En wie ben jij om dat te bepalen?quote:
Dat zou het wel moeten zijn imho. Dat volwassenen er ook plezier aan beleven is mooi meegenomen, maar niet het belangrijkste.quote:Op zondag 16 oktober 2016 14:53 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Oh, was dat een recente vraag dan? Ik was hem in #33 nog niet tegengekomen. Wel heb ik dat in vorige afleveringen van deze reeks al uitgelegd. In het kort:
- Sinterklaas is geen kinderfeest. Als je een geslaagd kinderfeest wilt, neem je die kutkoters maar mee naar McDonalds.
Voor kinderen voldoet iedere andere kleur en zelfs roetvegen zoals Gia(?) in de praktijk al ondervonden heeftquote:- Onherkenbaarheid en anonimiteit is nodig, maar ook mimiek, waardoor een (half)masker niet voldoet. Want je mag niet weten wie (namens de gemeenschap) oordeelt over jou. Zolang schaduwen zwart zijn is een zwart gezicht de beste manier om je onherkenbaar te maken.
Ik zet mijn schoen niet meer maar wat je thuis doet en welke waarde jij daar aan hecht staat je helemaal vrij.quote:- Zwart symboliseert dood en vruchtbaarheid en dat is waar het Sinterklaasfeest over gaat. Of douw jij geen winterpeen in die schoen dan?
Je kletst hier maar wat om perse ZP te handhaven.quote:Op zondag 16 oktober 2016 14:53 schreef Lunatiek het volgende:
- Zwart symboliseert dood en vruchtbaarheid en dat is waar het Sinterklaasfeest over gaat.
Over kletsen gesprokenquote:Op zondag 16 oktober 2016 15:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kletst hier maar wat om perse ZP te handhaven.
Wie vindt dat Piet een donkere huidskleur moet hebben om de dood en de duivel en het kwaad te symboliseren , moet nog eens goed nadenken, Want dit is een racistisch standpunt.
Zo heeft Schenkman het nooit bedoeld toen hij ZP schiep.
Dat bepaal ik niet, dat is een historisch feit.quote:Op zondag 16 oktober 2016 15:04 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
En wie ben jij om dat te bepalen?
Man man man, de ironie!
Wat een baarlijke nonsens.quote:Op zondag 16 oktober 2016 15:45 schreef Lunatiek het volgende:
Dat bepaal ik niet, dat is een historisch feit.
Dat de nadruk op de allerjongste kinderen ligt, is iets van de laatste 20 jaar. Voorheen heette dat "kindersinterklaas" en was een apart feest, zonder roe of steenkool in de schoen en zo. Kleine kinderen begrijpen hun verantwoordelijkheid nog niet, dus kun je je ook niet straffen en de beloning wordt evenmin begrepen.
Zolang Sinterklaas een "goedheiligman" is, is het vooral een feest voor vrijgezellen, maar in feite voor alle volwassenen binnen een boerengemeenschap omdat een huwelijk en vruchtbaarheid nu eenmaal iedereen aangaat.
En wat precies vier je dan dat die koters ook daadwerkelijk begrijpen? Het maakt peuters en de meeste kleuters helemaal geen zak uit wat er om hun heen gebeurt, als ze maar cadeautjes krijgen.quote:Op zondag 16 oktober 2016 15:10 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat zou het wel moeten zijn imho. Dat volwassenen er ook plezier aan beleven is mooi meegenomen, maar niet het belangrijkste.
Uiteraard, kinderen zijn alleen maar geïnteresseerd in cadeau's (uitpakken) de rest is bijzaak. Alleen al daarom bewijst dat dat Sinterklaas een zinloos feest is voor de peuters en jongste kleuters.quote:Voor kinderen voldoet iedere andere kleur en zelfs roetvegen zoals Gia(?) in de praktijk al ondervonden heeft
Als de symboliekvan vrijwel alle elementen van het feest je ontgaat, waarom vier je het dan?quote:Ik zet mijn schoen niet meer maar wat je thuis doet en welke waarde jij daar aan hecht staat je helemaal vrij.
Kennelijk jij.... je bent zo overdreven politiekcorrect .Je doet zo je best de schijn van heilig antiracist te zijn .quote:Op zondag 16 oktober 2016 15:34 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Over kletsen gesprokenjij associeert zwart per definitie met negatief. Wie is hier nou de racist, jij toch zeker
"Toen Schenkman Zwarte Piet schiep". Man, laat je nakijken.quote:Op zondag 16 oktober 2016 15:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kletst hier maar wat om perse ZP te handhaven.
Wie vindt dat Piet een donkere huidskleur moet hebben om de dood en de duivel en het kwaad te symboliseren , moet nog eens goed nadenken, Want dit is een racistisch standpunt.
Zo heeft Schenkman het nooit bedoeld toen hij ZP schiep.
Oh, zeker wel. Vruchtbaarheidsgodinnen zijn zwart, o.a. Skadi en Baaba. Volgens sommigen vallen de "zwarte madonna's" er ook onder. Het idee is dat vruchtbare aarde zwart is.quote:Op zondag 16 oktober 2016 15:31 schreef Kijkertje het volgende:
De associaties met de kleur zwart zijn van oudsher negatief (duivel, duisternis, angst etc.) en vruchtbaarheid hoort daar iig niet bij.
Omdat het de superioriteit symboliseert van het blanke ras. Sinterklaas, de rijke witte bisschop vs Zwarte Piet, de arme zwarte knecht (in die tijd een statussymbool van de rijken). Dat Sinterklaas eerst zelf stoute kindertjes sloeg zijn we vergeten. Dat liet ie voortaan aan ZP over, die mocht de boeman spelen. Dat zijn we inmiddels ook vergeten, ZP is nu de lieve, speelse knecht. Niks mis mee, behalve dat ie nog steeds zwart is.quote:Op zondag 16 oktober 2016 16:03 schreef Lunatiek het volgende:
Overigens is mijn vraag (als zwarte piet een neger voor moet stellen, waarom mag hij dan niet zwart zijn?) nog niet beantwoord.
Fout antwoord. Je beantwoordt de vraag of Zwarte Piet een neger mag zijn.quote:Op zondag 16 oktober 2016 16:12 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Omdat het de superioriteit symboliseert van het blanke ras. Sinterklaas, de rijke witte bisschop vs Zwarte Piet, de arme zwarte knecht (in die tijd een statussymbool van de rijken). Dat Sinterklaas eerst zelf stoute kindertjes sloeg zijn we vergeten. Dat liet ie voortaan aan ZP over, die mocht de boeman spelen. Dat zijn we inmiddels ook vergeten, ZP is nu de lieve, speelse knecht. Niks mis mee, behalve dat ie nog steeds zwart is.
Nee joh gekkie.quote:
Mijn standpunt (altijd geweest ook) is dat de figuur ZP gebaseerd is op de karikatuur van een neger (later aan het verhaal toevoegd omdat zwarte slaven hun intrede deden in Europa als bedienden voor rijken als statussymbool) en dus de ondergeschikte van Sinterklaas. Zijn karakter en uiterlijk hebben we om die reden al veranderd (geen roe, geen boeman meer) en er is geen enkel argument om zijn kleur niet ook te veranderen.quote:Op zondag 16 oktober 2016 16:19 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Fout antwoord. Je beantwoordt de vraag of Zwarte Piet een neger mag zijn.
Mijn standpunt is van het begin al dat Zwarte Piet geen neger is, dus daar ben ik al, maar jij roept (met anderen) dat het wèl een neger is.
Mijn vraag is dus: als het een neger is, waarom mag hij dan niet zwart zijn?
En om op je antwoord terug te komen: als Zwarte Piet in jouw ideale toekomst geen neger is, maar een duivel of een dode, wat is dan het bezwaar tegen een matzwarte kleur (wat voor duivels en doden en boemannen een traditionele kleur is, vol symboliek)?
Niet pas van de laatste 20 jaar, eerder van de laatste 70 jaar en van de zp in de vorm zoals we die nu kennen.quote:Op zondag 16 oktober 2016 15:45 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat bepaal ik niet, dat is een historisch feit.
Dat de nadruk op de allerjongste kinderen ligt, is iets van de laatste 20 jaar. Voorheen heette dat "kindersinterklaas" en was een apart feest, zonder roe of steenkool in de schoen en zo. Kleine kinderen begrijpen hun verantwoordelijkheid nog niet, dus kun je je ook niet straffen en de beloning wordt evenmin begrepen.
Zolang Sinterklaas een "goedheiligman" is, is het vooral een feest voor vrijgezellen, maar in feite voor alle volwassenen binnen een boerengemeenschap omdat een huwelijk en vruchtbaarheid nu eenmaal iedereen aangaat.
Het is niet de connectie met de kleur zwart die racistisch is, het is de oude connectie dat een donkere huidskleur geassocieerd wordt met die zwart is slecht...quote:Op zondag 16 oktober 2016 15:59 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
"Toen Schenkman Zwarte Piet schiep". Man, laat je nakijken.
Waarom is de associatie zwart = slecht racistisch? Er bestaan helemaal geen zwarte mensen - hooguit heel donkerbruine en die zijn zeldzaam.
Zou je je dan ook druk willen maken om zwartwerken, zwartrijden, de Zwarte Dood, de rouwkleur zwart, etc etc.?
Ja dat kan en dat gebeurt ook al eeuwen. Die heten Zwarte Klazen en in Amsterdam gingen ze rammelend met kettingen over de straten. Op de Veluwe bestaan ze nog steeds.quote:Op zondag 16 oktober 2016 16:32 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Edit: je kan ook Sinterklaas natuurlijk gewoon zwart maken.![]()
Als je uitgaat van de Zwarte Piet van Schenkman dan is zijn Zwarte Piet absoluut geen karikatuur van een neger. Qua aankleding en opmaak is Zwarte Piet later, zo je wil, verkarikaturiseerd. Dus nee, hij is niet -gebaseerd- op een neger, en al helemaal niet als slaaf. Schenkman was een tegenstander van de slavernij, weet je nog?quote:Op zondag 16 oktober 2016 16:32 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Mijn standpunt (altijd geweest ook) is dat de figuur ZP gebaseerd is op de karikatuur van een neger (later aan het verhaal toevoegd omdat zwarte slaven hun intrede deden in Europa als bedienden voor rijken als statussymbool) en dus de ondergeschikte van Sinterklaas. Zijn karakter en uiterlijk hebben we om die reden al veranderd (geen roe, geen boeman meer) en er is geen enkel argument om zijn kleur niet ook te veranderen.
Edit: je kan ook Sinterklaas natuurlijk gewoon zwart maken.![]()
Ja en die Klazen waren dan ook boemannen die stoute kindertjes zochtenquote:Op zondag 16 oktober 2016 16:56 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja dat kan en dat gebeurt ook al eeuwen. Die heten Zwarte Klazen en in Amsterdam gingen ze rammelend met kettingen over de straten. Op de Veluwe bestaan ze nog steeds.
Het gaat hierbij uiteraard niet om negers.
In 1 van de verhalen is dat dan de 'geknechte' duivel.quote:Op zondag 16 oktober 2016 16:53 schreef Kijkertje het volgende:
Bovendien was er oorspronkelijk ook maar één Pieterknecht, toen hij aan het verhaal werd toegevoegd.
Hij word niet aan het verhaal toegevoegd. Zonder Zwarte Piet is er nooit een Sinterklaas geweest. Of het moeten Zwarte Klazen of Sunderklazen, Klaasomes en dergelijke zijn, maar dan heb je het over een iets ander verhaal.quote:Op zondag 16 oktober 2016 16:53 schreef Kijkertje het volgende:
Bovendien was er oorspronkelijk ook maar één Pieterknecht, toen hij aan het verhaal werd toegevoegd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |