Er is echt niemand die denk 'het is weer Sinterklaas, laten we die kutnegers eens even gaan pesten'.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Best gek dat het daar wel continu over gaat, denk je ook niet?
Zal best, ik ben geen 'pro-piet', ik laat me niet graag in hokjes stoppen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Pro-pieten zeiken inderdaad om niks, en bedienen zich daarbij aan de lopende band van drogredenen om dat te rechtvaardigen.
Sterrenoorlog.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:18 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
welk spel is dit ook alweer?
Helder.quote:
quote:
Onbewust geldt dat voor een groep mensen wel, maar ik schat in dat dat sowieso de lui zijn die weinig op hebben met alles wat anders is c.q. extreemrechtsen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:16 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Er is echt niemand die denk 'het is weer Sinterklaas, laten we die kutnegers eens even gaan pesten'.
Oohja, ik had het ook over 'normale' mensen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:22 schreef Andromache het volgende:
[..]
Onbewust geldt dat voor een groep mensen wel, maar ik schat in dat dat sowieso de lui zijn die weinig op hebben met alles wat anders is c.q. extreemrechtsen.
Ik zeg maar zo: pak de pesters aan en haal niet het pestobject weg.
En je ziet werkelijk het verschil niet tussen die 2?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:20 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Helder.
Ik vind dus van niet, net zoals een Hollander afgebeeld wordt met blauwe ogen en blond haar, dat vind ik ook geen discriminatie.
Rassenkenmerken?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:24 schreef erodome het volgende:
[..]
En je ziet werkelijk het verschil niet tussen die 2?
Owwkee...quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:25 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Rassenkenmerken?
Negers hebben vaak bruine ogen en zwart haar, joden vaak een grote neus.
Jij bent echt van mening dat iemand die een joodse karikatuur maakt en bv bij een schilderij het gezicht een grote neus geeft dan aan het discrimineren is?quote:
En ik zeg dat ik het je niet uit kan leggen als je het nu nog niet begrijpt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:15 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Ik vraag het aan jou.
Niet er om heen gaan draaien.
Eens niets mis met zwart schminken wel mis met als zwarte schminken. Zeker in deze interpretatie, want nu benadruk je dat zwarte mensen de duivel zijn. Ja dat past wel bij de folklore van de late middeleeuwen, maar toch.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:05 schreef Montagui het volgende:
[..]
De woordencombinatie "pietermeknecht" verwijst ook naar een veel oudere herkomst dan dit woord zelf, namelijk naar Sinterklaas en de onderwerping van de zwarte duivel. Zwarte Piet of Zwarte Peter was een andere benaming voor de duivel. Deze duivel is door de Sint "geknecht".
http://www.art1.nl/artike(...)tergrond_Zwarte_Piet
Niks mis met deze interpretatie.
Je kan dus blijven steken bij 'pietermeknecht' als eerste benaming voor Zwarte Piet en de latere interpretatie van Schenkman, maar je kan met die term dus ook verder terug in de tijd.
Wil je het vermeend racisme uit Zwarte Piet halen omarm dan de oudere interpretatie. Zoals al eerder samen vastgesteld. Er is niks mis met blanke mensen die zich zwart schminken om een allegorie uit te beelden.
Mensen die andere mensen landverrader noemen omdat ze vinden dat hun feest een racistisch karakter heeft.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:30 schreef WhateverWhatever het volgende:
Mensen die een kinderfeest willen verpesten.
Ja lijkt me nogal wiedes.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:28 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Jij bent echt van mening dat iemand die een joodse karikatuur maakt en bv bij een schilderij het gezicht een grote neus geeft dan aan het discrimineren is?
Ik vind mensen die het Sinterklaasfeest racisme noemen bizar. Inderdaad, een zeer malle en eigenlijk overbodige discussie.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:32 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Mensen die andere mensen landverrader noemen omdat ze vinden dat hun feest een racistisch karakter heeft.
Welke is het meest bizar? Ik heb geen idee! Is het nogal mal? Zeker!
Niet echt sterk he? Men schminkt zich niet 'als zwarte' maar als een allegorie van de duivel.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:32 schreef speknek het volgende:
[..]
Eens niets mis met zwart schminken wel mis met als zwarte schminken. Zeker in deze interpretatie, want nu benadruk je dat zwarte mensen de duivel zijn. Ja dat past wel bij de folklore van de late middeleeuwen, maar toch.
Dat zijn mensen die denken dat zij bewust de slavernij zelf hebben meegemaakt, laat het verleden lekker achter je en kijk naar de toekomst, respecteer tradities, zelfde als stierengevechten, daar ben ik het ook niet mee eens maar dat is een traditie, daar mag je een mening over hebben maar proberen dit te veranderen of af te schaffen kan gewoon niet, van tradities blijf je gewoon af.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:32 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Mensen die andere mensen landverrader noemen omdat ze vinden dat hun feest een racistisch karakter heeft.
Welke is het meest bizar? Ik heb geen idee! Is het nogal mal? Zeker!
Niet iedereen beschikt over dezelfde mate van empathie. Kan gebeuren toch.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:38 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik vind mensen die het Sinterklaasfeest racisme noemen bizar. Inderdaad, een zeer malle en eigenlijk overbodige discussie.
Zolang ze uitvergrote negroide kenmerken hebben kan dat niet anders gezien worden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:39 schreef Montagui het volgende:
[..]
Niet echt sterk he? Men schminkt zich niet 'als zwarte' maar als een allegorie van de duivel.
De connectie 'duivel' met 'zwarte mensen' maak je toch echt zelf. Ik niet.
Ik dacht dat we op de goeie weg waren, maar het lijkt toch een dingetje te zijn van de anti-Piet sympathisanten om alle zwart geschminkte blanken te linken aan 'zwarten'.
Dat mag natuurlijk. Maar of je nou erg gelukkig wordt van het jaarlijkse Zwarten Pieten bashen. Tja, ieder zijn hobby.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:43 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Niet iedereen beschikt over dezelfde mate van empathie. Kan gebeuren toch.
Oh jij weet wat die mensen denken, wat makkelijk.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:39 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Dat zijn mensen die denken dat zij bewust de slavernij zelf hebben meegemaakt, laat het verleden lekker achter je en kijk naar de toekomst, respecteer tradities, zelfde als stierengevechten, daar ben ik het ook niet mee eens maar dat is een traditie, daar mag je een mening over hebben maar proberen dit te veranderen of af te schaffen kan gewoon niet, van tradities blijf je gewoon af.
Sommige mensen zien niet hoe het racisme is en sommige mensen zien niet hoe andere mensen kunnen denken dat het racisme is. Toch heb ik wel hoop voor die mensen, ze bedoelen het vast niet slecht.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat mag natuurlijk. Maar of je nou erg gelukkig wordt van het jaarlijkse Zwarten Pieten bashen. Tja, ieder zijn hobby.
Het is al lang geen kinderfeest meer maar een aanleiding voor volwassen mensen om alles maar op racisme te gooienquote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:45 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Oh jij weet wat die mensen denken, wat makkelijk.
Wow nu ga je ook nog vertellen wat ze zouden moeten denken.
En de afsluiter is dat tradities heilig zijn.
Nou dan staat ons nog wat te wachten als we al die oude tradities terug zouden brengen.
Slachtofferrol activated.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:48 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Het is al lang geen kinderfeest meer maar een aanleiding voor volwassen mensen om alles maar op racisme te gooien
Nee hoor, ik heb zelf een kindje van 5 en hij gaat net zo opgevoed worden met Sinterklaas en Zwarte Piet zoals ik vroeger, ik heb Zwarte Piet nooit als een neger of slaaf gezien en mijn zoontje ziet dat ook niet zo, maar waarom zullen wij naar onze kinderen luisteren, hij vindt juist gekleurde pieten maar raar. laten we het gewoon bij een kinderfeestje houden ipv racisme discussie feest voor volwassenen elk jaar weer..quote:
Nee.quote:
Als de folklore persoon van Zwarte Piet daadwerkelijk een rolmodel zou zijn om donker gekleurde mensen te bespotten en te discrimineren, dan zou ik je gelijk geven. Maar hoe vaak je het ook verkondigd en je probeert de ander te overtuigen dat die associatie er niet is, men blijft stoïcijns vasthouden aan het eigen denkhokje. Ik vind dat echt jammer te noemen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:46 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Sommige mensen zien niet hoe het racisme is en sommige mensen zien niet hoe andere mensen kunnen denken dat het racisme is. Toch heb ik wel hoop voor die mensen, ze bedoelen het vast niet slecht.
What the...quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 14:07 schreef BoneThugss het volgende:
Nee.
Discrimintatie begint pas als ik er door dat schilderij vanuit ga dat alle Joden grote neuzen hebben.
Ik begrijp best dat mensen zich gediscrimineerd kunnen voelen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:31 schreef Baconbus het volgende:
[..]
En ik zeg dat ik het je niet uit kan leggen als je het nu nog niet begrijpt.
Als je het mij vraagt heeft dat weinig met draaien te maken en veel met inlevingsvermogen en historische kennis.
Een jood heeft vaak een grote neus.quote:
Jij denkt het toch ook te weten, jij denkt nog te weten wie naast mij woont!quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:45 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Oh jij weet wat die mensen denken, wat makkelijk.
Wow nu ga je ook nog vertellen wat ze zouden moeten denken.
snel, stuur wat dreigbrieven!quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:38 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik vind mensen die het Sinterklaasfeest racisme noemen bizar. Inderdaad, een zeer malle en eigenlijk overbodige discussie.
Sorry John, maar het is jouquote:Op dinsdag 11 oktober 2016 14:11 schreef john2406 het volgende:
[..]
Jij denkt het toch ook te weten, jij denkt nog te weten wie naast mij woont!
Is hij minder dan jouw?
De taal jeukt mij niet meer, het land is toch al een gekleurde massa dus wat zal mij die taal nog jeuken!quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 14:14 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Sorry John, maar het is jou
Deal. Terug naar een vorm van de OerPiet.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:45 schreef speknek het volgende:
[..]
Zolang ze uitvergrote negroide kenmerken hebben kan dat niet anders gezien worden.
Geen probleem:
[ afbeelding ]
Wel een probleem:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik weet niet of ik onder de catagorie Tokkie val maar ik ben gewoon aan het werk hoor, heb jij wel een baan Nielsch?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 14:15 schreef Nielsch het volgende:
ik vind het fijn dat dit topic weer los is, dan hebben alle werkloze blanke tokkies ook wat aan hun dag
Ja.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:28 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Jij bent echt van mening dat iemand die een joodse karikatuur maakt en bv bij een schilderij het gezicht een grote neus geeft dan aan het discrimineren is?
In generaliseren ben jij wel de koning hier.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 14:15 schreef Nielsch het volgende:
ik vind het fijn dat dit topic weer los is, dan hebben alle werkloze blanke tokkies ook wat aan hun dag
Niet mee eens, wel goed onderbouwd.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 14:43 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja.
Het is een vorm van discriminatie (behalve dan als het een portret is van iemand met een grote neus die niet extra aangezet wordt). Dat het een vorm van discriminatie is betekend niet altijd dat het perse heel erg kwalijk is (negatief is of bedoeld wordt). Dat het een karikatuur is betekend ook niet perse dat het negatief is.
Maar het blijven karikaturen, het blijft een vorm van discriminatie. En ik vermoed zo dat vele joden de humor niet in kunnen zien van elke keer die overdreven grote neus en andere onzin die aan het jood zijn wordt gekoppelt.
Is dat ook al krenkend?quote:
Nee, alleen dingen die mensen met een kleurtje beledigen. Die zijn emotioneel nog niet volwassen genoeg om daarmee om te gaan.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 14:50 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Niet mee eens, wel goed onderbouwd.
Een karikatuur is dus eigenlijk niet zo veel mis mee. Anders zouden we alles wel af kunnen schaffen wat indirect mensen beledigd.
Nomaden is inderdaad een beter woord, maar het was niet krenkend bedoeld.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 12:56 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Dat soort taal draagt natuurlijk nooit bij aan een goede discussie.
Een karikatuur is een karikatuur, dat kan zowel negatief als positief zijn.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 14:50 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Niet mee eens, wel goed onderbouwd.
Een karikatuur is dus eigenlijk niet zo veel mis mee. Anders zouden we alles wel af kunnen schaffen wat indirect mensen beledigd.
Over het algemeen geloven ze tot groep 5. Daar zitten kinderen die in oktober 10 worden, maar ook die pas in augustus het jaar erop 10 worden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 13:07 schreef erodome het volgende:
[..]
Is echt niet normaal om op je 11de nog te geloven in sinterklaas... Kind gaat bijna naar de middelbare en geloofd nog in sinterklaas, dat is best wel een beetje erg.
Hoe hebben jullie (zijn ouders en familie) dit voor elkaar gekregen trouwens? Want zelfs de scholen werken al lang niet meer mee aan dat leuke fantasie verhaal, geen enkel ander kind in zijn omgeving zal nog geloven in sinterklaas.
Ben je dan elk jaar bezig met al die mensen inc leraren e.d. voor leugenaars uit te maken?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |