de keer in 3 jaar weet hij niet te overtuigen.
Hij reed vorig jaar gewoon Raikkonen zoek, zoals het hoort voor een echte topper. Webber valt ook in die categorie net onder de top, samen met Massa, Button, Grosjean etc. en die moet je gewoon op enkele tienden zetten, als topcoureur. Maar als je dat dan doet ben je ook gewoon een topcoureur. Daar bovenop is het dan ook nog een coureur die heel sterk is in de regen, een hele goede inhaler is en op de belangrijkste momenten het beste uit zichzelf haalt. Daarop heeft hij Alonso en Hamilton verslagen, dat is waar hij tenminste 2 van zijn 4 titels aan heeft te danken. 1 titel was de auto in zijn handen gewoon superieur, niet in de mate zoals Mercedes nu, maar zijn teamgenoot noch iemand anders kon het spannend maken. De overige titel lag er een beetje tussenin, in die zin dat hij op een gegeven moment de overhand kreeg terwijl hij al netjes punten had verzameld en het seizoen uitging als een nachtkaars.
quote:
Kijk anders even naar de resultaten van Alonso de laatste 9 races van 2010 en 2012, alleen in de laatste race van 2010 heeft hij echt wat laten liggen. Hoe je erbij komt dat hij niet beter was dan Massa is mij echt een raadsel.
En in de beslissende race in 2012 werd Vettel 6de. Als Alonso niet door grojean getorpedeerd was dan had je ook kunnen zeggen dat Vettel het in de beslissende race had laten liggen.
Hij is zeker beter dan Massa, dan moet ook wel als je kampioen wil worden in een auto die niet veruit superieur is. Het punt is dat hij toen met een paar races te gaan en het in de strijd om de titel heel dicht bij elkaar ligt, hij zich ineens wel liet aftroeven door Massa. Dan is hij dus gewoon niet op zijn best op het moment dat hij dat wel moet zijn, en dat kost hem titels.
quote:
2 van de laatse 3 dan weet hij niet te overtuigen. En competitieve is relatief natuurlijk. Hij moet altijd zijn teamgenoot verslaan, mercedes niet mee deed in 2015 had gedaan dan was de ferrari wel competatief.
Vettel is goed, maar zijn kampioenschappen verliezen hun glans, in mijn ogen zijn Alonso, Ricciardo en Hamilton beter dan Vettel, en Max waarschijnlijk ook.
In zijn laatste RBR-seizoen is duidelijk geworden dat het een pietje precies is qua balans in de auto en als dat niet lukt en de auto geeft hem geen vertrouwen dan wordt het niet veel, het is geen Alonso die overal wel redelijk snel mee is. Dat mag je best een zwak punt van hem noemen, dat lijkt me terecht.
Maar je daar niet iets anders van maken dan het is, en je moet het niet groter maken dan het is. Het hangt immers samen met het wel steeds meer naar zijn zin krijgen van de auto en dat heeft RBR geloond en dat heeft Ferrari vorig jaar ook erg geloond. Die kwaliteit van Alonso om met alles relatief snel te zijn heeft zijn team geen titel opgeleverd. Ik ben voornamelijk geinteresseerd in de strijd voorin, en beoordeel coureurs dan ook op hun kwaliteiten inzake het winnen van een wereldtitel. Dus hoe goed een coureur uit de verf komt in een auto waarmee geen titel gewonnen zal worden vind ik niet zo heel interessant. Dat is ook een kwaliteit, maar een minder belangrijke.
Dus ik vind Alonso en Hamilton niet beter, want die maximaliseren niet goed, en dat is wel heel belangrijk als je in een auto zit waar je wereldkampioen mee zou kunnen worden. Hamilton heeft een keer of 9 in zo'n auto gezeten, Alonso ook zoiets, 3 om 2 titels. Vettel heeft 4 keer in een auto gezeten waarmee hij wereldkampioen zou kunnen worden, en scoort er 4. Ricciardo moet ik nog zien als hij in een auto zit die wk zou kunnen worden, waarschijnlijk gaat het voor hem helemaal niet meer gebeuren, want Verstappen is al beter en tegen de tijd dat een van beide in een ander team met een goede auto zit is hij al boven de dertig en zijn we al een generatie jonge honden verder, en elke generatie is weer een stukje sneller dan de vorige.
Dus als Ferrari slim is gaan ze gewoon weer zorgen dat de auto naar Vettels zin is, want het verleden heeft uitgewezen dat je daarmee verder komt dan met een auto die Raikkonen beter ligt. Die kan dan weliswaar Vettel bijhouden, races winnen doe je er niet mee dus daar heeft Ferrari niks aan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.