quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Lastig he, dat de wereld niet bestaat uit twee kampen die het onderling roerend met elkaar eens zijn. Net echt.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 10:51 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Misschien moeten de anti's eens nadenken over waar ze nou precies tegen zijn. Dit is gewoon beschamend.
Dat is het probleem niet. Het probleem is dat een kamp in de kijk eens naar het koloniaal verleden en o wat is Afrika zielig modus blijft hangen en iedereen daarvan de schuld geeft zonder naar zichzelf te kijken.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 10:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Lastig he, dat het wereld niet bestaat uit twee kampen die het onderling roerend met elkaar eens zijn. Net echt.
Maakt het niet minder beschamend.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 10:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Lastig he, dat het wereld niet bestaat uit twee kampen die het onderling roerend met elkaar eens zijn. Net echt.
Wat is daar beschamend aan? Mensen hebben verschillende standpunten en verschillende motivaties voor die standpunten. Dat is ten aanzien van alle onderwerpen zo, dus ook ten aanzien van dit onderwerp.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:03 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Maakt het niet minder beschamend.
Dat lijkt me vooral jouw uitleg.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:01 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat is het probleem niet. Het probleem is dat een kamp in de kijk eens naar het koloniaal verleden en o wat is Afrika zielig modus blijft hangen en iedereen daarvan de schuld geeft zonder naar zichzelf te kijken.
Het is wat ik zie op TV en andere media. In elk geval is er in de zwarte pieten discussie geen ruimte voor water bij de wijn doen. En zijn de standpunten vaak onverenigbaar. Het ontstaan van de Denk partij is daar een mooi voorbeeld van.quote:
Ik kan je vertellen, ik heb als anti-piet geen enkele boodschap aan wat Denk of Quinsy Gario ervan vinden.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:11 schreef Megumi het volgende:
[..]
Het is wat ik zie op TV en andere media. In elk geval is er in de zwarte pieten discussie geen ruimte voor water bij de wijn doen. En zijn de standpunten vaak onverenigbaar. Het ontstaan van de Denk partij is daar een mooi voorbeeld van.
Dat is prima. Maar jij komt niet op TV en dergelijke. Dit soort types helaas wel.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen, ik heb als anti-piet geen enkele boodschap aan wat Denk of Quinsy Gario ervan vinden.
Ook daar heb ik geen enkele boodschap aan.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:16 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat is prima. Maar jij komt niet op TV en dergelijke. Dit soort types helaas wel.
Wederom prima. Maar niet iedereen zit zo in elkaar helaas.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook daar heb ik geen enkele boodschap aan.Het is niet alsof de TV bepaalt wie waarom waartegen is.
Mensen bepalen dat zelf. Als men een zwarte piet wil dan is die zwart. Dat geldt ook wanneer men een rode of een gele piet wil. Of een stroopwafel piet.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook daar heb ik geen enkele boodschap aan.Het is niet alsof de TV bepaalt wie waarom waartegen is.
Ze hebben meer dan genoeg aandacht gehad. Maar je kunt niet diezelfde aandacht eeuwig blijven opeisen. De koek is op en de piet is gebleven waar die is gebleven.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:23 schreef WhateverWhatever het volgende:
Sowieso, aandacht geven en luisteren naar gejank van 16% van onze samenleving die tegen ZP is
Denk , the party ?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:11 schreef Megumi het volgende:
[..]
Het is wat ik zie op TV en andere media. In elk geval is er in de zwarte pieten discussie geen ruimte voor water bij de wijn doen. En zijn de standpunten vaak onverenigbaar. Het ontstaan van de Denk partij is daar een mooi voorbeeld van.
dat is janken , wat je doetquote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:23 schreef WhateverWhatever het volgende:
Sowieso, aandacht geven en luisteren naar gejank van 16% van onze samenleving die tegen ZP is
Met mevrouw Sylvana Simons als lid denk ik daar toch anders over.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Denk , the party ?
Die is niet ontstaan door ZP-debat.
Nee, ik verwacht dat ze volwassen worden en hun probleem op een normale manier gaan bespreken en niet ten koste van een kinderfeest.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat is daar beschamend aan? Mensen hebben verschillende standpunten en verschillende motivaties voor die standpunten. Dat is ten aanzien van alle onderwerpen zo, dus ook ten aanzien van dit onderwerp.
Wat verwacht je dan, dat ze zich gaan organiseren in een politieke partij die met een eenduidig standpunt naar buiten komt?
Ze doen precies hetzelfde. Verkapt racisme prediken jegens blanken en tegelijkertijd verschuilen in de allochtone slachtofferrol. Het is een wat versimpelde vorm van projectievoering.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Denk , the party ?
Die is niet ontstaan door ZP-debat.
* De wereld.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 10:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het initiatief om het wettelijk te verbieden is zinloos, maar de discussie zelf is broodnodig. Dit gaat verder dan Zwarte Piet.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:22 schreef Elzies het volgende:
[..]
Mensen bepalen dat zelf. Als men een zwarte piet wil dan is die zwart. Dat geldt ook wanneer men een rode of een gele piet wil. Of een stroopwafel piet.
Dit idiote gedram wordt de mainstream een beetje zat. Zwarte Piet zal nooit bij wet verboden worden. Hoe hard men ook verongelijkt blijft stampvoeten. Het is daarom een volkomen zinloze discussie. Net zoals de vuurwerkdiscussie. Een vuurwerkloos oud en nieuw is even onbereikbaar als een Sinterklaasfeest zonder zwarte piet.
Dus we kunnen ons ieder jaar weer voor de gek houden dat het gaat gebeuren. Het gaat niet gebeuren. Zo simpel is het.
Dat is juist wat ik mis.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:30 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Nee, ik verwacht dat ze volwassen worden en hun probleem op een normale manier gaan bespreken en niet ten koste van een kinderfeest.
Zo, iemand heeft het idee dat de oorlog gewonnen is.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:24 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ze hebben meer dan genoeg aandacht gehad. Maar je kunt niet diezelfde aandacht eeuwig blijven opeisen. De koek is op en de piet is gebleven waar die is gebleven.
Doordat deze discussie juist via een oneigenlijk argument wordt gevoerd zijn de tegenstellingen eerder vergroot dan verkleind.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:38 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Het initiatief om het wettelijk te verbieden is zinloos, maar de discussie zelf is broodnodig. Dit gaat verder dan Zwarte Piet.
Dit jaar gaan ze toch 'Zwarte Pieten poetsen'?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:36 schreef SpaceOddity het volgende:
Sta jij trouwens ook, stoer met jouw zonne brilletje op, het feest voor de kleine kids bij de aankomst van de Sint te verpesten, gewoon omdat het kan?
https://nl-nl.facebook.com/events/1185734234784511/quote:Met een bak zeepsop en een borstel in de hand gaan we naar de Sinterklaasintocht in Maasluis om de blackface van racistische tatta's af te schrobben. Neem je familie mee, want tijdens de Sinterklaasintocht 2016 gaan we zwarte pieten poetsen!
Dat is het dus niet. En een traditie is niet statisch.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:47 schreef Elzies het volgende:
Doordat deze discussie juist via een oneigenlijk argument wordt gevoerd zijn de tegenstellingen eerder vergroot dan verkleind.
Je blijft met je tengels gewoon af van een culturele traditie. Als ik in een ander willekeurig land als immigrant hetzelfde zou doen, dan zou het verzet even groot zijn. Dat geldt voor Sinterklaas, maar ook voor het Suikerfeest of de Amerikaanse Superbowl.
Voer dan de discussie op een eerlijke en open wijze. Ik blijf echter bij mijn stelling dat de zogenaamde slachtoffers van dit racisme zelf even goed meedoen aan hun eigen racisme jegens blanken. Datgene projecteren op een ander wat ze feitelijk zelf aan het doen zijn. Ik trap er niet in.
quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:56 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dit jaar gaan ze toch 'Zwarte Pieten poetsen'?
[..]
https://nl-nl.facebook.com/events/1185734234784511/
https://www.facebook.com/StopBlackface1/
Oh ja, 'racistische tatta's;....
Suikerfeest en de Amerikaanse Superbowl zijn inderdaad ook racistische kinderfeesten/events.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:47 schreef Elzies het volgende:
[..]
Doordat deze discussie juist via een oneigenlijk argument wordt gevoerd zijn de tegenstellingen eerder vergroot dan verkleind.
Je blijft met je tengels gewoon af van een culturele traditie. Als ik in een ander willekeurig land als immigrant hetzelfde zou doen, dan zou het verzet even groot zijn. Dat geldt voor Sinterklaas, maar ook voor het Suikerfeest of de Amerikaanse Superbowl.
Voer dan de discussie op een eerlijke en open wijze. Ik blijf echter bij mijn stelling dat de zogenaamde slachtoffers van dit racisme zelf even goed meedoen aan hun eigen racisme jegens blanken. Datgene projecteren op een ander wat ze feitelijk zelf aan het doen zijn. Ik trap er niet in.
Hoe zou jij het noemen? Poetsen van malle onwetende Hollanders?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:56 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dit jaar gaan ze toch 'Zwarte Pieten poetsen'?
[..]
https://nl-nl.facebook.com/events/1185734234784511/
https://www.facebook.com/StopBlackface1/
Oh ja, 'racistische tatta's;....
Inderdaad. Als het dat wel was, hadden we geen zwarte piet gehad.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:04 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Dat is het dus niet. En een traditie is niet statisch.
Is dat niet jouw discriminerende inborst die dat denkt te zien ?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:31 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ze doen precies hetzelfde. Verkapt racisme prediken jegens blanken
Op zich is het probleem opgeblazen. Het gaat kinderen om de cadeaus en welke kleur of afkomst de bezorger heeft maakt ze niks uit.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 11:47 schreef Elzies het volgende:
[..]
Maar het discussieert best wel kut als je reageert op iemand die alleen af wil van de karikaturale kenmerken en dan vraagt welke aankleding dan wel mag, en er dan iemand anders reageert die de kleding het probleem niet vindt.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 10:50 schreef Molurus het volgende:
De kleur lijkt me nou juist een groot deel van het probleem. Kennelijk lopen de meningen onder tegenstanders uiteen.
Het gaat om wat een meerderheid wil. Die wil een zwart geschminkte zwarte piet naast Sinterklaas en een geen opgelegde stroopwafel piet.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:04 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Dat is het dus niet. En een traditie is niet statisch.
Ja leuk bedacht van je natuurlijk, maar jij kan niet voor anderen bepalen dat ze zich erbij neerleggen omdat jij vindt dat het zo wel mooi is geweest.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:18 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het gaat om wat een meerderheid wil. Die wil een zwart geschminkte zwarte piet naast Sinterklaas en een geen opgelegde stroopwafel piet.
Op basis van een meerderheid-minderheid verhouding bepaal je of een traditie in stand wordt gehouden.
Er is genoeg geluisterd en aangepast. Maar een verbod zal er niet komen. Bij tal van rechters is bakzeil gehaald dus om ieder jaar diezelfde grammofoonplaat te blijven herhalen. Het is mooi geweest. Er is niets mis om het eigen verlies te moeten toegeven.
Dan snap je de definitie van racisme niet. Zowel de PVV als Denk zijn racistisch.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Is dat niet jouw discriminerende inborst die dat denkt te zien ?
Of je vindt het gewoon makkelijker je vijand te stigmatiseren tot racist.
Ik hoor die DENK-lui, ik las wat op hun website laatst...... ik zie geen racisme.
Idem bij de PVV.
Dat topic toen over gehandicapten dat die zich niet zouden mogen vermeerderen was dat niet?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:19 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Dan snap je de definitie van racisme niet. Zowel de PVV als Denk zijn racistisch.
Het is een verloren strijd. Net zoals dat vuurwerkverbod.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:19 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Ja leuk bedacht van je natuurlijk, maar jij kan niet voor anderen bepalen dat ze zich erbij neerleggen omdat jij vindt dat het zo wel mooi is geweest.
quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:19 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Ja leuk bedacht van je natuurlijk, maar jij kan niet voor anderen bepalen dat zwarte piet niet meer mag omdat jij vindt dat het zo wel mooi is geweest.
Lijkt me toch wel handig als alle ogen gericht op quatta zijn!quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:25 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het is een verloren strijd. Net zoals dat vuurwerkverbod.
Nee, dat is dus niet gebeurd. Daarbij zal Zwarte Piet nu in veel gemeenschappen nu nog blijven zoals het is, maar de geleidelijke verandering is ingezet.quote:
Een verbod is dan ook helemaal niet aan de orde. Maar we lijken wel toe te gaan op een gebod dat zp er zo en zo uit moet zien.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:18 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het gaat om wat een meerderheid wil. Die wil een zwart geschminkte zwarte piet naast Sinterklaas en een geen opgelegde stroopwafel piet.
Op basis van een meerderheid-minderheid verhouding bepaal je of een traditie in stand wordt gehouden.
Er is genoeg geluisterd en aangepast. Maar een verbod zal er niet komen. Bij tal van rechters is bakzeil gehaald dus om ieder jaar diezelfde grammofoonplaat te blijven herhalen. Het is mooi geweest. Er is niets mis om het eigen verlies te moeten toegeven.
Jij bent van mening dat de strijd verloren is. Dat klopt.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:25 schreef Elzies het volgende:
[..]
Inderdaad. ZP gaat verdwijnen, net als consumentenvuurwerk.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:25 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als een meerderheid die veranderingen wilt, prima. Maar als dat niet zo is dan moet de minderheid dat ook accepteren. Dat doen ze dus niet.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:30 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Nee, dat is dus niet gebeurd. Daarbij zal Zwarte Piet nu in veel gemeenschappen nu nog blijven zoals het is, maar de geleidelijke verandering is ingezet.
Precies, dat kan je ook niet voor anderen bepalen.quote:
Wat brengt het toegeven dan op, zijn ze dan voor altijd tevreden of komt dan het volgende?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:31 schreef erodome het volgende:
[..]
Probleem opgelost zou je denken, maar nee, de hakken staan stijl achterover aan alle kanten, men wil geen cm toegeven aan de ander.
Een minderheid moet helemaal niks. Dat werkt zo in een democratie.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:33 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als een meerderheid die veranderingen wilt, prima. Maar als dat niet zo is dan moet de minderheid dat ook accepteren. Dat doen ze dus niet.
Ze zijn vrij om er over te discussiëren.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:33 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als een meerderheid die veranderingen wilt, prima. Maar als dat niet zo is dan moet de minderheid dat ook accepteren. Dat doen ze dus niet.
Bij Elzies niet. Die legt de minderheid graag het zwijgen op als ze het niet met hem eens zijn.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:34 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Een minderheid moet helemaal niks. Dat werkt zo in een democratie.
Zo werkt activisme niet. Het doorzetten van deze acties is een manier om draagvlak te vergroten. Of in ieder geval de aandacht te behouden.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:33 schreef Elzies het volgende:
Het is geen toegeven als je verschillende pieten neerzet, dus ook zwarte pieten. Dan kan iedereen in de eigen kring het invullen zoals ze willen zonder dat er gedoe onder de kinderen komt omdat dat niet de "echte" piet is.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:34 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat brengt het toegeven dan op, zijn ze dan voor altijd tevreden of komt dan het volgende?
Best eng om te beseffen dat zulke mensen ook aan de macht zouden kunnen komen.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:36 schreef Wombcat het volgende:
[..]
[..]
Bij Elzies niet. Die legt de minderheid graag het zwijgen op als ze het niet met hem eens zijn.
Jij gebruikt zelf nota bene het woordje toegeven!quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is geen toegeven als je verschillende pieten neerzet, dus ook zwarte pieten. Dan kan iedereen in de eigen kring het invullen zoals ze willen zonder dat er gedoe onder de kinderen komt omdat dat niet de "echte" piet is.
Waarom wordt er hier gepraat over toegeven en dat soort onzin? Het is een kinderfeest en hoe dat piet figuur eruit ziet boeit geen kind. Laat mensen het toch gewoon zelf bepalen, dan kunnen de pro pieters een zwarte piet hebben anderen een roetpiet, weer anderen een kleurpiet. Gewoon wat minder op elkaar letten en wat een ander wil en doet niet gelijk zien als een knieval die jij moet maken.
Ga uit elkaars haar, haal een paar keer goed diep adem en zie in hoe ongelovelijk kinderachtig deze discussie is geworden.
Denk dat er al bij zijn in die vorm aan de macht, maar hoe zit dat of zat dat met Hoesein of met anderen hoka harim of hoe heten ze, die zijn wel goed aan de macht?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:38 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Best eng om te beseffen dat zulke mensen ook aan de macht zouden kunnen komen.
Het anti kamp ging er met gestrekte benen in en dan lok je gewoon een opstootje uit. Zodra je dat soort figuren gelijk geeft bij één onderwerp om maar te bewijzen dat je heus geen racist bent valideer je hun strijd ook alleen maar en gaan ze vrolijk door met zeiken over wat anders. Persoonlijk heb ik liever dat ze zichzelf belachelijk maken door een van de populairste Nederlandse kindervrienden de nek om te willen draaien, dan dat ze hun energie steken in het overhalen van zoveel mogelijk arme Afrikaantjes en aandringen op het afbetalen van onze slavernijschuld.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:17 schreef Megumi het volgende:
[..]
Op zich is het probleem opgeblazen. Het gaat kinderen om de cadeaus en welke kleur of afkomst de bezorger heeft maakt ze niks uit.
Wel geinig om van de andere kant te horen. Je voelt je uitgelokt en hebt het idee dat als je hierin speelruimte geeft ze je hele hand pakken. Interessant.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:40 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het anti kamp ging er met gestrekte benen in en dan lok je gewoon een opstootje uit. Zodra je dat soort figuren gelijk geeft bij één onderwerp om maar te bewijzen dat je heus geen racist bent valideer je hun strijd ook alleen maar en gaan ze vrolijk door met zeiken over wat anders. Persoonlijk heb ik liever dat ze zichzelf belachelijk maken door een van de populairste Nederlandse kindervrienden de nek om te willen draaien, dan dat ze hun energie steken in het overhalen van zoveel mogelijk arme Afrikaantjes en aandringen op het afbetalen van onze slavernijschuld.
Ja dus bek houden en het zo houden, mensen die dat willen introduceren maar even wat andere Pieten.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:33 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Precies, dat kan je ook niet voor anderen bepalen.
De stille hoop was eigenlijk dat ze in zouden zien hoe onzinnig het is.
Het tegenovergestelde blijkt het geval, vasthouden aan racisme want zo zijn we zelf opgevoed.
Zoals gezegd, een verloren strijd aangezien het draagvlak is verkleind. Op forums als dit is het nog een onderwerp van discussie. Maar mainstream komt het nauwelijks meer in het nieuws.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:36 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Zo werkt activisme niet. Het doorzetten van deze acties is een manier om draagvlak te vergroten. Of in ieder geval de aandacht te behouden.
Mensen die ZP geen probleem vinden willen er zsm mee klaar zijn. Geinig wel.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:44 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Ja dus bek houden en het zo houden, mensen die dat willen introduceren maar even wat andere Pieten.
Zo, klaar met deze discussie, slotje.
Ga je je nu verontschuldigen voor racisme? Wat bizar.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zoals gezegd, een verloren strijd aangezien het draagvlak is verkleind. Op forums als dit is het nog een onderwerp van discussie. Maar mainstream komt het nauwelijks meer in het nieuws.
De publieke omroep is de enige die met aangepaste pieten komen. Dan wordt er eventjes wat ge-roeptoetert op de social media over hoe schandelijk het allemaal wel niet is. Maar in het gros van alle gemeentes zie je hoofdzakelijk zwart geschminkte pieten voorbij komen.
De discussie leeft niet meer en het zogenaamde slavenverleden vergelijkingsargument is voor de meeste van ons oud uitgekauwd nieuws wat intussen meer ergernis dan begrip opwekt. Sorry, maar zo is het nu eenmaal.
Zekers geinig, en de anti pietjes hebben geen argumenten meer behoudens 'smakeloos'. Hardop gelachenquote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:45 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Mensen die ZP geen probleem vinden willen er zsm mee klaar zijn. Geinig wel.
Vooral geinig als mensen denken dat het afgelopen is wanneer zij dat zeggen.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:46 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Zekers geinig, en de anti pietjes hebben geen argumenten meer behoudens 'smakeloos'. Hardop gelachen
Ik vind "Darking Day" (Darkie Day, Mummers Day) in Cornwall wel een aardige vergelijking. Een heidens midwinterfeest waarbij de deelnemers zich zwart schminken, dit in tegenstellig tot hun voorjaarfeest "Obby Oss".quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:05 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Suikerfeest en de Amerikaanse Superbowl zijn inderdaad ook racistische kinderfeesten/events.
Jezus, anders zoek je even iets wat er wel mee te vergelijken valt.
Oh nee, dat gaat niet zo goed want dan hadden wij als Nederland dat allang aangevallen.
https://www.corncott.com/blog/padstow/quote:The ceremonial parades of Mummer’s Day, or “Darkie Day” as it is sometimes known (a corruption of the original name “Darking Day”), are an ancient Cornish midwinter celebration that occurs each year on Boxing Day and/or New Year’s Day in Padstow and other villages in Cornwall. It was originally part of the pagan festival of midwinter (Solstice) celebrations that were regularly celebrated throughout the area. People would take part in the traditional custom of guise dancing (guizing), which involved disguising themselves by painting their faces, wearing masks or veils, and often cross-dressing. The dark face paint, masks and dark clothing are not a racial reference, but symbolic of the darkness of the mid-winter, and in sharp contrast with the ‘white’, summer festivals in Cornish towns. Like:
The festival of the ‘Obby ‘Oss (hobby horse) in Padstow is held on the May Day weekend. Although its origins aren’t clear, it is probably an ancient fertility rite, perhaps related to the Celtic pagan festival of Beltane. The red and the blue ‘osses (actually men dressed in large black drum-like costumes with vestigial horse’s heads) dance around the town, followed by white-clad locals bearing either red or blue accessories, whisking young maidens under their skirts for, um, good luck. A similar white procession often occurs on the summer solstice.
Ik volg de Amerikaanse culturele stromingen een beetje en je ziet veel dingen met een paar jaar vertraging vaak ook terug in Nederland. Dat hele BLM gebeuren is een van de meest destructieve dingen van de afgelopen 20 jaar. Onderwijs, gemeenschappen en de doelgroep hun levens gaan naar de klote. Dat begon ook allemaal met 1 vinger geven.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:43 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Wel geinig om van de andere kant te horen. Je voelt je uitgelokt en hebt het idee dat als je hierin speelruimte geeft ze je hele hand pakken. Interessant.
Op zich hoeft ZP niets te maken te hebben met slavernij. Aangezien er heel wat Afrikanen in die tijd er zelf aan mee deden. Handig want daarvoor konden de forten beperkt worden tot de kust. En was er relatief weinig arbeid nodig. Dankzij de medewerking van de Afrikanen zelf. En er dus eigenlijk geen schuldenaars zijn. Best geinig wel.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:45 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Mensen die ZP geen probleem vinden willen er zsm mee klaar zijn. Geinig wel.
Ik las een onderzoek waaruit bleek dat er meer blanke slaven zijn gehouden door gekleurde mensen dan andersom. Geinig wel.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:49 schreef Megumi het volgende:
[..]
Op zich hoeft ZP niets te maken te hebben met slavernij. Aangezien er heel wat Afrikanen in die tijd er zelf aan mee deden. Handig want daarvoor konden de forten beperkt worden tot de kust. En was er relatief weinig arbeid nodig. Dankzij de medewerking van de Afrikanen zelf. En er dus eigenlijk geen schuldenaars zijn. Best geinig wel.
Kan je krijgen, misschien.....quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:49 schreef john2406 het volgende:
Waarom eigenlijk afgelopen, mag wel graag een relletje zien!
Maar protesten op het malie veld net als voor mij!
Dat ze het maar zo voor mekaar boksen om ze daar te krijgen!
https://www.facebook.com/(...)32073049477/?fref=tsquote:Welkom op de pagina RIP Zwarte Piet. Deze pagina is aangemaakt door de actiegroep Knock Out Zwarte Piet. Ons doel als actiegroep is om zwarte piet dit jaar definitief de nek om te draaien.
Wij willen dit bereiken door acties aan te kondigen, onder andere in Maasluis. Wij zullen met mensen uit alle hoeken van Nederland bijeen komen om één sterke vuist te maken tegen zwarte piet. Het feest moet een kinderfeest voor álle kinderen zijn. Daarom dat actiegroep Knock Out Zwarte Piet is opgestaan om er een knallend feest van te maken. Als er mensen zijn die bij ons willen aansluiten dan kunnen zij zich aanmelden via privé bericht. Hoe groter de groep, hoe krachtiger wij zijn in de strijd tegen racisme.
Uiteraard zullen wij onze medestanders op de hoogte houden van de acties die wij gaan voeren tegen zwarte piet. De tijd van discussiëren is voorbij. Wie niet luisteren wil, zal voelen dat deze racistische traditie ten einde is. Tijd voor een inclusief feest! Genoeg is genoeg!
Hoe zo is de post van Elzies racistisch? En hoezo ben je als je voor een zwarte piet bent een racist?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:46 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Ga je je nu verontschuldigen voor racisme? Wat bizar.
Ten eerste is het draagvlak niet verkleind, de media berichten er minder over omdat het standpunt minder controversieel is dan dat het eerst was in het begin.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:45 schreef Elzies het volgende:
Zoals gezegd, een verloren strijd aangezien het draagvlak is verkleind. Op forums als dit is het nog een onderwerp van discussie. Maar mainstream komt het nauwelijks meer in het nieuws.
De publieke omroep is de enige die met aangepaste pieten komen. Dan wordt er eventjes wat ge-roeptoetert op de social media over hoe schandelijk het allemaal wel niet is. Maar in het gros van alle gemeentes zie je hoofdzakelijk zwart geschminkte pieten voorbij komen.
De discussie leeft niet meer en het zogenaamde slavenverleden vergelijkingsargument is voor de meeste van ons oud uitgekauwd nieuws wat intussen meer ergernis dan begrip opwekt. Sorry, maar zo is het nu eenmaal.
Je bedoelt de mensen die hielpen omdat ze vreesden om zelf slaaf te worden.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:49 schreef Megumi het volgende:
[..]
Op zich hoeft ZP niets te maken te hebben met slavernij. Aangezien er heel wat Afrikanen in die tijd er zelf aan mee deden. Handig want daarvoor konden de forten beperkt worden tot de kust. En was er relatief weinig arbeid nodig. Dankzij de medewerking van de Afrikanen zelf. En er dus eigenlijk geen schuldenaars zijn. Best geinig wel.
Het eindigde met 'sorry, zo is het nu eenmaal'. Dat komt op mij over alsof je je er wel bewust van bent maar er gewoon geen ruk om geeft omdat het je persoonlijk niet kan raken.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:55 schreef Megumi het volgende:
[..]
Hoe zo is de post van Elzies racistisch? En hoezo ben je als je voor een zwarte piet bent een racist?
Nee, de mensen die rivaliserende families gevangen namen en verkochten.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:57 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Je bedoelt de mensen die hielpen omdat ze vreesden om zelf slaaf te worden.
Nee de mensen die er beter van werden. En bijvoorbeeld ook hun vijanden weg wilde werken. Een dagelijkse traditie nog in veel Afrikaanse landen.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:57 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Je bedoelt de mensen die hielpen omdat ze vreesden om zelf slaaf te worden.
Vergis jij niet hier de mensen kunnen niet meer samen, de 1 gunt de ander het licht niet in de ogen meer.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:57 schreef Braindead2000 het volgende:
De ZP-haters denken dat ze zoveel macht hebben.Klein probleempje: Ze hebben niks met het Sinterklaasfeest. 99,9% van de Sinterklaasfeestvrijwilligers is voor een zwarte piet. Hoe denken die pietenhaters dan dat feest te veranderen?
quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:49 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Precies, kan je beter als een zesjarige kleuter met Down syndroom lekker door blijven posten zonder argumenten, dat is een veel beter alternatief, toch Baconnetje?
Activisten mogen gewoon doorgaan met het actueel houden van de grotere discussie over het koloniale verleden en de inmengingen van 'nieuwe' Nederlanders in het debat over Nederlandse cultuur.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:44 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Ja dus bek houden en het zo houden, mensen die dat willen introduceren maar even wat andere Pieten.
Zo, klaar met deze discussie, slotje.
Aan wie verkochten ze die dan?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:59 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Nee, de mensen die rivaliserende families gevangen namen en verkochten.
Niet alles is de schuld van de blankmensch.
Die mensen heb je ook. Maakt ze net zo schuldig toch.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 13:00 schreef Megumi het volgende:
[..]
Nee de mensen die er beter van werden. En bijvoorbeeld ook hun vijanden weg wilde werken. Een dagelijkse traditie nog in veel Afrikaanse landen.
Je kan beter niet reageren op deze manier. Dit is de discussie frustreren met absurde stellingen.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:52 schreef Braindead2000 het volgende:
Ik schaak de laatste tijd weer wat vaker, tegen de computer. Ik kies altijd voor wit. Ben ik nu een racist? En waarom hebben de blanke schaakstukken altijd het voordeel om te beginnen? Something fishy going on there.![]()
Is niet alleen bij schaken is bij dammen toch ook.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 13:02 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Je kan beter niet reageren op deze manier. Dit is de discussie frustreren met absurde stellingen.
Over smakeloos gesproken; over de rug van kinderen perse de discussie over herstelbetalingen willen koppelen aan zwarte piet, das pas smakeloos.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 13:00 schreef hoink581 het volgende:
[..]
[..]
Activisten mogen gewoon doorgaan met het actueel houden van de grotere discussie over het koloniale verleden en de inmengingen van 'nieuwe' Nederlanders in het debat over Nederlandse cultuur.
Het stoppen van een beweging kan je niet afdwingen en zal zeker niet op basis van een televisie poll.
Zonder vraag ook geen aanbod.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:59 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Nee, de mensen die rivaliserende families gevangen namen en verkochten.
Niet alles is de schuld van de blankmensch.
Ik vraag me af of je over schuld kan spreken in deze zaak. Ik althans heb niks met slavernij te maken. Het gaat om een eenvoudig kinderfeest. En zijn wel zaken die echt belangrijker zijn dan dit.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 13:01 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Die mensen heb je ook. Maakt ze net zo schuldig toch.
Klopt, en voor de vraag was er een overweldigend aanbod van slaven, aangevoerd door hun stamgenoten, die voor een appel en een ei hun eigen mensen aanleverden.quote:
300 jaar na dato het nog hebben over schuld is nogal een domme stelling.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 13:01 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Die mensen heb je ook. Maakt ze net zo schuldig toch.
Zeker, maar dat is een drogreden. Als het gaat om kinderen die in een uitzichtloze situatie zitten zeggen we ook niet tegen de Ombudsman dat er wel belangrijkere zaken zijn.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 13:04 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik vraag me af of je over schuld kan spreken in deze zaak. Ik althans heb niks met slavernij te maken. Het gaat om een eenvoudig kinderfeest. En zijn wel zaken die echt belangrijker zijn dan dit.
Nee, maar je bent wel schuldig aan het onderdrukken van een stem. Precies waar de karikatuur waar Zwarte Piet op is gebaseerd voor werd gebruikt.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 13:04 schreef Megumi het volgende:
Ik vraag me af of je over schuld kan spreken in deze zaak. Ik althans heb niks met slavernij te maken. Het gaat om een eenvoudig kinderfeest. En zijn wel zaken die echt belangrijker zijn dan dit.
Precies.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 13:06 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Klopt, en voor de vraag was er een overweldigend aanbod van slaven, aangevoerd door hun stamgenoten, die voor een appel en een ei hun eigen mensen aanleverden.
Maar heel gek, die schuldvraag zie je nooit terugkomen. Het lijkt wel alsof men aan cognitieve dissonantie lijdt op dat vlak.
Alle mittel zum zweckquote:Op woensdag 19 oktober 2016 13:04 schreef Megumi het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |